Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 18.03.2011 klo 19:53

Ulkomaanelävät

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 12

Lua

Lua
Viestimäärä: 127

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 31.03.2011 klo 13:01  
+
0
Onneksi on tähän asti selvitty hengissä kaikkien näiden mikrobien keskellä... Toivottavasti on sama tuuri tulevaisuudessakin, vaikka se venäläisen ruletin 1/6 todennäköisyys on kyllä aika uhkaava jos kerta koskee mikrobeistakin hengissä selviytymistä...

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 31.03.2011 klo 13:30  
+
0
Teksti ei ollut tämän foorumin edellyttämän "ai kun ihquu" -tyylin mukainen, joten se on poistettu.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.04.2011 klo 11:07)

Piimäenkeli

Piimäenkeli
Viestimäärä: 859

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 31.03.2011 klo 13:31  
+
0

Lua kirjoitti:

Onneksi on tähän asti selvitty hengissä kaikkien näiden mikrobien keskellä... Toivottavasti on sama tuuri tulevaisuudessakin, vaikka se venäläisen ruletin 1/6 todennäköisyys on kyllä aika uhkaava jos kerta koskee mikrobeistakin hengissä selviytymistä...


Toivottavasti uskomaton tuurinne jatkuu!:paijata:

Mun tiskirättien, huuhtelemattomien astioiden ja tiskisienten uhkaavassa maailmassa elävät sukulaisenikin ovat kuin ihmeen kaupalla pysyneet hengissä ja jopa terveempinä kuin sukumme hygieenisempi väki. Lieneekö syynä sitten kuitenkin se, että asuvat pyhänä pidetyn vuoren vieressä?

Mä muuten pesaisen tiskirättini ja -sieneni pyykkien seassa koneessa, joten kannan varmaan myös vaatteissani tappavia pöpöjä ja saastutan pahaa aavistamattomat ihmiset ympäriltänikin. Koskaan ei siis voi tietää missä ja kenen takia altistuu tiskisienissä asuvalle pahuudelle...
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä.

Lua

Lua
Viestimäärä: 127

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 31.03.2011 klo 13:39  
+
0
^ Tiskirätit samassa koneessa vaatteiden kanssa!!!! Huh huh, tuossa selviytymismahdollisuudet laskevat varmasti jo johonkin 1/3:een...

Ja huomasitko, että me tiskisienten käyttäjät kuulumme myös seksitautien riskiryhmään...

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 31.03.2011 klo 13:40  
+
0
Teksti ei ollut tämän foorumin edellyttämän "ai kun ihquu" -tyylin mukainen, joten se on poistettu.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.04.2011 klo 11:08)

Piimäenkeli

Piimäenkeli
Viestimäärä: 859

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 31.03.2011 klo 13:43  
+
0

Lua kirjoitti:


Ja huomasitko, että me tiskisienten käyttäjät kuulumme myös seksitautien riskiryhmään...



Ja mä kun vielä erehdyin luovuttamaan vertakin viime viikolla, enkä maininnut tiskisienistä halaistua sanaakaan.:eek:
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä.

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 31.03.2011 klo 13:50  
+
0
Minä kommentoin asiaa tietopohjaisesti ja asiallisesti. En tiennyt sen olevan vastoin tämän foorumin periaatteita. Siitä pahoitteluni. Kaikki foorumin edellyttämästä "ai kun ihquu" tyylistä poikkeavat juttuni olen poistanut. Siis ne, jotka on ollut ajallisesti mahdollista poistaa.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.04.2011 klo 11:11)

Piimäenkeli

Piimäenkeli
Viestimäärä: 859

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 31.03.2011 klo 13:59  
+
0
Toki saa faktaa ladella foorumille ja varmasti asiallisella tasolla voi myös kehaista toista ihmistä älyköksikin eriävistä mielipiteistä huolimatta. Mutta eikai sekään paha juttu ole, jos joskus suurta huvitusta aiheuttaa sinällään ihan vakavatkin asiat? Siis kuten vaikka tiskisienet?

Pahoitteluni kuitenkin, jos loukkasin sinua kun huvituin niin kovin tästä keskustelusta. Tarkoitus ei ole todellakaan ketään tahallisesti pilkata.
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä.

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 31.03.2011 klo 14:00  
+
0
^^ Anna meidän nyt hetki leikkiä kun kerranki taas ilonpidon makuun päästiin. Eikä tää ollu edes mitenkään henkilökohtaisena hyökkäyksenä sua kohtaan.

