Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 18.03.2011 klo 19:53

Ulkomaanelävät

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 12

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

ULKOMAANELäVäT - Perjantaina, 18.03.2011 klo 19:53  
+
0
Kai se pitää tulla ulos kaapista kun en malta olla kommentoimatta naamaketjun metakeskusteluun :shifty:

Eli Grüße aus Deutschland :heiluti:

ellikeksi kirjoitti:

^se on järjetöntä, miten alkaa kaipaamaan kaikkea mihin on tottunut kotimaassa! Aina kun on Suomessa, niin tulee vedettyä kyllä kaksin käsin salmiakkia, suklaata, lakuja ja olutta... Karjalanpiirakoita! Ja saunassa tahtois tosiaan lillua 24/7.



Notte kirjoitti:


ellikeksi, älä edes sano. Ruisleipä ja kylmäsavulohi, hapankorput ja kallen mätitahna, poronkäristys, puolukkahillo, KUNNON lihapullat ja mummonmuusi, dippijauheet ja Manhattan/Broadway sipsit, Hesburger (:nauru:).. ja lonkero ! Mulla masentaa ostaa toisinaan irtokarkkeja kun täällä on pelkästään suklaita tai jotain tosimakeita jellyjä, tai sitten sellaisella kirpeällä jauheella kuorutettuja möllisköjä. Salmiakki :love: Ja erään mun päivän pelasti kun erikoiskarkkiliikkeessä oli Halvan maukasta lakritsaa ! Melkein jäädyin sille paikalleni kun huomasin tekstin "Finnish specialities"..



Eikö muka ole ihan normaalia mennä Ikeaan vain syömään lihapullia? Ei siis ostelemaan mitään sisustusjuttuja? :shifty: Ensimmäisessä Ikeassa katsoivat kieroon kun pyysin perunamuusia, mutta toisessa sentään on ihan vakiovalikoimassa muusiakin pullien kanssa. Ja karjalanpiirakoita voi leipoa onneksi itse kun parin erehdyksen jälkeen löytyi sopiva tuote, josta tehdä riisipuuroa :) Monia karkkeja ja suklaata on kyllä ikävä, paikallisissa erikoisuuksissa kun on säännöstään kilo sokeria ja pari pisaraa kaakaovoita. Yäk. Hapankorppujahan täällä myydään terveysruokana :nauru: Ja joo, suomalaisia sipsejä on ikävä. Juurikin manhattan-broadway-makua :love:
Ylläpitäjä

Beauceron

Beauceron
Viestimäärä: 940

VS: ULKOMAANELäVäT - Perjantaina, 18.03.2011 klo 20:15  
+
0
Espanjassa tata nykya kolmatta vuotta asustellaan... Kesat menee kuitenkin Suomessa.
Haaveissa kl u

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: ULKOMAANELäVäT - Perjantaina, 18.03.2011 klo 22:28  
+
0
Mukava kun tulit kaapista, Melina :nauru: Mikäs sinut on Saksaan vei, jos saan udella ?

Eikö olekin jännä, että ne arkiset asiat tai niiden puute alkavat vaivaamaan aivan ensimmäisenä. :nauru:

Mitä nyt itselläni tulee mieleen:
- Kaksi hanaa. Ei mitään käytännönarvoa. Ai, huh, ai, huh, niin kuin Ismo Leikola sen tulkitsi.

- Vääränpuoleinen liikenne. Täällä en osaa väistellä ja Suomessa saatan huudahtaa kesken normaalin kyydityksen kaverille että "herrajumala, sä ajat vastakkaisella kaistalla !" :D

- Tiskiallas. Täällä on vain yksi tiskiallas, ei huuhteluallasta. Eikä puhettakaan tiskiharjoista, ne on ällöttäviä tiskisieniä, jotka imee vain kaiken sonnan itseensä. Yäk. Luulin tänne tullessani, että on urbaanilegendaa, että britit tiskaavat astiansa, ja laittavat huuhtelematta kuivumaan ja siitä sitten taas käyttöön. Ikäväkseni huomasin, että tämä on täyttä totta.. No, siinäpäs syökää saippua..

- Juustohöylä. Onneksi raahasin tämän aarteen kotoa. Samoin kuin normaalin pikkupurkinavaajan. Ovat herättäneet todella paljon ihmetystä.

- Yksinkertaiset ikkunat, superpaksut kokolattiamatot, oikein tunkkaiset mättöverhot ja paksut peitteet vuoteessa. Hirveää energiankulutusta kun kaikki lämpö karkaa huonoista eristyksistä ja toisinaan on erittäin vaikea hengittää kaiken pölyn takia vaikka kuinka imuroisi jopa päivittäin. Patterit on kerran päivässä niin täysillä että polttaa itsensä jos koskee ja lopun päivää ne taas kylmenevät.. :D

- Kahvi. Oikea kahvi. Tämä on pikakahvin maa, kaikki kahvi on valmisjauheena ja joka paikassa on vedenkeittimiä. Hyi. Oon raahannut Suomesta oikean suodatinkahvin valmistustarvikkeet, tuon joka kerta kotoa suodatinpusseja ja monta pakettia Presidenttiä. En eläisi ilman. Ja rahaa mulla ei ole niin paljoa että joka aamu kehtaisin hakea jostain Starbucksista takeaway-kupposen, vaikka nannaa se olisi.

