Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Keskiviikkona, 30.01.2013 klo 14:09

Reseptiketju vol2

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 22

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Keskiviikkona, 22.05.2013 klo 10:47  
+
0
Mä varmaan tekisin jonkun vihersalaatin minne roimisin sekaan viinirypäleitä ja esim fetaa ja sitten ehkä joku perus pastasalaatti (kinkku tai tonnikala) ruokaisemmaksi kaveriksi. Sitten jotain pieniä lihapullia (itsetehtynä tai kaupasta), patonkia (esim rainbown saa halvalla esipaistettuja) paria levitettä. ei maksa hirveitä ja on kuitenkin sellainen jokaiselle jotain. Voihan siihen tehdä jotain suolaista piirakkaakin jos haluaa lisäksi. Lidlistä saa semmoisen ison lootan karjalanpiirakoita muistaakseni 4 eurolla, ja siihen jos tekee munavoin ei sekään maksa paljoa.

Lohi ei kyllä parille kymmenelle ihmiselle oikeen missään muodossa tule halvaksi, ellet sitten tee jotain lohikiusausta.

Ja jos haluaa jotain edukasta jälkkäriä nii mites ois perus mansikka kakku, eli väliin vaan hilloa/pakastemansikkaa ja tuoretta mansikkaa vaan koristeeksi.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Tiuhtis

Tiuhtis
Viestimäärä: 1109

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Keskiviikkona, 22.05.2013 klo 10:55  
+
0
Karjalanpiirakat ja munavoi on ihana idea!

Kaneli

Kaneli
Viestimäärä: 635

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Keskiviikkona, 22.05.2013 klo 12:04  
+
0
Tiuhtis, niukahkon budjetin salaattilisänä sopii myös
- - - - -
coleslaw (ohje Valion Kotiruokaa-lehtisestä):

6-8 annosta

750 g varhaiskaalia
3 porkkanaa
1 nippu kevät-tai kesäsipulia

Kastike
2 dl kreikkalaista/turkkilaista jugurttia
2 tl valkoviinietikkaa
2 tl sokeria
2 tl suolaa
1 tl vahvaa sinappia
mustapippuria myllystä

Raasta kaali ja porkkanat karkealla terällä. Voit myös leikata kaalin veitsellä ohuiksi suikaleiksi.
Hienonna sipulit. Sekoita ainekset laakeassa kulhossa.
Yhdistä kastikeainekset ja lisää salaattiin.
(Anna maustua vähintään 30 min. ennen tarjoilua)
- - - - -
Oman kokemuksen perusteella:
Sipulimäärän kanssa kannattaa olla varovainen, maku lyö helposti liikaa läpi. Mustapippurin sijaan voi sopia valkopipippuri paremmin ja valkoviinietikan voi korvata balsamicolla.
Muutama ruokalusikallinen hyvää täysmehua kastikkeessa tuo erilaista luonnetta salaattiin.

muoks. lisätty g, :nauru:
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 22.05.2013 klo 14:59)

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Keskiviikkona, 22.05.2013 klo 13:19  
+
0
^Se graavaaminen ei muuten edes ole vaikeaa! Nakellaan vaan tietyt mausteet lohen päälle, viipaleet vastakkain ja tiukkaan pakettiin jääkaappiin muhimaan. Samalla tyylillä voi graavata myös esim siikaa. Meillä mies vastaa graavauksesta, mutta jos haluat voin kysäistä siltä tarkemmat ohjeet (esim ne mausteet... kun mä muistan vaan suolan ja tillin :D)
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Keskiviikkona, 22.05.2013 klo 13:56  
+
0
^Merisuolaa, sokeria, tilliä ja valkopippuria rouhittuna :) Ja määrät on aika tärkeät. Ohje Itse tosin laitan tillin oksia kunnolla noiden fileiden väliin, 1 rkl ei riitä mihinkään. Vielä helpompaa on jääkellarin lohi, joka siis tehdään niin että suola ja sokeri liuotetaan kiehautettuun veteen, lisätään loppu vesi ohjeen mukaan, jäähdytetään jääkaappikylmäksi. Sit lohi laitetaan astiaan nahka ylöspäin ja tää neste kaadetaan päälle. Jääkellarin lohi Meillä tehdään jääkellarin lohi sitruunaisena tällä ohjeella.

