Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 22.04.2010 klo 15:12

MEJÄ

Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7

Emuli

Emuli
Viestimäärä: 326

VS: MEJÄ - Perjantaina, 14.10.2011 klo 10:03  
+
0
^ Paremman puutteessa meillä on käytetty vessapaperia :nauru::nauru:
Beagletyttönen Ava (10/2010)
Beagletyttönen Ellu (6/2012)
Avan blogi

Kazi

Kazi
Viestimäärä: 305

VS: MEJÄ - Perjantaina, 14.10.2011 klo 18:25  
+
0
^Tuo on oikeesti aika hyvä :nauru:

Mie muistaakseni joskus leikkelin jostain vanhasta t-paidasta tms. ohuita suikaleita, jotka ajoi asiansa ihan hyvin.
wecope Frodo 10/2014
beagle Kössi 10/2002-12/2015

Innova

Innova
Viestimäärä: 428

VS: MEJÄ - Sunnuntaina, 16.10.2011 klo 21:07  
+
0
Me ollaan lyhyt jälki merkitty ihan vain kirkkailla pyykkipojilla. Jos merkit ovat paikoillaan kauan niin kannattaa ehkä käyttää vaikka kirkkaasta muovipussista revittyjä paloja tai kangasta, paperi kuitenkin hajoaa jos tulee vesisade tms. ja yritä siinä sitten katsoa että mikä niistä puissa olevista roskamössöistä on se oma roskamössö. :nauru:

Miten paljon verta olette käyttäneet lyhyelle jäljelle, ehkä noin 100 metrin. Jos kilpailuluokissa on kilometrin jäljellä 3 dl niin varmaan 1-2 desiä riittää jo ihan hyvin? Pakastin juuri verta desin erissä ja mietin että paljonko sitä sitten täytyy ottaa kerralla sulamaan kun lähtee jälkeä tekemään.

Me ollaan ajokoira-setteri mixin kanssa kokeiltu nyt kerran vasta todella lyhyttä jälkeä, mutta hyvin tajusi heti että mistä on kysymys ja oli tosi innoissaan. Yritti kauhealla kiireellä lähteä jatkamaan vielä eteenpäin ennen kuin suostui uskomaan että jälki ihan oikeasti loppui jo. Ensiviikolla vielä uudestaan.

Miten jäljen tekeminen kun tulee lunta? Onnistuuko vielä vai meneekö liikaa polun seuraamiseksi jo sitten?

Aatu10

Aatu10
Viestimäärä: 26

VS: MEJÄ - Maanantaina, 17.10.2011 klo 00:07  
+
0
Innova, kyllä se desi riittää lyhyelle jäljelle, 100 metrille vähempikin. :hymy: Lumelle me ei ainakaan tehdä verijälkeä sillä koiran on tarkoitus haistaa, ei nähdä, se jälki. Joten talven ajan on Aatulla täydellinen tauko. Viime keväänä kyllä huomas että hyvin oli täydellisen talvitauon aikana asiat pysynyt muistissa, koska kevään eka treeneissä koikku toimi hyvin.

Ja asiaan... Aatun mejäkausi on nyt ohi, myös treenien osalta. Vika koe oli jo kuukausi sitten mut tähän asti ollaan muuten vain mejäilty. :nauru: Kaks seuraavaa viikonloppua menee muissa jutuissa ja sit onkin jo marraskuu, joten lumi saattaa olla hyvinkin jo maassa sit kun taas olis aikaa. Ja kyllähän tää alkoi jo hieman maistua puulle. Nyt huilataan talvi ja keväällä uudella innolla odotellaan lumien sulamista...

Kauteen olen kokonaisuudessa todella tyytyväinen. Ensisijainen tavoite oli saada Aatun kanssa hyväksytty tulos rotunsa ensimmäisenä edustajana. :nauru: Ajattelin että tää kausi mennään avo-luokissa ja että ne voi-luokat siintää tuolla jossain... Tiesinhän että tässä lajissa koirat ovat parhaimmillaan 5-7-vuotiaina ja meidän poju oli kauden alussa vasta 13,5kk... No, se meni paremmin kuin hyvin: koko kautena yhteensä 5 koetta tuloksin (aikajärjestyksessä) AVO2 37p, AVO1 48p, AVO1 40p, VOI1 46p ja viimeisenä pohjanoteeraus VOI3 25p... :jjei: Jäi siis vielä tavoiteltavaa, mutta valioituminen ei kuitenkaan ole kaukana... En kuitenkaan pety vaikkei Aatu ens vuonna tule valioksi, vuosia on vielä jäljellä.
opu 'Aatu' 3/10

