Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 04.03.2011 klo 21:16

Sananlaskut ja sanonnat

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 5

Lunatic

Lunatic
Viestimäärä: 1375

SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 21:16  
+
0
Onkohan tällästä aihetta ja tulisko tästä keskustelua.

Itse luin paikallislehdestä puolihuolimattomasti jutun sananlaskuista ja siitä jäi päällimäisenä mieleen sanonta "kiertää kun kissa kuumaa puuroa" tai jotain sinne päin. :nauru:
Mitä tuo niin kun käytännössä tarkoittaa? Siis ymmärrän, että kissa kiertää kuumaa puuroa mutta mitä se tahtoo kuvastaa jos joku sitä käyttää?

Mitäs muita sananlaskuja tai sanontoja tiedätte ja mitä ne teidän mielestänne tarkoittavat?

Mulla on pää nyt tyhjä ja ei tule mieleen kuin
Parempi Pyy pivossa kuin kymmenen oksalla. Tämän merkitystä en kyllä osaa sanoa... ?
Konstit on monet sanoi akka kun kissalla pöytää pyyhki. No tämä on mielestäni aika selkeä. :nauru:
Ei ole koiraan karvoihin katsominen. Tämän olen ymmärtänyt niin että ei pitäisi yleistää, esim. jotain ihmistyyppiä tai kansalaisuutta... onko ihan pielessä?
Moni kakku päältä kaunis. Kaikki ei ole siltä miltä näyttää??

Jne jne...

Ja käytättekö itse sanastossanne jotain kaskuja?

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 21:21  
+
0

Lunatic kirjoitti:

Itse luin paikallislehdestä puolihuolimattomasti jutun sananlaskuista ja siitä jäi päällimäisenä mieleen sanonta "kiertää kun kissa kuumaa puuroa" tai jotain sinne päin. :nauru:
Mitä tuo niin kun käytännössä tarkoittaa? Siis ymmärrän, että kissa kiertää kuumaa puuroa mutta mitä se tahtoo kuvastaa jos joku sitä käyttää?


Haa! Sanonta jota tulee käytettyä. :nauru: Tuolla ilmaistaan esimerkiksi asiaa jota ei saa sanottua. Aihetta siis voi kierrellä ja kaarrella kuten kissa kuumaa puuroa eli ei sanota suoraa. Johonkuhun voi myös olla ihastunu ja kiertää sitä ku kissa kuumaa puuroa :wink: Kiinnostaa vaan ei uskalla koskea.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 21:22  
+
0
^Eikös tuo kissa ja kuuma puuro kuvaa sitä, että kiertää jotain kuin kissa, joka tahtoisi pistää puuronkulhon poskeensa, mutta puuro on liian kuumaa syötäväksi. Eli siis, tekisi kauhiasti mieli mutta ei ihan ilkeä.

Mummi hoki pikkuisena että "elä kehtaa ku ei lehmäkkään o vielä laitumelta tullut" jos yritti jotain makeata kärttää.. :D
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

Minski

Minski
Viestimäärä: 60

VS: SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 21:25  
+
0
Kiertää kuin kissa kuumaa puuroa. Tahtoisi sanoa jotain/ryhtyä johonkin/jokin kiinnostaa ihan vietävästi, mutta ei saa sanotuksi tai uskalla tehdä aloitetta tms. :D

Eläinaiheisia sanontoja on kyllä monia, mitä mummun muistan aikoinaan käyttäneen;

Kissa kiitoksella elää.

Kukapa se kissan hännän nostaa, jollei kissa itse.

Kissan viikset.

Söisi kattikin kalaa, muttei kastaisi käpäläänsä. (tai jotenkin noin. :D)

Muoks. Itse käytän muuten sanontaa "Kun kissa on poissa, niin hiiret hyppivät pöydillä". :nauru:
saksanpaimenkoira x suomenajokoira Simo s. 27.02.2010.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 04.03.2011 klo 21:26)

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 21:25  
+
0

Tonteria kirjoitti:

^Eikös tuo kissa ja kuuma puuro kuvaa sitä, että kiertää jotain kuin kissa, joka tahtoisi pistää puuronkulhon poskeensa, mutta puuro on liian kuumaa syötäväksi. Eli siis, tekisi kauhiasti mieli mutta ei ihan ilkeä.


Huomattavasti selkeämmin ilmaistu :peukku:

Tuli mieleen vanha ja kulunut sanonta "aikainen lintu madon nappaa" jolla aamuvirkut kiusaa matti myöhäisiä. Monikohan aamuvirkku tietää, et se sanonta jatkuu, "mutta vasta toinen hiiri juuston saa" :wink:

muoks. Härö :nauru:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu perjantaina, 04.03.2011 klo 21:26)

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 21:27  
+
0
^Mä olen ton kuullut, että aikainen lintu madon nappaa, on varmaan joku "jatke" sille?

