Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Tiistaina, 04.12.2012 klo 07:56

Agilitypulina 3

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 79

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

AGILITYPULINA 3 - Tiistaina, 04.12.2012 klo 07:56  
+
0
Edellisessä tuli taas 50 sivua, joten laitetaan uusi pulina pystyyn. Pulina nro 2 löytyy tästä
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: AGILITYPULINA 3 - Tiistaina, 04.12.2012 klo 11:18  
+
0
Mä en ole koskaan katsonut pahemmin tuota hintaa kun olen koulutuksia miettinyt, paitsi että spesiaalikoulutuksiin en ole katsonut tarpeelliseksi vielä osallistua kun ovat niin hävyttömän kalliita ja me kun ollaan niin alussa että ennemmin treenaan ne valssit kuntoon ennenkuin menen johonkin mm-tasoisen vetäjän jaakotus/saksalais yms. hifistelykoulutuksiin.

Mitä asioita teikäläiset arvostaa seurassa?

Mulle ykkösjuttu oli seuraa hakiessa se, että koulutusmetodeiksi "sallitaan" ne mitkä haluan. Eli että kouluttaja antaa myös treenaajan itse päättää miten joku asia tehdään. Itselle on muodostunut jo niin vahvat periaatteet siitä miten haluan asiat tehdä että en halunnut kouluttajaa, joka sanoo että hyi ei noin vaan näin. Esim. jotkut palkkausasiat (mä en palkkaa koskaan kädestä mikä on monelle kouluttajalle ollut kauhistus :roll:), painotukset (mä painotan irtoamista, jotkut on selvästi lähtenyt siitä että ensin opetetaan menemään kädessä ja irtoaminen tulee ittestään), keinun/kontaktien/keppien opetustyylejä pidin myös tärkeänä. Lisäksi halusin tavoitteellisen seuran ja hyvien kulkuyhteyksien päässä olevan kentän. Plus tietty hyvät tyypit treenikavereina :)
(Viestiä on muokattu tiistaina, 04.12.2012 klo 11:20)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: AGILITYPULINA 3 - Tiistaina, 04.12.2012 klo 13:36  
+
0
Itse ajauduin varmaan enemmän sattuman kaupalla nykyiseen seuraani, mutta ehdottomia plussapuolia on treenipaikkojen määrä ja laatu, kouluttajille tarjotut "edut", hyvät treenikaverit, järjestetyt erikoiskoulutukset jne.
Agilitykouluttajia on tamskissa useita kymmeniä eikä kouluttajilla sinänsä ole mitään yhteistä sovittua linjaa treenien sisällöstä, koulutustavasta tms. vaan jokainen saa kouluttaa parhaaksi katsomallaan tavalla, joten sen perusteella ei varsinaisesti kannata valintaa tehdä.

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: AGILITYPULINA 3 - Tiistaina, 04.12.2012 klo 16:26  
+
0
Mie en ole edes minkään varsinaisen agilityseuran jäsen. En oikein edes tiedä, onko tuolla niin väliä, vaikka mukavahan se olisi jotakin ihan agilityseuraa edustaa. En kuitenkaan ole erityisen talkoohenkinen (ei tähän kiireen määrään enää lisävastuuta kiitos...), ja olen tyytyväinen treenitilanteeseeni seurattakin. Että en tiedä huolittaisko minuu edes mihinkään. :nauru:

Me aloitettiin juoksu-A. Videolla kolmas treenikerta koko A:lla. Aiemmin ollaan tehty pohjatyötä sileällä boksin kanssa. Hakeehan se vielä, mutta pohjatyöltään tämä on ollut todella haastava ja monia miun koiralle erittäin vaativia muuttujia sisältävä projekti, joten olen hurjan tyytyväinen tämänhetkiseen tilanteeseen (= vaikka hakemista on ja jokainen toisto ei ole täydellinen, koira käyttää nuppiaan ja on hoksannut idean - kroppa ei ole vaan vielä ihan automaattisesti mukana).
(Viestiä on muokattu tiistaina, 04.12.2012 klo 16:26)

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: AGILITYPULINA 3 - Tiistaina, 04.12.2012 klo 23:01  
+
0
^ Hei aika kiva idea! Onko sulla keinulla ja puomilla käytössä perus pysäytys? Meneekö koira sekaisin?
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: AGILITYPULINA 3 - Tiistaina, 04.12.2012 klo 23:30  
+
0

Rez kirjoitti:

^ Hei aika kiva idea! Onko sulla keinulla ja puomilla käytössä perus pysäytys? Meneekö koira sekaisin?



