Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 27.04.2010 klo 08:04

Rodut, joita et ottaisi itsellesi

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 33

Rapido

Rapido
Viestimäärä: 299

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 12:47  
+
0
Mä en pahemmin kiinnitä huomiota jos näen niitä rotuja mistä en pidä, tai jos sellainen tulee vaikka koirapuistoon samaanaikaan kanssamme. Jokaisella on oikeus pitää mistä tykkää, jonkun mielestä meiän otus voi olla maailman rumin, muttei tule suuttua jos mä en pidä sitten niiden koirasta yhtään.
Avokille saatan joskus hiljaa ja lapsellisesti kuiskata vaikka enkunpullan nähdessään että "kato nyt totakin", mutta emmä rupea kaduilla mitään huutelemaan muiden koirista, tai arvioimaan niiden terveyttä ja ulkonäköä koiran omistajalle.
X-rotu Armi 05/2013
Leonberginkoira Wanda 02/2004-10/2012
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 28.04.2010 klo 12:48)

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 12:53  
+
0
Lähinnä aloin miettimään noita reaktioita tämän ketjun sekä tuon toisenkin ketjun perusteella (Rodustasi kuultuja kommentteja). Aikuiset ei näytä aina niin kypsästi kuitenkaan käyttäytyvän :nauru: Sen mä kyllä ymmärrän ettei jotakin rotua halua itselleen tiettyjen ominaisuuksien takia (koulutus, turkinhoito yms.). Mut semmonen voimakas ennakkoluuloisuus taas ei tunnu hirvittävän järkevältä. Toki omaanki silmään tietyt rodut ei kauniilta näytä, mut ei ne mun mielestä silti rumia ole. :mietiskel: Ja lapin lisä kuuluu toki aiheeseen ku aiheeseen :wink:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 12:57  
+
0
Mulla on nämä pienet valkoiset kanssa omana rotunaan, vai onhan noita pikkuisia mustinakin ainakin villakoirat ja tuollaset.. *pahoittelee surkeaa rotutietämystään* :nolo:
Ja muutkin hurjan pienet chihut ja venäjätoyt ym., pelkäisin, et rikon ne.

Terrierit menee kyl kans sille "eiei" listalle, liian säpäköitä tapauksia, samoin oikeastaan kaiken kokoiset villakoirat, ei vaan sovi silmälle.

Trimmausta vaativat rodut myöskin joudun luultavasti raakaamaan listaltani. (no toi villis tuli jo mainittua, mut onhan noita muitakin)
Mut mua ei sit taas kuolat ja sellaset haittaa, ellei nyt ämpärikaupalla tuu päivittäin. :D

Bulldogit ei kanssa kyllä menis, ruttuturpainen taapertaja, eiei.. Oikeestaan noista lyttynokkaisista varmaan boksu on ainoa mikä menee (ja sellaisen haluaisinkin..)

Isoista koirista tykkään yli kaiken, mutta en tiedä onko mussa koskaan luonnetta sellaista kouluttamaan, joten jätetään ne rodut (dobberit, rotikat jne.) viel roikkumaan puoleen väliin kyllä/ ei listaa.. :)

Ja ei, en "inhoa" mitään niin et irvistelisin kylillä, ja rapsuttelen oikein mielellään ihan kaikenkarvaisia koiria, jopa niitä "valkoisia".. :D Karvattomia ei oo koskaan tullut vastaan.. :mietiskel:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Dogiliini

Dogiliini
Viestimäärä: 32

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 15:24  
+
0
Mulla on aika harvassa sellaset rodut joita ottaisin itselleni, joten tähän voisi listata suurimman osan koiraroduista mitä En ottaisi:hymy:

-Pienet koirat; en tykkää räksyistä enkä pumpulipalloista. Koko ei sinällään ole ongelma, itseasiassa ottaisin pienen koiran, jos joskus törmäisin rotuun joka miellyttäisi mua ja sopisi doggien kanssa saman katon alle.
- Ylijalostetut rodut, joiden piirteet vaikuttavat niiden normaali elämään ja liikkumiseen. Toisessa ketjussa sanoinkin esim. ranskanbullan hengittämisestä, itse en ole tavannut yhtäkään kyseisen rodun edustajaa, joka hengittäisi täysin normaalisti. Samoin englanninbuldoggi ja bokserit nykyään, molemmat ehdoton nounou. Tähän kastiin menee kaikki muutkin överiksi vedetyt rodut. Ranskishan meille muuten tulisi, mutta en kestäisi pitää koiraa, jolla on edes ajoittain vaikea hengittää.
- Paimenkoirat, eritoten sakemannit ja belggarit ei miellytä yhtään ja yhtäkään mukavaa tapausta en ole tavannut. Kaikki tapaamani koirat ovat olleet hermostuneita, levottomia ja arvaamattomia. Poikkeuksena tähän ryhmään on pari rotua.
-Metsästyskoirat: Näissä olisi jokunen rotu jonka mielelläni ottaisin, mutta en metsästä, joten en ota siihen soveltuvaa koiraa kotikoiraksi.
- Vinttikoirat on kauniita, mutta esim. juoksuharrastus ei kiinnosta ja haluan että koiraa voi huoletta pitää vapaana.
- Turkkirodut: En muistaisi, jaksaisi jne. joten omistaisin aika äkkiä rastapallon.
- Terrierit ei vaan sopisi mulle. Pari poikkeusta, joita voisin harkita näistäkin.

Tuossa nyt ne jotka äkkiseltään tuli mieleen. Mä kyllä pääasiallisesti pidän kaikista koirista, mutta itselle ottaminen on vähän eri asia. Mun mielestä koiran pitää osata rauhoittua sisällä vaatimatta jatkuvasti huomiota ja poikkeustapauksissa pärjätä ilman liikuntaa pari päivää, olematta silti levoton. Ulkona ja tarpeen vaatiessa koiran tulisi kyetä juoksemaan/liikkumaan pitkiä matkoja ja pärjätä myös vaikeassa maastossa.:hymy:

Frantic_

Frantic_
Viestimäärä: 16

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 15:40  
+
0

Omp kirjoitti:

Saksanpaimenkoira, belgianpaimenkoira
En tykkää ulkonäöstä enkä luonteesta. Katse, ääni ja kaikki on jotenkin epämiellyttävää.
Ja se raivostuttava levottomuus.



Ei mun sakemanni ainakaan yhtään levoton ole, jos ei osaa rauhottua niin sitten on kyllä hermorakenteessa vikaa.

Itelle ehdoton ei ei on kaikki seurakoirat ja pienet koirat yleensä. Jep mulla on shelti, mutta se on kyllä viimonen rotuaan.

Metsästyskoiratkaan ei oo mun juttu.

Suurin osa on harmaalla alueella, eli en osaa sanoa voisinko ottaa vai en.
Spn Caro 28.2.08
Sheltti Tami 27.11.06

Omp

Omp
Viestimäärä: 67

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 15:56  
+
0

Frantic_ kirjoitti:

Ei mun sakemanni ainakaan yhtään levoton ole, jos ei osaa rauhottua niin sitten on kyllä hermorakenteessa vikaa.



Hyvin mahdollisesti.

nannae

nannae
Viestimäärä: 26

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 16:31  
+
0
ei itselläkään tule yököteltyä muille ihmisille heidän koiravalintojaan, pyrin kuitenkin aina käyttäytymään korrektisti ihmisten ja varsinkin tuntemattomampien kanssa. se mistä koirista muut pitävät ja joita he omistavat, ei ole minun asiani, eikä ole minun asiani ruveta kailottamaan omaa mielipidettään heille, heidän sitä kysymättä. kerran eräs tuttavani kysyi mitä mieltä olen settereistä (hänellä sellainen oli) sanoin vain että ei ne mun lempparikoiria ole, ja asia oli ok.. hänkin sanoi vierastavansa oman koirani ulkonäköä. kyllä meille saa tulla juttelemaan ja leikkimään koirapuistossa ja muualla ihan kaiken kokoisen ja näköiset turrukat. son sitte eri asia ottaisinko koskaan kyseistä karvakorvaa omaan huusholliini ;)

Omp

Omp
Viestimäärä: 67

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 16:40  
+
0
^ Kuuluhan se hyvään käytökseen, ettei mennäkkään aukomaan päätään kuinka ruma koira toisella on. Tai kuinka sairas ja epämiellyttävä jonkun rotu on.
Muoks. ja olen muutenkin samaa mieltä tästä.

