Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 22.04.2010 klo 15:12

MEJÄ

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 7

nefret

nefret
Viestimäärä: 37

VS: MEJÄ - Tiistaina, 11.05.2010 klo 17:10  
+
0
^ Juu, tiedänhän tuon, mutta tahdoinkin vain kuvastaa sitä miten tuo kokematon koira jäljen suoritti.

Eniten ihmetyttää tosiaan tuo jäljen sivuun merkkaaminen, eli koira nosti kinttuansa kesken jäljen. Onko kyse vain omaksi merkkaamisesta, sattumasta vai jostain ihan muusta?

Klatjofs

Klatjofs
Viestimäärä: 35

VS: MEJÄ - Tiistaina, 11.05.2010 klo 17:59  
+
0
Minä luulin että puhuit jäljen merkkaamisesta etkä jäljen sivuun pissaamisesta :ttou:
Kerran olen kuullut yhden tuomarin laskevan pisteen siitä että koira kävi kakalla kesken jäljestyksen mutta se oli tosiaan ainoa kerta ja se koira tekee sen joka kerta! Mun cockeri saattaa pissata jäljestyksen alussa eikä siitä ole kukaan sanonut koskaan mitään. Se on koeaamun niin tohkeissaan ettei kävelyttämällä koeaamuna tahdo enää toista kertaa pissata niinpä se sitten pissaa jäljestyksen aikana...
Pk mäyräkoira Svante (6/08) ja tsekinpaimenkoira Miiru (9/12)

nefret

nefret
Viestimäärä: 37

VS: MEJÄ - Keskiviikkona, 12.05.2010 klo 20:01  
+
0
No kun mä en ole onnistunu mistään kuulemaan mitään kommentteja aiheesta. :'D

Toisaalta, tuo on sellanen otus, että egoa löytyy kyllä yli omankin tarpeen ja muutenkin aina merkkaamassa, eikä ole lainkaan poissuljettu että tuolla olisi joku käynyt merkkaamassa ensin, mutta jotenkin tuo oli mielestäni niin jälkeen liittyen, mutta taas.. ääh.. Ainiin, pitäisi varmaan suunnitella jälkivaljaiden ja -liinan hommaamista. c(:

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: MEJÄ - Keskiviikkona, 12.05.2010 klo 21:53  
+
0
Saako tyota verta ihan esim. Cittarista tai Prismasta? Ajattelin, että jos ilmat sallii ja energiaa riittää mulla, niin voisin mennä tekemään sunnuntaina koejäljet koirille (voihan pennulleki tehdä? ). Ja oliko se niin, että parin tunnin vanhentuminen riittäisi? Voiko koiraa auttaa takaisin jäljelle, jos tuntuu että se hukkaa sen totaalisesti?Ja 20 metriä varmaaan aikuiselle koiralle ja pennulle 10 metriä, on varmaaan hyvät pituudet?
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

Lifo

Lifo
Viestimäärä: 231

VS: MEJÄ - Torstaina, 13.05.2010 klo 10:53  
+
0
Verta saa ihan cittareista ja prismoista! Kyllähän se parikin tuntia varmaan riittää, itse antaisin olla kauemmin jotta veri "laskeutuu" sopivasti.

Eilen tehtiin viimein kaverinkin cockerille ensimmäinen jälki. (omanlla ja äidän koiralla jälkiä nyt takana huimat 3 :D) Kyseessä on reilu puolivuotias koohottaja, jolle alku ei ollutkaan nii helppo. Haistoi kyllä alkumakaukselta veren ja siinä hetken nuuskuteli mutta sitten nosti päänsä ylös ja katseli "noniin-haisteltu-on-mitäs-sitten-tehdään?" ilmeellä. Joutui kädellä ohjaamaan jäljen suuntaan jonkun aikaa, ennenkuin tajusi että se hajuhan jatkuu täällä! Jälki oli noin sata metriä pitkä, ja se tuntui hyvältä pituudelta koska koira ehti ymmärtää idean ja jäljestää ihan itse. En siis välttämättä ihan noin lyhyitä lähtisi tekemään mitä juulia80 mietti.
Tällä koiralla kannattaa varmaan seuraavatkin jäljet olla suht lyhyitä ja helppoja, että saa jäljestykseen varmuutta ennen kulmien lisäyksiä tai vaikeampaa maastoa, vai mitä mieltä olette?

