Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 20.12.2013 klo 20:00

Agilitypulina 4

Siirry sivulle: 1 ... 51 52 53

Idro

Idro
Viestimäärä: 4

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 16.02.2017 klo 11:18  
+
0
Hei! Minulla on 7kk vanha koira ja olisin kiinnostunut aloittamaan agilitystä. Onko agilitystä haittaa koiran kropalle? Kannattaako ennen agilityn aloittamista mennä eläinlääkäriin ottamaan lonkkakuvat? Minkä ikäisenä koiran kannattaisi aloittaa agility?

Idro

Idro
Viestimäärä: 4

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 16.02.2017 klo 11:19  
+
0
Hei! Minulla on 7kk vanha koira ja olisin kiinnostunut aloittamaan agilitystä. Onko agilitystä haittaa koiran kropalle? Kannattaako ennen agilityn aloittamista mennä eläinlääkäriin ottamaan lonkkakuvat? Minkä ikäisenä koiran kannattaisi aloittaa agility?

Idro

Idro
Viestimäärä: 4

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 16.02.2017 klo 11:25  
+
0
Hei! Minulla on 7kk vanha pentu ja haluaisin aloittaa agilityyn. Onko agilitystä haittaa koiran kropalle? Kannattaako kuvauttaa koiran lonkat ennen agilityyn aloittamista? Kuinka vanhaa koiran kannattaa olla, jos aloittaa agilityn?

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: AGILITYPULINA 4 - Lauantaina, 18.02.2017 klo 20:21  
+
0
^Mä en kävis vielä 7 kk ikäistä kuvauttamassa ja ihan siitä syystä, että oon niin pihi. Vuoden ikäisenä kuvatuista kun saa kuitenkin virallisen lausunnon, joten olisin armollinen kukkarolleni ja odottaisin siihen asti. Välikuvista on hyötyä, jos rotu on altis lonkkasairauksille tai liikkeissä on jotain, joka viittaisi että kuvien ottaminen voisi paljastaa jonkin vian.

Agility on koiran fysiikalle raskasta mm. hyppäämisen vuoksi. Noin nuoren koiran kanssa kuitenkin voi harrastaa ilman rimoja tai laittaa rimojen tilalle speed pumpit.

Me käytiin Innimönnikän kanssa epiksissä ja agilityradalta tuli 5 virhepistettä, -17,82 ja hyppyradalla tehtiin meidän eka nolla, -28,32! :jjei: Josko me tämän kesän aikana saatais virallisissakin nollarata tehtyä.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: AGILITYPULINA 4 - Lauantaina, 18.02.2017 klo 22:10  
+
0
Aloitin agilityn alkeiskurssin Oonan kanssa kun se oli 7kk. Mutta rimat 10cm:ssä, pujottelut, mutkaputket ym. aloiteltiin rauhallisesti, se vauhti otettiin mukaan vasta myöhemmin. Eli opetettiin kaikki sheippaamalla, silloin vauhti ei tule heti vaan vasta sitten kun esteosaaminen on varmempi. Oona oli kurssin nuorin ja hyvin kouluttaja muisti ottaa sen huomioon joka asiassa. Pääsääntöisesti kursseille otetaan vuoden täyttäneitä koiria ja sitä vanhempia.

Lusu

Lusu
Viestimäärä: 257

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 02.03.2017 klo 12:52  
+
0

Idro kirjoitti:

Hei! Minulla on 7kk vanha pentu ja haluaisin aloittaa agilityyn. Onko agilitystä haittaa koiran kropalle? Kannattaako kuvauttaa koiran lonkat ennen agilityyn aloittamista? Kuinka vanhaa koiran kannattaa olla, jos aloittaa agilityn?


