Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 22.04.2010 klo 15:12

MEJÄ

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 7

MAD

MAD
Viestimäärä: 6504

VS: MEJÄ - Tiistaina, 19.04.2011 klo 17:53  
+
0
meillä eka jälki vedetään huomenna ! huihui. toivottavasti tuo vielä muistaa mistä on kyse!

OlliL

OlliL
Viestimäärä: 1

VS: MEJÄ - Tiistaina, 28.06.2011 klo 10:46  
+
0
Olen harrastanut Mejää jo hieman ja käynyt muutamassa kokeessa. Mua kuitenkin vaivaa tässä Mejä kokeen säännöissä yksi asia joka tunnutaan joko ymmärrettävän väärin tai sitten fuskataan tietoisesti.
Kun niissä koe säännöissähän sanotaan että jäljentekijäin on ensiksi suunnistettava jälki ja vasta sen jälkeen veretettävä se. Nyt kuitenkin jotkut kokeeseen oallistuvat toimivat siten että tyytyvät merkitsemään kompassisuunnat karttoihin, ja verettävät sekä piilomerkitsevät jäljen heti samalla kertaa. Näin etenkin tutuissa koemaastoissa ja voittaja luokissa, jossa joutuu tekemään pitkät jäljet. Aliksi ihmettelin vain sitä kuinka jotkut suoriutuvat jäljen teosta niin nopeasti, ymmärsin asianlaidan kun pääsin yhden voittajaluokassa kisaavan jäljenteko pariksi.

Toisaalta kun asiaa miettiii niin tuolla tavalla toimien siitä pääasiasta, eli jäljestä tulee parempi. Sinne metsään ei tule tallotuksi näin mitään polkua.

Vai onko niin että tuo säännöissä sanottu jäljen suunnistusohje tarkoittaakin vain sitä että karttaan merkitään suunnat. Sitten suunnistaja kulkee parikymmentä metriä edellä ja toinen vetää verisientä perässä ja laittaa piilomerkit? :eek:

Aatu10

Aatu10
Viestimäärä: 26

VS: MEJÄ - Torstaina, 30.06.2011 klo 19:34  
+
0
OlliL: Miulla on kokemusta Mejästä melko vähän, vain kolmissa olen ollut koiran kanssa sekä jälkien teossa. Meille ainakin terotettiin että aina pitää reitti kulkea kahdesti, ensin suunnistaa ja merkata näkyvästi sekä toisella kerralla piilomerkitä ja verettää.
opu 'Aatu' 3/10

rriiks

rriiks
Viestimäärä: 68

VS: MEJÄ - Perjantaina, 01.07.2011 klo 23:12  
+
0
Täälläkin kiinnostelisi mejä. Eniten mietityttää, että miten koiran pitäisi kaadolla toimia? Miten esim teidän koirat ilmaisee kaadon ja miten olette ne siihen opettaneet? Olin jostain lukevinani, että riittää kun koira ilmaisee kiinnostuksensa kaatoon, tökkii sitä tms. Kauanko koiraa sitten tarkkaillaan, kun se on kaadolle asti päässyt? Dina luultavasti nappaisi sorkan hetken päästä mukaansa... :shifty:
Kooikerhondje Dina s. 4.3.2010

MAD

MAD
Viestimäärä: 6504

VS: MEJÄ - Lauantaina, 02.07.2011 klo 12:41  
+
0
Mä oon ainakin opettanut Zenaa ottamaan sorkan suuhun. Sitten käskyllä se luovuttaa sen mulla.

zirppa

zirppa
Viestimäärä: 219

VS: MEJÄ - Lauantaina, 16.07.2011 klo 02:21  
+
0
Meillä eilen ensimmäinen kisapitkä jälki, ja koko homma sujui hienosti. Jaksoi tyttö painaa intensiivisesti koko pätkän vaikka alussa itse jännitin :kieli:

sofiaj

sofiaj
Viestimäärä: 37

VS: MEJÄ - Tiistaina, 19.07.2011 klo 11:39  
+
0
Olen mejän harrastajana vasta aloitteleva ja mietinkin milloin uskaltaa kokeisiin ilmoittautua. Koira jäljestää hyvin, mutta vauhdikkaana koirana makuiden merkkaus on vähän niin ja näin, miten merkkausta voisi vahvistaa?
Entä opastaako joku ensikertalaisia koejälkien teossa, tuntuu että se on nyt tällä hetkellä se suurin kynnys ettei oikein uskalla lähteä kokeilemaan, kun ei ole kokemusta siitä hommasta.
Lbn & Newfoundland

