Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 18.03.2011 klo 19:53

Ulkomaanelävät

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 12

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: ULKOMAANELäVäT - Sunnuntaina, 20.03.2011 klo 10:51  
+
0
Ruotsiin ainakin oli tosi helppoa muuttaa, eikä mitään lupia ns. tarvitse. Maistraattiin piti käydä muistaakseni viemässä jokin lappu, että on muuttamassa pois ja tietenkin paikallisessa verotoimistosta hakemassa uus sossutunnus, että sai toimimaan kaikki elinehtoisimman asiat täällä. Esim, pankkitilit, vuokra-asunnot jne. Kyllä vuokra-asunnon sai myös ilman sossutunnusta, mutta siihen piti maksaa hieman isompi vakuus, mitä normaalisti... mut en tiedä oliko tämä ihan sitten normi joka paikassa, vai vaan tässä kyseisessä yhtiössä.

Muuton järjestin Oulusta saakka pakettiauton kanssa ajaen, Turusta lautalla Tukholmaan. Palkkasin ystäväni ex-miehen mulle kuskiksi ja muuttoavuksi, joten hän myös ajoi takaisin auton Ouluun. Kuluja mulle tuli tästä yli tonnin verran muistaakseni.

Ensimmäisen vuoden jälkeen hieman stressasi verojutut, kun piti kumpaankin maahan jättää edellisvuoden tulot, mutta koska ei voi olla kaksinkertaista verotusta, niin sutjakkaasti se lopulta sujui. Piti vaan kirjoittaa kumpaankin verolappuun, kuinka paljon on tuloja saanut kummastakin maasta. Joissain tapauksissa vissiin jommalla kummalla maalla saattaa olla kyllä lisäprosenttiin oikeus, jos on ulkomailla tehty töitä, mut en tiedä näitä sääntöjä niin hyvin.

Ruotsia en osannut paljoa ollenkaan, kun muutin, eikä mulla ole vieläkään ollut aikaa sitä opiskella :/. Tarkoitus kyllä olisi nyt vaikka keväällä tai syksyllä saaha järjestettyä siihen aikaa. Mulla ei ole ollut motivaatiotakaan, kun en ole ollut hirveän varma, tulenko mä tänne jäämäänkään? Mut toisaalta, kyllähän se nyt hieman helpottais käytännönasioita, jos sitä osaisi hieman paremmin. Olen mä hieman oppinut paremmin kuuntelemaan kieltä ja ymmärrän välillä mitä joku puhuu, mutta vastaaminen ruotsiksi on mulle hankalaa. Kaikki täällä osaa englantia, ainakin isommissa kaupungeissa :D Välillä ihan säikähtänyt, kun mummotkin on niin taitavia siinä ja eilen yksi tosi nuori poika alkoi mulle puhumaan enkuksi, kun tajusi etten osaa niin hyvin ruotsia :D

Samasta syystä, ettei mulla ole ollut aikaa opiskella kieltä, ei mulla ole ollut aikaa tutustua uusiin ihmisiinkään :/. Eli en tunne kuin työkavereita ja muutamia avokin ystäviä. Olen nyt ollutkin ihan onnesta soikeena, kun aloitin enkunkurssin (har har, eikös olekin pöljää ;) ) ja siellä on uusia naamoja, mut tuskin sieltä mitään sen kummemmin syvempiä ystävyyksiä syntyy.

Mutta kyllä mulla oikeasti hieman polttelis kokeilla elämää vielä jossain muussa maassa. UK mua kiinnostaisi paljon, kun mulla on hirvee hinku tosiaan saada enkku ihan professionaali tasoon saakka, ja tulevaisuudessa käyttää muutenkin englantia enemmän. Mut avokki tuskin haluaa ihan heti palata takaisin "kotikonnuille", niinkuin ehkä minäkin vierastan samalla tavalla takaisin Suomeen palaamista. On mulla kyllä sekin käynyt mielessä, kun kaipaan saunaa niin paljon ja Tampereella oli ainakin yksi kiinnostava kansainvälinen korkeakoulututkinto... Eli mun on vaan koitettava elää päivä kerrallaan :D Sorry tää romaani!