Jep, 2on2off on puomilla ja keinulla. :hymy:

Eikä mene sekaisin - meillä on alusta asti ollut tiedossa, että A:lle tulee juoksukontakti, joten sitä ei ole ikinä 2on2offilla edes aloiteltu. Ja onhan tuo kuitenkin koiran näkökulmasta ihan eri este kuin puomi ja keinu, en mie oikein keksi miksi koira ei niitä osaisi toisistaan erotella. :hymy:

Vaan pitää kyllä myöntää, että toisin kuin keppien opettaminen aikanaan, tämä ei ole mennyt yhtään niin kuin Strömsössä. Mulla on suorastaan henkilökohtaisia antipatioita tuota kehikkoa kohtaan. Sitten kun en enää tarvitse sitä, poltan sen roviolla.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 04.12.2012 klo 23:30)

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 05.12.2012 klo 09:53  
+
0
Miksi et ole ottanut juoksukontakteja myös puomille? Tai miksi ei 2on2off myös A:lle?

Et osannut päättää ja halusit nähdä tuplavaivan kontaktiesteiden opettamiseen? :nauru:

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 05.12.2012 klo 10:30  
+
0

Jemima kirjoitti:

Miksi et ole ottanut juoksukontakteja myös puomille? Tai miksi ei 2on2off myös A:lle?

Et osannut päättää ja halusit nähdä tuplavaivan kontaktiesteiden opettamiseen? :nauru:



Tässäpä muutama syy:

1. Miulla minkäänlaisena motiivina eri esteiden kouluttamisessa agilityssa ei ole päästä mahdollisimman vähällä vaivalla tai edetä mahdollisimman nopeasti, vaan tahdon oppia itse erilaisia menetelmiä, vaivasta viis.

2. Lähtökohtana oli se, että tahdon ehdottomasti opettaa juoksukontaktit A:lle. Tämä paristakin syystä:
a) Juoksukontaktit säästävät koiran kroppaa (tässä myös vastaus kysymykseen miksen itse halua opettaa 2on2offia A:lle), ja
b) Haluan oppia opettamaan A:n tuolla Sandersin boksimenetelmällä.

3. Puomisuoritusta mietittäessä jouduin joka tapauksessa lähtemään puhtaalta pöydältä, koska valitsemaani A:n koulutusmenetelmää ei voi soveltaa puomilla. Miksi sitten 2on2off? Puomin aiheuttama rasitus koiran etuosalle ei ole yhtä suuri kuin A:lla, joten 2on2off ei ollut samalla tavalla poissuljettu vaihtoehto. Pähkäilin siis sen välillä, kumman tekniikan haluan nyt oppia tämän koiran kanssa. Valitsin 2on2offin.

Tahdon vielä oppia kouluttamaan myös juoksukontaktin puomille, mutta se on sitten seuraavan koiran kanssa tehtävä projekti - joka poikkeaa metodiltaan A:n opettamisesta, ja on siis ihan erillinen projekti eikä ainakaan helpota työsarkaa seuraavan koiran kanssa. Olen vaan sen verran hupsu, ettei se minuu haittaa. :hymy:

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 05.12.2012 klo 10:39  
+
0
^En ole perehtynyt Sandersin boksimenetelmään. Voisitko lyhyesti tiivistää sen ja myös sen miksi samaa menetelmää ei voi käyttää puomilla?

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 05.12.2012 klo 10:56  
+
0

Vuorisumu kirjoitti:

^En ole perehtynyt Sandersin boksimenetelmään. Voisitko lyhyesti tiivistää sen ja myös sen miksi samaa menetelmää ei voi käyttää puomilla?



Sandersin boksimenetelmä perustuu lyhyesti siihen, että koira opetetaan hyppäämään boksiin ja siitä ulos. Täydellinen suoritus sileällä koostuu seuraavanlaisista palikoista:

1. boksin lähestyminen suoraan laukassa
2. ponnistaminen boksiin
3. molemmat etujalat osuvat boksiin
4. molemmat takajalat osuvat boksiin -> ponnistus ulos boksista suoraan eteenpäin

Kun boksin siirtää A:n alastulokontaktille, täydellinen suoritus koostuisi minun ihannemaailmassani neljästä hypystä: ensimmäinen laskeutuminen ylösmenokontaktille, seuraava sen yläpuolelle, kolmantena hyppy harjan yli ja laskeutuminen alasmenokontaktin ylle ja viimeisenä laskeutuminen alastulokontaktille (ja siitä suoraan eteen esteeltä poistuen). Boksi häivytetään pikkuhiljaa.

Jos katsoo tuota minun laittamaani videota, niin nyt kun boksi on siirretty A:lle, miun koira ei tee koko ajan tuota ihannesuoritusta. Videoin tällä hetkellä jokaisen A-treenin ja analysoin ne hidastettuna, että näen ja tiedän tarkasti, mihin suuntaan koiran ajattelu A:lla kehittyy.

