Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Tiistaina, 04.12.2012 klo 07:56

Agilitypulina 3

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 79

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 06.12.2012 klo 18:39  
+
0
Mälsää. Mä voisin kyllä mielenkiinnosta muuten ajellakin, mutta oon pikkujouluissa (...) edellisen illan niin voi olla etten ole kahdeksalta aamulla parhaimmillani... Eiköhän täältä joku kuitenkin mene.
Rise to reset the world.

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 06.12.2012 klo 18:49  
+
0
Toivottavasti. Muuten me oikeasti lenkkeillään siellä jossain häkkeinemme tunti. Mut jos on huonot pikkujoulut ja pääsetkin ajoissa nukkumaan ja innostut lähtemään niin ilmoittele.

Ja onhan meidän enivei lenkkeiltävä eli käyhän se sielläkin. Eli oikeastaan no hätä. Nyt kun vaan toivun tästä järkytyksestä, niin ei ajatus enää ole niin pyörryttävä. Mut olisi se kyyti silti tosi kätevä. :D Tosin kyllä siellä jonkun tunnin saa kökkiä, että pääsee näkemään kolmosia.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 06.12.2012 klo 20:17  
+
0
Siis nyt oikeasti harmittaa ja ärsyttää, ettei kukaan ottanut videolle mun ja Ilon 19 esteen rataa äskeisissä treeneissä. Voi että tuo on PARAS. _Älytön_ tykki, kaikki tiet meni just eikä melkeen niin ku piti, itellä oli ajatus oikeessa kohassa aina ohjauksessa, ohjaustekniikat vaan toimii (!!!), koira irtoaa, ottaa täydellisesti kontaktit... Tää on PARASTA.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 06.12.2012 klo 20:38  
+
0
^ Sun pitää heti kommentoida mun agilityvideota, kun oot ite tommonen super!!1
Rise to reset the world.

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 06.12.2012 klo 21:08  
+
0
Kyyti löytyi. Jes.

Se on kyllä upea tunne, kun koira (lue: itse) toimii.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 06.12.2012 klo 21:42  
+
0
Naukunen, koira on super, en minä. :D Mököllä sais olla aika paljon enemmän kiire eteenpäin. Ja imua sinne esteille. Mutta jos 11 kertaa on harjoittelua takana, niin hyvinhän se menee. Jotenkin tosi samanlaista menoa kuin mulla ja Pessillä, vaikka Pessiä ei tarvi usein ihan noin esteille asti viedä. Niin joo se piti sanomani myös, että sää laitat ohjaavan käden hommiin vasta just vähän ennen estettä ja lasket sen aina välillä alas. Mun koirilla se käden alaslaskeminen on semmonen "hanskemmas"-merkki. :D Vaan jos pitää juosta täysiä niin pakko laskee käsi, muuten yritän pitää aina ohjauksen päällä.

muoks. Tässä videossa näkyy vähän, mitä meinaan tuolla ohjausjutulla. Ja jossain 1:20 tienoilla näkyy myös hyvin, mikä on result kun laskee käden pois. Koira pysähtyy ja tulee tykö.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens
(Viestiä on muokattu torstaina, 06.12.2012 klo 22:06)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 06.12.2012 klo 22:53  
+
0
Ton käsijutun pistin itsekin merkille nyt kun pystyin katsomaan videolta tota touhua, se on ihan totta. Harjaantumattomuutta, vaikea muistaa kaikki kerralla ja mä paineistun noissa ratatilanteissa alkuun aina ihan kauheasti kun yritän muistaa ulkoa että miten mun kannattaa sijoittua, kun se ei tule vielä luonnostaan eli ei ole ns. ratasilmää yhtään.

Mökön tempohan on mun ikuinen murheenkryynini lajissa kuin lajissa. Osittainhan se on hidas kun ei kumpikaan oikeastaan vielä varsinkaan agilityssä tiedetä ihan täysin mitä ollaan tekemässä, mutta se on tuolla koiralla ihan perusluonteessa että se on rauhallinen ja hillitty. Varmasti se siitä varmuuden lisääntyessä jossakin määrin kasvaa, mutta mulla ei ole tavoitteena alkaa sitä sen kunnianhimoisemmin työstämään kun tuon kanssa lähinnä hupsutellaan että osaan sitten joskus tuon juniorin kanssa jo vähän valmiiksi. Mutta kiitos mielipiteestäsi!
Rise to reset the world.

