Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 16.06.2010 klo 19:31

Canicross/koiran kanssa juokseminen

Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 20

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 24.01.2013 klo 08:33  
+
0
Kiitos vinkistä, lisäänpä tuon kaupan listalle missä pitää käydä! Voisi hyvin olla Lokille sopiva. Onko se tämä?

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 24.01.2013 klo 08:46  
+
0
^Juurikin tuo sama! :)
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

smiushki

smiushki
Viestimäärä: 820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 24.01.2013 klo 15:39  
+
0
Mäkin luulisin, että noi Soikit sopii pienille koirille. Ja nimenomaan lyhyen mallisille. En tiedä varmaan yhtäkään huskya jolle noi olis ollut sopivat pituutensa puolesta, vetopiste yksinkertasesti jää väärään paikkaan, jos on kaulasta sopivat. Ostin ekalle huskylle tommoset ekoiks valjaiks, mutta ei niitä voinu sillä käyttää kun pari kertaa, nyt ne on sekarotusella käytössä, se kun on lyhyempää mallia kuin huskyt.

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 24.01.2013 klo 15:44  
+
0
Missä sen vetopisteen tulisi oikeaoppisesti olla? Olisiko jossain netissä kuvaa miten istuvat hyvät valjaat?

smiushki

smiushki
Viestimäärä: 820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 24.01.2013 klo 16:00  
+
0
Vetopiste sais olla hännäntyvessä. Tuolla näky olevan esiteltynä vähän valjaiden valintaa.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 24.01.2013 klo 16:45  
+
0
Fay, mulla on ainakin erikseen juoksu- ja kävelylenkkarit. Ihan siis sen takia, ettei tarvitsisi koko ajan ostella uusia lenkkareita - ja silti noita saa vuoden välein päivittää uuteen versioon, kun vain kuluvat puhki. Polvivammaisena sen huomaa, kun alkaa iskunvaimennus heikentyä.. Ja mähän painan miljoona kiloa, eli kenkäparatkin ovat suuremmassa rasituksessa.

Valjaissa tärkeimmät jutut ovat se, että kaula-aukon risteys (mistä lähtee mahakappale etujalkojen väliin) tulisi siihen rinnassa olevan luupatin päälle. Jos se jää ylemmäs, se kuristaa, ja jos se jää alemmas, lavat eivät pääse liikkumaan kunnolla. Valjaat eivät saa hiertää koiran kainaloita eli etujalkojen väliin tulevan osan tulee olla tarpeeksi pitkä, ja valjaiden tulisi nousta nätisti kyljen päällä kohti hännäntyveä. Ja se valjaiden loppupää tulee tosiaan hännäntyven kohdalle, silloin valjaat ovat sopivan pituiset.

Valjaiden sopivuuden näkee vasta vedossa, eli löysänä koiran päällä hyvältä näyttävät valjaat ovat yleensä liian isot. Kun valjaita sovittaa, pitää niitä vetää taaksepäin koiran päällä samalla lailla kuin vedossa. Vaikka valjaat olisivat löysänä makkaralla koiran selän päällä, ne voivat vedossa asettua nätisti niin kuin pitää.

Eläinkaupoissa (tavan Mustimirrit ja semmoiset) myyjät osaavat valitettavan harvoin oikeasti arvioida sitä, ovatko valjaat sopivat. :/ Kannattaa siis suhtautua hieman varauksella siihen, mitä myyjät sanovat.
(Viestiä on muokattu torstaina, 24.01.2013 klo 16:48)

smiushki

smiushki
Viestimäärä: 820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 24.01.2013 klo 18:51  
+
0
^ Hehe, tulipas mieleen kun joskus kävin etsimässä sekarotuiselle huskyvaljaita Mustista ja Mirristä yheltä pienemmältä paikkakunnalta ja mulle sitten tyrkytettiin pehmustettuja y-valjaita. Sanoin useaan otteeseen, että ei kun haluan kunnon vetovaljaat, enkä mitään y-valjaita.. "Nämä kyllä käy ihan yhtä hyvin!" :ttou: Joo-o, kiitin avusta ja pengoin sitten ite koko kaupan läpi kun ei tällä myyjällä ollu hajuakaan mitä haluaisin ostaa. Eipä ollut vetovaljaita ei, parin viikon päästä kyllä sitten oli hyllyssä useampaakin sorttia kun olin ehtinyt ostaa muualta. Mutta tosiaan, sillä myyjällä ei ollut yhtään mitään käsitystä mikä edes on vetovaljas, joten toivon hänen perehtyneen mitoitukseen ennen kun niitä valjaita sitten kenellekkään myi. :roll:
(Viestiä on muokattu torstaina, 24.01.2013 klo 18:52)

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 24.01.2013 klo 20:22  
+
0

Jemima kirjoitti:


Kun on noita geelipohjaisia mitä lie ja hiekalle ja asfaltille ja talvelle ja mille lie, mutta mä haluaisin jotkut mitkä käy kaikelle! Mitä ihmeen eroa on näilläkin sadalla ja miljoonalla kengällä mitkä on tarkoitettu juoksemiseen?