MAD

MAD
Viestimäärä: 6504

VS: MEJÄ - Tiistaina, 19.07.2011 klo 18:54  
+
0

sofiaj kirjoitti:

Olen mejän harrastajana vasta aloitteleva ja mietinkin milloin uskaltaa kokeisiin ilmoittautua. Koira jäljestää hyvin, mutta vauhdikkaana koirana makuiden merkkaus on vähän niin ja näin, miten merkkausta voisi vahvistaa?
Entä opastaako joku ensikertalaisia koejälkien teossa, tuntuu että se on nyt tällä hetkellä se suurin kynnys ettei oikein uskalla lähteä kokeilemaan, kun ei ole kokemusta siitä hommasta.



Makauksiin voi vaikka pistää jotain herkkua, ts. kaivaa vähän maata auki ja talloa sinne jotain herkkua ja vähän peittää maalla. Se on sitten tuurista kiinni että onko joku metsäneläin käynyt syömässä ne. :D

Ja kyllä opastaa, yksin ei joudu metsään :) Itse en ole kokeessa käynyt vielä, mutta kaveri on ja siihen ilmoon ruksitaan rastiruutuun jos on aloittelija ja haluaa jonkun osaavamman neuvomaan.

jauhita

jauhita
Viestimäärä: 100

VS: MEJÄ - Perjantaina, 22.07.2011 klo 15:30  
+
0
Voi hitsinpimpulat! :mad:
Huomenna on mejäkoe, johon ollaan vanhemman koiran kanssa varasijalla.. Oon soittanu järjestäjille kaks kertaa ja ollaan ekalla varasijalla. Harmittaa vietävästi jos ei päästä! Mä pistin hakemuksen menemään seitsemään eri kokeeseen ja toi on nyt tähän mennessä ainoo, josta on tullut edes jokin vastaus! Alkaispa jollain niistä koirista juoksut, että me mahduttais mukaan! (Ton pahempaa en sentään kenellekään toivo.. :enkeli:)
Pitäkää peukkuja että tänään tai viimestään huomenna me saatais soitto, että tervetuloa kisailemaan! Huomenna kun on vielä jälkien teko, johon osallistuminen on pakollista, niin oishan se ihan kiva tietää jo tänään...
karmäy Ukkosvuoren Nemesis 9.7.2009 Neme
karmäy Fairytale 28.1.2011 Myy

Peppilotta

Peppilotta
Viestimäärä: 13

VS: MEJÄ - Keskiviikkona, 27.07.2011 klo 14:27  
+
0
Selailin tuota keskustelua, mutta ei ainakaan heti sattunut silmään vastaus pohtimaani kysymykseen..
Meille tuli karkeakarvainen kääpiömäyräkoira kaksi viikkoa sitten ja se kaipaa jos jonkunlaista aivojumppaa ja pohdiskelin myös tätä jäljestystä. Asutaan kuitenkin täällä pohjoisessa ja haluan koirasta irtipitovarman eikä poroja saa kiusata. Ruokkiiko tuo jälki koiran metsästysviettiä? Eli jos rupean jäljestämään koiran kanssa niin lähteekö se sitten helpommin metsässäkin kaikkien hajujen perään seuraamaan?
Liikumme paljon metsässä ja porokoirani on aina irti, toivoisin että mäykystä kasvaisi samanlainen retkeilijä, jota ei tarvitse "vahtia"..

Muoks/ kääpiöillähän ainakin se metsästysvietti pitäisi olla normikokosia mäykkyjä laimeampaa ja ainakaan vielä pentu ei ole osoittanut suurempaa kiinnostusta poroja kohtaan vaikka ne olivat talon vieressä pellolla..
Lapinporokoira Iitu 4v.
Karkeakarvainen kääpiömäyräkoira Werneri 4kk
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 27.07.2011 klo 14:28)

jauhita

jauhita
Viestimäärä: 100

VS: MEJÄ - Torstaina, 28.07.2011 klo 10:35  
+
0

Peppilotta kirjoitti:

Selailin tuota keskustelua, mutta ei ainakaan heti sattunut silmään vastaus pohtimaani kysymykseen..
Meille tuli karkeakarvainen kääpiömäyräkoira kaksi viikkoa sitten ja se kaipaa jos jonkunlaista aivojumppaa ja pohdiskelin myös tätä jäljestystä. Asutaan kuitenkin täällä pohjoisessa ja haluan koirasta irtipitovarman eikä poroja saa kiusata. Ruokkiiko tuo jälki koiran metsästysviettiä? Eli jos rupean jäljestämään koiran kanssa niin lähteekö se sitten helpommin metsässäkin kaikkien hajujen perään seuraamaan?
Liikumme paljon metsässä ja porokoirani on aina irti, toivoisin että mäykystä kasvaisi samanlainen retkeilijä, jota ei tarvitse "vahtia"..

Muoks/ kääpiöillähän ainakin se metsästysvietti pitäisi olla normikokosia mäykkyjä laimeampaa ja ainakaan vielä pentu ei ole osoittanut suurempaa kiinnostusta poroja kohtaan vaikka ne olivat talon vieressä pellolla..



Moikka! :heiluti: En osaa tohon sun viestiin sen kummemmin kommentoida kun vaan omien kokemuksieni pohjalta. Eli meillä asustelee kaks karkkaria, toinen on normikokoinen ja toinen tällä hetkellä vielä kääpiön mitoissa.. Isomman kanssa on jokunen jälki vedetty ja koska metsästetään sillä, niin on saanut jäljestää ihan oikeissakin olosuhteissa...
Tuo nuorempi kääpiökokoinen on kanssa tosi tarkka nenänsä kanssa. Ollaan vedetty sille vasta yksi jälki, mutta musta tuntuu, että Myy tykkäsi "jäljestää" jo ennen varsinaista verijälkeäkin.. Joten luulisin, että riippuu paljolti koiran luonteesta.. Tottakai jäljestystilanne (valjaissa ja hihnassa, yllytetään etsimään jälkeä jne.) ja tavallinen metsälenkki vapaana (rallatellaan mennä metsässä ilman sen kummempia tavoitteita) eroavat toisistaan melkoisesti.. Ja veikkaampa myös, että vanhemman koiran seura vaikuttaa nuoremman käytökseen (=jos vanhempi koira ei välitä jäljistä, tuskin nuorempikaan niistä kiinnostuu sen kummemmin). Kannattaa ainakin positiivisen vahvistamisen avulla opettaa koira pysymään melko lähellä omistajaa, että vaikka jäljelle lähtisikin niin ymmärtää tulla takaisin. :peukku:

En nyt tiedä oliko musta mitään apuja loppupeleissä :nauru:
karmäy Ukkosvuoren Nemesis 9.7.2009 Neme
karmäy Fairytale 28.1.2011 Myy

Peppilotta

Peppilotta
Viestimäärä: 13

VS: MEJÄ - Torstaina, 28.07.2011 klo 12:53  
+
0
Tässä pohdin et voisin kokeilla ihan jollain tonnikalalla tms. tehdä pennulle jälkeä maalle pihaan/pellolle, saattaisi tuo porokoirakin innostua siitä. Voi olla, että veri jäljen jätän tekemättä ainakin alkuun..
Pentu on yksin tehtyjen lenkkien jälkeen ihan puhki, kun on saanut rauhassa nuuskia kaiken mahdollisen tien varresta, joten tuolla saisi sille varmaan lisää aivojumppaa ja väsytettyä kaveria sillä tavalla..
Jos jäljestetään pelkkää tonnikalaa, niin vois toivoa ettei koira ala metsässä jäljestämään itekseen, siellä tuskin kovin paljoa tonnikalaa ainakaan on ;-)

Mutta jos jollain muulla on ajatuksia tuon jäljestämisen vaikuttamisesta riistaviettiin, niin kuulen mielelläni!
Lapinporokoira Iitu 4v.
Karkeakarvainen kääpiömäyräkoira Werneri 4kk
(Viestiä on muokattu torstaina, 28.07.2011 klo 12:54)