Jos koira on rodultaan sellainen, että terve liikkuminen on mahdollista, aloittaisin ilman muuta agilityn jo tuon ikäisen kanssa. Estekorkeudet, kun kuitenkin alussa ovat matalammalla. Pitäisin myös tärkeänä liikuttaa pentua mahdollismman epätasaisessa ja vaikeassakin maastossa, jotta sen lihakset, nivelet ja koordinaatio vahvistuu.
Agility lähtee siitä, että koiralle kehitetään toimintamotivaatiota. Koiran tulee olla myös hallussa ja kuunnella ohjaajaa, vaikka vire olisi korkealla. Agilityssa melkein kaikki muu on koiran kohdalla pelkkää toistoa. Ohjaajalla opeteltavaa onkin sitten enemmän, että osaa kertoa koiralle kehollaan ja toisinaan myös sanallisesti täsmälleen oikealla hetkellä mihin koiran haluaa liikkuvan.
Kaikkien yksittäisten esteiden osaaminen ei ole pennun kanssa ensisijainen asia, vaan se, että se toimii ja tekee innolla, motivoituneesti ja vauhdilla.
Agility on hauska harrastus, ei kun mukaan vain!
(Viestiä on muokattu torstaina, 02.03.2017 klo 12:53)

Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: AGILITYPULINA 4 - Perjantaina, 03.03.2017 klo 09:19  
+
0

Idro kirjoitti:

Hei! Minulla on 7kk vanha koira ja olisin kiinnostunut aloittamaan agilitystä. Onko agilitystä haittaa koiran kropalle? Kannattaako ennen agilityn aloittamista mennä eläinlääkäriin ottamaan lonkkakuvat? Minkä ikäisenä koiran kannattaisi aloittaa agility?



Hyvä perussääntö on, että alle vuoden ikäinen pentu ei tee hyppyjä, (hyppyesteet tehdään ilman rimoja), keppejä ei pujotella, eikä kontaktiesteitä, koska luusto ja nivelet on vielä pehmeää ja kasvuvaiheessa, ja selän välilevyt eivät ole kasvaneet vielä kiinni, ja lisäksi lihakset eivät ole kehittyneitä tukemaan rankaa. Tietty tämä on koira- ja rotukohtaista, pienemmät koirat ovat luustoltaan valmiita jo 7 kk iässä, ja isommat vasta 1,5 - 2-vuotiaana. Jotkut eivät laita isoja koiria tekemään edes putkia alle vuoden iässä. Kuitenkin esim. hyppäämisessä tärkeämpää on pitää toistot vähäisinä, jos koira hyppää mitään korkeuksia nuorena. Kun liikkuminen ei ole koiralla omaehtoista, vaan ohjaajan ehdoilla, niin silloin täytyy olla tarkempi paljon pennun kanssa tekee.

Lihakset kehittyy kasvaessa, ja luja luusto rakennetaan nuorena. Eli pennun on hyvä antaa paljon liikkua sen omilla ehdoilla, ja erityisen hyvää on liikkuminen juuri metsässä, missä se joutuu kehittämään koordinaatiokykyään ja lihaksistoaan. Liikkumista ei pidä missään tapauksessa nuoren koiran kanssa välttää, kunhan ei rasiteta liikaa (viedä pitkille pyörälenkeille kovalla asfaltilla). Juuri nuorena (ihmisillä ja koirilla) on tärkeä kuitenkin lihasten ja luuston saada tarpeeksi rasitusta, jotta ne kehittyvät kunnolla.

Koiran omistaja on aina vastuussa siitä mitä teettää koiralla, aina ei edes kouluttajat ymmärrä rajoittaa pentujen treenaamista.

Pennulle voi opettaa etukäteen kontaktiesteisiin liittyvää 2on2offia laatikolla , ja lopulta kontaktipinnalla (tai juoksukontaktia vaikka kehikolla maassa), ilman että koira tekee kontaktiesteitä. Pentu voi tehdä keinun bang-gamea, ja sen kanssa voi tehdä eteen lähettämisiä, ohjauksia, ja putkeen lähettämistä eri kulmista ja etäisyyksiltä, ja irtoamista siivekkeiden kiertoon. Pennun kanssa voi opettaa istumista, paikalla odottamista ja luoksetulemista, peruuttamista. Kaikki nämä liittyvät agilityyn.

Eli voi ihan hyvin mennä vaikka agilityn pentukurssille 7 kk ikäisen pennun kanssa, paljon on pohjatyötä mitä voi tehdä nuoren koiran kanssa, niin kentällä kuin kotonakin.

