Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Tiistaina, 04.12.2012 klo 07:56

Agilitypulina 3

Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 79

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 03.01.2013 klo 14:47  
+
0

Tiainen kirjoitti:

miun lemppariharjoitus sileällä on kontrolli/irtoamisharjoitus, jossa koiran on miun kroppaa lukien joko pysyttävä hanskassa vierelläni tai irrottava linjani mukaisesti niin lujaaaaaaaaa kuin hippuloista lähtee.:


Miten tää käytännössä toimii, löytyykö videoo?

Banaani, Google löytää hirmuisia määriä mölliratoja kun pistää hakusanaksi agility mölli ja etsii kuvahaulla :). Toimii myös jos haluaa löytää hyviä keinoja treenata tiettyjä ohjauskuvioita.

Gabriella

Gabriella
Viestimäärä: 26

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 03.01.2013 klo 15:42  
+
0
Seuraavasta tämänkaltaisesta mainosviestistä tulee jäähyä, minkä keston määrittelee ylläpito
viestin muokkasi griffon
http://rudolfthesuperdog.blogspot.fi/
(Viestiä on muokattu torstaina, 03.01.2013 klo 15:53)

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 03.01.2013 klo 15:44  
+
0
^ Sinua on varoitettu jo NIIN monta kertaa oman blogisi mainostamisesta, että luulisi sanan jo menevän perille. :roll:
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 03.01.2013 klo 16:41  
+
0

Jemima kirjoitti:

Miten tää käytännössä toimii, löytyykö videoo?



Ei miulla ole videota, mutta pitää joskus vaikka ottaa. En tosin lupaa laadullisesti kummoisia, siitä on aikaa kun ollaan tätä tehty. :nauru:

Käytännössä tuo harjoitus yhdistää kaksi erilaista perustaitoa, jotka pitää ensin harjoitella erillisinä toimivaksi ennen asioiden yhdistämistä.

Me siis harjoiteltiin ensin sitä, että koira irtoaa kintut vipattaen kun mie lähden juoksemaan eteen. Käytännössä koira opetettiin menemään targetille ja toistoja tehtiin niin paljon, että koira ei välittänyt lainkaan minun tuottamastani häiriöstä (= koiran perässä täysillä juoksemisesta) vilkuilemalla tai mutkittelemalla tai himmailemalla. Välimatkaa targetille oli muutamia kymmeniä metrejä.

Erikseen harjoiteltiin myös sitä, että kun linjani ei ole suoraviivainen, koiran on pysyttävä hyppysissä. Ensin kävelin ympyrän kaarta ja palkkasin koiraa koko ajan siinä mukana pysymisestä - nami koiran nenän eteen niin, että pää pysyy suorassa. Siitä sitten pikkuhiljaa namitustiheyttä laskien ja omaa tempoa nostaen. Lopulta koira juoksee vierellä (ulkokaarella), kun juokset ympyrän kaarta. Myöhemmin mie palkkasin koiraa niin, että kesken kaaren pysähdyin koiraa kohti ja palkkasin sen lelulla (en siis heittänyt lelua mihinkään, koska palkan suunnalla en halunnut vahvistaa irtoamista kauemmas minusta!).

Sitten yhdistettiin nämä kaksi harjoitusta. Aluksi otin yhden toiston targetille irtoamista, minkä jälkeen siirryimme tekemään ympyräharjoitusta kauemmas targetista. Sopivassa vaiheessa kuitenkin suoristin linjani ja lähdin juoksemaan suoralinjaisesti kohti targettia irtoamiskäskyn kera (aika pian jätin irtoamiskäskytkin pois, koska mie itte haluan että koira oppii lukemaan ensisijaisesti miun kroppaa eikä kuuntelemaan ääntä), jolloin koira irtosi targetille.

Tästä seurasi (ja helposti seuraakin) se, että ympyräharjoituksessa koira alkoi kytätä targetteja ja yritti ryöstää. Sitten vaan otetaan askelia taaksepäin ympyräharjoituksessa, hidastetaan tahtia, palkataan useammin eikä irrota joka kierroksella.

Tuota harjoitusta voi tehdä useammallakin kauemmas sijoitetulla targetilla, joiden keskellä tehdään ympyräharjoitusta ja irrotaan satunnaisesti välillä jollekin targetille.

