Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Tiistaina, 19.06.2012 klo 17:12

Lintukoirien metsästyskoulutus

Siirry sivulle: 1 2

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Lauantaina, 08.02.2014 klo 22:01  
+
0
^Juu ei tietenkään lahjomiseen pidä mennä :) Sitä nami/lelupalkkausta kannattaa kyllä jatkaa vielä koiran osaamistason kasvaessakin - satunnainen palkkaus niistä parhaista suorituksista parantaa suoritusten laatua jatkuvasti. Mutta tuli se kyllä tänäänkin jo huomattua, että nyt mun koira käy noutoihin jo niin kuumana, ettei meinaa namia edes huolia kytätessään damia.. Eli nyt mulla on käsissä koira, joka palkkautuu pelkästään siitä noutamisesta, mutta ei tosiaankaan ollut vielä 4 vuotta sitten ;) Mutta hyvät palautukset tai muuten erihyvät suoritukset palkkaan edelleen ruualla.

Namipalkkauksessa täytyy vaan huomioida se, ettei vahingossa tule palkanneeksi damien syljeskelystä. Mun koira aina jossain välissä treenejä alkaa ennakoida sitä ruokapalkkaa ja räkäisee damin mun jalkoihin kun ojennan käden ottamaan sitä, mutta näistä se ei tietenkään mitään palkkioita saa.

Lavra

Lavra
Viestimäärä: 132

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Lauantaina, 08.02.2014 klo 22:06  
+
0
Satunnainen vahvistaminen ei varmaan olekaan pahitteeksi. Mut sehän on hienoa, kun koira kokee palkkiona sen itse tehtävän ja työnteon, eli sen kun pääsee hommiin :)

Oletteko opettaneet koirianne pillille? Mitä kaikkia käskyjä?

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Lauantaina, 08.02.2014 klo 22:32  
+
0
Meillä on pillikäskyinä luoksetulo ja istuminen/pysähtyminen varmoja, suunnat (oikea+vasen eri käskyillä) vielä epävarmoja ja lähihaku (nenä maahan pillityksestä) myöskin epävarma. Pilli on kyllä kätsä, kun ei omat tunteet eli lähinnä ärtymys vaikuta käskytykseen :D Ja pillin ääni ei myöskään niin helposti koe inflaatiota kuin oma huutelu.

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Maanantaina, 17.03.2014 klo 12:11  
+
0
Meillä on luoksetulo ainoastaan opetettu pillille. Tosin sitäkään hetkeen olla tarttettu, että tiiä muistaako tuo tomppeli sitä edes enää..
Voi ei, mikä stressi tuli jo valmiiks, kun ilmotin Lunan taipumuskoe kurssille. Hävettää jo valmiiksi. Oon niin pilannut tuon noutajan näissä noutojutuissa. Tuo menee niin kuppi nurin, kun näkee lentäviä dameja, jotka haluis kaikki vaan itse hakea.
Mehän ollaan menty hirveesti taaksepäin meidän treeneissä, kun oon koittanut uudestaan lähteä alkeista liikenteeseen. Dameja lentää, mutta niitä saa hakea vain harvoin. Rauhoittumista ollaan treenattu, varmaa paikkakäskyä sekä palautuksia.
Aika hyvin menee jo, kun kaksin koiran kanssa treenaan (tosin hetkeen tuon poikki menneen ja leikatun ristisiteen takia olla treenattukaan), mutta valmiiks on vellit housuissa, kun pitäs mennä paikkaan, missä on paljon häiriötä ympärillä. Että miten Luna pysyy ollenkaan hallinnassa. Viimen uskaltauduin nomen ryhmä treeneihin vuosi sitten ja sen päätteeksi makasin lumihangessa. Nyt ei onneks ole lumihankia.

Lavra

Lavra
Viestimäärä: 132

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Maanantaina, 24.03.2014 klo 08:28  
+
0
Tsemppiä taipparikurssille Mimmu! :hymy: Kyllä se hyvin menee ja siellähän saa varmasti sit apua ja vinkkejäkin jos jotain tarvitsee.