Beauceron

Beauceron
Viestimäärä: 940

VS: ULKOMAANELäVäT - Sunnuntaina, 20.03.2011 klo 14:06  
+
0

Piimäenkeli kirjoitti:

Mielenkiiinnosta kyselisin teiltä ulkomaaneläviltä muutamista jutuista.:hymy:

Jos olet muuttanut johonkin muuhun kuin englanninkieliseen maahan, kuinka paljon osasit kieltä etukäteen ja miten nopeasti opit paikallisen kielen niin, että sujuu muukin asioiden hoito kuin ruuan tilaaminen ravintolassa? Kuinka nopeasti opit ymmärtämään myös useamman paikallisen kesken käytyjä keskusteluja?

Kuinka helppoa on ollut tutustua uusiin ihmisiin, jos olet muuttanut ulkomaille töihin tms. eikä tutustuminen käy niin luontevasti kuin vaihto-oppilailla/muilla opiskelijoilla.

Kuinka vaikeaa oli hoitaa itse muutto, verojutut ja työluvat jne.? Miten käytännössä menee esimerkiksi eläkeasiat, jos muuttaa jonnekin EU:n alueelle töihin pidemmäksi aikaa?

Te joilla on koira mukana maailmalla, oliko koiran roudaamisessa maailmalle mitään erityisiä ongelmia? Jos käytte lomilla Suomessa, tuleeko koirakin mukaan? Oletteko sujuvasti löytäneet hyvän eläinlääkärin asuinpaikkakunnaltanne?

Tohon tiskaussieniasiaan, mä käytän tiskaussientä nykyään täällä kotona Suomessa aina. Tykästyin siihen kovasti Ranskassa, enkä myöskään ole huomannut mitään eroa siinä, huuhteleeko astiat tiskaamisen jälkeen vai ei. Omistan tiskiharjan lähinnä vain siksi, että vieraat voivat halutessaan tiskata astiansa itse sillä ennen tai jälkeen käytön.:nauru:



Otin lukiossani kaksi espanjan kurssia, mutta sekin oli vuonna 2004... Olisin halunnut jatkaa espanjan opiskelua kun se tuntui sujuvan paremmin kuin yksikaan aiemmista ulkomaisista kielistani (ruotsi, englanti ja saksa), mutta siihen aikaan koulussani ei ollut mahdollisuus kuin ko. kahteen kurssiin.

Koska muutin tanne kuitenkin vasta vuonna 2009, moni asia kursseista oli ehtinyt jo unohtua ja mielessa olivat lahinna enaa peruskohteliaisuudet. Espanja on kuitenkin sen verran loogista, etta hyvin nopeasti taalla palautui muistisopukoista kaikki aiemmin opittu. Lisaksi espanjalaisten englannin kielitaidottomuus on auttanut suuresti: kun paikalliset eivat puhu englantia, oppii pakolla espanjaa...

Alussa ongelmana oli kuitenkin oma kansainvalinen kouluni, koska siella tapaamani ihmiset osasivat kaikki tietysti englantia. Niinpa oli ensin tutustuttava myos koulun ulkopuolisiin ihmisiin sisaistaakseen todella kielen ja paikallisen kulttuurin.

Vaikea vastata tuohon tutustumisasiaan silla olen taalla opiskelemassa enka toissa. Mutta kylla koulun ulkopuolisiinkin ihmisiin on Espanjassa helppo tutustua, monesti riittaa etta lahtee vain paikalliseen baariin tai kahvilaan lounaalle ja johan on joku paikallinen heti jututtamassa. Se on tama Valimeren kulttuuri sen verran avoin... Ja varsinkin jos suosii samoja paikkoja, oppii vahitellen tuntemaan ko. ihmiset oikeasti paremminkin.

