Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Sunnuntaina, 31.07.2011 klo 15:27

Koirien kuljettaminen pyörän peräkärryssä

Sennietta

Sennietta
Viestimäärä: 1

KOIRIEN KULJETTAMINEN PYöRäN PERäKäRRYSSÃ... - Sunnuntaina, 31.07.2011 klo 15:27  
+
0
Olen aikeissa ostaa pyörän peräkärryn koirien kuljettamista varten mm. siksi, että voisimme lenkkeillä vaihtelevimmissa maastoissa, autoa kun ei perheessä ole. Olen katsellut netistä myynnissä olevia kärryjä - onko jollakin niistä hyviä/huonoja kokemuksia?

Entä kuljettaako joku peräkärryssä kahta koiraa? Jos, niin miten moinen on sujunut? :) Itselläni on kaksi n. 10kg painoista koiraa, joista kumpainenkin tulisi toki totuttaa ja opettaa ensin olemaan kärryssä yksin.

Hiltsu

Hiltsu
Viestimäärä: 6

VS: KOIRIEN KULJETTAMINEN PYöRäN PERäKäRRYSSÃ... - Torstaina, 04.08.2011 klo 13:45  
+
0

Sennietta kirjoitti:

Olen aikeissa ostaa pyörän peräkärryn koirien kuljettamista varten mm. siksi, että voisimme lenkkeillä vaihtelevimmissa maastoissa, autoa kun ei perheessä ole. Olen katsellut netistä myynnissä olevia kärryjä - onko jollakin niistä hyviä/huonoja kokemuksia?

Entä kuljettaako joku peräkärryssä kahta koiraa? Jos, niin miten moinen on sujunut? :) Itselläni on kaksi n. 10kg painoista koiraa, joista kumpainenkin tulisi toki totuttaa ja opettaa ensin olemaan kärryssä yksin.



Hei!

Itse ostin juuri amerikancockerilleni Doggyride Novel -peräkärryn, 300 e maksoi. Katselin muitakin vaihtoehtoja, mutta tuo oli turvallisimman ja fiksuimman näköinen, paras kärryn oma paino/koirapaino-suhde, helpoiten muunneltavissa (tangon saa pikana irti sekä pyörästä että kärrystä ja pyörät lähtevät nappia painamalla ja pois vetämällä). 300 e maksoi, max-kuljetuspaino 45 kg (kärryn paino oliko jtn 13 kg?) ja max-nopeus 24 km/h. Kopin saa mylös nopeasti kasaan, eli menee pieneen tilaan mikä meillä on etu kun asun yksiössä. Sisäpuolella on 2 kiinnitysrengasta, joihin koiran saa kiinni.

Koiraa en sen kummemmin totutellut, ekan kerran syötin ruoan vain kopista, jossa ei ollut pyöriä kotona. Samana päivänä lyhyt 3 km ajo hiljaa ja mahdollisimman tasaista maastoa ja seuraavat pari lenkkiä siitä myös hissukseen vauhtia koventaen. Nyt tyttö on ihan sinut kopin kanssa. Aina innokkaasti hyppää kyytiin kun avaan vetoketjun ja käytän myös samaa autossa kuljetukseen. Ainut tosin, että koira kun ohitetaan niin tyttö protestoi kun ei pääse nuuskimaan tai leikkimään, mutta se ei sinänsä kärryajeluun liity.

Toivottavasti ei ollut liian mainospuheen kaltainen, ettei mua bannata/tätä viestiä poisteta, ei ollut tarkoitus mainostaa, vaan olen niin innoissani tästä kun rakastan pyöräilyä ja kun tuo on oikeasti niin yllättävän KÄTEVÄ!

