Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Maanantaina, 03.09.2012 klo 22:31

Uutisia meiltä ja maailmalta 4

Siirry sivulle: 1 ... 41 42 43

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Perjantaina, 18.09.2015 klo 15:33  
+
0
^ Joo, medialukutaito on välillä ihan olematonta näillä kiihkomielisillä ihmisillä varsinkin! Niitä MV-lehden juttuja sekä tälläsiä kuva jonka päällä tekstiä -juttuja linkitetään facebookkiin ihan surutta ja luullaan että ne on oikeaa journalismia tai tosiperäisiä asioita mitä siellä sanotaan. :roll: Ja juuri tuo että ei lueta edes kunnolla sitä juttua, vaan poimitaan sieltä ne omaa näkökantaa tukevat asiat ja meuhkataan niistä.
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Perjantaina, 02.10.2015 klo 13:45  
+
0
Ilmavoimien symboli aiheutti natsikohun. Hei ihan oikeasti? Voisin lyödä vaikka vetoa että 99% ihmisistä jotka ovat historiaa lukeneet, tietää swastikan olleen käytössä jo ennen natseja, joten miten ihmeessä siitä saa rasistisen? Eihän se nyt ilmavoimien vika ole jos natsit ottivat sen käyttöön. :nauru: Jotenkin taas niin turha kohu ja niin turhat potkut. Eikös sama symboli ole edelleenkin käytössä eri puolilla maailmaa hengellisten asioiden yhteydessä?
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Perjantaina, 02.10.2015 klo 13:55  
+
0
^ Carlsbergin logossa ainakin oli ennenvanhaan hakaristi.

Joskin kyllä mun mielestä nykyäänkin kun hakaristiä pidetään esillä, olisi syytä korostaa vahvasti sitä, että nyt halutaan todella puhua ilmavoimien/Carlsbergin vanhasta logosta eikä siitä, mihin 95% ihmisistä sen muuten mielessään liittää. Saksassa tuo hakaristi on oikeasti yhä todella, todella herkkä aihe ja saa ihmiset kavahtamaan kauhusta, vaikka toisesta maailmansodasta on jo sen 70vuotta aikaa.
Ylläpitäjä

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Perjantaina, 02.10.2015 klo 14:14  
+
0
^ Tottakai asiaa täytyy korostaa, varsinkin jos keskustelukumppani ei tiedä asiasta vaan yhdistää sen natsismiin. Mutta tässä tapauksessa kansikuvana oli ollut lentokone, niin olisi kyllä ollut aika helposti taustat selvitettävissä pienellä googletuksella ja asiasta puhumalla. Swastika kun nyt ei vaan katoa vanhoista lentokoneista ja niiden kuvista. No mutta kukin tyylillään. Tuntuu vaan että nykyisin pahoitetaan mieli ihan naurettavista asioista.
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Perjantaina, 10.06.2016 klo 19:53  
+
0
Sipilän perhe hankki perhoskoiran

- kirjoitti:

Pääministeri Juha Sipilän perheeseen on tullut hiljattain uusi perheenjäsen, perhoskoira Dona. Perheen äiti Minna-Maaria esitteli koiran Iltalehdelle keskustan puoluekokouksessa Seinäjoella -- Dona on ollut meillä vasta kolmisen viikkoa. Pentu on hyvästä kennelistä Virosta, Minna-Maaria Sipilä kehuu ja vie Iltalehden toimittajan kokoussalista katsomaan uutta perheenjäsentä.



Mä en hetkeäkään kyseenalaista sitä, etteikö Virossa olisi hyviä perhoskoirakasvattajia, mutta ottaen huomioon perheen aseman, eikö suomalaispentu olis ollu parempi vaihtoehto? Antaa julkisuuteen mun mielestä hieman erikoisen viestin, kun hyviä suomalaiskasvattajiakin on olemassa.
Ylläpitäjä

Nauru

Nauru
Viestimäärä: 281

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Torstaina, 13.10.2016 klo 16:52  
+
0
Mitäs ajatuksia nousee tästä tänään uutisoidusta tapahtuneesta ja ilmiöstä ylipäänsä? Saako opettaja menettää malttiaan, onko opettajilla riittävästi keinoja opetustilanteiden hallintaan?