Toista ja koirista en osaa sanoa, kiitos tilanteeni eli koirattomana opiskelijana taalla eletaan.
Haaveissa kl u

Lua

Lua
Viestimäärä: 127

VS: ULKOMAANELäVäT - Sunnuntaina, 20.03.2011 klo 14:52  
+
0
Itse olen vakuuttunut, että melkeinpä kielen kuin kielen oppii (ilmaa hyvää pohjaa jo valmiiksi) suunnilleen vuodessa. Siis vuodessa voi käydä töissä kyseisellä kielellä ja hoitaa kaikki käytännön asiat. Voi tietty olla ihmisiä, jotka oppii nopeemmin, mutta siis itse opin eka vuoden aikana ihan hyvän espanjan. Pohjana oli muutama hassu peruskurssi Suomessa ja sitten täällä opiskelin yliopistolla eka vuonna espanjaa, kaikki loput on käytännössä opittua. Eka vuoden jälkeen taso oli jo hyvä ja siitä lähtien on kaikki hoitunut hyvin espanjaksi. Paitsi että ei sitä kieltä aikuisena enää opi täydellisesti, vieläkin tulee kerrattua joitakin samoja virheitä uudestaan ja uudestaan... :mietiskel:. Ja aina kirjoja lukiessa tulee tietty sanoja, joita ei tiedä etc.

Ihmisiin tutustuminen riippunee pitkälti maasta. Espanjassa se ei todellakaan ole mikään ongelma... Täällä tuntee kaikki ihmiset lihakaupanmyyjästä postimieheen, ja varsinkin koiran ja/tai lasten kanssa tutustuu kaikkiin samoissa paikoissa käyviin ihmisiin todella helposti. Varsinaisten ystävien löytäminen on tietty eri juttu ja riippunee pitkälti itsestä ja tuurista löytää samanhenkisiä ihmisiä.

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: ULKOMAANELäVäT - Sunnuntaina, 20.03.2011 klo 16:23  
+
0
^ Mä komppailisin tuota että kielen oppii noin vuodessa. Ainakin intensiivisellä opiskelulla. Mulla ei kuitenkaan ole ollut tuollaista tilannetta. Olen opiskellut englantia ala-asteelta lähtien, mutta tällä alueella puhutaan eri aksentilla mitä olen tottunut kuulemaan ja lisäksi kaikki tämän ikäiset puhuu ja kirjoittaa slangia. Mulla oli siis kielipohja ennaltaan tosi hyvä, mutta se kuulosti näiden korvaan about kirjakieleltä.. :nauru: Nyt on mukavaa kun on oppinut uusia sanontoja ja ilmaisuja, joita käyttää eri tilanteissa.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: ULKOMAANELäVäT - Sunnuntaina, 20.03.2011 klo 17:03  
+
0
^aivan, kyllä kielen kuin kielen varmasti oppii, kun ja jos siihen on mahdollista paneutua kunnolla ja motivaatiot on kohillaan :).
Joskus olen ollut suoranainen kakkapää ja tokaissut töissä, et opettelen kielen sitten kun olen työtön... juuri sillä hetkellä ollut muutenkin niin paljon stressiä ja omat paineensa tosiaan tuo se, että mulle ei ole järjestynyt/järjestetty järkevää mahdollisuutta sen opetteluun. Mut siis palkattiin enimmäkseen siksi, kun osaan *tättädäää* Suomea.

Niin, ja tosiaan Dave tuli meille jo kun asuttiin täällä ja vasta alotettiin rabies rokotuksetkin (tuli alunperin rescue yhdistyksen kautta Irlannista, eli sielläkään ei ole vaarana saada tuota tautia, eikä rokotettu aikaisemmin), eli ei olla vielä päästy käymään yhdessä Suomessa tai muualla. Toivottavasti syksyllä sitten.
Lähin eläinsairaala löytyy about 10 minsan ratikkamatkan päässä ja tykännyt paljon heidän palvelutasostaan. Alueella toimii myös eläinambulanssi, jonka jäseneksi liityin varmuuden vuoksi, vuodessa sisältää kaksi ilmaista ambulanssikuljetusta sairaalaan jne.

ps. Notte, tuleeko sieltä vieläkin joltain kanavalta Top Gearia joka päivä? :D

lisämuoks. Miksi muuten joka kielestä oppii ainan ensimmäisenä ne kirosanat? ;)
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 20.03.2011 klo 17:21)

