Agilitypulina 2
Sindukka
Viestimäärä: 1526
Ja älä missään nimessä pidä _ikinä_ rimoja myöskään maassa, siinä on isot riskit myös. Kun koira vahingossa astuu riman päälle, se pyörähtää jalan alla ja huonosti jos käy niin koiralla ei hypytetä koskaan yhtään hyppyä.
Tee koirallesi palvelus eli ota rimat kokonaan pois. Ala vasta näyttämään niitä sille satunnaisesti, kun se on varmasti kehittynyt valmiiksi.
Sanni
Viestimäärä: 879
Jemima kirjoitti:
^ On juu! Tosin ei vielä, meillä menee varmaan ehkä vielä heinäkuu ennen kuin saadaan ne tehtyä loppuun kentällä. Mutta jos tuon jälkeen vielä haluatte vuokrata niin mielelläni vuokraan :)
Uskon, että oon kyllä vielä tuossakin vaiheessa kiinnostunut, epäilen ettei siihen mennessä ehditä keppejä paljoakaan treenaamaan. Jos ilmoittelet sitten, kun aika alkaa oleen käsillä? :)
http://vilmaneiti.blogspot.com/
Rez
Viestimäärä: 1137
Osaisko joku auttaa keinuongelmassa? Kyseessä ei nyt oo se perinteinen että koira pelkäis estettä, vaan ku tää ryökäle tuppaa tekemään lentokeinuja. Kriteerinä on ollut kontaktipinnalle juoksu, josta vapautus heti rysähdyksen jälkeen. Oon koittanut vahvistaa keinulla pysymistä palkkaamalla koiran keinun päähän, mutta tää hidastaa selvästi suoritusta. Oisko nyt fiksuinta vaihtaa keinun alastulo 2-offiksi, kun se muillakin kontakteilla on käytössä? Näen kauhukuvat tästä tuohelosta kaksinkerroin keinun alla ku koittaa tehdä 2-offin ilmassa, onko tää ees mahdollista? :D
Vuorisumu
Viestimäärä: 1212
Eli itse muuttaisin treeniä sen verran, että tarkkailet nimenomaan sitä, että koira pysyy keinulla niin kauan että keinu kolahtaa, jonka jälkeen palkkaat sen keinun päähän tai odotat/käsket sen 2 on 2 off kontaktiin. Jos käytät naksua/kehusanaa niin homma menee seuraavasti:
koira keinulle -> keinu kolahtaa alas -> naksaus/kehusana -> (/käsky 2 on 2 offiin) ->juoksu/2 on 2 off kontakti) -> palkkaus keinun päähän.
Varmassa keinun suorituksessa on mun mielestä olennaista riippumatta onko koira enneminkin liian arka vai liian raisu, niin se, että koira tietää että miten sen oma toiminta ja liike vaikuttaa keinun liikkeeseen. Jos motivaatio on muuten kunnossa, niin tällöin koira suorittaa keinun maksiminopeudella omiin taitoihinsa ja uskallukseensa nähden, kun se vaan oppii miten tämä "peli" toimii.
(saikohan tästä selityksestä mitään selkoa?)
Rez
Mä en haluais tehdä noin, että kolaus ja kontaktin suoritus on erilliset asiat, koska meillä palaa aikaa riittävästi jo muilla kontaktiesteillä. Mutta tästä lähin siis palkkaan koiran aina keinun päähän, kiitos taas. :)
virtahepo
Viestimäärä: 1204
Vie pentua metsään ja kävele siellä sen kanssa, siellä sen luusto ja lihaksisto vahvistuu oikealla tavalla. Metsään voit viedä vaikka päivittäin ja se on sitä parempi, mitä enemmän sitä vie oikeille metsälenkeille.
lisäys: Myöskään pujottelua ei mun mielestä tietääkseni pennulla saisi tehdä? Mikäli oikein olen ymmärtänyt. A-esteestä nyt puhumattakaan, mutta kontaktilaatikonhan sille voi jo hyvissäajoin opettaa.