Itse esim. tein noita pohjatöitä pennun kanssa pitkään. Se maksikokoisena koirana hyppäsi 10 cm korkuisia esteitä 8 kk iästä ainakin vuoden ikään asti, ja siitä sitten pikkuhiljaa nostettiin 5 cm kerrallaan rimoja ylös, sitä mukaan kun hyppääminen näytti olevan hallussa. Vasta 1v 8kk iässä se ensimmäisen kerran hyppäsi maksikokoisen koiran hyppyjä, eli 55 cm. Keppejä opeteltiin kujakeppeinä pitkään (jo reilusti alle vuoden ikäisenä ilman pujottelemista), lähinnä sisäänmenoja ja vauhtia, mutta pujottelemaan "pentu" alkoi vasta yli 1,5-vuoden iässä. Lonkka-, kyynär- ja selkäkuvat otin vasta, kun koira oli 1v 10 kk, mutta aika maltillisesti oltiin treenattu, kun ei ollut tietoa mitä lonkat ja selkä tulivat olemaan.
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -
(Viestiä on muokattu perjantaina, 03.03.2017 klo 09:24)

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 07.03.2017 klo 21:34  
+
0
Heiiiii, osaisko joku arvioida OneMind Dogs Arenan (Oulu) pohjaa? Yhdessä hallissa missä käydään treenaamassa on vastaavasta materiaalista pohja ja ainakin siellä puomi meinaa olla vähän hutera. Onko tuolla pohja sekä este (puomi erityisesti) sen verran hyvin aloillaan, ettei se tutise yli 20 kg koiran siitä juostessa?
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: AGILITYPULINA 4 - Keskiviikkona, 08.03.2017 klo 20:28  
+
0
^Minä treenaan tuolla kyseisellä hallilla, tosin pienen koiran kanssa. Mutta minusta se puomikin on kyllä tukevasti paikoillaan, ei heilu. Kuten kaikki muutkin esteet. Tuolla ollaan todella tarkkoja esteiden turvallisuudesta kaiken kokoisille koirille. Tervetuloa tänne, todella hyvä halli on! :hymy:

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: AGILITYPULINA 4 - Keskiviikkona, 08.03.2017 klo 20:50  
+
0
^Kiitoksia tiedoista! :kumarrus: Näin vähän arvelinkin. Inniä kun jännittää puomi, niin mielellään sille kerään positiivisia kokemuksia ja kovin huterasti alustallaan köllöttävä puomi ei tähän tarkoitukseen tähtää. Siellä ois ny tän kuun lopulla kisat ja viimeinen ilmo taitaa olla ihan näillä näppäimillä, joten pitänee pistää tosissaan harkintaan. :hymy:

Meillä on alkanut treenit sujumaan oikein mukavasti. Toki vieläkin Innille se kokoaminen on haastavaa, mutta sille on löytynyt oikeasti jarrut, joten pystyn paljon paremmin ohjaamaan sitä tiukoissa käännöksissä. Itselle on alkanut uppoamaan selkärankaan ne oivallukset mitä on tullut tämän koiran ohjaamisen suhteen, joten saadaan paljon enemmän onnistumisia vähemmällä väännöllä. Viimeksi Inni leijeröi niin kauniisti muutaman hyppyesteen! :love: Meidän kouluttaja sanoi, ettei Inni mikään helppo ohjattava ole, kun se on niin herkällä sen ohjauksen suhteen. Ajaudun vähän liian lähelle estettä tai olen liian ajoissa, painan liikaa jarrua tms. niin se pystyy reagoimaan näihin niin äärettömän nopeasti. Toki jos itse pystyn tämän jälkeen vielä paikkaamaan niin se kyllä paikkaa, mutta ajoituksen, katseen, hartioiden jne. pitää olla melko lailla nappiin, että saadaan sujuva rata. Tai sit se vaan tuntuu herkältä ohjattavalta. :nauru: Mutta tuo katseen voima on Innille ihan äärimmäisen iso asia. Juoksin epiksissä oikeaan suuntaan, hartialinja oli kääntyneenä taaksepäin persjättöön, mutta katsoin sivusilmällä takaoikealle jäävälle puomille ja koirahan oli siellä putkesta tultuaan. :nauru: Maagistahan se on, kun voi periaatteessa katsoa koiralle sopivat laskeutumiskohdat, halutun suunnan ja esteen, mutta ei tosissaan passaa sivuille vilkuilla tai edes miettiä seuraavaa estettä, ettei ajatus tai katse harhaile.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: AGILITYPULINA 4 - Lauantaina, 11.03.2017 klo 09:22  
+
0
No pitäisiköhän sitä lähteä ihan kisoja katsomaankin, jos olette menossa :peukku:

Minulle on jostain syystä hirveän haastavaa saada pidettyä katse koirassa koko ajan. Heti jos vilkaisenkin muualle (sinne minne olen menossa), niin koira menee esteen ohi. Miten se onkin niin vaikeaa juosta täysiä eteenpäin ja samalla katsoa koiraa joka on takana? :nauru: Essin kanssa on pakko juosta niin lujaa kuin pääsee.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: AGILITYPULINA 4 - Sunnuntaina, 26.03.2017 klo 15:30  
+
0
Ei puomi heilunut areenalla ja Inni meni tosi reippaasti eikä kyyristellyt kuten yleensä. Harmillisesti vaan ekalla agiradalla a-esteen alta meni putki ja lähdin oikomaan sitä liian aikaisin, joten Inni hyppäs kesken kaiken alas. Uusittiin este pari kertaa ja saatiin lopulta siitä onnistunut tulos. Tuomarikin komensi kehumaan kun saatiin este suoritettua :nauru: Hyppärillä hyppäs renkaan kyllä ihan rennon näköisesti, mutta selkä hipoi yläreunaa sen verran, että helinä kuului. Ei onneksi ollut mitenkään säikähtäneen näköinen, vaikka mulla menikin pasmat sekaisin. Ja vaikka en taaskaan antanut koiralle tarpeeksi tilaa tai ollut tarpeeksi selkeä, niin saatiin kuitenkin ihan kivat radat aikaiseksi. Hyppäriltä -5, agiradalta hylky ja vikalta agiradalta taistelun jälkeen luva ja toinen sija! :jjei: Seuraavat kisat ois Kokkolassa huhtikuussa ja sit toukokuussa Iisalmessa. Jos vahingossa noustaan kakkosiin tän kesän aikana, niin pidetäänkin pidempi tauko. Kumpikaan meistä ku ei ole vielä valmis kakkosluokkaan.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 26.03.2017 klo 15:31)

Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 28.03.2017 klo 13:49  
+
0
^ Kuulostaa ihan onnistuneilta kisoilta, kun LUVAkin tuli, puuttuuko nyt yksi LUVA?
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 28.03.2017 klo 23:54  
+
0
^Kyllä meiltä vielä onneksi kaks nollaa puuttuu :nauru:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 04.04.2017 klo 11:07  
+
0
Me nyt Haltin kanssa noustiin maaliskuun alussa kolmosluokkaan, ja nyt on sitten kaksi koiraa kolmosissa.

Varovaisesti ollaan käyty parissa kolmosten kisoissa katsomassa miten onnistuu radat. Joka radalta vielä hylkyjä (johtuen että se tosiaan irtoaa, ja lukitsee esteitä jos olen myöhässä), mutta tosi hyviä pätkiä löytyy, ja harjoitteluahan tämä vielä on, kun ollaan yleensäkin kisattu vasta puolisen vuotta yhteensä.

Suurin ongelma mulla on ollut nyt se, että on vaikea sovittaa samalle radalla kahden eri tyyppisen koiran ohjaukset, koska olen nyt kisannut niin Pyryn kuin Haltin kanssa samoilla radoilla, ja aina jomman kumman kanssa ohjaukset ei mene yksiin, koska en osaa oikein muistaa että Haltin kanssa pitää ottaa esteistä enemmän etäisyyttä ja noh, pitää olla enempi ajoissa, koska se ei käänny yhtä tiukasti kuin Pyry. Paremmin meni vielä kun kisasin näiden kanssa erikseen eri luokissa. Pitäisiköhän alkaa kisaamaan eri kisoissa näitten kanssa? Tuntuu vähän hölmöltä kun mulla on kuitenkin aina molemmat mukana autossa, kun en aina voi kotiinkaan toista jättää kun on pitkiä kisapäiviä. Vai opinkohan ohjaamaan? Treeneissä pystyn jo jotenkin ohjaamaan näitä peräjälkeen, mutta kisoissa menee niin sekaisin.

