Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Tiistaina, 04.12.2012 klo 07:56

Agilitypulina 3

Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 79

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: AGILITYPULINA 3 - Perjantaina, 04.01.2013 klo 16:35  
+
0
^Joo, mä voin ottaa videota, jos ehtisi huomenna taas naksutella :) Olen kyllä yrittänyt seistä paikoillani, koska tuo rekku on just semmoinen joka alkaa mun sählätessä mennä ylikierroksille. Ja naksuttelu kyllä on ihan hauskaa, kun välillä voi hihitellä pöhkölle koiralle joka tekee jotain ihan hassuja juttuja saadakseen mut naksauttamaan.

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: AGILITYPULINA 3 - Perjantaina, 04.01.2013 klo 23:29  
+
0
^^ Oon itse sitä mieltä, että operantti koulutustapa on tosi jees juttu, mutta vauhtia, voimaa ja viettiä vaativissa hommissa ei välttämättä aina se toimivin. Ite tuun jatkossakin opettamaan esim. merkille menon niin, että siellä on lelu takana odottamassa, en sheippaile koiraa steppaamaan merkin taa. Ei niitä "lainalaisuuksia" mikään pakko oo harkata just sillä kosketusalustalla, kuten totesitkin. Mä olin joskus tosi ehdoton että joo kaikki pitää sheipata ja operantti sitä ja tätä, mutta vuosien varrella oon oppinut jo hiukan soveltamaan. On hauska poimia omaan käyttöön eri koulutustavoista ne jutut, mitkä toimii omalla piskillä. Vielä riittää kuitenkin ihan hirveesti opeteltavaa ja sepäs se kivaa onkin. :)

Mun vanhempi koira on tosi kärsimätön ja häseltää naksutellessa tai vaihtoehtoisesti voi lamaantua ihan täysin. Se ei auta asiaa jos ite säheltää kanssa, mutta mun mielestä oppiminen tällä koiralla onnistuu parhaiten, kun sitä vähän auttaa alkuun. Jos ite oon vaan viilipyttynä, sähellys/lamaannus tulee takuulla. Sille sain myös komeen kosketusalustan tuolla saalisleikillä, eikä kumpikaan koirista oo alustaa koittanut suuhun laittaa. Mutta, tää nyt oli vaan ehdotelma.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Remux

Remux
Viestimäärä: 389

VS: AGILITYPULINA 3 - Lauantaina, 05.01.2013 klo 15:10  
+
0

Rez kirjoitti:

^^ Oon itse sitä mieltä, että operantti koulutustapa on tosi jees juttu, mutta vauhtia, voimaa ja viettiä vaativissa hommissa ei välttämättä aina se toimivin. Ite tuun jatkossakin opettamaan esim. merkille menon niin, että siellä on lelu takana odottamassa, en sheippaile koiraa steppaamaan merkin taa. Ei niitä "lainalaisuuksia" mikään pakko oo harkata just sillä kosketusalustalla, kuten totesitkin. Mä olin joskus tosi ehdoton että joo kaikki pitää sheipata ja operantti sitä ja tätä, mutta vuosien varrella oon oppinut jo hiukan soveltamaan. On hauska poimia omaan käyttöön eri koulutustavoista ne jutut, mitkä toimii omalla piskillä. Vielä riittää kuitenkin ihan hirveesti opeteltavaa ja sepäs se kivaa onkin. :)



Aivan samaa mieltä, ei ole kannattavaa jumittua yhteen ainoaan tapaan kun voi opetella eri koulutustavoista ne itselle ja koiralle sopivimmat jutut. Olen lähiaikoina katsellut täysin operantisti koulutettujen koirien videoita. Hienosti ja tarkasti ne tekee, mun mielestä siitä tekemisestä silti puuttuu se jokin. Minäkin taidan muistaa Rez parin vuoden takaiset kirjoitukset ja operantin koulutustavan ylistykset :nauru:

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: AGILITYPULINA 3 - Lauantaina, 05.01.2013 klo 21:10  
+
0
^ Muistat varmaan jonkun luoksetuloa/irtipitoa tms. käsittelevän ketjun..? :) Eipä ny muuta tuu mieleen. Vastaehdollistamisesta oon edelleen täysin samaa mieltä ja seuraavalla koiralla toimin pääpiirteittäin samalla tavalla ku nykyisellä. Agilityssa aattelin jatkossa sheippailla alastulokontaktit, nekin vaan osittain.. Mutta siihen se taitaapi jäädä. Käytän röyhkeesti ihan vaan saaliilla "houkuttelua", hyi hyi. :nauru:

muok// Tänään tehtiin viimeistelytreeni. Mä niin toivon et koira olis hyvässä vedossa, sillä ku voi olla noita oloja. Kahtellaan.. Jännittää aivan törkeesti.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 05.01.2013 klo 21:12)

Remux

Remux
Viestimäärä: 389

VS: AGILITYPULINA 3 - Lauantaina, 05.01.2013 klo 22:53  
+
0
Saaliilla houkuttelulla minä olen lähes kaiken opettanut. Ihan koko kontaktit myös, tai vaiheessahan ne vielä on. Enkä näe siinä mitään vikaa. Saalisvietti on kuitenkin useimmilla koirilla se moottori josta kaikki tavalla tai toisella irti otetaan. En kyllä näe mitään vikaa operantissakaan, jos siitä tykkää.

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: AGILITYPULINA 3 - Sunnuntaina, 06.01.2013 klo 15:33  
+
0
Vika nolla plakkarissa ja kakkosiin! Ei pöllömpi kisaamisen alku koiran pitkän sairasloman jälkeen. :jjei: Ei se nyt mikään kaunein nolla ollu ku väärän putken pään houkutusta yritin välttää valssilla, mutta en sit ehtinyt ja se tais näyttää lähinnä joltain kansantanhuamiselta. :nauru: Tiesin kyl etten tuu ehtimään, mut parempi noin ku koira väärässä putken päässä. Tarvii tollasia kohtia kyl harkata nyt. Kansantanhuilla sijoitus oli 2. Videokamera unohtu kotiin, olis kyllä ollu kiva nähdä oliko meno yhtä sekasen näköstä ku miltä tuntu, heh. Juoksutekniikka mun tarvis kyl opetella paremmaks..
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 06.01.2013 klo 15:34)

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: AGILITYPULINA 3 - Sunnuntaina, 06.01.2013 klo 18:17  
+
0
Helmille 2. LUVA ja 3. sija agiradalta sekä HYL hyppyradalta. Tuli vähän yllärinä, että hyppyradan rimat olivat 60 cm ja radalla kaksi kohtaa, joissa oli luontevinta tehdä takaakierto. Takaakierrot aiheuttavat nyt päänvaivaa: 45 no problem, 50 vähän arveluttaa, 55 ou nou, 60 tulee ali. Ois vaan pitänyt tehdä pakkovalssi ja joku viritys. Mutta on tässä toisaalta aikaa harjoitella, ei tällä ohjauskuviovalikoimalla kakkosissa pärjäisi millään. Muuten Helmi oli oikein hyvä, juoksi ja irtosi - oikea yllätyskettu! Vauhtiakin piisasi, ei tehty edes hitainta nollaa agiradalla. Ja 60 cm ei ole ongelma, jos mennään suoraan.

Muoks. Piti tulla vielä onnittelemaan Reziä. =)
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 06.01.2013 klo 18:40)

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: AGILITYPULINA 3 - Sunnuntaina, 06.01.2013 klo 20:19  
+
0
Olisko jollain antaa hyviä vinkkejä muurin opetteluun? Jedin kanssa ollaan jumiuduttu, kun Jedin mielestä olisi huomattavasti helpompaa laittaa tassut muurille kun menee yli (paljon paremmin pääsee yli niin!). Oon nyt laittanut vaan ne muurin mustat, pyöreät osat (?) siihen reunojen väliin ja niistä koira menee hyvin yli, mutta miten tästä jatketaan? Että koira tajuaisi, että koko rakennelmasta pitäisi mennä yli? :mietiskel:
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: AGILITYPULINA 3 - Sunnuntaina, 06.01.2013 klo 20:48  
+
0
^ Meidän treeneissä yhdelle koiralle laitettiin ne valkoiset päällimmäisiksi tulevat palaset siihen väärinpäin, eli silleen U:n muotoisesti. Ettei olisi niin miellyttävää hypätä muurin kautta.

