Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Keskiviikkona, 30.01.2013 klo 14:09

Reseptiketju vol2

Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 ... 22

suibe

suibe
Viestimäärä: 1153

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 11.11.2013 klo 11:33  
+
0
Ei meillä ollut pinaattilettujen kanssa mitään tonnikalasalaattia :mietiskel: Meillä oli napolinsalaattia, jossa oli pastaa ja jotain ällöjä etikassa pyöriteltyjä vihanneksia ja muuta roskaa, ja mun mielestä se oli koko kouluajan pahinta sapuskaa :nauru: Tai no, kanaviillokki oli kyllä mun inhokki numero ykkönen, koska se näytti räältä ja tuntui suussa ihan limalta :shifty: Pinaattiletuista tykkäsin kyllä, mutta se salaatti oli jotain aivan kamalaa.

No joo, meni ehtkä vähän OT:ksi, hups :viheltel:
schippn 08/2012
schippn 08/2014

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 11.11.2013 klo 20:29  
+
0
^Joo napolinsalaattia meilläkin aina oli pinaattilettujen kanssa, mikä oli kyllä musta aina herkkua :) Vaikka se olikin vähän kumman hapanta aina..
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 12.11.2013 klo 13:27  
+
0
Häh, meillä oli pinaattilettujen kanssa aina raejuustoa, porkkanaraastetta ja puolukkahilloa! AINA. Kaikissa kouluissa, joissa olen ollut. Kuvittelin, että näin olis muissakin kaupungeissa. :nauru:

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 12.11.2013 klo 13:36  
+
0
Meillä taas on aina ollut verilettuja ja pinaattilettuja samana päivänä ja puolukkahilloa niiden kanssa. Ainakaan mitään tonnikalasalaattia ei ole ollut.

dronttiedward

dronttiedward
Viestimäärä: 5224

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 12.11.2013 klo 15:17  
+
0
Meillä oli kans aina tonnikalasalaattia pinaattilättyjen kans! Voi nam, lukion pinaattilätyt... :love:
the only way to true happiness is to live in the moment and not be worried about the future

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 12.11.2013 klo 16:46  
+
0
Mun korvaan pinaattilätyt ja tonnikalasalaatti kuulostaa oudolta yhdistelmältä. :mietiskel:
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

dronttiedward

dronttiedward
Viestimäärä: 5224

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 12.11.2013 klo 20:00  
+
0
^ Joissain kouluis syötiin pinaattilättyjen kans jauhelihakastiketta, se jos mikä kuulostaa oudolta... :D
the only way to true happiness is to live in the moment and not be worried about the future

Karvakamu

Karvakamu

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 12.11.2013 klo 21:24  
+
0
^ Totta!
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 12.11.2013 klo 22:55  
+
0
Kui se tonnikalasalaatti kuulostaa oudolta? Sitä oli aina sen takia pinaattilättyjen kaa, et oli myös joku proteiinilähde ruuassa. Mun rupes tekee nii pal mieli sekä pinaattilättyjä et tota salaattia, et varmaan pakko tehä niit täl viikol. :kieli: Koulussa oli pinaattilättyjen kaa aina omenasosetta, must se onkin parempaa niitten kaa ku puolukkahillo. Jos sais jostain ei liian makeeta omenasosetta, ni makuelämys ois täydellinen.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

aavehamsteri

aavehamsteri
Viestimäärä: 1335

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Keskiviikkona, 13.11.2013 klo 09:32  
+
0
Meillä oli ala-asteella pinaattilettujen kanssa aina italiansalaattia ja voi kun se oli hyvää. Salaatti oli vielä keittäjän itse tekemää eikä mitään einestä. Isäntä taas puhui, että heillä oli aina koulussa pinaattilettujen kanssa nakkeja ruokana, mikä oli musta ihan outoa, kun oon niin oppinut siihen italiansalaattiin ja puolukkahilloon. Mutta kyllä toi jauhelihakastike pinaattilettujen kanssa vie outoudessa voiton mennen tullen!

Nyt tuli kamala ikävä ala-asteen ruokia, ne oli aina niiiiin hyviä.:kieli:
Lbn 11/2010
Mudi 7/2013

"Päätökset pitää tehdä oikeassa mielenvireessä ja mieluiten nopeasti, ettei vire mene ohi."

Karvakamu

Karvakamu

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 17.12.2013 klo 07:58  
+
0
Kellä on KooCeen herkullisin lanttulaatikon ohje? :P
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 17.12.2013 klo 10:22  
+
0
Lanttulaatikkohan on aina yhtä herkullista teki sen sitten reseptillä tai ilman ihan vain oman muistinsa varassa. Meillä muksut aina sanovat näin: "Miksi sitä kinkkua väitetään joulupöuydän kunkuksi, kun oikeastihan tärkeintä jolupöydässä on lanttulaatikko, ilman sitä joulu ei ole mitään!" (Itsehän minä en ikinä edes hanki saati valmista kinkkua, kun syön kuitenkin vain laatikoita ja tofua, joten se on ihan perheen miesväen heiniä haluavatko sen kinkunkin siihen kylkeen)

Tässä nyt kuitenkin yksi niistä monista resepteistä, joita on tullut käytettyä ja suurin piirtein tällä lootalla tänä jouluna mennään joulupöydän kunkuksi.

