Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Maanantaina, 19.04.2010 klo 12:01

Koiratanssi

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 6

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: KOIRATANSSI - Tiistaina, 28.02.2012 klo 23:26  
+
0
Mä nostelen tätä ketjua, treenailtiin tänään iltalenkillä vähän kuvioita koska ilmoitin koiran Lempäälän huhtikuun kisoihin. Toivottavasti tällä kertaa menee vähän paremmin :D

kirppuu

kirppuu
Viestimäärä: 20

VS: KOIRATANSSI - Tiistaina, 27.11.2012 klo 15:37  
+
0
Aivan mahtavan näköstä menoa, kun noita videoita kattoo :) Suunnitteilla oli, että kokeillaan Pessin kans, mut vielä ei olla reenattu muuta ku jalkojen välistä pujottelua ja pakittamista :D

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: KOIRATANSSI - Tiistaina, 27.11.2012 klo 22:51  
+
0
Mäkin innostuin lajista, kun kaverin kanssa suunniteltiin.

Ideoita on paljon, erilaisia. Nyt kuitenkin työn alla Lumikki-aiheinen esitys, jossa melkein kaikki on tolle uutta. Tai siis osaa erikseen melkein kaikki temput, mutta kun pitäis tehä kaks peräkkäin tai kahta samaan aikaan ei oikeen onnistu. Ihan uusina kokeiluina meillä on kolme yksinkertaista temppua: haukkuminen, kuukävely ja naaman nuoleminen, kun makaan maassa.

Temput ja idea on siis kunnossa, mutta musiikki. Tarttis liitellä eri kappaleita toisiinsa (kappaleita? Ehkä parempi termi olisi melodia). Osaakos kukaan autta? Ja tietääkös kukaan, mistä löytäisin jonkun toisen sanomana sen "Kerro kerro kuvastin, ken on maassa kaunehin..."-kohan?

Kiitos jo etukäteen kaikesta avusta!
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Emuli

Emuli
Viestimäärä: 326

VS: KOIRATANSSI - Sunnuntaina, 02.12.2012 klo 11:04  
+
0
Mekin vähän tavaillaan koiratanssia Avan kanssa, kun metsästys on murulta pannassa ja agilitystä ei tykkää ja tokosta ollaan tauolla :nauru: Ava rakastaa uusien temppujen opettelua joten on kiva touhuta tuollaista "rentoa" jossa molemmilla on hauskaa :peukku: Jalkojen välistä pujottelu (sekä kahdeksikko että kävellessä pujottelu) on ihan peruskauraa, seuraaminen jalkojen välissä kävellen samaten. Mutta miten te olette opettaneet koiran hyppäämään tanssijan selkään?
Beagletyttönen Ava (10/2010)
Beagletyttönen Ellu (6/2012)
Avan blogi

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: KOIRATANSSI - Maanantaina, 03.12.2012 klo 13:31  
+
0
^Mä joskus yritin tuolle ihan perus-tyylillä eli meen kontalleni ja houkuttelen sen siihen, mutta ei onnistunu. Nyt oon sitte opettanu sille kosketusalustaa, ja tarkotuksena ois jatkojalostaa tuota niin, että menisin maahan makaamaan ja kosketusalustan selkäni päälle, jolloin koira kiipeäisi siihen ja sitten pikkuhiljaa nousisin kontaamisasentoon ja siitä sitten niin, että seisoisin ja pitäisin ylävartaloni lattiatasossa. Noin mä sen aattelin, onhan noita muitakin vaihtoehtoja (kuten se, että houkutellaan selkään), mutta tuo on niin säikky, että pelästyis jos mentäis vähänkin liian nopeasti.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: KOIRATANSSI - Maanantaina, 10.12.2012 klo 15:54  
+
0
Mä en edes yritä opettaa noita "koira ohjaajan selän päällä" -temppuja, kun ne ovat fyysisesti aika mahdottomia (koiralla elopainoa 38kg). Pitää siis keksiä jotain isolle koiralle sopivampia juttuja. Vähän harmittaa, kun olisi toki kiva, jos koiran voisi laittaa pujottelemaan mun käsien ali mun kontatessa, mutta eihän siitä tulisi tällä kolossilla mitään :D

Käytiin tokissa virallisissa kisoissamme Messarissa, oli kivaa! Eikä apina tänä vuonna tuijotellut itseään screeniltä :) Pisteet eivät kyllä edelleenkään riittäneet kunniamainintaan eivätkä edes sijoitukseen, joten jatketaan harjoituksia..

