Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 27.04.2010 klo 08:04

Rodut, joita et ottaisi itsellesi

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 33

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Torstaina, 29.04.2010 klo 16:30  
+
0
Tuo turkin ja ihon rasvaisuus/kunto riippuu aika pitkälle juurikin ruokavaliosta.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Lauantaina, 01.05.2010 klo 23:16  
+
0
Mä olen tavannut kaiken rotuisia haisevia koiria. Jos ruokinta on pielessä ja iho ja hampaat huonossa kunnossa niin tuskin se haju rotua kyselee.

Nutti kirjoitti:

Ja joo, onhan seurakoirilla "käyttötarkoitus" = olla seurana ja liittyyhän siihenkin tietyt vaatimukset esim. luonteen kannalta, mutta lähinnä tarkoitan tässä ihan käyttökoiria, joiden jalostus pohjautuu jonkin oikean käyttöominaisuuden vaalimiseen (terveyden ohella).



Mun mielestä taas nyky-yhteiskunnassa tarvitaan äärimmäisen vähän käyttökoiria :mietiskel: En nyt mitään lukuja osaa heittää mutta kyllä musta äkkiseltään tuntuu, että vaikka Suomessa seurakoirien tarve on jonkin verran suurempi kuin paimen- tai poliisikoirien. Suomessa taas tarvitaan sentään vielä runsaasti metsästyskoiria, monessa muussa maassa niitäkin käytetään hyvin vähän. Ja mun mielestä seurakoiralle on huomattavasti tärkeämpää että se hoitaa sen seuralaisen tehtävän kunnolla, kuin että sillä on jotain "käyttö" ominaisuuksia joita kukaan ei tarvitse. Vaikka se käyttökoira sitten kuulostaisikin hienommalta. Esim. tässä meidän kylällä tulee päivittäin vastaan kymmeniä eri seurakoiria, mutta yhtään käyttökoiraa ei ole. Paitsi "vahtikoiria", mutta kyllä se pihassa haukkuminen onnistuu yleensä ilman käyttölinjojakin.

Musta tuntuu että monen koiran elo olisi huomattavasti helpompaa, jos nimenomaan keskityttäisiin niihin seurakoiraominaisuuksien jalostamiseen. Ja niin, ihan nyt varmuuden vuoksi taas selvennyksenä, ei se koske KAIKKIA koiria, tokihan niitä käyttökoiriakin jonkin verran tarvitaan.

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Sunnuntaina, 02.05.2010 klo 09:36  
+
0
^En nyt tarkoita käyttökoiria siis työkoirina, vaan ihan sellaisia rotuja, joilla on alunperin ollut jokin käyttötarkoitus. Eihän rhodesialaistakaan täällä mihinkään leijonanmetsästykseen käytetä ja harvempi nöffi taitaa olla kalastushommissa mukana. Mutta se periaate, että koiralla on jokin tarkoitus on jotenkin iskostunut minuun. Ehkä se on tullut nuoruudesta, kun ympärillä ei oikein muita koiria ollut kuin metsästyskoiria tai työkoiria.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

Ellenen

Ellenen
Viestimäärä: 3

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 05.05.2010 klo 15:57  
+
0
Minä en ottaisi sairaaksi jalostettuja koiria, tai sellaisia koiria joiden vietit olisivat suuret, eikä koira saisi harrastaa sitä mihin on jalostettu.