Tämä on meidän ohjaussysteemissä sellainen perustaito, joka helpottaa radan suorittamista kovasti. Koiran on toisaalta pystyttävä irtoamaan, mutta toisaalta maltettava myös pysyä hanskassa. Tämä harjoitus on siinä ainakin meitä auttanut, meillä tosin on etenkin tuon kontrollipuolen kanssa vielä paaaaaaljon tekemistä ihan hamaan loppuun asti. :nauru:
(Viestiä on muokattu torstaina, 03.01.2013 klo 16:47)

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 03.01.2013 klo 17:45  
+
0

Jemima kirjoitti:

Google löytää hirmuisia määriä mölliratoja kun pistää hakusanaksi agility mölli ja etsii kuvahaulla :). Toimii myös jos haluaa löytää hyviä keinoja treenata tiettyjä ohjauskuvioita.



Googlesta oon selaillutkin, mutta olisi mukava jos saisi radoista myös kommentteja tätä kautta.
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 03.01.2013 klo 19:28  
+
0
Mä aloin naksutella tuolle koiralle kosketusalustaa, mutta se ei kyllä yhtään tajua, että nimenomaan tassulla pitäisi läpätä matonpalaa. Koira kyllä kävelee sen yli, ottaa suuhun ja tuo, tapporavistaa ja hökeltää, mutta ei vahingossakaan lätkäise tassulla sitä. Se myös tekee sitä samaa mitä aina naksutellessa - peruuttaa, kävelee takaisin mun luo, peruuttaa, kävelee takaisin mun luo, peruuttaa, kävelee takaisin mun luo, peruuttaa... Ja toki se mennessä ja tullessa kävelee maton yli, mutta nimenomaan yli, eikä edes hipaise sitä. :roll: No, jatketaan harjoituksia huomenna.

Idea olisi nyt siis ottaa matto käyttöön ylösmenokontakteille, ja toki tuo irtoamisharjoitus kuulostaa myös hyvältä. Mutta katsotaan tuleeko tästä mitään. Puomin alastulopalan voisi rakennella huomenna valoisan aikaan, josko se mahtuisi autoon mukaan kun palaan huomenna takaisin kotiin.

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 03.01.2013 klo 21:45  
+
0
^Eikar teki kaikkea tuota samaa kun aloitettiin kosketusalustalla harjoittelu :nauru: Jos haluamaani toimintoa (tassulla alustaan koskeminen) ei tullut, otin alustan pois ja hetken päästä laitoin takaisin. Muutamien yritysten jälkeen Eikar vahingossa osui tassulla alustaan ja siitä heti naksautin ja palkkasin. Sen jälkeen tuolle valkeni mitä alustan kanssa kuuluu tehdä. Toivottavasti huomenna teilläkin lamppu syttyy koiralla!
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 03.01.2013 klo 23:12  
+
0
^No itse asiassa kokeiltiin nyt iltalenkillä uudestaan. Ihan yhtä huonolla menestyksellä.. Kyllä tuo siinä peruuttelun ja muun hökeltämisen (ympäri pyöriminen, mun kiertäminen, alustan kiertäminen, edestakaisin juokseminen) lomassa vahingossa saattaa tällätä tassun alustalle, mutta vaikka mä naksuttelin sille kourallisen nappuloita siitä vahingossa tassun tälläämisestä, ei se tajunnut mistään mitään. Mä taidan olla vähän huono naksutinkouluttaja, kun en saa koiraa tajuamaan jotain niinkin helppoa kuin kosketusalustaa :roll:

On nämä lukot yleensä auenneet parin päivän tai viikon taukojen aikana, tämä meidän naksutinkoulutushan etenee aina näin. Koira ei tajua jutusta hölkäsen pöläystä ja parin viikon päästä kokeillessani uudestaan se tekee jutun kuin vanha tekijä. Toivottavasti tämä sujuu vanhan kaavan mukaan.

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: AGILITYPULINA 3 - Perjantaina, 04.01.2013 klo 07:35  
+
0
Tiainen, kuulostaapa hauskalta! Ja varmaan tehokas, ehkä pitää ittekin kokeilla tuommoista targetille irtoamista muualla kuin kentällä! Kuollut lelu varmaan toimii vastaavasti myös.

Kaislus, mitä jos ottaisit alkuun isomman namialustan (oletan että kyse on aika isosta koirasta jos kerran astuu alustan yli), jolloin pääsisit ehkä paremmin vangitseman sen hetken kun alustalle menee tassu?

