Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Tiistaina, 19.06.2012 klo 17:12

Lintukoirien metsästyskoulutus

Siirry sivulle: 1 2

taiyo

taiyo
Viestimäärä: 442

LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Tiistaina, 19.06.2012 klo 17:12  
+
0
En onnistunut haulla löytämään tällaista aihetta, poistakaa jos vastaava on jo olemassa! Löytyykö kc:sta lintukoirailun harrastajia? Tänne saman otsikon alle mahtuu varmasti keskustelut taippareista, nomesta, kanakoirailusta jne. aiheeseen liittyvästä! :aurinko:

Meillä on puolitoistavuotias walesinspringerspanieli, jonka kanssa olen aloittelemassa pikkuhiljaa metsästyskoulutusta. Oma perheemme ei metsästä, joten tavoitteena on lähinnä kiva harrastaminen koiralle mieleisellä tavalla, taippareiden läpäiseminen ja ehkä joskus vuosien päästä spanielien metsästyskokeet. Suvusta löytyy metsästäjiä, joten tulevaisuudessa voisi ehkä olla mahdollisuus päästä joskus ihan käytännön metsällekin. Metsästys on noin yleensä mulle ihan vierasta, joten hyvin vähitellen tässä edetään ja otetaan asioista selvää... Olisikin tosi kiva saada vinkkejä treenaamiseen!

Oikean riistan kanssa me ei olla vielä päästy ollenkaan kosketuksiin, vaan ollaan kokeiltu ihan vaan helppoja juttuja damien kanssa. Ne ovatkin sujuneet tähän mennessä oikein hienosti. Koska tää on tosiaan ihan uusi juttu minulle, niin en oikein tiedä, miten kannattaisi lähteä etenemään. Kertokaa te!

Hommasin juuri pillin, joten sen kanssa olisi tarkoitus alkaa harjoittelemaan tässä kesän aikana. Erityisesti haun kehittäminen tuntuu haastavalta. En ole oikein löytänyt muita ohjeita siihen, kuin että tehdään metsälenkkejä ja kannustetaan koiraa tutkimaan puskia. Vennin mielestä haku on sitä, kun sinkoillaan ympäri metsää (se siis selvästi hakee kyllä riistaa, mutta hyvin spontaaniin tyyliin: "Tuolla on kiva haju, sinne! Eiku tosta lehahti joku lintu lentoon, perään, eiku hetkinen, mitäs tuolla olikaan...") Mistään haulikonkantamasta on turha puhuakaan. :nauru:

Eagle

Eagle
Viestimäärä: 116

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Keskiviikkona, 20.06.2012 klo 22:09  
+
0
Mulla on tayo kirja "lintukoirat -koulutus ja metsästys" -kirja. Siellä on spanieleistakin oma osuutensa, voin tuoda joskus lainaan. Tuon tyyppisten kirjojen ohjeet tuntuvat vankasti pohjautuvan vain kyseisen kirjoittajan kokemukseen, ja asioita voi opettaa muillakin tavoilla. Mutta tosta saa jotain ideaa :)

Ja jos haluat tutustuttaa riistaan, niin löytyy lainaksi. Yhdellä sulatuskerralla voi useampikin koira treenailla, niin riistankin saa paremmin hyödynnettyä.

piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Torstaina, 21.06.2012 klo 13:43  
+
0
Jonkun verran olen aiheeseen perehtynyt eli puhunut paljon kanakoirien ja ylipäätään lintukoirien omistajien kans ja lueskellut asiasta, kun sattuisi tuo omankin lintukoiran hommaaminen kiinnostamaan joskus. :cool:

Kannattaa sitä hakua opettaessa käyttää tuulen suuntaa ainakin hyväksi. Eli mene ja etene aina koiran kans haettavalla alueella mieluiten tuulen alta eli vastatuuleen tai korkeintaan vähän ehkä sivutuuleen, niin ne hajut tulevat parhaiten koiran nenään. Ja pikkuhiljaa sitten etenet, ei mitään kauheaa kiirettä tarvi pitää. Koira kyllä oppii ihan vaistomaisestikin kokemuksen myötä tekemään sopivaa "risteilyä" sitten. Se myös ajan myötä oppii senkin, millä etäisyydellä ohjaajasta kannattaa hakea ja karkottaa, jos/kun toivottavasti sille joskus joitain lintuja saadaan ihan eräksi. :hymy:

Ohjauksia treenaisin itse ainakin just niiden dummyjen kanssa. Heittää tai vaihtoehtoisesti vie koiran nähden pari dummyä vähän eri suunnille, mutta tarpeeksi lähelle ja sitten vaan ohjausta käsimerkillä/pilli/suullisesti siihen suuntaan mihin haluat koiran ensin menevän ja jos meinaa väärälle hyökätä niin vaikka itse vähän liikkumalla ohjaa ja innostaa koiraa oikeaan suuntaan. Jos se menee sille mitä halusit niin iso kehu ja palkkaus!! Jos ottaa väärän niin ei palkkaa. Jotenkin noin saattaisin kokeilla. Ja kun tuntuu että alkaa ajatus valjeta noin niin sitten vie dummyjä johonkin alueelle koiran näkemättä ja samaan tyyliin ohjausta. Helpot tehtävät ja suht lyhyet matkat tietenkin alkuun. En tiedä mitä "oikeat" lintukoiraihmiset tohon sanois, mut jotenkin noin lähtisin varmaan itse liikkeelle. :wink:
"Sitä saa mitä vahvistaa."

taiyo

taiyo
Viestimäärä: 442

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Sunnuntaina, 24.06.2012 klo 23:52  
+
0
^^Kiitos, molemmat ideat kuulostaa hyvältä! Pitääkin tutkia, olisiko kirjastossa muita aiheeseen liittyviä opuksia. Mulla olikin tuossa mielessä, että pitää sun kanssa sitten seuraavan kerran treffatessa jutella näistä tarkemmin, noita noutohommia varmaan voi tehdä kuitenkin aika samalla systeemillä niin noutajien kuin spanielienkin kanssa? Ja vaikka jotain yhteistreenin tynkääkin voisi kokeilla jossain vaiheessa.

^Kiitos ideoista! Me ollaan tähän asti tehty lähinnä markkeerauksia (?) (mulla on nää termit vielä vähän hakusessa, mutta siis niin että koira näkee, mihin päin dami lentää, ja sitten se lähetetään hakemaan sitä) Toistaiseksi olen käyttänyt vain yhtä damia kerrallaan, jotta tulisi varmasti onnistunut suoritus. Vedestä palautus tapahtuu tosi hyvin, mutta maalla dami saattaa jäädä matkan varrelle... Viikonloppuna otettiin ekan kerran vesinoutoa niin, että mies heitti damin veteen laiturilta, ja minä lähetin koiran rannalta hakemaan. Meinasi ensin lähteä uimaan miestä kohti, mutta kun vähän rohkaisin, niin muuttikin suuntaa ja dami tuli mulle. :aurinko:

Aloitettiin nyt pilliin tutustuminen ihan harjoittelemalla luoksetuloa pillittämällä. Seuraavaksi sitten varmaan pysähtymiskäsky kehiin.

