Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 20.12.2013 klo 20:00

Agilitypulina 4

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 53

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: AGILITYPULINA 4 - Perjantaina, 03.01.2014 klo 17:26  
+
0
Mulle tärkeintä on, että treenit on koiralle selkeitä ja sitä vahvistetaan oikeista asioista. Helpommin sanottu kun tehty :D Käytän useita opetus-ja palkkausmenetelmiä aina tarpeen mukaan esim. etupalkkaa, tarjoamista, joskus houkutteluakin. Olen avoin erilaisille näkemyksille enkä mitenkään orjallisesti pidä kiinni jostakin tietystä systeemistä..

Mun mielestä on myös kivaa treenata erilaisia ohjaustekniikoita ja kokeilla mitkä ohjaukset sopii mihinkin. Vielä kun uskaltautuis käyttämään niitä kisoissakin.. Oon useamman kisaradan ohjannut käyttäen pelkkiä takaaleikkauksia vaikken treeneissä käytä niitä juuri koskaan :D Valssi on tosiaan aika vaikea ohjaus, ja silti monesti se ensimmäinen joka opetellaan.. Vaikean siitä tekee just se oikea ajoitus. On huippua huomata miten koira osaa vaikka mitä kun itse onnistuu saamaan ajoituksen, rintamasuunnan ym nappiin ja sehän se on parasta agilityssä: yhteistyö :)
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

Remux

Remux
Viestimäärä: 389

VS: AGILITYPULINA 4 - Lauantaina, 04.01.2014 klo 13:28  
+
0
Tää onkin jännä aihe. Minä olen opetellut ensimmäisenä valssin, takaaleikkauksen ja sylkkärin. Nykyisin valssi ei ole kuin hätävarana jos on aivan pakko, kuten viime kisoissa vaihdoin koiran liukastumisen vuoksi lennosta persjätöstä valssiin kun koiran vauhti ja linja ei ollutkaan se mitä olin suunnitellut. Mä olen jättänyt kaikki ohjaukset minimiin jossa tulee pyörähdyksiä ja ohjaajan fokus rataan häipyy, ne ei vain sovi minulle. Aiemmin luulin takaaleikkauksista tulevan meidän pääohjaustyyli, nopean koiran ja hitaan ohjaajan pakottamina. Mutta nyt kun kehitystä on tapahtunut niin persjättö on kaikista käytetyin ja toimivin yksittäinen ohjaustyyli. Yleensäkin minun suoraviivainen ja vähäeleinen ohjaus on pointtina ja koiralle korostetaan estehakuisuutta ja itsenäisyyttä.

Ja vuorisumu tuolla aiemmin kirjoitti siitä että matka on joskus tärkeämpi kuin päämäärä. Mä olen monessa samanlainen. Nyt on uutena projektina opettaa 2o2o uusiksi laatikko treenillä, niin että koira menee laatikolle mahdollisimman kovassa vireessä ja pysyminen tulee patoamisen kautta.

Lydia79

Lydia79
Viestimäärä: 175

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 07.01.2014 klo 14:46  
+
0
Lappalaiseni kanssa on tullut agia harrastettua reilu kuusi vuotta ja muutaman viime vuoden ajan olemme kisanneet ahkerasti. Meidän ongelmamme on ollut hitaus. Viime vuoden lopulla vauhti alkoi olla jo kohdillaan, mutta sitten tuli muita virheitä. Tämä vuosi alkoi hyvin, sillä vuoden ekalla startilla ansaitsimme ensimmäisen luvan. Valitettavasti rataa ei ole videolla, mutta eilinen rata, joka oli yliaikanolla löytyy täältä. Koira ei kyllä ole parhaimmillaan tuossa ja taitaa etsiä isäntää (joka oli pitkästä aikaa kisoja katsomassa) haahuillessaan ja juoksutkin on tuloillaan.

