Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 09.04.2010 klo 21:03

Agilitypulina

Siirry sivulle: 1 ... 48 49 50

Sysikoira

Sysikoira
Viestimäärä: 89

VS: AGILITYPULINA - Torstaina, 14.04.2011 klo 16:15  
+
0
Hah, ne jotka luuli Sysiä kookkaammaksi niin varmaan toinen koirani Tuju on sekoittanut, siinä on puolet palveluskoiraa ja on isokokoinen :D Sysi on tuommoinen makkarakoira, kummatkin vanhemmat sekarotuisia. Vauhtia on huomattavasti enemmän koiranmakkara + nälkä palkalla, kuin pitkä lenkki + omaa kuivaruokaa + ei suurta nälkää palkalla :D Pitää joskus ottaa videota koiranmakkarapalkalla tekevästä koirasta. Tosin kaikkein motivoituneimmillaankin Sysi on "hidas" verrattuna joihinkin terriereihin ja lyhytrunkoisiin. Siksi oon ajatellut, että me ei voiteta nopeudella, vaan tarkkuus on valttia. Yritän opettaa huolella ja kasvattaa vauhtia niin paljon kuin sitä saa kasvamaan..

HennaBella

HennaBella
Viestimäärä: 137

VS: AGILITYPULINA - Perjantaina, 15.04.2011 klo 12:11  
+
0
Vähäks mei ipana oli eilen loistava treeneissä <3 Se jakso keskittyä ja tehä ihan kympillä. Hypättiin jopa 45cm hyppyjä =D Saa nähä mite tänään jaksetaan tehä hommia =P
pk. collie Bella 20.5.2008
suomenlapinkoira Lilli 13.1.2010
Blogi

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: AGILITYPULINA - Keskiviikkona, 20.04.2011 klo 20:41  
+
0
Meinasin kirjoitella huomioita toisten treeneistä, mutta mites on: tykkääkös ihmiset että niitä treenejä kommentoidaankin vai kuin?

Meidän edelliset treenithän löytyy blogista:
klik
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: AGILITYPULINA - Torstaina, 21.04.2011 klo 08:48  
+
0
^Itse tykkään kommenteista, toki riippuu miten nekin esittää :hymy: Itse kyllä videoista näen hyvin omat virheeni, toki aloittelijalle kommentointi antaa enemmän, kunhan sitä ei tee liian negatiivisesti. Toinen yleensä huomaa sellaisia asioita mitä itse ei näe.

Kyllä monesti omia videoita ketsellessa naurattaa huomata "tuossa ohjaa väärällä kädellä, tuossa on liian lähellä, tuossa saattaa liian pitkälle, tuossa sojottaa kaksi kättä..." :nauru:

Mä koutsaan yhtä aloittelijaa (oman koiran sisko), ja se on tottunut siihen että mähän varmasti sanon jokaisen pieleen menneen asian harjoituksesta :paapatus: Toki mainitsen myös kaikki onnistuneet. Pyrin myös aina selittämään että koska sinä toimit näin koira toimi noin, kiinnitä huomiota siihen ja tuohon...
Itseäni harmittaa jos joku tekee "väärin" ja kukaan ei korjaa. Tätä olen huomannut ohjatuissa treeneissä. Toki omaksi ilokseen harrastajalle sillä ei olekaan niin merkitystä, mutta jos haluaa kisata ja päästä eteenpäin niin musta virheisiin on hyvä puuttua.

Tulipas sekava kirjoitus - eikun lisää kahvia että tästä herää :nauru:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: AGILITYPULINA - Torstaina, 21.04.2011 klo 16:05  
+
0
^Samalla lailla mäkin olen sen nähnyt, mutta sitten aloin miettiä että enpäs tiedä kokeeko muut asian samoin... Mutta siis mun treenejä ainakin saa ja on hyväkin kommentoida. Eihän sitä opi jos ei huomaa itse omia virheitä eikä kukaan kerro.

Mannatuksen treeneistä siis muutamia huomioita:
1. Onpas teillä kauheasti hälinää siellä! Häiritsisi ainakin mua.

2. Palkkaa! Eli mä palkkaisin reippaammin ja aiemmin että saisin vauhtia lisää. Ja muutenkin työstä pitää saada palkkaa.

3. Paljon toistoa. Oliko joku syy miksi otit sen alun (ja lopun) ratapätkän niin monesti?

4. 2 on 2 off. Eli tuo kontaktiesteen suoritus. Nyt näytti siltä että koira pysähtyy kontaktille nätisti, mutta ei oikein tiedä milloin siitä saa lähteä. Onko sille siihen joku selvä käsky ja merkki?