Samm

Samm
Viestimäärä: 1

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Tiistaina, 03.07.2012 klo 00:41  
+
0
Meillä on suomenpystykorvia, kanalintumetsästyskäytössä näistä kaksi, kolmas eli vanhin ei ole kanalinnuista koskaan piitannut. En tiedä sen kummemmin spanieleista/seisojista tai tarkalleen ottaen miten niiden kanssa metsästetään, mutta ainakin meillä puuhun haukkuvien ja hiivintämetsästäjien puolella tärkeintä metsäkoiran koulutuksessa on viedä koira metsään! Antaa sille kokemusta ja hankkia riistaa nenän eteen, jotta koiralla on mahdollisuus tehdä se, mitä siltä vaaditaan. Oikeaa käytöstä voidaan sitten vahvistaa. (: Damijuttuja ei meillä ole käytössä niin en osaa niistä neuvoa. Hitaasti ja koiran tahtia vain - kaikista ei saa kouluttamallakaan metsäkoiria. Toki on tärkeää että koiralle opetetaan käskyt ja toiminnot mitä siltä kokeissa/metsällä vaaditaan, mutta riistaviettiä et saa pelaamaan ellet riistaa tarjoa. (:
(Viestiä on muokattu tiistaina, 03.07.2012 klo 00:45)

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Tiistaina, 03.07.2012 klo 18:29  
+
0
Taippareita ajatellen kannattaa tarjota koiralle variksia ja lokkeja, sillä niitä siellä yleensä käytetään, eivätkä ne välttämättä ole koiran mielestä kovin miellyttäviä.
Meillä on 8-kuinen flattipoika, jolle ei varis oikein millään tahtonut kelvata. Tiibetinmastiffi sen sitten opetti ottamaan variksen, ja nyt varis on maailman ihanin asia :nauru:.

piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Tiistaina, 10.07.2012 klo 14:21  
+
0
^Tuo on kyllä totta, että totuttamista erilaisiin riistoihin kannattaa tehdä jo melko alusta asti, vaikka niillä ei varsinaisesti vielä treenattaisikaan mitään hakuja, noutoja yms. Kunhan vain esittelee niitä ja antaa pennun haistella ja vaikka kannella niitä jos se haluaa. (Vaikka siipikin riittää pienelle pennulle.) Ja kova kehu toki jos pentu suostuu peräti ottamaan suuhunsa sen linnun!

Oikean riistan käyttö varsinaisissa treeneissä liian varhain saattaa kuumentaa innokkaampaa ja heikompihermoista koiraa liikaa, joten siihen ehtii sitten vielä myöhemminkin perehtyä kun on perusasiat ja tottelevaisuus tarpeeksi hyvin hallussa. Itsekin oon miettinyt, että kuinkahan pahoin sen ekan lintukoiransa onnistuukaan pilaamaan jo pelkällä malttamattomuudellaan, kun näyttää siltä että koira oppii kaiken niin nopeasti... Vaan kun ei pitäis olla liian hätäinen vaan malttaa hioa entiset jutut hyvään kuosiin ennen kuin rakentaa niiden päälle uusia oppeja. Tuota on niin moni ko. koiria omistanut ja kouluttanut jaksanut tolkuttaa mulle :paapatus:, että en edes voi väittää etten tiennyt jos mokaan! :viheltel:
"Sitä saa mitä vahvistaa."

aavehamsteri

aavehamsteri
Viestimäärä: 1335

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Tiistaina, 10.07.2012 klo 14:44  
+
0
Meillä olisi tavoitteena taipparit saada suoritettua Saimin kanssa, mutta ongelmana on se, etten tiedä mistä saisin riistaa. Oon patistellut metsästävää veljeäni, että kävisi mulle ajankulukseen pari varista ja lokin pamauttamassa, mutta se ei oo saanut aikaiseksi :eitietoo: Toi vierastaa lokkia melko paljon, samoin kania. Kanikin pitäisi jostain hankkia, vaan mistä lähtisi kyselemään?
Lbn 11/2010
Mudi 7/2013

"Päätökset pitää tehdä oikeassa mielenvireessä ja mieluiten nopeasti, ettei vire mene ohi."

piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Tiistaina, 10.07.2012 klo 17:13  
+
0
^Noutajakoirayhdistykset usein järkkäävät jäsenilleen myös treeniriistaa tai tietävät mistä sitä voisi saada. Kannattaa kysyä.

