Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 20.12.2013 klo 20:00

Agilitypulina 4

Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 53

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: AGILITYPULINA 4 - Maanantaina, 03.02.2014 klo 09:07  
+
0
Mä taas en ole uskaltanut tehdä C/D-lonkkaisen kanssa ollenkaan agilityä kuvauttamisen jälkeen, koska silloin lonkassa oli kuitenkin jo nivelrikkoa. Ajattelin sen silloin niin, että jos puolitoistavuotiaalla on jo noin huonot lonkat, niin en halua riskeerata niitä harrastuksen takia yhtään enempää. Lonkat alkoivat vaivata levon jälkeisellä jäykkyydellä kun koira oli noin 8, eikä ole sen jälkeen huonontuneet. Eilen mummeli täytti jo 11 vuotta :)

Meillä oli pari viikkoa sitten taas silmät avaavat treenit, joista saatuja neuvoja olen nyt treenannut itsenäisesti. Rytmitys alkaa radalla sujua jo välillä ihan kivasti kun uskaltaa vaan luottaa siihen koiraan. Lisäksi ollaan tehty keppejä silloin tällöin ja keinua ahkerasti. Kepeille hakee jo kivasti kaikista kulmista ja kovasta vauhdista ja nyt kestää vedätystä ja esim. persjätön keppien jälkeen. Tän viikon jälkeen joudutaankin taas jäämään treenitauolle, koska jään autottomaksi siihen asti kunnes löydän uuden menopelin. Muita kontakteja en ole treenannut ollenkaan varmaan kuukauteen, että saa nyt nähdä uskallanko ilmota meitä helmikuun oman seuran kisoihin ollenkaan kun tulee taukoakin juuri ennen niitä.
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: AGILITYPULINA 4 - Maanantaina, 03.02.2014 klo 09:33  
+
0

lintuja kirjoitti:

Mutta: jos opettaa sekä pysäytykset ja juoksukontaktit, annetaanko kontaktiesteille eri käsky riippuen siitä kumpaa vaaditaan vai ilmoitetaanko koiralle haluttu suoritustapa kesken esteen (oletan siis, että juoksukontakti on jotenkin oma juttunsa eikä vaan super nopea vapautus 2 on- 2 offista..)??

Juu, kokonaan eri käsky, ja pysäytyskäskykin pitäisi antaa jo ennen estettä (tai siis käsky, jolla koira tietää, että sen tulee pysähtyä).

Me käytiin eilen treenaamassa kujaa junnun kanssa ja samalla vierailtiin naapuriseuran treeneissä vanhemman kanssa. Tuli taas ihan kiitettävästi palautetta tuosta omasta asennosta - miten se VOI olla niin vaikeaa seistä suorana?! Kohta alan oikeasti teipata jonkun harjanvarren kiinni selkääni ennen radalle menoa :mad:

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: AGILITYPULINA 4 - Maanantaina, 03.02.2014 klo 18:00  
+
0

Mikene kirjoitti:

[quote=lintuja]Juu, pihakoiranarttu muuttaa meille reilun viikon päästä.

Oo mikä valinta! Toivottavasti pentu täyttää tarpeet. Terppatuloa mukaan porukoihin :peukku:[/quote]

Eiköhän se kouluttajasta ole kiinni, jos jäävät täyttymättä. Aika jännä nähdä, osaanko tollaiselle sintille mitään opettaa. Hävitänkin sen varmaan heti, kun se on niin pikkunen.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 04.02.2014 klo 15:03  
+
0
Mää ostin lisenssin ja valkkasit kisat! :jjei: Pörilään vien kahdelle radalle mutta collie pääsee vain hypärille. En oikeasti osaa sanoa meidän kisakunnosta juuta enkä jaata mutta kohta se kai selviää sitten.
Rise to reset the world.