5. Kepeille lähetys paljon kauempaa. varsinkin kun on kujakepit käytössä. Syystä että silloin koira oppii hakemaan niitä keppejä kauempaa eikä tee niin helposti virheitä heti siinä ekassa välissä.

6. Kontaktipinnalle palkkaus? Onko joku syy miksi palkkaat keinun kontaktipinnalle etkä kontaktipinnan jälkeen?

Kaikenkaikkiaan musta siis noi oli kivan näköiset treenit ja koira meni mukavasti, ja jotenkin näyttää ihan kamalan pitkältä tää mun huomiolista mutta kun... moni asia mietityttää onko sille joku syy (ja mielellään kuulis syyn niin itsekin oppis) ja toisaalta itse on huomennut että se palaute on ensiarvoisen tärkeää. Mä olen siis itse viime treenien jälkeen palannut niinkin perusasiaan kuin hyppyesteen opetukseen 6-vuotiaan koiran kanssa...
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Mannatus

Mannatus
Viestimäärä: 365

VS: AGILITYPULINA - Torstaina, 21.04.2011 klo 18:02  
+
0
^

Kiitos Tigru vastauksista!! :) Mäkin siis haluan että kommentoidaan.

Nuo olivat Mannan ja mun ensimmäiset radat ikinä. Oli siis alkeiskurssin viimeinen kerta ja ennen ollaan menty vain yksittäisiä esteitä tai este+este+putki yhdistelmiä. Paikalla oli siis lähinnä juoksujen vuoksi aikaisemmilta kerroilta poissa olleita koirakoita. Koska kaiki olivat jo edellisellä kertauskerralla ehtineet käydä läpi ne esteet mitä oli jäänyt uupumaan niin ohjaajat olivat nyt tehneet kaksi pientä radan pätkää. Allekirjoittanut ei siis ole ikinä rataa mennyt, saatikka koira joten mielellään otetaan kommentteja vastaan!

Kahden viikon päästä meillä alkaakin alkeisjatkokurssi missä mennään enempi ratoja ja keskitytään ohjauksiin kun koira jo osaa esteet.

Tigru kirjoitti:

1. Onpas teillä kauheasti hälinää siellä! Häiritsisi ainakin mua.


Ryhmä oli jaettu puoliksi olisikos ollut 3+3 koiraa ja molemmat tekivät rataa yhtäaikaa + omatoimisesti esteitä, kuten mä puomia, keinua, kujia

Tigru kirjoitti:

2. Palkkaa! Eli mä palkkaisin reippaammin ja aiemmin että saisin vauhtia lisää. Ja muutenkin työstä pitää saada palkkaa.


Kiitos, pitääkin vauhdittaa tuota omaa palkkaamista ja ajoittaa se siihen kun koira on suorittanut esteen :peukku:

Tigru kirjoitti:

3. Paljon toistoa. Oliko joku syy miksi otit sen alun (ja lopun) ratapätkän niin monesti?


Eli omalla vuorolla tehtiin, kukin jonkun kerran se alku videon pätkä ja loppuvideon. Peräkkäin useamman kerran ja sitten oli toisen vuoro.

Tigru kirjoitti:

2 on 2 off. Eli tuo kontaktiesteen suoritus. Nyt näytti siltä että koira pysähtyy kontaktille nätisti, mutta ei oikein tiedä milloin siitä saa lähteä. Onko sille siihen joku selvä käsky ja merkki?


Näitä ei olla vielä kovin paljoa tehty ja omistaja ei vielä aina muista sanoa vapautussanaa.
Eli kontakti on "vänta" ja vapautus "jes"

Tigru kirjoitti:

5. Kepeille lähetys paljon kauempaa. varsinkin kun on kujakepit käytössä. Syystä että silloin koira oppii hakemaan niitä keppejä kauempaa eikä tee niin helposti virheitä heti siinä ekassa välissä.


Siinä oli molemmilla puolilla häiriötä. Toisessa päässä tehtiin keinua ja toisessa hyppy+muuri yhdistelmää. Tottapuhuakseni mä en ole vielä tajunnut koko kujien ideaa etenkään kun ne on melkeinpä suorassa. Tai no tietty sit kun alkaisi kaventaa.