Toinen ongelma Haltin kanssa, jonka olen huomannut, että kun treenataan pienessä hallissa, niin kisoissa isoissa halleissa matkat on pidemmät ja mahtuu enemmän ansaesteitä hollille, ja vauhti lisääntyy ja Halti hakee kaukaakin esim. putkia jotka ei kuulu rataan. Onneksi alkaa kohta ulkokausi, niin päästään treenaamaan enemmän isommalla kentällä ja nyt pikafiksiksi vuokrattiin pienen porukan kanssa isompaa hallia kisatreeniä varten. Haltilla on onneksi esteosaaminen hirveän hyvää, ja se helpottaa kyllä 3-luokan ratojakin, kun ei tarvi esteitä varmistella, vaan voi luottaa että kyllä se tekee ja osaa, kunhan vaan ohjaa oikeaan suuntaan. Paitsi avokepit on sellaiset joita tarvii alkaa treenaamaan kyllä.
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AGILITYPULINA 4 - Maanantaina, 10.04.2017 klo 17:12  
+
0
Mulle kanssa tuottaa jatkuvasti ongelmia se että mulla on kokenut, liukas ja irtoava koira kolmosissa ja toistaiseksi möllitasolla oleva vielä vähän tahmea koira kasvamassa. Vaikea välillä suhtautua tuohon junnuun ja muistaa, että vanhemman kanssa oltiin ihan samassa tilanteessa vielä muutama vuosi sitten. Toivottavasti menee tovi että se kolmosiin nousee, koska mäkin otaksun että olisi vaikeaa vaihtaa lennosta ja suunnitella rataantutustumisessa molemmille omat kuviot.
Rise to reset the world.

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: AGILITYPULINA 4 - Sunnuntaina, 16.04.2017 klo 20:54  
+
0
Treenaan taas Essin kanssa ja meillä on sama ongelma kuin ennenkin. Eli Essi karkaa kesken kaiken. Ohjatuissa treeneissä käy haukkumassa toisille koirille, tulee takaisin minun luo, lähtee uudestaan, tulee takaisin jne. Esimerkiksi viime treeneissä piti vain treenata takaakiertoa yhdellä hyppyesteellä. Joka kerta kun annoin lähtöluvan, Essi juoksi haukkumaan toisille. Tuli heti takaisin, mutta seuraavalla yrityksellä taas sama juttu. Heti kun mennään useamman esteen pätkiä, sujuu paremmin. Karkaa vain jos itse mokaan jotenkin. Mutta kun käyn hallilla omatoimisesti treenaamassa, Essi karkaa ja juoksee täysiä ympäri kenttää, ei kuuntele mitään. Juoksee putkista läpi monta kertaa ja saa siitä vielä lisää vauhtia. Mitä minun kannattaisi tuossa tilanteessa tehdä? Lopettaa treeni siltä kerralta kokonaan kun saan sen kiinni? Yrittää samaa uudestaan ja uudestaan niin kauan että onnistuu ja sitten superpalkka? Mietin että jos lopetan treenin siihen niin osaako se yhdistää kiinni ottamisen treenin eli kaiken kivan loppumiseen? Eli ei kannata jatkossa antaa kiinni. Tai jos jatkan treeniä niin ajatteleeko se että vaikka karkailen miten huvittaa niin ei se haittaa kun saa silti treenata? Vai ajattelisiko se että kun karkaan, kannattaa äkkiä tulla takaisin että pääsee jatkamaan kivaa treeniä? Olen aina palkannut namilla kun tulee minun luo, vaikka olisi rallatellut miten tykkää. Viimeksi takaakierron opettelussa Essi laitettiin lopulta liinaan ja kun taas yritti lähteä ja meno tyssäsikin äkkiä, niin seuraavalla kerralla ei yrittänytkään lähteä vaan kuunteli minua. Tätä ei oikein voi laittaa iän piikkiin, Essi on jo 2,5-vuotias ja agilitya ollaan treenattu kauan, alle vuoden ikäisestä asti. Nyt oli puolen vuoden treenitauko, mutta samanlaista oli ennen taukoakin. Nyt ollaan 8 viikkoa käyty säännöllisesti kerran viikossa ohjatuissa treeneissä ja ihan jokaisissa treeneissä se karkaa vähintään kerran. Melkein tekisi mieli heittää hanskat tiskiin, mutta kun Essi kuitenkin tykkää, intoa on todella paljon. Ja vauhtiakin kivasti.