Hyvä kysymys :nauru: Edelleenki ihan hyvin pienellä kokemuksella sanoisin että enimmäkseen noissa on eroa ehkä hinnassa, pitää olla joka kukkarolle sopivan hintasta kenkää. Halvemmissa kengissä säästetään luultavasti sitte materiaaleissa eikä ne oo yhtälailla tuettuja ja vaimennukset on huonommat. Tietty eri kengissä voi olla vähän erilainen lesti, on erilailla tuettuja (yli/alipronaatio) ja kai noissa pohjissaki on sitte eroa eri materiaalilla juoksemiseen. Tiedä noista sitte...

Onko y-valjaat sitte huonot canicrossailuun? Semmoseen harrastusmielessä sillon tällön juoksemiseen?
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 24.01.2013 klo 23:02  
+
0

Kaislus kirjoitti:

Fay, mulla on ainakin erikseen juoksu- ja kävelylenkkarit. Ihan siis sen takia, ettei tarvitsisi koko ajan ostella uusia lenkkareita - ja silti noita saa vuoden välein päivittää uuteen versioon, kun vain kuluvat puhki. Polvivammaisena sen huomaa, kun alkaa iskunvaimennus heikentyä.. Ja mähän painan miljoona kiloa, eli kenkäparatkin ovat suuremmassa rasituksessa.



Voisi harkita samaa. Edellisissä lenkkareissa vaimennukset ovat jo aika nollissa ja niitä käytän vain hätätilanteissa. Ei vain pysty juoksemaan tai kävelemään pitkää matkaa niillä. Polvet kyllä ilmoittaa kun vaimennukset alkavat olla loppusuoralla.

Jemima kirjoitti:


Kun on noita geelipohjaisia mitä lie ja hiekalle ja asfaltille ja talvelle ja mille lie, mutta mä haluaisin jotkut mitkä käy kaikelle! Mitä ihmeen eroa on näilläkin sadalla ja miljoonalla kengällä mitkä on tarkoitettu juoksemiseen?



Itsekin olin ihan yhtä hukassa kunnes löysin nuo Pulset. Sitä ennen olin jo todennut että vaikka en lenkkareista tiennyt juuri mitään, päädyin poikkeuksetta Asicsiin. En tietoisesti mutta niin nyt vain oli. Tiesin siis jo että ainakin siitä merkistä on löytynyt aiemmin jalkaani sopivia kenkiä. Sen jälkeen ei sitten mitkä tahansa lenkkarit olekaan kelvanneet. Varmasti on vielä parempia ja ainahan se kenkä tulisi valita oman jalan mukaan mutta minulle nuo ovat tosi hyvät. Lähde vain johonkin hyvään urheiluliikkeeseen kokeilemaan vaikka kaikki kengät läpi. Etsi hyvä myyjä ja kerro mitä kengältä haluat. Jos et tiedä, hyvä myyjä osaa kertoa sinulle kenkien eri ominaisuuksista.

Vaikka kyllä, välillä lopputulos on se että kahden kengän välinen ero on värisävyssä. Mutta siksi juuri pitää kokeilla se itselle sopivin malli. Halvinta nyt vain ei yleensä kannata ottaa mutta ei se kalleinkaan aina paras ole.
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi
(Viestiä on muokattu torstaina, 24.01.2013 klo 23:04)

Sartsi

Sartsi
Viestimäärä: 3

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 29.01.2013 klo 10:03  
+
0
Canicross on todella mukava laji, olen poikseutta opettanut kaikki koirani siihen. Uusi affen pentuni menee jo kuin vanhatekijä, onhan se mukava kun saa retuuttaa emäntää luvan kanssa.
Ja väittäisin, että siilä saa rintakehää treenattua kehää varten aika mukavasti, ainakin pienillä koirilla ;)

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 03.02.2013 klo 14:59  
+
0
Me tullaan nyt myös tähän ketjuun mukaan.

Eli viime kesänä me alotettiin juokseen yhdessä niin, että koira vetää. Meillä on ollu käytössä ihan y-valjaat (koska syytä tai toisesta en ole kunnon vetovaljaita hankkinut). Nyt on sitten vetovaljaiden hankinnan aika, ja olen jo useamman sivuston käynyt läpi. Onko täällä lisää ehdotuksia, mistä saisin noita vetovaljaita sopuhintaan?

Ja jos jollakin on vinkkejä, miten saisin koiran vetämään paremmin, niin otan mieluusti vastaan. Tuo vetää ehkä vähän huonosti (saattaa johtua myös noista valjaista, jotka eivät ole kauhean hyvät) eikä myöskään ole kauhean innostunut lenkille lähdettäessä.