Tigru kirjoitti:

6. Kontaktipinnalle palkkaus? Onko joku syy miksi palkkaat keinun kontaktipinnalle etkä kontaktipinnan jälkeen?


On syy! :) Eli keinulla mua ohjeistettiin palkkaamaan kontaktipinnalla, koska Mannakin on kevytkoira niin jos keinulla meenee 2on2off niin voi keinu lyödä takaisin päin vatsaan. Joten suosittelivat opettamaan vapautuksen esim. kolahduksesta.

Ilmoitin itseasiassa Mannan päivän keinukurssille, toivottavasti madutaan mukaan! :)
Shetlanninlammaskoira

Manna ♀ s. 23.07.2009
Nemi ♀ s. 22.08.2010

Mannan ja Nemin Blogi

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: AGILITYPULINA - Torstaina, 21.04.2011 klo 18:40  
+
0
^Enpäs olis arvannu että olitte ekaa kertaa tekemässä rataa! Ei näyttäny siltä olleskaan! Ja oikeasti oisin varmaan selittäny perusteellisemmin jos oisin arvannu. (Oliks sulleki eka kerta rataa? Ei ainaskaan näyttäny siltä?)

Meillä on ollut isompiakin ryhmiä ilman noin isoa meteliä samassa tilassa harjoittelemassa. Eli ei se koirien määrä vaan se metelin määrä...

Palkkaaminen nopeasti ja koiran kannalta näyttävästi oikeasti luo sitä motivaatiota. Meillä on monesti oikeasti aika isot bileet kun jokin menee oikein :nauru: Näyttää ääliömäiseltä mutta tuo koiriin vauhtia ja auttaa niitä kestämään sitä kun jotain pitää paikata. Radalla mä en koskaan palkkaa heti vaan aina jatkan eteen päin ikään kuin se rata jatkuisi vielä yhden esteen ja palkkaan sit koiran vauhdista. Siinä on ajatuksena se että koira ei oppisi lopettamaan töitä kuin seinään heti vikan esteen jälkeen. Yksittäisten esteiden jälkeen taas palkka heti jotta koira oppii oikean suoritustavan.

Toistosta: Onko joku syy miksi toistat jo onnistunuttakin rataa tai radan osuutta? Mä en nimittäin näe syytä toistaa rataa sinänsä jos se on jo kerran onnistunut. Joskus sen onnistuneen suorituksen saamiseen tarvitaan useampi toisto, mutta jos se menee kerralla nappiin niin sitten menee.

Vapautussana on hyvä olla :peukku: Mutta ymmärrän että se unohtuu alussa helposti. Itse käytän tuplapalkkaa eli toinen palkka kauemmas jonne koira vapautetaan. Se jotenkin selkiyttää sitä hommaa koirallekin.

Kujien idea on siinä että ne varmistaa keppejä koiralle sitten kun ne kepit on suorassa ja niitä on oikeasti se 12kpl. Silloin voit lähettää koiran kepeille toosi kaukaa ja luottaa siihen että se menee ne oikein. Pikkuhiljaa jätetään kujia pois koska se pujottelun idea on jo niin iskostunut koiran mieleen että se menee ne oikein oli kujia eli ei. Koko ajatus kepeissä on nykyisin se että koiralle pitäisi rakentaa imu ja halu mennä sinne kepeille ja että sen pitäisi itse oppia hakemaan se eka väli ja pujottelemaan. Ja sitä varten on olemassa kujat jolloin ohjaajan ei tarvi olla siinä vieressä osoittelemassa käsinensä mistä koiran pitää mennä... jolloin jos on siinä vieressä kuitenkin niin osa siitä ideasta häviää. Toki jos ympärillä on liikaa actionia niin sit on.

Miten se sitä takaisinpäin vatsaan lyö jos sen takatassut on keinulla ja etutassut maassa? Ja vapautuksesta koira oikeasti lähtee siitä keinulta? Kuinka kevyt se koira on? Mulla ei ainakaan toi 7kg ole liian kevyt 2 on 2 offiiin....