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: AGILITYPULINA 3 - Perjantaina, 04.01.2013 klo 10:24  
+
0
^Toi on jo aika iso, semmonen 30cmx15cm noin suunnilleen. Nameja en missään nimessä laita siihen alustalle, tai maan nuuskimisesta ei tule loppua koskaan! Been there.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: AGILITYPULINA 3 - Perjantaina, 04.01.2013 klo 10:51  
+
0
^Palkkaa eka siitä askeleesta kohti alustaa, vaikka ei siihen osuiskaan ja annat sen palkan sellaiseen kohtaan, että se nauttii palkastaan ollen samalla joku tassu alustalla. Jos olet riittävän nopea, niin pääset siitä heti vahvistamaan tassu alustalla oloa. Kyllä se siitä pian hoksaa.

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: AGILITYPULINA 3 - Perjantaina, 04.01.2013 klo 10:53  
+
0
^^ Teepä treenistä vähän erilainen. Laita alusta piiloon selän taa ja kiinnitä koiran huomio itseesi. Sitten ota alusta selkäsi takaa ja lähde vetämään sitä vauhdikkaasti koirasta pois päin pitkin maata, voit samalla innostaa koiraa höpöttelemällä. Koiran pitäis alkaa saalistaa alustaa, jolloin se lättää etutassunsa sille --> palkka. Tällä tavoin alustalle menostakin saa paljon vauhdikkaamman, eikä koira vaan lönköttele steppaamaan sen päälle. :)

Ääääh. Möllikisoissa vieraassa hallissa Ripa sössi kepit ja ajattelin että se oli vaan joku aivopieru. No, eipäs ollutkaan.. Olin eilen treenaamassa siellä samalla hallilla ja eka keppitoisto meni ihan reisille. :( Etupalkalla ok, mutta muuten oli vaikeuksia ja meinaa lopettaa kesken. Omalla hallilla kyllä onnistuu, mutta perskule siellä on keppiväli 60 cm ku kävin mittaamassa! Koiralla siis vaikeuksia saada sovitettua rytmi 50 cm keppiväliin. Voi itku ja aika loppuu kesken. :(

//väksyjä
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 04.01.2013 klo 10:54)

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: AGILITYPULINA 3 - Perjantaina, 04.01.2013 klo 11:26  
+
0

Rez kirjoitti:

Omalla hallilla kyllä onnistuu, mutta perskule siellä on keppiväli 60 cm ku kävin mittaamassa! Koiralla siis vaikeuksia saada sovitettua rytmi 50 cm keppiväliin. Voi itku ja aika loppuu kesken. :(



Eikö keppien väli ole säännöissä määrätty tarkkaan? Niin mä olen ainakin luullut..

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: AGILITYPULINA 3 - Perjantaina, 04.01.2013 klo 11:30  
+
0
Kiitti vinkeistä! Mä oon muka kouluttanut tuolle vaikka mitä naksulla, mutta silti tää on aina tämmöistä pään seinään hakkaamista :roll:

Rez, säännöissä sanotaan että keppivälin pitää olla 60cm, siis se "vapaa väli" eli kepin etureunasta toisen kepin takareunaan.

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: AGILITYPULINA 3 - Perjantaina, 04.01.2013 klo 11:42  
+
0
^^ Ja ^ ooh, kuin mä muistin et kisoissa keppiväli on 50 cm? Vaikka ku tarkemmin miettii ni sehän muutettiin 60 cm! Katsoin vielä säännöistäki varmuudeks. Jes, nyt ei tarvi stressata niin paljoo. ;D Mua aina jännittää mennä kisoihin ihan vieraalle pujottelulle, ku koiralla on siinä edelleen joskus epävarmuuksia.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: AGILITYPULINA 3 - Perjantaina, 04.01.2013 klo 14:02  
+
0

Rez kirjoitti:

Koiran pitäis alkaa saalistaa alustaa, jolloin se lättää etutassunsa sille --> palkka. Tällä tavoin alustalle menostakin saa paljon vauhdikkaamman, eikä koira vaan lönköttele steppaamaan sen päälle.



