Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 22.04.2010 klo 16:46

Junior Handler

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5

Rosalie

Rosalie
Viestimäärä: 2

VS: JUNIOR HANDLER - Perjantaina, 14.12.2012 klo 21:40  
+
0
Itse olen menossa tammikuussa Turkuun Junior Handler-piirinmestaruuskilpailuihin, joka olisi mun eka oikea näyttely. Olen mätsärissä ollut pari kertaa, kummallakin kerralla tottelevaisella siperianhuskylla, eri koira tosin. Jälkimmäisellä kerralla mulle sanottiin että ollaan ihan valmis pari junior handleriin, mutta ei lapsi&koira-kehässä sijoituttu, koska kehä oli kuulemma tarkoitettu nuoremmille kuin minä, ja olen 12-vuotias...

Mutta joo, tuon jälkimmäisen koiran kanssa olen tuonne Turkuun menossa, mukaani tulee koiran kasvattaja joka on oikein kokenut näyttelyssä, mutta olisiko jollain kuitenkin kertoa jotain kirjoittamattomia sääntöjä kuitenkin? Esim. vaatetuksesta, pitääkö siellä olla oikeasti jossain jakkupuvussa, mitä olen netistä videoita ja kuvia katsonut? Kuviot ja kehäkäyttäytymisen osaan mätsärien jäljiltä, mutta entä muuten?

Netta97

Netta97
Viestimäärä: 1

VS: JUNIOR HANDLER - Sunnuntaina, 23.12.2012 klo 17:40  
+
0

Rosalie kirjoitti:

Itse olen menossa tammikuussa Turkuun Junior Handler-piirinmestaruuskilpailuihin, joka olisi mun eka oikea näyttely. Olen mätsärissä ollut pari kertaa, kummallakin kerralla tottelevaisella siperianhuskylla, eri koira tosin. Jälkimmäisellä kerralla mulle sanottiin että ollaan ihan valmis pari junior handleriin, mutta ei lapsi&koira-kehässä sijoituttu, koska kehä oli kuulemma tarkoitettu nuoremmille kuin minä, ja olen 12-vuotias...

Mutta joo, tuon jälkimmäisen koiran kanssa olen tuonne Turkuun menossa, mukaani tulee koiran kasvattaja joka on oikein kokenut näyttelyssä, mutta olisiko jollain kuitenkin kertoa jotain kirjoittamattomia sääntöjä kuitenkin? Esim. vaatetuksesta, pitääkö siellä olla oikeasti jossain jakkupuvussa, mitä olen netistä videoita ja kuvia katsonut? Kuviot ja kehäkäyttäytymisen osaan mätsärien jäljiltä, mutta entä muuten?



Vaatetus tulee olla siisti. Ei ole välttämätöntä olla jakkupuvussa, mutta erittäin moni junior handler kilpailija pukeutuu jakkuun + hameeseen/housuihin. Mielestäni tärkeintä on siisti ja asiallinen pukeutuminen. Ei siis kulahtaneita verkkareita ja likaista hupparia. Esim. paitapusero ja siistit, hyvin istuvat farkut ovat hyvä valinta! Ja jos vierastaa hameita voihan aina laittaa jakun ja farkut. Tärkeintä on ettei laittaisi mustia housuja jos koira on musta.

Tuomari teettää samoja kuvioita kun virallisissa rotukehissä eli kolmio, edestakaisin ja ympäri. Sen lisäksi voi halutessaan pyytää kilpailijan tekemään T,L tai 8-kuvion. Niitä on syytä harjoitella etukäteen. Tärkeintä on myös se, ettei koskaa ole koiran edessä kun juoksutat koiraa. Tuomarin on nähtävä koira joka suunnasta ilman että peität koira. Tuomari voi myös pyytää näyttämään hampaita. Siinä on tärkeä näyttää kaikki hampaat siten ettei laita omaa päätä eteen. Tätä kannattaa myös harjoitella jo ennen. Koira pitää myös pystyä vaihtamaan kanssakilpailijan kanssa jos tuomari niin pyytää. Sinun siis kannattaa tutustua ennalta miten eri rotuja esitetään. Myös sinun täytyy luottaa antaa oma kisakoirasi toiselle kisaajalle.

Kilpailupäivät ovat yleensä pitkiä, joten on hyvä muistaa juottaa koiraa eikä seisottaa koiraa koko ajan. Kehässäkään kun tuomarilla on yksilöarvostelussa muu koirakko voit antaa koirasi istua tai maata. Koko ajan ei tarvitse olla vireessä :)

Tiesithän, että kun kisaat piirinmestaruuskisan sen jälkeen kisaat vielä ns. normi kisan, johon saa osallistua kaikki 10-13 vuotiaat riippumatta siitä missä asuu kun taas piirinmestaruuten saa osallistua vain piirillä asuvat 10-17 vuotiaat. Piirinmestaruudessa ei siis kisaajia jaeta 10-13 ja 14-17 vaan kaikki kisaavat samassa luokassa.