- Aksentti. Vannoin etten ikänä sano "thomaathou" vaan ikuisesti jenkkien mukaan "thomeiidoy" (koska minusta jenkkienglanti on helpommin ymmärrettävää). Nykyisin kun menen käymään kotona ja tulee puheeksi englanti, kyllä monilla mun kavereilla naurattaa, kun se Queen's English on tarttunut väkisinkin.

Ei minusta ole mitään väärää mennä Ikeaan vain syömään. Itsehän lähdin heti pyhiinvaellusmatkalle Lontooseen kun sain selville, että siellä on Scandinavian kitchen. :nauru:
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

Lua

Lua
Viestimäärä: 127

VS: ULKOMAANELäVäT - Perjantaina, 18.03.2011 klo 22:37  
+
0

Beauceron kirjoitti:

Espanjassa tata nykya kolmatta vuotta asustellaan... Kesat menee kuitenkin Suomessa.



Missä päin Espanjaa asut? Itse tulin jo vuonna 2000. Kyllä aika menee nopsaan, kohta 11 vuotta takana täällä...

Pakko myöntää, etten kaipaa montaakaan asiaa Suomesta. Lunta kaipaan kerran vuodessa jouluna. Samoin saunaa. Ja välillä kirjolohta, täältä saa vaan norjalaista lohta. Kunnon lakritsia (tosin nyt löysin kaupan, jossa myydään Isoa Pepeä :jjei:). Fazerin suklaata. Äitin korvapuusteja, omista tulee liian kuivia. Ja ihanan makuisia mansikoita. Ja sitä, että koiran voi viedä junassa ja linja-autossa, täällä ei ilman omaa autoa pääse koiran kanssa mihinkään.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 18.03.2011 klo 22:48)

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: ULKOMAANELäVäT - Perjantaina, 18.03.2011 klo 22:58  
+
0

Notte kirjoitti:



- Tiskiallas. Täällä on vain yksi tiskiallas, ei huuhteluallasta. Eikä puhettakaan tiskiharjoista, ne on ällöttäviä tiskisieniä, jotka imee vain kaiken sonnan itseensä. Yäk.



Tiskisienet on täälläkin kuuminta hottia *oksennoshymiö* Onneksi myös tiskiharjoja saa monista kaupoista.

Sokerikyllästeiseen ruokaan on myös ollut vaikea tottua. Esimerkiksi suolatut micropopcornit ovat harvinaisuus, sen sijaan kaupoissa myydään tomusokerilla ja toffeella kuorrutettuja valmiita popcorneja ja sokeroituja micropopcorneja. Myös monet jäätelöt ja leivonnaiset on aivan liian sokeripitoisia mun makuuni.

Vaikka on täällä moni asia toki myös paremmin. Esimerkiksi koiran kanssa on täällä mun mielestä helpompi elää, mitä Suomessa.
Ylläpitäjä

Lua

Lua
Viestimäärä: 127

VS: ULKOMAANELäVäT - Perjantaina, 18.03.2011 klo 23:05  
+
0

Melina kirjoitti:


Tiskisienet on täälläkin kuuminta hottia *oksennoshymiö* Onneksi myös tiskiharjoja saa monista kaupoista.



Siis tiskisienethän on just hyviä... Suomessa en ikinä ymmärtänyt tiskiharjaa, en saanut sillä kunnolla astioita puhtaaksi ja aina siitä roikkui jotain mönjää. Olin tosi tyytyväinen kun löysin täällä tuon sienen.

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: ULKOMAANELäVäT - Perjantaina, 18.03.2011 klo 23:23  
+
0
Mä pesen kyllä Suomessakin astiat sienellä, eihän niitä saa harjalla puhtaaksi :nauru:

Lähdin Keski-Eurooppaan 12 vuotta sitten ja lapsena asuin Ruotsissa, joten nyt on tullut jo asuttua kauemmin ulkomailla kuin Suomessa :nauru: Saksaan olen nyt jämähtänyt, vaikka asuin täällä parissa muussakin maassa. Tänne lähdin hevosten takia kun hevosala on hiukka edistyneempää kuin Suomessa, ja samasta syystä olen sitten tänne jäänytkin.

Ainoat ärsyttävät "kulttuurierot" liittyvät kyllä munkin kohdalla tiskaamiseen, ärsyttää kun täkäläiset eivät huuhtele tiskiainetta astioista :roll: Mieheni olen saanut koulutettua sen verran pitkälle, että muistaa huuhtoa ne astiat jos vahdin vieressä... Pitäisi kai hankkia tiskikone :nauru:

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: ULKOMAANELäVäT - Perjantaina, 18.03.2011 klo 23:26  
+
0
Siis, vaikka ihan näin naapurimaassa Ruotsissa ollaankin, niin ihme, ettei nämä sivistyksen kulmakivet ole tännekkin rantautuneet: Tiskien kuivauskaappi ja bide-suihku. Ja sauna!
Saunaan kyllä pääsee esim. yleisessä uimalassa, mut harvoin kiukaalle mitään vettä saa heittää... Joissain tosi harvoissa asunnoissa on sauna, mut ruotsalaiset pitää sitä varastona... krrrr.
Tiskit pitää laittaa kuivumaan siis pöydän päälle telineeseen ja olis se persaus ihan mukana joskus pestä nopeesti pöntöllä istuen :D

