Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Maanantaina, 14.11.2011 klo 22:47

Uutisia meiltä ja maailmalta 3

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 50

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 13:27  
+
0

PenniMyy kirjoitti:

Toinen toista mieltä, toinen toista :hymy:

Mutta mä voin sanoa, että inhoon susia oikeesti. Ihan samalla tavalla kun inhoon hirviä. Ja kai toi inho rinnastuu mulla pelkoon. Pelkään ihan oikeesti koirien puolesta (tiedän tapauksia, että koira on viety pihasta) ja hirviä pelkään, no kun ne juoksee aina auton eteen!


Erilaiset mielipiteet on elämänsuola :hymy:

Inho taitaa kummutakkin suurimmaksi osaksi pelosta. Hyvänä esimerkkinä kyykäärme, joka on muualla euroopassa rauhoitettu, mutta Suomessa niiden tappaminen taas ihan hyväksyttävää. Mikä sinänsä on minusta hullua, koska kyykäärmeen puremaan on viimeksi kuollut ihminen 1980 -luvulla josta on jo 30 vuotta.

muoks.

Rorys kirjoitti:

se että eläinten elintila on kaventunut... niin ei kai ratkaisu siihen ole kuitenkaan se että hyväksytään vaan se että ne vievät koirat ja kissat pihoista (plus karjaa) ja oppivat yhä enemmän sietämään ihmistä?

Ei toki, eihän se hyväksyttävää ole ettei omalla pihallaan turvassa ole. Mutta yhtä vähän minä koen karhun kokevan oikeutta jos se tapetaan sen takia, et se hyökkää jonkun päälle puolustaakseen pentuaan tai erehtyy seikkailemaan kaupunkiin.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu torstaina, 24.11.2011 klo 13:40)

Tattistavaan

Tattistavaan
Viestimäärä: 740

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 13:28  
+
0
^joo mut täälläpäin ei voi sanoa et se elintila olis nyt viimesee vuosisataan kaventunu... ei täälläpäin ole mitään tehtaita tai asuinkomplekseja rakennettu mettät täyteen päinvastoin maaseutu autioituu vaan kokoajan enemmän ja enemmän... kannat taas sitten on kasvaneet aika paljon. Mua ei ykskään karhu tai susi tuolla mettässä häiritse mutta pihoissa häiritsee vähän pärkeleest
Owczarek Podhalanski Runo Visenna tuttavallisemmin Nalle
Pyreneittenmastiffi Mini
Keskiaasiankoira Little Freak's Dzhamal tuttavallisemmin Jallu

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 13:41  
+
0
^Mun käsittääkseni karhukanta on noussut ja susikanta pienentenyt.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

BaeLiana

BaeLiana
Viestimäärä: 1860

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 13:43  
+
0

SanttuJ kirjoitti:

^Mun käsittääkseni karhukanta on noussut ja susikanta pienentenyt.


Mutta eihän täällä kaikki uskoneet noihin tilastoihin ja arviointeihin?
pystykorvasekoitus Ronja 2010 ->
löytökatti Sulho 2013 ->
porokoira Heili 2014 ->

http://baeliana.kuvat.fi/#/

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 13:49  
+
0
^^ Se on jännä kun katsoo näitä suurpetovahinkoja, mitä on jouduttu korvaamaan.

Ottamatta mitään kantaa siihen onko tilastoinnissa vikaa vai ei.
(Viestiä on muokattu torstaina, 24.11.2011 klo 13:50)

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 13:52  
+
0
^^? Onkohan vielä liian aamu, mut mulla meni nyt jotain ohi enkä ymmärrä alkuunkaan mitä tarkotat :nauru:

Mun tietääkseni täysin tarkkaa tietoa susi- eikä karhukannoista ole saatavilla, koska esim. osa karhuista talvehtii Venäjällä. Ja aikasempaa viestiä aion muokata, mut jatketaan tähän. Eihän se elintila tai sen puutos toki ole ainoa syy miksi villieläimet putkahtelee pihoihin ja keskustoihin. Yksi syy on runsaammassa/helpommassa ruoan tarjonnassa. Tai näin olen ottanut ymmärtääkseni. Toivottavasti jossain vaiheessa joku viisas keksii semmoisen ratkaisun, jossa ihmiset ja villieläimet kykenee elämää sulassa sovussa, eikä kenellekään ole asiaan nokan koputtamista. Taidan siis kaivata Puolen hehtaarin metsän fiilistä :nauru:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu torstaina, 24.11.2011 klo 13:53)

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 13:53  
+
0
^^mitä niiden sitten pitäisi syödä, kun ei ole paljoa muuta syötävää kuin niitä poroja ;D?

muoks. ja ^mulla samainen salainen haave.
Ikävä kyllä ihminen on se suurin peto ja "loinen" maailmassa, jolle ei mikään riitä ja kaikki paikat pitää asuttaa ja tulosta/rahaa takoa. (sorry ehkä provosoivat sananvalinnat, mutta... mä olen aina vaan niin perhanan apokalyptinen maailmankuvaltani ;))
(Viestiä on muokattu torstaina, 24.11.2011 klo 14:00)

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 13:59  
+
0
^ jos tota mun linkkiä tarkoitit niin pointtini olivat lähinnä näissä lauseissa, joilla koitin tuoda ilmi sitä että suurpetovahingot ovat lisääntyneet huomattavasti, joten luulisi että näinollen myös eläinkannat ovat:

Susien aiheuttamat porovahingot lisääntyivät eniten. Vuonna 2010 susien jäljiltä löydettiin 768 tapettua poroa, edellisenä vuonna vastaava luku oli 592 poroa.