sliippi

sliippi
Viestimäärä: 778

VS: AGILITYPULINA 4 - Maanantaina, 17.04.2017 klo 13:07  
+
0
^Minulla oli samaa ongelmaa teini-ikäisen kääpinnin kanssa joskus ja todella isosti. Karkaili ja palkkautui muiden koirien moikkailusta (sosiaalinen, ei rähisijä). Kokeiltiin jäähyilyä karkailun jälkeen, mikä johti siihen, ettei koira lopulta antanut kiinni, joten tätä en ainakaan voi suositella. Narut ja muut koira kyllä myös ymmärtää, joten niidenkään käyttöä en voi suositella. Ongelmat pahenivat sen verran, että olin heittää hanskat tiskiin koko koiran suhteen ja suunnittelin sen varhaiseläköidyttämistä kaikesta harrastamisesta. Onneksi en tehnyt sitä - nämä ongelmat jäivät sitten lopulta ison työn jälkeen sinne teini-ikään.

Kaikenlaista kokeiltiin, tämä lopulta toimi:

Koiralle piti käytännössä opettaa yhteistyön sävelet tällöin alusta alkaen uudelleen. Pyrittiin järjestämään mahdollisimman rauhallinen suoritusympäristö, eli ei ainakaan toisia koiria juuri nokan edessä. Tähän voi vaikuttaa vaikka esteen suuntaamisella, jos toisia koiria ei saa tilasta pois.

Suoritukset pyrittiin mitoittamaan niin lyhyiksi, että onnistumisprosentti on todella korkea (mieluiten 100). Käytännössä alkuun lähdettiin liikkeelle, että yksi koiralle mieluinen este (esim. putki) ja palkka (paaaljon palkkaa). Kyllähän se silloin rassasi, kun koiran taitotaso oli paljon tätä korkeampi, mutta ei oikein ollut muuta toimivaa tietä. Suurin piirtein yhden talven se taisi ottaa, että karkailu väheni ja loppui kokonaan, eli ei ollut mitään nopeaa oikotietä onneen. Muut ryhmässä olleet tekivät jotain oikeita harjoitteita, me hinkkasimme yksittäisiä esteitä. Lopputalvesta saattoi alkaa jo yhdistellä muutamaa ja helpotus oli suuri, kun koira ei enää karkaillut.

Virhe, jonka itse tein, kun karkailu alkoi, oli se, etten heti alkuun pudottanut vaikeustasoa riittävästi vaan annoin siten koiralle enemmän mahdollisuuksia karata, kun yritin väen vängällä suorittaa niitä samoja juttuja kuin muutkin.

Eli vinkit summa summarum:
- Niin yksinkertainen harjoite, että koira tosi isolla varmuudella sen suorittaa. Jos koira karkaa takaakierrolla, niin se on liian vaikea. Jos koiran saa lähetettyä esim. putkeen paremmalla varmuudella, niin kannattaa tehdä mieluummin sitä ja palkka heti putken jälkeen ennen kuin ehtii karata. Tämä vahvistaa sitä yhdessä suorittamista ja sitä, että palkka tulee vain ja ainoastaan sinulta.
- Suoritusympäristön rauhoittaminen. Jos koira virittyy muista koirista, niin yritetään poistaa ne ainakin suoraan siitä nokan edestä.
- Paljon onnistumisia ja paljon palkkaa. Tarkoitus on vääntää koiralle rautalangasta, että sinun kanssa yhdessä tekemällä se saa parempaa palkkaa kuin yksinään rilluttelemalla.

Ja pahimmillaan tämän koiran yhteistyökyky oli sitä luokkaa, että se livisti välittömästi, kun sen laski maahan. Eli siitä on lähdetty. Nykyään koira on varma harrastuskaveri, joka ei juurikaan häiriinny tai haahuile (muuta kuin vieraassa hallissa eka rata yleensä aiheuttaa vähän laajoja kaarroksia). Eli hyvin pitkälle on päästy, kun noita aikoja muistelee.
kääpin uros -09
shelam uros -16
(Viestiä on muokattu maanantaina, 17.04.2017 klo 16:51)

Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 18.04.2017 klo 17:33  
+
0

Helmi12 kirjoitti:

Treenaan taas Essin kanssa ja meillä on sama ongelma kuin ennenkin. Eli Essi karkaa kesken kaiken....



