Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 09.07.2010 klo 22:44

Koirahieronta

Siirry sivulle: 1 2

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

KOIRAHIERONTA - Perjantaina, 09.07.2010 klo 22:44  
+
0
Hierotteko te koiraanne? Jos hierotte, kuinka paljon? (joka päivä, joka viikko jne) Itse hieron koiraani joskus,mutta en tiedä muita hieronta tyylejä,kuin etujalkojen hieromisen.. Voisitteko te kertoa lisää hieronta tyylejä? =)

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KOIRAHIERONTA - Lauantaina, 10.07.2010 klo 00:24  
+
0
Mä en ole uskaltanut omia koiria itse hieroa. Olen käsittänyt että pitää tietää miten ja mistä hierotaan jos meinaa hieroa. Haluisin mennä koirahierontakurssille, ihan sellaiselle missä saisi opit omiksi tarpeikseen. Missä pk-seudulla niitä järkätään? Voi laittaa vaikka yksäriä jos joku tietää aiheesta enemmän. Meillä nyt ei harrasteta mitään lajia joka vaatisi säännöllistä hierontaa mutta kyllähän tuota tulee pari kertaa viikossa vedettyä koirat niin piippuun hiekkamontulla ettei se varmasti pahaa tekisi jos hieroisi lihakset rasituksen jälkeen.

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: KOIRAHIERONTA - Lauantaina, 10.07.2010 klo 00:24  
+
0
Eikös tämä menis paremmin tuonne hoitopuolelle, koiraahan tässä hoidetaan :)

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: KOIRAHIERONTA - Lauantaina, 10.07.2010 klo 10:51  
+
0
Mä kävin meidän mummelin kanssa fysioterapiassa yhden kerran. Varasin ajan ihan hierontaan ja kerroin jo puhelimessa että tahdon hieroa koiraa jatkossa itse. Aika kesti 45min ja hän kertoi juuri nimenomaan meidän selkävaivaiselle hyvät tekniikat hieroa, näytti mallia ja ohjasi kun hieroin itse.

Periaatteessahan koirahieronta perustuu vähän voimakkaampaan silittämiseen. Suurta ja suoraa painetta lihakseen ei suositella ilman ammattitutkintoa suoritettavaksi, sillä rikkoo helpommin kuin saa mitään hyvää aikaiseksi.

Mutta lyhykäisyydessään siis koira tulisi ensin saada rennoksi kyljelleen. Sen jälkeen isojen lihaksien perushieronta lihaksen suuntaisesti (itse koiran selkäpuolella istuen) silittäen ja kevyesti painaen. Lavat, niska, pitkät selkälihakset ja reidet sekä kyljet saadaan tällä tyylillä käytyä helposti lävitse. Jokapäiväistä hierontaa tällä 'kevyelläkään' tyylillä ei suositella, n. 3krt/viikossa on ehdoton maksimi. Hartianseutua voidaan hieroa samaan tyyliin kuin ihmisellä, hellemmin ottein tosin. Lisäksi moni koira nauttii ns. päähieronnasta, eli sormenpäillä pyöritellen päälaki ja korvien ympäristö käydään läpi.

Lisäksi koiran jalkoja voi varovasti venytellä. Mutta siinä pitää olla tarkkana, että nivelet on suorassa, ettei tule repeämiä tms. Ja edelleen, koiran pitää olla rento.

Tälläiset perusohjeet saatiin yhdellä käynnillä.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: KOIRAHIERONTA - Lauantaina, 10.07.2010 klo 12:16  
+
0
Mä olen hieronut koiraa välillä, tosi kevyin ottein. Mieluusti veisin ton ihan hierojalle, jotta saisin itsekin jotain neuvoja ja uskaltaisi enempi hieroa, mutta raha kun ei kasva puissa... Paljonko koirien hierontakäynnit suunnilleen maksaa?

Tomo ainakin nauttii, kun sen korvalehtiä hieroo, pyörittelee kevyesti sormilla ja jopa kun vetää kevyesti. Välillä ottaa koko korvan nyrkkiin ja hellästi kiskoo. Ilme menee ihan raukeaksi. Tätä teen usein, jos koira on jännittynyt.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: KOIRAHIERONTA - Lauantaina, 10.07.2010 klo 12:34  
+
0

Kinoko kirjoitti:

Mä olen hieronut koiraa välillä, tosi kevyin ottein. Mieluusti veisin ton ihan hierojalle, jotta saisin itsekin jotain neuvoja ja uskaltaisi enempi hieroa, mutta raha kun ei kasva puissa... Paljonko koirien hierontakäynnit suunnilleen maksaa?