Meiltä voi syksyllä saada ainakin rusakoita jahka ton otuksen kans päästään tositoimiin taas. :hymy:
"Sitä saa mitä vahvistaa."

aavehamsteri

aavehamsteri
Viestimäärä: 1335

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Torstaina, 12.07.2012 klo 16:10  
+
0
^Rotuyhdistykseltä tosiaan oli myynnissä taipparikurssilla riistaa, mutta osanottajia oli niin paljon ja riistaa niin vähän, että lopulta arvottiin ne, jotka saivat riistaa. Mun täytyy nyt vaan ahkerasti ruveta kyselemään riistaa, jos meinaan tuon kanssa taippareihin vielä päästä.
Lbn 11/2010
Mudi 7/2013

"Päätökset pitää tehdä oikeassa mielenvireessä ja mieluiten nopeasti, ettei vire mene ohi."

piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Perjantaina, 13.07.2012 klo 10:02  
+
0
^Tuo on kyllä hankala homma jos ei itse metsästä eikä ole paljon semmoisia tuttujakaan... Et sinä sattuisi asumaan missään lähelläkään Tampereen seutua jos saa tiedustella? Täällä päin meillä löytyisi joitakin kontakteja miltä nimittäin kysyä. :hymy:
"Sitä saa mitä vahvistaa."

Eagle

Eagle
Viestimäärä: 116

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Perjantaina, 13.07.2012 klo 12:34  
+
0
Jos asut pk-seudulla, ja pääset treenaamaan nopealla varoitusajalla, niin treenaan tänään koiran kanssa riistalla. Ja riistatreeneihin saa tulla jatkossakin mukaan, riista pääsee silloin tehokkaammin käyttöön.

aavehamsteri

aavehamsteri
Viestimäärä: 1335

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Perjantaina, 13.07.2012 klo 14:21  
+
0
^Tuli tämä päivä vähän äkkiä, ku oon sopinut puistoilutreffit jo. Mutta enemmän kuin mielelläni voin liittyä muulloin riistareeneihin seuraksi! :aurinko:

Muoks. Ja Helsingissä asustan.
Lbn 11/2010
Mudi 7/2013

"Päätökset pitää tehdä oikeassa mielenvireessä ja mieluiten nopeasti, ettei vire mene ohi."
(Viestiä on muokattu perjantaina, 13.07.2012 klo 14:21)

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Perjantaina, 13.07.2012 klo 21:40  
+
0
Me liityttäisiin mielellämme riistatreeneihin! Olen vasta syksyllä vakituisesti pk-seudulla taas, paitsi näin viikonloppuisin käyn täällä välillä. Harmi kun en huomannut päivällä Eaglen viestiä, kun olisi riistatreenille ollut tarvetta.

Me ollaan nimittäin menossa ensi viikolla taippareihin, ja tulin ihan varta vasten tänne Espooseen näyttämään koiralle kania vielä vikan kerran. Äiskä sanoi, että niitä raatoja ei tartte hänen pakastimeensa tuoda, kumma juttu. :D Tuo pupu on kyllä jo tosi huonokuntoinen, taitaa mennä roskiin tämän käyttökerran jälkeen. Vai miten nuo raadot pitäisi hävittää? Hauta? Biojäte? Polttouuni?

Mä opettaisin mielelläni koiralle kaikkia siistejä delfiininkutsuhuuto-pillikäskyjä, mutta ei muka ole aikaa kaikilta muilta harrastuksilta ja tekemisiltä. Ehkä sitten seuraavan noutajan kanssa, kun osaa alusta lähtien tehdä asiat eri tavalla ja enemmän oikein.. Tämähän on mun eka "nome-koira", vanhus ei kuolleisiin eläimiin koske, damit menee just ja just mutta ei sillä mitään tunteen paloa niitä kohtaan ole. Tuosta nuoremmasta elukasta kyllä näkee, mihin se on tarkoitettu, kun se pääsee etsimään mun kadottamia dameja ja linnunraatoja.

