Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 22.04.2010 klo 15:12

MEJÄ

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 7

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: MEJÄ - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 20:30  
+
0
Klatflos En ehtinyt vielä lukea mutta aion kyllä mahdollisimman pian. Ja luin tänään Nellin pentukurssilla Caniksesta juttua MEJÄ:stä ja siinä oli aika hyviä ohjeita myös miten aloittelijan kanssa voi aloittaa. Siinä vaan sanottiin että jälki voi vanhentua vain 20minuuttua, että se riittäisi kun täällä puhuttiin yön yli vanhentumisesta. Lisäksi siinä oli juttua että alussa verijälkeen voi yhdistää makkarajälkeä, eli askemiin laitetaan myös makkaranpaloja alussa. Tämä oli ilmeisesti sellaisille koirille joille jäljestäminen ei ole niin luonnollista (kuten nämä mun seurasesset..:). Mitä mieltä ootte tämmöisestä makkarajäljen yhdistämisestä alussa verijälkeen?
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

Klatjofs

Klatjofs
Viestimäärä: 35

VS: MEJÄ - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 21:56  
+
0
No mulla on sekä metsästysrotuiset että fifit opetettu jäljelle ilman vippaskonsteja niin vaikea ajatella mihin sitä makkaraa siellä jäljellä tarvitsisi mutta jokainen tyylillään. Ohjeita on niin paljon kuin on neuvojiakin ja niistä pitää vaan osata valita itselleen sopivimmat. Itse tosiaan puhun MEJÄ:stä sillä silmällä että kokeisiin tähtäisi kun kokeissa itsekin käyn mutta kyllähän moni ei-MEJÄ-harrastajan verijälkiohje neuvoo jopa laimentamaan verta tai ajamaan tuoreita jälkiä. Asiat voi tehdä niin monella tavalla :)
Pk mäyräkoira Svante (6/08) ja tsekinpaimenkoira Miiru (9/12)

JenCa

JenCa
Viestimäärä: 79

VS: MEJÄ - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 22:26  
+
0
juulia80: Itsekin tosiaan vasta ihan vasta-alkaja, mutta vastailen omien käsitysteni mukaan. Keinojahan on monia miten alottaa jäljestyksen harjoittelu, tuskin mikään on ainoa oikea tapa. Itse ajattelisin, että nakinpalasista voisi olla haittaa jäljellä siinä mielessä, että koira ei välttämättä sitten osaa yhdistää hommaa nimenomaan siihen verijälkeen. Kokeilisin alkuun ihan pelkällä verellä, tiedä sitten miten kokeneemmat asian näkevät.

Jäljen on parempi antaa olla tosiaan sen yön yli ainakin, jotta hajumolekyylit ilmasta ehtivät laskeutua. Jos veren hajua leijailee ilmassa, koira ei ehkä opi käyttämään pelkästään maavainua.
cirneco dell'etna Colombian Friend's Magic Diamond, Nipsu 2/07
whippet Rokinet's Blackcurrant, Kujo 2/11
whippet Rokinet's Handsome Surprise, Onni 4/13

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: MEJÄ - Torstaina, 29.04.2010 klo 08:06  
+
0
Minulla on koira opetettu makkarajälellä ensin ihmisjäljelle ja sen jälkeen kun on usemaman vuoden jäljestänyt, ruvennut huviksi opettamaan koiralle verijälkeä. Siinä en nameja käyttänyt, koska koira osasi jäljestää, niin tarvi vain näyttää sille mitä toivon sen seuraavan. En koe että makkarajälki kuitenkaan on mitenkään "vippaskonsteja", noin niinkuin "Klatjofsin" viestiin viitaten. Sama asia olisi sanoa, että on vippaskonsti opettaa koira istumaan antamalla sille nami palkaksi. Tapoja toki on monia, ja jokainen soveltakoot itselleen ja koiralleen parhaiten sopivaa tapaa. Juulia ilmeisesti haluaa koiralleen tehdä verijälkeä aktivointimielessä, ei niinkään kokeet silmissä kiiluen, joten tuskin on haittaa, jos hän opettaa sen jäljestämisenkin vaikka namien avulla.

