Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Sunnuntaina, 20.12.2015 klo 07:49

R.I.P. Diego

Siirry sivulle: 1 2

Marras

Marras
Viestimäärä: 5

R.I.P. DIEGO - Sunnuntaina, 20.12.2015 klo 07:49  
+
0
Mun käsitys on että eläinlääkäri tapatti viattoman pennun vain näpäyttääkseen tämän kasvattajaa. Sen sijaan, että olisi auttanut pentua, tämä päätti antaa koirien tuojille opetuksen. Hirviömäistä:

http://lizthecat.blogspot.fi/2015/12/peijaiset.html

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: R.I.P. DIEGO - Sunnuntaina, 20.12.2015 klo 17:16  
+
0
^Ihan höpöhöpö juttu toi kirjoitus ja koko blogi, pahoittelut jos itse olet nimimerkin takana :P

Ell teki vain mitä sen kuuluikin tehdä ja turha sitä on syytellä yhtään mistään. Omistajalla oli se 2vk aikaa tehdä jotain ettei pentua tartteis lopettaa.

Mun mielestä tää on omistajan syytä, jos ei ole kokemusta koiran tuonnista ulkomailta niin sitten ottaa asioista selvää ja kysyy. Kennelliitosta varmasti saa apua tai evirasta noiden rokotusten suhteen. Ja varmasti rodun harrastajat tai koiraharrastajat ylipäätään ois neuvonut ihan ilmaiseksi.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Marras

Marras
Viestimäärä: 5

VS: R.I.P. DIEGO - Sunnuntaina, 20.12.2015 klo 17:52  
+
0
Diegon omistaja oli nimenomaan staffifoorumilla kertonut pennusta ja sen rokotuksista. Eräs tyyppi - joka mitä todennäköisimmin ilmiantoi pennun viranomaisille - väitteli hänen kanssaan siitä, että pitääkö alle 12-viikkoisella pennulla olla rabiesrokotus kun se tuodaan.

Diego asui eläinlääkärin tieten 2 viikkoa Suomessa, ei siis karanteenioloissa, vaan kotonaan. Silti tämä ei voinut antaa 16 tuntia armonaikaa viattomalle pennulle.

Suomi24:ssä on tässä ollut paljlon kirjoituksia, jotka on samansuuntaisia kuin omat mietteeni asiasta. Yksi sanoi hyvin, että ne joilla on hirveä hinku moittia menetyksen kokenutta omistajaa, on ehkä niitä jotka jo lapsuudessaan on saaneet kokea pelkkää armottomuutta. Itse en voisi potkia maassa makaavaa, mut ehkä näillä moittijoilla ei ole resursseja muuhun.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 20.12.2015 klo 19:59)

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: R.I.P. DIEGO - Sunnuntaina, 20.12.2015 klo 18:22  
+
0
No laki on laki eikä tässä kukaan mitään ole kiusallaan tehnyt tai jättänyt tekemättä. Tuskin noista pystyy noin vaan ilman seuraamuksia luistamaan ja tekemään omia päätöksiä. 2vk on jo annettu armonaikaa ja luulis tuossa ajassa kerkeävän järjestää asiat niin että pentu ois saatu takasin mistä se tulikin jos oikeasti ois haluttu.

Tottakai on todella ikävää ja surullista kun pentu piti lopettaa, mutta turha on ketään ruveta syyttelemään kun itse on mokannut.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Marras

Marras
Viestimäärä: 5

VS: R.I.P. DIEGO - Sunnuntaina, 20.12.2015 klo 18:37  
+
0
Huomaa, että et ole edes lukenut blogia. Eviran eläinlääkäri lähti lomalle annettuaan määräyksen ja takaisin tultuaan (käsittääkseni juuri ennen viikonloppua) antoi määräyksen, että pentu pitää lopettaa maanantai-iltana.

Kun määräyksen antaneen eläinlääkärin kollegat Evirassa ei suostuneet "ottamaan kantaa" niin kuinka tämä kyseinen eläinlääkäri sitten olisi joutunut vaikeuksiin, vaikka olisi antanutkin lisäaikaa? Ihan puhtaasta pahantahtoisuudesta tuossa on tainnut olla kysymys. Virkamieskin on asiakaspalvelija ja se, että eläinlääkäri on huutanut hädissään oleville ihmisille, kertoo kyllä omaa surullista kieltään tästä byrokraattien luvatusta maasta.