Coleslaw tehdään meillä creme fraiche/jugurtti tai creme fraiche/kermaviili kastikkeeseen. Tärkeää on että siihen tulee etikkaa ja sokeria. Myöskään mitään sipulia ei meillä siihen tule, vain valkokaalia ja porkkanaa.
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 22.05.2013 klo 13:58)

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Keskiviikkona, 22.05.2013 klo 14:03  
+
0
Ellet varmuudella tiedä vieraista, että kaikki (voi) syö(dä) kalaa niin mä tekisin ennemmin mieluummin jotain snacksimpaa naposteltavaa, että on varaa valita. Itse kun en kalaa voi syödä niin ois aika ikävä yllätys, jos tarjolla ois suolasena vain salaattia+lohta. Taitaa kalan suhteen kuitenkin olla porukka aika jakaantunutta, joko se on suurta herkkua tai sitten siitä ei tykätä.

Makeaksi ehdotan Pavlova kakkua, johon päälle tuoreita mansikoita, kiiviä, mustikkaa jne. Ihana kesäinen herkku ja helppo tehdä. Kesällä tuoreet marjatkaan ei ihan hirveitä maksa.

Täytetyt kolmioleivät, joko jollain tahnalla tai sitten tuore tuotteilla on kans ihania. Niitähän vois tehdä kalaleipiä ja vaikka kanaleipiä? Tai ruissipsejä, joiden päälle pari erilaista tahnavaihtoehtoa?

Tiuhtis

Tiuhtis
Viestimäärä: 1109

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Keskiviikkona, 22.05.2013 klo 14:42  
+
0
Kiitos graaviohjeista!! Ja muista vinkeistä, tässä alkaa jo aika kivasti olla vaihtoehtoja mitä voisi tehdä.

^Jotain tommosta marenkinamia ajattelinki että voisin tehdä jälkkäriksi. Se olis ihanan kesäinen. Saiskohan tommosesta sovellettua jotenki semmosia yksittäisiä suupaloja, että ei tarvis lusikoita... Meillä kun ei niitä kauheesti ole ja kertislusikat on niin huonoja.

Uskaltaisin sanoa että kaikki tossa porukassa syö kalaa, mutta samaa mieltä, että jos sitä kalaa teen niin täytyy olla myös joku vaihtoehto. Ruissipsejäkin ajattelin itseasiassa jossain kohtaa ja niihin mulla oli myös joku kalamömmö katsottuna, mutta hyvinhän se voisi olla jotain muuta... Täytyy nyt vähän senkin mukaan katosa, mitä kaupassa on. Jos lohta ei satu olemaan tarjouksessa niin se jää sitten pois.

Suolainen piirakka voisi olla myös hyvä ja se voisi olla täysin kasvislinjalla (kun niitä kasvissyöjiä on jonkun verran porukassa, syövät kyllä myös kalaa onneksi).

Aduro

Aduro

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Keskiviikkona, 22.05.2013 klo 16:54  
+
0
Nyt kun jäin tälle päälle niin jaan teidän kanssa muutaman mun lemppariohjeen :)

Papulisäke Tätä meillä oli pääsiäisenä lampaan kanssa

Parsa-feta salaatti

Meksikolais tyylinen papusalaatti Tää oli älyttömän herkullista ja mies vihjasi että toimisi mainiosti grillatun pihvin tai rasvaisen lihan kanssa.

Avokado-levite leivälle. Itse käytin fetaa vuohenjuuston tilalla

Banaani aamupala muffinsit
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Keskiviikkona, 22.05.2013 klo 22:10  
+
0
Pavlovan voi ihan hyvin toteuttaa leivostyyppisenä. Tekee vaan sopivan kokosia pikkusia "kakkupohjia" siitä marengista ja kuorruttaa sitten jokaisen erikseen. Ei varmaan kannata kovin isoa kerta-annosta tehdä, on kuitenkin niin makeaa :) Vaikka tosin mielestäni vähemmän makeaa kuin marenkikakusta voisi olettaa.