Lavra

Lavra
Viestimäärä: 132

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Perjantaina, 07.02.2014 klo 14:37  
+
0
Löytyihän täältä ihan oma keskustelunsa lintukoirille :hymy:

Kaveripiiristä löytyy joiltain seisojia ja spanieleita, paljon tulee jutusteltua näistä jutuista siellä. Nyt mulla on opiskelun alla Stenin kirja Lintukoirat - koulutus ja metsästys. Hankintalistalla on myös Noutajan pennusta metsästyskoiraksi. Käyttölinjainen labbis siis kun on meille tulossa niin tuosta jälkimmäisestä kirjasta löytyy varmaan syvempää tietoa nimenomaan noutajiin liittyen.

Kunhan pennun saan niin tavoitteena on ihan ekana luonnetestit ja taipparit. Luonnetestihän ei ole mikään vaatimus mutta minua se kiinnostaa. Taippareiden jälkeen, jos koira näyttää siltä että sillä olis rahkeita muuhunkin, olisi suuntana sitten nome :hymy:

Minua vaan jännittää se, että onko minusta kouluttajana tähän hommaan, entä jos pilaan sen koiran kokonaan..:nauru: Olisipa kivaa jos täällä saisi keskustelua aikaiseksi näistä jutuista!

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Perjantaina, 07.02.2014 klo 21:54  
+
0
Kannattaa mennä noutajayhtistyksen järjestämiin koulutuksiin (jos sellanen lähistöltä löytyy). Oon sitä mieltä, että hyvää noutajaa on hankala pilata ja taipparit pitäs hyvälle noutajalle olla melko helppo juttu. Siitä eteenpäin tartteekin vissiin enempi kouluttaa.
Sellasen vinkin antasin, että älä tee samaa mokaa minkä itse tein, että rupeat heti kaikkea hienoa opettamaan koirallesi. Nyt jos saisin aloittaa koulutuksen alusta niin ehdottomasti hoitasin rauhoittumisen kuntoon.
Noutaja kyllä noutaa, mutta saadapa rauhallisesti ja kuumumatta passissa odottava kaveri. Tätä ongelmaa itse olen saanut sitten jälkikäteen korjailla.
Yksi yleinen ongelma nuorilla noutajilla on palautukset. Kannattaa panostaa koulutuksessa palautuksiin, samoin antaa pennun kantaa tavaroita ja kehua siitä. Niillä heittelyillä, markkeerauksilla ja muilla ei oikeesti ole kiire, perusasiat ensin kuntoon.
Jos meille vielä noutaja tulee niin aion lähteä eri suunnasta liikenteeseen kun tän ensimmäiseni kanssa. Mutta tästä nyt vissiin tulikin tämmönen harjotuskappale, mutta ihana sellanen on kyllä. :)
Meillä siis flätti.

Lavra

Lavra
Viestimäärä: 132

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Lauantaina, 08.02.2014 klo 00:27  
+
0
Juu näin olen ymmärtänytkin ja ajatellutkin että hiljaa hyvä tulee ja perusasiat on oltava kunnossa ennenkuin aletaan "hifistellä" :hymy: Hyvään tottelevaisuuteen pitää panostaa, jotta koira pysyy hallinnassa kokeissa sekä käytännön metsällä.

Oletteko muuten noutajianne leikittäneet mm. heittämällä keppiä tms? Luin, ettei näin saisi tehdä vaan ne noutojutut pitäisi jättää koulutustilanteisiin. Näin koira sitten ei oppisi mitään ns. vääriä tapoja esim palauttaa tms.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Lauantaina, 08.02.2014 klo 13:56  
+
0

Lavra kirjoitti:

Juu näin olen ymmärtänytkin ja ajatellutkin että hiljaa hyvä tulee ja perusasiat on oltava kunnossa ennenkuin aletaan "hifistellä" :hymy: Hyvään tottelevaisuuteen pitää panostaa, jotta koira pysyy hallinnassa kokeissa sekä käytännön metsällä.

