Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Keskiviikkona, 30.01.2013 klo 14:09

Reseptiketju vol2

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 22

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 20:54  
+
0
Oisko kellään antaa mitään loistavaa pastareseptiä, jota ei voi ryssiä? Resepti ei voi sisältää mereneläviä/kalaa eikä mielellään olla tomaattipohjainen.

Syötiin eilen miehen kanssa paikallisessa italialaisessa ravintolassa ja miehen pasta oli aivan järjettömän hyvää, joku valkoviinipohjainen kastike, pekonia ja jotain. Mähän olen maailman nirsoin syöjä, mutta viime aikoina olen huomannut makuhermojeni selkeästi kehittyneen pois sieltä viisi vuotiaan tasolta ja nyt tahtoisinkin koittaa saada itse jotain aikaiseksi. Olen vain varsin ujo mausteiden yms. käyttäjä, joten tarvitsisin niiden osalta varsin tarkan ohjeet. Osaavan ihmisen tekemä tomaattikastike on ihan jees näin ei-niin-tomaatin ystävälle, mutta tomaattikastikkeet tarvitsee maustaa niin voimakkaasti yrteillä että maistuis muultakin kuin ketsupilta että sen takia en tahtoisi tomaattipohjaista kastiketta.

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 21:39  
+
0
^Carbonara: sipulia, sieniä, pekonia ja kermaa. Toimii aina. Muoks. mausteeksihan tuo ei tarvitse kuin aavistuksen suolaa ja pippuria, halutessaan voi lisätä vähän oreganoa tai basilikaa.
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket
(Viestiä on muokattu maanantaina, 18.02.2013 klo 21:41)

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 21:46  
+
0
Carbonara onkin jo ennestään tuttu, tahtoisin kuitenkin jotain vähän spesiaalimpaa.

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 21:57  
+
0
Nyt on kyllä pakko tarkistaa, että missä muodossa sä olet tomaattia käyttänyt kastikkeeseen, jos se saa ruuan maistumaan pelkästään ketsupilta?

Mun lempparia on yrttimaustettu tomaattimurska, jonka voi sit oikeastaan niinään käyttää kastikkeen nesteeksi. Siinä tomaatti maistuu pääasiassa tomaatilta ja yrtit joita on tuossa murskan seassa on muistaakseni oregano ja basilika, jolloin se on pelkästään täydellinen nesteyttämään esim jauhelihakastiketta = bolognese (tykkään varsinkin jos koko hoidon vielä maustaa valkosipulilla ja paprikalla). Tähän toki voi pistää lisänä vielä tuoretta tomaattia, jolloin siitä tulee sattumallisempaa.

Mitään himoerikoista mä en oo tullut kokeilleeksi, puhtaasti siitä syystä et ostan ruokani rajallisen kukkaroni puitteissa. :(
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 22:09  
+
0
Nojoo, ketsupilta maistuminen oli vähän liioittelu mutta mun tekemänä tomaattikastike ei maistu kuin tomaatilta, mistä en erityisemmin pidä. Jonkun verran olen käyttänyt noita maustettujakin tomaattikastikkeita, mutta nekin ovat vielä liian tomaattisia. Kun taas esimerkiksi mainitsemassani italialaisessa ravintolassa tomaattikastikkeet ovat ihan hyviä, koska maistuvat muultakin kuin vain siltä tomaatilta.

Tomaatti on makuna niin voimakas, että tälläisen huonon maustajan kastike maistuu vaan tomaatilta eikä miltään muulta.

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 22:10  
+
0
Chorizopasta? Tarvitset:

- pastaa ja lihalientä
- chorizomakkaroita
- herkkusieniä
- punaisen paprikan
- tuoreen chilin
- sipulin
- tuoretta valkosipulia
- purkin creme fraichea
- parmesania
- tuoretta basilikaa

Keitä pasta lihaliemessä. Paista pannulla pilkkomasi chorizot, herkkusienet, paprika, chili, sipuli, maun mukaan niin monta puristettua valkosipulinkynttä kuin maistuu. Kaada creme fraiche päälle ja anna makkararasvojen imeytyä hetki seokseen. Lisää pasta ja sekoita. Raasta päälle parmesania, rouhittua mustapippuria ja ripottele päälle tuoretta basilikaa.

muoks. kirjoitusvirhe :D
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade
(Viestiä on muokattu maanantaina, 18.02.2013 klo 22:13)

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 22:15  
+
0
Mä en osaa ehkä aivan samaistua tähän käsillä olevaan ongelmaan, ku oon itse suorastaan rakastanut kypsennetyn tomaatin makua aina ja valitsen mausteetkin sen mukaan mikä lähinnä korostaa tomaattisuutta eikä niinkään peitä sitä. Paprika ja chili mun kokemuksen mukaan kyllä peittää sitä tomaattia jonnin verran.
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 22:19  
+
0
^^ Waah täytyypä koklata tuollaista nahna-ateriaa joku viikonloppu, kuulostaa ihanan, hmm... nahnaiselta!:love:

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 22:21  
+
0
^ Nahna ? :eitietoo: :nauru:
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 22:21  
+
0
Alerten vinkki oli jo sinnepäin, mutta voiskohan siihen käyttää jotain muuta protskua kun chorizo on mulle liian mausteista :DDD En mä vaikea ole!