Oluen ystävänä suuresti ärsyttää, että Lapin Kultaa kyllä saa systemlaagista, ja tuo on ainut olut melkein joka baarissa (Nordstanin baarista saa jopa Karhua!, mutta se on ostoskeskuksen sisällä, niin ei oikein tunnelmallinen paikka :D (ehkä ne sinne on tajunnutkin ottaa Karhua, kun on ns. turistikohde), mitä suomalaista saa... Harmittaa, kun varmaan luulevat täällä et se on parasta mitä Suomella on tänne lähettää.

Jouluisin joistain kaupoista metsästämällä saattaa löytää perinteiset laatikot. Karjalanpiirakat joutuu tekemään itse (joissain kaupoissa niitäkin saattaa olla, mut en ole itse nähnyt). Luumuhillon joutuu kanssa tekemään torttuihin itse. Täällä jouluruoka koostuu lähinnä erilaisista lihoista ja lihapullista :D... Kasvissyöjänä alkanut kunnioittamaan entistä enemmän rehellistä suomalaista jouluruokaa. Näiden Fiili on sellaista enemmän löysää murojen kanssa syötävää systeemiä ja kunnollista Piimääkään ei saa.

Notte: Brittien kokolattiamatto-villitys on OKSETTAVA. Kuulin ystävältäni joka nuoruudessaan oli au-pairina siellä, ja perheellä oli kokolattiamatto VESSASSA.... Voit kuvitella miltä se kylpyammeen vieruskin näytti... Nam nam. Ja en kyllä tajua sitä vesihanasysteemiä :D Hankalaa! Oli mulla ongelmia avokin isän kotona vetää vessaakin, kun se oli sellainen käännettävä kahva, joka toimi jos toimi... Ja oli niillä kokolattiamattoa huoneet täynnä.. ei onneksi vessassa :D
Ja oli mulla alkuun pinna kireellä katellessa avokin tiskaamista, mut tuo nyt ainakin osaa käyttää harjaa jne, mut sen pitää pestä aina juoksevan veden alla ne :twisted:. Ja ne peittotäkit on kanssa aika ällöttävät...

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: ULKOMAANELäVäT - Perjantaina, 18.03.2011 klo 23:38  
+
0
Suomalaiset hygieniapoliisit iskevät. :nauru: Toisaalta yleisesti tykkään täällä sellaisesta rennosta ilmapiiristä. Esim. Suomessa kaikki ovat aina myöhässä. No miksi ? Koska Suomessa ollaan niin tarkkoja kellonajoista. Täällä kukaan ei ole myöhässä, koska ei varsinaisesti ole aikaa milloin olisi liian myöhäistä tulla, kunhan tulee joskus. :nauru: Pätee joka asiaan.

Ja sauna.. ahh.. Mun tulevassa asunnossa on mielenkiintoisesti kombinaatio kylpyamme ja kaksi hanaa, ei suihkua. Hyvin tyypillinen juttu tässä vanhassa pikkukaupungissa, joten ei ollut kauheasti varaa nirsoilla. Ensi vuonna taidan ostaa pari sankoa ja kastelukannun. Katsotaan sitten kuin paljon ja kuinka pian alkaa ahdistamaan. :nauru:

Tuota Melinan sokerijuttua komppaan. Mulla ällöttää se kans.. toisaalta oon sen verran sokerihiiri, että tarvittaessa nämä ylisokeriset menevät myös, vaikka fazeria ne eivät korvaa. Muuten ruuista sanoisin että brittiläinen ruoka on hirveän mautonta. 95 % kaikista ruuista myydään maustamattomina ja so plain. Ja ruokaa maustetaan suolalla, pippurilla, hunajalla, sitruunalla ja voilla. Siinä olivat kaikki top-mausteet. Mua katsotaan kieroon kun käytän valkosipulia, voitelen pestolla tai paistan falafeleja. Enkä syö oikeastaan ikinä valkoista paahtoleipää (yäk mitä pullaa !), valkoisia papuja, paistettuja tomaatteja, pekonia, sieniä ja kananmunia. Perusopiskelijaruokaa täälläpäin. Niin ja erikseen ovat sitten valmiit maustekastikkeet, jotka ovat yleensä jotain kinkki tai jenkkilähtöisiä. Mut joskus mulla ottaa todella paljon pannuun kun et voi ostaa Atrian Hornet-siipiä (:love:) tuosta vaan, vaan pitää marinoida itte. No, pistetään pikkukaupungin piikkiin taas. Siitä kyllä annan plussaa että kaikkia hedelmiä ja vihanneksia saa tuoreina ja kypsinä vuoden ympäri. Tää seutu on ympäröity kaiken maailman farmeilla ja lähiruuasta saa nauttia jatkuvasti. Makeammat ovat mansikat kuin Suomessa :wink:

Koiran kanssa en ole täällä vielä ollut, mutta uskon, että se tulee olemaan helpompaa. Täällä suurin osa koirista on aina vapaana eikä ne mitään kenellekään tee. Ei sillä että itse heti nakkaisin hihnasta pois mutta minusta se on osoitus siitä, että porukan asenne on miellyttävämpää koiria kohtaan. On näennäisiä sääntöjä koirista, mutta eipä niitä kovin moni noudata, eikä kukaan valita. Kaikki ovat nätisti symbioosissa.