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: AGILITYPULINA 3 - Sunnuntaina, 06.01.2013 klo 21:06  
+
0
^ Meillä ne osat on ilmeisesti ne musta mitä oon pitänyt lattialla! Mulla ei toi väärten päin laittaminen ole tullut pieneen mieleenkään, joten otetaan kokeiluun!
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: AGILITYPULINA 3 - Sunnuntaina, 06.01.2013 klo 21:57  
+
0
Sitä en tiedä miten koiraystävällinen tuollainen on, mutta tämä russeli ainakin alkoi hyppäämään kunnolla yli kun pari kertaa pudotti ikävästi tuollaisen palikan. Herkemmälle koiralle ainakin aloittaisin matalalta ettei säikähdä. Varmaan on muitakin keinoja, tsemppiä treeniin :)

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: AGILITYPULINA 3 - Sunnuntaina, 06.01.2013 klo 23:08  
+
0
Jedissä on se hyvä puoli, että se on tyhmänrohkea :nauru: En oo vielä tavannut mitään asiaa, mitä se olisi säikähtänyt kunnolla. Keinunkin oppi ihan viikon aikana, kun sekin oli vaan hurjan jännä ja kiva!
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: AGILITYPULINA 3 - Maanantaina, 07.01.2013 klo 09:35  
+
0
Lämmittää kyllä sydäntä, kun kiivilintu on päässyt nyt agia harrastamaan - muistan kun muutamaa kuukautta aiemmin surit, ettei siitä tule mitään. :hymy: Silloin kolmisen kuukautta sitten kerroit Jedin hyppykammosta, saanko kysyä miten sen kanssa nykyään? Mites Raxun kanssa?

Nöö pääsee tänään vähän osaavampiin käsiin, kun mie oon flunssassa. Saa koutsi pyöritellä kärsäeläintä radalla. Pitää ottaa videokamera mukaan. :hymy:

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: AGILITYPULINA 3 - Maanantaina, 07.01.2013 klo 12:21  
+
0
lintuja onnea myös sinulle ja koiruudelle! :) Me alotetaan tänään uudessa ryhmässä, mut sit taidetaan loppuviikko huilailla agilitysta. Nyt on käyty torstaista saakka joka päivä tekemässä jotain pientä.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: AGILITYPULINA 3 - Maanantaina, 07.01.2013 klo 13:05  
+
0

Rez kirjoitti:

^^ Oon itse sitä mieltä, että operantti koulutustapa on tosi jees juttu, mutta vauhtia, voimaa ja viettiä vaativissa hommissa ei välttämättä aina se toimivin. Ite tuun jatkossakin opettamaan esim. merkille menon niin, että siellä on lelu takana odottamassa, en sheippaile koiraa steppaamaan merkin taa. Ei niitä "lainalaisuuksia" mikään pakko oo harkata just sillä kosketusalustalla, kuten totesitkin. Mä olin joskus tosi ehdoton että joo kaikki pitää sheipata ja operantti sitä ja tätä, mutta vuosien varrella oon oppinut jo hiukan soveltamaan. On hauska poimia omaan käyttöön eri koulutustavoista ne jutut, mitkä toimii omalla piskillä. Vielä riittää kuitenkin ihan hirveesti opeteltavaa ja sepäs se kivaa onkin. :)

Mun vanhempi koira on tosi kärsimätön ja häseltää naksutellessa tai vaihtoehtoisesti voi lamaantua ihan täysin. Se ei auta asiaa jos ite säheltää kanssa, mutta mun mielestä oppiminen tällä koiralla onnistuu parhaiten, kun sitä vähän auttaa alkuun. Jos ite oon vaan viilipyttynä, sähellys/lamaannus tulee takuulla. Sille sain myös komeen kosketusalustan tuolla saalisleikillä, eikä kumpikaan koirista oo alustaa koittanut suuhun laittaa. Mutta, tää nyt oli vaan ehdotelma.



Menee vähän teoreettiseksi, mutta jos lelu on merkin takana valmiina odottamassa ilman että koira näkee, niin silloinhan ollaa toiminanassa hyvinkin vahvasti operantilla alueella :wink: Ja kuten jo sanottu, niin on ehdottoman hyvä, jos kouluttajalla on mahdollisimman laaja valikoima keinoja saada toiminta aikaiseksi ja opettaa se koiralle. Ja toki se millä keinolla kullakin koiralla saadaan haluttu lopputulos nopeiten riippuu monesta asiasta, joista ei vähimpinä ohjaajan taidot ja koiran aiempi oppimishistoria. Useinmiten samaan lopputulokseen on montakin tietä ja olen ehkä hieman outo, mutta välillä teen ihan kokeiluluontoisesti niin, että päätän tavan jo etukäteen ihan vain kokeillakseni osaanko opettaa jonkun jutun esim. sheippaamalla ja jos en osaa niin sitä suuremmalla syyllä yritän opetella.