Elba83

Elba83
Viestimäärä: 662

VS: ULKOMAANELäVäT - Sunnuntaina, 20.03.2011 klo 19:06  
+
0
Mä en kyllä allekirjota, että kielen kuin kielen oppis vuodessa. Mä opiskelin unkaria eka neljän viikon intensiivikurssin ja sen jälkeen 4 kuukautta 2 x 2 tuntia viikossa + kotona tehdyt harjoitukset ja tietty käytännössä kuultu ja käytetty kieli. Silti Suomeen palatessani en ymmärtänyt juuri mitään puhutusta unkarista, kielitaito oli oikeastaan sillä tasolla, että kaupassa/ravintolassa pystyi asioimaan ja tekstistä saattoi jotain ymmärtää. Ehdottomasti vaikein kieli, jota olen opiskellut. Sen sijaan esimerkiksi espanjaa oppii kyllä helposti. Vuoden opiskelin sitä yliopistolla ja olen joskus haaveillut lähteväni espanjankieliseen maahan sitä käytännön kielitaitoa treenaamaan. Ihana kieli <3

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: ULKOMAANELäVäT - Sunnuntaina, 20.03.2011 klo 20:51  
+
0
^^ Ma en tiedä :D Mulla ei ole telkkaria, tyydyn tietokoneeseen ja nettitv:seen (ja yleensä silloinkin katson suomalaisia ohjelmia). Täällä jos ei maksa tv-lupamaksua voi joutua vankilaan, mikä minusta on mielenkiintoinen ratkaisu. Lupamaksu on myös mun silmissä suolainen, että ei kiitos. Näinkin pärjää, ilman kaikkea ylimääräistä roinaa.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: ULKOMAANELäVäT - Sunnuntaina, 20.03.2011 klo 21:11  
+
0
^no voi kiesus mitä meininkiä! Meilläkään ei ole telkkaria telkkarinkatsomista varten, vaan pelkästään pleikkarille, ei ole siis edes antennijohtoa seinässä, että voisi mitään kautta ees mitata, että katotaanko täällä salaa vaiko eikö. Tosi vanhanaikaista tuommoinen muutenkin. Voisivat laittaa kaikki tv-kanavat tilatavaksi, eli jos niitä joku haluaa katsoa, he maksavat, ja jos ei, niin sitten ei tarvitsisi edes stressailla.
Mut näemmä siellä saa sokeat 50% alennusta ;) Vissiin ne saa 50% myös lyhyemmän vankilatuomion jos salaa sitä kuuntelisivat?

Lua

Lua
Viestimäärä: 127

VS: ULKOMAANELäVäT - Sunnuntaina, 20.03.2011 klo 21:51  
+
0
Siis tietysti riippuu monesta asiasta se kielen oppiminen ja jos voi käyttää englantia tai jopa suomea töissä niin ei varmasti opi niin nopeasti kieltä. Tunnen yhden englantilaisen miehen, joka on ollut Espanjassa varmaan sen kymmenen vuotta kanssa ja puhuu espanjaa huonosti ja vahvalla aksentilla, mutta yllätys yllätys mies on englanninkielen opettajana ja kotona puhuu vaimon kanssa englantia. Eipä sitä kieltä tietty noin opikkaan.

Mutta jos siis joutuu käyttämään kieltä sekä kotona että kodin ulkopuolella, sen oppii varmasti vuodessa suht hyvin. Oma mies on espanjalainen ja alusta asti olen joutunut tekemään kaiken espanjaksi kun ei täällä kukaan osaa englantia ja se tietysti auttoi kielen oppimisessa. Telkkari auttaa todella paljon ja telkkarin ansiosta nykysin ymmärrän suht hyvin jopa etelä-amerikkalaisten espanjaa...
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 20.03.2011 klo 22:57)

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: ULKOMAANELäVäT - Sunnuntaina, 20.03.2011 klo 22:41  
+
0

Piimäenkeli kirjoitti:


Jos olet muuttanut johonkin muuhun kuin englanninkieliseen maahan, kuinka paljon osasit kieltä etukäteen ja miten nopeasti opit paikallisen kielen niin, että sujuu muukin asioiden hoito kuin ruuan tilaaminen ravintolassa? Kuinka nopeasti opit ymmärtämään myös useamman paikallisen kesken käytyjä keskusteluja?