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 06.12.2012 klo 23:32  
+
0
naukusen ja Mökön rata näyttää omaan silmään aika vaikealta koirakolle, jolla on alla kymmenisen harjoittelukertaa. :mietiskel: Siihen nähdenhän se sujuu mainiosti!

Voi kyllä johtua tämä fiilikseni siitäkin, että meidät on laitettu tekemään perusteet aika pilkuntarkasti ennen harjoitusten vaikeuttamista, ja perusperiaatteiden ymmärtämiselle sekä koiran että ohjaajan osalta on laitettu paljon painoarvoa. Siinäkin mielessä tämä pelkkänä omaa mutuna, että on tullut vain tämä yksi tapa nähtyä.

Esimerkiksi irtoamiseen (etenkin irtoamiseen!) ja vauhdinsäätelyyn liittyvät lyhyemmät pätkät voisivat lisätä koiran itsevarmuutta, rohkeutta ja valmiutta ylipäänsä suorittaa edes helppoa rataa varmasti ja estehakuisesti. Harvalla on imua tai oikeaan suuntaan kohdistuvaa vauhtia radalla, jos niitä ei erikseen vahvista, että sinänsä en itse olisi huolissani vaikka koira olisi tuossa vaiheessa ohjaajassa kiinni eikä tykittäisi ihan täysiä. :hymy: Niiden kehittämiseen kuitenkin ehkä kiinnittäisin jatkossa huomiota!

Jos me oltaisiin kokeiltu tuota rataa tuossa vaiheessa kehitystä, Snö olisi lähtenyt kuin tikka pöntöstä ja poukkoillut eri esteitä päin, jonka jälkeen toki niiden yli ja ympäri...

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 06.12.2012 klo 23:46  
+
0
Toi pätkä oli osa möllitason ryhmän rataa, joka rakennettiin meidän tunnin jälkeen tuohon ympärille. Mä toisaalta tykkään sellaisesta tyylistä että vähän työnnetään omalta mukavuusalueelta ulos ja kysytään suoraan että no, tässä nämä esteet nyt olisi, mitä aiot tehdä. Tai siis mä olen itse sellainen, että mua pitää potkia kamalasti, kun muuten en nosta rimaa itselleni yhtään.

Mutta tää oli ehdottomasti pisin ja vaikein harjoitus mitä ollaan tehty, samassa ohjauksessa käyty alkeiskurssi oli huomattavasti pilkuntarkempi ja siellä varmisteltiin melkein väsymiseen asti apparin kanssa ohjaajan pää puoli metriä putkessa että koira varmasti suorittaa yksittäisen esteen oikein. Ja tokihan tuota pilkottiin sitten tarpeen vaatiessa kullekin koirakolle sopivaksi, me mentiin koko setti kun se jotenkuten onnistui juurikin siksi että koira on melko helposti ohjautuva ja verkkainen.

Innolla odotan huomista kyllä että miten siellä hommat hoituu, nyt kun on tuohon tiettyyn tapaan jo "niin" adaptoitunut.
Rise to reset the world.

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: AGILITYPULINA 3 - Lauantaina, 08.12.2012 klo 16:34  
+
0
Meidän rataohjausharjoittelua (häiriössä), kas tässä.

Saataisko jotain ohjausvinkkejä? Yritetty aina harjoitella vähän lähettämistä ja irtoamista, koira kun meinaa tuijottaa minua tai jää herkästi minun taakse. A:lla aletaan vaihtaa tuota 2on2offia vauhdikkaampaan menoon, että en joka kerralla palkkaa enää namilla kontaktilla, riittää kun tulee alas asti. Muuten tuppaa vauhti loppumaan.
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped

petuunia

petuunia
Viestimäärä: 747

VS: AGILITYPULINA 3 - Lauantaina, 08.12.2012 klo 16:57  
+
0
^ mä ainakin huomasin että kun koira jää Sun taakse niin et kato enää mihin se menee.. aina pitää siis olla katse koirassa, vaikka se jäis jälkeenkin.

