Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 07.05.2010 klo 18:00

Luonnetesti

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: LUONNETESTI - Torstaina, 29.12.2011 klo 22:31  
+
0
Niitä testissä testattavia piirteitä tulen tuskin koskaan saamaan arkielämässä selville. Mm. Puolustushalu, temperamentti, kovuus ja hermorakenne ovat sellaisia, jotka harvemmin ainakaan täällä meidänkulmilla tulevat arkielämässä testatuksi. Tiedän sen, miten Rolle suhtautuu koiriin, tiedän mikä sitä motivoi, tiedän sellaiset luonteenpiirteet, jotka normaalissa arkielämässä tulee testatuksi. Mutta minä en ainakaan vielä ole törmännyt missään tilanteeseen, jossa olisin saanut selville puolustushalua tai kovuutta. Joten, todennäköisesti luonnetestissä saisin tietää nämäkin luonteenpiirteet.

Tiedän sen, että ei se miksikään muutu, jos en käytä sitä testeissä tai käytän sen testeissä. Minä vain haluan kokeilla erilaisia asioita Rollen kanssa. Minä haluan saada tietoa siitä, koska olen kiinnostunut asiasta. Haluan tietää enemmän ja enemmän sen rodunomaisuudesta. Lähes täydellisen tiedon rodunomaisuudesta saan kun käytän sen näyttelyissä ja luoneesteissä. Puuttuva osa on lappalaisten taipparit eli poronpaimennuskoe, mutta koska tähän tuskin tulee koskaan mahdollisuutta se ei saa päästä sen suuremmaksi tavoitteeksi kuin usvainen tulevaisuus.

Mä olen päättänyt harrastaa Rollen kanssa niin pitkälle kuin on mahdollista. Minua ei suoraansanoen kiinnosta enää ravata kolmena päivänä viikossa kahta tuntia kerrallaan harjoituksissa, josta saan palkinnoksi lähteä viikoittain penkille istumaan päiväksi. Musta ei ole mitään silminnähtävää hyötyä pelireissuilla. Periaatteessa ne ei varmaan ees huomais jos mä olisin pois. Ja tämän yhden päivän (jolloin luonnetesti minun tuurilla olisi) voisin olla koiran kanssa vaikkapa juurikin siellä luonnetesteissä.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: LUONNETESTI - Tiistaina, 28.02.2012 klo 07:51  
+
0
Jee! Sain paikan luonnetestiin! :aurinko:

kaisujohanna

kaisujohanna
Viestimäärä: 5

VS: LUONNETESTI - Tiistaina, 28.02.2012 klo 16:44  
+
0
Paikka varattu ja saatu :) 5. tai 6.5 ollaan menossa Maaningalle, koiruudella ikää silloin 4v 3kk (viikkoa vaille). Jänskättää ^^ Meni miten meni, sama koira se on kuin testiin lähtiessä, yhtä rakas ja ainutlaatuinen. Mitään odotuksia siis testin sujumisen suhteen ei ole ja mielenkiinnosta vien. Aikomuksena ei ole käyttää jalostukseen tms. Mh-luonnekuvauksessa käytiin 2011 heinäkuussa tässä lisää kommenttia sieltä:
Kirjoita linkkiteksti...
(Viestiä on muokattu tiistaina, 28.02.2012 klo 16:44)

Cressie

Cressie
Viestimäärä: 319

VS: LUONNETESTI - Perjantaina, 02.03.2012 klo 11:53  
+
0
Viesti tuli väärään ketjuun. Saa poistaa turhana! :)
Bordercollie Troilus 28.11.2010
Beauceron Jago 6.6.2014
blogi
(Viestiä on muokattu perjantaina, 02.03.2012 klo 11:55)

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: LUONNETESTI - Perjantaina, 02.03.2012 klo 23:06  
+
0
Tuli vaan mieleen, et miten luonnetesteihin ilmottaudutaan? Ku oltas ehkä menossa jos paikka saadaan Orimattilaan (mummini luo, kun vanhempani lähtevät laivalle) niin ois matka pienenmpi kynnyskysymys. Koiruus olisi tuolloin päivää tai kahta vaille 3 vuotta, syntynyt siis 23.4. ja päivä on maanantai, lauantaina 21.4. testattaessa olisi 2 pv vajaa 3 ja su:na 22.4. pvn vajaa 3.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: LUONNETESTI - Lauantaina, 03.03.2012 klo 09:02  
+
0
^Lainaus luonntestikalenterista:

21-22.04 Orimattila
klo 9.00. Järj SRY Päijät-Hämeen alaosasto. Tuomarit Mikael Laine ja Sami Heikkilä.
Ilm. rw:t 1.3. menn. / muut 5.4. menn. Leila Tikkanen, Asikkalankatu 47 B 26, 15140 Lahti p. 0400 748 078. Osm. rw:t 40€ / muut 45€, FI28 1519 3006 1048 44, viite 1122.
Etusijalla rottweilerit. Ajo-ohje ja aikataulu postitetaan.


Eli siinä on puhelinnumero joten puhelin kauniiseen käteen ja soittelemaan onko paikkoja tai varapaikkoja jäljellä ja mikäli on niin sen jälkeen paperilla tiedot. Ilmoitusten vastaanottaja varmasti neuvoo siinä.

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: LUONNETESTI - Lauantaina, 03.03.2012 klo 11:21  
+
0
Tuo on "mun" oman alaosaston testi ja jos mukaan ei mahdu niin kannattaa ehdottomasti jäädä sitten varasijalle, joka vuosi sieltä joku ilmoittautunut tippuu yksi tai useampi varasijainen pääsee messiin. Laine ja Heikkilä on oman koiranikin testanneet aikanaan.

Vielä joku aika sitten olin ainekin vapaitakin paikkoja, mutta tän hetken tilannetta en tiedä.

MUOKS. Mutta mitäs hittoa? Meidän alaosaston sivuilla lukee luonnetesti 14.-15.4. eikä muuta ja palveluskoiraliiton nettisivujen mukaan testi ois myös 21.-22.4. Omituista. Mun on vaikea kyllä uskoa, että peräkkäisinä viikonloppuina ois testit.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 03.03.2012 klo 11:27)

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: LUONNETESTI - Torstaina, 08.03.2012 klo 22:51  
+
0
Minulla olisi kaksi luonnetesti-ikäistä koiraa vailla tulosta, mutta on se vaan vaikeaa saada sitä paikkaa niille :neutral:. Nyt olen kahteen testiin varasijoilla, mutta en usko että paikkoja irtoaa. Oma yhdistys järjestää kyllä MH-kuvauksia, mutta minä en oikein saanut niistä mitään irti.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: LUONNETESTI - Maanantaina, 12.03.2012 klo 12:53  
+
0
Meillä ei ole edes sitä etua, että oma yhdistys järjestäisi, edes MH:n. Viimekesänä oli Toko- ja agi-kisat, sitä edellisenä kaks mätsäriä ja kaikkien rotujen näyttelys, sitä ennen KR ja tottis, tästä vuodesta en tiiä ja ens vuonna on ainakin KR. Rotujärjestön luonnetestitkin on aina jossain huitsinkuusessa (Itä- tai Pohjois-Suomi). Pitää siis yrittää päästä jonnekkin muualle. Ei päästy tonne Orimattilaan, ja nyt pitäis kysyä Ylöjärveltä, olisko ollu joku 3.6. tms. Tuolloin ois 1½ kk yli 3 v. Kovin pitkälle ei voi tuotakaan viivyttää, ettei koulutus vääristä tuloksia täysin.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: LUONNETESTI - Maanantaina, 12.03.2012 klo 14:38  
+
0
Luonnetestin tuloksia ei kyllä kouluttamalla voida vääristää ellet varta vasten kouluta koiraa nimenomaan luonnestestin kokeita varten. Tai totta kai esimerkiksi suojelukoulutettu koira reagoi uhkaavaan maalimieheen eri tavalla kuin ns. peruskoira, mutta eipä siellä oikeastaan kohtia ole, jossa esimerkiksi TOKO:n kouluttamisesta paljoakaan iloa olis.

