Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Keskiviikkona, 30.01.2013 klo 14:09

Reseptiketju vol2

Siirry sivulle: 1 ... 20 21 22

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 02.12.2014 klo 22:24  
+
0
^Säilyiskö tuo mantelikrokantti?
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

suibe

suibe
Viestimäärä: 1153

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Keskiviikkona, 03.12.2014 klo 12:06  
+
0

Tigru kirjoitti:

^Joku karkkijuttu mullakin oli mielessä mutta miten ne säilyy? Lähettää pitäis varmaan jo ens viikolla ja vastapuoli avannee lahjan vasta jouluna joten ois aika jees ettei niistä sitten sais jotain vatsatautia joululahjaksi... (oletettavasti ovat siis huoneenlämmössä kaiken lisäksi).



Itse tehdyt toffeet ja suklaakonvehdit pitäisi säilyttää jääkaapissa. Ymmärtääkseni toffeet säilyvät hyvänä ainakin n. viikon tekopäivästä. Suklaatkin suunnilleen saman, tai vähän pidempään valmistusmenetelmästä riippuen.

Keksit säilyy hyvin ja huoneenlämmössä, joten ne on ainakin turvallinen vaihtoehto. Jos englanti taipuu, täällä on ihania ohjeita. Olen itse siskolta kerran saanut ison rasiallisen oikein hyviä, itse tehtyjä keksejä, ja se oli kyllä joulun parhaita lahjoja! Sisko oli leiponut keksit pari päivää ennen aattoa, mutta mulla kesti niiden syöminen vähän uuden vuoden yli, ja ne oli ihan hyviä vielä silloinkin. Keksit kannattaa pakata tiiviiseen peltirasiaan, niin ne pysyvät hyvinä eivätkä kuivu tai pehmene liikaa.
schippn 08/2012
schippn 08/2014

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Keskiviikkona, 03.12.2014 klo 13:11  
+
0

suibe kirjoitti:


Itse tehdyt toffeet ja suklaakonvehdit pitäisi säilyttää jääkaapissa.



Mikäli suklaa on temperoitu, konvehdit voi säilyttää huoneenlämmössä. Jos suklaata ei temperoida, se on säilytettävä jääkaapissa, koska se sulaa huoneenlämmössä. Muutoin ei ole mitään syytä, että pitäisi.
Vpn 06/13

suibe

suibe
Viestimäärä: 1153

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Keskiviikkona, 03.12.2014 klo 13:47  
+
0

Tingelstiina kirjoitti:



Mikäli suklaa on temperoitu, konvehdit voi säilyttää huoneenlämmössä. Jos suklaata ei temperoida, se on säilytettävä jääkaapissa, koska se sulaa huoneenlämmössä. Muutoin ei ole mitään syytä, että pitäisi.



Ahaa, okei! En ole itse koskaan temperoinut, joten siitä en tiedäkään sen enempää. Kermasta ja suklaasta olen tehnyt konvehteja, ja ne kyllä pysyy muodossa huoneenlämmössä, mutta pehmeiksihän ne menee. Lähinnä mä olen ajatellut, että sen kerman takia ne pitäisi kylmäsäilyttää, monissa ohjeissa kun lukee, että säilyvät viileässä. En ole sulamista hoksannut ajatellakaan :shifty:
schippn 08/2012
schippn 08/2014

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Keskiviikkona, 03.12.2014 klo 22:51  
+
0
Viikko ei todellakaan riitä ja en voi olla varma että vastaanottaja pistäisi lahjan kylmään (enkä kyllä luottaisi postinkaan osalta kylmäketjuun)...

Mantelikrokantti näyttää aika älyttömän hyvältä... :love: Tosin pitäisikö siinäkin sen suklaa temperoida? Mulla on kammoja temperoinnista :nauru:
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Sunnuntaina, 07.12.2014 klo 22:42  
+
0
Mä tein vahingossa tosi maistuvaa uunilohta itsenäisyyspäiväksi. En siis ollut tehnyt koskaan aikaisemmin, ja halusin vähän enemmän makua.