Joistakin roduista en tykkää yhtään ja mielipide voi ollakkin aika rankka, mutta useimmat on vaan etten ottaisi omaan huusholliini.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 28.04.2010 klo 16:41)

Ruttt

Ruttt
Viestimäärä: 321

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 17:10  
+
0
Ulkonäöllisesti minua ei miellytä ollenkaan villakoirat, ajokoirarodut (paitsi muutama), lyhytjalkaiset rodut eikä monet terrieritkään. Eikä kovin moni pieni seurakoirarotukaan.

Ajokoiria tai muita metsästyskoiria en ottaisi kun en tee niillä mitään.

Monia pk-rotuisiakaan en ottaisi, suursnautseri ja bouvier ovat poikkeuksia.

monacorgi

monacorgi
Viestimäärä: 137

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 17:59  
+
0
[i]

tintti kirjoitti:

Itse en ottaisi

metsästyskoiraa, sillä en metsästä, eikä minulla ole mielenkiintoa aloittaa metsästystä.

trimmattavaa rotua, sillä haluan koiran olevan helppohoitoinen turkiltaan eli turkin hoidoksi tulee riittää kampaaminen/harjaaminen.

terrieriä, sillä terriereiden luonne ei miellytä minua. Toki terrierejäkin on erilaisia ja esim. brasilianterrieriä voisin harkita, mutta muuten en ole terriereistä kiinnostunut. Ja niistä monet ovat vieläpä trimmattavia.

nakua, sillä haluan koiralla olevan karvat. Pukeminen ei olisi ongelma, mutta haluan silti koiralla olevan edes jonkinlainen karvapeite.

pientä seurakoiraa, esim. bichon frise ja mopsi, sillä useimpien pikkuseurakoirien ulkonäkö ei miellytä minua ja luonnekaan ei usein vastaa haluamaani. Myöskään mitään taskukokoista koiraa en ottaisi. Tutullani on chihun ja venäjäntoyn risteytys ja aina täytyy varoa, ettei tallo sen päälle, kun se vieläpä välillä pyörii jaloissa.

laumanvartijaa, sillä minulla ei ole tarvetta koiralle, joka vartioi omaisuuttani, eikä minulla myöskään riittäisi taidot tällaisen koiran kouluttamiseen.

vinttikoiraa, sillä niissä miellyttää vain ulkonäkö, tosin sekään ei kaikissa vinttikoiraroduissa.

rekikoiraa, sillä minulla ei ole kiinnostusta valjakkoharrastusta kohtaan.

molossikoiraa, sillä ne ovat suurimmaksi osaksi todella isoja, eivätkä myöskään miellytä ulkonäkönsä suhteen.

isoa koiraa, kuten saksanpaimenkoira yms. sillä ne vaativat ison tilan esim. autossa enkä jostain syystä muutenkaan osaisi kuvitella omistavani isoa koiraa. Koiran sään olisi hyvä olla n. 50cm:n korkeudessa ja koiran pitää olla kevytrakenteinen.