Muitakin vaihtoehtoja siis on ja toivottavasti löydät itsellesi sopivimman kärryn (samalta merkiltä myös esim. Doggyride mini, halvempi, pienempi ja kevyempi). Muita merkkejä en nyt tähän muista sanoa, mutta kotimaisista nettieläinkaupoista löytyy ja myös ihan Googlesta hakemalla. :)
Amerikancockeri Sofi 10/2010

Mirinda

Mirinda
Viestimäärä: 165

VS: KOIRIEN KULJETTAMINEN PYöRäN PERäKäRRYSSÃ... - Keskiviikkona, 10.08.2011 klo 11:38  
+
0
Miksei ne koirat voi juosta pyörän vierellä? Henk. koht. tuntuu vähän turhalta pitää koiraa kärryssä jos se on terve ja täysikasvuinen.

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VS: KOIRIEN KULJETTAMINEN PYöRäN PERäKäRRYSSÃ... - Keskiviikkona, 10.08.2011 klo 12:37  
+
0

Mirinda kirjoitti:

Miksei ne koirat voi juosta pyörän vierellä? Henk. koht. tuntuu vähän turhalta pitää koiraa kärryssä jos se on terve ja täysikasvuinen.



Vähän itseäkin ihmetyttää. Mutta tietysti sitten ymmärrän, jos haluaa mennä johonkin vaikka metsälenkille joka on 10 kilometriä pitkä ja pyörämatkat päälle vielä toisen 10 km niin ei pienet koirat välttämättä jaksa koko matkaa.

Hiltsu

Hiltsu
Viestimäärä: 6

VS: KOIRIEN KULJETTAMINEN PYöRäN PERäKäRRYSSÃ... - Perjantaina, 12.08.2011 klo 18:09  
+
0
Vastaan, vaikka en tiedä oliko mulle varsinaisesti tarkoitettu.

Mun tyttö ei vielä osaa kulkea hihnassa kunnolla (tuli kennelistä 6 kk vanhana mulle, ei ollut koskaan ollut pihan ulkopuolella, eli liikunta ja sosiaalistaminen päin honkia), niin en oikein sitä pyörän viereen vielä laittaisi kun ihmiset ja koirat on vielä niin jänniä ja esim. joku ohi ajava rekka saattaa saada ton senssit täysin sekasin. Suunnitelmissa on se pyörän viereen opettaa kylläkin :)

Kärryssä sen takia kun ei ole autoa niin liikutaan tuollein (jäljetystä varten metsään 10-15 km päähän jne) + itse harrastan pyöräilyä, eli yli 15 km reissut on kyllä liikaa amerikancockerille (ja vielä kuitenkin ns. pennulle ja "huonokuntoiselle") ja koiran haluan mukaan ja esim. viikonlopun reissulle, teltalla kun yövytään jne.

En tiedä teenkö väärin sitten, pyöräily on mulle vaan elämäntapa ja jotenkin tuntuu luonnolliselta, että koiralla myös, nyt vain lähinnä toistaiseksi kärryssä :D Tyhmäähän sen olisi useamman tunnin olla yksin kotona kun mamma on ulkona lenkillä? :D
Amerikancockeri Sofi 10/2010
(Viestiä on muokattu perjantaina, 12.08.2011 klo 18:12)

pinjata

pinjata
Viestimäärä: 1

VS: KOIRIEN KULJETTAMINEN PYöRäN PERäKäRRYSSÃ... - Keskiviikkona, 31.08.2011 klo 14:43  
+
0
Olen Senniettan kanssa samaa mieltä siitä, että polkupyörän peräkärry olisi kätevä kuljetusväline kun haluaa päästä koiran kanssa touhuamaan milloin mihinkin. Olen myös autoton ja kuljen hyvin paljon polkupyörällä. Toistaiseksi ainakaan ei ole toivoakaan siitä että oma pentutyttömme (nyt 4kk) kulkisi nätisti hihnassa säntäilemättä milloin mihinkin suuntaan eli ensin pitäisi oppia hihnassa kulkeminen ennekuin voi ajatellakaan polkupyörän rinnalla kuljettamista. Toiseksi koira on pentu vasta eikä voi olettaa että pystyisi kulkemaan kovin pitkiä matkoja. Tällä hetkellä kulkemisemme sanelee se, minne bussien reiteillä pääsee.