Mupuinen

Mupuinen
Viestimäärä: 27

VS: MEJÄ - Torstaina, 04.08.2011 klo 10:27  
+
0
Kun MeJään osallistuu palvelusrotuisen koiran kanssa, tarvitseeko sitä ennen käydä käyttäytymiskoe? Meille tuli kuukausi sitten ongelmatapaus, jota ei ole sosiaalistettu ja uskon, että vasta vuosien työn jälkeen se saattaa ehkä päästä BH:sta läpi tai sitten ei. MeJä kuitenkin kiinnostaisi. Pystyykö tuollaisen remmirähjän kanssa lähtemään edes MeJään?
Spkn "Sussu" s. 06/2010, minulla 07/2011 alkaen, lopetettu 12/2013
Beagle "Poitsu" s. 02/2014
Seropi "Milo" s. 12/2013

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: MEJÄ - Keskiviikkona, 10.08.2011 klo 13:26  
+
0
Mä haluaisin kanssa aloittaa MeJän Jedin kanssa, mutta pitää vissiin ensin hakea jotain kirjallisuutta ja opiskella, että miten homma toimii, koska lähipiirissä ei ole ketään, joka asiasta kauheasti tietäisi ja haluan opettaa asiat alusta asti oikein. Onko jollain tiedossa jotain hyvää oppimateriaalia (hyvää ja selkeää sellaista) netissä tai kirjana?
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

MAD

MAD
Viestimäärä: 6504

VS: MEJÄ - Keskiviikkona, 10.08.2011 klo 15:14  
+
0

Mupuinen kirjoitti:

Kun MeJään osallistuu palvelusrotuisen koiran kanssa, tarvitseeko sitä ennen käydä käyttäytymiskoe? Meille tuli kuukausi sitten ongelmatapaus, jota ei ole sosiaalistettu ja uskon, että vasta vuosien työn jälkeen se saattaa ehkä päästä BH:sta läpi tai sitten ei. MeJä kuitenkin kiinnostaisi. Pystyykö tuollaisen remmirähjän kanssa lähtemään edes MeJään?



Ei tartte käydä BH:ta. Eli kyllä pystyt harrastamaan ja kisaamaan.

Onnimanni09

Onnimanni09
Viestimäärä: 5

VS: MEJÄ - Torstaina, 08.09.2011 klo 09:51  
+
0
Etsin suomenkielistä kirjallisuutta jäljestämisestä, ensisijassa ihan vaan koiran aktivointiin mutta voi myös olla kilpailemiseen valmisteleva.. Kiitollinen kaikista vinkeistä!

Emuli

Emuli
Viestimäärä: 326

VS: MEJÄ - Tiistaina, 20.09.2011 klo 10:38  
+
0
Jos koira lähtee jäljeltä sivuun niin miten pitkälle olette antanut mennä ennenkuin ohjaatte takaisin jäljelle? Meillä nuo aikaisemmat jäljet on yleensä mennyt niin että ainakin kerran jäljen aikana olen ohjannut takaisin kun on lähtenyt n. 5m sivuun ja ihan toiseen suuntaan... Pitäisikö vaan malttaa ja katsoa lähtisikö takaisin?
Beagletyttönen Ava (10/2010)
Beagletyttönen Ellu (6/2012)
Avan blogi

Vehnä

Vehnä
Viestimäärä: 1

VS: MEJÄ - Sunnuntaina, 09.10.2011 klo 20:49  
+
0
Missä lajissa vedetään kania maassa? Noutajaihmisetkö sitä tekevät vai kuuluuko sekin MEJÄän?
Mulla olisi myytävänä kasa pakastettuja kaneja, joissa on veret suurimmaksi osaksi tallella, eri kokoisia pienehköjä. Itä-Uudellamaalla olen ja 10e/kpl puput. En löytänyt myyntiosastoa tältä palstalta, joten mainostan nyt tässä ketjussa. vilja.varis (at)gmail.com

Aatu10

Aatu10
Viestimäärä: 26

VS: MEJÄ - Tiistaina, 11.10.2011 klo 10:24  
+
0
^Mejässä ei kania vedetä, mutta kysele spanieliporukoilta. Tietääkseni spanielien taippareissa käytetään ainakin kaneja...
opu 'Aatu' 3/10

Hecu

Hecu
Viestimäärä: 81

VS: MEJÄ - Torstaina, 13.10.2011 klo 19:30  
+
0
Nyt ois verta ja sorkka pakkasessa, enää pitäis askarrella krepit. Miten ootte tehneet krepit? Vai miten merkkaatte jäljen?


  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 7
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 08:00)