(Viestiä on muokattu torstaina, 29.04.2010 klo 08:07)

Klatjofs

Klatjofs
Viestimäärä: 35

VS: MEJÄ - Torstaina, 29.04.2010 klo 09:07  
+
0
No sillähän minä sanoinkin että jokainen tyylillään :) Minulle makkaran kylväminen verijäljelle on kummastus kun lähipiirissä myös seurakoirarotuiset (mm. tiibetinterrieri, pomeranian, airedale) ovat olleet erittäin kiinnostuneita veren hajusta eli ensisijaisesti en lähtisi kylvämään makkaraa sinne jäljelle vaan kokeilisin että kiinnostaako se pelkkä veri vai ei. Yleensä eläimen tai veren haju on koiralle ku koiralle paljon kiinnostavampi kuin ihmisen haju, itsekin PK-lajeja harrastaneena tiedän sen. Eli miksi sekoittaa makkara verijälkeen jos koira toimii ilmankin? Jos ei toimi niin sitten voi kokeilla makkaraa. Jos ihan vaan huvikseen jäljestää niin sittenhän voi tehdä ihan miten vaan eikä oikealla tekniikalla ole juurikaan väliä. Eikö ihmiset sitten vaan uskalla lähteä metsään tekemään jälkiä kun pitää ensin tietää pilkuntarkasti miten toimia vaikka sillä toteutuksella ei todellisuudessa ole niin kamalasti väliä. Eri asia sen hiomisen kanssa jos on tavoite lähteä kisaamaan, eikä siinä siltikään voi kamalasti virheitä tehdä. Itseoppinut minäkin olen, ensin treenasin vaan koiria ja sitten päätin että kokeisiinkin olis kiva mennä ja ihan oikein minä niitä olin treenannut kun harrastajien kanssa aiheesta jutustelin. Minulle MEJÄ on metsästyskoirien jäljestämiskoe eli tietynlainen jälki ja tietynlaisin säännöin toteutettava juttu ;)
Pk mäyräkoira Svante (6/08) ja tsekinpaimenkoira Miiru (9/12)

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: MEJÄ - Torstaina, 29.04.2010 klo 09:47  
+
0
En minäkään verijälkeä lähtisi makkaralla opettamaan, vaan kokeilisin ilman. Viestini pointti oli vaan kommentoida siihen "vippaskonsteja" -ilmaisuun. Näköjään meni ohi.

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: MEJÄ - Torstaina, 29.04.2010 klo 10:43  
+
0
Tosiaan Caniksesta luin kahdesta eri tavasta tehdä verijälkeä ja toinen oli juuri tämä makkara-avusteinen. Itsestäkin tämä tuntui työläältä ja toinen tapa kuulosti helpommalta mutta on aloittelevalle koiralle vaikeampi. Siinä tehdään kolme noin 20 metrin jälkeä rinnakkain noin 10 metrin välein ja tuodaan koira viistosta reunimmaiselle jäljelle ja annetaan sen itse löytää jäljenpää ja sitten toivotaan että koira lähtee jäljestämään sitä. Jos koira menee ohi ensimmäisestä jäljestä siirrytään sivusuunnassa seuraavaa kohti ja tarvittaessa vielä viimeiselle, jos koira ei poimi hajua keskimmäisestäkään. Ilmeisesti aen jälkeen voi kokeilla makkara-avusteista tai ohjata ise koira jäljen alkuun mihin on tehnyt voimakkaan hajun.
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

JenCa

JenCa
Viestimäärä: 79

VS: MEJÄ - Torstaina, 29.04.2010 klo 11:18  
+
0
Me tosiaan oltiin viikonloppuna erään koirayhdistyksen mejä-kurssilla. Vedettiin samantien ehkä sadan metrin pituinen jälki, eikä olosuhteista johtuen jälki ehtinyt vanhentuakaan kuin reippaasti alle tunnin. Itse kyllä hieman ihmettelin, kun olin kovasti kuullut, että aloittelijalle vain lyhyitä jälkiä ja heti ensimmäisellä kerralla jäljen olisi hyvä seisoa tarpeeksi pitkään ennen kuin koira lähtee jäljestämään. Hyvin kaikki koirat kuitenkin selvitti jäljen kaadolle saakka. Joillain oli pientä säikähtelyä matkan varrella ja tarvitsi omistajalta rohkaisua, luultavasti siksi koska veren haju oli niin uusi ja ihmeellinen.