Kauniimmat koirat mitä olen koskaan nähnyt on olleet sekarotuisia, niinkuin ne rotukoiratkin joskus olivat ja niitä samalla tavalla yhdisteltiin. Makuja on monia, mutta ulkonäöllisesti en pidä liioitellun näköisistä (lue: kiinanpalatsikoira, mopsi, griffon, nyky saku...) Koskaan en ajattele, että ompa ruma koira! vaan enemmäkin että "onpa huonosti koulutettu koira"... Itselläni tiibetinspanieleita parisen kappaletta, ja en vaihtasi pois. Kauniita, fiksuja ja omat ovat ainakin hyvin koulutettuja. Toisen kanssa tokoillaan ja toinen harrastaa kotipiha-agilityä. Seurakoira ei ole aina flexissä räkyttävä yli syötetty mamman lutupussi! Sama kun yleistän että kaikki saksanpaimenkoirat ovat luonnevikaisia.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 05.05.2010 klo 16:17  
+
0
Itse karsastan myös ääripäitä. En ottaisi mitään "seinään juossutta"/lyttykuonoista, en vartalon mittasuhteilta epätasapainoinen (esim. lyhytjalkaiset pitkulat), en vinkkurajalkoja, enkä myöskään jättirotuja tai rotuja joilla elinikäodote on alle kymmenen vuoden. Montaa nämä kriteerit täyttävää rotua en myöskään ottaisi huonon koulutettavuuden tai suuren riistavietin vuoksi.
Rotu, jonka voisin ottaa, on karkeasti keskikokoinen (ei ole senteillä niin justiinsa), mielellään pystykorvainen, rakenteeltaan ns "peruskoira". Hyvä rakenne ja liikkuminen on vaan kaunista.

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 05.05.2010 klo 17:10  
+
0
ot

ellenen kirjoitti:

Makuja on monia, mutta ulkonäöllisesti en pidä liioitellun näköisistä (lue: kiinanpalatsikoira, mopsi, griffon, nyky saku...) Koskaan en ajattele, että ompa ruma koira! vaan enemmäkin että "onpa huonosti koulutettu koira"...


Ai että kun näet lyttykuonoisen koiran, et ajattele että se on ruma vaan huonosti koulutettu :mietiskel: Vai miten ihmeessä tuo kommentti tulkitaan :cool:
/ot
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Murmuu

Murmuu
Viestimäärä: 457

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 05.05.2010 klo 17:43  
+
0
^Ehkä kirjoittaja kiinnittää huomiota enemmän koiran käytöstapoihin kuin ulkonäköön? :hymy: Noin minä sen tulkitsin. :hymy:

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 05.05.2010 klo 18:09  
+
0
^Näinpä, mutta eihän se lyttykuono siitä huonokäytöksistä tee :wink: *n*ssii pilkkua* :cool:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Ellenen

Ellenen
Viestimäärä: 3

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 05.05.2010 klo 19:03  
+
0
Joo.. eiköhän kaikki ymmärtäneet mitä tarkoitin :)

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 05.05.2010 klo 19:19  
+
0
^Mä en kyllä ainakaan ymmärtänyt ilman Murmuun tulkintaa. Munkin mielestäni sun tekstisi antoi ymmärtää, että ruma=huonosti käyttäytyvä, mutta onneksi tuli sekin oikaistua. :hymy:

Murmuu

Murmuu
Viestimäärä: 457

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 05.05.2010 klo 19:42  
+
0
^Niinhän sen kirjaimellisesti tulkitseekin, mutta itse mietin sitä, mitä sillä on todennäköisesti tarkoitettu, koska eihän siinä olisi mitään järkeä, että ruma on automaattisesti huonosti käyttäytyvä. Ilmaus oli ehkä heikko, mutta musta ihan pääteltävissä se, mitä sillä tarkoitettiin. Paitsi tietty jos nyt ymmärsin ihan väärin. ;)