Minä en tiedä, että kukaan olisi soveltanut tuota tekniikkaa puomille, enkä näkisi sitä kovin järkevänä tai mielekkäänä itse. Ensinnäkin minun mielessäni ihannesuoritukset A:lla ja puomilla (juoksukontakteilla) näyttävät ihan erilaisilta: A koostuu hypyistä, kun taas puomin juoksukontaktilla omana ajatuksenani olisi opettaa koira laukkaamaan loikkimatta puomin läpi. En näe puomin alastulokontaktin ottamista hypyllä siis oleellisena, nopeimpana tai varmimpana tapana ottaa kontaktia. Käytännön syistäkin näen puomin opettamista boksilla vähän hankalana, kontaktialueella kun on "pikkuisen" vähemmän leveyttä kuin A:lla. Ei kai kukaan kuitenkaan estä yrittämästä, enkä sano, ettei varmasti toimisi - vaikuttaa vaan omasta mielestä kovin hankalalta.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 05.12.2012 klo 11:44  
+
0
Haa! Boksimenetelmä A:lla kuulostaa hienolta. Ja näyttääkin :) Mä en haluaisi opettaa omalle 2o2o-kontakteja a-esteelle, koska se tosiaan rasittaa etuosaa varmasti ihan liikaa näin suurella koiralla, kun pitää kovasta vauhdista yhtäkkiä pysähtyä kenottamaan persus paljon korkeampana kuin pää. Sitä paitsi me ei ihan hetkeen tulla kuitenkaan kisaamaan agissa, joten mikään kiire ei ole minkään kanssa.

Ensin tuota laatikon läpi loikkimista siis opetetaan tasaisella maalla, kunnes se on varmaa, eikö? Mites ylösmeno, onko siellä samanlainen laatikko?

Voisiko puomi-juoksareissa toimia kosketusalusta? Eli koira opetettaisiin vauhdissa rytmittämään yksi tassu käymään lätkällä. Muistaakseni a:n ylösmenossa (tai puomissa, tai jossain) meidän alkeiskurssin vetäjä suositteli tätä keväällä.

Kiazi

Kiazi
Viestimäärä: 107

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 05.12.2012 klo 14:39  
+
0
Oliko Tiaisella käytössä säädettävää A:ta? Videolla näyttäisi olevan täysikokoisena (?). Kyselen lähinnä, kun itsellä sama projekti edessä, enkä usko hallilla olevan yhtään säädettävää. Lähinnä miten lähdit etenemään? Alkuperäisessä metodissa ymmärtääkseni aloitetaan matalalla A:lla ja nostetaan pikkuhiljaa täysikorkeaksi, jolloin koiralle on helpompaa se boksin löytäminen. Tarkoitan, että aluksi treenataan maassa sinne osumista ja sitten vain muutetaan pintaa. Sitten vain nostetaan sitä A:ta.

Jos ei kuitenkaan ole säädettävää käytössä, niin ensin koiran täytyy kiivetä se A ja sitten vielä ymmärtää alastullessa osua boksiin. Omassa mielessäni olen pohtinut tekeväni niin, että nostaisin koiran boksin yläpuolelle, josta sen pitäisi osua boksiin alastullessaan. Tuossa ei tosin tule alusta asti selväksi se askeleiden määrä ja huipun ylitys loikalla. Jonkunlaisia askelmerkkejä käytetään kyllä ainakin alastulopuolella, jos koira ei astu haluttuun kohtaan boksia, ja niitä voisi mahdollisesti soveltaa koko matkalle. Että osaa olla hankalaa :mietiskel:
Krista ja borderterrieri Anssi

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 05.12.2012 klo 15:25  
+
0
Kaislus, Jep, ensin boksi opetettiin sileällä, ja vasta sitten se siirrettiin A:lle - jossa on siis boksi vain alastulokontaktilla. Voinee sitä ylösmenossakin soveltaa, jos tuntuu, ettei koira sitä ota - taitaa olla vaan harvinaisempaa, että koira suoraan hyppäisi sen yli.

Äärimmäisenä antiagilityguruna en osaa kommentoida tuohon kosketusalustaan muuta kuin omaa mutua, mutta itse en ehkä lähtisi siihen. Menisi minun ajattelulleni vähän turhaksi pikkutarkkailuksi: jos mahdollista niin mie haluaisin pitää kriteereistäni loppuun asti kiinni, eli jos asetan jonkin kriteerin esteen koulutusvaiheessa, soisin sen pysyvän samana myös valmiilla esteellä. En näe valmiin puomisuorituksen kannalta olennaisena että koiran tassu osuu tismalleen samaan kohtaan joka kerta - jos rytmi menee sekaisin, on ehkä helpompi pitää kiinni kriteeristä "laukkaa eteen" kuin "laita vasen etutassu pisteeseen x(+-0,5cm)". Mutta tosiaan vain mutuilua, kun en ole tuolle juoksua puomille opettanut, enkä opeta. :nauru:

Kiazi, olisi säädettävät käytössä, mutta mitä me nyt sillä matalammalla vähän tehtiin joskus aikana nakkimakkara (ollaan tehty tätä A:ta on-off -mentaliteetilla jo pidempään), koira ei sitäkään vähää löytänyt rytmitystä kuin nyt täysikokoisella A:lla.