Palkkaamisesta ja toistosta puhun siksi että sulla on siellä ohjattavana itsestään hieman epävarman oloinen koira jolle vois tuoda itsevarmuutta sillä ettei turhia toistella ja että palkka on aina ruhtinaallinen. :peukku:
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Mannatus

Mannatus
Viestimäärä: 365

VS: AGILITYPULINA - Torstaina, 21.04.2011 klo 21:38  
+
0

Tigru kirjoitti:

^Enpäs olis arvannu että olitte ekaa kertaa tekemässä rataa! Ei näyttäny siltä olleskaan! Ja oikeasti oisin varmaan selittäny perusteellisemmin jos oisin arvannu. (Oliks sulleki eka kerta rataa? Ei ainaskaan näyttäny siltä?)


Oli tosiaan mun elämäni ensimmäinen rata myös, koska Manna on mun eka koira ja sitä ennen en tiennyt koko lajista! :nauru: Joten Olen todella otettu, jos näytti siltä, että ei ekaa kertaa oltu. :kumarrus: Että on joku haju miten siellä radalla mennään.

Tigru kirjoitti:

Meillä on ollut isompiakin ryhmiä ilman noin isoa meteliä samassa tilassa harjoittelemassa. Eli ei se koirien määrä vaan se metelin määrä...



Meillä oli siis koko halli täynnä porukkaa. Halli jaettu kolmeen osaan, joista meidän 6 koirakon ryhmä oli keskell. Vasemmalla kentällä oli kans n. 6 koirakkoa samaa alkeiskurssiporukkaa ja oikealla oli joku jatkavien tunti. :) Kyllä siellä taitanee muutamia aika äänekkäitä tapauksia olla.


Tigru kirjoitti:

Toistosta: Onko joku syy miksi toistat jo onnistunuttakin rataa tai radan osuutta? Mä en nimittäin näe syytä toistaa rataa sinänsä jos se on jo kerran onnistunut. Joskus sen onnistuneen suorituksen saamiseen tarvitaan useampi toisto, mutta jos se menee kerralla nappiin niin sitten menee.



Tuota en ole itse sen enempää ajatellut. Noissa radoissa ohjaaja pyysi menemään useamman kerran ja itseasiassa molemmissa vaihdoin ainakin kerran tekniikkaa. Ensinmäisessä radassa hain ensin putkelta, mutta sitten meninkin suoraan viimeisen esteen taakse ja toisessa radassa hain ensin vasemmalla kädellä putkelta esteelle ja putkeen, mutta sitten siinäkin toisella kertaa leikkasin koiran eteen ennen kuin tuli putkesta ja ohjasin oikealla kädellä.

Tigru kirjoitti:

Miten se sitä takaisinpäin vatsaan lyö jos sen takatassut on keinulla ja etutassut maassa? Ja vapautuksesta koira oikeasti lähtee siitä keinulta? Kuinka kevyt se koira on? Mulla ei ainakaan toi 7kg ole liian kevyt 2 on 2 offiiin....



Tätäkään en sen enempää tiedä, mutta näin mulle sanottiin. Manna painaa 6kg. Olisikohan keinuissa sitten eroa, kun yksi sheltti tuttu kertoi, että hänen 10kg sheltti uroksellakin keinu meinaa nousta, mutta on sen verta roteva koira, että saa pidettyä keinun maassa.

Tigru kirjoitti:

Palkkaamisesta ja toistosta puhun siksi että sulla on siellä ohjattavana itsestään hieman epävarman oloinen koira jolle vois tuoda itsevarmuutta sillä ettei turhia toistella ja että palkka on aina ruhtinaallinen. :peukku:



*Korvan taa* :)

Ihana kun joku jaksaa analysoida toisten videoita noin tarkkaan!
Shetlanninlammaskoira

Manna ♀ s. 23.07.2009
Nemi ♀ s. 22.08.2010

Mannan ja Nemin Blogi

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: AGILITYPULINA - Torstaina, 21.04.2011 klo 22:37  
+
0
^Mulla on agilityvajetta kun oon kipeenä enkä pysty ite treenaan :suru: Pakko purkaa tätä johonkin... jos sitten vaikka muiden treenien pillkomiseen niin...

Eli oikeasti teidän toistojen syy oli siinä että sä sait opetella erilaisia kuvioita. :D Silloin on erityisen tärkeää palkata se koira siinä välissä, koska jos palkkaa ei selvästi tule niin koira helposti olettaa tehneensä jotain väärin ja sitten joko alkaa paikata omaa suoritustaan tai menettää motivaatiota. Huomaatko kuinka videollakin Manna hakee sun katsekontaktia ja hyväksyntää jälkimmäisen rataosuuden jälkeen kun keskustelet jonkun muun kanssa? Eli se hakee sitä palkkaa. Pelkkä mekaaninen palkkaaminen ei monesti ohjaajapehmeälle koiralle riitä vaan se hyväksyntä on palkkaa melkein tärkeämpi juttu.