Lunta on Lapin tyttönä ehkä isoin ikävä.. Ennen aina vihasin sitä, mutta nyt tuntuu hieman tylsältä, kun ympäri vuoden on vain vihreää. Onhan vihreä kaunista, mutta niin ovat vuodenajatkin :nauru: Kun ystävänpäivänä ekan kerran paisto aurinko tuutin täydeltä ja lämpötila kohosi +15, olin ihan että vou. Samaan aikaan Rovaniemen korkeudella -30..

muoks. ellikeksi, ne kahvat ovat yleinen vitsa täällä. Kaikki tietävät että naistenvessat lakkaavat vetämästä tiettyyn aikaan illasta baarissa, koska kaikkien on pakko kussa koko ajan, ja ne kahvat ottavat oman, pitkän aikansa. Melkein riukuvessan tapaan siis :nauru: Ja parasta on se, että jos kosteutta menee kokolattiamattoihin, ei näillä muuten yhtään kiinnosta. Mä alan heti järkyttyneenä sopertaa tulevista home- ja kosteusvaurioista ja monet on vaan sillee höpsis, mattoon se imeytyy ja kohta on kuivaa. Kaverilla oli vuotava lavuaari. Vuotaa vieläkin. Ja sen huone haisee.. putkistolle ? Noh..
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade
(Viestiä on muokattu perjantaina, 18.03.2011 klo 23:42)

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: ULKOMAANELäVäT - Lauantaina, 19.03.2011 klo 11:16  
+
0
Tällä hetkellä mulla on jalat tukevasti Suomen kamaralla ja valitettavasti varmaan jatkossakin, jotenkin himottais muuttaa esimerkiksi Espanjaan. Tai edes Ruotsiin! Ei mulla mitään Suomea vastaan ole, mutta jotenkin kaipaisin nyt totaalista maiseman vaihdosta.

Mutta vaihtariajalta mulla on hirvee ikävä Jenkeissä sitä, että sieltä sai tosi hyvin kaupasta valmiisssa annospakkauksissa kuorittuja, pilkkottuja, tuoreita kasviksia ja hedelmiä! Oli myös hirveen paljon tarjontaa erilaisista valmiista tuoresalaateista, hedelmäsalaateista yms. Lisäksi mä kaipaan sitä valinnan vapautta ravintoloissa. Annokset oli harvoin täysin valmiita vaan niihin useimmiten sai valita esim. kastikkeen, juuston ja joitain lisukkeita ihan vapaasti ja niitä vaihtoehtoja oli miljoona! Mä oon vieläkin fiiliksistä siitä että esim. mäkkärissä pysty pyytämään ekstrajuustoa hamppariin :D Koitappa samaa Suomessa...ravintoloissa toki jonkun verran pystyy vaihtelemaan, mutta kyllä se monesti paistaa läpi että muutosten pyytäminen on vähän sellasta ei-hyväksyttyä toimintaa ellei kyse ole allergiasta.

Elba83

Elba83
Viestimäärä: 662

VS: ULKOMAANELäVäT - Lauantaina, 19.03.2011 klo 11:17  
+
0
Mä en asu enää ulkomailla, mutta silloin kun asuin Budapestissä, kaipasin Suomesta kyllä aika monia asioita. Kuten esimerkiksi:

- sähköhellaa (kaasuhellan käyttö oli aluksi ihan hirveen pelottavaa, tosin siihenkin alkoi tottua kyllä jossain vaiheessa, varsinkin kaasu-uunin sytyttämisessä meinas aina näpit palaa)
- keskuslämmitystä, kun se kaasupömpeli oli suht. pelottava ja äänekäs vehje + kallista talvella
- ruisleipää, itse kun en ole vaalean leivän ystävä, niin aika heikot leipävalikoimat oli Unkarissa, ja pussileivät oli monesti sellaisia 10 E:llä kyllästettyjä monta kuukautta säilyviä leipiä, hyiiii (tosin mulla oli aina pakastin täynnä Ruispaloja, joita pyysin tuliaisiksi, jos sain Suomen vieraita)
- kunnollisia kanasuikaleita, Unkarissa kun syödään nekin osat lihoista, jotka meillä Suomessa annetaan koirille...
- toimivaa/nopeaa palvelua kaupan kassoilla
- Abloyn lukot (meiän Budapestin kämpän ovessakin oli 3 eri lukkoa, joiden kanssa sai aina kikkailla ees sun taas, argh)

Nyt kaipaan Unkarista varsinkin éjjel-nappaleita eli näitä pikkukauppoja, joita on joka kulmalla ja jotka ovat auki yötä päivää. Ja alkoholia saa tietysti mihin vuorokauden aikaan tahansa :) Ja halvat hinnat ravintoiloissa, käytiin vähintään 3 kertaa viikossa ulkona syömässä. Ja melko usein vierailin Subwayllä, kun sen ison patongin sai jollain 4 eurolla.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 19.03.2011 klo 11:20)

Beauceron

Beauceron
Viestimäärä: 940

VS: ULKOMAANELäVäT - Lauantaina, 19.03.2011 klo 16:53  
+
0

Lua kirjoitti:

Missä päin Espanjaa asut? Itse tulin jo vuonna 2000. Kyllä aika menee nopsaan, kohta 11 vuotta takana täällä...