Jälkiliinaa en vieläkään ole saanut hommattua, pyykkinarua olen miettinyt mitä joku täällä ehdottikin, mutta taitaa vaaka kallistua hevospuolelta löytyviin juoksutusliinoihin (n. 10m) jotka saa ihan valmiina.

Laukauksensietotestistä: oletteko harjoitelleet siihen ennen koetta? Jos niin olisi kiva kuulla kuinka. Koirani on hieman ehkä arka, tai tukeutuu muhun aina uusissa tilanteissa. Olis kiva jossain kokeilla miten suhtautuu laukauksiin ennenkun täytyy jättää sidottuna mihinkään. (Naulapyssyn pauketta ei pelännyt raksalla vieriallessamme, mutta saikin olla vapaana ja mennä hajujen perässä, voiko tästä siis jotain osviittaa saada että laukaukset menisi ihan ok?)
Täytyy kävellä ennenkuin voi juosta - lentämisestä puhumattakaan.

double

double
Viestimäärä: 25

VS: MEJÄ - Lauantaina, 15.05.2010 klo 10:44  
+
0
Itellä on 4v kooikerinarttu, joka on jälkivalio. Koira nauttii jäljestämisestä, viikon päästä olis taas mejä-koe.
Toinen koirani, kk mäykkyuros, vasta 'harjoittelee' jäljestämistä. Koira osaa jäljestää oikeasti loukkaantuneen riistaeläimen, siinä jäljessä kun on eläimen haju ja veri.
Mutta mejä-kokeissa ei ole vielä tuloksia tullut, koira kun on ajava niin lähtee aika herkästi riistaeläinten jälkien perään, eikä pysy jäljellä.
Nyt sitten pitäisi harjotella ton mäykyn kanssa vähän enemmän mejää.
Vähän lyhyempiä jälkiä ja verenä hirven verta.

Mitä teillä on ollut jäljen päässä kaatona treeneissä?

nefret

nefret
Viestimäärä: 37

VS: MEJÄ - Lauantaina, 15.05.2010 klo 11:31  
+
0
Me isän kanssa ollaan käytetty sorkkia muilla (pk mäykyt + husky), mutta sheltille aikoinaan käytettiin jotain muuta, se kun ei sorkista niin innostunut. Eli ihan sen mukaan menty, mistä kukin eniten innostuu. Mäykyt nyt kantaa sorkat ylpeenä mettästä pois niskat vääränä, husky ei suostunu sitä ite kantaan.

double

double
Viestimäärä: 25

VS: MEJÄ - Lauantaina, 15.05.2010 klo 12:37  
+
0
Meillä on kans sorkkia, mäykky kantaa ne niin tohkeissaan metsästä pois, kooikeri taas haistelee hetken, jonka jälkeen sorkka yleensä jää paikalleen.

Alkuaikoina oli välillä jotain muuta.

nefret

nefret
Viestimäärä: 37

VS: MEJÄ - Lauantaina, 15.05.2010 klo 13:33  
+
0
Juu, mäyräkoira kantaa tosiaan niska vääränä sorkan pois sieltä. Husky haluaa mutustaa sen naamoihinsa just siinä paikassa ja heittää leikiks jos sitä lähtee kantamaan pois.

double

double
Viestimäärä: 25

VS: MEJÄ - Lauantaina, 15.05.2010 klo 18:03  
+
0
Mäykkyjen tyyli kantaa sorkka pois metsästä: pää niin pystyssä kun sen saa, häntä niin ylhäällä kun se vaan nousee, rinta pöyhkeänä ja askellus mahtipontista. Tavoitteena näyttää kaikille kuinka mahtava, suuri, hieno ja taitava koira on! "MINÄ löysinkin tämän aivan ITSE" - tyypillinen mäyräkoira. : D

nefret

nefret
Viestimäärä: 37

VS: MEJÄ - Lauantaina, 15.05.2010 klo 20:22  
+
0
Kuulostaa niiiiiiin tutulta. :'D