Viestä muokattu. Melina
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 20.12.2015 klo 23:02)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: R.I.P. DIEGO - Sunnuntaina, 20.12.2015 klo 21:16  
+
0
Koska tässä keskustellaan näemmä subjektiivisista näkemyksistä ja jossitellaan yksittäistapauksesta, niin onkohan tämän keskustelun paikka asianomaisen viranomaisen nimellä varustettuna ihan täällä? Oli tässä sitten tehty miten räikeä virhe tahansa, niin täällä kauhistelujen keräämisestä ei varmaan ihan hirveän antoisaa keskustelua synny.
Rise to reset the world.

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: R.I.P. DIEGO - Sunnuntaina, 20.12.2015 klo 21:17  
+
0
Odotinkin koska tämä tännekin foorumille päätyy...
Laki nyt vaan on sama kaikille, ja kyllä, on ostajan vastuulla ottaa selvää tuontimääräyksistä. Jos ne eivät toteudu, lopputulos on tämä. Toin itse kesällä pennun Venäjältä, joten asiasta on omakohtaisia kokemuksiakin. Eviran tuontimääräyksen löytyivät parin sekunnin googlettelulla, luin ne useaan kertaan ja varmistin, että venäläinen kasvattajankin ymmärtää asian. Pentu rokotettiin kun se oli oikean ikäinen, se odotti kotimaassaan määräysten mukaisen ajan ja tuli sen jälkeen ongelmitta Suomeen. Näistä asioista huolehtiminen ei oikeasti ole mitään rakettitiedettä. Mitään "lisäaikoja" ei pidäkään antaa varsinkaan silloin kun määräykset ovat yksiselitteiset ja helposti jokaisen tarkistettavissa. Jos nettiä ei osaa käyttää, Eviraan voi myös soittaa.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: R.I.P. DIEGO - Sunnuntaina, 20.12.2015 klo 23:22  
+
0
Eviran eläinlääkäri edustaa valtion instanssia, tässä tapauksessa Eviraa eikä itseään yksityishenkilönä. Täten ei ole tarpeen puhua tästä eläinlääkäristä nimellä koska mahdolliset haukut pitää osoittaa edustetulle taholle eikä yksityishenkilölle.

Itse törmäsin aiheeseen ensimmäisen kerran tässä MTV:n uutisessa. Jo tuossa uutisessa mua häiritsi se, miten tätä yritettiin inhimillistää söpön pennun kautta. "Miten näin söpö pentu voi olla turvallisuusriski, ei näin söpö pentu voi olla mitenkään vaarallinen". Suomessa voi syödä marjoja suoraan puskista keittämättä eikä Suomessa tarvitse pelätä jokaista irtokoiraa raivotaudin takia. Tästä saa kiittää nimenomaan tiukkaa lainsäädäntöä joka on sama kaikille koirille söpöyteen katsomatta.

Aivan varmasti harmittaa kun on pennun joutunut menettämään sääntöjen takia. Mielipahan ymmärrän ihan täysin. Ei tämä kuitenkaan mihinkään muutu sillä, että Eviran edustajaa lähdetään mustamaalaamaan keskustelupalstoilla ja muualla netissä. Hän tekee vain työtään edustamalleen taholle, oman osuutensa sen eteen, että Suomi olisi jatkossakin turvallinen ja tauditon maa. Aiheesta uutisoiminen on kuitenkin ehdottoman hyvä asia, koska kaikki eivät vieläkään ole tietoisia näistä säännöistä ja toisaalta Evirakin muuttaa sääntöjä aina välillä: esimerkiksi tuo ekinokokkoosi-sääntö tiukkeni vuosi tai pari sitten, joten tottuneemmankin matkailijan on hyvä muistaa päivittää tietojaan aina ennen matkaa.
Ylläpitäjä

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: R.I.P. DIEGO - Sunnuntaina, 20.12.2015 klo 23:37  
+
0
Totta hemmetissa tommoset rokottamattomat koirat pitää viipymättä viedä takasin tai lopetus. Tautiriski on aina tautiriski vaikka veisikin söpön pennun elämän. Ostajan olisi pitänyt ottaa asioista enemmän selvää, ei voi mitään. Harmittaahan tommonen ymärrettävästi mutta emmä ainakaan halua että tänne suomeen levittäytyy tauteja ulkomaisten rokottamattomien pentujen takia!!!
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 20.12.2015 klo 23:38)