Ispu

Ispu
Viestimäärä: 576

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 05.05.2010 klo 19:53  
+
0
Meille ei tule koskaan:
- pieniä seurakoiria, en vaan halua.
- molosseja, vaikka ne ihania onkin. Mutta sen järkyttävän kuolamäärän nähtyä veljellä ( 2x bullmastiffi ) niin ei kiitos!
- vinttikoiria missään muodossa, ei ole käyttöä eikä paikkaa antaa juosta. Upeita ovat kyllä.
- harmaata norjanhirvikoiraa. Vaikka toimivatkin hirvellä paljon paremmin kuin mustat, niin silti tiukka ei. Ruma otus kuin mikä. Tankki ja lyllertää menemään. Näissäkin on toki poikkeuksia, mut kauneus on katsojan silmissä :cool:
- on varmaan muitakin, mut en nyt just osaa eritellä mitä. Lisäilen kun mieleen tulee.
Blogi
Blip
Muistoissa Kamu&Miki.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Keskiviikkona, 05.05.2010 klo 20:18  
+
0
^Tuli tuosta norjan harmaasta mieleen ku näin koirakoulussa kaks rodun edustajaa. Katoin ihan ihmeissäni et mitä vaalean harmaita karvapalloja nuo on. Meidän edesmennyt harmaa oli paljo tummempi ja solakampi enkä meinannu millään uskoa et ne oli samaista rotua.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Maanantaina, 10.05.2010 klo 19:53  
+
0
Voi näitähän riittää! Melkein toivoisin että käsitykseni muuttuisivat tietyistä roduista, sillä niin pitkään olen joitain koirarotuja katsonut "kieroon" ja täysin syyttä! Monet näistä mielikuvista ovat täysin satunnaisten syiden vuoksi muodostuneita mielikuvia ilman todellista tietoutta kyseisestä rodusta! Alla olevat kategoriat eivät ole missään järjestyksessä.

Vinttikoirat
Ei ikinä! Tämä on niin oma maailmansa! Käsitän vinttikoirat ylienergisinä juoksukoneina enkä itse vain haluaisi sellaista.

Collie
Tämä olisi varmasti ihan kivakin rotu, mutta ei vain ole "minun näköiseni". Moni muu paimenkoirarotu sen sijaan kuulostaa oikein minulle sopivalta.

Pinseri
Ulkomuoto on tässä ehkä päätekijä, mutta tiedän omaavani tästä rodusta myöskin mielikuvia jotka vain ovat jostain pompsahtaneet sen suurempaa syytä. Ja se naapurin pinserin räksytys!

Pumi
Naapurin koira tämänkin mielikuvan pilannut. Stressaantunut hösöttäjä joka ei ole hetkeäkään hiljaa.

Sheltti
Tähän on hyvät perustelut; yksi ainoa huono shelttikokemus on pilannut kaikki muutkin! Räks räks räks räks väy väy väy väy.. Ja siis KOKO lenkin ajan ilman taukoja ja täysin ilman näkyvää syytä pelkästä räksyttämisen ilosta. En voi sanoin kuvata kuinka paljon vihaan (turhaan) räksyttäviä koiria!!

Ajokoirat/seisojat/pystykorvat/ym. "metsästyskoirat"
Tämä on hieman monimutkaisempi juttu. Ajokoirien luonteessa ei sinänsä ole mitään vikaa, vaan ulkonäkö on se suurin syy miksen näitä rotuja halua. Poikkeuksena tästä ns. "normaalit koirat" joita on kyllä myöskin käytetty metsästykseen, mutta joissa näen jotain muutakin kuin metsästyskoiran.

Husky/malamuutti/muut "rekikoirat"
Siitäkin huolimatta että näistä koirista saa ihanan kotikoiran ja hyvän harrastuskoirankin, en osaa millään nähdä itseäni "rekikoiran" kanssa.

Mäyräkoirat
Tähän ei voi muuta sanoa kuin "miksi IHMEESSÄ ottaisin mäyräkoiran?!?"

Monet terrierit
Liikaa terrieriluonnetta minun makuuni.

Cockerit/cavalierit
Söpöjä.. Joo.. Mutta eivät vain sytytä. En oikein tiedä mikä näissä mättää.

Ihan pakko loppuun kommentoida ennen kuin saan kiukkuiset viestit niskaani: Koira SAA haukkua! Se ei ole syy sille etten jostain koirasta pidä. Mutta täysin turha räksyttäminen ilman mitään oikeaa tarkoitusta on todella ärsyttävää.
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi

Canidae

Canidae
Viestimäärä: 182

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Maanantaina, 17.05.2010 klo 09:21  
+
0
Mun huusholliin ei koskaa tule
Shar peitä
Rotu on ruma ku mikä ja luonteessakaan ei oo kehumista (tunnen kyseisen rodun edustajia)
Pientä seurakoiraa
Esimerkiksi bichon frise, havanais, villakoirat yms. ei nappaa yhtää pikku räykyt
Terrieriä
Yleisesti en ottaisi, muutama poikkeus toki on.
Bulldoggia
En sitte minkäänlaista, en pidä ulkonäöstä enkä siitä kuinka ne korsuu ja korisee, oli ne hereillä tai ei. Luonteensa puolesta kyllä kelpaisivat.
lk hollanninpaimenkoira 12/2014

lobsteri.blogspot.fi

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Maanantaina, 17.05.2010 klo 13:05  
+
0