Itse en oikein tiedä, mitä ajattelisin. Siis osaavathan yläasteikäiset olla rasittavia, aivan varmasti. Mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa opettaja toimii kyllä mielestäni äärimmäisen epäammattimaisesti, sitä ei voi lisensiaatin tutkinnolla puolustella. Mutta en toki kannata sitäkään, että äänettömästi sietää työpaikkakiusaamista. Joten mitä menetelmiä nykyajan opettajilla on käytössään? Onko täällä opettajaihmisiä; koetteko käytössä olevat menetelmät riittäviksi?

Mikä tässä kaikessa nykyään mättää? Mitäs sitte tehdään, kun kukaan ei halua enää opettaa yläasteella? Missä koko jutun ydin on, kasvatuksessako?

Jotenkin en osaa olla ajattelematta pahinta. Mitä jos jollakin opettajalla joskus vaan napsahtaa, ja se on yhtäkkiä jokelat ja kauhajoet all over again. Pitääkö ensin tapahtua jotain oikeasti kamalaa, ennenkuin nykyistä systeemiä muutetaan.

Kuukio

Kuukio
Viestimäärä: 86

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Torstaina, 13.10.2016 klo 20:17  
+
0
Opettaja toimi väärin mutta niin myös oppilaat. Tahallaan provosoivat ja kiukuttelivat sekä laittoivat kuvatun videon nettiin ilman lupaa. Tämmöistä se on kun nykyään opettajilla ei ole juuri mitään valtuuksia ojentaa oppilaita. Ja penskoilta puuttui selkeästi iso aukko kasvatuksesta.
"Eikö ole hauskaa, kun on joku, joka kaipaa ja odottaa joka hetki?" - Tove Jansson

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Perjantaina, 14.10.2016 klo 16:48  
+
0
Mä olen yläasteen opettaja, ja voisin sanasen sanoa tuohon ope ragee -keissiin.

Ok, lapset kuvasivat ja jakoivat videon nettiin - tekivät siis väärin. Videolla näkynyt kielenkäyttö ei ollut myöskään heiltä oikein. Todella paljon suurempi ongelma on vaan mun mielestä tuo opettajan käytös. Kuinka loppu hän oikeasti voi olla, että flippaa noin pahasti? Miksi ei ole aiemmin pyytänyt apua opekollegoilta tai ohr:ltä? Jokainen opettaja on ihminen ja loppuunpalaneena voi flippailla ihan miten sattuu, mutta en voisi juurikaan syytellä tästä oppilaita. Ehkä opettajan kuuluisi vaan opettaa siellä yliopistossa eikä yläasteella?

Moni (selkeästi opetustyöhön tutustumaton) väittää myös, että opettajalla ei ole kurikeinoja. Itse olen sitä mieltä, että opettajalla on tarpeeksi keinoja oppilaiden hanskaamiseen. On esimerkiksi tavaroiden takavarikointi, jälki-istunnot, kasvatuskeskustelut, luokasta poisto valvottuun tilaan (jopa fyysisin ottein poisto). Mitä vielä tarvittaisiin? Eikä toisaalta kuria ja järjestystä pidetä yllä vain näillä rankuilla. Paljon vaikuttaa esimerkiksi myös se, millä tapaa opettaja luo suhteen oppilaisiin ja minkälaisen asenteen tartuttaa oppilaisiin.

Moni naukuu myös siitä, että puhelimien luvaton käyttö tunnilla on ongelma monissa kouluissa, mutta mielestäni tähän on maailman yksinkertaisin ratkaisu: joko puhelimet kerätään tunnin alussa luokan eteen tai sitten ne takavarikoidaan heti (ja yleensä koko loppupäiväksi), kun opettaja havaitsee oppilaan puhelin kourassa.