Ei ihan eläinaiheinen sananlasku/viisaus, mutta erittäin, erittäin hyvä silti mielestäni:

Paras aika istuttaa puu oli kaksikymmentä vuotta sitten. Toiseksi paras on nyt.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 21:29  
+
0
Mulla taas yksi lempparimietelause kuuluu seuraavasti:

Älä tee tänään mitään, minkä voit huomenna lykätä ylihuomiseksi!
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

Pikipaimenia

Pikipaimenia
Viestimäärä: 1713

VS: SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 21:32  
+
0
Mulla meni pien ikuisuus älytä että mitä tarkoittaa lopulta "yrittänyttä ei laiteta" eli ymmärsin sen tarkottavan jotakuinkin sitä että "ei se ota jos ei annakaan" eli pitäis uskaltaa yrittää tai muuten jää kokematta/näkemättä/saamatta..ja saa syyttää pelkiltään ittiään..:mietiskel::neutral::nauru:
Schipperket Minka s.2005 Kiri s. 2011

Ihminen on ihmiselle apina

Minski

Minski
Viestimäärä: 60

VS: SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 21:37  
+
0
Parempi epäonnistua jonkun tekemisessä,
kuin onnistua siinä, ettei tee mitään


Joka esittää kysymyksen, on minuutin ajan typerys.
Joka ei sitä tee, säilyy narrina loputtomiin.


Kukaan ei ole hyödytön
aina voi olla edes
huonona esimerkkinä.
saksanpaimenkoira x suomenajokoira Simo s. 27.02.2010.

Elba83

Elba83
Viestimäärä: 662

VS: SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 21:46  
+
0
Mua on aina mietityttäny sanonta "Vettä tulee kuin Esterin perseestä". Mistäköhän mahtaa tuo tulla ja kuka kumma on se Esteri?

Sitten näitä kirosanontoja, "v****jen kevät" tai "h****tin kuustoista". Miksi kevät ja kuustoista eikä vaikka talvi ja viistoista? :D

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 21:51  
+
0
Tutuilla oli jääkaappimagneetti, jossa luki "keski-ikä on silloin, kun avara mieli ja kape vyötärö vaihtavat paikkaa". Se on niin totta. :nauru:

Ja itse tuppaan joskus viljelemään sanontaa "kaikki hyvä on joko laitonta, moraalitonta tai lihottaa". Niinhän se tuppaa menemään...

Ei hitsi, kirjastossa bongasin joskus kirjan, jonka nimi oli "Ellun kanat ja Turusen pyssy - kyllä kansa tietää", ja se kertoi juurikin näistä sananlaskuista.. pitäis kaivella se varmaan, vois olla hauskaa luettavaa. :nauru:
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 21:57  
+
0
^Mä oon joskus miettiny tuota "täynnä ku Turusen pyssy", et mistä se tulee? Jotain sotalegendaa?

Oma äiti viljelee tosi mielenkiintosia sanontoja. Pahoittelen kielenkäyttö, mut "pyörii ku puolukka pillussa" on kuvaava, mut hirveen ruma sanonta :nauru:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 21:58  
+
0
oi että miten rakastan sanontoja! Kaverit kutsuu mua välillä sanontamummoksi, kun voin käyttää niitä ihan normipuheessa ja lisäksi keksiä ihan omiakin ;)
Kivoja ovat kaikki perinteiset:
Auta miestä mäessä
Yrittänyttä ei laiteta
Ei kannata nuolaista ennenkuin tipahtaa
(mutta itse käytän tästä versiota "ei kannata nuolasta ennenku on liian myöhästä" hihi)
Rakkaudesta se hevonenkin potkii
Ei vara venettä kaada.
Oma maa mansikka, muu maa mustikka.
Oi miten söpö sanonta, tää oli lapsena mun lemppari. Ehkä myös siksi että tykkäsin mustikoista ja mansikoista ihan yhtä paljon, enkä kokenut tätä sanontaa mitenkään muita maita arvostelevana.

Ja näitähän nyt on vaikka kuinka kauheasti! Tulee ihan hyvä mieli kun näitä edes miettii, rakastan sanontoja! Hauska ajatella että joku on ollut ensimmäinen joka on sanonut vaikka "joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa" :nauru: ihanaa! Ja sitten vaan maagisesti jotkut sanonnat ottaa tuulta alleen.

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 22:00  
+
0
"Parempi Pyy pivossa kuin kymmenen oksalla. Tämän merkitystä en kyllä osaa sanoa... ?"