Naukusen kannattaisi itsekkin juosta vähän nopeammin. En tosin tiedä tuleeko koirasi sillon lujempaa perääsi, mutta oma koira ainakin lisäsi vauhtia alussa kun itse pyrki menemään kovempaa.
Nykyään se menee niin lujaa ettei millään meinaa kerätä itse oikeaan paikkaan ohjaamaan. Eilen treeneissä oli niin täpinöissään päästessään radalle että meni a-esteen ihan liian lujaa ja tuli jotenki huonosti alas, pieni palanen jalasta meni vereslihalle, kun aan karhea pinta raapaisi..
Piti hiukan rauhoitella ennen ku lähettiin seuraavaksi vetämään :roll:

Eelea

Eelea
Viestimäärä: 274

VS: AGILITYPULINA 3 - Lauantaina, 08.12.2012 klo 18:30  
+
0
Meillä on jo melkein puoli vuotta säännöllistä ja epäsäännöllistä treenaamisentapaista takana, mutta edelleen lähinnä tehdään tällaisia pienempiä juttuja :) Plus suoria ja irtoamista.

Kontakteista taisi olla jotain juttua edellisellä sivulla. Me ollaan nyt aloittelemassa juoksukontakteja. Vasta ensi keväänä ryhdytään kunnolla niitäkin treenimään, nyt kun on mahdollisuus harjoitella vain kerran viikossa eikä sillä tahdilla paljon voi edistystä odottaa tapahtuvan :)
Sheltti Teppo, s.12/11,
pilven reunalla rakas fauve Fredi (2006-2011)

Kiazi

Kiazi
Viestimäärä: 107

VS: AGILITYPULINA 3 - Sunnuntaina, 09.12.2012 klo 12:13  
+
0
Kettuprinssi// Meillä aloitettiin kontaktit palkkaamalla koiraa kontakteille ja sitten myöhemmin alettiin vain juoksemaan. Ei toimi, tai ei ainakaan meillä toiminut. Tuolla sai aikaan koiran, joka hyppi kontaktit. Lisäksi molemmat koirat jäi käteen kiinni. Koira teki kontaktit oikein, jos olin näyttämässä kädellä, mutta jos se jotenkin epäonnistui, epäonnistui koko kontakti. Viimeisessä A:ssa oli jo nähtävillä tämä; koira hyppäsi, kun nostit käden.

Mikä tulee olemaan se kriteeri, jolloin koira on tehnyt kontaktin oikein? Miten koira saadaan ymmärtämään se kriteeri? Ja ennen kaikkea koira täyttää kriteerin sinun ollessasi missä tahansa, tekemään ne itsenäisesti. Siis jos ymmärsin oikein, miten olet ajatellut kontaktien suorituksen, niin minun kokemuksellani ei tule onnistumaan (kaksi melko selkeää miniä), voi olla etten ymmärtänyt ihan koko ideaa :hymy:

Eelea// Mikä tämän matto-jutun idea on? Ihan uusi metodi minulle. Haluaisitko valaista vähän?
Krista ja borderterrieri Anssi

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: AGILITYPULINA 3 - Sunnuntaina, 09.12.2012 klo 18:22  
+
0
^Me ajateltiin ottaa laatikko-tekniikka käyttöön. :hymy: ei sen kummallisempaa. Koiralla ei toimi tuo pysähdys A:lla, mutta toimii puomilla (keinua vasta kokeillaan hihnan kanssa), joten turha sitä on väkisin jankuttaa. A:ta on harjoiteltu nyt nelisen kuukautta, 2on2off-tekniikkaa siitä lähtien kun pentu kotiin tuli, ja lähes aina saa nimenomaan A:lla nostaa koira uudelleen esteelle korjaamaan asentonsa. Puomilla pysähtyy käskyn kuullessaan eikä tarvitse korjata.

Mulle riittää A:lla, että koira menee alas joku tassu osuen kontaktille. Puomilla ja keinulla hiotaan sitten niin, ettei niillä räiskitä lainkaan, vaan otetaan kunnon kontakti. Eiköhän tuo opi erottamaan esteet, kun niille on eri nimet ("puomi - ota" "keinu - ota" "Aa - hidasta").
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 09.12.2012 klo 18:29)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AGILITYPULINA 3 - Sunnuntaina, 09.12.2012 klo 18:35  
+
0
Oon kyllä petuunia ihan samoilla linjoilla tuosta nopeudesta. Siinä mielessähän tuo pätkä oli meille liian vaikea, että mulla kului liikaa aikaa sen ajattelemiseen enkä saanut itseäni piiskattua vauhtiin. Koira on vaan vielä niin hidas että mä jätän sen helposti jälkeeni jos hätäilen, ja kun sen kanssa ei oikein toimi se että yhtenä hetkenä menen lujaa ja toisena oon lähes paikallani, koska se on vielä mussa niin kiinni että pysähtyy itsekin odottamaan ohjeita jos mä pysähdyn.
Rise to reset the world.