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Sunnuntaina, 30.03.2014 klo 12:12  
+
0
Eilen kurssi alkoi yhteisellä koulutuspäivällä ja huomattavaa edistystä oli tapahtunut.
Rauhoittelin Lunaa palkkaamalla nameilla ja kesti yllättävän pitkään katsellen lentäviä dameja. Lunan vuorolla vein damin, koska en halua vielä heitoilla turhaan kiihdyttää. Palautuskin toimi.

Jossain vaiheessa huomasin, että nyt alkaa koira käymään kierroksilla. Sanoin siitä ohjaajalle ja neuvoksi sain mennä sellasen ladon taakse ettei Luna näe enempää heittoja ja saan koiran taas rauhoittumaan. Se toimikin ja sieltä kun tultiin takas niin harjoiteltiin riistan kanssa, mikä Lunalle on melko vieras juttu. Ja sen kanssa toimikin paljon rauhallisemmin. Lokki ja varis haisteltiin tarkkaan, liikaa taisin kehoittaa ja innostaa ottamaan suuhun, koska Luna alkoi varista ravistamaan.
Taas hyvä neuvo ohjaajalta oli viedä riistat kauemmas ja lähettää Luna kaukaa hakemaan. Siinä ei ollutkaan ongelmaa ja hienosti riistat tuli syliin asti, kun varulta vielä hilppasin Lunasta toiseen suuntaan niin koirallekin tuli kunnolla kiire mamman perään.
Avoimin mielin siis seuraavaan kertaan, ehkä siitä vielä kelpo noutaja saadaan.

Lavra

Lavra
Viestimäärä: 132

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Perjantaina, 11.04.2014 klo 10:16  
+
0
Tänään tuli sähköpostiin toimitusvahvistus, ovat lähettäneet vihdoinkin sen kirjan Noutajan pennusta metsästyskoiraksi :jjei: Kohta pääsee opiskelemaan. Ootteko muut lukeneet tuota opusta?

Mimmu, millaista oli jatkossa? :hymy:
(Viestiä on muokattu perjantaina, 11.04.2014 klo 10:17)

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Sunnuntaina, 13.04.2014 klo 10:15  
+
0
En ole, valitettavasti, lukenut.
Viime maanantaina oli taippari treenit. Hakuruutu dameilla. Luna kuumui, kun käveltiin metsään ja tajusi pääsevänsä hakemaan. Sain kuitenkin koiran oikeaan mielentilaan ennen sen vuoroa ja hakuruutu meni oikein mallikkaasti ja damit palautti käteen asti. Kaksi ensimmäistä haki nopeaan ja taisivat olla kauimmaisia, mutta kolmatta etsi pidempään, ei tajunnut etsiä läheltä. Oon itse muutaman kerran tehnyt dameilla hakuruutua sekä esineruutua ja vienyt aina kauas piiloon niin nytkin etsi sitten kauempaa.
Sen jälkeen olis ollut vuorossa markkeeraus, mutta Luna alkoi olemaan hakuruudun jälkeen niin kierroksilla, että ohjaajan kanssa sovittiin, että ei päästetä noutamaan. Tehtiin sitten vain sellaista treeniä, että palkkasin Lunaa kontaktin otosta, kun ohjaaja heitteli ittellensä damia, vaihteli kädestä toiseen ja välillä heitti damin maahan.
Alkuun Luna oli tosi kierroksilla, mutta lopulta tyytyi kohtaloonsa ja alkoi ottamaan kontaktia. Jätettiin dami sitten maahan ja seuruutin koiraa siitä ohi ja palkkailin välillä. Ja siihen olikin hyvä lopettaa. Että kyllähän se suju, silleen odotetusti. :nauru:

Lavra

Lavra
Viestimäärä: 132

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Maanantaina, 14.04.2014 klo 14:03  
+
0
No niin, hienoa :hymy:

varjosielu

varjosielu
Viestimäärä: 5

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Perjantaina, 20.06.2014 klo 19:01  
+
0
Multa löytyy täältä yksi kappale sekarotuista, jonka kanssa ollaan suunnilleen vuosi harjoiteltu linnustamista. Roduista löytyy metsästäviä labradori ja suomenajokoira.
Mullakaan ei tältä puolelta löytynyt kokemusta lainkaan, mutta varovasti ollaan lähdetty liikkeelle, kahlailtu paljon metsästykseen liittyvää kirjallisuutta ja keskusteltu viisaampien kanssa.

