Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Torstaina, 06.05.2010 klo 13:05

Työ

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 13

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: TYö - Perjantaina, 30.07.2010 klo 18:24  
+
0
No, mä en nosta pershiitäni penkistä alle kympillä tunnissa. Ei se silti ole "hyvä" palkka, "hyvä" olis jos brutto ois kuukaudessa 2500-3000 euroa. Riippuu paljon työstäkin, sekä tietysti työn tekijästä. Alle TESsin ei toivottavasti kukaan suostu tekemään töitä.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: TYö - Perjantaina, 30.07.2010 klo 18:45  
+
0
Mä oon tyytyväinen omaan palkkaani joka on 11,62e/tunti ja siihen sitten ilta- ym lisät päälle.

"Oman alan" hommiin en ala enää koskaan (olen lähihoitaja, hate it!), viihdyn tässä uudessa paikassa niin hyvin. Työ on mukavaa, työkaverit huippuja ja tapaa paaaaljon ihmisiä joka päivä eri maista. I like :jjei:!
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: TYö - Perjantaina, 30.07.2010 klo 19:47  
+
0
No mä voin hehkuttaa että elokuun lopulla pitäisi päästä vihdoin töihin, osa-aikaiseksi vain mutta silti. Jee!! Viimeiset 5 vuotta olen hoitanut lapsia kotona, vähän opiskellut ja tehnyt pari todella satunnaista juttua mitä voisi töiksi nimittää, joten on kyllä mahtavaa saada jotain säännöllistä järkevää hommaa.:nauru:

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: TYö - Perjantaina, 30.07.2010 klo 20:15  
+
0
Aloin muisteleen mun ekaa oikeaa työpaikkaa, ja ei voi kun kauhulla muistella miten sitä raatoi niska limassa sen vajaa 40h/vko 8,05e tuntipalkalla. Ja se työ oli vielä ilta- ja yöpainotteista, eikä niiltä tunneilta herunut mitään lisiä. Palkka oli 8,05 oli töissä sitten minä vuorokauden aikana tahansa. Ja se työ oli vielä tosi rankkaa sekä fyysisesti että psyykkisesti.

Ihan pahaa tekee kun miettii sitä rääkkiä. Ja tilipäivänä tilille rapsahti aika tasan tarkkaan tonni. Jee. Ja kaikenlisäksi sitä oli vielä niin sinisilmäinen, että luuli että saa tyyliin potkut jos on joskus sairaana, niinpä olin töissä vaikka olin kuumeessa. Kyllä sitä on ollut tyhmä :roll:.

Ainoa hyvä juttu tossa kokemuksessa oli se, että oppi ettei raha todellakaan kasva puussa. I've paid my dues.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: TYö - Perjantaina, 30.07.2010 klo 21:13  
+
0
Mä sain viime kesänä 7,06e/h. Työ oli rappusiivousta. Ei kivaa, en mennyt tänä vuonna vaikka pyysivät. Mielummin opiskelen kuin kulutan itseäni fyysisesti ja psyykkisesti rankassa työssä josta saan parisataa enemmän kuin opintotuki kuukaudessa.

Nanaki

Nanaki
Viestimäärä: 469

VS: TYö - Perjantaina, 30.07.2010 klo 21:21  
+
0
Kyl maar kelpaisi tuollaiset rahat, omat tuloni on 9e/PÄIVÄ. Välillä vähän ketuttaa, että miksi tuollaisen takia sielä käyn, mutta ehkä tuo on kuitenkin ihan hyväksi mulle.

Toisaalta odotan innolla töiden alkamista, toisaalta tuntuu kurjalta, että loma loppuu. 10.päivä jatkuu taas työt.
Some things will never ever change, like you and your ugly face.

Jimena

Jimena
Viestimäärä: 108

VS: TYö - Perjantaina, 30.07.2010 klo 21:26  
+
0
^ Mä oon kans tehnyt noita harjoitteluita tolla 9e/pvä, ei tosiaan kovin mieltä yöentävää, vaikka kokemusta siinä tuleekin.

Tää on mun eka oikee työpaikka. Oon tehnyt kotisiivouksia ja kirjanpitoja, mutta ne on ollut lyhyempiä pätkiä. Mulla ei oikeesti oo käsitystä mikä on hyvä palkka. Mä luulen että mulla on hyvä palkka, ainakin oon huisin tyytyväinen siihen!