Muoks. Ja tekisi niin mieli hiihtämään tuon kanssa. Varsinaista koirahiihtolatuahan täällä ei ole, mutta tiistaisin ja torstaisin vuoro tuolla hieman kauempana. Pitäisi vaan jonkinnäköinen kyyti keksiä tuonne sitten jos menisi. Ja osaisivatkohan nuo tuolla hiihtävät neuvoa mua ton kanssa, kun se ei oikein vieraista koirista tykkää. Ja me mentäis kyllä aika haipakkaan, kun minulla uudenuutukaiset luistelu sukset, joilla pääsee 3km 10 minuuttiin, kun rennosti menee. Taidan kuitenkin jättää hiihdon vielä tällä kertaa...
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 03.02.2013 klo 16:33)

Onawe

Onawe
Viestimäärä: 23

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 05.02.2013 klo 17:33  
+
0
^ Meidän vetovaljaat hankittiin muistaakseni mustista ja mirristä... Olisikohan ollut... Meillä ei ole säädettäviä, sillä niiden hinta taisi olla lähempänä kolminumeroista lukua.. mutta ihan sopivat molemmille. Meillä mutsi juoksee molempien kanssa, joskus yhdessä joskus erikseen. Nowa on kova vetotraktori, joka puuskuttaa täysillä alusta loppuun asti täysillä. :peukku: Loksu ei niinkään.. Käyvät jotakin 10-15km lenkkejä :)
Perulaiset Nowa (s. 05/2007) ja Loki (s. 11/2008).

lunahauva

lunahauva
Viestimäärä: 309

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 05.02.2013 klo 18:35  
+
0
Itseä on alkanut hirveästi kiinnostamaan canicross. Mä en vaan tajua miten mä saan ton koiran opetettua vetämään.. Kauhealla vaivalla ollaan saatu se nyt normilenkeillä kulkemaan vieressä ja juoksulenkeillä se kulkee automaattisesti mun takana. Eli vinkkejä?

Ja toinen kysymys että millaiset valjaat olis parhaat? Tollasia kunnon vetovaljaita kun ei oikein löydy kääkkäkokoisena :nauru:
kääpiöpinseri Betty
dalmatiankoira Mersu

Bettyn ja Mersun matkassa

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 06.02.2013 klo 07:46  
+
0
^Löytyy. Mittatilaus on keksitty. kettuprinssikin tilasi Merlinillensä vetovaljaat, eikä manssin ja kääkän kokoero nyt niin valtava ole.

Mutta jos et kunnon vetovaljaita löydä, niin hyvin pehmustetut ja sopivat y-valjaat on ihan käypät.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 06.02.2013 klo 11:26  
+
0
Oho! Olen tainnut vahingossa opettaa koiralle vetokäskyn. Ollaan tähän asti menty niin että koira vetää kuinka tykkää. Se toimii koska koira selvästi palkkaantuu siitä että saa juosta (ja vetää). Olen hyvin harvoin kehunut kunnon vetämisestä tyyliin "hyvä, vedä, hyvä". Tosin aina kun on pitänyt hiljentää, siihen olen käyttänyt selvästi omaa käskyä. Eilen lenkillä jostain alitajunnasta karkasi huulille sana "vedä" ja koira alkoi puuskuttamaan kuin veturi eteenpäin. Hupsis. Sehän osasi. :eek:
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi

lunahauva

lunahauva
Viestimäärä: 309

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 06.02.2013 klo 11:35  
+
0
^^Pitääpäs kattella jos sais jostain mittatilauksena. Mutta kyllä kääkällä ja manssilla aika paljon kokoeroa on. Tää mun kirppu on selänmitaltaan 25 senttiä, että saa oikeasti olla tosi pienet valjaat :nauru:
kääpiöpinseri Betty
dalmatiankoira Mersu

Bettyn ja Mersun matkassa

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 07.02.2013 klo 07:46  
+
0
^Kyllähän niillä kokoeroa on, mutta ei niin paljoa kuin vaikkapa huskyyn verrattuna.

Ja sun kannattais varmaan itse kettuprinssiltä kysellä, mistä on nuo tilannu. Kun useimmat mittatilauksia tekevät näyttävät erikoistuneen isoihin koiriin, ja hinnatkin on sitä luokkaa.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Tiitus

Tiitus
Viestimäärä: 720

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 08.02.2013 klo 20:48  
+
0
Itseäni kiinnostaisi kanssa mistä kettuprinssi on valjaat tilannut? Tarvittaisiin bostoninterrierille sopivat vetovaljaat. Jos vaikka yksärillä saisi tiedon. :)
Virallinen kuulokoira
bostoninterrieri Domi 23.06.2011
Blogi


Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Lauantaina, 09.02.2013 klo 11:07  
+
0
^Kaveri teki. :--) En tiedä pistääkö postiin kun pääkaupunkiseudulla asuu, mutta voisin ainakin vinkata, että pari kiinnostunutta ostajaa on ja sopiiko nimen antaa, jos vaikka facebookin kautta haluatte jutskailla. Merlinin eka versio valjaista oli liian pienet, saattaisi just mennä isolle kääkälle (bostonille varmaan liian pieni pääaukko, kun manssi on tommonen suippopää).
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped

Tiitus

Tiitus
Viestimäärä: 720

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Lauantaina, 09.02.2013 klo 11:10  
+
0
^ Ok! Kerro sitten jos saat luvan mainita nimen. :peukku:
Virallinen kuulokoira
bostoninterrieri Domi 23.06.2011
Blogi



  Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 13:00)