Noudon perusteet opetin Hiisille ihan ensimmäisenä ja melko varhain totutettiin myös haulikkoon ja sen ääneen. Ja tietysti ollaan kuljetettu tota metsässä ihan pienestä pitäen.
Viime syksynä se pääsi myös lintumettälle katselemaan. Hienosti osasi hakea, muttei ilmaissut lintuja mitenkään. Nyt ollaan treenattu lähinnä hallittavuutta, paikallaolo- ja luoksetulokäskyjä.

Mulle kelpais vinkit varsinkin tota noutoa koskien. Tiettyjä esineitä Hiisi noutaa hyvin (lelut, toko-kapulat, kepit ym.), mutta dummyjen kanssa takkuilee. Niistä se ei ole lainkaan kiinnostunut, eikä tunnu ymmärtävän ideaa. Ennen nousi niitäkin, mutta nyt ei voisi vähempää kiinnostaa. Entä onko tuo naksutinkoulutuksen liittäminen tähän ihan turhaa? Itellä ei oo edellisten koirien kanssa toiminut, vaan on alkanut aina jumittamaan jossain vaiheessa. Onko vika sitten itse metodissa vai vaan minussa? :D

eisula

eisula
Viestimäärä: 49

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Perjantaina, 07.11.2014 klo 09:43  
+
0
Heippa! Mulla on kotona pian 13 viikkoinen tolleripentu, jonka kanssa tähdätään taippareihin. Tuolle on näytetty riistaa pentulaatikosta asti, mutta kaipailisin nyt vähän vinkkejä, mitä sen variksenraadon kanssa oikeen voisi tehdä. Tuo on siitä ihan superinnoissaan, kun sen linnun antaa pennulle se vaan retuuttaa sitä hulluna ympäriinsä/ kenties yrittää syödä sen. Mahtaako tämä olla tarkoituksenmukaista? Noutaa tuo kun ei oikein vielä osaa tuollasia ihan superkivoja juttuja, vaikka damin tms kanssa onnistuukin. :nauru:
Tolleri Elvis 9.8.2014

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Sunnuntaina, 09.11.2014 klo 23:35  
+
0
En oo mikään kovin hyvä antaan neuvoja, kun kokemus on tästä lajista niin vähäistä.. Mutta jotenkin ittestä tuntuu, että ehkä kannattaa jättää riista hetkeksi pois ja näyttää, kun on vähä vanhempi. Jos on nyt noin innoissaan riistasta niin luulis ettei sen suhteen ongelmaa tulis ettei suostus riistaan koskemaan. Paha juttu vaan on, jos alkaa rikkoon riistaa niin sillä ehkä jättäsin hetkeksi pois ja kokeilisin esim. parin kuukauden päästä uudestaan. En siis tekis riistan kanssa mitää vaan keskittyisin perusasioihin. Teidän kahen suhteeseen, malttiin, damin kantamiseen ja palautukset on semmonen kans mikä kannattaa koittaa saaha mahollisimman hyväksi.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 09.11.2014 klo 23:36)

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Maanantaina, 17.11.2014 klo 14:13  
+
0
Juu pistä raadot pakkaseen odottamaan muutamaksi kuukaudeksi, sinä aikana se riistainto ei sammu :) Riistalla ei missään nimessä saa leikkiä, sitä ei saa retuuttaa tai repiä eikä etenkään syödä. Älä vahvista tällaista käytöstä lainkaan, vaan keskity nimenomaan suhteen luomiseen, luoksetuloon ja siihen, että koira tuo sulle mielellään näytille kaiken mahdollisen.