Pakko myöntää, etten kaipaa montaakaan asiaa Suomesta. Lunta kaipaan kerran vuodessa jouluna. Samoin saunaa. Ja välillä kirjolohta, täältä saa vaan norjalaista lohta. Kunnon lakritsia (tosin nyt löysin kaupan, jossa myydään Isoa Pepeä :jjei:). Fazerin suklaata. Äitin korvapuusteja, omista tulee liian kuivia. Ja ihanan makuisia mansikoita. Ja sitä, että koiran voi viedä junassa ja linja-autossa, täällä ei ilman omaa autoa pääse koiran kanssa mihinkään.



Ihan Madridissa asustelen... Joten suurkaupungin kansainvalinen elamanmeno valittyy myos, eika pelkastaan espanjalainen kulttuuri. Varsinkin kun taalta loytyvat nuo Vips'it ja Starbuck's Coffee't, ei tunne olevansa siina kaikkein perinteisemman Espanjan keskella.

Mutta tietty taallakin toteutuvat ne tietyt espanjalaiset maneerit: aivan kamala liikennekulttuuri (vaikka viela jalankulkijoille vihrea valkkyisi, autot lahes ajavat paalle ja jos yrittaa kayttaa sita jaljella olevaa oikeuttaan jalankulkijana ylittaa katu, saa paalleen toottayssateen :roll: ) ja myohastyneisyys, mika koskee niin junia kuin ihmisiakin (itse olen normaalisti se aina juuri tasmallisesti tai hieman etuajassa paikalle tuleva, kaverit saapuvat 15 minuuttia tai puolikin tuntia myohassa).

Eras espanjalainen kaverini sanoikin, etta tykkaa Suomessa siita etta siella junat ovat aina aikataulussa (on siis kaynyt Suomessa aikanaan).

Ja siita tulikin mieleen, mita olette kuulleet paikallisten suusta Suomesta?

Valitettavasti yleisin mita kuulee lahes aina, niin espanjalaisten kuin muidenkin ulkomaisten tuttavieni (mm. tanskalainen, hollantilainen, jemenilainen) suusta on etta suomalaiset ovat outoja, hulluja tai masentuneita. Kuulemma eivat puhu mitaan keskenaan jos heita nakee porukassa ulkomailla, vaan seisoskelevat vaan taysin hiljaa yhdessa porukassa. :mietiskel:

Onhan sita onneksi hyvaakin kuultu, esimerkiksi etta suomalaisilla on vahva luonne. Eras taksikuski osasi taas hauskasti kuvailla "Suomessa ihmiset saunovat ja hyppivat alasti lumihankeen" :nauru:

Eraalla toisella taksikuskilla taas valitettavasti oli tiukasti paahanpinttynyt stereotypia siita, etta "suomalaisilla on monta seksikumppania samaan aikaan" koska "Suomi on niin liberaali maa". Kuskin jatkokysymys oli tietysti "Pidatko sinakin seksista monen kanssa yhta aikaa?" :ttou: Teki melkein mieli hypata kesken kaiken pois taksista, mutta onneksi ei aija ruvennut enaa enempia tuosta aiheesta jaarittelemaan. Olisi alkanut tulla aika uhkaava olo.
Haaveissa kl u
(Viestiä on muokattu lauantaina, 19.03.2011 klo 16:55)

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: ULKOMAANELäVäT - Lauantaina, 19.03.2011 klo 17:11  
+
0
^ Hahahahahha :nauru:

Multa kerran kysyttiin, mistä päin Suomesta oon ja kun vastasin, että Lapista, niin jatkokysymys: "Niin, eikös siellä ole niitä eskimoita ?" Juu ei..

Tosta kaasuhellasta sen verran että asun 8 ihmisen kanssa tällaisessa opiskelijasolussa ja me jaetaan vain keittiö. Vaikka keittiössä on isot ständit että älä jätä kaasua koskaan päälle, nämä jättää aina, ja mulla stressaa. Olen jotenkin tosi neuroottinen tän asian suhteen.. Mulla on niin huono suhde kaasuhellan kanssa. Alkuun poltin tassuni monta kertaa kunnes todella uskoin että se on erittäin kuuma. Toisaalta sillä on kätevä laittaa monenlaisia ruokia juurikin tuon kuumuuden takia.