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: AGILITYPULINA 3 - Sunnuntaina, 09.12.2012 klo 19:07  
+
0
^ Rimat alas ja enemmän palkkaa! Hetsausta ennen lähtöä, jeejeemeininki, ei kaavamaista esteiden suoritusta. Koira katsoo videolla aina estevälissä sinua "mitäs sitte?", vaikka ajatus pitäis olla eteenpäin ja niissä esteissä. Jo suoran putken vääntäminen mutkalle kestää muutaman treenikerran, joten nopskaan ootte kyllä edistyneet! :)

Mä jännitän pysyykö koira terveenä niin et päästäis tammikuussa korkkaamaan vuoden ekat viralliset. Pikkasen takkuinen on ollut tää meidän agilityhistoria, mutta enpä ois parempaa opettajaa voinut toivoa!
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: AGILITYPULINA 3 - Sunnuntaina, 09.12.2012 klo 19:14  
+
0
Helmille eka LUVA ykkösistä! Ja nyt on mitattu neljästi, maxi on, 44 cm, ei voi mitään. Paskat säännöt! Eipä ole kiire kakkosiin, en tiedä, raaskinko hyppyyttää tota yli 55 cm esteillä. Pitää nyt käydä fyssarilla ja sitten katsoa, miten hyppytekniikka kehittyy. Surettaa vaikean ja kankean näköisesti etenevät koirat, eivät ne edes näytä siltä, että niillä olisi erityisen kivaa. Mutta en nyt vielä hautaa kisakirjaa (meinasin kyllä tänäisen hyppyradan -5 + -4 aikavirhepisteen jälkeen, että jos nyt ei tule nollaa agiradalta niin en leiki enää mitään. Heti meni paremmin. ;) )

Mekin aletaan treenata nopeutta ja irtoamista lisää. Varsinkin nurmipohjalla tuntuu kovin hitaalta meno.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

Kiazi

Kiazi
Viestimäärä: 107

VS: AGILITYPULINA 3 - Sunnuntaina, 09.12.2012 klo 21:23  
+
0
Kettuprinssi// Olen aivan samaa mieltä, että jos ei toimi, niin on mietittävä jotain toista tapaa. Kaikki ei toimi kaikilla. Suosittelisin kuitenkin vaatimaan sen kunnollisen kontaktin myös A:lla (vaikka sitten juoksarin), koska ainakin minun n. 32cm korkea borderterrierini on onnistunut hyppäämään sen A:n kontaktin yli :roll: Harvinaistahan tuo oli, mutta niin on kuitenkin käynyt. Manssi on kuitenkin vähän isompi ja ainakin ulkonäöllisesti näyttää aikamoiselta koikkelehtijalta, joten todennäköisesti onnistuu hyvin pomppaamaan yli, jos ei ole suoritustapa selvillä. Tämä teksti viitaten:

Mulle riittää A:lla, että koira menee alas joku tassu osuen kontaktille.

Krista ja borderterrieri Anssi

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: AGILITYPULINA 3 - Sunnuntaina, 09.12.2012 klo 22:13  
+
0
Kyllä mun silmään pikkukoiristakin aika monet näyttivät tänään loikkivan kontakteja ihan iloisesti yli tänään, kun kisoja seurailin. Siellä oli kääpiöpinseri, joka kuulemma on kisannut ykkösissä vuosia, koska ei saa agilityradoilta nollia kasaan. Irtosi ja suoritti ihan älyttömällä vauhdilla, mutta roiski kyllä kontaktiesteet miten sattuu. Sama ongelma vaikutti kyllä olevan saman ohjaajan jollain ei niin tyypillisesti agilityssä nähtävällä terrierillä. Hyppyradalta molemmat tekivät komeat nollat.