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 04.02.2014 klo 15:31  
+
0
^ Siellähän se sitten selviää :hymy:
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: AGILITYPULINA 4 - Keskiviikkona, 05.02.2014 klo 14:25  
+
0
Meillä on puolentoistaviikon päästä Porvoossa seuraavat kisat. :shifty: Toivottavasti pääsis treenaa parit kepit ja puomit ennen sitä jonnekin.
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: AGILITYPULINA 4 - Perjantaina, 07.02.2014 klo 15:41  
+
0
Tässä kaikille ajattelemisen aihetta kun mietitte miten ja kuinka paljon treenaatte ja milloin ylipäätään aloitatte treenaamisen. Jutun kirjoittajan on yksi Suomen huippu agilitaajista ja myös agility-yrittäjä. Tämän tarinan päätös

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: AGILITYPULINA 4 - Lauantaina, 08.02.2014 klo 16:35  
+
0
^Tuo tuli eilen vastaan FB:n puolella ja pisti kyllä miettimään. Nuo muutosehdotukset/kritiikin kohteet ovat vakavasti otettavia ja toivoisin itsekin, että lajissa kiinnitettäisiin enemmän huomiota noihin ja vastaaviin epäkohtiin. Lisäksi musta tuntuu, että esim. meillä painotetaan ihan liian vähän lämmittelyn, jäähdyttelyn, lihashuollon, ravinnon jne. merkitystä - osaltaan nämäkin voisivat olla osana treenejä.

Oon moneen kertaan miettinyt, miten fiksua on pitää isollakaan koiralla rimoja aina maksikorkeudessa. Meillä on treenit kahdessa eri paikassa vuoroviikoin, ja toisissa ovat kaikki ryhmän maksit hyppineet medikorkeuksia lattiamateriaalin takia. Mulla vanhempi on ihan selvä maksi eikä sillä koskaan ole ollut ongelmia rimojen kanssa, joten mietin keventäisivätkö medihypyt yhtään lajin tuomaa rasitusta.

Musta tuntuu, että on kauhea trendi treenata pennusta asti hullun lailla ja korkata kisaura samana päivänä kun ikäraja ylittyy. Omassakin seurassa olen kauhulla katsellut, kun 8kk ikäiset pennut osaavat mennä rataa, pujotella, tehdä kontaktit jne. Kyllähän mekin ollaan junnun kanssa jo treenattu, se on mennä putkeen, on tehnyt hyppytekniikkaa maks. kaksi kertaa kuussa, uskaltaa mennä keinun ja on yhtenä päivänä tehnyt keppikujaa, mutta tuskin se tulee kisavalmis olemaan vielä hetkeen ;)

Sanni

Sanni
Viestimäärä: 1032

VS: AGILITYPULINA 4 - Lauantaina, 08.02.2014 klo 19:06  
+
0
Tuo Vuorisumun linkittämä teksti kiertää toivottavasti aktiivisesti, ja jokainen harrastaja miettii asioita tarkemmin. Jospa niitä muutoksiakin jossain vaiheessa tulisi, esimerkiksi tuo maksikoirien rimakorkeus on pienelle maksille ihan järjetön. Myös Angatin peräänkuuluttamat jäähdyttely-ym. infot olisi tärkeitä olla mukana ainakin alkeiskursseilla, sellainen kunnollinen agilityluoento joka olisi pakko käydä kuuntelemassa ennen treenien aloitusta. (Tällaista luentoa olen itse ollut kuuntelemassa "meidän" koirakoulussa aina jokaista uutta kurssia aloittaessani.)

Toisaalta tuollainen luento voi olla ihan yhtä tyhjän kanssa, jos kouluttaja on mitä on. Ihan liian tiheässä on ne koirakoulut, joissa esimerkiksi keppejä aletaan treenaamaan jo pienten pentujen kanssa. Esimerkiksi Sannin ensimmäinen agilitykurssi silloin aikanaan oli sellainen, että jo muutaman treenikerran jälkeen lähdettiin imuttamaan täyspitkiä keppejä, ja hypyissä oli rimat paikallaan alusta asti. Olikohan tuo ipana silloin about puolivuotias. Onneksi jokin kolkutteli omaa mieltä, vaikken mistään mitään tiennytkään, ja jätettiin loppukurssi käymättä.
"Jotta säilyttäisi todellisen suhteudentajun omasta tärkeydestään, jokaisella pitäisi olla koira palvomassa häntä ja kissa, joka jättäisi hänet huomiotta."
http://vilmaneiti.blogspot.com/

LjJ

LjJ
Viestimäärä: 114

VS: AGILITYPULINA 4 - Lauantaina, 08.02.2014 klo 21:38  
+
0
Jos treenaa oikein koira voi jo nuorena olla aika taitava ilman että on tehty kovinkaan suuria treenimääriä. Huonommin voi käydä vuoden iässä aloitetulla taitamattomalla treenauksella ja fysiikaltaan valmiimman mutt teknisesti osaamattoman koiran rykiessä sinne tänne. Ja kontaktien alastulon voi rakentaa vaikka sohvatyynyllä ja kentällä pelkkää kontaktin alaosaa käyttämällä, eihän sitä koko estettä tarvi joka kerta paukuttaa läpi.