Mulla ärsyttää myös ikäjakauma. Suurin osa briteistä on yliopistoon mennessään juuri 18v täyttäneitä, ja muuttavat ekaa kertaa pois kotoa. No okei, pilkun viilausta, minäkin muutin 18v pois kotoa, mutta olin yliopistoon tullessani 20. Ja jokainen taatusti muistaa parikymppisenä mikä ero on niihin vastatäyttäneisiin.. Hirveä kokeilunhalu ja -riemu kun yhtäkkiä vanhemmat eivät olekaan niskaan hönkimässä. Ja voi jeesus, alkoholia ! :roll: Joitakin teinejä olen auttanut kantamaan kotiin ja joskus olen ollut vähän ilkeä kun soittanut kampusvartijan paikalle hajoittamaan hirveät mölybileet tässä kämpässä. Mutta kahdelta aamulla umpiväsyneenä, ei muuten kiinnosta.

Toinen asia mikä ärsyttää, on että kaikki seurustelee. Tyyliin kun tavataan, max. 2 päivää niin sitten jo seurustellaan. Ihan virallisesti. Niin että sitä pitää mainostaa ja laittaa Facebookiin. Ja britit ei yhtään ujostele läheisyyttä, itse en enää ikinä lähde kolmanneksi pyöräksi, voit ihan rauhassa kertoa jotain ja ah-niin-rakastunut pariskunta alkaa suutelemaan naamasi edessä. Mulla ahdistaa liian julkinen rakkauden näyttäminen. Oman ex-poikaystävän (Suomessa) kanssa jaettiin ehkä pikapusuja joskus todella harvoin muiden edessä ja hyvä jos ikinä pidettiin toisiamme käsistä kun käveltiin jossain. :nauru: Ja minä olen täällä outolintu, kun en seurustele. Toisinaan en kyllä uskallakaan lähestyä brittijätkiä, kun heti jo vaanii se seurustelumörkö olkapäällä :nauru: Ja yritä siinä sitten selittää että Suomessa me kypsytellään, tapaillaan..
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

Beauceron

Beauceron
Viestimäärä: 940

VS: ULKOMAANELäVäT - Lauantaina, 19.03.2011 klo 17:28  
+
0
Joo, toi seurustelu... :roll: Myos taalla ollaan ihan julkisesti nuoleskelemassa miten sattuu, mutta niin tosin on ainakin oman kokemukseni mukaan missa tahansa ympari Eurooppaa... No, ehka Suomessa ei sitten tosiaan normaalisti ihan noin villisti, vaikea enaa muistaa, mutta tuskin se silloin huomiota kiinnittaisi jos kotomaassakin olisi samanlainen meno.

Itseani ei tuo normaalisti haittaa, paitsi yhden tuttavapariskunnan tapauksessa. Aina kun lahdetaan klubille, ovat kuin pusukalat: suudelmat kestavat varmaan 10 minuuttia, ja ihan oikeasti syovat jo toistensa naamat. Heidan kohdallaan tekisi jo mieli melkein lahtea pois paikalta. :roll:

Ja totta tosiaan, se seurustelutahti... Myos taalla kuumassa ja tulisessa etelassa ihmiset tuntuvat olevan ihan innoissaan jo alkumetreilla. Taman vuoksi ihan oikeasti kiinnostunutkin voi toisinaan kuulostaa puheissaan samalta kuin tyypillinen gigolo (romanttiset lassytykset yms). Ei silla, tykkaan kylla romantiikasta, mutta... En LIIALLISESTA.

Itse kun olen enemman sellainen jayha suomalainen, etta esim. kavereille ei juuri koskaan tule sanottua kuinka tarkeita he ovat eika edes halattua. Mika ei kuitenkaan tarkoita etteivatko he olisi tarkeita, mutta itse koen heidan tarkeytensa niin itsestaanselvana etten koe tarpeelliseksi olla hehkuttamasta siita 24/7.

Ja itsella aika sama juttu myos, etta olen ollut kaytannossa koko taman 2 vuotta taysin sinkku taalla. Treffeilla olen toki kaynyt, mutta eipa niista ole mitaan tullut kun mulla tuppaa nykysellaan olemaan ulospain aika kylma ja varautunut luonne.

Ja toinen syy tietysti espanjalaisten auttamaton lyhyys: itse 173 cm pitkana tyttona vaikea loytaa paitsi sopivanpituista, myos sopivanikaista miesta, ja kun siihen paalle pitaisi viela saada luotettava ja sopivan huumorintajuinen luonne...

Tosin nyt en tieda olisiko viimein kaymassa mullakin viuhka, kolme viikkoa tassa nyt erasta myoskin muualta kotoisin olevaa tapailtu. Mutta saa nyt nahda, silla parin viimepaivan aikana on kylla kaynyt pari uskomatonta kaannetta, joten yhta hyvin voi olla etta tama oli nyt sitten tassa. :roll:
Haaveissa kl u

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: ULKOMAANELäVäT - Lauantaina, 19.03.2011 klo 19:03  
+
0
^mitä vikaa on lyhyissä miehissä? :D Itse olen 177-178 cm ja avokki taitaa olla 173?