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Torstaina, 23.05.2013 klo 08:17  
+
0
Ihan pakko sanoa... Tuo Aduron ehdottama parsa-fetasalaatti on ihan yhtä hyvää (ja halvempaa), kun käyttää parsan sijaan maitohorsman versoja. Olen tälläinen hullu hihhuli, joka on muutama vuosi sitten hurahtanut hortaan. Välillä oli jokunen vuosi ettei paljon tullut sitä keräiltyä ja käytettyä, mutta nyt taas tänä keväänä olen ihan pitelemätön ja suosittelen hortakokeiluja muillekin. Voitte yllättyä positiivisesti siitä, miten hyvältä Suomen oma kevätsato maistuukaan. Esim. poimulehti, nokkonen ja maitohorsma ovat niin paljon muutakin kuin rikkaruohoja.

Aduro

Aduro

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Torstaina, 23.05.2013 klo 17:32  
+
0
^Mä oon niin urpo etten kyllä luonnosta mitään syötävää osaa etsiä ellei joku auta kädestä pitäen :D Ihan mahtavaa että joku osaa! Mieleen tuli että pitäiskö perustaa uusi ketju tätä varten? :)

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Torstaina, 23.05.2013 klo 21:09  
+
0
^ Eiköhän tää ketju ja hullujen hortonomien ketju riitä :peukku:
Ylläpitäjä

Aduro

Aduro

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Torstaina, 23.05.2013 klo 21:42  
+
0
^Ai sellainenkin on! :eek: Kaikkea sitä oppii :nauru:

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Torstaina, 23.05.2013 klo 21:48  
+
0
^ Hullut hortonomit

:aurinko:
Ylläpitäjä

thapsus

thapsus
Viestimäärä: 290

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Torstaina, 23.05.2013 klo 21:51  
+
0
Kiitos Adurolle ohjeista, menee kokeiluun. :)
griffon belge Jedi s. 1.9.2015
muistoissa bostoninterrieri Väpä s. 9.5.2005-27.6.2016

Aduro

Aduro

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Perjantaina, 24.05.2013 klo 20:08  
+
0
^Eipä mithiä :) Kiva jakaa omia lemppareita :aurinko:

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 03.06.2013 klo 23:30  
+
0
Heii, nyt äkkiä parhaimmat grillausreseptit kehiin! Lihan marinadit jees, mutta erityisesti vinkkejä kuinka grillata kasviksia?
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 03.06.2013 klo 23:39  
+
0
^Kasvisnyyttejä! Me tehtiin just sellasia, mihin tuli kesäkurpitsaa, munakoisoa, porkkanaa, sipulia, valkosipulia ja paprikaa. Sekaan mausteita (suola, mustapippuri, yrttejä), oliiviöljyä ja jotain juustoa, mä laitin Koskenlaskija viherpippuria ja sit viel pieni loraus kermaa jokaseen nyyttiin. Tekee siis pieniä nyyttejä foliosta+leivinpaperi sinne sisään ja sit noin vartiks grilliin. Oli namia! :kieli:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 03.06.2013 klo 23:42  
+
0
^ Leivinpaperi sisään, miksi? Uus juttu mulle!

Pitääpäs vielä tarkentaa, että siis kun teen aina kasvikset joko vartaassa tai sitten foliolautasella ja aina oon marinoinu ne etukäteen.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 03.06.2013 klo 23:58  
+
0
^Mäkään en ensin laittanu, mut sisko valisti, et kasvikset voi palaa kiinni folioon, jos käy huono tuuri. :) Ja lisäks pysyy nesteet paremmin sisällä.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 22
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä25827
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä5787
Viestejä yhteensä543771
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös263028
(Tilastot päivitetty viimeksi 21.10.2019 klo 11:15)