Itse ostin huuto.net:istä polkupyörän peräkärryn ("leopet") hintaan 99 e. Myyjä ilmeisesti toimittaa noita Saksasta, tuli melko nopeastikin. Ominaisuuksia on kuten tuossa kalliimmassakin, mutta hiukan epäilen ettei tuo välttämättä tule olemaan mahdottoman kestävä. Mutta tilava se on, meille ehkä ehkä jopa liiankin kanssa: pikku borderterrierinpentuja sinne mahtuisi vaikka neljä. Nyt on vaan tullut ongelma: en tahdo millään saada koiraa kyytiin. Aloitimme varovasti tutstumalla uuteen kapistukseen, koira sai muutaman kerran vain haistella ja maistella tuota kärryä ihan vaan niin ettei se ollut vielä kasattunakaan. Sitten kun ei näyttänyt olevan mitään ongelmaa tuon uutuuden kanssa, avasin kopin ja piilottelin kärryn patjan alle namusia. Koira kyllä menee tuonne koppiin ja etsii nuo namit. Ei haittaa, jos samalla käsin liikuttelen kärryä tai vedän perässä. Vetoketjunkin voi pitää kiinni niin kauan kuin nameja riittää. Mutta kun namit loppuu, koira tulee tosi levottomaksi ja jos ei pääse ihan kohta pois, niin joutuu täysin paniikkiin ja itkee, ulvoo, raapii jne. Onko kellään neuvoja, miten tuon koiran saisi olemaan rennosti ettei panikoi tuolla? Vai pitääkö tässä luovuttaa ettei tuon koiran kanssa päästä retkeilemään uudella kärryllä...
Borderterrieri Vilma 05/2011

DobberGirl

DobberGirl
Viestimäärä: 89

VS: KOIRIEN KULJETTAMINEN PYöRäN PERäKäRRYSSÃ... - Perjantaina, 02.09.2011 klo 10:54  
+
0
Mä oon koko kesän halunnu lähtee pyörävaellukselle.. Joku parin päivän reissu olis niin ihana mutta kun rahaa ei o sekä reissuun että koiran hoitajaan niin mukaanhan toi on otettava.. Tuollainen kärry olis niin kätevä.. Autokin talossa on,mutta pyöräily on kivempaa..
Menossa mukana seropi pätkis..
Suom.ajokoira x Sakemanni Homppu

In memorian Seropi Eetu. 96 -09
Dobermann Taikaviitan Qikka Qikattaja 28.6.011

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: KOIRIEN KULJETTAMINEN PYöRäN PERäKäRRYSSÃ... - Tiistaina, 13.03.2012 klo 17:39  
+
0
Hihihi, mä tässä olen harkitsemassa kärrää!
Olisi tänä kesänä vihdoin niin hienoa käyä pidemmällä kruisailulla jossakin vaikka teltan kanssa ja pakata koirat kärrään aina huilaamaan. Löysin tosiaan tuollaisen XL-mallin johon saisi lastia jopa 45kg:n edestä. Sinne saisi mahtumaan kaksi koiraa + tavaraa.
Itseasiassa olen myös hieman kyllästynyt autottomaan elämään ja tuonnehan saisi mahtumaan painavammat kauppakassit yms :jjei:.

muoks. millainenkohan jousitus noissa on? Jogger on merkki. Ei olis mukava ihan pahoinvointia / mustelmia aiheuttaa kyytiläisille...
(Viestiä on muokattu tiistaina, 13.03.2012 klo 17:51)