Tomo ainakin nauttii, kun sen korvalehtiä hieroo, pyörittelee kevyesti sormilla ja jopa kun vetää kevyesti. Välillä ottaa koko korvan nyrkkiin ja hellästi kiskoo. Ilme menee ihan raukeaksi. Tätä teen usein, jos koira on jännittynyt.

Minäkin hieron korvista Nellaa juuri samanlailla kuin sinä! =)

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KOIRAHIERONTA - Lauantaina, 10.07.2010 klo 13:05  
+
0
Mä hieron välillä ton hartioita, ihan samalla tavalla juur kuin ihmisiäkin, mutta hellemmin. Tykkää selkeästi ja rauhoittuu, parhaimmillaan alkaa pilkkimään... Enemmän se taitaa olla kuitenkin akuhieronnan tyyppistä tää meidän "hierominen", käydään läpi juur korvien pisteitä, tassuja ja hännänpää :)
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: KOIRAHIERONTA - Lauantaina, 10.07.2010 klo 13:49  
+
0
Noi kaikki hieromatyylit ois kyl kiva osata.. Meinaan kun koira rauhoittuu hieronnassa niiin hirveästi.. =)

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: KOIRAHIERONTA - Lauantaina, 10.07.2010 klo 14:02  
+
0

Kinoko kirjoitti:

Paljonko koirien hierontakäynnit suunnilleen maksaa?


Toi fysioterapeutin kolmen vartin istunto oli muistaakseni jotain 50e paikkeilla. Perus eläinhieroja ei velota välttämättä sitäkään.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: KOIRAHIERONTA - Lauantaina, 10.07.2010 klo 18:29  
+
0
^ Kiitos! Pitänee katsoa, jos jossain vaiheessa saisi säästettyä sit sen verran :)
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: KOIRAHIERONTA - Lauantaina, 10.07.2010 klo 22:27  
+
0
Missä paikkakunnissa koirahierontaa on? Itse asun Teuvalla ja sielä tuskin on... Ei meinaan ole edes lemmikkikauppaa.. huoh! =)

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: KOIRAHIERONTA - Sunnuntaina, 11.07.2010 klo 11:41  
+
0
^yksityisten eläinklinikoiden/eläinlääkäreiden tiloissa saattaa käydä vieraileva fysioterapeutti. Eläinhierojat taas ovat yleensä kiertäviä, ilman omia toimitiloja ja heidät voi tilata vaikkapa kotiin. Googlesta saattas löytyä :)

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: KOIRAHIERONTA - Sunnuntaina, 11.07.2010 klo 13:31  
+
0
Ahaa! Kiitos neuvosta! =)

Saniii

Saniii
Viestimäärä: 57

VS: KOIRAHIERONTA - Perjantaina, 28.10.2011 klo 19:08  
+
0
Oltiin neidin kanssa viime- ja sitäkin edellisenä kesänä koiraleirillä, ja siellä oli lyhyt opetustuokio koirahieronnasta. Meille painotettiin sitä, että kaikki voivat hieroa itse koiraansa, vaikka ei lihas lihakselta olisi hierontaa harjoitellutkaan, kunhan muistaa rauhalliset ja hennot liikkeet. Mä olen ainakin hieronut tuota neitiämme monesti, ja tykkää kamalasti. Tokihan koirahierontaan on säännöt niin kuin ihmisillekin, mutta perusajatus on varmasti se että saadaan koira rentoutumaan ja sitä kautta lihaksistakin turha jännittyneisyys ja jäykkyys pois.
Meitä viihdyttämässä kultainenoutaja Sani (s. 2.7.2006)

In memories ~ Mr. Joppe

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: KOIRAHIERONTA - Perjantaina, 28.10.2011 klo 23:48  
+
0
Duke hierotaan kerran kuussa. Itse en tosiankaan sitä tee, näillä nakkisormilla en tekis mitään muuta kuin vahinkoa :nauru: Mun tuttu joka erikoistuu/valmistuu (urheilu?)koirahierojaksi hieroo Dukea reilun tunnin verran ja ottaa sen kympin. Mutta kyllä ne täälä Oulun seudulla hierojat ottaa sen 25-35€ yhdestä kerrasta. Meillä tuo on semmonen opiskelija/kaverihinta.