Silverbride, mun äiti inhoaa tomaattia joten en ole siihen oikein tottunut (kuin tuoreena) ja mulle voi jopa pizzatkin olla ajoittain liian tomaattisia maultaan...tomaatti vaan peittää kaiken alleen.

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 22:22  
+
0
^ Ja ei saanut olla mereneläviä ? Sä OOT vaikea ! Koska jauhelihahan maistuu aivan onnettomalle ilman tomaattikavereita. Tämä on fakta. Kanaa.. ? :mietiskel: Eih :ttou:
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 22:29  
+
0
Mä en voi syödä kalaa ja loput merenelävistä menee mulle vähän turhan eksoottiseksi tässä vaiheessa koska en katkarapua lukuunottamatta ole mitään merenelävää maistanut. Luulen ettei siitä tule kovin onnistunutta, jos ei edes tiedä miltä hyvänmakuinen ruoka-aine x maistuu/pitäisi maistua.

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 22:31  
+
0
Mäkin tahon tietää mitä on nahna! :eek:

Kypsennettyyn tomaattiin tulee se semmoinen maku, joka jossain yhteyksissä kulkee nimellä umami. Se on kuuleman mukaan semmoinen maku, joka ei vaan sovi kaikkien suuhun. Voi selittää sen keimun vastenmielisyyden sitä kohtaan..
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 22:35  
+
0
Nyt repeilen täällä kun umami kuulostaa siltä jutulta, josta Frendien Ross puhuu eli unagi "a state of total awareness" :D

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 22:38  
+
0
(Tunnustan etten ole käytännössä koskaan seurannut Frendejä... :shifty: ) Mutta tuosta tuli muuten mieleeni, että jos ei tuo umami sovi sun makuelimille, niin kannattaa jättää oregano pois maustelistalta, se kun korostaa sitä.
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 22:40  
+
0
Se ainut yrttimauste, jota osaan käyttää :DD Miks mä luulen että tää ajatus oli tuhoontuomittu alusta alkaen ja mun pitää vaan kiltisti jatkaa lihapullalinjalla..

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 22:41  
+
0
Noo.. katkarapupasta ?

Tarvitset:
- pastaa ja lihalientä
- katkarapuja
- kypsän avokadon
- sipulin
- tuoretta valkosipulia
- limetin
- purkin creme fraichea
- tuoretta korianteria

Keitä pasta lihaliemessä. Paista pannulla oliiviöljyssä pilkotut sipulit ja puristetut valkosipulinkynnet, lisää katkaravut ja avokadopalat. Älä anna katkarapujen olla kauaa pannulla, tai sitkistyvät, samaten avokado menee hetkessä muussiksi. Sekoita mukaan creme fraiche ja pasta, purista päälle yhden limetin mehu, ripottele päälle rouhittua mustapippuria, ropsaus suolaa ja tuoretta korianteria.

muoks. Makua voi tuoda lisää teelusikallisella etikkaa (mulla käytössä malt vinegar) tai desillä omenasiideriä/valkkaria.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade
(Viestiä on muokattu maanantaina, 18.02.2013 klo 22:43)

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 22:47  
+
0

keimu kirjoitti:

Se ainut yrttimauste, jota osaan käyttää :DD Miks mä luulen että tää ajatus oli tuhoontuomittu alusta alkaen ja mun pitää vaan kiltisti jatkaa lihapullalinjalla..


Mausteitten ja yrttien käyttö on oikeasti ihan opettelukysymys, kenenkään muun makuaisti ei kuitenkaan vastaa sun mieltymyksiä niin itse sä tiedät parhaiten mistä tykkäät. Oreganon sijaan voi kokeilla basilikaa ja rakuunaa (ja timjamia voimakkaamman makuisten lihojen kaverina).
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 23:13  
+
0
No voi vitsit, ei olisi pitänyt käyttää nahna-sanaa ajattelematta yhtään, kun en osaa sitä selittää :nauru: Sitä voisi kuvailla esimerkiksi siten, että se on sellaista ruokaa, joka on ihan ylihyvää eikä siis mitään laihdutusruokaa. Ei kyllä oo mikään hyvä määritelmä nahnalle. Mutta miettikää jotain sellasta överinannaa ruokaa, eikö se nahna oo kuiteski aika kuvaava sana?! Alunperinhän toi on lähtenyt siitä, että joidenkin suklaiden sisällä oli sellasta imelää, hyvää toffeemömmöä, jota kutsutaan nahnaksi (ihan varppina kutsutaan ympäri Suomen sillä nimellä... :shifty:). Se nahna-sana on sit jatkojalostettu koskemaan kaikentyyppisiä ruokia, jotka vastaa omassa sarjassaan tota suklaan sisällä olevaa toffeeta :nauru:

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 18.02.2013 klo 23:15  
+
0

keimu kirjoitti:

Oisko kellään antaa mitään loistavaa pastareseptiä, jota ei voi ryssiä? Resepti ei voi sisältää mereneläviä/kalaa eikä mielellään olla tomaattipohjainen.



Mun lempparipasta: Juustoinen jauhelihakastike

En oo tohon yleensä herkkusieniä laittanu, eikä kuivattua jalopenoa oo aina, mut silti ihan parasta! :love: Vaikka tossa on tomaattia niin varmasti maistuu teillekin ;)

vems: Meillä sanotaan "Narnaa!", sellaisesta ruoasta (niinkun toi Piu-kisu)
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu
(Viestiä on muokattu maanantaina, 18.02.2013 klo 23:17)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 22
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265839
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 08:45)