Toisaalta, mä olen vasta nuori opettaja, enkä mä ole opettanut mitään itä-helsinkiläisiä tarkkisluokkalaisia vaan tavallisia yläasteelaisia. Mä olen esimerkiksi melkein poikkeuksetta kaikkia (seiskaluokkalaisia lukuunottamatta) poikia lyhyempi ja fyysisesti heikompi, mutta sille pahimmallekin apinoijalle ja haistattelijalle on alusta asti riittänyt tiukka puuttuminen perseilyyn samantien, ja ihan sanallisesti. Ei kurinpitoon ja auktoriteettiin yleisesti tarvita mitään fyysistä ylivoimaa, vaan selkeitä sääntöjä ja pelkäämättömyyttä sanoa teini-ikäisille vastaan.

Muoks: Jäi osa sanomatta...

Tämä video sai monen myös näköjään kuvittelemaan, että meno useamminkin on yläasteella tuollaista, mitä se videolla on. Yleisesti ottaen nuoret on kuitenkin ihan kivoja ja järjevästi käyttäytyviä. Tietynlainen sikailu nyt on ihan tyypillistä yläasteelaiselta, ja siihen pitäisi olla jokaisella opettajan työhön ryhtyneellä ymmärrystä ja keinoja puuttua, mutta siinä vaiheessa kun perseily lähtee ihan hanskasta, opettaja ei ole yksin. Opettajalla on muu koulun henkilökunta jeesinä (terveydenhoitajat, kuraattorit mukaanlukien) ja tarvittaessa myös poliisi. Yksin ei tarvitse pärjätä silloin, kun tuntuu siltä, ettei yksinkertaisesti vaan pärjää jonkun luokan kanssa.

En mä tiedä edes mikä se ongelma tarkalleenottaen on. Vääränlaiset ihmiset hakeutuvat opettajiksi? Oppilailla on enemmän välineitä joilla häiritä opiskelua (kaiuttimet, puhelimet, ...)? Opettajan tehtävä on asettaa oppilaille rajat ja vastata siitä, että rajojen sisällä pysytään. Onko se nykyään jotenkin niin vaikeaa sitten? Ope-reppanat pelkää, että jokaisesta äänen korottamisesta tai takavarikoinnista seuraa vanhempien öykkäröintiä tai syyte? Minä itse näen asian niin, että minä päätän säännöt ja miten tunneilla toimitaan, ja jos niitä ei noudateta, minulla on oikeus päättää mitä siitä seuraa. Koska tiedän melko hyvin oikeuteni opettajana, niin en pelkää, että päätöksistäni seuraisi juurikaan mitään muuta kuin ehkäpä muutama vanhempien valitusviesti, jotka eivät todennäköisesti johda mihinkään pidemmälle, kun tiedän toimineeni korrektisti.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 14.10.2016 klo 17:54)

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Sunnuntaina, 16.10.2016 klo 11:18  
+
0
^ Hyvää tekstiä, komppaan.

Ite kans kattelin että kuinka väsyny ton opettajan pitää olla, että se menetti hermonsa noin pahasti? Ja juurikin se että miks se ei ole puuttunut tohon ongelmaan aiemmin pyytämällä apua, tai käyttämällä juurikin noita luokasta poistamisia, puhelimen takavarikointeja ym. keinoja. Monesti kun sen oppilaan pistää pihalle luokasta ja puhuttelee siinä käytävän puolella kahden kesken niin onkin paljon nöyrempää menoa, kun ei ole sitä luokan tukea tai tarvetta esittää. Ja mä en ole opettaja, mut muutaman vuoden koulunkäynninohjaajan kokemusta löytyy. Yläkoululaiset on hankalia, mut ei se hallinta mitenkään mahdotonta pitäs olla.
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 16.10.2016 klo 11:19)

  Siirry sivulle: 1 ... 41 42 43
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 07:00)