Täällä maailmalla sitä vaan joutuu jatkuvasti kyseenalaistamaan omat arvonsa, oman elämänfilosofiansa ja omat tapansa. Myös suhtautumisensa pöpöihin ja seksitauteihin ja toisaalta siihen, miksi länsimaiset ihmiset yrittävät aina minimoida riskejä. Vertaa tätä esim aasialaisiin, joiden mielestä kypärä päässä skootterilla ajaminen se vasta riskinotto onkin: silloinhan sitä varautuu nimenomaan vastaanottamaan sen riskin ja sen uhkan.

Muoks: eikä tämä siis mitenkään poista sitä faktaa, että se tiskisieni on iso bakteeripesäke ja ällöttää kyllä minuakin. Mutta sitten taas, onko se pienempi riski pestä likaisella sienellä kuin vaikkapa matkustaa junassa, jossa kanssamatkustajilla voi hyvinkin olla tubia ja muita mukavuuksia. Ja kuten sanoin, kaikilta ikäviltä pöpöiltä ei voi kuitenkaan välttyä.
Ylläpitäjä
(Viestiä on muokattu torstaina, 31.03.2011 klo 14:03)

Beauceron

Beauceron
Viestimäärä: 940

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 31.03.2011 klo 14:03  
+
0

innna kirjoitti:

Tuohon suomalaisteen suoruuteen semmoista tuli mieleen, että itse tuon ulkomaankomennuksen aikana sain useinkin joko outoja katseita tai jopa verbaalista ihmettelyä siitä, että saatoin mennä jonkun luo, ja edes tervehtimättä kysyä asiani. Siis ihan kavereista puhutaan. Yksi (itse asiassa ainoa) ranskalainen kaverini tuntui jopa loukkaantuvan tästä tavasta, esimerkiksi jos Facebookin chatissa erehdyin kysymään ilman tavanmukaisia tervehdyksiä ja kuulumisienkyselyä jotain. Mua ärsytti tuo kyseinen tapa ihan suunnattomasti ja kapinoinkin sitä vastaan jättämällä tahalleen ça vattelut väliin. Mulle ei yhtään käynyt tyyliin jatkuva kuulumisten vaihtaminen, etenkin jos ollaan jo samana päivänä juteltu tai jopa nähty, mikä ihmeen järki siinä on parin tunnin välein kysyä että how are you? Ähhhhh.



Mulle kylla on sisaistynyt tassa kahden vuoden aikana se, etta jos esim. facebook-chattiin menee ja on jo paivalla tavattu, sanoo ensin tyyliin hi/hola tms. Ei valttamatta kuulumisia tarvitse kysella jos on parin paivan sisaan nahty, mutta ei se kahdella tai neljalla kirjaimella tervehtiminen alkuun niin iso vaiva ole, etteiko se osaltani tulisi lahes aina tehdyksi.

Mutta pakko sanoa etta ennen tanne tuloa olin aika erilainen. Vuosia sitten saatoin poistua tutulta pienen kotipaikkauntani kampaajalta sanomatta edes "moikka" tms. Lisaksi tapanani oli poistua kaupoista tms. sanomatta kiitos/nakemiin/heippa. Taalla on sisasitynyt niin hyvin nama kultuuriin kuuluvat kohtaliaisuussaaannot, etta nyt asioidessani kaupassa, ravintolassa yms. tulee aina ihan automaattisesti kaikki kiitokset ja nakemiset.
Haaveissa kl u

Beauceron

Beauceron
Viestimäärä: 940

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 31.03.2011 klo 14:09  
+
0

Aberkios kirjoitti:


En tiennyt, että vain aikun ihquu -tasoiset kirjoitukset ovat sallittuja, minä taas en pysty keskustelemaan asioista sillä tasolla. Eikä se liene tarkoituskaan. Jos palsta kuitenkin on tarkoitettu vain sillä tasolla käydylle keskustelulle, olen, taas kerran, valmis väistymään. Pyydän kuitenkin, että tästä asiasta vittuilu päätetään asiattomana tähän sekä moderaatoreiden että muiden osalta!:twisted:



Katso tarkemmin, kylla taalla on oikeasti kayty lapi ulkomailla asumisen niin positiiviset kuin negatiivisetkin puolet ja montaa asiaa on myos kritisoitu ja kaipailtu Suomesta. Mielestani keskustelu on kokonaisuudessaan ollut mukavan rakentavaa ja paikoin kyseenalaistavaakin, eika asioihin voi suhtautua siten etta kaikki ovat kanssasi samaa mielta.