Pyy pivossa tarkoittaa ainakin pyy kourassa, joten olen ymmärtänyt, että sanonta tarkoittaa jotenkin näin - parempi se yksikin pyy, kuin kymmenen saavuttamattomissa eli vähän niinkuin -parempi tyytyä siihen mitä saa, kun voisi olla, ettei saa mitään.
En toki varmaksi sano. Korjatkaa ihmeessä, jos jollakin on oikeata tietoa.

No mitä itse käytän?
-Kolmas kerta toden sanoo. =Joskus joutuu yrittämään sen kolmekin kertaa ennenkuin onnistuu. Joku kerta sitten toden sanoo.
-Yksi tyhmä kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastata. =Niinpä niin.
-Alku aina hankala, lopussa kiitos seisoo. =Varmaan aika selkeä juttu.
-Sen minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. =Kuten myös tämä.
-Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa. =Ei kannata tähdätä heti liian korkealle ja havitella sitä keinolla millä hyvänsä vaan askel kerrallaan.
-Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä. =Selkeä minusta.
-Vahinko ei tule kello kaulassa. =Niin, että vahinko ei tosiaan tule kello kaulassa.

Sitten mitä vähän erikoisempia tulee mieleen ja itse myös käytettyä.
-Aina on oksan ottajia, kun on kuusen kaatajia. =Aina löytyy ihmisiä, jotka yrittää hyötyä muista.
-Ei kahta ilman kolmatta. =Itse käytän tätä yhteydessä, jossa haluan kertoa, ettei kaikkea saa ilman kylkiäisiä.
-Ylös, ulos ja lenkille, sano pyöveli hirtettävälle. =En itseasiassa tiedä mitä se tarkoittaa, mutta itse käytän tätä, jos muut vetkuttelee heräämisen tai lähtemisen tai tekemisen kanssa.
-Suutarin lapsilla ei ole kenkiä. =En osaa selittää sen tarkoitusta (tässä kovasti kyllä mietin, miten sen selittäisin).
-Samanlaiset linnut aina yhdessä lentävät. =Kertonee jo itsessään kaiken. Samanlaiset ihmiset hakeutuvat toistensa seuraan.
-Kyllä susi poikansa ulvomaan opettaa. =Vanhemmat kasvattaa jo tietämättään lapsistaan samanlaisia kuin he itse ovat.
-Järki ja tukka eivät viihdy samassa päässä. =Tämä on minun mielestä tosi kiva. En ole varma mitä tarkoittaa, mutta lienee, että vanhetessa viisastuu ja samalla kaljuuntuu.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 22:04  
+
0
^Tää kengättömät suutarin lapset viittaa mielestäni lähinnä siihen, että usein se joka tekee jotain, jää itse paitsi.

Ja mitä näihin rumiin sanontoihin tulee, niin mun lemppari on "punottaa kuin porsaan pillu pakkasella" xD
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 22:06  
+
0
^No tuo kyllä oli huomattavasti rumempi ku tuo puolukka -juttu :nauru:

jannie kirjoitti:

^Mä olen ton kuullut, että aikainen lintu madon nappaa, on varmaan joku "jatke" sille?[/i]


Täällä on kokonaisena tuo sanonta, eli "Aikainen lintu madon nappaa, mutta vasta toinen hiiri saa juuston.". Joskus muistan jostain lukeneeni, et alunperin tuon sanonnan on maailmalle laittanut joku kirjailja.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu perjantaina, 04.03.2011 klo 22:08)

Minski

Minski
Viestimäärä: 60

VS: SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 22:06  
+
0
- Ei lämmin luita riko.
- Ei pidä mennä merta edemmäs kalaan.
- Puhumatta paras.
- Älä osta sikaa säkissä.

^^ Noitakin tulee joskus viljeltyä. Aika selkeitä kait. :)
saksanpaimenkoira x suomenajokoira Simo s. 27.02.2010.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 22:13  
+
0
Mä en ole ikinä tajunnut tota "älä nuolaise ennen kuin tipahtaa".. Sitten kun tipahtaa, niin silloinhan on jo liian myöhäistä. :nauru:

Mä en myöskään ymmärrä, mitä tarkoittaa "vahinko ei tule kello kaulassa".. :shifty:
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 22:14  
+
0
^ se meinaa että vahinko tulee jos on tullakseen. Ei ne elämän onnettomuudet ja murheet etukäteen ole tiedossa.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: SANANLASKUT JA SANONNAT - Perjantaina, 04.03.2011 klo 22:16  
+
0

Kinoko kirjoitti:

Mä en ole ikinä tajunnut tota "älä nuolaise ennen kuin tipahtaa".. Sitten kun tipahtaa, niin silloinhan on jo liian myöhäistä. :nauru:



Mä olen sellanen ihminen, jolle tota pitää hokea päivittäin, eli: ei parane innostua mistään ennen, kuin se on varmaa.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 5
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28166
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6324
Viestejä yhteensä545663
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 09:45)