Nipsu lähti jäljelle ilman mitään kehotusta tai rohkaisua ja meni alusta loppuun yllättävän reippaasti ja epäröimättä. Jälki meni välillä vähän risuisessa maastossa, yhden vähän aukeamman kohdan ohi ja jopa pienen polun yli. Ilma oli vähän tuulinen, ja Nipsu lähti avarassa kohdassa vähän seikkailemaan jäljeltä sivulle päin tuulen suuntaan hajun perässä. Tässä huomasi sen, kuinka olisi parempi antaa jäljen vanhentua, muuten tuuli voi levittää veren hajua aika pitkällekin ja koira voi mennä helpommin sekaisin. Nätisti Nipsu kuitenkin itse etsi takaisin jäljelle ja jatkoi mallikkaasti loppuun saakka.
cirneco dell'etna Colombian Friend's Magic Diamond, Nipsu 2/07
whippet Rokinet's Blackcurrant, Kujo 2/11
whippet Rokinet's Handsome Surprise, Onni 4/13

Klatjofs

Klatjofs
Viestimäärä: 35

VS: MEJÄ - Torstaina, 29.04.2010 klo 13:21  
+
0
Tuossa tuli hyvin tuosta tuulestakin, nimittäin itse vältän jälkien ajamista tuulisella ilmalla aloittelevien koirien kanssa. Sitten kun taito on hallussa niin vedetään tuulisella kelillä jälki kallion yli jne mutta aloittelevien koirien jälkien kanssa pyrin katsomaan hyvän sammaleisen maaston ilman kovin kamalia risukoita ja tosiaan suht tyyni keli. Jos ihanteelliseksi mennään niin olisi hyvä jos olisi satanutkin vielä ettei ole liian kuivaa.
Pk mäyräkoira Svante (6/08) ja tsekinpaimenkoira Miiru (9/12)

miialeevi

miialeevi
Viestimäärä: 4

VS: MEJÄ - Torstaina, 29.04.2010 klo 18:17  
+
0
Mä aion alottaa MEJÄn iha vaa virikkeeks tolle koiralle, ni miten niitä sorkkia säilötään?:mietiskel:

JenCa

JenCa
Viestimäärä: 79

VS: MEJÄ - Torstaina, 29.04.2010 klo 20:33  
+
0
^ Pakastimessa voi säilöä sorkkia.
cirneco dell'etna Colombian Friend's Magic Diamond, Nipsu 2/07
whippet Rokinet's Blackcurrant, Kujo 2/11
whippet Rokinet's Handsome Surprise, Onni 4/13

miialeevi

miialeevi
Viestimäärä: 4

VS: MEJÄ - Torstaina, 29.04.2010 klo 20:40  
+
0
^
Okei, mut sit jos se sorkka on ollu vaik sen yöyli siel ulkona(vai laitetaaks se sinne sillon jo) ni voiks sen laittaa sit taas pakastimeen?:shifty:

nefret

nefret
Viestimäärä: 37

VS: MEJÄ - Torstaina, 29.04.2010 klo 22:16  
+
0
Meillä jouduttiin(?) kerran käyttämään (omaksi hämmästykseksi/kauhistukseksi) nakkien suurta voimaa, kun isän nuorempi mäyräkoira jostain syystä pelkäsi mennä metsään jäljelle. Kerran tehtiin jälki nakkien kera ja johan rupesi luonaamaan, nykyään todella lahjakas koira.

Lifo

Lifo
Viestimäärä: 231

VS: MEJÄ - Perjantaina, 30.04.2010 klo 09:57  
+
0
miialeevi: se sorkka viedään jäljen päähän vasta just ennenkun koiran kanssa se mennään, eli sillon aamulla. Näin ollen ei oo metsässä kauheen kauaa ja sen voi pistää sit pakkaseen (tietysti joku muovipussi suositeltava:peukku:)

Toivottavasti ite maltan tehä jälkiä tarpeeks harvoin että koiralla säilyy into, mut että se toisaalta kehittyis hyvin. Haastetta! :nauru:
Täytyy kävellä ennenkuin voi juosta - lentämisestä puhumattakaan.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 30.04.2010 klo 09:59)

miialeevi

miialeevi
Viestimäärä: 4

VS: MEJÄ - Perjantaina, 30.04.2010 klo 15:47  
+
0
^
Okei, kiitos vastauksesta niin mä vähä aattelinki.:nauru:

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: MEJÄ - Lauantaina, 08.05.2010 klo 18:31  
+
0
Sorkasta, eihän se haittaa jos se ehtii sulaa? Takas pakkaseen vaan! Mä olen ainakin käyttänyt variksia monta kertaa niin että olen vaan välissä sulattanut, teettänyt koiralle pari hakua ja laittanut takaisin pakkaseen. Niin kauan kuin ovat suht siistejä ja yhdessä kasassa, ovat vielä ihan käytettävissä ;)

Itse jäljestä: verijälkeähän ei sitten saa vetää ihan minne tahansa, vaan siihen pitää olla maanomistajan lupa. Veri ei häviä ihan kahdessa päivässä sieltä metsästä. Samaa maastonkohtaa ei siis muutamaan kuukauteen voi käyttää verijäljestämiseen.