Itse en esimerkiksi aio viedä omaa koiraani luonnetestiin kuin aikaisintaan ensi vuonna kun koira on jo yli 3-vuotias ja varmasti aikuinen luonteeltaan. Toki mulla on koira MH-kuvattu n. 20kk iässä, joten haluan sitten taas luonnetestata sen kypsänä aikuisena, jotta voin verrata MH:n tuloksia LT:n tuloksia/reagointeja keskenään.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: LUONNETESTI - Lauantaina, 17.03.2012 klo 22:00  
+
0
Tää on kyl mun mielestä, jos oikein osaan arvioida, ihan aikuinen jo. Murkut loppu joskus syksyllä ja sen jälkeen on jääny kaikki ylimääränen uhittelu yms. muille koirille, koira on yleisesti ottaen rauhoittunut ja eri asioihin reagoiminen on nykyisin aavistettavissa. Ennen kun saatto ekalla kerralla ärähtää kun toinen koira tulee vastaan ja tokalla kerralla ollaan sitten niin ystäviä kuin olla ja voi. Nyt tiedän lähes poikkeuksetta et miten reagoi mihinkin asiaan.

Ja jos en täysin tohelo ole niin voisin sanoa, että tuolle luonnetesti olisi vain yksi päivä muiden joukossa. Ollaan meinattu jäädä aura-auton alle, mettästä on hypänny tuntematon mies tielle ja kaikkee tällästä.

Tuli vaan mieleen et kun testataan puolustushalua ja se miekkonen tulee sieltä piilosta niin mitäs sitten jos kira vaan heiluttaa häntää ja haluaa rapsutuksia? Meillä meinaan hyppäs/tuli tielle arvaamattomasti mettästä mies, jota tuo ei ollu koskaan nähny ja yks vaan heiluttaa häntää...
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: LUONNETESTI - Lauantaina, 17.03.2012 klo 22:12  
+
0
^Sitten se heiluttaa häntää ja saa puolustushalusta sen mukaan arvionnin. Niinhän se luonnetestissä muutenkin on. Arvoidaan mitä se koira tekee.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: LUONNETESTI - Sunnuntaina, 18.03.2012 klo 22:06  
+
0
Voi olla vähän kinkkistä tuomareillem kun arvosteluasteikossa on joko puolustushalun omaamiseen viittaavaa tekstinpätkää tai sitten puolustushaluttomuuteen. Kumpaan ystävystymisyritykset lasketaan?

Sain värvättyä mahdollisen kyydin Ylöjärvelle (19.-20.5), mikäli testipaikka saadaan. Tuohon ei onneksi ollut mikään etusijalla, että voi olla paremmat mahkut päästä.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: LUONNETESTI - Sunnuntaina, 18.03.2012 klo 23:01  
+
0
^Ei se kinkkistä ole, ja koiria, jotka eivät puolusta testissä lainkaan on paljonkin, tuo on ihan yleistä. Jos koira ei puolusta, niin se saa puolustushalusta esimerkiksi arvosanan "pieni" tai "haluton".

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: LUONNETESTI - Maanantaina, 19.03.2012 klo 11:09  
+
0
Esimerkiksi mun koira, joka seisoi koko hyökkäyksen ajan mun vierellä kirjaimellisesti tekemättä yhtään mitään ja taas seinässä yksinään hyökkäyksen kohteena ollessaan antoi rauhoittavia eleitä sai luonnetestistä puolustushalu +1, pieni. Sitä ei voitu laittaa -1, haluttomaksi koska se ei myöskään väistänyt hyökkääjää.

Otto on kuitenkin luonteeltaan äärimmäisen ihmisrakas ja normaalissa tilanteessa tahtoo tervehtiä jokaisen ihmisen, mutta kyllä noi hyökkäystilanteet koirille on sen verran kuormittavia, että varmasti aika harvassa on ne, jotka hyökkääjää iloisesti tervehtimään lähtee. Lapparilta (niinkuin staffiltakin) uskoisin tuon +1 pieni tai -1 haluton olevan ihan rotutyypillinen ja toivottava tulos.