Keskustelupalstan tarkoitus on nimenomaan keskustella asioista. Rakentavassa keskustelussa paitsi ilmaistaan jos ollaan jostain samaa mielta, myos kerrotaan oma kanta asiaan silloinkin jos jostain ollaan eri mielta. Ikavaa jos tama tuli sinulle yllatyksena...

Ja mikali mielestasi tama on vittuilua ja kiusausta, niin suosittelen kaymaan vilkaisemassa esim. voimahalifoorumia. Sen jalkeen et sano kc:sta mitaan...
Haaveissa kl u

Lua

Lua
Viestimäärä: 127

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 31.03.2011 klo 14:14  
+
0
^^^ Joo, Aberkios, älä tästä nyt noin suutu. Ihan varmasti on faktaa kaikki mitä sanot, mutta tuntuu vaan vähän liioittelulta tuo tiskisienen käytön vertaaminen venäläisen rulettin pelaamiseen... Ja nuo seksitaudit jääköön mainitsematta kokonaan.

Isossa maailmassa on aika paljon reaaleja uhkia joka ikinen päivä kun ovesta ulos lähtee, ja varsinkin lasten kanssa saa pelätä isompiakin mörköjä kuin jonkun tiskisienen mikrobeja... Oma pää ei ainakaan jaksa tällä hetkellä stressata kodin pinnoissa olevia bakteereita.

Mutta ehkä on parempi, että jatketaan jollain toisella aiheella.

Piimäenkeli

Piimäenkeli
Viestimäärä: 859

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 31.03.2011 klo 14:23  
+
0
Kun mä nyt näköjään olen pesiytynyt tähän keskusteluun kuin basilli tiskisieneen (sorry, oli pakko), niin kyselisin teiltä, miten ulkomailla elävänä on terveydenhuolto ja muut sosiaalijutut järjestyneet? Mulle on vähän epäselvää se, missä vaiheessa ihminen siirtyy toisen maan sosiaaliturvan ja terveydenhuollon pariin vai siirtyykö. Ja miten noi asiat käytännössä menee? Jos jotain selkeää linkkiä aiheeseen liittyen löytyy, niin sekin kelpaa.:hymy:
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä.

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 31.03.2011 klo 15:08  
+
0

Piimäenkeli kirjoitti:

Kun mä nyt näköjään olen pesiytynyt tähän keskusteluun kuin basilli tiskisieneen (sorry, oli pakko), niin kyselisin teiltä, miten ulkomailla elävänä on terveydenhuolto ja muut sosiaalijutut järjestyneet? Mulle on vähän epäselvää se, missä vaiheessa ihminen siirtyy toisen maan sosiaaliturvan ja terveydenhuollon pariin vai siirtyykö. Ja miten noi asiat käytännössä menee? Jos jotain selkeää linkkiä aiheeseen liittyen löytyy, niin sekin kelpaa.:hymy:



Jos asut ulkomailla alle vuoden, pysyt Suomen sosiaaliturvajärjestelmän piirissä ja siten myös sairasvakuutusjärjestelmän (aka Kela) piirissä. Sen sijaan jos muutat yli vuodeksi, Kela potkii sut heti pois ja siirryt maastamuuttopäivästä lähtien kohdemaan sairasvakuutusjärjestelmän piiriin. Terveydenhuolto- ja sairasvakuutusjärjestelmät vaihtelee maittain todella paljon, mutta itse tykkään kyllä tästä Saksan systeemistä enemmän kuin Suomen. Täällä ei oikeastaan ole sellaista kuin julkinen terveydenhuolto, vaan kaikki lääkärit toimivat yksityisesti. Kukin valitsee itselleen sairaskassan (täällä on siis useampi "Kela") ja osa lääkäreistä palvelee vain "parempien" sairaskassojen asiakkaita. Pääasiassa kuitenkin kaikki lääkärit palvelevat kaikkien kassojen asiakkaita ja lääkäriin pääsee nopeammin kuin Suomessa. Yleensä on erikseen ajat ajanvarausasiakkaille ja sitten päivystysajat, jolloin kaikki sisääntulevat asiakkaat palvellaan eikä aikaa tarvitse varata etukäteen.