Suurpetojen aiheuttamia viljelys-, kotieläin- ja irtaimistovahinkoja korvataan 356 000 eurolla. Vuotta aiemmin vastaavia vahinkoja korvattiin noin 240 000 eurolla.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 14:01  
+
0
Tuli tuosta ellikeksinkommentista mieleen, et ne karhut ja sudet varmaan miettii siellä metsän reunassa, et "Onkohan tuo poro ihmisten kasvattava vai ihan luonnonvarainen? En kyllä kasvatettua poroa viitsi syödä kun se maksaa ihmisille niin pirskatin paljon" :nauru: Oi, luovuus heräsi. Pitänee yrittää piirtää aiheesta satiirinen sarjakuva.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 14:12  
+
0
^ No eivät tietenkään mieti. Eivätkä mieti sitäkään että voiko tuon talon vieressä olevan, tarhassaan nukkuvan koiran syödä vai ei. Koska vaikka omistaja tulisi minut tähän ampumaan kun olen saanut itseni revittyä jo puoliksi tarhan sisään, niin koiran omistaja syyllistyy sitten kuitenkin hätävarjeluun ja saa vähintäänkin mojovat sakot ampumisestani.

muoks. siinä ois kans sarjisainesta.

muoksmuoks. Kyllä minäkin haaveilen siitä että täällä voisivat kaikki elää rauhassa ja missään nimessä en siis kannusta susien/karhujen/petojen ajamista sukupuuttoon. Mulle vain on liikaa se, että tulevat pihoihin asti ja vievät kotieläimet. Porot Lapissa ovat hieman eri asia, mun on paha siihen mitään edes sanoa kun ei ole kokemusta että miten suuria takapakkeja nuo vahingot niille poroihmisille siellä lopulta on, sehän nyt on kuitenkin selvää että ne niitä syövät kun ovat luonnollista ravintoa. Ja yleensä ne porot on jossain muualla kuin ihmisten pihoissa.
(Viestiä on muokattu torstaina, 24.11.2011 klo 14:19)

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 14:43  
+
0
Suomessa on ainakin ennen maksettu porojen petotuhokorvaukset ilmoitusten perusteella. Tuskin tilanne on tästä muuttunut. Olen kyllä kuullut ihmettelyjä siitä, kuinka paljon kunkin petolajin tekemiä tappoja on ilmoitettu. Täysin riippumatta siitä onko kyseisiä petoja (esim ahma) edes paikkakunnalla havainnoitu. Minulle aikoinaan Lapissa asuessani kerrottiin, että poromiehet ajavat tarkoituksella porotokkia rekkojen alle, koska auton alle jääneestä porosta saa kaikkein parhaan tuoton! Itselleni Lapissa sattuneitten tapausten perusteella olen valmis uskomaan tätä väitettä.

Taannoin oli TV:ssä ohjelma norjalaisen petovahinkotutkijan toiminnasta. Siellä on havaittu, että moni suden tappamaksi ilmoitettu poro tai lammas on oikeasti tapettu puukolla tai muulla teräaseella. En enää muista lukuja, mutta prosentuaalisesti nämä petosten ja -yritysten määrä on ollut huikea. Nyt kun petovahingot säännönmukaisesti tutkitaan tällaisen rikostutkintaan erikoistuneen tutkijan toimesta, on yritysten määrä saatu laskemaan. Suomalaiset tuskin ovat sen rehellisempää porukkaa kuin norjalaiset, joten Suomen veronmaksajat ovat maksaneet, ja edelleen maksavat petokorvauksina valtavat määrät tyhjästä!