LjJ

LjJ
Viestimäärä: 114

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 07.01.2014 klo 19:16  
+
0
Mukavaltahan tuo näyttää, ilman tuota pyörähdystä olisi varmasti päässyt aikoihin. Tää kuulostaa nyt varmasti päsmäröinniltä ja kritiikiltä, mikä ei ole kyllä tarkoitus mutta kiinnitin huomiota että juokset käsi aika lähellä kroppaa ja matalana ja ehkä vähän varmistelet että koira tulee mukaan? Lisää vauhtia voisi koiraan tulla kun luotat vaan siihen että se tulee mukaan ja etenet itse vielä "rajummin",. Koira näytti tulevan hienosti ohjauksiin mukaan joten varmistelua se ei varmasti tarvitse :)

LjJ

LjJ
Viestimäärä: 114

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 07.01.2014 klo 19:18  
+
0
Mukavaltahan tuo näyttää, ilman tuota pyörähdystä olisi varmasti päässyt aikoihin. Tää kuulostaa nyt varmasti päsmäröinniltä ja kritiikiltä, mikä ei ole kyllä tarkoitus mutta kiinnitin huomiota että juokset käsi aika lähellä kroppaa ja matalana ja ehkä vähän varmistelet että koira tulee mukaan? Lisää vauhtia voisi koiraan tulla kun luotat vaan siihen että se tulee mukaan ja etenet itse vielä "rajummin",. Koira näytti tulevan hienosti ohjauksiin mukaan joten varmistelua se ei varmasti tarvitse :)

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: AGILITYPULINA 4 - Keskiviikkona, 08.01.2014 klo 16:58  
+
0
Lydia79, mä katoin ainakin, että kepeille voisitte saada varmastikin vauhtia kun saisit ne itsenäisemmiksi. Katoin sun muitakin videoita ja ohjasit tosiaan muissakin koiraa kepeille kädellä. Näyttää siltä ettei koiralla ole hajuakaan keppien oikeasta suorituksesta, se vaan seuraa sun kättä? Mä kiinnitin myös huomiota tuohon sun kumarteluun ja "hissutteluun". Näyttäis kuitenkin siltä, että sitä vauhtia vois löytyä enemmänkin kun annat vaan mennä ja luotat koiraan :hymy:
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: AGILITYPULINA 4 - Keskiviikkona, 08.01.2014 klo 22:28  
+
0
Mäkin kiinnitin Lydia79n videossa huomiota nimenomaan keppeihin ja yleiseen hidasteluun. Mustakin näyttää siltä, ettei koiralla ole hajuakaan, miten kepit pitäisi (itsenäisesti) suorittaa, eikä kisat ole todellakaan oikea paikka treenaamiselle.

Mä luulen, että yleinen hitaus johtuu juurikin siitä, että ohjaaja himmailee. Meillä toi huonattavasti lisää vauhtia, kun ohjaaja uskalsi pistää vauhtia töppösiin ja luottaa koiraan. Kuitenkin musta tuntuu, että useimmat lapinkoirat on radalla ainakin vähän nautiskelumielellä, enkä muista tavanneeni yhtään lapinkoiraa, joka menisi tyyliin bortsun lailla pää viidentenä jalkana niitä ratoja. Toki on nopeitakin lapinkoiria ja hitaita muunrotuisia, mutta näin yleistäen.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: AGILITYPULINA 4 - Keskiviikkona, 08.01.2014 klo 23:01  
+
0

Strikku kirjoitti:

Kuitenkin musta tuntuu, että useimmat lapinkoirat on radalla ainakin vähän nautiskelumielellä, enkä muista tavanneeni yhtään lapinkoiraa, joka menisi tyyliin bortsun lailla pää viidentenä jalkana niitä ratoja.