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: R.I.P. DIEGO - Maanantaina, 21.12.2015 klo 00:29  
+
0
Siis pennun uusi omistaja ei tarkastanut itse maahantuontisäännöksiä vaan uskoi jotain foorumilla kirjoittanutta ihmistä? Noh, en sano mitään muuta kun että tuhlasin juuri elämästäni puolitoista tuntia tuon hyvin *öhöm* omituisen blogin lukemiseen...
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015

Marras

Marras
Viestimäärä: 5

VS: R.I.P. DIEGO - Maanantaina, 21.12.2015 klo 09:51  
+
0
Melina ja naukunen ovat sitä mieltä, että koska eläinlääkäri edustaa valtion instanssia, hänen nimeään ei pidä mainita.

Suomen laki on heidän kanssaan vähän eri linjoilla:
"Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna kunnianloukkauksena ei pidetä arvostelua, joka kohdistuu toisen menettelyyn politiikassa, elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä, taiteessa taikka näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa ja joka ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.

Kunnianloukkauksena ei myöskään pidetä yleiseltä kannalta merkittävän asian käsittelemiseksi esitettyä ilmaisua, jos sen esittäminen, huomioon ottaen sen sisältö, toisten oikeudet ja muut olosuhteet, ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.»
(Rikoslain 24 luku 9 §[3])

Lakia pitää sitten varmaan muuttaa, että se vastaa Melinan ja naukusen oikeustajua.

Kasvoton koneisto suojelee virkavirheen tekijää, mutta moraalinen vastuu on jokaisella ihmisellä. Ja sen vastuun voi vain kantaa, jos virheen tekijä paljastetaan.

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: R.I.P. DIEGO - Maanantaina, 21.12.2015 klo 10:30  
+
0

Marras kirjoitti:

Huomaa, että et ole edes lukenut blogia. Eviran eläinlääkäri lähti lomalle annettuaan määräyksen ja takaisin tultuaan (käsittääkseni juuri ennen viikonloppua) antoi määräyksen, että pentu pitää lopettaa maanantai-iltana.

Kun määräyksen antaneen eläinlääkärin kollegat Evirassa ei suostuneet "ottamaan kantaa" niin kuinka tämä kyseinen eläinlääkäri sitten olisi joutunut vaikeuksiin, vaikka olisi antanutkin lisäaikaa? Ihan puhtaasta pahantahtoisuudesta tuossa on tainnut olla kysymys. Virkamieskin on asiakaspalvelija ja se, että eläinlääkäri on huutanut hädissään oleville ihmisille, kertoo kyllä omaa surullista kieltään tästä byrokraattien luvatusta maasta.

Viestä muokattu. Melina



Niin minusta kertoo aika hyvää kieltä kun miettii kuinka vähän niitä rabies yms tautitapauksia Suomessa on. Todennäköisesti valtaosa näistä tautitapauksista on nimenomaan näitä rajan takaa tuotuja, joko salaa tai tietämättä miten asia pitää hoitaa. Minusta on vähän hassua itkeä kun kakka on housussa että se on siellä kun ei menty itse vessaan. Kaks viikko aikaa palauttaa pentu, ja sitten itketään viimesenä päivänä kun ei annettu lisäaikaa ees 16 tuntia. En usko että sekään olisi riittänyt, olisiko omistaja oikeasti maksanut ko reissusta sen mitä se lento ukrainaan olisi kustantanut? Ja jos olisi niin miksi ei tehnyt sitä aiemmin? Miksi ei laittanut koiraa "karanteeniin"? Ja oikeastiko olisi päässyt venäjälle autolla rokottamattoman koiran kanssa? Vaihtoehdot on annettu, kohtuullinen aika asialle tehdä jotain (2 viikkoa) niitä ei ole haluttu käyttää niin sitten on koira lopetettu, kuten on ilmoitettu. Josko seuraavan kerran maksaa vähän enemmän ja ottaa koiran Suomesta tai selvittää asiat etukäteen niin ettei tule ongelmia.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: R.I.P. DIEGO - Maanantaina, 21.12.2015 klo 10:44  
+
0
Niin mitä se oikein itkee kun JOPA kaksi viikkoa annettu aikaa tehdä asialle jotain. Ei taas ummarrä...Miksei ole tehnyt asialle mitään ton kahden viikon aikana???
Ymmärrän eläinlääkäriä hyvin,pakko oli asialle jottai tehdä. Tässä syytellään nyt ihan väärää ihmistä eli eläinlääkäriä. Kiitän häntä vain vastuuntuntoisuudesta,vaikka tosi ikävään ratkaisuun joutui.
Positiivistä tässä jutussa onse ettei joku tekis samaa virhettä uudestaan kun saa julkisuutta.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu maanantaina, 21.12.2015 klo 10:58)