Huomaa muuten että verotus toimii eri tavalla kuin sairasvakuutusjärjestelmä. Verokarhu katsoo vain kalenterivuosia: mikäli muutat kohdemaahan vuoden jälkimmäisellä puoliskolla, maksat koko vuoden verot Suomeen. Sen sijaan mikäli ulkomailla oleskelu kestää yli puolet kalenterivuodesta, on kohdemaalla oikeus verottaa kaikki sen vuoden tulot. Tähän sitten liittyy kaikkia maiden välisiä verosopimuksia, kahdenkertaisen verotuksen välttämissopimuksia ym.
Ylläpitäjä

Lua

Lua
Viestimäärä: 127

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 31.03.2011 klo 15:38  
+
0
Tosin Suomessa tiedetään sinun olevan ulkomailla vasta, kun teet siitä ilmoituksen... Itse olin kirjoilla Suomessa yli 5 vuotta vielä tänne tulon jälkeen. Vasta kun anoin lapsille suomen kansalaisuutta tein virallisen muuttoilmoituksen tänne ja menetin siis oikeudet Suomessa.

Espanjassa pitää anoa sairasvakuutuskortti ja sitten se oikeuttaa lääkäripalveluihin. Sen saa heti kun on töissä tai sitten tietyillä ehdoilla myös työttömänä/varattomana. Muuten Espanjassa terveydenhuolto kuuluu jokaisen itsehallintoalueen (?) piiriin ja vaihtelee siis alueittain, mutta on kuitenkin täysin ilmainen palvelu kaikille. Välillä koneisto on tosin vähän hidas, omalle lääkärille saa ajan normaalisti samana päivänä mutta erikoislääkärille lähete voi kestää... Täällä käytetään myös aika paljon yksityisiä lääkäripalveluita mutta ne ovat sitten asia erikseen.

Jos lähdet ulkomaille väliaikaisesti kannatta hakea E-111 (muistaakseni oli ainakin aikoinaan tuon niminen, ehkä muuttunut jo?). Se oikeuttaa EU-maissa lääkäripalveluhin.

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: ULKOMAANELäVäT - Torstaina, 31.03.2011 klo 18:47  
+
0
Mulla v-tuttaa aivan järjettömän paljon paikallinen asuntojenvälitystoimisto. Tänne listasin viidellä kohdalla, miten välityspalvelu on nillittänyt mua viime kuukausien aikana. Brittilä on oikea holhousvaltio. Olisinpa vähintään sen 25 vuotta, niin voisin oikeasti todistaa olevani aikuinen, jolle voi sanoa suoraan asian kuin asian. HUOH.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: ULKOMAANELäVäT - Perjantaina, 01.04.2011 klo 00:12  
+
0

Piimäenkeli kirjoitti:

Kun mä nyt näköjään olen pesiytynyt tähän keskusteluun kuin basilli tiskisieneen (sorry, oli pakko), niin kyselisin teiltä, miten ulkomailla elävänä on terveydenhuolto ja muut sosiaalijutut järjestyneet? Mulle on vähän epäselvää se, missä vaiheessa ihminen siirtyy toisen maan sosiaaliturvan ja terveydenhuollon pariin vai siirtyykö. Ja miten noi asiat käytännössä menee? Jos jotain selkeää linkkiä aiheeseen liittyen löytyy, niin sekin kelpaa.:hymy:



Ei tästä varmaan ole olemassa MITÄÄN selkeitä ohjeita... Kantapään kautta nämä jutut yleensä pitää opetella :roll:

Jos menet alle vuodeksi ulkomaille, on helpointa varmasti pysyä kelan asiakkaana. Muussa tapauksessa joudut hankkimaan sairasvakuutuksen kohdemaasta, se yleensä vaatii työpaikan tai jonkun osoituksen toimeentulosta. Jos sulla on työpaikka ei mitään ongelmaa yleensä olekaan. Kaikkien työttömyysturva- äitiyspäivärahajuttujen kanssa voi sitten ollakin vähän hankalampaa, niissä on yleensä eripituisia työssäolovaatimuksia yms. Helpointa on kun hankit etukäteen rehellisen työpaikan (joka maksaa myös verot) ja myös pidät sen :nauru:

Ainakin Saksassa terveydenhuoltojärjestelmä on noin tuhat kertaa parempi kuin Suomessa, tosin alueellisia eroja on paljon kun lääkärit ovat yksityisiä, ja sitten tässä systeemissä on myös sellaisia pikku kompastuskiviä joiden kohdalla voi joutua hankaluuksiin etenkin jos on ulkomaalainen eikä tunne systeemiä, ja ennen kaikkea jos ei osaa kieltä kunnolla. Eräs suomalainen kaverini on tämän käytännössä todennut... Mutta kun ottaa sen verran asioista selvää että tietää mihin lääkäriin pitää mennä, niin hoito on erinomaista, nopeaa ja kohtelu ystävällistä. Olen sairastanut viimeisen vuoden sisällä niin paljon, että on tullut testattua kyllä perusteellisesti.

Ihan niin yhtenäistä Euroopaahan tässä ei kuitenkaan olla (saati jos olet menossa Euroopan ulkopuolelle...) että eri maiden systeemeissä olisi välttämättä oikein mitään yhteistä. Kelan sivuilta löytyy kyllä ainakin jotain tietoa.

Ja jos sitten poistut Suomen sosiaaliturvan piiristä, niin siihen palaaminen ei välttämättä ole ihan niin yksinkertaista kuin voisi kuvitella...

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: ULKOMAANELäVäT - Perjantaina, 01.04.2011 klo 00:53  
+
0
Mä olen Suomen sosiaaliturvan piirissä, vaikka aikomuksena on opiskella ulkomailla kolme vuotta. Mulle kuitenkin hyväksyttiin tämä mikälie mukautettu sosiaaliturva tai millä nimellä kulkeekaan, koska mulla on kuukauden talviloma, kuukauden kevätloma ja 2-3 kuukauden kesäloma. Olen siis kaikkina lomina Suomessa - melkein puolet vuodesta. Kotiosoite on edelleen Suomessa, mutta Kela tietää mun Englannin osoitteen myös. Vakuutuksena mulla on pidennetty matkavakuutus - se turvaa lähtöpäivästä lähtien kaiken 90 päivän ajalta. Koska mun oleskeluajat täällä ei koskaan kerralla ole tuota kolmea kuukautta pidempää, se on toistaiseksi riittänyt, ja kävin ihan kyselemässä vakuutusyhtiöstä (Tapiola) onko tän kaltainen henkivakuutus riittävä/tilanteen kattava. On kuulemma, eikä ollut niin kalliskaan. Tavaran määrän lisääntyessä vakuutan vielä tulevan kämpän paikallisilla vakuutuksilla, ja otan sitten koiravakuutuksen myös täältä.

muoks. Komppaan tuota, että Suomen sosiaaliturvaan on vaikea päästä takaisin. Selailin ennen muuttoa monia opiskelijafoorumeita ja tosi iso osa suositteli esim. säilyttämään kotiosoitteen ja hakemaan tuota mukautettua sosiaaliturvaa. Mutta tää siksi, jos on suunnitellut vain väliaikaisesti olevansa ulkomailla. Sittenhän se on eri asia jos alun alkaenkin aikoo vain tulla ja jäädä. Mulla kuitenkin siintää vielä ajatus Suomesta joskus parin vuoden päästä.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.04.2011 klo 00:56)

Lua

Lua
Viestimäärä: 127

VS: ULKOMAANELäVäT - Perjantaina, 01.04.2011 klo 01:09  
+
0
Ihan mielenkiinnosta kysyn (vaikka en ole kyllä suunnitellut paluuta), että minkä takia on vaikea päästä takaisin Suomen sosiaaliturvan piiriin? Siis jos muuttaa takaisin Suomeen ja on suomen kansalainen, niin onko siinä karenssiajan ohella vielä muitakin vaatimuksia? Kyllähän Suomessa pysyvästi asuvat ulkomaalaisetkin kuuluvat käsittääkseni sosiaaliturvan piiriin.

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: ULKOMAANELäVäT - Perjantaina, 01.04.2011 klo 01:27  
+
0
Mistäänhän mä en mitään tiedä, mutta kun näin Suomessa asuvana suomalaisenakin KELAn kanssa minkään hoitaminen on helvettiä niin enpä mä yhtään ihmettele, että ne tekee tollasesta vaikeeta.

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 12
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545685
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265839
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 13:45)