Tohon on vähän hankala vastata kun en tiedä/tunne koiraa, että mistä noi käytökset johtuu.. Jännittääkö sitä ryhmätreeneissä muut koirat, vai tilanne jossa sä mahdollisesti käyttäydyt erilaisesti kouluttajan kanssa, vai onko sillä niin paljon energiaa pakkautunut, että se päästelee ylimääräisiä ulos. Onko palkka tarpeeksi hyvä ja just sitä mitä sun koira arvostaa?

Tärkeintä olisi varmaan saada tehtyä hallittuja treenejä. Eli aluksi voi aina tehdä jotain helpompaa useamman esteen treeniä ja aina heti palkatessa koira otetaan kiinni joko pitämällä pannasta kevyesti tai hihnaan. Varmistetaan että koira on keskittynyt sinuun silloin kun/jos jätät sen johonkin lähtöön. Kannattaa palkata heti kun päästät irti hihnasta jostain istumisesta tai muusta, ja lähdössäkin, ettei unohdu, kellä on se palkka. Jotkut asiat, esim. yksittäisten esteiden treenaus (keinu jne) voisi tehdä hihnassa hallitusti jos vain on mahdollista. Yhtä hyppyestettä on hankala tehdä hihnassa. Jos treenaatte jotain yksittäistä juttua, esim. takaakiertoa, sun pitää treenata kuivaharjoitteluna se hyvin itsellesi muistiin, ja pyritte tekemään sen takaakierronkin useamman esteen kanssa, ettei se ole tylsä yksi este. Ja aina kiinni heti kun palkataan. Muista aina kehua aidosti ja olla itse innostunut ja keskittynyt siihen mitä teette. Kannattaa myös ottaa "hallintaan" muut koirat mitä on kentän reunalla. Joko niitä ei ole siellä hollilla, tai sitten koirat pitää aluksi olla silleen, ettei ne edes katso sun koiraan (kontaktissa tms) ettei se saa mitään vastakaikua.

Mä en lopettaisi treeniä välttämättä siihen kun lähtee juoksemaan tai räyhäämään, koska se ei ole se mielikuva, mihin haluaisin sille treeneistä jäävän. Kun treenaat yksin ja se lähtee juoksemaan rallia, voit päättää lopettaa hetkeksi treenin ja tulla 5 minsan päästä uudelleen. Voit poistaa myös itsesi hetkeksi hallista/kentältä, ja katsoa mitä koira tekee, tai sitten poistat myös koiran hallista/kentältä. Voit miettiä että meneekö se oikeassa mielentilassa treeneihin ja pääseekö se esim. juoksemaan vapaana tarpeeksi muualla kuin treeneissä? Onko se jännittynyt ja lähtee sen takia juoksemaan vai onko se välttämiskäytöstä, kun ei tiedä mitä siltä odotetaan treeneissä, niin se lähtee juoksemaan jo valmiiksi?

Mä saattaisin ennen irti päästämistä palkkailla sitä jostain pienistä jutuista (istu, maahan, pyöri jne). Jos se ei suostu tekemään mitään temppuja tai istumista keskittyneesti, niin en päästäisi vapaaksi. Sitten kun on keskittynyt niin voisin päästää vapaaksi, ehkä jopa silleen, että vasta siinä kohtaa missä on lähtö enkä yhtään aikaisemmin. Jos lähtee juoksemaan omiaan (yksin treenatessa), niin antaisin juosta ainakin hetken ja päästellä höyryjä. Sitten voisin yrittää poimia sopivia kohtia sen juoksusta esteille, eli sopivasti lähellä putkea pyrkisin ohjaamaan sinne, ja palkkaisin siitä. Ja sitten odottaisin taas seuraavaa sopivaa hetkeä ja palkkaisin sitten toisesta vaikka hypyn ylimenemisestä, jos menee ohjauksen mukaan, ja jättäisin huomiotta muut juoksentelut. Mä itse teen aika paljon sitä, että poimin oikeita hetkiä joista palkkaan, ja niitä alkaa tapahtumaan enemmänkin mitä enemmän palkkaan. Ja ryhmätreeneissä voi sanoa kouluttajalle, että ette treenaa jotain vaikeaa asiaa, vaan keskitytte helppoihin juttuihin jotta koiran saa hallintaan ja motivoitumaan sun kanssa tekemisestä. Kouluttajan pitäisi ymmärtää tämä. Mä oon treenannut kaikki asiat tosi hitaalla tahdilla mun nuoremman koiran kanssa, ja en ole yrittänyt tehdä sen kanssa läheskään aina samoja treenejä kuin muut. En tee vanhemmankaan kanssa, koska sen motivaatio laskee, jos jotain pitää toistaa. Kaikki koirat on erilaisia, ja tarpeet koulutusryhmässäkin on erilaisia. Pitää vaan hyväksyä se oma koira ja sen tarpeet sillä hetkellä.

