Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 27.04.2010 klo 21:59

Siivous/Kodinhoito

Siirry sivulle: 1 ... 13 14 15

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Tiistaina, 15.01.2013 klo 08:53  
+
0
Meillä pesuohjelman pituus ei vaikuta tässä tapauksessa, koska pestään aina samalla ns. normaaliohjelmalla. Ei olla sitä vaihdeltu. Pikapesua joskus muistaakseni käytin ja kaikki jäi likaiseksi ja sen jälkeen ollaan tolla "perusohjelmalla" vedetty. Voihan se olla siitä luukusta, pitääpäs ens kerralla jättää tabletti luukun ulkopuolella, kiitti vinkistä!

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Tiistaina, 15.01.2013 klo 10:10  
+
0

Kinoko kirjoitti:

Mutta mä en usko, että sellanen kamala haju vaatteissa voisi johtua pelkästään zeoliitista.



Kuuska kirjoitti:

ainakaan meillä päde, koska meillä on käytössä zeoliititon pesuaine.



Niin siis mikä ei päde teillä? :mietiskel:
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Kuuska

moderaattori
Kuuska
Viestimäärä: 873

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Tiistaina, 15.01.2013 klo 12:25  
+
0
^ Niin siis meillä vaatteet haisee, eikä meidän käyttämässä pesuaineessa ole zeoliittia.

boxerowner

boxerowner
Viestimäärä: 1490

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Tiistaina, 15.01.2013 klo 16:29  
+
0
Sekin muuten saattaa laittaa vaatteet haisemaan tunkkaiselta, jos niitä säilyttää liian tiukassa. Toisin sanoen, jos kaappi on täynnä vaatteita ja vaatepinkat niin tiiviit, ettei niissä pääse ilma kunnolla kiertämään.
Bokseriuros ~ Rape 3.6.2000 - 29.4.2010
Bokserinarttu ~ Rebekka 15.7.2010 Ready, steady, go!
Bokserinarttu ~ Armi 15.6.2012

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Tiistaina, 15.01.2013 klo 16:46  
+
0
Hö, tyypit kävi asentaa sen pesukoneen, mutta se oliki jo heti rikki:ttou: Mun tuuria. Huomenna tulee korjaaja kattomaan mikä siinä on. Huoh, mäkun jo niin lajittelin pyykit, että saa viskata koneeseen.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

NettajaPeppi

NettajaPeppi
Viestimäärä: 109

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Keskiviikkona, 20.02.2013 klo 20:00  
+
0
Mullekin kävi niin, että ostin uuden pesukoneen 8vuotta vanhan tilalle, koska luulin vanhan olevan rikki. Kävikin ilmi, että uusikaan ei toiminut vaan pesukoneen poistoviemäri oli tukossa :nolo:
Onko muillakin koiraperheillä käytössä robotti-imuri? Mulla on ollut Roomba irobot nyt viikon käytössä pari kertaa päivässä ja olen tykännyt. Mä en ole ikinä mitenkään nauttinut imuroinnista ja pelkkä ajatus sen painavan rotiskon kaapista ulos vetämisestä inhottaa. Lakaiseminen ja lattioiden pesu on mun mielestä hauskempaa kuin imurointi. On ihan totta ettei sitä kannata koiraperheessä ajastaa, koska koirat saattaa työpäivän aikana ripuloida tai oksentaa niin sehän vaan levittäisi ne ympäriinsä. Mä voin laittaa sen päälle siksi aikaa, kun käyn koirien kanssa lenkillä ja palaan sitten vähän karvattomampaan kotiin. Sellaisille jotka tykkää imuroinnista en suosittele, koska ei tosiaan mahdu tuolien alta siivoomaan, mutta sohvan alta ja kulmista vetää mun mielestä ihan ok. Säiliö tosin on siinä melko pieni ja se täyttyy nopeasti koirankarvoista ja pysähtyy ennen aikojaan. Sitten vaan säiliön tyhjennys ja takas päälle. Mä aloin jossain vaiheessa ihmettelemään, kun lattia alkoi jäämään likaiseksi, vaikka imuri pysähtyi ja luulin sen saaneen imuroitua kunnes tajusin ton säiliön tyhjennyksen. Kannattaa myös tyhjentää lattiat kaikesta turhasta ja mahdollisesti nostaa tuolit pois tieltä ennen imurointia. Suosittelen kaikille niille jotka ei tykkää imuroinnista ja joiden koirat ovat kovia pudottamaan karvoja.
Netta labbis s.06.08.2005
Peppi kultsu s.16.04.2010
Mindi labbis s.05.01.2012