Onneksi miun mies ei ole/ollut ihan tuollainen brittibritti seurustelun suhteen. Tai ehkä skotit on enemmän varautuneempia niinkuin suomalaiset, en tiiä...
Mutta en ymmärrä ylipäätään, miksi rakkauttaan pitää näyttää/todistaa muille ihmisille. Mä olen just tällänen et sille on ihan "oma paikka ja aika hempeilylle" -tyyppi. Kuvottavaa oli katella viime kesänä keittiönikkunasta nurtsialueella makoilevia ruotsalaisnuoria bikineissään ja toistensa päällä limomassa. Melkein huusin, et täällä yritettäs nyt syödä illallista jumanvita :D

Toinen mikä täällä on, niin ihmisten halaaminen on yleistä ruotsalaisille. Mä en siis mielellään ees kättele ihmisiä... Mä olen niin urpo. Mut toi halaaminen on kyllä ihan liian läheistä. Esim. äitiyslomalta tullut työkaveri saapui, niin muut halasivat ja mä en ees tajunnut et ois pitänyt...Olin vaan et "Jahas, sinäkin taas, tervetuloa" ;). Tai et jos työkaveri kertoo olevansa raskaana, niin pitäis halata. Mä halaan läheisimpiä ystäviäni, se tuntuu myös luontevammalta.

Kohteliaisuussäännöt on kanssa aika rasittavia suoraviivaisemman suomalaisen kantilta. Mitään ei saa ikinä kuulla suoraan, kaikki saa selville seläntakana. Mun mielestäni asiat voisi sanoa sitten tasan heti jos joku juttu ei miellytä, mitään loukkaavampaa tiedä kuin tyhjänpäiväinen mussuttaminen jo menneistä asioista.
Toisaalta puhuttiin tästä avokin kanssa vähän aika sitten, jonka kulttuurissa tällainen kohteliaisuus on myös tuttu, että tavallaan jos joku tykkää jostakin asiasta tosi paljon, ei voi mennä sanomaan suoraan että "minäpäs en", koska silloin se tarkoittas että tää tykkäjäosapuoli olis jotenkin tyhmä, koska tykkää niin p'skasta leffasta. Äh, vaikeata tuollainen :D
Ruotsalaiset myös kutsuu esim. juhliin herkemmin, mutta ystävyyden kehittyminen vie tosi tosi kauan. Suomalaiset ei ees niin kutsuisi vieraita, joiden kanssa ei mahdollisesti myöhemmin haluisi muutoinkin hengailla? :D

Beauceron

Beauceron
Viestimäärä: 940

VS: ULKOMAANELäVäT - Lauantaina, 19.03.2011 klo 20:39  
+
0
Ei sinansa mitaan vikaa, ja olen joskus aikanaan Suomessa kaynyt yksilla treffeilla jopa niin huomattavan paljon itseani lyhemmankin miehen kanssa, etta ero pistaa oikein silmaan.

Mutta olen huomannut etta pidemman paalle itsestani ei tunnu mukavalta olla se kookkaampi osapuoli suhteessa (riippuu tietysti siita onko mies hoikka vai jykeva), vaikka esimerkiksi tuossa edella mainitussa tapauksessa se olikin mies enka suinkaan mina joka paatti pistaa pillit pussin heti ensitreffien jalkeen.

Osaa ei haittaa, mutta toisilla vain tulee epamukava olo itseaan selkeasti lyhyemman miehen kanssa. Tuskin yksi sentti nyt minuakaan haittaisi jos muuten tuntuu natsaavan, mutta nama huomattavasti itseani lyhyemmat joita taalla riittaa vain saavat suhteen tuntumaan jotenkin hullunkuriselta.
Haaveissa kl u

Beauceron

Beauceron
Viestimäärä: 940

VS: ULKOMAANELäVäT - Lauantaina, 19.03.2011 klo 20:50  
+
0
Tuo mita Suomesta kaipaan jaikin vastaamatta.

1) HYVA suklaa. Espanjalainen suklaa on lahinna vain jotenkuten menettelevaa, sellaista jota voi tylsyyksissaan kylla massyttaa. Onneksi taalta saa sentaan sveitsilaista suklaata Milkasta Tobleroneen ja Lindtiin, ne kylla vetavat sentaan veroja Fazerille. :kieli:

2) Poronkaristys. Vaikka Lidl taaltakin loytyy, jostain syysta Espanjan pisteissa ei poronlihaa ole saatavilla (vaikka Britannian yms. Lidleista kuulemma loytyykin).

3) Jarvenpaa. Jotenkin vain rakastan sita entista asuinkaupunkiani (tosin vain puolen vuoden ajan) ja etenkin sen ystavallisia ihmisia.

4) Helsingin suurissa kauppakeskuksissa ja viihtyisissa kahviloissa hengailu.

5) Jalankulkijoiden oikeutta ylittaa katu vihreiden palaessa heille. Kerran jopa bussikuski koitti ajaa paalle, ja kehtasi viela tootata torvea ylittaessani katua vihreilla. :mad:

6) Tasmallisyys tapaamisajoissa. On niin turhauttavaa saapua itse paikalle puoli tuntia ennen muita, kun 17.00 tarkoittaa lahes aina kaytannossa 17.30. :roll:

Sitten taas kesaisin ollessani Suomessa kaipaan Starbuck's Coffee'ta, joka loytyy Madridista lahes joka kaupunginosasta. Erityisesti vaniljafrappuccinoa.