Remux kirjoitti:

Saaliilla houkuttelulla minä olen lähes kaiken opettanut. Ihan koko kontaktit myös, tai vaiheessahan ne vielä on. Enkä näe siinä mitään vikaa. Saalisvietti on kuitenkin useimmilla koirilla se moottori josta kaikki tavalla tai toisella irti otetaan. En kyllä näe mitään vikaa operantissakaan, jos siitä tykkää.



Huokuttenlun suurin ongelma on, että usein sekä koira että ohjaaja jäävät siihen helposti kiinni eikä koira keskity siihen mitä on tekemässä kun keskittyy vain siihen palkkaan -> jos houkuttelu on läsnä yhtään minimiä kauemmin, niin sen häivyttäminen kestää kauan, jolloin koko opetusprojektin pituus kasvaa verrattuna siihen, että toimittaisiin puhtaammin operanteilla menetelmillä.
Kyllä mäkin käytän bc:llä suurimmaksi osaksi saalispalkkaa ja manssillakin riippuen harjoiteltavasta asiasta, vaikka houkuttelua käytän koulutuksessa vain melko valikoiden.

Remux

Remux
Viestimäärä: 389

VS: AGILITYPULINA 3 - Maanantaina, 07.01.2013 klo 16:22  
+
0
Ainahan kaikessa on huonot puolensa ja ongelmansa. Varsinkin jos ohjaaja ei ole toiminnan tasalla. Onko seuraava houkuttelua, operanttia, sekoitusta vai mitä? Näin olen A:n alastulokontaktin opettanut: Namialusta A:n alle johon pääsee 2on2offilla, tähän liitetty pysäytys käsky "pinta", alussa käytetty käsimerkkiä apuna, palkka vaihdettu leluun joka siirretty n. 1m päähän. Tämän jälkeen palkattu vaihtelevasti heittämällä tai kuolleella saalilla edestä vaihtelevien matkojen päästä. "Pinta" vihjesana alettu häivyttämään. Tällä hetkellä tilanne on se että koira hakee A:n hyvin, ylösmeno juoksukontakti pitää ainakin vielä (tämä opetettu samalla tyylillä), koira tulee harjan yli loikalla ja pysähtyy 80% varmuudella alasmenolle, oli palkka kädessä, taskussa tai edessä. Toistomääriä en osaa varmasti sanoa mutta olisiko jotain 60-70 toistoa. Tällä hetkellä luulen että pysäytyksestä pidetään kiinni kun ei ole tavoitteita kovin ylös.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: AGILITYPULINA 3 - Maanantaina, 07.01.2013 klo 16:50  
+
0
^En tiedä halusitko nyt varsinaisesti vastausta :nauru: mutta mun teoria osaamisen puitteissa tuo on sekoitus. Alussa toiminta ei ole ollut täysin operanttia, koska koira saa sen ruuan sieltä namialustalta sen lähes toiminnasta riippumatta ja koiran toiminnan on aikaansaanut ruualla ja kädellä houkuttelu. Operantin puolelle mennään periaatteessa siinä kohtaa, kun palkan saanti riippuu koiran tekemästä valinnasta pysähtyäkkö kontaktille vai ei. Eli toiminnan seuraukset alkavat joko vahvistaa tai sammuttaa toimintaa. Ei-operantissa toiminnassa taas ohjaaja toimii ensin (esim. houkuttelee) ja saa siten itse ensin toimimalla vasta koiran toimimaan. (Jonka jälkeen tosin siirrytään usein taas operantille alueelle eli palkkaamaan koira)

Remux

Remux
Viestimäärä: 389

VS: AGILITYPULINA 3 - Maanantaina, 07.01.2013 klo 18:11  
+
0
Onko se sitten operanttia että koiran pysähtyessä kontaktille se saa palkan mutta tullessa yli, lelua ei heitetä tai apuohjaaja nostaa lelun pois? :nauru:

En oikeastaan odottanut vastausta, tiesin että siinä on sekoitus. Operantin ymmärrän niin että koira tarjoaa erilaisia toimintoja palkan toivossa ja niistä merkataan halutut. Eli esimerkiksi A:n vieressä seisoskellaan ja merkataan kun koira koskee tai jopa vain katsoo estettä ja tätä lähdetään vahvistamaan eteenpäin. Operantissa ohjaaja on täysin passiivinen ja koiran tekemisestä poimitaan haluttu käytös. Tämä nyt ehkä lipsuu vähän ketjun aiheesta, vaikka kyllähän operanttiakoulutusta käytetään paljon myös agilityssä, luultavasti kuitenkin paljon enemmän houkuttelua.