Kuinka helppoa on ollut tutustua uusiin ihmisiin, jos olet muuttanut ulkomaille töihin tms. eikä tutustuminen käy niin luontevasti kuin vaihto-oppilailla/muilla opiskelijoilla.

Kuinka vaikeaa oli hoitaa itse muutto, verojutut ja työluvat jne.? Miten käytännössä menee esimerkiksi eläkeasiat, jos muuttaa jonnekin EU:n alueelle töihin pidemmäksi aikaa?

Te joilla on koira mukana maailmalla, oliko koiran roudaamisessa maailmalle mitään erityisiä ongelmia? Jos käytte lomilla Suomessa, tuleeko koirakin mukaan? Oletteko sujuvasti löytäneet hyvän eläinlääkärin asuinpaikkakunnaltanne?



Mä olin lukenut saksaa koulussa, eli osasin kielioppia ja hiukan jotain turhaa sanastoa, mutta en käytännössä kyennyt muodostamaan ainoatakaan saksankielistä lausetta saati ymmärtänyt puheesta mitään. Puolisen vuotta puhuin englantia mutta sitten aloin käyttää pelkästään saksaa. Tosin alunperin muutin maahan jossa puhutaan lähinnä ranskaa, itse liikuin saksaa puhuvien ihmisten parissa mutta hekin puhuivat keskenään omaa kieltään jota taas ei pelkän saksan pohjalta kovin paljon ymmärrä, minulle puhuivat sitten kuitenkin saksaa (jota osaavat myös äidinkielen tasoisesti). Käytännössä en siis kuullut kieltä niin paljon kuin oikeasti sksankielisessä maassa. Tv:stä ja radiosta sitä sitten kuuli, ja luin myös paljon. Hirveän huonosti sitä alkuun puhuin, mutta onneksi en tajunnut sitä silloin itse :nauru:

Ihmisiin on mielestäni ollut joka paikassa helpompi tutustua kuin Suomessa, eikä se ole liittynyt juuri kieleenkään. Olen tutustunut helposti sellaisiinkin ihmisiin, joiden kanssa kumpikaan ei ole puhunut sujuvasti sellaista kieltä mitä toinen ymmärtäisi :nauru:

Työlupaa en ole tarvinnut kuin Sveitsissä, sen hoiti työnantaja, samoin työnantajat ovat hoitanet vero- ja eläkeasiat. Kun en ollut muutamaan vuoteen töissä saatuani lapsia piti vähän itsekin perehtyä näihin asioihin, mutta se aika on onneksi nyt ohi...

Koirat on hankittu täältä mutta ne ovat reissanneet sujuvasti mukana Suomeen tarvittaessa, tai sitten (pelkän lomareissun takia) olleet kaverilla hoidossa. Kaikki seudun eläinlääkärit tunsin jo ennen koirien hankkimista, ja meidän ell-jutut ovat olleet sellaisia, että ne kyllä sujuvat ihan jokaiselta eläinlääkäriltä. Hinnoissa on sitten toki eroja.

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: ULKOMAANELäVäT - Maanantaina, 21.03.2011 klo 14:17  
+
0
Espanjassa asuvat!

Onko teillä tietoa, mistä voisi katsella espanjassa avoimia olevia työpaikkoja? Sellaisia, joita voisi tehdä vaikkei kieltä osaisi kuin alkeellisesti, jotain turistihommia tms.? Mulla ois kova hinku espanjaan esimerkiksi kesätöihin, Suomesta käsin ei tunnu löytyvän kuin puhelinmyyntihommia enkä oikein usko niissä loistavani.

Kuinka vaikeaa Espanjasta on löytää itselleen asunto esimerkiksi muutamaksi kuukaudeksi, onko tapana tehdä pidempi aikaisia soppareita? Miten koiriin suhtaudutaan, vaikeuttaako asunnon etsintää?