Tanssivideo

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRATANSSI - Maanantaina, 10.12.2012 klo 17:20  
+
0
Mulla jumittaa netti (tai kone) nyt niin, että tuo Kaisluksen video tökkii niin, että koitan katsoa sen myöhemmin. Kiva kuitenkin aina nähdä uusia esityksiä! :hymy:

Me ei olla myöskään selkään hyppyä opeteltu (koiralla painoa ~20kg), mutta selän yli hypätään kyllä ja se on yksi Rukan suosikkitempuista. Sen opetin ihan namihoukuttelulla, eli itse maahan, koira toisellepuolelle ja nami kädessä houkutellen. Tietty jos on avustaja mukana, niin voi mennä näppärämmin, mutta onnistui noinkin :hymy: Varmaan samalla idealla (avustajan kanssa) voisi opettaa selkään nousunkin.

Mulla on koirille suuri osa koiratanssitemppukäskyistä vartalokäskyjä. Sanallisia ei moneenkaan ole olemassakaan. Tuohon selän ylihyppyyn "käskynä" on se, että menen kyykkyyn maahan niin Ruka hyppää mun yli.


Toinen "minä alhaalla" -hyppytemppu on käsien yli hyppääminen. Tässäkin vinkkinä koiralle on vaan se, että menen kyykkyyn ja levitän kädet. Ruka hyppää tässä tempussa ensin oikean käden yli taakse ja vasemman käden yli eteen (eli kiertää mut käsien yli hyppien).


Maassa kierähdykselle vinkkinä on käsimerkki+mun jalkoilla tekemä "haarasivuaskel"


Pujottelussa on sanakäskyn lisäksi vinkkinä se eteen laitettu jalka


Kitan kanssa taas ollaan tehty htm:ää


Nyt meillä on ollut yli puolen vuoden koiratanssitauko koirien kanssa (paitsi mitä olen agin lämmittelyissä ottanut temputtelua). Nyt ois kuitenkin tarkoituksena taas alkaa jatkamaan tansseja ja toiveena olisi, josko saisin uuden ohjelman kasattua ensikesäksi ja tohtisin ainakin Rukan kanssa -hui!- kisoihinkin :hymy:

(Viestiä on muokattu maanantaina, 10.12.2012 klo 17:27)

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRATANSSI - Keskiviikkona, 12.12.2012 klo 15:23  
+
0
Nyt ei netti/kone tökkinyt, niin sain katsottua Kaisluksen videon. Kivan näköistä menoa ja ihana kun koira tekee niin innoissaan :hymy: Häntä vispasi armottomasti koko esityksen ajan :nauru:

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRATANSSI - Lauantaina, 08.06.2013 klo 15:59  
+
0
Ensimmäiset koiratanssikisat korkattu kera kahden koiran. Ruka freestylessä ALO:ssa, sijoitus 4./8., kokonaispisteitä 165 ja KUMA! :hymy: Kita HTM:ssä sijoitus 3./3., kokonaispisteitä 158,67 eli niukasti alle kuman. Ihan tyytyväinen kuitenkin molempien kisauran korkkaukseen, vaikka koirat jätättivätkin minun jännityksen takia. Videota tulee sitten myöhemmin, kun saan niitä aikanaan käsiini :hymy:

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: KOIRATANSSI - Lauantaina, 08.06.2013 klo 18:17  
+
0
Tulin tässä miettineeks, että koiratanssihan on nykyään virallinen laji, niin mitenkäs siinä tullaan valioksi ja mikä on valion merkki (niinkuin MVA tai TVA tai AVA)?
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRATANSSI - Lauantaina, 08.06.2013 klo 19:37  
+
0
^"Vapaaohjelma (Freestyle)

Koira saa koiratanssivalion arvon (FI KTV-V) kun sillä on 3 koiratanssisertifikaattia koiratanssin vapaaohjelma kilpailuista. Ensimmäisen ja kolmannen sertifikaatin välillä pitää olla vähintään 1 vuosi ja yksi päivä.Lisäksi koiralla pitää olla palkinto näyttelyssä vähintään laatumaininnalla hyvä yli 15 kuukauden ikäisenä

Seuraaminen musiikin tahdissa (Heelwork to Music) (FI KTV)

Koira saa koiratanssivalion arvon (FI KTV), kun sillä on 3 koiratanssisertifikaattia seuraaminen musiikin tahdissa kilpailuista. Ensimmäisen ja kolmannen sertifikaatin välillä tulee olla vähintään 1 vuosi ja 1 päivä.Lisäksi koiralla pitää olla palkinto näyttelyssä vähintään laatumaininnalla hyvä yli 15 kuukauden ikäisenä"

Tosin koiranetissä nuo freestylevaliot näkyy olevan tunnuksella KTVA-fs.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: KOIRATANSSI - Lauantaina, 08.06.2013 klo 20:30  
+
0
^Ajattelinkin, että se voisi olla KTVA, mutten ollut varma, joten ajattelin kysyä. Kiitos tiedosta, taas yhtä tietoa rikkaampana jatketaan eteenpäin.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: KOIRATANSSI - Perjantaina, 04.10.2013 klo 19:11  
+
0
Voi pettymysten pettymys! Ei mahduttu freestyleen Messarin kisoihin, koska tampio-ohjaaja unohti laittaa herätyskellon soimaan koko yön valvomisen jäljiltä. :( HTM:ään sentään päästiin ja vaikka aluksi harmittikin hirveästi, niin onhan se HTM myös aika hienon näköistä kun sen osaa.