Eli pilkoin uunivuoan pohjalle reippaasti sellerinvarsia sekä kolme sipulia renkaina. Päälle kaadoin reilusti sulatettua voita.

Sitten marinoin lohifileet: sivelin ne dijon-hunajasinapilla, kaadoin päälle sitruunamehua, rouhin rosépippuria, sekä nakkasin vielä reippaasti yrttisuolaa ja tuoretta tilliä. Marinoitu puoli meni alaspäin vihannesten päälle, marinoimaton nahkapuoli jäi vielä ylöspäin. Uuniin 180 asteeseen.

Noin viidentoista minuutin kuluttua nahan saattoi repäistä nätisti irti. Marinoin toisenkin puolen kalasta, ja kaadoin lopun voisulan päälle. Rosépippuria, yrttisuolaa, tilliä ja sitruunamehua päätyi myös kasvisten päälle - niistä tulikin mukava voikastike, jossa oli sopivasti kirpakkuutta. Takaisin uuniin noin 45 minuutiksi. Ja avot. En enää ikinä syö lohta ilman sinappia.

Kilon kala ruokki mukavasti seitsemän henkeä :hymy: Syötiin valkosipuliperunoiden, valkosipulisillin, salaatin, maustekurkkujen ja punajuurihillon kera.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 07.12.2014 klo 23:06)

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Torstaina, 18.12.2014 klo 14:30  
+
0
Hei Melina, Aduro ja muut kaura-banaanimuffareita tehneet! Tuleeko teidän taikinasta kuohkeaa? Testasin noita itse, ja tuli tosi tiivistä tavaraa, jo raakanakin sai lusikalla lappaa vuokiin, kun ei meinannut millään valua järkevästi. Menikö joku pieleen, vai kuuluuko massan olla tuollaista? Olisi tehnyt mieli lisätä jotain nestettä joukkoon, mutta en tiedä, miten hyvin olisi toiminut enää sen jälkeen...

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Torstaina, 22.01.2015 klo 16:10  
+
0
Tässä tuolla herkuttelijoiden ketjussa lupaamani resepti. :hymy:

Makkialeipä, pellillinen

4 munaa
2 dl sokeria
200 g sulatettua rasvaa
2 dl siirappia
6 dl vehnäjauhoja
2 dl kuumaa kahvia
2 tl leivinjauhetta
2 tl kanelia
1 tl neilikkaa

Vaahdota munat ja sokeri. Lisää sulatettu rasva ja siirappi. Sekoita kuivat aineet ja lisää jauhot siivilän läpi taikinaan vuorotellen kuuman kahvin kanssa. Paista pohjaa 200 asteessa 15-20 minuuttia ja kuorruta hiukan jäähtyneenä.

Kuorrutus: Rasiallinen tomusokeria, sulatettua rasvaa ja kuumaa kahvia. Tähän ei ollu mitään määriä, ku resepti on kirjotettu mummin muistin varassa, mut tekee semmosen sopivan notkeen seoksen, et saa levitettyä. Tai sit kattoo jostain mokkapalojen ohjeesta vähän vinkkejä sopivasta suhteesta. :)
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

nolle

nolle
Viestimäärä: 874

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Torstaina, 22.01.2015 klo 22:24  
+
0
^Kiitooos! Pakko testata :aurinko:
spu-Raju s. 03/2014 entinen poliisiprojekti
spu-Roti s. 06/2016 poliisiprojekti

Muistoissa
xu-Rolle s. 10/2010 - 12/2015♥



mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 03.02.2015 klo 16:10  
+
0
Olisikos kenelläkään mitään hyvää vegetäytettä tortilloille? :hymy: Mielellään sellaista mihin ei tule soijarouhetta.
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015
(Viestiä on muokattu tiistaina, 03.02.2015 klo 16:10)

nolle

nolle
Viestimäärä: 874

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 03.02.2015 klo 16:54  
+
0
^Pavut on ihan hyviä tortillojen välissä, omat lempparit on ehdottomasti kidneypavut! Yleensä mä teen salaatin, jossa on kaikki perus tomaatit, kurkut, fetat, sipulit jne. ja laitan väliin sitä ja salsaa, ei tosin ole kovin ruokaista noin.