KatPur

KatPur
Viestimäärä: 14

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Perjantaina, 26.04.2013 klo 12:34  
+
0

SaMaJa kirjoitti:

Kehun Dysonin imurit maasta taivaaseen. Pölypusseja ei ole, joten ne eivät myöskään haiskahda (ainakin aiempi pölypussillinen imuri haisi, yäk). Meillä on Dysonin DC29 Allergy Parquet ja oikein hyvin lähtee kahden koirat karvat, pölyt, roskat ja mitä ikinä lattioille ja muille pinnoille kertyy. Lisäksi mukana tulleet pikkusuuttimet on käteviä, "harja"suuttimella saa imaistua pölyt pois tasoilta, esineistä, pikkunurkista ja kaikkealta ennen luutulla huitomista.


Ei kai ne hepasuodattimella olevat pussit haise. Ainakin mitä kattelin täältä. Toisaalta suotta noita pölypusseja vaihtelee yhtenään kun niitä koiraperheissä suhteellisen paljon menee. Joissakin Dysoneissa on aika kova meteli, mitä olen itse parilla tutulla sellaisen nähnyt. En sitten tiedä miten esimerkiksi Dysonin dc29 allergy parquet toimii. Sitä ne itse mainostaa hiljaisena.

Meillä on vasta tulossa koira, labbis kans ja mietin pölyimurin vaihtoa. Toisaalta ehtiipä sen sittenkin kun se koira on tullut. Vähän jännittää miten paljon se tuo just pölyä ja kuraa tullessaa, mutta niin kai se on että se on se pieni "maksu" mitä on maksettava siitä että on koira. Kyllähän sen kanssa sitten liikkuu paljon mieluummin ulkona mitä ilman.

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Perjantaina, 26.04.2013 klo 16:32  
+
0
^^Oi, mä niin haluaisin robotti-imurin. :love: Olisi ihanaa, jos olisi perussiisteyden ylläpitoon tuollainen ja sitten voisi joskus (harvoin) innostuessaan kaivaa kunnon imurin esiin ja imuroida nurkatkin huolella ja vaikka pyyhkäistä kostealla.

Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Perjantaina, 26.04.2013 klo 17:00  
+
0
Joku kyllä ihan kiusallaan nosti tämän aiheen kun tiesi että meillä on sotkuista just nyt. Eipä uskoisi kun täällä ympärilleen katsoo että oikeasti tykkään siivoamisesta. :nauru: Tuolla jossain toisessa topicissa tosin totesin jo että se vaatii sen siivousfiiliksen koska täällä noita neliöitä riittää ja siis myös sitä siivottavaa.

Eilen laitoin makuuhuoneen siistiksi ja nätiksi. Oli ihana tulla puhtaisiin lakanoihin ja kynttilänvaloon. Vielä olisi tuo loppuasunto siivottavana. Niinkään sitä tavaraa ei ole että olisi sotkuista mutta joku on kyllä unohtanut imuroida kun koirankarvat kävelevät jo kohta vastaan ovelle. :viheltel:

Onkos täällä joku muu kokeillut Flyladya? Ajattelin taas hypätä mukaan kun keväällä ja kesällä sitä kaipaa vielä entistäkin enemmän siisteyttä kun aurinko alkaa paistamaan.
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi
(Viestiä on muokattu perjantaina, 26.04.2013 klo 17:00)

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Torstaina, 30.05.2013 klo 09:25  
+
0
Onko kellään keinonahkatuoleja/sohvaa kotona? Millä pidätte keinonahkaiset huonekalut puhtaana? Meidän ruokapöydän tuolit on tehty keinonahasta ja ovat luonnonvalkoiset, joten vaativat hieman eri tavalla ylläpitoa ja nyt mietinkin, millaisilla aineilla noita uskaltaa käsitellä? Voikohan ne suojata jollakin käsittelyaineella?