Keinuhomma kuulostaa tosi oudolta, mutta kai se on uskottava... Mä lisäksi lähtisin Mannan kanssa varmaan pillkomaan koko keinun ihan palasiksi eli ensin totuttamaan ääneen, sitten yli juoksemiseen ja sit pysäytykseen.

Ja musta oikeasti alkeiskurssilla ekana ratana EI sais olla pimeetä putkea! Jota ei edes helpotettu koiralle. Eli putkea jonka suu on kokonaan koiran näkymättömissä. Muuteski tosi pitkää ratapätkää... Mut mä olenki varmaan kaikkien agilityopettajien kauhu. Aina kysymässä, kyseenalaistamassa ja tekemässä toisin jos ei päteviä perusteluita oo....


Se palkka saa näkyä ja kuulua (Savu on muuten tuossa alussa sellaisen samanlaisen keinun kontaktipinnalla odottamassa, siksi mua ihmetyttää kuinka se sieltä nousis)

Hallalle kans palkkaa, kun palkkaa reilusti kestää toistaa (ja joo mä palkkaan ihan samalla lailla myös ohjatuissa treeneissä)
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

isla

isla
Viestimäärä: 8

VS: AGILITYPULINA - Perjantaina, 22.04.2011 klo 12:52  
+
0
Pitää nyt kommentoida tohon keinuasiaan eli kevyellä koiralla, joka tulee vauhdilla keinulle ja hakeutuu 2on-2offiin keinu voi pamahtaa maahan ja ns. kimmota siitä vielä koiran vatsaan (etenkin matalilla koirilla). Kevyillä koirilla kun niiden paino ei riitä pamauttamaan keinua pysyvästi maahan kerralla. Maksikoiralla tätä ongelmaa ei ole, sillä joko koira on niin painava, ettei keinu enää kimpoa maasta kovavauhtisessakaan suorituksessa tai sitten koiralla on tarpeeksi korkeutta, ettei keinu nouse kimmotessakaan vatsaan asti.

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: AGILITYPULINA - Perjantaina, 22.04.2011 klo 18:17  
+
0
^ 2-offissa keinulla on isollakin koiralla se ongelma, että se voi heittää etutassut reunan yli jo ennen ku keinu on maassa.. Siinä sit onkin koira niskoillaan maassa ja keinu tulee vielä päälle.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: AGILITYPULINA - Perjantaina, 22.04.2011 klo 18:51  
+
0
Mä ainakin haluan, että oma koirani joka on kääpiösnautseri pysähtyy keinulla kontaktille eikä 2on2off:iin. Mulla ainakin on se pelko, että koira, joka tekee juuri niinkuin on opetettu, niin keinu saattaa olla tulossa maahan niin kovaa, että koira voi loukata.

Itse treenaan samassa seurassa kuin Mannatus on alkeiskurssilla, niin meillä pienet koirat opetetaan pysähtymään kontaktille. Näin meillä ihan koulutetaan, että keinun suorittaminen on turvallista. Itse näen positiivisena, että koira pysyy keinun päällä kun se menee maahan.

Mullakin on agilityenergiaa, kun meillä on juoksujen takia taukoa.. Koira on vähän muissa maissa tällä hetkellä ulkona. Sisällä nukkuu pääasiassa.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi
(Viestiä on muokattu perjantaina, 22.04.2011 klo 18:54)

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: AGILITYPULINA - Perjantaina, 22.04.2011 klo 19:37  
+
0
Minä olen nykyään opettanut 2 on 2 off. Aiemmin opetin kontaktille pysähtymisen, joka aiheutti sen, ettei koira tajunnut mihin kohtaan sen pitäisi pysähtyä ja hidasteli kontaktiesteillä jo ylhäältä alas tullessa. 2 on 2 off on koiralle selkeämpi missä sen pitää olla.

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: AGILITYPULINA - Perjantaina, 22.04.2011 klo 19:44  
+
0
Siis kyllä meillä on A:lla ja puomilla 2on2off, mutta keinulla pysähtyminen kontaktille.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

  Siirry sivulle: 1 ... 48 49 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 08:15)