Liinuska

Liinuska
Viestimäärä: 1312

VS: MEJÄ - Keskiviikkona, 25.07.2012 klo 14:19  
+
0
Me testattiin ekaa kertaa tänään verijälkeä Ronille ja olin erittäin yllättynyt miten hyvin Roni veti jäljen.

Lähdimme kaverini mukaan jonka koira aloitellut kisauraa avo-luokissa ja jälki oli 300metriä jossa kaksi käännöstä. Verta käytettiin tähän matkaan pilttipurkin verran (laimennettua verta) ja annettiin vanheta 12 h. Maasto oli vaihteleva ja mielestäni aika vaikea (olin siis itsekkin ekaa kertaa jäljellä :D ) ; oli märkää suopohjaa, kivikkoa, risukkoa /rämeikköä jne sekä jyrkkä nousu.

Huh hikeä! Raskasta touhua :D Roni alku ihmettelyn jälkeen veti reitin niin hienosti (jopa paremmin kuin ystäväni kisaava koira!) enkä voi sanoa että juurikaan poikkesi hirveästi jäljeltä. Loppukaadon kanssa oli niin ylpeänä että! :D
Malinois narttu RP Stara s. 9.9.2014 "Tara"

Rottweiler uros Roni s. 1.2.2011 - 1.12.2014

QuiQui

QuiQui
Viestimäärä: 129

VS: MEJÄ - Maanantaina, 13.08.2012 klo 14:11  
+
0
Meillä on Nelli täysin hurahtanut jäljestykseen. Oltiin kesällä jälkikurssilla, joka valitettavasti oli täyttä rahanhukkaa. "Tunti" meni siinä, että kurssin vetäjä oli vetänyt max 100m pituisen makkarajäljen ja Nelli suoriutui niistä muutamassa minuutissa. Yksi oppitunti koostui siitä, että harjoiteltiin kymmenen minuutin ajan noutamista. Ja kurssin oli tarkoitus valmistaa jopa mahdolliseen kilpailutoimintaan. Eipä tuo meille kilpailuvalmiuksia saanut aikaiseksi.

Mutta kurssilla kyllä tuli huomattua, että Nelli tykkäsi isosti. Kun se pääsi vauhtiin, ei kuono suuremmin maasta noussut ja puolet nakeistakin jäi syömättä, kun oli niin kova into jatkaa eteenpäin koko ajan. Tämä kurssin kouluttajakin sanoi, ettei ennen ole aloittelijalla nähnyt moista varmuutta jälkien kanssa.

Olen sitten omalla ajallani tehnyt Nellille jälkeä ja vähentänyt herkkujen määrän minimiin. Lauantaina tein ensimmäisen verijäljen, joka oli noin 200m pitkä. Hienosti veti Nelli senkin. Tuo vielä pelasti heti alussa. En nimittäin muistanut, mistä jälki alkoi ja johdatin koiran ihan eri paikasta metsikköön. Isä, joka oli tilannetta seuraamassa naureskeli näkyä: koira nosti nenänsä pystyyn ja juoksi sinne aloituspaikalle. Onneksi ilmavainu oli käytössä vain tuossa kohtaa. Varsinainen jälki mentiin kuono maassa ja hirveällä vauhdilla. Siitä sain vähän kritiikkiä. Kuulemma miun adhd-koirani pitäisi hieman rauhoittaa tahtia. Ryminällä kohti tuleva koira säikyttää hirvieläimen helposti, etenkin kun haavakko on täynnä adrenaliinia. Mutta kuulemma niin varmasti meni, että pari harjoituskertaa vielä (seuraava mennään oikealla peurojen/hirvien kulkureitillä, hui) ja Nellukka todennäköisesti pääsee syksyllä/talvella ihan tositoimiin.