Joo ja mä allekirjotan täysin ton että oman jaksamisen kustannuksella ei viitti raataa niska limassa jos arvostus on kutakuinkin nolla ja palkkaus surkea. Kylläö se oma terveys on tärkeempi. Siksi mä noi kotisiivouksetkin lopetin. Ei vaan jaksanut.

Murmuu

Murmuu
Viestimäärä: 457

VS: TYö - Perjantaina, 30.07.2010 klo 22:04  
+
0
Alan opettaa syksyllä kauppiksessa ja amk:ssa, ja ainakin mun bruttotulot tulee alkamaan kolmosella. Saas nyt nähdä, mikä on sitten se todellinen palkka, mutta kyllä tuo musta tuntuu jo tosi hyvältä palkalta, vaikka monet ihmiset valittavat siitä, että opettajalla on huono palkka. Mun mielestä tuo on hyvä, varsinkin kun on tottunut sitkuttamaan opiskelijan ja siivoojan tuloilla. En kyllä epäile sitä, etteikö ensi vuodesta tulisi myös hullun rankka.

Tällä hetkellä mun tuntipalkka siivoojana on 8,2 euroa. Koska mulla on sivuverokortti tuolla, verot nielaisevat siitäkin suuren osan. Olen laskeskellut, että vaikka tekisin siivoushommaa ihan täyspäiväisesti, mulle ei jäisi käteen edes tonnia. Sen takia motivaatio siivoukseen ei ole ollut tänä kesänä ihan huipussaan, koska ei huvita raataa pitkiä päiviä ja saada käteen vain muutama hassu satanen. Onneksi kohta saa sanoa paskapalkalle hyvästit.

Nyt viimeimmäksi olin kymmenpäiväisen kesäkurssin opettajana, ja nettopalkkaa tuli 730 euroa. Tähän palkkaan olin myös vähän pettynyt, koska työtä oli käytännössä kellon ympäri. Toisaalta raha tuli helpommalla kuin siivotessa ja kurssi on myös hyvä lisä ansioluetteloon.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: TYö - Perjantaina, 30.07.2010 klo 23:33  
+
0
Mä tein joskus hevosalalla harjottelijana hommia vähän aikaa, tuntipalkka oli jotain siinä viiden euron huitteilla. Ihan kiva.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

evvk

evvk
Viestimäärä: 186

VS: TYö - Lauantaina, 31.07.2010 klo 01:13  
+
0

Jimena kirjoitti:

Mikä on teidän mielestä hyvä palkka? Tietty se riippuu ihan alastakin mutta noin yleensä?



Minun mielestä ideaalitilanne olisi, että jokainen ihminen joka tekee kokopäivätyötä ansaitsisi ainakin 2 000 e/kk (bruttona). Se on sellanen summa, jolla pystyy elämään ilman, että elää kädestä suuhun ja pystyy suunnittelemaan tulevaisuutta. Toki vähemmälläkin pärjää riippuen elämäntilanteesta. Opiskeluaikana tienasin (tuet plus palkka) n. 700 euroa kuukaudessa ja siitäkin laitoin yleensä säästöön 100-200 euroa kuukaudessa (olin hiukka pihi :lallati: ). Asuin halvassa vuokrakämpässä avomiehen kanssa ja laitoimme kaikki kulut puoleksi. Silloin tuli pihisteltyä oikein kunnolla. Väliaikaisena ratkaisuna toimi, mutta pidemmän ajan kuluessa olisi alkanut ahdistaa. Nykyisin asumismenot ovat melkein samaa luokkaa kuin tuolloinen toimeentulo.

Hyvä palkka on mielestäni yli 2500 e/kk. Tuollainen 2500-3000 e/kk olisi ihannepalkka minulle. Nipin napin siihen saatan yltääkin tai sitten jää satasen tai pari vajaaksi (vuorotyö ja vaihtelevat lisät, joten ei tarkkaa tietoa keskipalkasta). 3000 e enempää en palkkaa tarvitse, koska sitten tulisi tuhlattua rahaa turhuuksiin. Toki jos olisi suurperhe elätettävänä olisi asia ehkä toisin, mutta näin sinkkutyttönä yli 3000 olisi liikaa.

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: TYö - Lauantaina, 31.07.2010 klo 10:05  
+
0
Mutta sehän menee vähän niin, että ilman kouluja käyneenä et pääse suuriin palkkoihin kiinni.