Sitten toinen, ehkä vähän omituinen kysymys. Miten te siivoatte vessan lavuaarin ja muut tasot niin että niistä tulee oikeasti puhtaat? Oon tähän asti asunut aina niin, että vessa sijaitsee pesuhuoneen yhteydessä, joten olen tottunut hinkuttelemaan lavuaarin puhtaaksi sienellä+pesuaineella ja tämän jälkeen olen huuhtaissut pesuaineet+liat suihkulla lattialle, jonka olen sitten pessyt viimeisenä. Nyt ei voi enää noin toimia ja jotenkin tuntuu etten saa vessan lavuaaria pestyä kunnolla.

Idefix

Idefix
Viestimäärä: 176

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Torstaina, 30.05.2013 klo 14:46  
+
0

keimu kirjoitti:

Onko kellään keinonahkatuoleja/sohvaa kotona? Millä pidätte keinonahkaiset huonekalut puhtaana? Meidän ruokapöydän tuolit on tehty keinonahasta ja ovat luonnonvalkoiset, joten vaativat hieman eri tavalla ylläpitoa ja nyt mietinkin, millaisilla aineilla noita uskaltaa käsitellä? Voikohan ne suojata jollakin käsittelyaineella?

Sitten toinen, ehkä vähän omituinen kysymys. Miten te siivoatte vessan lavuaarin ja muut tasot niin että niistä tulee oikeasti puhtaat? Oon tähän asti asunut aina niin, että vessa sijaitsee pesuhuoneen yhteydessä, joten olen tottunut hinkuttelemaan lavuaarin puhtaaksi sienellä+pesuaineella ja tämän jälkeen olen huuhtaissut pesuaineet+liat suihkulla lattialle, jonka olen sitten pessyt viimeisenä. Nyt ei voi enää noin toimia ja jotenkin tuntuu etten saa vessan lavuaaria pestyä kunnolla.



Meillä on sohvat keinonahkaa, ovat kyllä ruskeat eikä kaikki lika niin herkkään näy kuin valkoisesta, mutta mä putsaan näkyvät tahrat sillä taikasienellä. Ennen tuota sientä hankasin vimillä/cifillä ja rätillä mut tuo sieni on näppärämpi tässä hommassa.

Mä pesen vessan ihan rätillä ja vimillä/cifillä ja sit huuhdon rätin ja pyyhin pinnat pariin kertaan jotta pesuaine lähtee pois. Joskus käytän sit ihan tiskiharjaa. Yks hyvä pesuväline on patapata, se ei naarmuta mut sillä irtoo kyllä kans ihan kaikki, ite käytän sitä keittiössä mut hyvin irtoo ihan kaikki mihin oon sitä testannu (hellan levyjen ympärykset ja levyt itse, tasoista kuivuneet ruuanjämät lähinnä taikina leipomisen jälkeen, jopa ruokapöydästä kuivuneet ruuanjämät ja samoten tripptrapp tuolista eikä vahingoittunu maalipinta kummassakaan)
Lbu Taavi 10/04
Lbu Tino 12/07

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Torstaina, 30.05.2013 klo 15:11  
+
0
Taikasienellä en kyllä uskaltais alkaa noita tuoleja hinkkaamaan, koska sen tehohan nimenomaan perustuu sen "kuorivaan" ominaisuuteen. Jotain yksittäisiä tahroja tietty sitten, jotka ei muuten lähtis. Tosin eilen irrottelin niistä harmaata maalia, joka sekin lähti tosi nätisti :nauru: Onneks, koska ois pienesti ottanut päähän jos yhdessä tuolissa on harmaa käden jälki.

Patapataa en kyllä myöskään uskaltais noihin pinnotettuihin juttuihin käyttää, kun on sen verran rajua. Eikäpä sitä nyt (upouudessa) vessassa mitään niin pinttynyttä likaa olekaan että tartteis alkaa "kovilla" keinoilla hinkkaamaan. Lähinnä tuo vessa mua mietityttää nimenomaan ehkä siltä kantilta, etten mä ainakaan saa kiiltävän puhdasta aikaan rätillä kun siitä jää aina pyyhkimäjäljet? Vedellä kun suihkutteli ja sen jälkeen kuivas niin tuli aina kiiltävän puhdasta.