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: R.I.P. DIEGO - Maanantaina, 21.12.2015 klo 10:47  
+
0

Marras kirjoitti:

Kasvoton koneisto suojelee virkavirheen tekijää, mutta moraalinen vastuu on jokaisella ihmisellä. Ja sen vastuun voi vain kantaa, jos virheen tekijä paljastetaan.


Ja se tehty virhe oli tässä tapauksessa mikä?

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: R.I.P. DIEGO - Maanantaina, 21.12.2015 klo 11:27  
+
0

Marras kirjoitti:

Melina ja naukunen ovat sitä mieltä, että koska eläinlääkäri edustaa valtion instanssia, hänen nimeään ei pidä mainita.



Lue paremmin. Minä olin sitä mieltä että on asiantonta mainita asianomaisen nimeä silloin kun virhettä ei ole edes tapahtunut kenenkään muun kuin vauhkojen asiakkaiden mielestä. Koska kuten tässä nyt on monesti sanottu niin menettelyohjeiden mukaan viranomainen ei ole syyllistynyt mihinkään, niin on vähän helvetin ikävää että oma nimi on jossain keskustelupalstalla syyttä.
Rise to reset the world.

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: R.I.P. DIEGO - Maanantaina, 21.12.2015 klo 11:44  
+
0
Niin, mitään virkavirhettähän tässä ei tapahtunut. Se ettei koiraa voinut palauttaa Venäjän kautta ei ole eläinlääkärin tai edes Eviran vika. Säännöt nyt vain ovat sellaiset, että rokottamaton eläin pitää palauttaa suoraan lähtömaahansa. Tuskin mekään haluaisimme, että vastaavassa tapauksessa esim. Ruotsissa rokottamattomaksi havaitun eläimen kanssa ajeltaisiin ympäri Suomea matkalla esim. Venäjälle. Kiovaan lähtee lentoja monta päivässä, eli sopiva olisi varmasti KAHDEN VIIKON aikana löytynyt jos asianosaisella olisi ollut halua asia hoitaa.

Minä nimittäin luulen, että tahdon puutteesta tässä on kyse. Tuli mokailtua, mutta mokaa ei haluta myöntää vaan ajatellaan, että kyllähän nyt minun tapauksessani täytyy poikkeus tehdä koska pentukin on söpö ja mulle-kaikki-heti. Aikuisen ihimisen pitäisi myöntää virheensä, itkeä itkunsa ja jatkaa elämää eikä syytellä kaikkia muita paitsi itseään.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: R.I.P. DIEGO - Maanantaina, 21.12.2015 klo 12:28  
+
0
Mikäli koiran omistaja on sitä mieltä, että Eviran eläinlääkäri on tehnyt virheen, ei tilanne edelleenkään muuksi muutu sillä, että epäilyn virheen tehneen eläinlääkärin nimeä julistetaan pitkin nettiä. Oikea tapa hakea oikeutta on tehdä tästä viranomaisesta valitus joko Oikeusasiamiehelle tai vaihtoehtoisesti Oikeuskanslerille. Nämä ovat puolueettomia tahoja, jotka voivat arvioida, onko virkavirhettä tapahtunut.
Ylläpitäjä

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: R.I.P. DIEGO - Maanantaina, 21.12.2015 klo 12:38  
+
0

Kerttunen kirjoitti:

Niin, mitään virkavirhettähän tässä ei tapahtunut. Se ettei koiraa voinut palauttaa Venäjän kautta ei ole eläinlääkärin tai edes Eviran vika. Säännöt nyt vain ovat sellaiset, että rokottamaton eläin pitää palauttaa suoraan lähtömaahansa. Tuskin mekään haluaisimme, että vastaavassa tapauksessa esim. Ruotsissa rokottamattomaksi havaitun eläimen kanssa ajeltaisiin ympäri Suomea matkalla esim. Venäjälle. Kiovaan lähtee lentoja monta päivässä, eli sopiva olisi varmasti KAHDEN VIIKON aikana löytynyt jos asianosaisella olisi ollut halua asia hoitaa.