Mulla kun on näitä "perusmejäkoiria" eli noutajia, olen ihan tylysti vaan vetänyt muutaman kymmenen metrin pituisen jäljen, antanut sen vanheta pari tuntia ja lähtenyt ajamaan koiran kanssa. Nuorempi koira ei vielä ole päässyt kokeilemaan jäljestämistä, mutta vanhemman kanssa ollaan jonkin verran jäljestelty, ja se kyllä tykkäsi kovin. Mitään makkaroita en kävisi verijälkeen sekoittamaan - makkarajälki on makkarajälki ja verijälki on verijälki - mutta kukin tyylillään. Tuo kolmen jäljen taktiikka kuulosti tosi oudolta ja mä en ainakaan oikein tajunnut mikä siinä oli ideana.

Kannattaa muuten kastella sieni vedellä ennen kuin kastaa sen vereen, se ei silloin "imaise" kaikkea verta sisäänsä kun on jo valmiiksi märkä.

nefret

nefret
Viestimäärä: 37

VS: MEJÄ - Sunnuntaina, 09.05.2010 klo 08:16  
+
0
Kaisluksen kanssa samoilla linjoilla mennään.

Voisi tässä nyt ruveta kyseleen isältä pienen pientä kokeilujälkeä tuolla hiskille, kun sekin nyt nenäänsä tykkää käyttää, tiedä sitten tuleeko siitä muuten mitään..

muoks//
Tänään koitettiin sitten eka(t) hurja 30m jälki. : D Jälki ei ollut edes montaa tuntia vanha, mutta tarkoitus olikin ihan vaan katsoa mitä koira siitä tuumaa. Sehän meni paremmin kun hyvin. Koira veti jäljen tosi mallikkaasti, välillä ilmavainulla. Kerkesi seuraamaan muutakin elämää metsässä, mutta pysyi jäljellä. Sorkan kanssa innostui oikein, loppuen lopuksi fiilis jäi todella hyväksi.

Myöhemmin pyörittiin vielä metsässä ja isä keräili merkkejä, kun muistin toisen jäljen ja käytiin katsomassa sekin. Yhtä mallikkaastihan sekin meni ja sorkan kanssa pelattiin hiukan lisää. On tuo vaan niin ihku.

Yksi asia pisti vain silmään, kummallakin kerralla, että jossain vaiheessa jälkeä koira merkkaa jäljelle/hiukan sivuun, mutta jatkaa ilman eri kehoitusta nätisti. Onko muilla tämän tyyppisiä kokemuksia? Jos tästä joskus jotain saadaan enemmänkin harjoteltua ja kokeisiin lähdetään kokeilemaan, niin onko tuo tapa rankaistava tms?
(Viestiä on muokattu maanantaina, 10.05.2010 klo 22:16)

Tanjuli

Tanjuli
Viestimäärä: 36

VS: MEJÄ - Tiistaina, 11.05.2010 klo 12:48  
+
0
Moi

Täällä yksi aloitteleva MEJÄn harrastaja. Kesäkuussa suunnataan kurssille ja siitä sit tarkoitus jatkaa niin pitkälle kuin vaan päästään.

Minkä ikäisenä MEJÄ kokeeseen voi osallistua. Millaisia ovat oleet ensimmäiset jäljet ? Millainen jäliliina kannattaa olla, onko sillä pituus rajoituksia ?

nefret

nefret
Viestimäärä: 37

VS: MEJÄ - Tiistaina, 11.05.2010 klo 13:49  
+
0
Netistä löytyy runsaasti todella kivoja esittelyjä mejästä, mutta nopeasti vilkaistuna tämä on melko selkeä ja simppeli. http://www.springerspanielit.com/koemuodot/meja.htm

Klatjofs

Klatjofs
Viestimäärä: 35

VS: MEJÄ - Tiistaina, 11.05.2010 klo 16:47  
+
0
nefret, koira voi jäljestää paljonkin jäljen sivussa jos tuulen suunta on sellainen että se vie hajua. Jälkiuran päällä tarkasti eteneminen on vaan sitä täydellisyyttä, esim. cockerille tyypillinen tapa on edetä siksakkia jäljen päällä, välillä siis laajaakin siksakkausta jopa metrejä sivuun jäljen puolelta toiselle ja mun cockeri lisäksi rengastaa kulmat (tekee tarkistuslenkin) ja on tuo rengastanut joskus makauksenkin voittajaluokassa :viheltel:
Pk mäyräkoira Svante (6/08) ja tsekinpaimenkoira Miiru (9/12)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 7
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 17:00)