Mutta koska tuo on niin innostunut ja pysyy suhteellisen hyvin jäljellä, haluaisin osallistua ensi vuonna tuon koiran kanssa MEJÄ-kokeeseen. Ja tästä onkin nyt kysymyksiä:

Alussa mainitsemani kurssin vetäjä sanoi, että MEJÄ-kokeen alussa on tokoilua. Ei kai tuo voi pitää paikkaansa? Itse epäilen, että naisella meni se PK:n jälkikoe ja MEJÄ-sekaisin. Tuossa toisessa tarvinnee se luonnetesti läpäistä, mutta eihän se MEJÄän liity mitenkään? Pyssyä tuo ei pelännyt ainakaan viime keväänä, kun Nelli vierellä kohdistin kivääriä kuntoon.

Ja toiseksi, miten koiran pitää merkata makuupaikat? Tämä samainen ohjaaja sanoi, että koran pitää mennä maahan. Onko totta? Ei tuo minun yksilöni sellaista malta. Pitkään se haisteli tällä ensimmäisellä kerralla tekemäni makuupaikat ja veriroiskeet, mutta jos minun pitää saada tuo heittäytymään pitkälleen siihen keskelle, niin voidaan kyllä sanoa hei heit tulevalle kilpailu-uralle.
~ Labradorinnoutaja Nelli, s. 18.4.2011 ~
"Pikkuveli" Raipe (beagle, s. 27.5.2006)

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: MEJÄ - Maanantaina, 13.08.2012 klo 17:27  
+
0
^ Olettekohan olleet jossain pk-puolen jälkitreeneissä, kun kerran makkarajälkeä siellä olette tehneet?

Mejä-kokeessa ei kyllä ole mitään toko-osuutta eikä koiran tarvitse todellakaan mennä maahan jäljen aikana.

Mistä tietää milloin koira on kisavalmis? Niin että se voisi pärjätä, eikä vaan menisi höntsäilyksi. Kuinka pitkiä jälkiä olette tehneet treeneissä ennen kokeeseen ilmoittautumista? Loki jäljestää jo mielestäni tosi hyvin 200m jäljen mutta sitä pitempää ei olla koskaan tehty, tähän mennessä ollaan tehty 13 eri tasoista jäljeä, parit kulmat on ollut ja pituus vaihdellut jotain 70-200m. Nyt ajattelin pidentää seuraavassa jäljessä ainakin 300 metriin ja pistää parit kulmat.

Jotkut täällä kyselivät sitä kuinka usein voi treenata. Mulle opetettiin, että vähintään pari viikkoa pitäisi pitää jälkien välissä ja tuota olen pitänytkin ohjeena, eli ei liian usein jäljelle. Ja meillä on aina jälki vanhentunut yön yli.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 13.08.2012 klo 17:56)

Liinuska

Liinuska
Viestimäärä: 1312

VS: MEJÄ - Tiistaina, 14.08.2012 klo 13:30  
+
0
Ronin toinen kerta jäljellä.. Toi koira on kyllä ehkä liiankin kiinnosutunut jäljestä. Teimme n. 250metriä pitkän jäljen joka alkoi mäen keskeltä (100metriä ) ja kääntyi alas (satametriä) ja sitten taas poikittain keskeltä mäkeä kaadolle (50metriä). Mentiin vattupuskien läpi, kuusikosta, heinikosta ja jälki päättyi sitten aukeammalle alueelle.

Roni paineli ensinnäkin niin reippaasti ylös mäkeä jäljelle, että roikuin perässä (koirat ei ole siis käynytkoko jälkipaikassa aikasemmin). Suunnisti suoraan alkumakuulle. Toppuuttelin kyllä enkä antanut ihan suinpäin rynnätä vaan näytin paikan ja annoin käskyn.
Sen jälkeen mentiin.

6 metrin naru tiukalla ja välillä jouduin vähän nykimään narusta etten ole nurin kun maasto oli tosi hankala ja epätasainen ja otin tukea puista ja oksista. Kerran herkesi jäljeltä pois koska ekana mennyt koira sekoitti kyseisen jäljen kohdan mutta löyti tosi nopeasti takaisin oikealle jäljelle ja paineli loppukaatoa kohti. En kerinnyt näkemään edes merkkasiko se makuita kun maasto tosiaan oli kunnon pöpeliköä ja koira meni siellä 6metrin päässä, kaveri kyllä sanoi että se olisi merkannut ainakin yhden haistelemalla tovin pidempään siinä. Itse en nähnyt kun keskityin pysymään vauhdissa mukana ja PYSTYSSÄ!