Fay kirjoitti:

Voi näitähän riittää! Melkein toivoisin että käsitykseni muuttuisivat tietyistä roduista, sillä niin pitkään olen joitain koirarotuja katsonut "kieroon" ja täysin syyttä! Monet näistä mielikuvista ovat täysin satunnaisten syiden vuoksi muodostuneita mielikuvia ilman todellista tietoutta kyseisestä rodusta! Alla olevat kategoriat eivät ole missään järjestyksessä.

Vinttikoirat
Ei ikinä! Tämä on niin oma maailmansa! Käsitän vinttikoirat ylienergisinä juoksukoneina enkä itse vain haluaisi sellaista.

Monet terrierit
Liikaa terrieriluonnetta minun makuuni.



Kun nyt kerran itse pyysit oikaisua niin kommentoin tähän :)

Vinttikoirat ja niiden kanssa harrastaminen on tavallaan oma maailmansa. Mutta mitään ylienergisia juoksukoneita ne koirat eivät kyllä oikeasti ole. Tai riippuu tietenkin mitä sillä tarkoitat? Useimmat vinttikoirathan ovat hyvin rauhallisia esimerkiksi kotona, kylässä, kaupungilla jne mutta juoksevat kyllä kun ne lasketaan juoksemaan.

Terriereiden luonteissa taas on hyvin paljon eroja. Eli riippuu ihan rodusta ja yksilöstä millainen luonne ko koiralla on.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

sakipe

sakipe
Viestimäärä: 27

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Maanantaina, 17.05.2010 klo 13:50  
+
0
Koirarotuja/tyyppejä, mitä minä en KOSKAAN ota:

Terrierit
Luonne ei ole lainkaan sitä, mitä itse koiralta haluan. Ehdoton ei lähes poikkeuksetta kaikkien terrierien kohdalla. Vaikka olen tavannutkin mukavia yksilöitä paljon, ne eivät minulle sovi lainkaan.

Liioitellun näköiset koirat
Lue: löysänahkaiset, pitkäselkäiset, töppöjalkaiset, lyttykuonoiset, rohisevan hengityksen omaavat ja muut sellaiset "sairaanloiset" piirteet omaavat koirat eivät sovi minulle. Pidän monistä tällaisista koirista, esim. mopsit on tosi hauskoja ja suloisia ja tunnen paljon noita piirteitä omaavia koiria jotka ovat tosi ihastuttavia, mutta itselleni en ottaisi siltikään..Oman perhoskoiran mulkosilmäisyys ja pallopäisyys ovat vielä siinä rajalla että ne eivät minun silmääni näytä häiritseviltä. Tähän kategoriaan lisään vielä ne todella suuret rodut, joiden elinikä on useimmiten vain alle 10 vuotta. Sellaista en ottaisi.

Pinserit
Ei, ei, ei missään nimessä. Muutaman rodun edustajan olen tavannut ja ne ovat häiritsevän terhakoita ja isoegoisia puupäitä. Joku niissä vaan tökkii ja pahasti..!

Noutajat
Se jatkuva hösellys ja hössötys..... :ttou: En vaan kestä katsoa sitä. Liian positiivisia ja jatkuvasti perässä seuraavia "Hei, mitäs nyt tehdään, tehdäänkö jotain, olis kiva jos tehtäis, heitätkö kepin, ai etkö, no jos nyt ees vähän kun mä sen tänne asti raahasin, jee nyt se heitti sen kepin, uudestaa uudestaan!!". Tunnen todella suuren määrän labbiksia ja pidän niistä (hauskoja persoonia), mutta itselleni en edes kuvittelisi ottavani minkäänlaista noutajaa.