Tsemppiä kehään ja toivottavasti innostut lajista! Vaikkei ekalla kerralla sijoituksia tulisi eihän se maailmaa kaada. Ensimmäisellä kerralla jännittää jo niin paljon, joten don't worry! Kasvattajasi varmasti osaa auttaa sinua jos koirasi esittämistavoissa on jotain huomiotavaa.

-Netta

EmmiL

EmmiL
Viestimäärä: 5

VS: JUNIOR HANDLER - Maanantaina, 14.01.2013 klo 19:54  
+
0
Oisko kellään Junnu koiraa lainaa Lahden KV:seen? Olen 12v ei paljoa kokemusta, mutta on tottunut olemaan isojen koirien kanssa. :)

TiDe

TiDe
Viestimäärä: 21

VS: JUNIOR HANDLER - Sunnuntaina, 10.03.2013 klo 12:45  
+
0
mites sit käy jos tuomari vaihtaa vaikka mun collien johonki iha puol tuntemattomaan rotuun niin miten sen voi tietää että miten se esitetään? :eitietoo:
Deb queen of paradise (deb)

takkupopo

takkupopo
Viestimäärä: 23

VS: JUNIOR HANDLER - Maanantaina, 13.05.2013 klo 19:51  
+
0
toisiakin rotuja pitää opetella näyttämään:)
Itse en ole vielä JH mutta kurssille olaan menossa:::DDD
voi popot...

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: JUNIOR HANDLER - Maanantaina, 24.06.2013 klo 11:17  
+
0
Siirretty viesti

riiqqamarjaana kirjoitti:

Junior Handler-/ näyttelyharjoitukset Hämeenlinnassa Kaupunginpuistossa 3.7. klo 16:00.
Ilmoitathan tulostasi mieluiten etukäteen Riikka Mahkoselle
(riiqqs@gmail.com). Ilmoita myös, mikäli tarvitset lainakoiraa!
Ota mukaan näyttelyhihna, namit ja vettä, sekä kuppi!
(treenipaikalla on myös pöytä, joten sitä voi kanssa pikkukoirien kanssa harjoitella)
Treenit ovat ilmaiset ja avoimet kaikille 9-17-vuotiaille junior handlerista kiinnostuneille!
(myös lapsenmielisille aikuisille yleisessä treenimielessä)
Lisätietoja (riiqqs@gmail.com tai oosalo@gmail.com)
HUOM Säävaraus!

takkupopo

takkupopo
Viestimäärä: 23

VS: JUNIOR HANDLER - Perjantaina, 02.08.2013 klo 20:11  
+
0
Nyt ollaan käyty kurssilla ja ekat kisat olis Kouvola kr 17.8.13
voi popot...
(Viestiä on muokattu perjantaina, 02.08.2013 klo 20:16)

Inkuli

Inkuli
Viestimäärä: 17

VS: JUNIOR HANDLER - Sunnuntaina, 24.11.2013 klo 15:30  
+
0
Mä hermoilen kauheesti niitä kuvioita enkä niiden takia uskalla alottaa Jh:s, nii voisko joku kertoa niistä vähä? Oon kyllä niiku näyttelys näyttäny koirii. + mistä näyttelystä löytyis iha normi Jh, ku kaikki mitä oon kattonu nii o jotai SM- tai piirimestaruuskisoja. :D

Nedatt

Nedatt
Viestimäärä: 144

VS: JUNIOR HANDLER - Keskiviikkona, 27.11.2013 klo 11:50  
+
0
^ Ei nuo SM-osakilpailut tai piirinmestaruuskisat eroa ns. normaaleista kisoista mitenkään, niissä saattaa vain olla enemmän kisaajia. JH löytyy usein myös ryhmänäyttelyistä, kannattaa seurata niitä!

Kuviot ei ole kovin ihmeellisiä, eikä niistä kannata ottaa hirveemmin ressiä :hymy: Edestakaisin ja kolmio taitaa olla ne yleisimmät. Edestakaisin tarkoittaa nimensä mukaisesti edestakaisin ravauttamista. Suoraa linjaa tuomarista pois päin, sitten käännös koirasta riippuen joko niin, että koira kiertää päässä puolelta toiselle tai niin, että vaihdat koiran hihnan kädestä toiseen ja käännyt itse. Ja palataan samaa linjaa tuomarin luo takaisin. Kolmiossa mennään ensin tuomarista poispäin näyttäen tuomarille liikkeet takaa. Sitten tehdään ns. kolmion kanta, eli tehdään suora linja niin, että tuomari näkee sivuliikkeet. Sitten palataan tuomarin luo tehden kolmion viimeinen sivu, jolloin tuomari näkee liikkeet edestä. Pitää olla tarkkana, ettei vain koskaan jää tuomarin ja koiran väliin!
lbu Lionel 3/2012
- nettta.net

julsku

julsku
Viestimäärä: 1

VS: JUNIOR HANDLER - Perjantaina, 31.01.2014 klo 09:45  
+
0
Miten tiukalla/löysällä näyttelyhihnan koirallani pitäisi olla?