Sanoinkin, että seuraava jälki tehdään kyllä vähän ihmisystävällisempään maastoon ja että näkisikin sen koiran työskentelyä..

Onko liika innokkuus sitten pahasta? Koska aika tarkkaan menee ne reitit mitkä veretetty, makuut vois merkata selvemmin. Jälki oli 24 tuntia vanha ja siis sotkettu ja tampattu jo ennen Ronin vuoroa. Paljon vähemmän harhaili kuin tämä toinen koira..
Mietin, että seuraakohan se verta vai meidän ihmisten hajua.. Koska tosiaan paineli jo auton luota naru tiukalla alkumakuulle jossa ei tosiaan ole koskaan käynyt.. Hmmm :mietiskel:
Malinois narttu RP Stara s. 9.9.2014 "Tara"

Rottweiler uros Roni s. 1.2.2011 - 1.12.2014

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: MEJÄ - Tiistaina, 14.08.2012 klo 22:03  
+
0

Liinuska kirjoitti:

Jälki oli 24 tuntia vanha ja siis sotkettu ja tampattu jo ennen Ronin vuoroa. Paljon vähemmän harhaili kuin tämä toinen koira..


Ai siis menikö joku toinen koira saman jäljen ennen Ronia vai mitä tarkoitat tällä? Mulle on aina korostettu ettei samaa jälkeä saa mennä kuin yksi koira.

Liinuska

Liinuska
Viestimäärä: 1312

VS: MEJÄ - Torstaina, 16.08.2012 klo 13:35  
+
0
Joo samaa jälkeä. Pitää tehdä seuraavan kerran oma, en edes ajatellut että se saattaakin mennä edellisen koiran hajuja tai meidän ihmisten.
Olen yhden "minijäljen" tehnyt pelkästeen Ronille ja meni sen kyllä yhtä vauhdikkaasti. Tosiaan pituutta tällä "minijäljellä" oli varmaan 100 metriä *köhköh, mitenniin laiska :viheltel: )
Malinois narttu RP Stara s. 9.9.2014 "Tara"

Rottweiler uros Roni s. 1.2.2011 - 1.12.2014

Eelea

Eelea
Viestimäärä: 274

VS: MEJÄ - Maanantaina, 20.08.2012 klo 15:01  
+
0
Kiinnostaisi kovasti tehdä Tepolle verijälki viikonloppuna muuten vain, en kyllä yhtään tiedä, mitä se siitä tuumaisi. Varmaan vaan tuijottaisi minua "Mamma yäk, tääl on jotain ällöä!" -ilmeellä :D Kuinka kauan olette antaneet jäljen vanheta ensimmäisellä kerralla ja kuinka pitkän olette siitä tehneet?
Sheltti Teppo, s.12/11,
pilven reunalla rakas fauve Fredi (2006-2011)

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: MEJÄ - Maanantaina, 20.08.2012 klo 16:11  
+
0
^ Pari-kolkytmetriä on mun kokemuksen mukaan aloitusjäljen pituus (monet aloittaa ihan 50m pituisellakin) ja yön yli :). Monet (taas tää "monet", eli mututuntumaa :D) sanoo että mitä tuoreempi sen "vaikeampi", koska haju menee myös ilmassa eikä ole vielä ehtinyt laskeutumaan niin koira oppii ilmavainuiseksi. Mä en ole koskaan laskenut tunteja kun olen tehnyt siihen aikaan päivästä kun on ollut passeli ja seuraavana päivänä sitten jäljestämään mieluiten viileällä eli usein aika aikaisin.

Liinuska

Liinuska
Viestimäärä: 1312

VS: MEJÄ - Maanantaina, 20.08.2012 klo 20:57  
+
0
Meidän eka jälki oli 300metriä ja veri vanhentunu 12 tuntia..Tosin mentiin sekin toisen koiran jälkeen..