Me treenataan aika rankkoja lajeja, agia, koirahiihtoa ja PK-lajeja niin lämmittelen sen toki ennen treenejä kunnolla mutta myös pikavenyttelyt ennen starttia/vetoa. Sitten loppujäähkä ja rauhalliset venyttelyt. Yleensä sitten illalla vielä verenkiertoa vilkastamaan käyn sen lihakset vähän kovempaa silitellen läpi.
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

Saniii

Saniii
Viestimäärä: 57

VS: KOIRAHIERONTA - Maanantaina, 31.10.2011 klo 14:11  
+
0
^ Jep, toki on eri asia jos koiran kanssa kisaillaan runsaasti ja se tarvitsee oikeesti kunnon hierontaa, niin kyl mäkin silloin kääntyisin ihan ammattilaisen puoleen. :)

Hei mut onko tietoo, et kuinkan paljon koirahierojille on oikeesti töitä? Mua on alkanu kiinnostaa koirahieronta ja ajattelen sen jo yhtenä ammattivaihtoehtona, sitten kun se aika koittaa.
Meitä viihdyttämässä kultainenoutaja Sani (s. 2.7.2006)

In memories ~ Mr. Joppe

markia

markia
Viestimäärä: 3

VS: KOIRAHIERONTA - Maanantaina, 20.01.2014 klo 23:12  
+
0
Löytyykö täältä koirahierojaksi valmistuneita? Jos löytyy, niin olisi hauska kuulla kokemuksia työstä; Kauanko olette hieroneet, teettekö sitä täyspäiväisesti, riittääkö asiakkaita jne. Itse olen pohtinut koulutuksen aloittamista, mutta sen hintavuus on jarruttanut aikeita. Ja tokihan ennakkoon olisi hyvä tietää että kuinka kannattavaa se on. Asun Helsingissä, jossa asiakkaita parhaiten voisi riittääkin, mutta saisikohan hommasta silti täyspäiväisen?

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: KOIRAHIERONTA - Tiistaina, 21.01.2014 klo 13:32  
+
0
Useamman koirahierojan tunnen itse ja yksikään heistä ei ainakaan täysipäiväisesti työskentele vaan tekevät muun työn ohessa.

markia

markia
Viestimäärä: 3

VS: KOIRAHIERONTA - Perjantaina, 24.01.2014 klo 11:28  
+
0
Kiitti vastauksesta! Jos joku koirahierojan työtä tekevä haluaisi pistää minulle vaikka yksityisviestilläkin (jos yleisesti ei viitsi) vastauksia noihin kysymyksiin, niin olisin todella kiitollinen! :)

smiushki

smiushki
Viestimäärä: 820

VS: KOIRAHIERONTA - Sunnuntaina, 26.01.2014 klo 07:32  
+
0
Kannattaa seurata järjestetäänkö lähialueilla ns. kotihierontakursseja. Mä kävin viime keväänä semmosen päivän kestävän kurssin ja oli kyllä erittäin hyödyllinen paketti. Käytiin läpi ihan perusjuttuja: lihasten lämmittely ennen hierontaa, alueet mistä hieromista pitää välttää, hierontatekniikat ja suunnat (ei ois tullut aiemmin mieleenkään, että suunnalla on väliä), sekä luustoa ja lihaksistoa yleisestikin. Koekaniineina oli omat koirat, jotka päivän päätteeksi hierottiin läpi ja ohjaajat antoivat ohjeita ja korjasivat tarvittaessa tekniikkaa.
Lämpimästi suosittelen kaikille kiinnostuneille jos on mahdollista osallistua, hintaa tais olla n. 50€. Tulostetut powerpoint-matskut saatiin tietty muistiinpanoineen kotiinviemisiksi ja postissa tuli myöhemmin virallinen todistus kurssin suorituksesta.

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6329
Viestejä yhteensä545679
Uudet käyttäjät tänään7
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 24.04.2024 klo 19:15)