Sarah, onko lappareille tehty minkäänlaista luonnestestikartoitusta tai toivottua tulosta? Mulla lyö nyt jostain syystä pää ihan tyhjää, miksi sitä kutsutaan :D Aattelin, että ois Strikkullekin helpompaa hahmottaa, mikä hänen koiraltaan on toivottua tulosta?

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: LUONNETESTI - Maanantaina, 19.03.2012 klo 12:55  
+
0
^Mä oon kattellu Lapinkoira-lehdessä olevia luonnetestituloksia, ja suurin osa on ollu jotain väliä +90 - +120. Ja tuo puolustushalu jotain +2 tai +1.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: LUONNETESTI - Maanantaina, 19.03.2012 klo 14:37  
+
0
^Puolustushalu on hirvittävän harvalla slk:lla +2, sillä se on "suuri, hillitty". Tilastojen mukaan kaikista testatuista slk:sta vain 2,8% on saanut arvioksi tuon +2. Yleisimmät slk:n tulokset puolustushalusta on +1 "pieni" (49,07%) ja +3 "kohtuullinen, hillitty" (34,16%). Kolmanneksi eniten on puolustushalusta tullut -1 "haluton" (13,98%).

^^Lappalaiskoirien luonnetesteistä löytyy tilastot täältä. Onhan toki jalostuksen tavoiteohjelmassakin sanallista "tavoitetta", mutta realistisemman kuvan saa kun katsoo nimenomaan testattujen koirien tuloksia yhteenvetona.

Minulla tuolla slk-uroksella on puolustushalusta +3 "suuri, hillitty" ja terävyydestä +3 "kohtuullinen ilman jäljelle jäävää hyökkäyshalua".

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: LUONNETESTI - Maanantaina, 19.03.2012 klo 18:30  
+
0
^Ai, no sitten olen katsellut vääriä kohtia. Mutta kuitenkin, sieltä tulee mitä tulee.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: LUONNETESTI - Maanantaina, 02.04.2012 klo 22:26  
+
0
Ollappa uroksen omistaja. Yritä siinä nyt sitten löytää semmonen luonnetesti joka ei osu yksiin juoksujen kanssa ja johon jopa ois muuten mahdollista päästä. Yks testi ois tuossa kesäkuussa, minne vois yrittää mennä. Se vaan on siinä ja siinä juokseeko koira just sopivasti. Sillä kun on ollut tuo väli sen 6 - 7 kk niin menee aika likelle. Pyh. :ylpea: Toki vois käydä tuon ensin steriloimassa ja käyttää sit vaikka ens kesänä.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: LUONNETESTI - Maanantaina, 07.05.2012 klo 08:11  
+
0
Nyt on koiruus luonnetestattu. On se vaan hauska tyyppi;otti kaiken ilon irti luonnetestistä! Sillä oli siellä todella hauskaa.:nauru: Meinas hajottaa kelkan kun olis alkanu leikkimään sillä ja haalarit olis kanssa kiinnostanut kovin leikkimismielessä.

Mukava tietää,että tuo puolustaa tarvittaessa minua ja itseään vaikka on tuommonen kaikkia rakastava mussukka. Jännä miten koiran käytös muuttuu tomerasti hampaitaan näyttävästä ja haukkuvasta häntäänsä heiluttavaksi ja ystävälliseksi sekunnissa kun uhka lakkaa.

toimintakyky +2 hyvä
terävyys +3 kohtuullinen,ilman jäljellejäävää hyökkäyshalua
puolustushalU +3 kohtuullinen,hillitty
taisteluhalu +3 suuri
hermorakenne +1 hieman rauhaton
temperamentti -1a häiritsevän vilkas
kovuus +3 kohtuullisen kova
luoksepäästävyys +3 hyväntahtoinen,luoksepäästävä,avoin
laukauspelottomuus laukausvarma

loppupisteet 155

Mitään kovin yllättävää ei testissä tullut esille. Tuo vilkkaushan kyllä tiedossa oli,mutta että häiritsevän vilkas.:eek: Olihan tuo kyllä tuolla "hieman" normaalia enempi täpinöissään kun oli ollut autossa monta tuntia.

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28161
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6321
Viestejä yhteensä545651
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 04:15)