Minä olen. Esimerkiksi tuttavani slk, joka oli agin 2013 sm-kisoissa maksien yhteistuloksissa sijalla 12 sekä toisen tuttavani slk, joka oli samaisissa hippaloissa sijalla 16. Kyllä, siellä niiden bc:n ja muiden seassa.

On noita muitakin nopsia slk:ta. Omani ei mikään tykki ole ja minä en ole niin hyvä ohjaan, mutta ei se nyt ihan laahustelekkaan radalla.

Lydia79

Lydia79
Viestimäärä: 175

VS: AGILITYPULINA 4 - Keskiviikkona, 08.01.2014 klo 23:18  
+
0
Joo, olen itse hidas ja hidastan koiraa tarpeettomasti. Kuitenkin kehitys alkuajoista on ollut huimaa ja olen tyytyväinen saavutettuun tasoon. Ohjaajaa rauhoittelevasta haahuilevasta maata haistelevasta koirasta on kuoriutunut agilitya rakastava. Toki se on vaatinut paljon töitä, ja kisaamisen jouduimme opettelemaan kisaamalla ahkerasti. Onneksi en luovuttanut, vaikka jossain vaiheessa tuntui, ettei Enjasta tulisi kisakoiraa. Nyt sen kanssa agility on mukavaa, kun koirasta selvästi näkee, että se tykkää lajista.

Kepit on meidän heikko kohta, enkä usko että niitä enää paremmaksi saa. Edelleen vuosienkin jälkeen Enja paineistuu kisoissa nimenomaan kepeillä, onneksi muut esteet sujuvat. Toki vika on ohjaajassa, kun kepit jännittävät, se tarttuu koiraan ja sekin pitää keppejä mörkönä. Treeneissä kepit sujuu paremmin, kun itsekin olen vapautuneempi. Tässä vaiheessa kyllä en enää näe keppien jankkaamista mielekkäänä, sillä koira on jo iäkäs ja tämän vuoden jälkeen ei ole enää tarkoitus kisata sen kanssa.

Harmi, ettei videolla ole niitä meidän parhaimpia ja nopeimpia suorituksia. Kun koiralla on oikeasti vauhti päällä, niin jään kyllä armottomasti jälkeen.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AGILITYPULINA 4 - Keskiviikkona, 08.01.2014 klo 23:26  
+
0

Strikku kirjoitti:

Mustakin näyttää siltä, ettei koiralla ole hajuakaan, miten kepit pitäisi (itsenäisesti) suorittaa, eikä kisat ole todellakaan oikea paikka treenaamiselle.


Tuollaisia keppejä näkee ykkösissä ihan todella paljon eikä niiden aiheuttamasta hidasteesta ole haittaa yhtään kellekään muulle kuin ko. koirakolle, en siis ihan näin jyrkästi tuomitsisi. Ei munkaan vanhemmalla koirallani ole missään määrin itsenäiset kepit, ei sitä tarvitse ihan kädestä viedä mutta vieressä on teputettava, mutta silti ajattelin kyllä sillä ykkösluokan selvittää. Sanomattakin on selvää ettei sellainen esitys kanna enää ylemmissä luokissa, mutta kyllä Lydia79 varmaan itsekin sen ymmärtää.

Siitä oon kyllä samaa mieltä että jos koiraa ei toppuuteltaisi vartalolla noin paljon niin se saattaisi mennä hieman reippaammin.
Rise to reset the world.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: AGILITYPULINA 4 - Keskiviikkona, 08.01.2014 klo 23:47  
+
0
Jumitin nyt katsomaan omia vanhoja kisavideoita ja voi järkky kun noissa on kauheaa ohjaamista :nauru: On sitä sentään jotain tullut vuosien varrella opittua, vaikken vieläkään kyllä mikään taidokas ohjaaja ole. Harmi, ettei ole saanut tosi pitkään aikaan kisoja videolle :neutral: Uusinkin on kahden vuoden takaa.