Arvatkaa iskeekö laiskuus kun pitisi itse tehdä jälki,tai siis oma jälki.. Voiko jäljen merkata ja verettää saman aikaan?
Meillä nyt tämä jäljestys ei ole vakavaa touhua,vaan kunhan saa nenä hommia,oli se veri-/ihmis-/koirapuumakakkamarjasieni-jälki.
Mutta kyllä me halutaan ihan oikeasti kokeilla verijälkeä ilman että sitä on kukaan sotkenut..
Malinois narttu RP Stara s. 9.9.2014 "Tara"

Rottweiler uros Roni s. 1.2.2011 - 1.12.2014

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: MEJÄ - Maanantaina, 20.08.2012 klo 22:02  
+
0
Mä olen kerran tehnyt jäljen itse ja silloin veretin ja merkkasin samaan aikaan :). Ajaminen on kyllä tuossa haastavampaa, siinä ei merkkien kerääminen ja ajaminen onnistu samalla kertaa.

Liinuska

Liinuska
Viestimäärä: 1312

VS: MEJÄ - Tiistaina, 21.08.2012 klo 08:43  
+
0

Jemima kirjoitti:

Mä olen kerran tehnyt jäljen itse ja silloin veretin ja merkkasin samaan aikaan :). Ajaminen on kyllä tuossa haastavampaa, siinä ei merkkien kerääminen ja ajaminen onnistu samalla kertaa.



Sekin vielä! :D Jos ei merkkais ollenkaa ja yrittäs vaa luottaa koiraan (mitenniin laiska) :shifty:
Malinois narttu RP Stara s. 9.9.2014 "Tara"

Rottweiler uros Roni s. 1.2.2011 - 1.12.2014

noonu

noonu
Viestimäärä: 50

VS: MEJÄ - Tiistaina, 21.08.2012 klo 15:26  
+
0
Miten nuorelle koiralle olette käyneet tekemässä jälkeä? Jostain luin, että pieni pentu saattaa pelätä sitä veren hajua, etten nyt traumatisoisi tätä jo ensimetreillä. :D Mitä olette käyttäneet jälken lopussa palkkana? Hirven sorkkaa nyt ei vielä tähän hätään saa, mutta kuhan hirvestys alkaa niin käskin isää hommaamaan mulle sorkan.

Mites, oletteko kysyneet aina lupaa tehdä jälkeä? Jostain luin, että se periaatteessa kuuluu jokamiehenoikeuksiin, ja meillä tästä talon takaa alkaisi kaupungin metsää niin paljon, että sinne olisi hyvä käydä jälkeä vetämässä...
Harmaa norjanhirvikoira Sisu 05/12
Mittelspitz Turo 10/13

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: MEJÄ - Tiistaina, 25.09.2012 klo 21:12  
+
0
Mä haluisin kovasti tehdä jälkeä Kirsikalle. Oon monesti jo hämmästelly sen hyvää hajuaistia (Mangolla ei musta oo niin hyvä hajuaisti, tai sit se ei vaan samalla tavalla reagoi hajuihin). Mietin vaan että mistä aloittaa? Voiko sitä tehdä väärin jos ei kilpailuihin oo tarkoitus pyrkiä?
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

Cera

Cera
Viestimäärä: 6

VS: MEJÄ - Maanantaina, 08.10.2012 klo 10:15  
+
0

noonu kirjoitti:

Miten nuorelle koiralle olette käyneet tekemässä jälkeä? Jostain luin, että pieni pentu saattaa pelätä sitä veren hajua, etten nyt traumatisoisi tätä jo ensimetreillä. :D Mitä olette käyttäneet jälken lopussa palkkana? Hirven sorkkaa nyt ei vielä tähän hätään saa, mutta kuhan hirvestys alkaa niin käskin isää hommaamaan mulle sorkan.

Mites, oletteko kysyneet aina lupaa tehdä jälkeä? Jostain luin, että se periaatteessa kuuluu jokamiehenoikeuksiin, ja meillä tästä talon takaa alkaisi kaupungin metsää niin paljon, että sinne olisi hyvä käydä jälkeä vetämässä...