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: JUNIOR HANDLER - Torstaina, 29.05.2014 klo 19:52  
+
0
Kai munkin nyt pitää sitten tunkea lusikkani tähänkin soppaan. Tänään alotettiin virallinen junnu-ura, sijotus 1./1.


suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

koiratyttö2

koiratyttö2
Viestimäärä: 15

VS: JUNIOR HANDLER - Maanantaina, 25.08.2014 klo 18:09  
+
0
Hei!
Olen menossa 5.10. Kokkolaan junior handleriin.
Tämä on ensimmäinen virallinen junior handlerini, muuten olen kyllä kiertänyt milloin minkin koiran kanssa näyttelyissä ja mätsäreissä.
Mutta asiaan! Olen siis nähnyt että siellä on jakkupuvut handlereilla, enkä sellaista itse omista, enkä tule omistamaankaan. Vaikuttaako Se siis sijoitukseeni, jos minulla on vain farkut ja siisti paita? (ymmärtääkseni ulkonäkö ei saisi vaikuttaa?) :mietiskel:

Toinen kysymys:
Miten nämä harvinaisemmat kuviot esim. L tai kahdeksikko tehdään jos sattuu että tuomari niitä suorituttaa? :shifty:

Kiitos jos te kokeneemmat osaatte ja viitsitte auttaa! :aurinko:
Australianterrieri Viksu
24.4.2014
(Viestiä on muokattu maanantaina, 25.08.2014 klo 18:11)

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: JUNIOR HANDLER - Maanantaina, 25.08.2014 klo 23:31  
+
0
Siistin asun pitäisi riittää :)

Kasista en tiedä, mutta L suoritetaan niin, että ensin juostaan suoraan tuomarista poispäin, jonka jälkeen tehdään 90 asteen käännös vasemmalle (tai oikealle, en muista varmasti. Tätä voi varmaankin kysyä tuomarilta, jos ei tee selväksi. Ja jos et ole ensimmäinen, voit vakoilla, mitä muut tekee). Käännöksen jälkeen juostaan n. puolet - 2/3 siitä määrästä, mikä on juostu suoraan tuomarista poispäin, näytetään siis koiran sivuliikkeet. L:n päässä tehdään täyskäännös ja sama takaisin. Pitäisi pyrkiä samaan linjaan kuin mennessä. Ja aina pitää muistaa juosta niin, että koira on tuomarin ja esittäjän välissä.

Ja koska et tiennyt L:kään, oletan, että T:kin on sinulle uusi tuttu. Kuvion alku tehdään muuten samalla tavalla, mutta L:n täyskäännöksen jälkeen tehdäänkin vielä toinen T:n sakara ja juostaan siitä tuomarista poispäinlinjan kohdalta samanverran ohi kuin mitä on tultu sielä toisesta päästä. Päässä tehdään täyskäännös ja tullaan tuomarilinjaa takaisin.

Huojennukeksesi voin sanoa, että junnusääntöihinkin on nykyään kirjattu, että junnukehissä pyritään tekemään samoja kuvioita kuin rotukehissä. Tietenkin korkeammalla tasolla voi olla myös hankalempia kuvioita, mutta luulen, ettet sä ole ensimmäisenä menossa maailmanmestaruuskisoihin.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Shelttijuniori

Shelttijuniori
Viestimäärä: 7

VS: JUNIOR HANDLER - Tiistaina, 01.09.2015 klo 16:54  
+
0
Etsiskelen Vantaalle kultsunarttua, voiko kisapaikalla vielä vaihtaa osallistumiskoiraa?

Shelttijuniori

Shelttijuniori
Viestimäärä: 7

VS: JUNIOR HANDLER - Maanantaina, 21.03.2016 klo 14:16  
+
0
Herätellään tätäkin ketjua taas henkiin :D
Mistä löydätte junnukoiria? Kysyttekö suoraa kasvattajalta, jos kysytte kysyttekö mailitse vai kasvotusten näyttelyssä? Voiko junnukoiraa vaihtaa paikan päällä jos vasta siellä saakin toisen koiran? Kannattaako opetella suosittujen näyttelykoirien esitystapoja niin osaisi sitten edes vähän esittää?

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28181
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6329
Viestejä yhteensä545679
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 24.04.2024 klo 15:15)