Tottakai liika on liikaa,näkeehän sen jo ihmispuolella kun tiukasti treenatuilla junnuilla on jos jonkinlaisia rasitusvammoja. Mutta järki kädessä pennunkin kanssa voi aloittaa treenaamisen turvallisesti.

Sanni

Sanni
Viestimäärä: 1032

VS: AGILITYPULINA 4 - Lauantaina, 08.02.2014 klo 22:20  
+
0
^ Ollaan mekin tuon junnun kanssa tehty paljon, vaikka agikentällä ei olla tutustuttu kuin putkeen, pussiin ja hyppyihin ilman rimoja. Ollaan kierretty puita, tasapainoiltu, tehty 2o2o:n alkeita, lähetetty eteen, odotettu lähtölupaa, kuljettu suihkuverhon alta jne. Pohjatyötä on siis tämän kanssa tehty paljon, kun ensimmäisen kanssa ei vaan tiennyt. Oli vain hyvää tuuria, että päädyttiin lopulta hyvän koirakoulun asiakkaiksi ja saatiin homma rullaamaan.

Mutta vaikka aloitteleva agiharrastaja tietää, ettei pennun kanssa vielä voi tehdä keppejä tai nostaa rimoja, niin voi helposti nimenomaan ajatella, että kun koira nyt on sen vuoden ikäinen, niin voi lähteä tekemään kaiken kerralla. Niissä tapauksissa sitä roiskimista ja kaiken kerralla tekemistä varmasti tapahtuu. Senkin takia tuon em. blogikirjoituksen toivoisi leviävän laajalti.
"Jotta säilyttäisi todellisen suhteudentajun omasta tärkeydestään, jokaisella pitäisi olla koira palvomassa häntä ja kissa, joka jättäisi hänet huomiotta."
http://vilmaneiti.blogspot.com/
(Viestiä on muokattu lauantaina, 08.02.2014 klo 23:04)

Boujer

Boujer
Viestimäärä: 22

VS: AGILITYPULINA 4 - Sunnuntaina, 09.02.2014 klo 11:20  
+
0
Itsekin kävin tuon blogitekstin lukemassa, ja toivon itsekin, että tuo kiertäisi mahdollisimman monelle. Bloggaajan ehdottamaista muutoksista suurin osa olivat hyviä. Tuohon maxien rimakorkeuksiin saataisiin aika yksinkertaisesti sellainen ratkaisu, että maxien säkäkorkeusrajaa nostettaisiin, ja nykyiset pienet maxit siirrettäisiin medeihin. Tai sitten järkättäisiin ihan uusi kokoluokitussysteemi.

Aiheesta toiseen, harrastaako kukaan muu jättirotuisen (70cm -->) kanssa agilityä?
"Doubt kills more dreams than failure ever will..."

LjJ

LjJ
Viestimäärä: 114

VS: AGILITYPULINA 4 - Sunnuntaina, 09.02.2014 klo 13:41  
+
0
Se taas ei olisi pikkumedeile kovin reilua jos medeihin tulisi esim 45 cm korkuisia koiria. Ennemmin kaikkia korkeuksia alas.Jättirotuja vähemmän näkee treeneisssä ja kisoissa, itse en töyskokoisia maxihyppyjä hypyttäisi jättikokoiqsella ja raskaalla koiralla, etupää on aika kovilla

Boujer

Boujer

VS: AGILITYPULINA 4 - Sunnuntaina, 09.02.2014 klo 17:41  
+
0

LjJ kirjoitti:

Jättirotuja vähemmän näkee treeneisssä ja kisoissa, itse en töyskokoisia maxihyppyjä hypyttäisi jättikokoiqsella ja raskaalla koiralla, etupää on aika kovilla