Minä nimittäin luulen, että tahdon puutteesta tässä on kyse. Tuli mokailtua, mutta mokaa ei haluta myöntää vaan ajatellaan, että kyllähän nyt minun tapauksessani täytyy poikkeus tehdä koska pentukin on söpö ja mulle-kaikki-heti. Aikuisen ihimisen pitäisi myöntää virheensä, itkeä itkunsa ja jatkaa elämää eikä syytellä kaikkia muita paitsi itseään.



Raha ratkasee. Eli uskoisin että omistajalla ei ole ollut rahaa palauttaa koiraa Ukrainaan koneella. Sehän pitää tosiaan olla suoralento ja vielä saattajakin koiralle. Eli ei varmasti olisi ollut halpaa lystiä sekään. Ja kun tokihan se vaatii koneeseen häkit ja kaikki, äkkiä ois tullut kotimainen Tessu halvemmaksi.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: R.I.P. DIEGO - Maanantaina, 21.12.2015 klo 13:03  
+
0
^ Mä ymmärsin jostain että myöskään jotkut yhtiöt eivät suostuneet ottamaan tätä pentua lennolle kun asianmukaiset rokotukset ja leimat eivät olleet kunnossa. En tiedä onko jotain tehotarkastuksia nyt menossa tms mutta lensin viimeviikolla kaksi eri lentoa koiran kanssa ja molemmilla lennoilla lähtöselvitysvirkailija eli lentoyhtiön edustaja katsoi todella tarkasti koirani passin. Tullia tai rajaviranomaisia ei kiinnostanut, mutta nimenomaan lentoyhtiölle oli ainakin mun tapauksessani tärkeää, että koiran paperit on kunnossa.
Ylläpitäjä

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: R.I.P. DIEGO - Maanantaina, 21.12.2015 klo 13:15  
+
0

Melina kirjoitti:

^ Mä ymmärsin jostain että myöskään jotkut yhtiöt eivät suostuneet ottamaan tätä pentua lennolle kun asianmukaiset rokotukset ja leimat eivät olleet kunnossa. En tiedä onko jotain tehotarkastuksia nyt menossa tms mutta lensin viimeviikolla kaksi eri lentoa koiran kanssa ja molemmilla lennoilla lähtöselvitysvirkailija eli lentoyhtiön edustaja katsoi todella tarkasti koirani passin. Tullia tai rajaviranomaisia ei kiinnostanut, mutta nimenomaan lentoyhtiölle oli ainakin mun tapauksessani tärkeää, että koiran paperit on kunnossa.



Aaa. No en ihmettele sitäkään. Periaatteessahan jos koira on "sairas" on riski myös muille eläimille mitä ko kyydissä on.
Mä en ihan täysin ymmärtänyt mitä tämä pätkä blogissa tarkoitti:
" Jasmin alkoi selvitellä kuljetusmahdollisuuksia Ukrainaan. Hän otti yhteyttä kuljetusfirmoihin, mutta nämä eivät suostuneet ottamaan Diegoa, koska tällä ei ollut rokotuksia. "

Muoks.
Täällä on ihan suoraan sanottu että koiraa ei saa viedä toiseen valtioon, eli jos se koira ei ole Venäjältä tuotu sitä ei saa sitä kautta palauttaa.
"Suomalaisella eläinlääkärillä ei ole oikeutta esimerkiksi antaa raivotautirokotusta, tehdä toimenpiteitä vientiin, tai myöntää EU-lemmikkieläinpassia laittomasti tuodulle lemmikille. Lemmikkiä ei saa viedä toiseen valtioon."
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011
(Viestiä on muokattu maanantaina, 21.12.2015 klo 13:21)

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 06:00)