Kuinka koira oppii rytmittämään kulkunsa 2on-2off-kontaktille? Toistoja vaan? Miten ihmeessä saan muutettua pysähdyskäskyn niin, ettei itse tarvitse pysähtyä vaan pelkkä koira pysähtyy (ja on mahdollista pian kutsua jatkamaan?). Vaikeeta.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: AGILITYPULINA 3 - Maanantaina, 10.12.2012 klo 09:34  
+
0

Kettuprinssi kirjoitti:

^Me ajateltiin ottaa laatikko-tekniikka käyttöön. :hymy: ei sen kummallisempaa. Koiralla ei toimi tuo pysähdys A:lla, mutta toimii puomilla (keinua vasta kokeillaan hihnan kanssa), joten turha sitä on väkisin jankuttaa. A:ta on harjoiteltu nyt nelisen kuukautta, 2on2off-tekniikkaa siitä lähtien kun pentu kotiin tuli, ja lähes aina saa nimenomaan A:lla nostaa koira uudelleen esteelle korjaamaan asentonsa. Puomilla pysähtyy käskyn kuullessaan eikä tarvitse korjata.

Mulle riittää A:lla, että koira menee alas joku tassu osuen kontaktille. Puomilla ja keinulla hiotaan sitten niin, ettei niillä räiskitä lainkaan, vaan otetaan kunnon kontakti. Eiköhän tuo opi erottamaan esteet, kun niille on eri nimet ("puomi - ota" "keinu - ota" "Aa - hidasta").



Siis oletko harjoitellut kokonaista A:ta ja puomia ihan pikkupennulla??? HUI! Aa on tosi rankka este ja puomillakin on putoamisvaara (ja manssipennulla ohuet luut) joten en missään nimessä ottaisi niitä kuin korkeintaan ihan tutustumismielessä alle 7 kk manssipennun kanssa ja senkin jälkeen hyvin harkiten.

Mä voin kyllä kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa lähes 100 varmaksi, että et tule saamaan A:lle varmaa kontaktisuoritusta manssille, et juoksu etkä 2 on 2 off ellet sitä ihan opettamalla opeta. Juoksukontaktien opettamisessa en osaa neuvoa, mutta esim. Tiaisen juuri kertoma tapa kuulostaisi ihan loogiselta. Helpommalla tosin varmaan pääset, jos opetat kaikille kontaktiesteille 2 on 2 offit. Tähän suosittelen laatikkotekniikkaa, josta esim. Lotta Vuorela osaa kouluttaa erittäin hyvin (asuu Riihimäellä). Ja jos sulla on joskus Tampereella käyntiä tai mä satun olemaan käymässä pääkaupunkiseudulla niin voin auttaa, jos laitat mulle yksäriä.

Jos minulla olisi nyt Merlinin ikäinen manssipentu, niin: treenaisin sille kontaktien loppuosan toiminnan varmaksi laatikkotekniikalla siten, että se ottaa kontaktin ja pysyy laatikolla erilaisista häiriöistä, ohjauksista jne. huolimatta kunnes vapautat sen ja vasta kun homma toimii laatikolla, niin siirtäisin sen kontakteille. Siihen asti jättäisin kontaktit kokonaan pois ohjelmasta pois lukien keinu, jossa voisi harjoitella kolahdus = nami, pysy keinuvalla laudalla -> nami kombinaatioita.

Lisäksi harjoittelisin paljon juuri estehakuisuutta lyhyillä, koiran kannalta selkeillä estepätkillä. Eri ohjauskuvioita harjoittelisin ihan parin-kolmen esteen kombinaatioila, mutta siten, että kuviot sujuvat yhtä sujuvasti niin, hypyillä, pituudella, renkaalla, muurilla, putkilla, pussilla jne. Palkkaus pääsääntöiseti namikipolla/lelulla/apuohjaaja heittää.

Mun kokemuksen mukaan manssien tyypillisimpiä ongelmakohtia agissa on lähdot, kontaktit ja liiaksi ohjaajassa kiinni oleminen. Kun koira on nopea, kiihkeä ja saalisviettinen, niin juuri nuo kohdat tulevat herkästi ongelmiksi. Lähdöissä ei pysytä, kontakteilla räiskitään, palkkaa kärtetään kädestä tai jopa lahkeista nyppimällä.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 79
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 11:00)