Ongelmia rytmityksessä meillä on vieläkin, kuten tuosta videosta näkee, ja todennäköisesti on isojakin vastoinkäymisiä vielä edessä. Eilisen treenin onnistumisprosentti 100 tipahti tänään puoleen, kun katsottiin nykytilannetta meidän kouluttajan kanssa ja A:n jälkeen lisättiin hyppyeste - kun edessä on jotain, mihin fokusoida, tättärä lähtee liitoon ennen boksin ottamista. Kun ei malta niin EIMALTA!

Ja mie vielä kehuin meidän koutsille, että nyt menee muuten hyvin - tai siis meni, kunnes palattiin hänen silmiensä alle. :nauru:
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 05.12.2012 klo 15:27)

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 05.12.2012 klo 16:31  
+
0
Kuka teitä sporttarilla kouluttaa? :) Pistä vaikka yksärillä jos et täällä halua sanoa.

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 05.12.2012 klo 16:41  
+
0
^ Yskästy. :hymy:

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 05.12.2012 klo 22:14  
+
0
Pyörähdettiin Savun kans tänään ykkösten treeneissä. Pätkittiin vaan rataa sopivammaks, eli skipattiin kepit ja kontaktiesteet.
Hienosti pyöri pikkunätit kieputukset, vaikka Savu olikin hiukan jotenkin ylivireessä ja kärsimätön.
Uutena opittiin Kabai persjättö, joka saatiin kerrasta onnistumaan.. :jjei:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 06.12.2012 klo 18:05  
+
0
On tää KC kyllä yks toivomuskaivo, heti kun kirosin täällä ääneen noiden yksityisten koirakoulujen hintoja ja kurssien lyhyyttä niin mulle järjestyi paikka seuraan :shifty: Eilen oli viimeiset treenit yksityisellä ja huomenna mennäänkin sitten jo uuteen paikkaan. Otin vähän videontynkää eilen, onhan tuo enimmäkseen epävarmaa hakemista vielä mutta ihan kivasti kai menee siihen nähden miten vähän ollaan tehty :nolo:
Rise to reset the world.

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 06.12.2012 klo 18:21  
+
0
Naukusen koira menee kivasti putkeen "ulkokaarteesta". Olen tässä huomannut, että mun täytyy olla sisäkaarteessa, että Helmi menee ja tästäpä onkin sitten ollut harmia. Treeniä vaan.. Takaaleikkaukset ovat muutenkin ihan hepreaa.

Sattuisiko joku menemään Tampereelta TamSK:n sunnuntain kisoihin ykkösluokkaan kisaamaan/talkoilemaan/katsomaan? Mulla on kulkemisongelma.. Tarvitsisi keksiä joku kyyti, eivät bussit kuljekaan näemmä kovin aktiviisesti. Meidän kisauran alku on ollut ihan hirveetä sähläystä kokoajan..

Käytiin Pellossa tulemassa toiseksi ja voittamassa ja hakemassa vitosia. Ei jotenkin osattu yhtään liikkua pohjalla ja mun mielestä Helmi on normaalisti nopeampi. Itsekin jotenkin odottelin sitä ihan turhissa kohdissa. Mutta tässäpä teille. Joko taso oli surkea tai rata aavistuksen vaikea: hyppyradalta saatiin ainoina tulos ja 8 vp:llä sijoittu agiradalla toiseksi.

Hyppyrata

Agilityrata

Ps. Älkää kysykö mitä mietin ton agiradan lopussa tekeväni, en vissiin ihan hirveesti mitään. Miks oon ihan pöljä ohjauksineni aina kisoissa??? Argh.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 06.12.2012 klo 18:28  
+
0
^ Lempäälään I assume? Mä olen menossa katsomaan collien emän suoritusta, mutta kisaa kolmosissa joten ei taida aikataulut mennä yksiin.
Rise to reset the world.

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 06.12.2012 klo 18:35  
+
0
Lempäälään hyvinkin. Ei vissiin ihan mene, meidän tarvitsisi olla hallilla jo ysin maissa. Kylläpäs ärsyttää, en ihan hoksannut, että ne oikeasti aloittavat aamulla eivätkä esim. iltapäivästä. =/
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 79
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6329
Viestejä yhteensä545679
Uudet käyttäjät tänään7
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 24.04.2024 klo 18:15)