Rez
Muok noista rimoista piti vielä sanoa, että ne tosiaan kannattaa pitää mahdollisimman alhaalla kunnes perus ohjaustekniikat on hanskassa. Kun korkeudet on tapissa, koiran on helpompi keskittyä pitämään rimat ylhäällä kun sen ei tarvitse pähkiä kamalasti eri ohjauksia samaan aikaan. Omallakin koiralla ois voinut pitää paaaljon kauemmin rimat ihan mini-medikorkeuksissa, kun treenattua tuli pentuaikana kuitenkin suht harvoin. Seuraavaks oon taas viisaampi. :)
virtahepo
Voiko muuten isojen(60cm) esteiden jatkuva hyppeleminen rasittaa isoa koiraa? Vai maksikoirien omistajat, pidättekö rimat harjoitustilanteissa pienempinä vai hyppäättekö aina/yleensä isoja esteitä?
Rez
virtahepo
Eihän tolta oo vielä lonkkia tai kyynäriäkään kuvattu, että ehkä parempi pitää esteet medeinä vielä toistaiseksi. Jos sieltä paljastuukin sitten jotain ei-niin-kivaa.
Misteli
Viestimäärä: 703
Nyyh, Mistihän pelkää oikeaa agilitykeinuakin.
virtahepo
Sonik
Viestimäärä: 4346
Eli ihan alkuun otettiin se keinun ylempi pää alas (vaikkapa jalalla kantapää maassa kiinnipitäen) niin että se oli ehkä 10cm korkeudessa. Ja houkuteltiin koira namin avulla laittamaan tassut siihen keinulle niin että putosi sen 10cm alas ja piti pienen äänen.
Itse siis olin keinun päässä ja ikäänkuin vedin koiraa siitä namilla yli. Nami, kun rämähtää ja sit heitin namin siitä yli ja uusiksi toisesta suunnasta.
Pikku hiljaa sitten nostin korkeutta ja nyt toi oikein vetää sen etutassuilla maahan yli puolen metrin korkeudesta niin että kunnolla rytisee ja on ihan innoissaan. :)
SavuSumua
KC:n crazy dogladies
If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.
virtahepo
muoks. tuli tyhmästi kirjotettu lause
Sonik
Viestimäärä: 4346
Ehkä siks kun se on hallilla päässyt ottamaan parit lentokeinut, kun on vissiin sekottanu keinun puomiin ja juossu sinne päähän suoraan.
muoks. Ja alottaa tosiaan ihan sieltä matalalta, niin et just ja just pitää ääntä ja koira tottuu siihen, että se tassujen alunen liikkuu ihan vähän alas samalla.
Mutta toi on ainakin meillä toiminut tosi hyvin, kun koira itse aiheuttaa sen äänen ja saa siitä ihan super palkan. Siitä tulee ikäänkuin kiva leikki.
SavuSumua
KC:n crazy dogladies
If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.
Vuorisumu
Viestimäärä: 1212
Rez kirjoitti:
^ Mä haluaisin tämmösen keinun ku esim. tässä videossa. Eli koira juoksee täysiä päähän saakka, odottaa kunnes keinu on maassa ja sit lähdetään. Tällä hetkellä meidän keinu näyttää aika samalta ku tässä videossa eli on oikeastaan tuomarista kiinni, tulkitseeko lentokeinuksi. Tavallaan keinu ehtii osua kerran maahan, mutta kimpoaa vielä uudelleen ilmaan jolloin koira lähtee loikaten. Tajuaakohan tästä ny mitään? :D
Mä en haluais tehdä noin, että kolaus ja kontaktin suoritus on erilliset asiat, koska meillä palaa aikaa riittävästi jo muilla kontaktiesteillä. Mutta tästä lähin siis palkkaan koiran aina keinun päähän, kiitos taas. :)
Ymmärrän mitä haet, mutta oma pointtini oli, että keinun suoritus joka tapauksessa jakautuu tavallan kahteen kriteeriin, jotka ovat mukana myös tuomarin arvostelussa, eli keinulta ei saa poistua ennen kuin se osuu maahan ja koiran on koskettava kontaktialueelle myös keinulla. Sun tapauksessa ihannesuoritus olisi siis, että koira saa keinun laskeutumaan mahdollisimman nopeasti, eli:
Vaatimus 1: koiran tulee juosta keinun päähän mahdollisimman nopeasti
Vaatimus 2: Koiran tulee pysyä keinun päällä kunnes keinu on laskeutunut
Vaatimus 3: koiran tulee tehdä juoksukontakti. Tämä vaatimus toki täyttyy kun 1 ja 2 vaatimukset toteutuvat.
Itselläni oli alunperin tavoitteena vastaava suoritus, mutta totesin omalta kohdaltani, että en riittävän tarkasti pysty olemaan varma milloin koira oikeasti teki hyväksyttävän suorituksen eli poistui keinulta vasta kolahduksen jälkeen, joten siirryin keinullakin 2 on 2 off kontaktiin, mutta toki juoksukontaktikin ihan mahdollinen on.
