Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 20.12.2013 klo 20:00

Agilitypulina 4

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 53

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: AGILITYPULINA 4 - Lauantaina, 11.01.2014 klo 23:30  
+
0
^ Kyllähän noita aina välillä sattuu. Virhearvio tuomarilta tai sitten yksinkertaisesti kaikilla kisaajilla käy joku fiba.

Me käytiin yksi startti Kajaanissa ja tavoitteet tuli täytettyä: koira pysyi startissa, neljä kontaktiestettä (puomi kahdesti) virheettä enkä jäänyt edes varmistelemaan ja kirsikkana kakun päällä vielä 90 asteen avokulma kepeille and we nailed it!! Koko syksyn kestänyt tahkoaminen sekä kontakteilla että kepeillä on siis selvästi auttanut!
Kaks kieltoa otettiin kahdelta eri putkelta kuitenkin... :D Ohjaajan mokia! Silti, hyvä, ehyt rata ja tosiaan tehtävätavoitteet onnistuivat ihan nappiin! Todennäköisesti vaihdan niin, että käsken Ilon lähdössä parkkiin, koska sivulletulo ei oikein enää toimi eikä varsinkaan suostu siihen kovin nopeasti tulemaan.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: AGILITYPULINA 4 - Sunnuntaina, 12.01.2014 klo 20:44  
+
0
Meillä on pieni motivointiongelma. Elena ei ole kovinkaan kiinnostunut leluista, joten lelupalkka ei oikein toimi. Namit kelpaavat hyvin ja ovat toimineetkin, mutta hallissa missä treenataan, on uusi tekonurmi jossa on kumirouhetta, joten enää ei voi heittää namia maahan. Namikuppi toimii hyvin, mutta ei sitä voi joka tilanteessa käyttää. Pitäisi jotenkin saada Elena kiinnostumaan leluista niin paljon, että sitä voisi käyttää palkkana. Nyt se kyllä esim. vetää lelua Helmin kanssa ja yksinkin leikkii jonkin verran. Oma vika kun en pentuna leikittänyt sitä... On meillä käytössä myös ns. namimuna, siis siellä on nameja sisällä. Heitän sen Elenalle palkaksi ja annan sieltä sitten sille makupalan. Mutta ei Elena siitäkään ole ylettömän kiinnostunut. Menee kyllä haistelemaan sitä, mutta ei vaikuta kamalan innostuneelta. Olen nyt yrittänyt leikittää sitä, mutta en usko, että mikään lelu olisi niin ihana, että se toimisi palkkana. Mitä siis teen?

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: AGILITYPULINA 4 - Sunnuntaina, 12.01.2014 klo 20:50  
+
0
^Jos namikuppi on sille kiva juttu jo ennestään, niin toimisiko, että heität namikupin kannellisena ja sitten menette yhdessä avaamaan sen ja saamaan namit. Rukan kanssa olen tuota namikuppia noin jonkinverran käyttänyt.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AGILITYPULINA 4 - Sunnuntaina, 12.01.2014 klo 20:54  
+
0
Tai sellainen namikapseli? Sehän on joo päälisin puolin lelu mutta sieltä paljastuu sisältä sitten ihastuttava nami niin sille voi sitten juosta täysiä.
Rise to reset the world.

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: AGILITYPULINA 4 - Sunnuntaina, 12.01.2014 klo 21:04  
+
0
^ Semmoinen ilmeisesti Elenalle on jo hommattu? Viestissä mainittu namimuna.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AGILITYPULINA 4 - Sunnuntaina, 12.01.2014 klo 21:07  
+
0
Ohoo joo niinpä onkin. No mitäs jos sen namimunan jättäisi sinne maaliin? Siitä kun ei voi omakätisesti maistella jos sattuukin varastamaan.
Rise to reset the world.