Oman koirani Jetin kanssa ollaan jo pitempään agilityä tuossa pihassa treenailtu, eikä ikinä ole tullut ongelmia, kunhan alku- ja loppuverryttelyn hoitaa hyvin. Tosin Jet on todella kevyt landseer, mutta toisaalta, on Patcheskin esteitä hypellyt ilman ongelmia, vaikka onkin raskaammanpuoleinen lansu. Itse arvelen, että ne rimakorkeudet ovat pienille maxeille rankempia, kuin jättirotuiselle koiralle, koska ne pienet joutuvat hyppäämään itseään korkeampia, jättirotuinen voi taas sitten hypätä itseään matalempia esteitä. ;)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AGILITYPULINA 4 - Sunnuntaina, 09.02.2014 klo 17:55  
+
0
Verryttelyt eivät vähennä yhtään sen enempää etuosan rasitusta oli kyseessä sitten 45-senttinen vesikoira tai 70-senttinen landseer, eivätkä liiallisen rasituksen aiheuttamat muutokset näy koiran käytöksessä välttämättä kuin vasta jonkin ajan kuluttua joka saattaa olla pahimmassa tapauksessa monta vuotta. Vaikka korkea hyppy olisi pikkumaksille rankempi kuin jättirodulle (mihin en tähänkään usko) niin sillä lienee aika paljon eroa tuleeko niille kyynärille 15 vai 55 kiloa alastulolla.
Rise to reset the world.

Boujer

Boujer

VS: AGILITYPULINA 4 - Sunnuntaina, 09.02.2014 klo 19:42  
+
0

Boujer kirjoitti:

Itse arvelen, että ne rimakorkeudet ovat pienille maxeille rankempia, kuin jättirotuiselle koiralle, koska ne pienet joutuvat hyppäämään itseään korkeampia, jättirotuinen voi taas sitten hypätä itseään matalempia esteitä. ;)

Omaa kommenttiani luin jälkikäteen, niin huomasin, että tuossa olen tainnut enemmän ajatella sitä haastavuutta, vaikka jollain ilveellä ajattelin tuota rankkuuttakin. Kirjoitanpas sekavia...

naukunen// Tuo on kyllä luultavasti totta, että hyppy ei ole yhtä rankka 15kg koiralle kuin 55kg koiralle. Mutta tosin, se 15kg koira hyppää myöskin luultavasti niitä matalempia rimoja, vai onko sitäkin kokoluokkaa maxeissa? Itse en ole tosta kokoluokituksesta täydellisesti perillä, itsestäni 43cm koira on aika pieni... :'I

Selvennän hieman tuota minun ja Jetin agilityharrastamista, ettei joku siitä huolestu mahdollisesti. Maailma, kun on täynnä kaikenlaisia ihmisiä. Rakenteellisesti Jet ei ole kaikkein rodunomaisin, se on paljon kevytrakenteisempi kuin landseerit yleensä, eikä siksi myöskään paina niin paljon (n. 45kg). Eli Jet on korkea, mutta kevyt. Luultavasti - jos siihen pisteeseen pääsisimme- kilpailisimme pääasiallisesti hyppyluokissa, jolloin kontakteja ei tarvitsisi mennä, eikä etupää rasittuisi niin paljon. Joku saattaa ihmetellä miksi emme harrasta vaikkapa Rally-Tokoa tai jotain muuta isoille koirille tyypillisempää lajia. Koska tässä koirassa on niin paljon energiaa ja se rakastaa agilityä. Kun pitää tauon, saattaa Jet käydä hyppäämässä lisää hyppyjä. Se koira vain rakastaa agilityä, varsinkin niitä hyppyjä, joten siksi me tätä harrastamme. Koska se tekee kummastakin iloisen ja innokaan ja Jet saa tehdä sitä mitä parhaiten osaa.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: AGILITYPULINA 4 - Sunnuntaina, 09.02.2014 klo 19:50  
+
0

LjJ kirjoitti:

Jos treenaa oikein koira voi jo nuorena olla aika taitava ilman että on tehty kovinkaan suuria treenimääriä. Huonommin voi käydä vuoden iässä aloitetulla taitamattomalla treenauksella ja fysiikaltaan valmiimman mutt teknisesti osaamattoman koiran rykiessä sinne tänne.