Villakoirat
Kaikenlaiset villakoirat. Näihin luen mukaan siis myös bichon friséen ja kaikki muutkin, joilla on villakoiramainen turkki. Se turkki on vain jotain kammottavaa. Sitä ei tee mieli silittää eikä rapsuttaa kun se turkki on vain ihan kuvottava. :eitietoo:

Metsästyskoirat
Minulla ei ole niille mitään tarvetta ja siksi en sellaista ota. Lisäksi en pidä ajokoirien ulkonäöstä. Harmaat hirvikoirat eivät jostain syystä miellytä silmää. Suomenpystykorva(tai pohjanpystykorva) on näistä ainoa, jota voisin joskus harkita (jos metsästäisin), mutta sekin johtuu vain siitä kun vanhemmilla on aina ollut pystykorvia ja pidän niiden luonteesta. Yksikään meidän pikinokista ei ole myöskään ollut raivostuttava turhan räksyttäjä, joten tiedän että kunnolla kasvattamalla niistä saa myös melko hiljaisia...

Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Maanantaina, 17.05.2010 klo 13:50  
+
0

Tigru kirjoitti:


Kun nyt kerran itse pyysit oikaisua niin kommentoin tähän :)

Vinttikoirat ja niiden kanssa harrastaminen on tavallaan oma maailmansa. Mutta mitään ylienergisia juoksukoneita ne koirat eivät kyllä oikeasti ole. Tai riippuu tietenkin mitä sillä tarkoitat? Useimmat vinttikoirathan ovat hyvin rauhallisia esimerkiksi kotona, kylässä, kaupungilla jne mutta juoksevat kyllä kun ne lasketaan juoksemaan.

Terriereiden luonteissa taas on hyvin paljon eroja. Eli riippuu ihan rodusta ja yksilöstä millainen luonne ko koiralla on.



Hahaa.. Kiitoksia! Vinttikoirien ulkonäkö on omaa silmää miellyttävä mutta koska en ole koskaan päässyt lähemmin tutustumaan, tulee hieman liian helposti mieleen vinttikoirat=juoksukisat. En esimerkiksi voi kuvitella vinttikoiraa tokokentälle. Kovin yksipuolinen kuva siis.

Mutta kiitos vastauksesta. Ehkä on vihdoin aika muuttaa noita kivikautisia käsityksiä.. :kumarrus:
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Maanantaina, 17.05.2010 klo 14:10  
+
0
Se on muuten jännä että yhteen aikaan ällöttelin mielessäni villakoiria, kokoon katsomatta ne oli kaikki ihan hirveen kauheen kamalia. Sitten kun tapasin Innin Oskun ja Hilman niin mieli muuttui. Osku oli aivan valloittava persoona, omalla hömelöllä tavallaan ja Hilma taas sellainen kissamainen leidi. Eli kun siitä ei pitämästään rodusta näkee ja tutustuu johonkin yksilöön niin se saattaa muuttaa käsityksen koko rodusta, eli koirasta tulee persoona, ei pelkästään kasa karvaa.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Nukkelis

Nukkelis
Viestimäärä: 81

VS: RODUT, JOITA ET OTTAISI ITSELLESI - Maanantaina, 17.05.2010 klo 15:53  
+
0
mulle ei tule ikinä mitään kääpiöpystykorvaa sillä kaikki mitkä tiedän on kamalai räksyttäjiä ja mun pää ei sitä kestä. sama kun suurin osa metsästyskoirista ei ole mun mieleen haukkuherkkyyden takia.. en pidä myöskään näistä lyttkuonoisista mm. mopsi, griffon, buldoggi..
ja kultainennoutaja on liian seurankipeä.. en pidä että koira seuraa kuin varjo(niinkun joku jo asian ilmaisikin)..
myöskään puudelit, perhoskoirat, chihuahuat ja muut kissan kokoiset koirat ei oo mun mieleen..

Mun mielestä koiran pitää olla koiran kokoinen(kissoja saa erikseen) ja koiran näköinen (tarkoitan siis että jalat pitää olla, kuono, häntä, korvat jne. :nauru: jos ymmärrätte mitä tarkoitan:hymy:)
seropi uros Rico
maatiaistytöt Luka&Tina

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 33
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 06:15)