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: AGILITYPULINA 4 - Sunnuntaina, 12.01.2014 klo 21:09  
+
0
Niin ja kyllä se koira oppii siitä namimunasta tykkäämään ja innostuu sen tykö juoksemaan, jos ohjaaja tarpeeks nopeasti aina pinkoo sinne sitä namia antamaan koiralle. Eli jatkaisin varmaan sen kanssa. Mullakin on Ilon kans käytössä kun toi ei yleensä niin jaksa diggailla leluista jos mulla ei oo toinen pää omassa kädessä... Yleensä vielä laitetaan oikein suurielkeisesti Ilon kanssa yhdessä uusi nami sinne kun edellinen on syöty.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: AGILITYPULINA 4 - Maanantaina, 13.01.2014 klo 09:29  
+
0
Meillä oli pitkään myös ongelmana toi leluista kiinnostumattomuus treeneissä. Tosin Aada on aina leikkinyt kotona ihan kunnolla, joten tilanne oli ehkä vähän helpompi. Meillä toimi parhaiten se, että leikin itse lelulla oikein kunnon äänitehosteilla ja niin sain koiran kiinnostumaan siitä. Sitten vaan pikkuhiljaa otin koiraa mukaan leikkiin niin, että se sai leikkiä lelulla tosi vähän aikaa kerrallaan ja sitten lelu laitettiin pois. Parhaiten se kiinnostui lelusta kun itse juoksin pois päin koirasta ja liikutin lelua maassa saaliseläimen tavoin. Avuksi voi ottaa myös narua, jolloin lelua voi liikuttaa vielä paremmin. Noita leikkejä ei tosiaan kantsi tehdä paljoa kerrallaan, ettei koira ehdi kyllästyä. Se olikin se hankala vaihe, kun teki mieli treenata, mutta ei voinut tehdä kuin ihan vähän kerrallaan.

Ja treenilelu kantsii olla joku sellainen, joka ei loju kotona lattialla koiran saatavissa. Mä käytin alussa mm. hanskaa, koska se toimi alussa parhaiten. Nyt ollaan siirrytty jo ihan koirien leluihin :)
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: AGILITYPULINA 4 - Maanantaina, 13.01.2014 klo 09:35  
+
0
Sepä se hankaluus onkin, kun jos maaliin jättää jonkin muun palkan kuin makupalan namikupissa, ei se kiinnosta Elenaa niin paljoa, että hinkuisi sen luo. Ei siis pyri sen luo. Tuo namimuna toimii vain, jos Elena näkee kun heitän sen ja pääsee samantien sen luo. Jos joutuu odottelemaan, ei se enää ole kovin kiinnostava. Paljon olen käyttänyt namikuppia ja avustajaa varmistamaan, että Elena ei saa namia jos varastaa.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: AGILITYPULINA 4 - Maanantaina, 13.01.2014 klo 09:43  
+
0
Meillä on myös ollut ongelmana, ettei tuo leiki. Nyt, kun toi on 4-vuotias ja oon alkanu leikkiin sen kanssa, se on alkanut oppia, että leikkiminenkin on kivaa. Aluks oli kyllä turhauttavaa, kun itse yritti olla tosi innostava ja koira vaan seisoo ja kääntää päätään katsoen lelua etootosissas-ilmeellä. Pikkuhiljaa se siitä lähti ja nykyään tietyissä tilanteissa se syttyy jo pelkästään lelun näkemisestä. Eli toivoo ei ehkä oo menetetty, koira oppii leikkimään leikkimällä. (Tietysti on niitäkin koiria, joille lelut eivät vain kelpaa (luulin tämänkin olevan sellainen), mutta uskon, että enemmän on vain niitä, joita ei ole leikitetty ja opetettu leikkimään).
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: AGILITYPULINA 4 - Maanantaina, 13.01.2014 klo 11:18  
+
0
Olenkin nyt alkanut opettaa Elenaa leikkimään minun kanssani. Löysin kätköistäni sellaisen kaninkarvalelun, jota siis Elena ei ollut ennen nähnyt. Alussa sitä ei kiinnostanut se lelu pätkääkään, mutta jo seuraavalla kerralla tarttui siihen jo rohkeasti ja antoi minun vetää sitä ja silti piti siitä kiinni. Kokeilin myös heittää lelun kauemmas ja kun annoin luvan, se juoksi innoissaan lelun luo. Mutta Elena ei tuo minulle sitä lelua, vaan lähtee sen kanssa vähän kauemmas. Jos yritän kutsua sitä, tulee se luokseni ilman lelua. Ehkä voisin ensi kerralla kokeilla treeneissä palkata sitä tuolla lelulla, josko se vaikka toimisikin. Ja namimunaa aion käyttää edelleen, ehkä Elena jossain vaiheessa innostuisikin siitä.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: AGILITYPULINA 4 - Maanantaina, 13.01.2014 klo 11:27  
+
0

Helmi12 kirjoitti:

Paljon olen käyttänyt namikuppia ja avustajaa varmistamaan, että Elena ei saa namia jos varastaa.