Eipä siis muuta kuin opettelemaan, musiikin sain jo valkattua. Mitenkäs muut ovat opettaneet tuota jalkojen edessä seuraamista niin, että koiran kylki on kiinni ohjaajan polvissa? Tokoihmisenä osaan kyllä seuraamisen opettaa, mutta nämä erikoisemmat positiot ovat vaikeampia :)

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRATANSSI - Lauantaina, 05.10.2013 klo 23:03  
+
0
^Noihin on kyllä kovin tunku, harmi, ettette mahtuneet freestyleen, mutta onneksi sentään htm:ään :hymy:
Minä opetin muut positiot periaatteessa vastaavasti kuin normi seuraamisenkin. Eli palkkaamalla koiraa ko paikkaan. Aluksi ihan askelsiirtymisiä (sivuaskelia itselle, eli koira eteenpäin) ja sitten pitentäen. Edessä Kita tosin menee vaan nenä toiseen suuntaan, mutta eipä niitä positioita vielä tarvikkaan niin paljoa, etteikö nuo riittäisi (Kita osaa viisi positiota, ennemmin hioo noita vaan lisää). Mulla ois hinkua poikien kanssa kisoihin, mutta saa nähdä milloin taas päästään kun pohjoisemmassa on niin vähän kisoja. Ehkäpä enskesänä taas omiin kisoihin..

(Viestiä on muokattu lauantaina, 05.10.2013 klo 23:03)

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: KOIRATANSSI - Tiistaina, 08.10.2013 klo 11:47  
+
0
Oonko mä ainut nillittäjä, jota toi nimi "koiratanssi" häiritsee (ja kovaa!)? Kun joskus aikoinaan kuulin lajista ensimmäisen kerran, mieleen tuli vaan kukkahattutätien hippimeininki. Kesti pitkään ennen kuin lajin todellinen luonne selvisi, mutta silti mun on edelleen vähän hankala päästä eroon tosta mielikuvasta.

Tarkoitus ei ole provota vaan ihan oikeasti mietin, että toi nimi voi olla aika iso taakka tälle lajille, ja karsia monia (miespuolisia?) harrastajia. Onko kukaan samaa mieltä? Mä voin jo nähdä saamani kommentit:

"Jos muuten mielenkiintoista harrastusta ei voi aloittaa sen takia, että sillä on epävetoava nimi, niin ihminen on aika lapsellinen ja asennemuutos vois olla kohdillaan!"

Ehkä. Ehkä mä olisin pienisieluinen ihminen, jos en kehtaisi sanoa kavereilleni harrastavani koiratanssia.. Tai voiko olla, etten edes koskaan ottaisi selvää lajista, joka kuulostaa tylsältä. (Joo, mun mielestä koiratanssi kuulostaa äärimmäisen tylsältä :nolo:) Yleensä kuitenkin pienten lajien tarkoituksena on kasvattaa harrastajamääriään ja suosiotaan, niin eikö mun pohdinta ole ihan perusteltua..?
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRATANSSI - Tiistaina, 08.10.2013 klo 13:21  
+
0
^Minustakin se nimi on vähän hassu vaikka lajia harrastankin :hymy: Ihmiset ei oikein nimen perusteella ymmärrä mistä on kyse ja joutuu sitten selittämään. Lajia myös pidetään paljon vähän "höpönä" vaikka useamman minuutin ohjelman kasaaminen, liikkeiden opettaminen ja sen suorittaminen palkatta ei ole ihan "tuosta vaan" juttu.