reilu 1kg lanttua
n. 0,5 l vettä
2 tl suolaa
1 dl korppujauhoja
2 dl kermaa
1 kpl kananmuna
3 rkl siirappia
1/2 tl kanelia
1/2 tl jauhettua muskottipähkinää
1/2 tl valkopippuria
voita

Kuori ja paloittele lantut, keitä pehmeiksi vedessä (voi maustaa suolalla, jos haluaa). Ota keitinvesi talteen. Survo lantut. Lisää joukkoon kermassa turvotetut korppujauhot, kananmuna ja mausteet. Lisää keitinvettä sen verran, että saat tasaisen pehmeän seoksen. Kaada seos voideltuun vuokaan ja painele teelusikan kärjellä kuvioita laatikon pintaan. Ripottele pinnalle korppujauhoja ja viimeistele voinokareilla. Paista 175 asteisessa uunissa reilu tunti. Minä usein pakastan ennen paistoa ja paistan sitten jouluna ennen pöytään nostamista.

Tänä vuonna meillä tehtiin laatikot vasta marras-joulukuun vaihteessa, olin myöhässä. Esimerkiksi viime vuonna oli kaikki joululaatikot pakkasessa jo syyskuun lopussa... Kun niiden tekeminen on niin hauskaa.

Joululimput ajattelin seuraavaksi leipoa. Kellään ehdotuksia, mitä kokeilisi siihen sen oman peruslimpun rinnalle tällä kertaa, kun on ollut tapanani aina paistaa se tuttu ja turvallinen ja sitten vähän vuosittain lisäksi toinen satsi jotain erilaisempaa.

Tiuhtis

Tiuhtis
Viestimäärä: 1109

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 17.12.2013 klo 10:39  
+
0
Apuaa! Jamie Oliverin joululehdessä on ihanan kuuloinen ohje inkivääri-omenakakkuun, ja ajattelin sellaisen pyöräyttää. Ongelma: ohjeessa on "100g black treacle or molasses"; mitä tällä tarkoitetaan?

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 17.12.2013 klo 10:46  
+
0
^ Melassia. Sellaista tummaa siirappia, sokeriteollisuuden sivutuotetta.

ransa

ransa

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 17.12.2013 klo 10:47  
+
0
Tiuhtis: Treacle or molasses tarkoittaa siirappia. Ainakin minä olen tuollaisissa resepteissä käyttänyt ihan tavallista tummaa siirappia ja hyvin on onnistunut.

Tiuhtis

Tiuhtis
Viestimäärä: 1109

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 17.12.2013 klo 11:10  
+
0
Ai melassi on siirappia :eek: Onpa hassua ku ohjeessa on myös "golden syrup". Ja oudolta muuten myös tuntuu ku noi siirappimäärät on ilmotettu grammoina, eiks suomessa yleensä laiteta deseinä. Jostain varmaan kyllä löytyy joku laskuri millä noita voi muuttaa eri mittayksikköön.

No mutta, kiitos!! Tämähän oliki sitte helpommin löydettävä ainesosa ku kuvittelin. Haahuilin sunnuntaina kaupan leivontaosastolla ja yritin ettiä jotain, missä lukis ees etäisesti melassi :nauru:

ransa

ransa

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 17.12.2013 klo 11:16  
+
0
Melassi itsessään on paksu, siirappimainen aine. Suomessa sitä itseään taidetaan myydä lähinnä rehuksi. Sokeriteollisuus käyttää melassia väri- ja aromiaineena siirapin valmistukseen. Juu, tässä vähän tarkistelin tietojani. Ipanat kipeitä ja leipätaikina kohoamassa niin on liikaa luppoaikaa opiskella tai ainakin virkistää muistia näinkin olennaisissa asioissa.

Tiuhtis, mietin vielä noita eri siirappeja niin olisikohan muuten sokeriruokosiirappi se, jota tuossa kakussa kannattaisi käyttää. (esim Dansukkerin Cane Syrup)
(Viestiä on muokattu tiistaina, 17.12.2013 klo 11:35)

Karvakamu

Karvakamu

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 17.12.2013 klo 20:04  
+
0
Äh, pittääkö mun ostaa muskottipähkinää ja valkopippuria ja kaneliai noino nnettomien määrien vuoksi! Voi hohhei.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Keskiviikkona, 18.12.2013 klo 01:13  
+
0
^Eiks sul oo valkopippuria, eikä kanelia maustekaapissa? :eek: Miten sä pärjäät ilman niitä? :nauru:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

ransa

ransa

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Keskiviikkona, 18.12.2013 klo 08:36  
+
0
^^Muskottipähkinä ei lanttulaatikossa ole mikään pakollinen mauste. Minä vain tykkään siitä. Monessa reseptissä on sen lisäksi/tilalla inkivääri. Löytyisikö sinulta sitä? Ja ihan pelkällä siirapilla ja suolalla ja pippurillakin maustettuna tulee hyvää ja valkopippurinkin voi hyvin korvata vaikka mustapippurilla.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 18.12.2013 klo 09:18)

Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 ... 22
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä26165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä5813
Viestejä yhteensä543789
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös263761
(Tilastot päivitetty viimeksi 21.10.2020 klo 16:15)