Esimerkkini tarkoitus oli lähinnä tuoda ilmi ettei houkuttelun kautta koulutukseen välttämättä niin paljon tarvi toistoja. Täytyy vain osata karsia avut tarpeeksi ajoissa pois. Omalla kohdallani on jotkut jopa ihmetelleet kuinka vähillä toistoilla vaikeutan asioita koiran silti oppiessa. Liitän myös vihjesanan heti halutun toiminnan esiintyessä jolloin avuista pelkkään vihjesanalla tapahtuvaan toimintaan siirtyminen on mielestäni nopeampaa. Tähän tietysti vaikuttaa se että koirani on ällistyttävän nopea oppimaan ja pienellä määrällä toistoja päästään jo hyviin suoritusvarmuuksiin. Toisaalta se ei kestä juurikaan epäonnistuneita suorituksia joista ei palkkaa tule joten senkin vuoksi olen ajautunut houkutteluun jolla varmistan halutun toiminnan mahdollisimman nopeasti koiran motivaation riittämiseksi.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: AGILITYPULINA 3 - Maanantaina, 07.01.2013 klo 20:59  
+
0
^No meillä esim. Sumu ekan kerran merkin nähdessään meni tietysti katsomaan, että mikäs tuo tötsä on. olin kerrankin ripeä: sanoin palkkasanan ja heitin palkaksi pallon, eli käytännössä merkin hoksaamiseksi riitti yksi onnistunut toisto. Sumu tuntuu oppivan suurimman osan asioista nopeasti vähän tavasta riippumatta, kuten sunkin koira. Vastaavasti taas Chi on terrierinä enemmän mallia putkiavoi eikä palkan nähdessään sen päässä saa kovinkaan helposti liikkumaan kuin sen yhden, pelkkää palkkaa koskevan ajatuksen: ruokaa ruokaa ruokaa!!! vinkulelu, vinkulelu! vinkulelu!!!, jolloinka jos toiminnan on aikaansaanut houkuttelulla, niin kaikista exrta avuista on ihan mega hankalaa päästä eroon.
Sama koskee myös kaikkia häiriötä: terrieri huomioi kaikki häiriötä ja ne pitää esitellä sille todella pikkuhiljaa ja bc taas hoksaa usein kerrasta tai kahdesta että "yrität vaan saada mut mokaamaan, mutta mäpä tiedän miten tää homma menee"
Omalla tavallaan opettavaisia tapauksia molemmat.:roll:

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: AGILITYPULINA 3 - Tiistaina, 08.01.2013 klo 10:57  
+
0

Tiainen kirjoitti:

Lämmittää kyllä sydäntä, kun kiivilintu on päässyt nyt agia harrastamaan - muistan kun muutamaa kuukautta aiemmin surit, ettei siitä tule mitään. :hymy: Silloin kolmisen kuukautta sitten kerroit Jedin hyppykammosta, saanko kysyä miten sen kanssa nykyään? Mites Raxun kanssa?



Jedin hyppykammo oli jännä juttu, koska kun lähdettiin agin alkeisiin, se ei enää jännittänyt mitään. Muutamalla eri ulkoradalla se yritti kovasti kiertää kaikki mahdolliset esteet häntä koipien välissä, mutta nyt se kipitti tyytyväisenä kaikki mahdolliset esteet läpi nähtyään, miten muut koirat kurssilla sai namia kun meni. Joko kasvanut aikuiseksi tai hukannut viimeiset aivosolunsa, mene ja tiedä :nauru: Raxun kanssa tehdään tällä hetkellä lähinnä tokoa ja yritetään saada perustottelevaisuus kuntoon.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

  Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 79
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6329
Viestejä yhteensä545679
Uudet käyttäjät tänään7
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 24.04.2024 klo 20:45)