LjJ

LjJ
Viestimäärä: 114

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 09.01.2014 klo 09:08  
+
0
Hmm, ei ollut tarkoitus aloittaa mitään kritiikkiketjua. Menossa on paljon hyvää, koira on iloinen, hakee esteille ja tulee kauniisti ohjauksiin. Tarkoitin että koiralle voisi saada vielä lisää vauhtia vedettämällä enemmän tietyissä kohdissa, esim. ton ekan putken jälkeen niin että jatkaa onaa liikettä jo aikaisemmin eikä jää odottamaan. Ihan pienillä jutuilla voi vauhtiakin tulla roimasti lisää.

Cornelius

Cornelius
Viestimäärä: 484

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 09.01.2014 klo 11:37  
+
0
JEEE!! Meidän Reino meni VIIMEINKIN puomin! Se on pelännyt sitä kuin ruttoa, tärissyt vain paniikissa ja ollut sitä mieltä että tätä ei muuten mennä. Videossa näette kyseisen huiman suorituksen :nauru: Loppu onkin aika sekoilua mutta me ollaankin vasta niin alussa että kyllä se pikkuhiljaa lutviutuu.

Reino ja puomi

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 09.01.2014 klo 12:14  
+
0
Mun mielestä noi Lydia79:n videon kepit käytti ihan samalta, kuin tosi monella muullakin ykkösluokassa, kuten naukunen sanoinkin jo. Itse ottaisin varmaan työn alle kepit lyhyempänä sarjana (4 tai 6 keppiä) ja lopettaisin kädellä huitomisen. Käsi vakaaksi, mutta keppien viereen ja vakaalla kädellä ohjaa koiraa sen sijaan, että huitoisi joka keppiväliin. Ja pikkuhiljaa kättä kauemmaksi ja lopuski kokonaan pois. Imuttamalla kepit ei ole heti itsenäiset millään, mutta pikkuhiljaa. Meillä on nyt 1,5 vuoden jälkeen imutuskepit siinä kunnossa, että pystyn leikkaamaan itse keppien takaa, kun koira suorittaa niitä. Ei olisi vielä pari kuukautta sitten onnistunut, koska koira ei kestänyt jos olin sen takana kepeillä, vaan olisi lopettanut kesken ja tullut katsomaan, missä minä olen.

Lydia79 kirjoitti:

Meidän ongelmamme on ollut hitaus. Viime vuoden lopulla vauhti alkoi olla jo kohdillaan, mutta sitten tuli muita virheitä.



Mun mielestä tähän voisi tiivistyä hyvin hitauden ja menemättömyyden syy. Oletko mahdollisesti alkanut itse varmistella koiraa jotenkin kamalan paljon ja tekemään oikein huolellisesti ja varman päälle kaiken, ettei vaan tulisi virheitä? Mä tein sitä muutamat ekat kisat, ja Jedi mateli eteenpäin ja sitä rupesi häiritsemään selvästi, että mä varmistelin ja varmistelin.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 09.01.2014 klo 12:55  
+
0
En mäkään tarkoittanut hommaa ihan lyttyyn hakata, kehuminen vain yleensä tahtoo jäädä, kun kiinnittää asioita pikkujuttuihin... Lydia79n koira hakee hienosti kaikki esteet ja kuten yleensäkin, näyttää siltä, että kaikki virheet johtuu ohjaajasta, eli koira kyllä osaa.