Taitamattomalla treenauksella voi käydä huonommin riippumatta koiran iästä, ja sitä huonommin todennäköisesti käy, mitä kehittymättömäpi on koiran lihaksisto ja koordinaatio.

Koiramaailmassa, ehkä erityisesti agi- ja tokopuolella on minusta ehkä hieman epäterveestikin ihannoitu suurien tulosten saavuttamista nuorella koiralla. Toki, kun on osaava treenaaja niin vähemmälläkin treenimäärällä tulee tulosta, mutta sen mitä olen sivusta seurannut, niin yhdelläkään huippukoirakolla menestys ei tule ilmaiseksi "pari kertaa kuussa" treenaamalla. Mutta jos vuoden tai puolenvuoden odottamisella treenaamisen suhteen voit saada koiralle pari kisavuotta lisää ja kenties muutaman elinvuodenkin, niin mihin se kiire oikein on? Kasvuikäisen, lihaksiltaa ja koordinaatioltaan kehittymättömän koiran riski vahingoittua joko liiallisen rasituksen tai yksittäisen tapaturman seurauksena on huomattavasti suurempi kuin fysiikaltaan valmiin koiran. Ja itse sanoisin, että sitä fysiikkaa ja koordinaatiotakin treenataan parhaiten vaihtelevamaastoisessa metsässä kuin agikentällä.

Ja täytyy vielä sanoa, että oma ajatusmaailmani nuoren koiran treenaamisesta on muuttunut aika paljon esim. viimeisen vuoden aikana.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 09.02.2014 klo 19:52)

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: AGILITYPULINA 4 - Sunnuntaina, 09.02.2014 klo 22:34  
+
0

LjJ kirjoitti:

Se taas ei olisi pikkumedeile kovin reilua jos medeihin tulisi esim 45 cm korkuisia koiria. Ennemmin kaikkia korkeuksia alas.Jättirotuja vähemmän näkee treeneisssä ja kisoissa, itse en töyskokoisia maxihyppyjä hypyttäisi jättikokoiqsella ja raskaalla koiralla, etupää on aika kovilla

Olen samaa mieltä, että korkeuksia alas. Mutta musta on vähän outoa, miten pidetään reiluna sitä, että osallistujamäärät medi-luokassa on ihan mielettömän paljon pienempiä kuin maxiluokasta.. Siinäkin mielessä mun mielestä rajoja voisi miettiä.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: AGILITYPULINA 4 - Sunnuntaina, 09.02.2014 klo 23:02  
+
0

Vuorisumu kirjoitti:

Tässä kaikille ajattelemisen aihetta kun mietitte miten ja kuinka paljon treenaatte ja milloin ylipäätään aloitatte treenaamisen. Jutun kirjoittajan on yksi Suomen huippu agilitaajista ja myös agility-yrittäjä. Tämän tarinan päätös

Tuli vaan mieleen, että eikö tämän voisi linkittää/pyytää, että linkitettäisi tuohon agilityohjeita-juttuun?
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: AGILITYPULINA 4 - Sunnuntaina, 09.02.2014 klo 23:18  
+
0

Boujer kirjoitti:

naukunen// Tuo on kyllä luultavasti totta, että hyppy ei ole yhtä rankka 15kg koiralle kuin 55kg koiralle. Mutta tosin, se 15kg koira hyppää myöskin luultavasti niitä matalempia rimoja, vai onko sitäkin kokoluokkaa maxeissa? Itse en ole tosta kokoluokituksesta täydellisesti perillä, itsestäni 43cm koira on aika pieni... :'I

Kyllä pikkumakseissa on helpostikkin 15kg painavia koiria. Minun ~52cm ja 54cm koirat painaa nykyään 20kg, nuorempana painoivat pari kiloa vähemmän.

Itse en hypyyttäisi kovin raskasta koiraa juurikin sen kyynärien varaan hypyistä alas tullessa olevan painon takia, vaikka esteen korkeus olisi koiralle suhteessa pienempi.

Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 53
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä25879
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä5791
Viestejä yhteensä543780
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös263111
(Tilastot päivitetty viimeksi 16.12.2019 klo 14:00)