Jos mulla nyt olisi pentu, mä opettaisin sille sen, että jos sillä on jotain suussa, se kannattaa tuoda mulle koska se vaan on parasta. Hirveästi hellimistä silloin, kun koira tuo jotain, ja sitten voidaan yhdessä leikkiä esineellä (olkoot se sitten räsylelu tai villasukasta tehty pallo), ja pentu saa sen vielä takaisin itselleen. Varsinainen noutoharjoittelu kannattaa aloittaa vasta kun pentu on isompi, esim. puolivuotias. Pikkupennun kanssa vaan paljon leikkiä, yhdessäoloa, luoksetuloa ja paikallaoloa.

Varjosielu, kyllä vika on todennäköisesti sinussa eikä metodissa (älä loukkaannu :D). Naksutinkoulutus on vaikeaa, ja noudon opetuksessa on se haaste, että usein koira haluaa mieluummin ottaa suuhunsa ruokaa kuin esineen. Vahvistuksen ajoituksen kanssa saa siis olla todella tarkkana. Huomasin itse saman, kun edelliselle koiralle naksuttelin noutoa, mutta hyvän alun sillä sai aikaiseksi. Kuitenkin jos koira osaa jo noutaa muita esineitä, niin kyllä sen daminkin pitäisi nousta ihan samalla tavalla.

Jos/kun koirasta on tarkoitus saada metsästyskoira, en kuitenkaan näkisi kovin tärkeänä sitä, että koira kiinnostuu nimenomaan dameista. Niitä käytetään, koska ne ovat hyviä harjoitusvälineitä, ja koska riistan saatavuus ja säilyvyys on aika huonoa jos koiran kanssa treenataan usein. Dameista voisi tehdä kiinnostavampia ja riistamaisempia esim. kiinnittämällä niihin siipiä. Samalla koira oppisi, että nimenomaan riista on se, mitä näissä jutuissa tulee etsiä :) Noutotreeneissä voi toki vallan hyvin käyttää muitakin esineitä, vaikka niitä palloja, jos koira niistä innostuu. Hiisissä on niin montaa rotua, että veikkaisin, ettei labradorin nouto-ominaisuudet aivan päällimmäisenä sieltä puske, ja jos labradorilla tarkoitetaan näyttelylinjaista (kuten vahvasti epäilen), niin niillä ei hirveästi taipumuksia enää valitettavasti olekaan jäljellä.

eisula

eisula
Viestimäärä: 49

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Torstaina, 05.02.2015 klo 10:03  
+
0
Mua kiinnostaisi tietää, miten ootte opettanut koirillenne noutoesineen käteen luovuttamisen? Meillä vähän ongelmana, ku koira tykkää vain sylkäistä tavaran mun jalkojen juureen ennenkuin ehdin sitä ottaa. :mietiskel:
Tolleri Elvis 9.8.2014

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Torstaina, 05.02.2015 klo 22:38  
+
0
^Jos tarkotuksena on vaan tavaran/esineen luovuttaminen käteen, niin keinojahan on monia. Yksi on esimerkiksi sellainen, että opetetaan koira ensin koskemaan avonaiseen kämmeneen kuonolla. Seuraavaksi opetetaan koira poimimaan esine. Seuraava vaihe on se, kun koira poimii esineen, avaat kämmenen samalla tavalla mitä ensimmäisessä harjotuksessa ja koira tulee tökkämään kuonolla kämmeneeseen tavara suussa. Tässä vaiheessa liike on jo periaatteessa valmis eli koira noutaa esineen ja palauttaa sen avonaiseen käteen.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Iituks

Iituks
Viestimäärä: 71

VS: LINTUKOIRIEN METSäSTYSKOULUTUS - Lauantaina, 02.01.2016 klo 23:20  
+
0
Herätelläänpäs tätä puoltakin sen verran, että minkäkokosia riistapakastimia teillä on?

Ihan järkky suurta ei innosta ostaa, mutta mahtuukohan niin pieneen kuin 60litraseen mitään?
Jos ajettlis paljon tilaa vie kerralla 2 lintua ja yks jänö..

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6324
Viestejä yhteensä545661
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 04:30)