Itsekin olen käynyt "vain" lukion ja sen jälkeen kouluttauduin lähihoitajaksi. Miksi mulla siis edes pitäisi alkaa palkka esim. kolmosella?

Sehän on aika paljon itsestä kiinni kuinka paljon kouluja viitsii ja haluaa käydä, kuinka korkealle haluaa kouluttautua.

Mä itse kuulun siihen kastiin, joka vihaa opiskelua. En itse sen opiskelun takia, vaan lähinnä siihen kuinka köyhä sitä on, töitä ei saa tyyliin tehdä ollenkaan ilman että ylität jotain kelan typeriä rajoja jne. Ja opintolainatkaan ei houkuttele.

Itse olen tieni ja n. 2000 euron bruttopalkan valinnut.

Ja muutenkin, työpaikat on muutenkin tiukassa, olet kuinka koulutettu tahansa. Poikkeuksena tietty jotkut lääkärit sun muut, mutta onpa omassa lähipiirissä paljon työttömiä insinöörejäkin. Siinä ollaan sitten ylikoulutettuja, eikä ne perusduunarin hommat enää kelpaa.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: TYö - Lauantaina, 31.07.2010 klo 10:19  
+
0
Eikä se koulutus sitä sano, että hirveään liksaan pääsisi kiinni. Mä olen restonomi (ei siis mikään superkoulutus, mutta tutkinto kuitenkin), ja silti olis pitäny noita tulosvastuullisia esimiestehtäviä päästellä sillä 1600e kk -palkalla. Uudet lakimiehetkään eivät välttämättä saa suositusten mukaista palkkaa, kuulin tuossa että eräälle vastavalmistuneelle maksetaan siitä duunista yhdessä firmassa 2400e/kk. Eli ei mitään kun vertaa kuinka vaativa koulutus on takana. Otanta on siis pieni kun tiedän vain yhden tapauksen, mutta voihan se olla että muissakin lakifirmoissa maksetaan samansuuntaista palkkaa niille, jotka ovat uransa alussa. En tiedä.

Mä haluaisin saada 2500-3000 (tai vaikka yli :hymy: ) niin olisin tyytyväinen.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

boxerowner

boxerowner
Viestimäärä: 1490

VS: TYö - Lauantaina, 31.07.2010 klo 11:05  
+
0
Ja kyllähän ihan perusduunaritkin tienaa todella hyvin, esim. pelkän amiksen käyneet sähkö -tai putkimiehet. Ja moni niistäkin tekee keikkatyötä, niin siitähän ropisee sit varsin mukavasti euroja kassaan. Noikin taitaa vaan olla varsin miesvoittoisia aloja. Jos mietin esim. Seinäjoella olevia naisvoittoisia amiksen linjoja ja koulutuksia, niin ei taida lähihoitajat, suurtalouskokit, parturi-kampaajat tai vaatepuolen ihmiset saada mitään isoja liksoja.

Edit// Autoasentajia muuten valmistuu kans täältä päin, mitähän ne saa liksaa... :mietiskel:
Bokseriuros ~ Rape 3.6.2000 - 29.4.2010
Bokserinarttu ~ Rebekka 15.7.2010 Ready, steady, go!
Bokserinarttu ~ Armi 15.6.2012
(Viestiä on muokattu lauantaina, 31.07.2010 klo 11:07)

Firebolt

Firebolt
Viestimäärä: 45

VS: TYö - Lauantaina, 31.07.2010 klo 11:14  
+
0
Ensi viikolla pari työhaastattelua. Etsin siis työtä, jota voisin tehdä opiskelun ohella. Toinen olisi alan hommaa, jossa voisin tehdä samalla ne muutamat työharjoittelupisteetkin. Jänskää vähän, se kun ei ole ihan tavallinen työhaastattelu. Joudun ikää kun antamaan "työnäytteen" haastattelun lisäksi.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: TYö - Sunnuntaina, 01.08.2010 klo 09:52  
+
0
Mun mielestä Suomen työllisyys vs. koulutus -rakenne on muutenkin vääristymässä, kaikista "duunariammateista" yritetään hankkiutua eroon, kehotetaan hankkimaan ylemmän asteen koulutus, ja sitten kun töitä ei olekaan (omaa koulutusta vastaavia) niin alempiinkin hommiin on ylikoulutettu. Kukas ne oikeat työt sitten tekee, jos kaikki vaan suunnittelee?