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: MEJÄ - Sunnuntaina, 16.05.2010 klo 13:22  
+
0
Jälkiliinaksi kelpaa oikein hyvin hepoisten juoksutusnaru, ei sen sen kummempi tarvia olla, ei minullakaan ole. :) Mutta alkuharjoittelussa koira kannattaa pitää ihan lähellä (liina max pari metriä pitkä), että pystyy "puuttumaan" koiran jäljestämiseen paremmin, olemaan vähän tukena ja hallitsemaan koiran vauhtia tarpeeksi. Jos koira huitelee jossain kymmenen metrin päässä, on tosi vaikea seurata kulkeeko se tosiaan jäljellä vai tekeekö ihan mitä sattuu, ja jotkut koirat innoissaan sinkoilevat joka suuntaan joka on sekin vaikeasti kitkettävissä 10 metrin narussa. Tarkoitus ei myöskään ole juosta jälkeä läpi, vaikka koira niin haluaisi tehdä ;)

nevermind

nevermind
Viestimäärä: 498

VS: MEJÄ - Tiistaina, 18.05.2010 klo 19:03  
+
0
Heipsan! Oon nyt hetken aikaa seuraillu teidän juttuja täällä ja nyt uskaltauduin itekin mukaan. :cool: Eli tarkotuksena olis tuon pennun kanssa kokeilla verijälkeä. Oon nyt kovasti lueskellu kaikkia linkkejä mitä täältä löytänyt ja kirjastosta kantanu kotiin kaikennäköstä. Tällä viikolla piti ensimmäinen jälki tehdä kun mökille oltiin lähdössä, mutta nyt vaikuttaa siltä ettei ollakaan sinne menossa, dääm. Kova hinku olis päästä tekemään eka jälki mutta en oo sopivaa paikkaa täältä vielä keksiny!
Juulia80 tossa kysykin mikä omaa mieltäkin askarruttanut, eli löytyykö sitä verta ihan Citymarketista. Oon koittanut nyt pälyillä mutta en ainakaan vielä oo bongannu, osaako joku heittää vinkkiä että mistä päin sitä kannattais saalistaa? En nyt välttämättä kehtais heti ensimmäisenä mennä joltain kysymään että "hei mistä löydän verta...?" :nauru:
Bokseri Oona 25.11.2009

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: MEJÄ - Tiistaina, 18.05.2010 klo 19:37  
+
0
^Veikkaisin että pakasteena pakastealtaasta.
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

double

double
Viestimäärä: 25

VS: MEJÄ - Tiistaina, 18.05.2010 klo 20:16  
+
0
Pkastealtaasta löytyy verta tai sitten jos on joku palvaamo tms. lähistöllä ni sieltä voi käydä kysymässä.

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: MEJÄ - Tiistaina, 18.05.2010 klo 20:23  
+
0
Pakastealtaasta ainakin Cittareissa. T:cittarin täti. Jos ei löydy, kysykää lihatiskistä :)

AfterShock

AfterShock
Viestimäärä: 312

VS: MEJÄ - Tiistaina, 18.05.2010 klo 21:44  
+
0
Menettekö ihan pokkana vaan pellolle tai metsään sitten vetämään sientä? :D Vähän hävettää etukäteen jo, kerran vedin tonnikalajäljen kun vielä oli lumetkin maassa, koira tykkäs tosi paljon ja osasi hyvin, mutta haluaisin ekan kerran päästä ammattilaisen mukana jäljelle..

Kuinka paljon harjoittelette ennen kokeisiin osallistumista?

nefret

nefret
Viestimäärä: 37

VS: MEJÄ - Tiistaina, 18.05.2010 klo 23:42  
+
0
Meidän isä teki juuri "omaan" mettään (niiden takapihalla, naapurin metsää mutta se vaan on siellä) ekat koejäljet ja muuten tekee tuttujen metsään, joskus pyytänyt luvan / maininnut aiheesta, ettei sitten vaan tule sanomista. (:

Ei sitä pelkkää sienen vetämistä kannata hävetä, meidän isä on nyt tosiaan jokusen vuoden jälkiä lähialueen metsiin vetäny ja heti ekana vuotena todettiin tosi käteväks sellasen hiukan hulahula-vanteen olonen, mutta ohkasempi rengas, johon saa tosi näppärästi pyykkipojat merkkeineen kiinni. Pysyvät merkkinarutkin tosi siististi, eivät sotkeudu. Hiukan on ihmiset katsoneet kieroon..

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: MEJÄ - Keskiviikkona, 19.05.2010 klo 07:11  
+
0
^Pyykkipoikajälkimerkkien mukanapitoon käy kivasti myös ympyräksi solmittu pätkä pyykkinarua, jonka vetäisee ympärilleen (niin, että menee toisen olkapään yli ja toisen käden ali).

nefret

nefret
Viestimäärä: 37

VS: MEJÄ - Keskiviikkona, 19.05.2010 klo 11:50  
+
0
^ No tuota pidetään samalla tavalla, eli ovat muuten samanlaisia mutta tuo meidän pysyy ns. muodossaan. (:

  Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 7
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 20:45)