Oletteko muuten noutajianne leikittäneet mm. heittämällä keppiä tms? Luin, ettei näin saisi tehdä vaan ne noutojutut pitäisi jättää koulutustilanteisiin. Näin koira sitten ei oppisi mitään ns. vääriä tapoja esim palauttaa tms.



Höpönlöpön, kannattaa vähän suodattaa niitä vannoutuneimpien nome-harrastajien juttuja. Keppien heittely nyt on tosi huono tapa leikittää koiraa sen takia, että jos keppi on pitkittäin suussa ja koira kompastuu, menee keppi kitalaesta läpi. Kepit myös hajoavat tikuiksi jotka menevät läpi kielestä, ikenistä ja mistä ikinä. Leikitä ennemmin pallolla :)

Koirat ei ole tyhmiä ja ne kyllä erottavat lelut työtilanteista, eli dameilla ja riistalla tietenkään ei kannata mitään leikkejä laittaa pystyyn. Mutta vaikka tuota omaa flätintolvanaa leikitän pallolla ja narupallolla hyvinkin paljon, ja niitä se tuo mulle vähän miten sattuu koska Pallo on Paras ja siitä ei voi luopua, niin damit ja noutokapulat se palauttaa aina nätisti niin kuin pitää. Pallojen ja lelujen kanssa mulla on muutenkin sille rennommat säännöt, koska niillä on tarkoitus leikkiä, eikä tuoda aina sivulle ja odottaa lupaa uutta noutoa varten.

Samoin noutajaa voi oikein hyvin palkata noudosta nameilla (tai leluilla) eikä se tarkoita sitä, että koira tekee jatkossa työtä vain nameille eikä ohjaajalle lainkaan. :rolleyes: Jotkut nome-harrastajat ovat koirankoulutuksessa tosi vanhanaikaista porukkaa - seuraaminen opetetaan koiralle rempomalla hihnasta ja koiran pitää "noutaa noutamisen ilosta". Mun koiran palautukset parani huimasti kun tajusin viitata kintaalla noille hölmöille ohjeille ja aloin vahvistaa sitä oikeaa käytöstä ruualla. Koirakin hiffasi mitä on tarkoitus tehdä, kun sen sille kertoi.

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Lauantaina, 08.02.2014 klo 21:35  
+
0
Meillä leluja retuutetaan ja palloa heitellään.. Dameilla ja riistalla ei leikitä, kyllä meilläkin näiden ero tajutaan. :)
Ja nameilla oon palautukset hionut kuntoon.. Kyllä siitä jokusen kerran parilta nome harrastajalta (miespuolisilta joka kerta) kuittia tuli, mutta kyllä vaan nuo palautukset on meidän plikan parasta puolta noutamisessa. :) Nätisti käteen palauttaa.
Niitäkin nuoria noutajia nähnyt, jotka dami suussa juoksee pitkin mettiä, mutta joo, älä vaan palkkaa nameilla, noutamisen ilostahan kaikki pitäs tapahtua.. Ja kivahan se noutaa on, mutta palautukset onkin eri juttu. :wink:

Lavra

Lavra
Viestimäärä: 132

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Lauantaina, 08.02.2014 klo 21:46  
+
0
Okei, eli uskaltaisi leikittää pallolla yms.

Minä oon kuullut noista nameista kans monenlaista, mutta enemmän sitä että nehän ovat erinomainen juttu koiran kouluttamiseen alkuvaiheessa. Pikkuhiljaa niitä sitten voisi jättää pois kun ne koulutustilanteet on ns. yleistetty ja koira toimii kuten pitääkin. Itse en ainakaan edellisten koirien kanssa ole enää pidemmällä käyttänyt nameja ollenkaan ja koira on silti tehnyt nätisti mitä pyydetään :hymy:

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28099
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 15:30)