Rainbow:n semmosessa suihkepullossa oleva kirkas kylpyhuoneen pesuaine on muuten superhyvää ja tehokasta! :peukku:

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Torstaina, 30.05.2013 klo 16:09  
+
0
Mä käyttäisin nahka/tekonahkaisille pinnoille ihan vain jotain laimennettua yleispuhdistusainetta ja mikroliinaa. Sellaista oikeaa mikroliinaa jota käytetään siivousalalla, ei sellaista pehmoista kökköä jota saa useimmista kaupoista mikroliinana ja joka levittää pölyä.

WC-kalusteet taas menee karhunkielellä ja samanmoisella mikroliinalla. Laimennetut aineet pintaan, hangataan karhunkielellä, huuhdellaan mikäli siltä tuntuu ja kuivataan mikroliinalla. Eikä muuten jää pyyhkimäjälkiä! Saman teen myös keittiön puolella. Ja jos kalkkikerrostumia on kertynyt niin suosittelen Kiillon tuotetta nimeltä Vesperi. Meillä käytetään sitä töissä. Se on sellainen geelimäisempi hapan puhdistusaine joka sopii myös pystypinnoille kun ei valu samalla tavalla kuin pelkkä nestemäinen liruaine. Vesperiä saa esim. K-raudasta.
ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien
(Viestiä on muokattu torstaina, 30.05.2013 klo 16:12)

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Perjantaina, 31.05.2013 klo 17:34  
+
0
Keinonahkahan on suht kestävä materiaali eikä sitä sinällään tarvitse erikseen lähteä suojaamaan ja sitä hoidetaan periaatteessa kuin muovia. Esim. Korrekin sisäpesugeeli sopii keinonahan puhdistukseen, mutta yleispesuaine ajaa saman asian imo.

WC -kalusteisiin mä käytän ihan vaan tiskiharjaa, huuhtelen ja kuivaan mikroliinalla. Jos en oo ihan hetkeen jaksanut pestä lavuaaria :shifty: niin otan helpon tien ja pyyhin ihmesienellä.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Perjantaina, 19.07.2013 klo 12:35  
+
0
Onkohan domestosta turvallista käyttää laminaattilattioihin?
Tai siis niin, että kun sinne ämpäriin on ne perus ajaxit tyrkänny, ja lorauttaa tuota domestosta hieman sekaan, niin voikohan lattia kärsiä? Ja joo, tiedän kyllä että laminaatteihin pitäisi käyttää sitä niille tarkoitettua pesuainetta, mutta mä olen vetänyt aina noilla ihan perus ajaxeilla ja mitä kaikkea noita nyt on, eikä mitään damagea oo koskaan ollut havaittavissa.

Kuinka usein te muut muuten luutuatte lattiat ja imuroitte? Mä oon nyt koko kesän imuroinu joka päivä, ja luutunnu myös.

Entä miten vessan kanssa? Mä siivoan senkin päivittäin. Yks kaveri meinasi, että oon "hullu", kun siivoan sen (ja yleensäkin) niin usein. Eihän vessan siivoamiseen mene kuin muutama minuutti. Pönttöön ruiskauttaa vaan jotain myrkkyä, pyöräyttää vessaharjalla ympäri - ja huuhtelu. Rinkat ja kannen pyyhkäsen ajax-wipeseilla (ihan älyttömän käteviä!) ja vessan lattian ja lavuaarin myös.
Mulle on aina ollut tosi tärkeää, että vessa on puhdas ja hygieeninen. Just nauroin yhdelle toiselle kaverille, että meidän vessanpönttö on lähes aina niin puhdas, että sitä vois vaikka nuolla! :nauru: Nojoo, tiedän että tuo kuulosta ällöltä! :lallati:

Mä oon vaan ihan yleisesti sitä mieltä, että kodin pitää olla puhdas ja siisti, oli se sitten hullua tai ei. Ja varsinkin kun on eläimiä, niin pidän sitä vieläkin tärkeämpänä.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


(Viestiä on muokattu perjantaina, 19.07.2013 klo 12:39)

Idefix

Idefix
Viestimäärä: 176

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Perjantaina, 19.07.2013 klo 12:52  
+
0
Laminaateista mulla ei vielä oo kokemusta, mut kiinnostaa jo ennalta tuo, että pitääkö niihin käyttää sitä nimenomaan niille tarkotettua pesuainetta? Laajennushommat on käynnissä ja marraskuun loppuun mennessä pitäis olla valmis ja sillon olis meiänki huushollissa jo laminaattia lattioissa..