Ihan kuin olisin tämän itse kirjoittanut! Ei juuri samalla tavalla mulla. Niitä rotuja, jonka voisin ottaa onkin vain muutama :D
lk holsku ♂ Rochallor Grizzly Bear "Sampo" (s.-11)
wecope ♀ BH TK1 Promisehill Irish Rose, "Mona" (s.-06)
villakoiramix ♀ Myy (s.-02)

Kotisivut
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 28.04.2010 klo 18:10)

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 18:55  
+
0
Itse karsastan aika voimakkaastikin tiettyjä rotuja, mutta se on ihan sama mikä lamppuharja käyttäytyy mallikkaasti, se saa multa aina vaan ihailua osakseen. :aurinko: Esim. meillä on tottisryhmässä kuulokoiraksi kouluttautuva erittäin nätisti käyttäytyvä tipsu. Rotu on mulle muuten yäk, mutta tuon yksilön käytöstä jaksan aina ihailla. Agikisoissa näin joskus mopsin (myöskin oksennuslistalla), joka oli oikeesti nopea! Sen menoa ihailin myös ja olin innoissani, ettei kaikki mopsit ole ihan vänkyrärakenteisia. Kävin ihan juttelemassa omistajan kanssa ja silittelin koiraa, mukava otus kertakaikkiaan.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

thapsus

thapsus
Viestimäärä: 290

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 21:55  
+
0
Dogiliini, jos ranskiksesta tykkäät niin harkitse ihmeessä bostoninterrieriä. Terveystilanteesta voi päätellä jotain esim. tästä:
http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres/47DCDE19-D51B-43D6-8B5F-AE03A0CFCB1B/0/ulkomuototuomariohjeet.pdf
Tarkoitan siis, että bostonia ei löydy tuolta silmä- taikka hengitysongelmaisista yms.


Kaikki koirat on yleensä kivoja, mutta näitä en ottaisi:
- Pystykorvat: en tykkään ulkonäöstä, enkä yleensä luonteestakaan
- Pitkäkarvaiset / trimmattavat rodut. Pitkäkarvaisten ulkonäöstä en yleensä tykkää, karkeakarvaiset on (trimmattuina) hienoja, mutta niissäkin olisi luultavasti liikaa hommaa.
- Haukkuherkät rodut (äidin lk collie on ihan sietämätön).
- Kaikki vaativat ja paljon aktivointia tarvitsevat rodut, kuten bc ja aussi. Ei riitä rahkeet eikä kiinnostus.
- Noutajat ja spanielit. Jotenkin eivät vain iske, vaikka ei niissä varsinaisesti mitään vikaa ole.
- Enkkubulli on muuten ihan suosikkeja, mutta en silti ottaisi, koska terveys arveluttaa ihan liikaa. Vähän sama homma ranskiksen kanssa, liian moni vastaantulevista kuulostaa tosi kauhealta.
- Basenji, olen tavannut vajaan kymmenen basenjia, vain yksi niistä ei ole purrut.

- Ehkä suurin kriteeri on kuitenkin sukupuoli: uroskoiraa en tahdo.

Saas nähdä joudunko vielä joskus muuttamaan mieleni näiden suhteen. :D
griffon belge Jedi s. 1.9.2015
muistoissa bostoninterrieri Väpä s. 9.5.2005-27.6.2016

Omp

Omp
Viestimäärä: 67

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 22:18  
+
0
^^ Mä kans aina ihan häkellyn jos nään hyvin käyttäytyvän pikkukoiran.
Kyllä mä otan kaikki koirat vastaan sellasena kun ne on, rodusta riippumatta.
Ei niillä omilla mielipiteillä ole siinä vaiheessa merkitystä.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 22:21  
+
0
^^^ ja ^^

Mua oikeasti hävettää jokainen huonosti käyttäytyvä pikkukoira. Niistähän ne ennakkoluulot saavat siivet allensa :eitietoo: Etenkin kun itse saan monesti ihan vilpittömiä ihmettelyjä siitä, kun koirani ei räksytä, ryntäile tms.

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 23:43  
+
0
Mä olen kyllä tykännyt ihan jokaisesta tapaamastani koirasta :nauru: Eli noin yksilönä voisin varmaan sortua ihan mihin tahansa koiraan.