Merkonomi ei kelpaa kuin kaupan kassalle, ja sinnekin otetaan mielummin ilman koulutusta, koska siten voi maksaa vähemmän palkkaa. Taloushallinnon puolen merkonomit kelpaa joksikin "sihteereiksi", jotka pistää laskut kirjekuoreen ja postiin. Pitäis olla tradenomi, jotta vois hoitaa niitä hommia, mihin merkonominkin koulutus jo antais rahkeet. Kauppatieteen maisterit hoitaa sitten niitä "oikeita" töitä - jos niitä sattuvat saamaan - paikkoja kun ei oo mitenkään älyttömästi.

Kaikki humkandit valmistuu kortistoon, koska ei vaan riitä töitä tutkijoille ja kääntäjille ja tulkeille (paitsi harvinaisemmissa kielissä, mutta kuka nyt mitään turkmenistania haluaa alkaa tulkkaamaan). Lääkärit saa töitä, mutta mielestään (ja epäilemättä täysin syystä) alipalkattuna kunnallisella terveyskeskuksissa, missä ei paljoa muuta parannella kuin flunssaa ja nyrjähtäneitä nilkkoja, ehkä silloin tällöin syöpää ja dementiaa.

Kyllä työ tekijäänsä kiittää.. jepjep. Kohtuullisen elintason saavuttaminen (ja hintakehityksessä mukana pysyminen) vaatis sellasen palkkatason, mikä saavutetaan korkeakoulutettuna.
Kaikki ei vaan VOI olla korkeakoulutettuja, oikeasti.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: TYö - Sunnuntaina, 01.08.2010 klo 10:42  
+
0

neruda kirjoitti:

Uudet lakimiehetkään eivät välttämättä saa suositusten mukaista palkkaa, kuulin tuossa että eräälle vastavalmistuneelle maksetaan siitä duunista yhdessä firmassa 2400e/kk. Eli ei mitään kun vertaa kuinka vaativa koulutus on takana. Otanta on siis pieni kun tiedän vain yhden tapauksen, mutta voihan se olla että muissakin lakifirmoissa maksetaan samansuuntaista palkkaa niille, jotka ovat uransa alussa. En tiedä.



No ne suositukset ovatkin aika korkealentoisia. Vastavalmistuneelle pitäisi maksaa melkein 4.000 euroa / kk. Ainakaan muualla Suomessa kuin Helsingissä ei nuo palkat todella mene edes lähelle tuota suositusta. Lienee aika lähellä totuutta tuo sinun kaverin palkka vastavalmistuneelle, mutta äkkiäpä se siitä nouseekin, kunhan vaan tekee työnsä hyvin. Vastavalmistuneilla juristeilla on muutoinkin ihan hirveä kilpailu duunipaikoista, että ollaan valmiita tekemään ihan mitä tahansa oman alan työtä melkein millä tahansa hinnalla (hieman kärjistetysti). Jospa vaikka ne pian tajuaisi, että oikisten sisäänpääsymäärää pitäisi jo pikkuhiljaa rajoittaa. Mutta vastoin monen luuloja, niin eipä ne kaikki juristin työt muutoinkaan varmasti mitään rahasampoja ole.

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: TYö - Sunnuntaina, 01.08.2010 klo 13:35  
+
0
Meille markkinoitiin tätä mun opiskelemaa alaa "tulevaisuuden alana". Olis ehkä tarvinnu kysyä että miten hamassa tulevaisuudessa se tulevaisuus on, ku tuntuu että töitä ei vaan ole. Ja kätevintä ikinä on sekin että Treellä on muutenkin työttömyyys muita isoja kaupunkeja kovemmalla tasolla. Mun alan työpaikoista kilpailee kolmesta koulusta valmistuvat ihmiset ja paikkoja ei taatusti ole tarjolla kaikille, kun firmoja on joku kourallinen. AHDISTAA! -.-
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

April

April
Viestimäärä: 201

VS: TYö - Sunnuntaina, 01.08.2010 klo 16:53  
+
0
Itse opiskelin AMk-tutkinnon (tai no en ihan vielä ole valmistunut) josta ei sitten ollut yhtään mitään hyötyä. Se on ottanut ihan vaan lievästi päähän.
Onneksi pääsin nyt yliopistoon ja voin vihdoin opiskella ja työllistyä toivottavasti lopulta siihen ammattiin mitä oikeasti haluan. Ja myös palkka on sitten vähän toisenlainen.