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 14:45  
+
0
^^Kyllä minäkin siis ymmärrän ettei se ketään naurata kun pihasta häviää lemmikit ja/tai lihakarja. Taloudelliset vahingot ei mua hetkauta puoleen tai toiseen, mutta henkiset vahingot, kuten turvattomuuden tunne kyllä haittaa. Toki osa turvattomuuden tunteesta kumpuaa taloudellisesta ahdingosta, mutta jos ihminen esimerkiksi repiii elantonsa osakekauppojen avulla niin niihin taloudellisiinkin tappioihin tulee osata varautua eikä ne yllätyksiä voi olla. Tällä ajan takaa sitä, et jos sä lähdet metsälle niin kyllähän tuota luulis tajuavan, et sä saatat siihen hirveen tai karhuun törmätä ja se saattaa aineellista vahinkoa aiheuttaa. Samoiten luulisi porokasvattajan tajuavan, et semmonen lauma eläimiä houkuttelee tyhmemmänkin petoeläimen paikalle. Tai jos sulla mökki on metsän lähellä, et sinne pihaan saattaa eksyä niitä kutsumattomia vieraita. Oikein tai väärin, se on todellisuutta. Ei se itkemällä, inhoamalla tai taloudellisten tappioiden laskemisella mihinkään muutu. Ratkaisun toki minäkin asiaan haluaisin löytää, koska eihän tilanne kenenkään kannalta hyvä ole.

muoks. Aberkiokselta mielenkiintoista kommenttia.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu torstaina, 24.11.2011 klo 14:47)

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 15:11  
+
0
Kyllä mä luulen että noita metsämiehiä, joiden koiria on joutunut suden suuhun, harmittaa eniten se koiran (kaverin) menetys ja vuosien hukkaan valunut työ (juuri meni KVA ajokoira). Tuskin siinä lämmittää hirveästi ne koira arvon mukaan omistajalle maksettavat perokorvaukset.

Uskon myös että kyllä ne poronkasvattajat sen tajuaa että pedot vierailee, mutta mun mielestä se on vähän eri juttu kuitenkin kun ne porot hengaa siellä vapaana kaukana ihmisasutuksesta, kun taas sitten vaikka se tarhassaan nukkuva koira. Nuo Aberkioksen jutut voivat hyvinkin pitää paikkansa, en ihmettelisi yhtään.

Venäjällä muuten opettavat karhuja pelkäämään ihmisiä pennusta pitäen. Mielenkiintoista nähdä saavatko tuolla menetelmällä ne pysymään poissa ihmisten ilmoilta. Venäjällä kuitenkin sitä metsää riittää niin ei elintilan kapeneminen voi olla se syy miksi karhuista on tullut niin rohkeita. Jotain on mennyt vikaan kun pedot sietävät ihmistä niin hyvin. Kun tuo asia saataisiin muuttumaan niin voitaisiin olla jo lähellä sitä harmoniaa.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 15:46  
+
0
Toi susi homma sattukin mun kotikaupungissa. Ja mua niin raivostuttaa kun tiedän että jotkut niitä menee tappamaan sitten ilman lupia, jopa fbstä saa lukea mitenkä vihjailemalla kerrotaan miten sudet tekee itsemurhia:roll:. Toki sen ymmärrän jos ne tulee asutuksien lähelle hengailemaan, että sitten on jo jokin vialla, mutta jos jossain korvessa syö metällä olleen koiran niin ei siitä tarvii sutta syyttää. Ja se että tuolla alueella missä tää koira syötiin on syöty useempikin koira jo tälle syksylle, että kannattaako sitä sinne työntyä.

Ehkä mulla ei oo mitään käsitystä mistään, mutta kuitenkin, antaa susien olla rauhassa.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Piksi

Piksi
Viestimäärä: 685

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 16:37  
+
0
Mielestäni ongelma ei ole sudet, vaan se, että susien määrästä ei olla läheskään kartalla. Monet soittavat metsälle mennessään susipuhelimeen, josta lähimmän susilauman sijainti selviää. Ja käsittääkseni ainakin yhdessä ajokoiraa aiemmassa jutussa lähimmän susilauman piti sijaita 20 kilometrin päässä. Muutta kuinkas kävikään, sesse joutui susien suuhun, kun kyseistä laumaa ei ollut edes "olemassa".

Tattistavaan

Tattistavaan
Viestimäärä: 740

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 16:40  
+
0
^jep sama täälläpäin... kyllä nuo mettämiehet soittelevat susipuhelimeen ja koittavat pysyä kartalla että eivät koirien kanssa silloin lähtis... nyt vuoden mittaan vaan ovat jo 17 koiraa vieneet sudet täälläpäin...
Owczarek Podhalanski Runo Visenna tuttavallisemmin Nalle
Pyreneittenmastiffi Mini
Keskiaasiankoira Little Freak's Dzhamal tuttavallisemmin Jallu

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 16:41  
+
0
^ ja ^^ onhan siinä sitten sekin, että susi liikkuu aika nopeaan tuollaiset matkat.

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 17:32  
+
0

Piksi

Piksi
Viestimäärä: 685

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 20:48  
+
0
^^ Kyseisessä tapauksessa taisivat soittaa uudelleen ja lauma oli edelleen kaukana, eli kyseessä oli lauma, jonka olemassaolosta ei ollut tietoa.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 3 - Torstaina, 24.11.2011 klo 21:46  
+
0
^ Aaaa, okei :hymy:

Olipa liikuttava juttu tuo ellikeksin laittama :aurinko:

  Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545686
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265840
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 14:30)