Mutta viela enemman kaipaan espanjalaista avoimuutta, sosiaalisuutta ja puheliaisuutta. Sita etta on helppo tutustua yhdessa illassa vaikka jonkun ravintolan baarimikkoon tai nettikahvilan tyontekijaan ja saada hanesta vahitellen todella hyva ystava. Tietty valilla ottaa hermoon kun porukka vain puhuu kilpaa toistensa paalle kuuntelematta lainkaan mita keskustelukumppanilla on sanottavaa, mutta se on sitten se asian varjopuoli.

Lisaksi Suomessa ollessani kaipaan laajaa kaveripiiriani Espanjassa, koska Suomessa lahipiiriini kuuluu vain pari kaveria - eika yhtakaan miespuolista, kun taas Madridissa se kasittaa mukavasti molempia. Toisinaan kesat Suomessa kayvat edella mainitusta syysta myos paljon pitkaveteisimmiksi kuin loppuvuoteni Espanjassa.
Haaveissa kl u

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: ULKOMAANELäVäT - Lauantaina, 19.03.2011 klo 21:37  
+
0

Beauceron kirjoitti:

Poronkaristys. Vaikka Lidl taaltakin loytyy, jostain syysta Espanjan pisteissa ei poronlihaa ole saatavilla (vaikka Britannian yms. Lidleista kuulemma loytyykin).

Sitten taas kesaisin ollessani Suomessa kaipaan Starbuck's Coffee'ta, joka loytyy Madridista lahes joka kaupunginosasta. Erityisesti vaniljafrappuccinoa.



Ei hitto ! Pitää käydä tonkimassa lähilidlin liha-altaat. Ja mun lemppari on caramel light frappuchino. :peukku:

Beauceron kirjoitti:

suudelmat kestavat varmaan 10 minuuttia, ja ihan oikeasti syovat jo toistensa naamat.



Niin tuttua :nauru:

ellikeksi kirjoitti:

Kohteliaisuussäännöt on kanssa aika rasittavia suoraviivaisemman suomalaisen kantilta. Mitään ei saa ikinä kuulla suoraan, kaikki saa selville seläntakana. Mun mielestäni asiat voisi sanoa sitten tasan heti jos joku juttu ei miellytä, mitään loukkaavampaa tiedä kuin tyhjänpäiväinen mussuttaminen jo menneistä asioista.



Tämä mulla ärsyttää kans briteissä. Koska selän takana kyllä voidaan sitten mussuttaa ties mitä sontaa, sen sijaan että keskusteltaisi ongelma halki. "Mutta kun se ei ole kohteliasta.." Te ootte tekopyhiä :paapatus:
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

Lua

Lua
Viestimäärä: 127

VS: ULKOMAANELäVäT - Lauantaina, 19.03.2011 klo 21:53  
+
0

Beauceron kirjoitti:



Ihan Madridissa asustelen... Joten suurkaupungin kansainvalinen elamanmeno valittyy myos, eika pelkastaan espanjalainen kulttuuri. Varsinkin kun taalta loytyvat nuo Vips'it ja Starbuck's Coffee't, ei tunne olevansa siina kaikkein perinteisemman Espanjan keskella.



Melkein naapureita ollaan... Asutaan Sierralla.

Piimäenkeli

Piimäenkeli
Viestimäärä: 859

VS: ULKOMAANELäVäT - Sunnuntaina, 20.03.2011 klo 07:44  
+
0
Mielenkiiinnosta kyselisin teiltä ulkomaaneläviltä muutamista jutuista.:hymy:

Jos olet muuttanut johonkin muuhun kuin englanninkieliseen maahan, kuinka paljon osasit kieltä etukäteen ja miten nopeasti opit paikallisen kielen niin, että sujuu muukin asioiden hoito kuin ruuan tilaaminen ravintolassa? Kuinka nopeasti opit ymmärtämään myös useamman paikallisen kesken käytyjä keskusteluja?

Kuinka helppoa on ollut tutustua uusiin ihmisiin, jos olet muuttanut ulkomaille töihin tms. eikä tutustuminen käy niin luontevasti kuin vaihto-oppilailla/muilla opiskelijoilla.

Kuinka vaikeaa oli hoitaa itse muutto, verojutut ja työluvat jne.? Miten käytännössä menee esimerkiksi eläkeasiat, jos muuttaa jonnekin EU:n alueelle töihin pidemmäksi aikaa?

Te joilla on koira mukana maailmalla, oliko koiran roudaamisessa maailmalle mitään erityisiä ongelmia? Jos käytte lomilla Suomessa, tuleeko koirakin mukaan? Oletteko sujuvasti löytäneet hyvän eläinlääkärin asuinpaikkakunnaltanne?

Tohon tiskaussieniasiaan, mä käytän tiskaussientä nykyään täällä kotona Suomessa aina. Tykästyin siihen kovasti Ranskassa, enkä myöskään ole huomannut mitään eroa siinä, huuhteleeko astiat tiskaamisen jälkeen vai ei. Omistan tiskiharjan lähinnä vain siksi, että vieraat voivat halutessaan tiskata astiansa itse sillä ennen tai jälkeen käytön.:nauru:
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 12
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28161
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6321
Viestejä yhteensä545651
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265825
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.04.2024 klo 16:15)