Minä tosin ihan reilusti sanon ihmisille harrastavani koiratanssia ja sitten jos kysytään, niin kerron kyllä tarkemmin mistä on kyse :hymy:

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: KOIRATANSSI - Tiistaina, 08.10.2013 klo 16:17  
+
0
Mun mielestä koiratanssi on taas oikeen hyvä nimi tälle lajille. Itse asiassa paljon parempi kuin englanninkielinen vastine heelwork to music. Toki Suomessa on HTM, mutta kun englantilaiselle puhuu HTM:stä, se kattaa myös Freestylen. "Seuraamista musiikin tahtiin" on myös ehkä hiukan liian pitkä nimi lajille ja "Vapaaohjelma" on myös varattu voimistelijoille ja taitoluistelijoille. Enkä mä tykkää ajatuksesta, että Suomessa harrastettaisiin "englanninkielisiä lajeja", siis lajeja, joiden nimen suomentamiseen ei ole jaksettu uhrata aikaa tai vaivaa. Ja loppujenlopuksi mä ehkä kuulun siihen sukupolveen, jonka mielestä tanssi on hiphoppia ja street dancea eikä kukkahattutätien lavatansseja.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRATANSSI - Tiistaina, 08.10.2013 klo 21:00  
+
0
^Kyllä englanniksikin Heelwork to music on ihan sen samaisen koiratanssin lajin nimi, eikä koko koiratanssin nimi ja toinen lajinimi on freestyle, niinkuin suomessakin. Kattonimenä tunnutaan usein käytettävän canine dancing. Laitetaas vielä ny tällainen linkkikin. Niin ja freestylestä käytetään suomessa myös suomennettua nimitystä vapaaohjelma ja htm:stä nimitystä "seuraaminen musiikin tahdissa".

(Viestiä on muokattu tiistaina, 08.10.2013 klo 21:04)

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: KOIRATANSSI - Tiistaina, 08.10.2013 klo 21:56  
+
0
^ Oisko taas joku ero amerikkalaisen ja brittiläisen välillä? Meinaan tässä ihan lähiaikoina katoin semmosta koiratanssista kertovaa ohjelmaa, jossa puhuttiin kaikkea heelwork to musicista ja koirat teki siinä lähinnä freestyleä, mistään positioista ei ollut tietoakaan.

Mutta jokatapauksessa, mun mielestä koiratanssi on oikeen hyvä nimi lajille ja kuvaakin sitä ihan hyvin. (Mietin vaan, mikä se sitten olisi suomessa, jos ei koiratanssi. Mieleen tulee kaikkea tosi kärkevää aina temppukisoista esitykseen koiran kanssa).
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: KOIRATANSSI - Keskiviikkona, 09.10.2013 klo 15:22  
+
0
No mun ihmetyksen alku oli alunperin se, että miksei lajin nimi voi olla freestyle, joka sitten jakautuisi vapaaohjelmaan (tai -osioon tms..) ja seuraamiseen (nimenä vaikka HTM tms.). Pienet negat englanninkielisyydelle, mutta toisaalta freestyle on jo muiden urheilulajien kautta melko vakiintunut termi suomenkielessä, joten mä näkisin ton houkuttelevana lajinimenä.

Toisaalta nyt alan jo puoliksi olla eri mieltä itseni kanssa. En tiennyt, että lajin englanninkielinenkin kattonimi on canine dancing. En edelleenkään pidä suomenkielistä nimeä hyvänä, mutta jos se kerran tulee suorasta käännöksestä, niin se on helpompi hyväksyä :nauru: Olisi lisäksi hyvin hankalaa muuttaa nimityksiä ristiin alkuperäisten kanssa, kuten ensimmäisen kappaleen omassa ehdotuksessani.. Vika on siis alkuperäisessä englanninkielisessä termistössä :ylpea: :nauru:

[Muoks.Avasin vasta nyt tuon Sarahian linkin. Ömm.. Siis tuleeko tuolla esiin se canine dancing jossain, vai jaotellaanko freestyle vapaaohjelmaan ja HTM:ään just niinku mä "halusinkin"? Toisaalta tuo WCFO on vain yksi lajia ajava organisaatio ja ainakin wikipedian mukaan CFF on toinen. Ilmeisesti näiden näkökulmat eroaa hieman toisistaan.. Nyt ei ehdi perehtyä tai jatkaa pohdintaa, mutta palailen..]

Aloinpa ihan kiinnostua lajin historiasta :hymy: Missä ja miten kehittyi, miten rantautui Suomeen, kuka lajia on vienyt Suomessa eteenpäin.. Erityisesti kiinnostaa, miten laji saatiin aika lyhyessäkin ajassa(?) kennelliiton alaiseksi niin, että valioituminen on mahdollista. Onkohan muita uusia lajeja tulossa kennelliittoon (lähinnä ajattelen frisbeetä, joka on jenkeissä kuuma laji ja ilmeisesti ammattilaisuuskin on mahdollista..)? Ja toisaalta ihmiset voi varmaan olla eri mieltä myös siitä, onko kennelliiton alaisuus ylipäätään tavoite lajin kehittymisessä..

Nämä nyt on lähinnä retorisia kysymyksiä, joihin löytänen itse netistä vastauksia, mutta saa johonkin tarttua, jos siitä saadaan keskustelua aikaiseksi.
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 09.10.2013 klo 15:33)

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 22:00)