Minä käytin avustajattomana keppejä reenatessa Kitan kanssa namikuppia keppien päässä, mutta kupissa ei ollut namia. Edessä näkyvä kuppi innosti menemään täysillä ja palkka tuli toki aina sitten sinne minun viemänä tai heittämänä.

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: AGILITYPULINA 4 - Maanantaina, 13.01.2014 klo 13:04  
+
0
^Meillä on kanssa sama keino käytössä.

Ja leikkimisen kanssa on ollut ongelmia myöskin, lähinnä Vilman kanssa.
Nyt kun on uusi ohjaaja niin on saatu taas vähän intoa siihen lelupalkkauksen tsemppaamiseen.

Moonalla toimii lelu aika hyvin ja sillä on paljon korkeampi vire tekemiseen muutenkin.
Tosin se ei ole missään ryhmässä että ihan vaan humputellaan keskenämme.
Vilmalla olenkin käyttänyt namirasiaa, ja se toimii paremmin kuin mikään lelu. (Ihan Orthexin sellanen lättänä pakasterasia.)
Messarista ostin Berran turkispatukan, mihin saa nameja sisään. Se on ollut aika hyvä silta Vilmallekin siirtymisessä namittamisesta pikkuhiljaa lelujen suuntaan.
Meilläkään ei lelua tuotaisi kovin mielellään, mutta olen sitäkin opettanut naksuttimella, että lelu palautetaan loppuun asti ja sitä vasten saa namin. Eli siten voi saada kuolleeseen leluunkin vähän mielenkiintoa heräteltyä, sen ei tartte kiinnostaa sen pahemmin, mutta sinne lelulle kiinnostaa ihan erilailla mennä ja tuoda se jopa takaisin.

Leluista ainoat oikeasti toimivat meillä on turkislelut, on ne sitten lammasta tahi pupua, mutta aitoa elukkaa on oltava. Olen tehnyt itse fleecestä pitkän palmikon, joka joustaa ihanasti, ja sinne loppupäähän sitten punonut sisään lammasta.
Ne on molempien mielestä ollut aika ihania. Ja kun lelu on pitkä niin sitä voi saaliseläimen omaisesti liikutella perässään. Helpottaa myös (ohjaaja)pehmeämmän koiran lähestyä lelua, kuin että se olisi ihan kädessä kiinni.

//Oikeinkirjoitus.
//Keksittiin vapaapäivän kunniaksi Monten kanssa ihan kuvata tämän hetken top 4. treenilelut. Orthexin rasia puuttuu kuvasta, oli jotain kuvottavaa unohtunut sinne sisään niin on likoamassa.





(Eikä koiran hyvinvoinnista tarvitse huolestua, Moonis näyttää hakatulta ainoastaan sen takia, ettei saanut kajota leluihin :nauru:)
Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11





(Viestiä on muokattu maanantaina, 13.01.2014 klo 13:37)

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: AGILITYPULINA 4 - Maanantaina, 13.01.2014 klo 14:09  
+
0
Mulla on käytössä koulutuspatukka, johon saa namia sisätaskuun. Tasku laitetaan kiinni tarralla ja se kyllä pysyy. Sitä on helppo viskoa ja heittää ja lisäksi sillä voi innostaa koiraa leikkiinkin. Maksoi varmana kympin jossain eläinkaupassa ja on kyllä koko rahan arvoinen. Pelastaa monet treenit!
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: AGILITYPULINA 4 - Maanantaina, 13.01.2014 klo 23:35  
+
0
Meillä on opeteltu lelun noutamista saalisleikin avulla, eli kaksi samanlaista lelua, toisella innostetaan koiraa ja toinen pidetään piilossa esim. selän takana. Koiran innostuttua innostuttavana lelulla ollut lelu heitetään ja aletaan leikkiä toisella lelulla. Kun koira alkaa tulla luo, uusi lelu heitetään vastakkaiseen suuntaan mihin vanha ja samalla kun koira juoksee uudelle lelulle, ohjaaja hakee vanhan, leikki sillä, heittää jne. Toistetaan max 10 kertaa ja lopetetaan leikki repimiseen, jos koira tykkää ja jos ei, siihen, että koira tarttuu ohjaajan kädessä olevaan leluun. Annetaan koiran nauttia lelusta samalla sitä kehuen ja rauhoitellaan koiraa esim silittelemällä ja kun koira vapaaehtoisesti päästää lelusta irti, otetaan lelut pois.