Kosketus alusta on oikeasti yks simppelimpiä asioita opettaa ja itse en kyllä itse alustaan liittäisi mitään saalistusta tai muuta houkuttelua. Jos ei homman opettaminen ilman sitä onnistu, niin sitten on kouluttajan korkea aika opetella ne perustaidot, jotka sen opettamisessa tarvitaan ja myös ne taidot, jotka tarvitaan saamaan suorituksesta nopea. Lähtien ajoituksesta, vahvistetiheydestä, palkan paikasta, suunnasta ja laadusta jne.:hymy:

Sanni

Sanni
Viestimäärä: 1032

VS: AGILITYPULINA 3 - Perjantaina, 04.01.2013 klo 14:07  
+
0
Voiko Kaislus olla, että ympäristössä on liikaa ärsykkeitä, eikä koira pysty keskittymään kunolla siihen, mitä yrität opettaa? Ellen nyt ihan väärin ymmärtänyt, niin olitte iltalenkin yhteydessä naksutelleet?
"Jotta säilyttäisi todellisen suhteudentajun omasta tärkeydestään, jokaisella pitäisi olla koira palvomassa häntä ja kissa, joka jättäisi hänet huomiotta."
http://vilmaneiti.blogspot.com/

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: AGILITYPULINA 3 - Perjantaina, 04.01.2013 klo 14:11  
+
0
^Yleensä aloitan uuden jutun opettamisen olkkarissa, ja siellä meno on ihan samanlaista hökeltämistä. Mutta tosiaan aiemmilla kerroilla parin päivän tai viikon tauko on auttanut, kun koira on saanut mietiskellä asiaa hetken. Katsotaan mitä käy, ei tuo tassun länttääminen alustalle VOI olla niin vaikea juttu etten saa sitä opetettua, kun olen kuitenkin opettanut sille aika monta paljon vaikeampaakin juttua naksulla.

Ja jee kontaktiharjoituspalikka on valmis. :D Ei ku opettelemaan sitä ja!

//Aijoo, tuo saalistaminen on aika riskialtista tämän koiran kanssa, kyseessä on kuitenkin noutaja ja sitä himottaisi muutenkin ihan hirveästi ottaa tuo matonpala suuhun. Parempi vaan, että se on kuollut eikä liian houkuttava :D
(Viestiä on muokattu perjantaina, 04.01.2013 klo 14:12)

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: AGILITYPULINA 3 - Perjantaina, 04.01.2013 klo 15:29  
+
0
^^^ Tuo tyyli opettaa kosketusalusta on Tavoitteena täysi 10 -kirjasta. Alustaahan voi käyttää mm. ruudussa ja luoksetulon stopeissa. Opetustyylin tavoitteena on saada kosketusalustasuorituksesta sellainen, jossa koira juoksee täysii alustalle ja lättää etutassunsa sille ponnekkaasti. Omalle koiralle oon alustan aikanaan opettanut ihan sheippaamalla, mutta tolla tavalla sain suoritukseen rutkasti vauhtia ja voimaa. Tapoja on monia, eikä kaikki sovi kaikille koirille. Mitäänhän ei menetä jos kokeilee, turha minusta lytätä mitään tapaa jos tulos on haluttu. :)
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: AGILITYPULINA 3 - Perjantaina, 04.01.2013 klo 16:05  
+
0
^Pointtini ei ilmeisesti tullut oikein selväksi...En sanonut, etteikö kosketusalustaa tuollakin tekniikalla saisi opetettua, mutta se ei ole kovin operantti tapa ja minusta nimenomaan esim. kosketuskeppi ja -alusta ovat sellaisia juttuja joissa on helppo ja siksi myös kannattavaa opetella operantin koulutustavan perusteita. Ei sillä, että kaikkien olisi pakko koiriaan operantisti kouluttaa, vaan siksi että sen lainalaisuudet on hyödyllistä opetella itse kunkin, myös siltä osin kuinka saada operantisti koulutettua vauhdikkaita ja "vietikkäitä" suorituksia.

Ja kuten tässäkin keskustelussa on tullut ilmi, niin tuolla tuolla systeemillä haasteena on mahdollisesti se oman toiminnan häivyttäminen ja mahdolliset toimintaan helposti yhdistyvät muut saaliskäyttäytymisen vivahteet, jotka pitää sitten saada sammutettua pois, mutta voivat olla koiraa helposti itsessään palkkaavia.

Häsläykseen ensimmäinen resepti on yleensä oman toiminnan rauhoittaminen ja "kliinisöinti". Kun ohjaaja "säätää" niin koirakin häslää eikä keskity siihen mitä on tekemässä. Jos Kaislus saat videoitua, niin sit on helpompi vinkata mistä voisi olla kiinni, ettei onnistu.

  Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 79
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28161
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6321
Viestejä yhteensä545651
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 04:15)