MUOKS. Oikeestaan jos joku tietää maasta kuin maasta tollasen työpaikkasivuston niin mulle saa vinkata! Tällä hetkellä vähän sellanen olo, että Suomesta on vaan päästävä pois hetkeksi.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 21.03.2011 klo 15:16)

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: ULKOMAANELäVäT - Maanantaina, 21.03.2011 klo 15:09  
+
0
Tossa kielen oppimisessa mäkin sanoisin sen ympäristön vaikuttavan todella paljon. Ja tietty oman motivaation. Mä olin lukenut vain alkeiskurssin juuri ennen tänne tuloa. Alkuaikoina opiskelin sitten ruokakaupan mainoksista eri tuotteiden nimiä :nauru: Tavoitteena siis oli oppia mahdollisimman nopeasti sen verta kieltä, että arjessa pärjään. Tällä hetkellä kielitaidon taso on, että puhun saksaa, mutta vain huonosti ja vain silloin kun on pakko. Jos viettäisin enemmän aikaa täysin saksankielisessä ympäristössä, katsoisin enemmän telkkaria, lukisin enemmän lehtiä, kävisin useammin kahvittelemassa saksankielisten tuttavien kanssa jne, alkaisi puhe sujua varmasti sujuvammin.

EU:n alueellahan saa työvoima liikkua vapaasti, joten työluvan saa aina. Ja muutenkin "oleskelukuvan" saa eikä viranomaisia kiinnosta sen tarkemmin niin kauan kun EU-kansalainen itse itsensä pystyy heidän maassaan elättämään. Rekisteröityä kuitenkin täytyy mikäli oleskelu EU-maassa kestää yli 3kk. Työttömänä (ja työttömyyskorvauksia tms yhteiskunnan avustuksia halajavana) maahantulossa on sitten omat kommervenkit.

Eläinlääkäriaseman löysin suositusten perusteella. Koiran kanssa elämisestä on täällä omat osavaltiokohtaiset lait, mutta eipä niissä ainakaan täälläpäin maata ollut muuta eroa Suomeen kuin koiravero ja se, että omistajan yhteystietojen on oltava koiran kaulapannassa kiinni. Koiraveroa varten piti käydä ilmoittautumassa byrokratian mekassa (=saksalaisessa virastossa) ja sieltä sai mukaan veromerkin. Toisin kuin Suomessa, täällä koiraveroa valvotaan, joten merkki on parempi pitää aina esillä koiran kaulapannassa.
Ylläpitäjä

Lua

Lua
Viestimäärä: 127

VS: ULKOMAANELäVäT - Tiistaina, 22.03.2011 klo 19:10  
+
0

keimu kirjoitti:

Espanjassa asuvat!

Onko teillä tietoa, mistä voisi katsella espanjassa avoimia olevia työpaikkoja? Sellaisia, joita voisi tehdä vaikkei kieltä osaisi kuin alkeellisesti, jotain turistihommia tms.? Mulla ois kova hinku espanjaan esimerkiksi kesätöihin, Suomesta käsin ei tunnu löytyvän kuin puhelinmyyntihommia enkä oikein usko niissä loistavani.

Kuinka vaikeaa Espanjasta on löytää itselleen asunto esimerkiksi muutamaksi kuukaudeksi, onko tapana tehdä pidempi aikaisia soppareita? Miten koiriin suhtaudutaan, vaikeuttaako asunnon etsintää?

MUOKS. Oikeestaan jos joku tietää maasta kuin maasta tollasen työpaikkasivuston niin mulle saa vinkata! Tällä hetkellä vähän sellanen olo, että Suomesta on vaan päästävä pois hetkeksi.



Paikallisia työpaikkailmoituksia on ainakin www.redtrabaja.com ja www.infojobs.net sivuilla. Tosin iso osa esim. tarjoilijan ja myyjän paikoista ilmoitetaan vaan työpaikan ikkunassa olevalla kyltillä. Tällä hetkellä tosin Espanjassa on 20% työttömyys eli työpaikkojen löytyminen voi olla kiven takana, mutta kannattaahan sitä aina yrittää.

Asunnon löytyminen on vähän tuurista ja paikasta kiinni, helpointa on vuokrata pelkkä huone, jaettavia asuntoja on aika paljon tarjolla. Koiraan suhtautumunen on ihan tapauskohtaista, toisia haittaa ja toisia ei.