Varsinaista palautusta tuossa ei tapahdu, mutta se otetaan mukaan, kun koira on tajunnut homman juonen. Eli siinä vaiheessa, kun heittäisit uuden lelun, vaaditkin, että koira tulee vanha lelu suussaan vaikka aluksi vain askeleen luoksesi ja vasta sitten heität uuden lelun. Pikkuhiljaa edetään pidemmälle ja pidemmälle niin, että jonkinajan kuluttua koira on oppinut tuomaan lelun ihan luokse asti.

Toki me ollaan tehty myös sheippaamalla naksuttelun kanssa tokokapulalla, mutta ainakin tällä on naksuttelun tulos sen verran matalampaa, että koen saalisleikin korkeavireisen opetusprosessin huomattavasti hyödyllisemmäksi, kun opetetaan koiraa innostumaan leikistä ja palauttamaan lelu innostuneesti.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 14.01.2014 klo 09:16  
+
0
^Tuotakin olen joskun kokeillut, ei kovin hyvin ottanut tulta alleen. Toi on hyvä vinkki, että riittää että tuo edes vähän lähemmäksi lelua. Olen ehkä vaatinut vähän liikaa.
Lähtee uudestaan kokeiluun asap ! :hymy:.
Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11





Naminé

Naminé
Viestimäärä: 94

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 14.01.2014 klo 11:52  
+
0
Mä opetin tota shelttiä leikkimään lähemmäs puolitoista vuotta. Ensin hirveet bileet jos tarrasi leluun ja todella pehmeitä ja helposti purtavia leluja. Vähitellen vaan leikittiin enemmän niin että roikkui aina vähän pidempään. Aina tehtiin niin, että lopetettiin leikki kun koira oli vielä innoissaan, ei niin että se sai itse päättää että nyt kyllästyi. Nykyään voidaan jo palkata lelulla aksassakin siinä määrin, että jos tehdään jotai helppoa ja vauhdikasta niin toimii. Eikä oikeastaan päästä ollenkaan irti ilman käskyä (jes!) Palkkautuu kuitenkin huomattavasti paremmin namilla.

Oli pakko tulla hehkuttamaan kuinka kivaa on, kun on koira joka ei pelkää mitään . Viiden harjoituskerran jälkeen Soran keinu on vauhdikas ja varma ja se haluaa sinne! Siis eilen karkasi ihan ennen aikojaan useamman kerran. I'm so happy! Neron keinu on aina ollut ihme taistelua ja tuntuu että pahenee vaan, kun se ei tykkää siitä tärähdyksestä. Mutta tähänkin löydetään toivottavasti joku ratkaisu.

Soralle enää muut kontaktit kasaan niin johan me päästään kisaamaan. Ja kepit. Ja rengasta pitäisi vahvistaa... ehkä ei ihan vielä kisakentillä meitä nähdä :D
Shetlanninlammaskoira Sora 130312
Espanjanvesikoira Nero 230710

Espanjanvesikoira Nalle 040704

Blogi

uska

uska
Viestimäärä: 33

VS: AGILITYPULINA 4 - Keskiviikkona, 15.01.2014 klo 17:04  
+
0
Mistä tuollaisia namimunia saa? Katsoin äkkiseltään parikin verkkokauppaa läpi, mutta en löytänyt.
Saksanpaimenkoira -13
Harmaa norjanhirvikoira -07

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: AGILITYPULINA 4 - Keskiviikkona, 15.01.2014 klo 17:21  
+
0
Me ollaan ostettu namimuna eräästä paikallisesta koirakoulusta. Selailin itse tuossa myös pari nettikauppaa, enkä kyllä löytänyt vastaavaa. Jännä kyllä, luulis, että noille ois kuitenkin menekkiä :mietiskel: Minen ole nyt kyllä hetkeen käyttänyt tuota namimunaa. Se on jonkinverran löystynyt ja aukeaa aika helpolla heitosta, tai pitää ainakin heittää kovin maata pitkin.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AGILITYPULINA 4 - Keskiviikkona, 15.01.2014 klo 18:32  
+
0
Mäkin olen nähnyt noita namimunia vaan kisoissa yhden tamperelaisen koirakoulun standilla ja heiltä niitä näköjään saa edelleen. Ei tosin esimerkiksi tilattuna.
Rise to reset the world.

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 53
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 11:45)