Mieti omaa mielentilaasi myös, pitääkö se olla treeneissä riehakas, levollinen, innostunut pitääkö pitää korkeita ääniä, jotta koira kiinnostuu tai liikkua nopeasti vai pitääkö sinun olla rauhallinen?

Mä oon nähnyt erilaisten koirien tarvitsevan hieman erilaisia toimintatapoja, joten paljon on eri ratkaisuja eri koirille. Toisille auttaa suorittamispaineiden poistaminen (ei ole niin tiukkaa hallintaa) ja toisille auttaa se, että sillä ei ole mitään vapaa-aikaa, vaan aina kun ollaan irti, niin tehdään töitä, ja palkkauksen jälkeen heti kiinni kytkeminen, ja toisilla vain motivaation nostaminen enemmän innostamalla ja riekkumalla koiran kanssa ja palkkauksen lisääminen tai muuttaminen.
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 18.04.2017 klo 21:42  
+
0
Kiitos vinkeistä! Osa onkin ollut jo käytössä pitempään. Ennen treenien alkua olen pyytänyt kontaktia, välillä istu-seiso-maahan asennonvaihtoja ym. pientä. Halliinkin mennään yleensä niin että Essi on kontaktissa kun muuten vain haukkuu. Se pystyy hyvin keskittymään noihin tehtäviin vaikka muutkin koirat ovat siinä lähellä. Päästän Essin irti vain kun tehdään joku tehtävä ja otan kiinni heti kun tehtävä on suoritettu ja palkka saatu. Lelupalkka toimii Essille hyvin, se syöksyy leluun kiinni, repii ja riepottaa kunnolla. Lelua ei voi antaa sille kokonaan kun muuten häipyy lelun kanssa eikä anna kiinni. Lelussa on naru josta pidetään kiinni. Makupalat toimii myös hyvin.

Essi pääsee joka päivä metsään juoksemaan vapaana, että siitä ei pitäisi olla kiinni. Sillä on kyllä hirveästi energiaa kun mennään treeneihin ja tuntuu että sen on vain pakko päästä juoksemaan, saa enimmät höyryt pois. Essi on pennusta asti rakastanut juoksemista ja jo se itsessään on sille palkka.

Se kyllä stressaakin muista koirista, mutta minusta näyttää että ainakin välillä se menee pyytämään toista koiraa mukaan juoksemaan. Agilityn alkeiskurssilla se saikin muutaman kerran toisen koiran peräänsä ja voi että kun Essillä oli kivaa!

Tuota voisin kokeilla kun käyn itsekseen treenaamassa, että kun Essi juoksee, "nappaan" sen mukaan vauhdissa ja ohjaan vaikka putkeen. Putki on Essin lempieste ja jos se karkaa niin varmasti menee putkesta ainakin kerran, jos vain mahdollista. Kouluttaja onkin sanonut että pitäisi yrittää estää putkeen meno silloin kun en ole sitä putkeen ohjannut. Että se ei saisi ominpäin mennä yhtään estettä. Kerran kouluttaja meni itse putken eteen niin että Essi ei päässytkään putkesta pois. Ajattelin siinä, että tulikohan "putkikammo", että se epäröi kun seuraavan kerran ohjaan putkeen. Mutta ei tullut, ihan samalla vauhdilla menee edelleen putkeen. Essi on tuollaisissa vähän herkkä. Esim. kerran se karkasi ja meni tutkimaan kouluttajan kassia, jossa oli eväsleivät. Kouluttaja otti pari askelta Essiä kohti ja sanoi "hus" ja vähän huitaisi kädellä (ei lähelläkään Essiä). Essi säikähti eikä niissä treeneissä enää uskaltanut mennä kouluttajan lähelle. No seuraavissa treeneissä oli jo unohtanut koko asian.

  Siirry sivulle: 1 ... 51 52 53
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 01:00)