Mä en mikään kauhee siivousintoilija ole :shifty: Mä imuroin aika vaihtelevasti, nyt karvanlähtö- ja kesäaikaan tulee kyllä imuroitua liki päivittäin, lähinnä siks kun nuorempi lapsista on konttausiässä.. Keskimäärin imuroin varmaan pari kertaa viikkoon, riippuu ihan hiekan ja karvan määrästä.
Luuttuamaan oon tosi laiska, sen suoritan ehkä kerran tai kahdesti kuussa, vähän oman fiiliksen mukaan.

Vessan pesu on mun ehdoton inhokki, ei vaan jaksais kykkiä ja käkkiä ja nysvätä :nauru: Nyt vessa tulee pestyä kerran viikkoon kun pestään tuota muksun takamusta siinä. Normaalisti pesen senkin kerran-kahdesti kuussa.

Jokainen siivoaa varmaan sen oman fiiliksen ja mieltymyksen mukaan. Meillä mun mielestä on perussiisti koti. Ja mä kyl oon tarkka siitä, että koti on semmonen että jos tulee vieraita niin kehtaa päästää sisään eikä rahise hiekka tai karvat pölise jaloissa.

Semmosen "suursiivouksen" pidän kerran kuussa, jollon vien matot ulos ja luuttuan, imuroin, pyyhin pölyt myös vitriineistä ym. ja sillon myös on petivaatteet ulkona. Semmonen vähän perusteellisempi siivouspäivä siis. :peukku:
Lbu Taavi 10/04
Lbu Tino 12/07

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Perjantaina, 19.07.2013 klo 13:14  
+
0

nenssi kirjoitti:


WC-kalusteet taas menee karhunkielellä ja samanmoisella mikroliinalla. Laimennetut aineet pintaan, hangataan karhunkielellä, huuhdellaan mikäli siltä tuntuu ja kuivataan mikroliinalla. Eikä muuten jää pyyhkimäjälkiä! Saman teen myös keittiön puolella. Ja jos kalkkikerrostumia on kertynyt niin suosittelen Kiillon tuotetta nimeltä Vesperi. Meillä käytetään sitä töissä. Se on sellainen geelimäisempi hapan puhdistusaine joka sopii myös pystypinnoille kun ei valu samalla tavalla kuin pelkkä nestemäinen liruaine. Vesperiä saa esim. K-raudasta.



Mä en kyllä rautasella alkais hinkkaamaan lasitettua pintaa. Siinä räpiintyy se pinta pois ja paska tarttuu vaan jatkossa entistä tiukempaan. eli en suosittele. WC kalusteissa on kuitenkin se pinnoite lasia kuten esim kylpyammeessa.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Perjantaina, 19.07.2013 klo 13:45  
+
0
Kun tartten karheeta, mutta ei turhan raffii siivousvälinettä, käytän hankainpesintä. Esimerkiksi kylppärin lattiaa pesen sellaisella. Sit taas lavuaarin otan sellasella lattianhoitokoneen laikan keskustalla, sillä sellasella ympyrän muotosella punaisella. Ei ole kovin karhea, mutta sen verran karhea kutienkin et irrottaa hyvin lian.

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Perjantaina, 19.07.2013 klo 14:25  
+
0
Karhunkielellä tarkoitan sitä eri värisiä hankausläpysköjö, en pata pataa tai teräsvillaa.
ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: SIIVOUS/KODINHOITO - Perjantaina, 19.07.2013 klo 15:11  
+
0
Juu, mä olen siinä käsityksessä että posliinipintaa ei kannata hirveästi hangata millään tommosella mikä on tarkoitettu "mekaaniseen" lian irroittamiseen, koska se tosiaan vaurioittaa sitä posliinin pintaa ja jatkossa se lika jää helpommin siihen kiinni. Eli joku just tiskiharja on hinkkaamisen suhteen eriasia mitä se karhunkieli. Vaikka se ei varsinaisesti metallia olisikaan.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

  Siirry sivulle: 1 ... 13 14 15
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28098
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 13:30)