Ja corneliuksen koira menee kans kivasti.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Lydia79

Lydia79
Viestimäärä: 175

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 09.01.2014 klo 16:37  
+
0
Rakentava kritiikki on toki aina tervetullutta ja toki parantamisen varaa löytyy aina.
En sentään kehtaa laittaa näytille videota, millaista meidän "kisaaminen" oli vielä vuonna 2009. Se oli kaukana siitä mitä itsen pidän agilityna ja kummallakaan ei ollut hauskaa. Eli nyt olen ikionnellinen, että mulla on taitava koira, joka rakastaa agia.

kiivilintu: Kyllä varmistelen ihan liikaa, koska koira tosiaan osaa. Enja ei kuitenkaan kestä pitkää etäisyyttä, joten en voi älyttömästi edetä. Rytmitys olisi kaiken a ja o, mutta siinä mulla on vielä paljon opittavaa.
(Viestiä on muokattu torstaina, 09.01.2014 klo 16:38)

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 09.01.2014 klo 18:53  
+
0
Voi luoja, kuinka paljon voi ihmistä jännittää ennen ensimmäisiä virallisia. Eihän sillä nyt oikeasti ole mitään väliä, vaikka ekasta startista tulisi hylly. Enkä mä ole niin kilpailunhaluinen, että tämä jännitys siitäkään voisi johtua. Koko ajan on ollut tiedossa, että ekat kisat menee ihan kokeilun ja treenin piikkiin, mutta silti olen panikoinut jo monta päivää ja etsinyt ko tuomarin ratoja netistä :D Varmaan pyörryn kun kisapaikalle asti päästään :D
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 09.01.2014 klo 23:22  
+
0
Vitsit tyyppi oli taitava tänään! Ensin meni kepeillä kuin unelma - vinokepit jo melko suorassa, vähän vinossa näyttämässä suuntaa. Se on löytänyt oikean rytmityksen! Keinulla mentiin sitä, ettäkoira juoksee täysiä sinne päähän, eikä keinu liikahda senttiäkään. Ja se kirjaimellisesti juoksi täysiä sinne päähän, sai apuohjaaja pari kertaa tuntea märän kuonok naamassaan. Tänään tuli tehtyä myös pieni pätkä rataa, se on jostain oppinut irtoamaan eteen. Olin ihan ällikällä lyöty, kun huusin sille "hyppy" edellisen esteen takaa ja se hyppäs seuraavan.

Ja löysi tuo tänään uuden tavan suorittaa 2o2o:n. Sekä vasen etu- että takajalka a:n kontaktille ja oikea etu- ja takajalka maassa :nauru:. Se katto mua viisaana, että onhan mulla nytkin kaks tassua maassa ja kaks esteellä.:paapatus:
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.
(Viestiä on muokattu torstaina, 09.01.2014 klo 23:23)

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: AGILITYPULINA 4 - Lauantaina, 11.01.2014 klo 15:26  
+
0
AAAH.

18.päivä nähdään Ojangossa, eka starttimme on hyppyrata lauantaina. Jos selvitään siitä, niin ehkä helmikuussa pari lisää ja kunhan juoksarit on väännetty loppuun niin vaikka maaliskuussa agiradalle.

:heiluti:
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped
(Viestiä on muokattu lauantaina, 11.01.2014 klo 15:27)

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: AGILITYPULINA 4 - Lauantaina, 11.01.2014 klo 15:55  
+
0
Jee, saatiin luva ekasta startista! :)

Toinen agistartti hyllytettiin, kun Aada hyppäsi riman päälle ja pelästyi kaatunutta estettä. Sitten se ei meinannut uskaltaa mennä edes puomille, joka on sen lempieste. Onneksi se palautui nopeasti, eikä mitään suurempia traumoja jäänyt. Tehtiin rata loppuun, että jäisi hyvä mieli. Hyppäri oli ihan uskomattoman vaikea ykkösten radaksi ja hyllytettiin sekin ihan viimeisillä esteillä. Siinä lopussa oli sellainen estesumppu tosi pienillä esteväleillä, jolloin Aada irtosi väärälle esteelle. Muuten se rata oli tosi hyvä ja oon kyllä ylpeä, että osattiin se tehdä :)

Mitä kertoo ratojen vaikeudesta, jos kukaan vajaa 20 koirakosta ei tee nollaa... Näin siis kahdessa jälkimmäisessä radassa kävi.
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 53
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 05:45)