Mutta jos nyt koitan järjellä ajatella minkätyyppisiä koiria en voisi ottaa, niin en mitään sellaista, jonka rakenne aiheuttaa koiralle kärsimystä tai ongelmia (ei lyttykuonoja, erityisesti ei bulldogeja, ei jättiläisrotuja), eikä mitään täysiverisiä metsästyskoiria (hirvikoirat, seisojat ajokoirat yms.) koska niille minulla ei olisi tarjota mitään järkevää toimintaa.

edit. niin joo, enkä ottaisi karvatonta tai muuten hyvin kylmänarkaa koiraa, koska tykkään lenkkeillä ihan kunnolla joka säässä. Lisäksi en vain voisi ainakaan nyt kuvitella hankkivani ikinä narttukoiraa.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 28.04.2010 klo 23:47)

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Torstaina, 29.04.2010 klo 11:14  
+
0
Ei mullakaan mitään ehdottomia kieltoja ole millekään roduille, mutta jotkin vaan miellyttää itseä enemmän kuin toiset. Ja jotkut rodut taas säälittää, kun ovat joutuneet ihmisten ahneen jalostuksen jalkoihin ja terveys on kärsinyt. Seurakoirarodut on minusta jotenkin turhia, koiralla pitää mielestäni olla jokin käyttötarkoitus joka määrittää sen luonnetta jollain tavalla. Ja joo, onhan seurakoirilla "käyttötarkoitus" = olla seurana ja liittyyhän siihenkin tietyt vaatimukset esim. luonteen kannalta, mutta lähinnä tarkoitan tässä ihan käyttökoiria, joiden jalostus pohjautuu jonkin oikean käyttöominaisuuden vaalimiseen (terveyden ohella).

Jos ulkonäöllisiä seikkoja mietitään, niin mulkosilmät, ihopoimut, liian lytyssä oleva kuono, liian viisto lantio sekä koiran käyttötarkoitukseen sopimaton ulkonäkö (esim. liian runsas turkki) yleensä pistää silmaan negatiivisessä mielessä.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Torstaina, 29.04.2010 klo 12:07  
+
0
Jos totta puhutaan, niin en ole vielä nähnyt koirarotua, jota en ottaisi. Yksilöitä kylläkin. Omat rahkeet on suurin syy miksen ottaisi tiettyjen rotujen edustajaa. Todella isot, paljon turkin hoitoa vaativat, ylen määrin liikuntaa ja aktivointia vaativat, sekä suurella todennäköisyydellä sairastuvat/sairaat, siinä sellaisia ominaisuuksia, joita en haluaisi koiralleni.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12
(Viestiä on muokattu torstaina, 29.04.2010 klo 12:09)

Kuuska

moderaattori
Kuuska
Viestimäärä: 873

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Torstaina, 29.04.2010 klo 12:50  
+
0

Juulia80 kirjoitti:

voimakas haju, esim. mitä saksanpaimenista ja ajavista koirista lähtee ja sellainen rasvainen tunne käsiin kun rapsuttaa, yök! Samoin noutajat kuuluu tähän ja edelliseen ryhmään.



Eh, saksanpaimenista JA ajavista koirista? Empä olen yhteenkään haisevaan sakemanniin törmännyt, ulkona asustaviin pystykorviin sen sijaan kyllä, mutta syy niiden haisemiselle on aika selvä siis. Ja turkin tahmaisuuskin on ruokavaliokysymys hyvin pitkälle.

Tämmönen pieni puolustuspuhe, kyllä minusta ajokoirat ja lyhytkarvaiset seisojat haisee tosin, johtuen ihon rasvaisuudesta, yyh..

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Torstaina, 29.04.2010 klo 13:30  
+
0
^Mä olen ja aika moneekin vielä. Yksikin ohikulkeva saksanpaimenkoira haisi niin pahalle että se haku leijui vielä pitkään ilmassa kun ne oli jo menneet ohi. En tiedä onko ruokinnalla sitten jotain merkitystä tähän kun en ko. rotua omista.
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

Kuuska

moderaattori
Kuuska
Viestimäärä: 873

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Torstaina, 29.04.2010 klo 13:37  
+
0
Juu en mä mitenkään henkilökohtaisena loukkauksena sitä ottanut, kyllä niitä hajuherneitä seeffereistäkin taattu löytyy. :hymy:

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 33
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 02:15)