Tässä yksi resepti, jota haluaisin testata joku kerta :hymy:
spu-Raju s. 03/2014 entinen poliisiprojekti
spu-Roti s. 06/2016 poliisiprojekti

Muistoissa
xu-Rolle s. 10/2010 - 12/2015♥



(Viestiä on muokattu tiistaina, 03.02.2015 klo 16:54)

hypophrenia

hypophrenia
Viestimäärä: 1231

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 03.02.2015 klo 17:08  
+
0
^^Pikkumaissit on kanssa hyviä tortilloissa! Tai soijasuikaleet, jos ei rouhetta halua käyttää.

Miksi, oi miksi, kirjottelen näitä nälkäsenä hirveissä ruokahimoissa :ttou:
"Tomorrow - a mystical land where 99% of all human productivity, motivation and achievement is stored."

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Tiistaina, 03.02.2015 klo 19:12  
+
0
Kiitos molemmille, päädyin tekemään kidneypavuista JA maissista. :nauru: Laitoin myös kikherneitä, sipulia, valkosipulia ja paprikaa. Tuli kyllä hyvää!
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Torstaina, 12.02.2015 klo 15:21  
+
0
Huomenna kokkaan vihdoin ekaa kertaa pulled porkia! Onks teillä jotain luottoreseptiä siihe, et tulee varmasti hyvää? Kylkeen leivon pitaleipiä, ai että, en malta oottaa... :kieli:

Muoks. Täytyneeki jo tänään käydä hakees ainekset, ni saa liha marinoitua yön yli.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu torstaina, 12.02.2015 klo 15:30)

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Torstaina, 12.02.2015 klo 23:42  
+
0
^ Mun mielestä tämä Pastanjauhajien bbq-kastike on ihan rautaa. Oon kyllä tuunaillu sitä vuosien saatossa, lisännyt soijan määrää, laittanut tummaa balsamicoa, heittänyt fariinisokeria/sokeriruokosiirappia sekaan... Minusta tuo ehkä nyhtöpossuun vähän kaipaa kaveriksi enemmän sokeria.

Teen nyhtöpossun aika vahvasti barbecue-kastikkeeseen luottaen, ja ennen kypsennystä hieron kasslerin pintaan vaan suolaa ja pippuria, laitan pataan ja kaadan mukaan 1-2 dl fondista tehtyä lihalientä ihan vaan kostukkeeksi. Kansi päälle ja n. 90-asteiseen uuniin yön yli (tai 125-150 astetta ja 4h+). Kun liha on supermureaa, nostan köntin laakeaan uunivuokaan, riivin kahdella haarukalla silpuksi ja samalla perkaan jos on jäänyt jotain läskikökköjä tms. sinne. Sitten kaadan reippaasti bbq-soossia lihan päälle, sekoitan ja työnnän n. 200-asteiseen uuniin pariksikymmeneksi minuutiksi. Done!

Mun mielestä bbq-nyhtöpossun paras ystävä on coleslaw, ihan vaan ilman mitään etikkaryöppäyksiä siivutan valko- ja/tai punakaalta ohkaseksi silpuksi, raastan pari porkkanaa, sekaan majoneesia ja turkkijugua mattimaisessa 50-60-suhteessa, vähän suolaa ja pippuria ja sekaisin.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Perjantaina, 13.02.2015 klo 11:11  
+
0
^Kiitos vinkeistä! Päädyin eilen tähän reseptiin, tuolla se possu nyt muhii uunissa. :hymy: Heräsin seittemältä leipomaan pitaleipiä, et sain lihan ajoissa uuniin. :nauru: Pitaleivät tein Kinuskikissan reseptillä, ainakin ne näytti tosi hyviltä, ku otin ne uunista. Namskis, en maata olttaa, et pääsen tota syömään!
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Perjantaina, 13.02.2015 klo 12:04  
+
0
^ Hyvältä vaikutti tuokin! Minä en jaksa etukäteen oikein marinoida, enkä oikein panostaa rubiinkaan... Koska olen patalaiska. :D Luotan jälkikäteen lisätyn soossin voimaan.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Sunnuntaina, 15.03.2015 klo 12:32  
+
0
Mä aattelin läntätä tänne mun vaihtelevan smoothiereseptin, koska oon syönyt näitä nyt vuoden alusta alkaen aamiaiseksi. Olo on huomattavasti energisempi ja reippaampi :hymy:

Smoothie (2 annosta)

Pohja:
0.5 litraa kookosmaitoa tai kookosvettä
(myös riisimaito tai soijamaito käy)
tai makeuttamatonta (=ei lisättyä sokeria) tuorepuristettua mehua

Vihreää:
Esimerkiksi reippaat pari kourallista pinaattia tai lehtikaalia tai 1 avokado

Valitse noin 2-3 erilaista näistä (tuoreena, pakkasesta tai tölkistä, muista varmistaa että säilötyissä versioissa ei ole lisättyä sokeria):
Hedelmiä - esim. banaania, kiwiä, ananasta, mangoa, granaattiomenaa tai passiohedelmää
Marjoja - esim. mustikkaa, karhunvatukkaa, punaherukkaa, mustaherukkaa tai vadelmaa

Lisävitamiineja:
Itse olen lisännyt acai- tai gojiuutetta niiden antioksidanttipitoisuuksien vuoksi.
Raakakaakaonibsien puolestaan olen huomannut piristävän.
Psylliumjauhetta heitän mukaan kuureina, sillä psylliumin korkea kuitupitoisuus edistää ruuansulatusta ja poistaa kehosta kuona-aineita.
Mukaan voi kokeilla yhdistää myös näitä jauheita: spirulinaa (proteiinia), macaa (b-vitamiinit, kalium, pii jne.), lucumaa (betakaroteenia, rautaa).

Rasvoja:
1 rkl kookosrasvaa
kourallinen siemeniä (esim. kurpitsansiemeniä, auringonkukansiemeniä, chian siemeniä) tai pähkinöitä (cashew-pähkinät, suolaamattomat pistaasipähkinät)

Makua:
Smoothieseen saa uudenlaista potkua heittämällä siihen tuoreita yrttejä tai muita mausteita, vaikkapa minttua, raastettua inkivääriä, chiliä tai vaniljauutetta.

Lisäys: Itse aloitin siis tekemällä hedelmäsmoothieita joulun jälkeen, kun oli niin mahdottoman raskas ja turvonnut olo. Sitten eksyin paikallisen superfood-myymälään ja aloin rohkeasti kokeilemaan eri juttuja. Esimerkiksi jauheet on kohtalaiset kalliita, mutta toisaalta ne kestävät todella pitkään ja siten maksavat itsensä takaisin. :hymy:
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 15.03.2015 klo 12:42)

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Keskiviikkona, 25.03.2015 klo 16:08  
+
0
Löytyiskö keltään jemmasta jotain täytettä suklaakakkupohjalle? Ei ällömakeeta, maistuis lapsille ja aikuisille.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

nolle

nolle
Viestimäärä: 874

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Keskiviikkona, 25.03.2015 klo 17:30  
+
0
^Mun mielestä suklaa ja vadelma on aika täydellinen yhdistelmä! Eli vadelmamoussea voin suositella :peukku: netistä löytyy useitakin ohjeita.

Sitten ihan kaikessa yksinkertaisuudessaan tykkään erittäin paljon kun raastaa omenaa ja siihen sekoittaa kermavaahdon ja maitorahkaa sekä maun mukaan sokeria, tämän täytteen kanssa mun mielestä sopii esim. mariannerouheesta tehty samanmoinen rahkaseos :hymy:
spu-Raju s. 03/2014 entinen poliisiprojekti
spu-Roti s. 06/2016 poliisiprojekti

Muistoissa
xu-Rolle s. 10/2010 - 12/2015♥




  Siirry sivulle: 1 ... 20 21 22
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6322
Viestejä yhteensä545655
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 12:15)