Periaatteessahan tuota 2 vaatimusta voi myös "yliharjoitella" sillä, että avustaja estää x-ajan keinun laskeutumisen, eli koira ei koskaan tiedä kuinka kauan sen pitää siellä päässä keikkua. Tietyssä määrin tämä vastaa todellisuutta, sillä keinujen alasmenoajat vaihtelevat jonkin verran.
Jos koira säännönmukaisesti hyppää pois juuri ennen kolahdusta, niin epäilisin sen kuitenkin pitävän lopun tärähdystä epämiellyttävänä. Tärähdys voi kuitenkin olla melko voimakas etenkin kevyellä koiralla ja jos alusta on esim. hiekka/kivituhka (reilun metrin pudotus suorille jaloille...) Se on sitten tietenkin jokaisen oma valinta yrittääkö mieluumin siedättää koiraa sietämään päässä seisoen kovatkin tärähdykset vai antaako koiralle luvan laskea keinu rauhallisemmin.
innna
Viestimäärä: 3508
Ilo taas teki tänään aivan järrrkyttävän makean 2on2offin puomille!! Se juoksi niin lujaa, että olin varma että juoksee kontaktin läpi, joten jäin puomin puoliväliin himmaamaan (tällä hetkellä noiden kontaktien kanssa tuntuis tärkeimmältä saada se hiffaamaan, että kontakti on otettava myös silloin, kun suorituksessa on koko este, ei pelkkä alastulo, joten siksi yritin auttaa sitä mahdollisimman paljon), mutta ei se mahtanut huomata koko juttua kun juoksi täysiä suoraan 2o2o:hon ja stoppas täydellisesti! Ei edes vilkuillut muhun, vaikka tämä on ollut yksi suurimmista ongelmista kontaktien kanssa, että siis vain töllöttää mua niin että pyllypää tippuu kontaktipinnalta alas. En meinannut edes tajuta miten mahtavan kontaktin se otti, onneksi tajusin huutaa sille hyvän ja vapautuskäskyn, ja sitten Ilo saikin aivan supersupersuperkehut. Niin makee!!
KC:n kollektiivinen laihdutus- ja liikuntablogi
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens
boog1na
Viestimäärä: 64
Adya ei ole koskaan keinua pelännyt, mutta silti aloitettiin se ihan vaan paukuttelemalla ees taas - koira maassa ja paukahdus = nami. Sen jälkeen ollaan tehty erikseen heijaamisliikettä, päähänjuoksua, puolestavälin tipautusta ja nyt ollaan siinä vaiheessa, että koira juoksee keinun päähän, saa namin, avustaja laskee keinun ihan vähän pehmentäen, saa vielä namin maassa (2o2o) ja sitten pois. Edelleen siis koko este on palasina, mutta uskon että hiljaa hyvä tulee :)
**
Aan kepit näyttää tällä hetkellä tältä, kahden treenikerran aikana lähti kaikki ohjurit. Vielä vähän epävarmuutta näkyy eikä vauhti ole maksimia nähnytkään, mutta olen tosi tyytyväinen nopeaan edistymiseen! Tänään sain otettua jo reippaasti enemmän sivuttaisetäisyyttä ja ihan vähän muutettua tulokulmaakin.
http://kooikerit.blogspot.com
popinoita
Viestimäärä: 57
Blogiimme pääsee tästä.
lunahauva
Viestimäärä: 220
Kaipailisinkin vinkkejä miten koiran saisi innostumaan putkesta? Vai pitäiskö mun suosiolla vaihtaa tän koiran kanssa lajia, kun koiraa ei kiinnosta ja jatkaa itse agilityä sitten tuon nuoremman koiran kanssa?
| KESKUSTELUN TILASTOJA: | Kpl: |
| Rekisteröityneitä käyttäjiä | 16708 |
| Moderaattoreita | 16 |
| Viestiketjuja yhteensä | 4097 |
| Viestejä yhteensä | 441999 |
| Uudet käyttäjät tänään | 0 |
| Viestiketjuja aloitettu tänään | 0 |
| Viestejä kirjoitettu tänään | 44 |
| Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkki | Sipulu |
| Peukkuja ylös | 150830 |
| (Tilastot päivitetty viimeksi 26.05.2013 klo 11:00) |