Minulle työn mielekkyys merkitse älyttömän paljon, onhan se niin iso osa ihmisen elämää. Mutta täytyy sanoa että raha merkitsee miltei yhtä paljon. Haluan ylläpitää tiettyä elintasoa ja matkustella, joten ensin on nähtävä se vaiva ja opiskella vielä putkeen useampi vuosi.

Nykyään tuntuu että on hirveästi tradenomeja, oikein ylitarjontaa. Ja ne hommat ja palkat mitä useissa hommissa tarjotaan, huh, hiukan aliarvostettu koulutus nykyään. Paikkoja pitäisi ehdotomasti vähentää, niin arvostuskin nousisi. Useissa hakemuksissa vielä rinnastetaan merkonomi/tradenomi, joten kai se sitten on ihan sama kumman koulun on käynyt..

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: TYö - Sunnuntaina, 01.08.2010 klo 23:42  
+
0
Millasissa kesätöissä ihmiset on ollu?

Ite oon nyt neljättä kesää (ihmettelen itekin, et mitä mää viäläkin tuolla roikun... :roll:) siivoomassa hotellihuoneita. Alotin tuolla heti abivuoden jälkeen ja joka vuosi mietin, et ens kesänä haluun jonnekkin muualle töihin. Ei oo vaan tärpänny mistään. Mä saa palkkaa 9,91 tunnilta, mikä on musta ihan hyvä, varsinkin, kun luen teiän muitten palkoista... Työ on aika rankkaa ja ärsyttävintä on se, että aamulla en koskaan tiiä, mihin aikaan pääsen pois. No suunnilleen ehkä, mut mitään tiettyä kellonaikaa ei oo, vaan työpäivä loppuu sillon, ku hommat on tehty. Kesäsin päivät venyy usein ja nyt oon esim. kahessa viikossa tehny 80 tuntia töitä. Ja musta aika paljon kertoo se, et tuolla on töissä vaan maahanmuuttajia ja sit nuoria tyttöjä. Just luin jostain lehdestä, et esim. mansikanpoiminta ei kelpaa suomalasinuorille työks. Mut oppiipahan ainakin arvostamaan palkkaansa, kun sen eteen oikeesti raataa, niin, et hiki valuu. :wink: Ite saan onneks olla töis siinä hotellissa, misä on ilmastointi, mut jotkut työkaverit raataa siinä toisessa, jossa lämpötila huitelee kesäsin lähellä 30 astetta, ei käy kateeks...
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 01.08.2010 klo 23:43)

Rorschack

Rorschack
Viestimäärä: 154

VS: TYö - Maanantaina, 02.08.2010 klo 07:57  
+
0
Voi, lempikitinäaiheeni työ :nauru: Minähän olen siis työllistänyt itseni reilu kympillä tunti, osa-aikaisena mut kuitenkin vakkarisopimus. Tulot vaihtelee ihan sen mukaan mitä vuoroa mitenkin paljon tekee, meidän yölisät on mielestäni jopa ihan mainitsemisen arvoiset. Siihen sitten vielä kaikki muutkin lisät päälle, periaatteessa vuoroja toivomalla pääsee vaikuttamaan omaan palkkaansa. Kyllä näillä tuloilla asuntolainaa maksetaan, ja ihan se oma elämäntyyli ja rahankäyttö vaikuttaa siihen miten tiukilla ollaan loppukuusta. Fyysisesti ja ennen kaikkea psyykkisestihän tämä on kohtuu rankkaa, mutta sekin on sitten omasta asenteesta kiinni että mihin suostuu tottumaan ja ottaako jokaisen asiakaspalautteen henk.koht. v*ttuiluna vai miten. Minullakaan ei ole kuin toisen asteen koulutus, nykyisessä duunissani en esim. restonomin koulutuksella tekisi juuri mitään, koska jos esimiesasemaan haluaisi päästä, se vaatisi kokemusta esimieshommista. Uutta duunia katselen pikkuhiljaa, mutta eihän tässä kiire ole enkä kyllä itseäni irtisano ennen kuin on uusi (mielellään vakkarisopimus) hanskassa.
When God created a Man, she was only kidding.

  Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 13
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545685
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265839
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 10:45)