sarra

sarra
Viestimäärä: 50

VS: KOIRIEN KULJETTAMINEN PYöRäN PERäKäRRYSSÃ... - Maanantaina, 06.05.2013 klo 08:55  
+
0
Mä en oikein käsitä miksi tota peräkärryn hankintaa joutuu joka ikisellä foorumilla puolustelemaan ja miksi on oletusarvo, että koira on täysikasvuinen ja terve?
Mulla on itsellä vanhuskoira joka ei kuule mitään eikä oikein hihnassakaan tajua et ihmiset ei välttämättä aina väistä sitä. Ei semmoista voi oikeen pyörän vieressä juoksuttaa.
Nuorempi osaa juosta pyörän vieressä, mutta kuten me kaikki tiedetään, koiran pitäisi pyöräiltäessä pysyä ravilla eikä laukata hurjasti, joten pienen koiran kanssa se on ihan sama käveleekö vai pyöräileekö :). Plus että meillä on matkat niin pitkiä ettei viitsi juoksuttaa ja kaikki tiet yleensä asfalttia. Meillä siis kärry ostoslistalla mutta mä meinasin hommata lasten kärryn, en koirille erikseen valmistettua, kun ne on musta vähän pieniä kahdelle.
kääpiöpinseri Jeppe 2011
sekarotuinen Mauri 2003

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: KOIRIEN KULJETTAMINEN PYöRäN PERäKäRRYSSÃ... - Maanantaina, 06.05.2013 klo 20:54  
+
0
Itseäkin kiinnostaisi nimenomaan tuon vanhuksen takia ostaa peräkärry, koska en minä 13 vee koiraa ala juoksuttaa pyörän perässä edes nopeaa ravia/käyntiä, mutta sitten harmittaisi jättä se kotiin, jos mennään vaikka 3-4 kilsan päässä olevalle pellolle piknikille/heittää palloa tms. Missään vaan ei oikein ole tilaa tuolle kapistukselle, ei sisällä, ei varastossa. :neutral: Harmi.
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: KOIRIEN KULJETTAMINEN PYöRäN PERäKäRRYSSÃ... - Maanantaina, 06.05.2013 klo 21:27  
+
0
Ja mie en edes tuota erinomaisissa sielun ja ruumiin voimissa olevaa bordercollieta juoksuttaisi pyörän vieressä mitenkään oletusarvoisesti ihan tolkuttomia määriä millaisilla pohjilla tahansa.

Eli jos pyörällä liikutaan paljon ja etenkin jos pohja on asfalttia, mie en ihmettelisi terveenkään koiran kärräämistä, saati sitten jollakin tapaa vaivaisen.

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: KOIRIEN KULJETTAMINEN PYöRäN PERäKäRRYSSÃ... - Tiistaina, 07.05.2013 klo 05:07  
+
0
^Sopiiko kysyä, miksi et?
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: KOIRIEN KULJETTAMINEN PYöRäN PERäKäRRYSSÃ... - Tiistaina, 07.05.2013 klo 21:09  
+
0
^ Toki sopii.

Kun mie liikutan tuota omaa koiraani, haluan tarjota sille mahdollisimman turvallisen, tarkoituksenmukaisen ja miellyttävän pohjan, oli kyseessä sitten meidän päälaji agility tai sitä tukevat tai muuten vaan arkeen kuuluvat aktiviteetit.

Lenkkeillessä tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että koiran ollessa kytkettynä (käytännössä siis useimmiten vetovaljaissa tai pyörän vieressä), tahdon alustan olevan pitävä ja joustava. Lenkkipoluilla iskunvaimennus on aika eri luokkaa kuin asfaltilla.

Mie en myöskään näe tarkoituksenmukaisena oman koirani treenin kannalta, että staattista liikuntaa (tässäpä tapauksessa ravia pyörän vieressä) tulee sillä huonolla pohjalla ihan tolkuttomia määriä. En näkisi tarkoituksenmukaisena korvata sillä muuta liikuntaa (vapaana metsässä rymyäminen ja ravi hyvällä pohjalla), enkä myöskään kokisi että sen tuomat lisähyödyt olisivat suuremmat kuin kokemani haitat (jatkuvan kovalla pohjalla liikkumisen tuoma rasitus kropalle).