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: ULKOMAANELäVäT - Keskiviikkona, 23.03.2011 klo 19:42  
+
0
Mä olen todella alkanut tykkäämään tästä maasta. Viime päivinä lämpötilat on hiponeet melkein +20 astetta ja aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta. Porukka on kiireetöntä ja rentoutunutta, ulkona näkee paljon piknikkiä pitäviä, frisbeetä heitteleviä tai muita pelejä pelaavia, tai muuten vain hengailevaia ihmisiä. Kävin itse tänään parin tunnin lenkillä lähimetsissä, ja näin paljon pupuja, niiden pesän, ja jopa punaketun. Se oli verrattain upea ilmestys, kun auringonsäteet kultasivat sen turkkia. Kasvillisuuskin on kaunista, kun sen kukoistus tulee takaisin, ja vihreän sekaan ilmestyy erivärisiä kukkia. Aivan ihanaa. Nautin !
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

nube

nube
Viestimäärä: 20

VS: ULKOMAANELäVäT - Keskiviikkona, 23.03.2011 klo 23:46  
+
0
tàmà tààllà on viihtynyt kohta 4 vuotta italian maaperàllà...tànne tullessani en kieltà osannut sanaakaan, mutta nopeasti opin kiitos italialaisille tyòkavereille. nykyisin tuo suomenkieli tuppaa tuottamaan ongelmia sità kun tulee puhuttua hyvin harvakseltaan...

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 24.03.2011 klo 07:37  
+
0
^ Mä oon huomannu että arkisista asioista suomalaistenkin kanssa puhuessa täällä mun puheessa vilisee saksankielisiä sanoja. Mutta kun ei kaupassa myydä "lähdevettä" vaan Stilleswasseria". Suomessa asuvien kavereiden kanssa jutellessa tuo sitten tuottaakin jo ongelmia, kun en huomaa kääntää kaikkia sanoja suomeksi :nolo:
Ylläpitäjä

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 24.03.2011 klo 17:08  
+
0
Mulla taas tulee englanninkielisiä ilmaisuja, ja yleensä just sen kielen sana mieleen, mitä ei sillä hetkellä tarvitse. Kauheaa finglishiä :nauru: Etenkin verbit aiheuttaa mulle ongelmia.

Oonko mä ihan kauhea, kun haluaisin ihan sikana vaihtoon. Tuntuu vaan, että olis niin mahtavaa lähteä ulkomaille. Ei sillä, mutta kun Englanti on jotenkin niin tuttu ja turvallinen, että se ei edes tunnu niin 'haastavalta'. Ei pitäisi katsella, mutta tää mun yliopisto tarjoaa aika laajat vaihtoehdot joka aineelle, minne mennä. Mä haluaisin joko Berliiniin tai Prahaan. :love: Mut sitten olisinkin aika sormi suussa kun eipä tuota saksaa kauheasti muista.. Mutta joskus deittailin saksalaista tyyppiä, ja se oli ihana, niin tosimies. :hymy:
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

Elba83

Elba83
Viestimäärä: 662

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 24.03.2011 klo 18:12  
+
0
Mä en tykkää saksalaisista miehistä, siis niistä jotka tunnen. Mutta ei ne vissiin noin yleisesti ottaenkaan niin suosittuja oo, ainakaan tämän tutkimuksen mukaan :D

Mulla oli kans Praha vaihtoehtona Budapestille, kun joskus vaihtopaikkaa mietin. Niin ihana kaupunki, että oksat pois!

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 24.03.2011 klo 18:25  
+
0
^voi reps
8. Skotlanti (liian äänekkäitä)??? What :D

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 24.03.2011 klo 19:04  
+
0
^^ Saksalaiset likaisia :hymy: Mä muistan vaan siitä miehestä, että kun se tuoksui niin uskomattoman miehekkäälle ja hikiselle, mä olin jossain omissa hormonihuuruissani ja menin ihan sekaisin siitä.. Se oli jotenkin niin älyttömän maskuliininen, täydellinen kontrasti suomalaismiehille :nauru: Mulla pitää olla joku karski ja rujo mies !
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 12
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 17:45)