Toisin sanoen, jos minun pitäisi liikkua suhteellisen pitkiä matkoja toistuvasti asfaltilla pyörällä koira mukana, hankkisin varmaan itsekin kärryn ja hoitaisin sen pyörän vierellä juoksutuksen jossakin muualla, jos/kun haluan sitä koirani kanssa harrastaa. Näin mie itse asian ajattelen.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: KOIRIEN KULJETTAMINEN PYöRäN PERäKäRRYSSÃ... - Tiistaina, 07.05.2013 klo 22:21  
+
0
En mäkään tykkää edes kävelyttää omia koiriani asfaltilla pitkää matkaa hihnassa. Ensinnäkin se on ihan käsittämättömän tylsää ja toisekseen koiralle täysin köyhää liikuntaa huonolla pohjalla.
Rise to reset the world.

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: KOIRIEN KULJETTAMINEN PYöRäN PERäKäRRYSSÃ... - Keskiviikkona, 08.05.2013 klo 07:16  
+
0
Aaa, aivan, ymmärsin, että alustalla millä tahansa pyöräily ei ole teidän juttu. :hymy: Katsos kun ei osaa taas sisältää tekstiä...

Ei mekään asvaltilla mennä tai sitten vain ohi mentäessä takaisin hiekkatielle joudutaan jonkinmoinen pätkä ylittää. Hiekka ja luonnontiet on mukavimmat, tuossa olisi mukava pururata vieressä, mutta koiria ei saa sinne enää kytkettynäkään viedä. :/
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: KOIRIEN KULJETTAMINEN PYöRäN PERäKäRRYSSÃ... - Keskiviikkona, 08.05.2013 klo 15:35  
+
0
^ Joo, kyllä meillä muuten tämä lumeton kausi ravata rumpsutellaan pyörän vieressä, kunhan pohja vaan on hyvä. :hymy:

Hauva96

Hauva96
Viestimäärä: 3

VS: KOIRIEN KULJETTAMINEN PYöRäN PERäKäRRYSSÃ... - Perjantaina, 21.07.2017 klo 15:23  
+
0
Moikka :) Meilla on koirankuljetusfillari joka sopii just siihen kun matkat on liian pitkia ja haastavia omille koirille :) Meidan laatikkofillari on hankittu taalta:
https://www.babboe.fi/babboe-suomi-babboe-dog-e.php
On toiminut aivan loistavasti ja tosi kiva kun siina on moottori mukana niin voi kayttaa sita jos tuntuu etta itse ei enaa jaksa :) Itse tosiaankin suosittelisin juuri koirankuljetuspyoraa tahan :D

Vilppuri

Vilppuri
Viestimäärä: 1

VS: KOIRIEN KULJETTAMINEN PYöRäN PERäKäRRYSSÃ... - Sunnuntaina, 06.10.2019 klo 09:35  
+
0
Isken nyt tänne viestini, vaikka ketju onkin vanha. Minulla on siis pohdinnassa pyöräkärry kahdelle pikkukoiralle. Haluaisin, että kärry olisi kevyt ja siinä olisi jousitus, sillä toinen koira on pian jo vanhukseksi luettava.

Lisäksi toivoisin, että itse kärry olisi sellainen, että siihen saisi työntöaisan ja etupyörän, jotta sitä voisi käyttää myös koiranäyttelyissä. Ja kooltaan saisi olla sen verran iso, että tarvittaessa voisi jonkun pienen metallihäkin laittaa sisälle, jos noista riiviöistä kehittyy houdineita.

Toisaalta mietin, olisiko sitten vain järkevintä ostaa kunnon näyttelykärry erikseen, esim Milopetin pöydällinen tai Aluwayn näyttelykärry. Ja sitten pyöräilyyn oma kärry vai voisiko näitä yhdistää?

Tällä hetkellä pohdinnassa on, olisiko Klarfit Husky Vario 2 in 1 tähän käyttöön, vai onko 19,8 kg pyörällä vedettäessä liikaa?

Kokemuksia? Kokemuksia kaipaan myös, jos joku on saanut jostain lapsikärrystä tuunattua hyvän kärryn koiralle. Esim Thulen kärryissä (niissä jotka olen livenä nähnyt) on lattia muotoiltu, enkä oikein keksi miten saisi tasoitettua. Monissa myös penkit ovat kiinteät.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 06.10.2019 klo 09:37)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 22:15)