Mä kävin tässä jokunen aika sitten mejä-kurssin. Urbaaneja legendoja mejässä on juurikin tuo pelko. Kouluttaja sanoi ettei ole ikinä nähnyt koiraa joka pelkäisi jälkeä. Varsinkin näinä aikoina kun syötetään paljon tuoretta ja koirat ovat yleesnä jo olleet veren kanssa tekemisissä. Kaadolle ei ole pakko laittaa hirven jalkaa. Myös namit, tai vaikka luu käy. Kaadolle pitää kierää takaapäin kun ne namit tms käy laittamassa sinne.
Me käydään yleensä kaverin kanssa tekemässä jäljet. Jokaiselle koiralle oma. Välissä pitäisi olla muistaakseni aina vähintään 10 metriä. Tämä on tuottanut "ongelmia" kun välillä ollaan tehty jäljet liian lähelle toisiaan, mutta hyvin nuo koirat ovat handlanneet. Jälkien ollaan annettu vanhentua seuraavaan päivään. Verta laitan yleensä noin puoli desiä . n.50 m matkalle.
Joku mainitsi tuossa nopeuden ja onko siitä haittaa. Kaverin koira veti kanssa alussa todella vauhdikkaasti, mutta nyt on selvästi rauhoittunut. Ja mielestäni pyrkimys on juuri siinä, että koira tekee tarkkaa työtä ja uskoisin että jos koira laukkaa omistaja perässä työ ei ole silloin kovin tarkkaa :nauru:
Koiran pitäisi antaa tehdä töitä rauhassa ja itse pitää olla vaiti. Liinalla voi ohjata sen verran, että jarruttaa koiraa. Jos koira ottaa esim. ilmavainun niin sitten kehuu rauhallisesti kun se pääsee takaisin jäljelle. Itse olen kerännyt merkit välillä jo matkalla. Aina niitä ei muista kerätä ja joskus ei ehdikään :) Itse olen tehnyt aluksi ihan parinkymmenen metrin jälkiä usealla makauksella ja mennessä voi makauksille heittää nameja (jos ehtii). Itse en ole perehtynyt siihen mikä on paras tapa opettaa koiralle makaukset, koska teemme tätä ihan omaksi iloksi ja en näe syytä miksi koiran pitäisi ne ilmoittaa :eitietoo: Riittää kun haistelee ne tarkkaan. Tällä hetkellä mä teen koirulle noin 50 metrin jälkiä ja oli hämmäsynyt muiden viitseliäisyydestä. Toisaalta teen mieluummin pari vähän lyhyempää kuin yhden pitkän.Täytyykin ottaa ensi kerralla tavoitteeksi tehdä pidempi jälki juurikin vaikka tuon noin 100 m.
Me käytetään merkkeinä pyykkipoikia joissa on pätkä muovipussin riekaletta. Tämä on kyllä mukava harrastus joskin vaatii todella viitseliäisyytä kun nuo jäljet on tehtävä.Me ei olla kyselty lupia jäljen tekoon. Tehdään ne aina syrjäiseen paikkaan missä ei juuri muita liiku ja siivotaan jälkemme. Olen itsekin miettinyt pitäisikö lupaa tiedustella jostain, mutta miten tämä harrastus haittaisi ketään? Niin ja miedän kouluttaja suositteli lukemaan nämä ohjeet http://spanieliliitto.org/index.php/harrastaminen/metsaestyskoirien-jaeljestaemiskoe-mejae

Lenune

Lenune
Viestimäärä: 56

VS: MEJÄ - Maanantaina, 01.04.2013 klo 11:47  
+
0
Täälläkin kiinnostaisi jäljen kokeilu ihan harrastusmielessä ja tosi hyvinhän täältä löytyikin materiaalia ja neuvoja. Pari kysymystä kuitenkin tuli mieleen, mihin en löytänyt vastauksia.

Eli voiko jälkeä tehdä lumelle tai osittain lumiseen maastoon? Kokeissahan jälkeä ei tehdä lumelle, mutta jos koiran huviksi jäljestää, niin miten lumi vaikuttaa?

Sitten, moni tuntuu vievän koiran autolla jälkipaikalle. Meillä ei ole autoa, joten tämä vähän hankalaa, metsää kuitenkin on alle kilometrin päässä vaikka kuinka. Joten kuulostaako järkevältä, että lenkkeilee vaan normaalisti jälkipaikalle tuonne metikköön ja siellä vaikka iskee koiralle valjaat päälle ennen jäljelle menoa? Ite ajattelisin, että ne valjaat olis koiralle sellainen merkki, että kun ne pistetään, niin koira tietää, mitä ollaan menossa tekemään. Normaalisti lenkkeillään pannassa.

Jos ei tosiaankaan ole tavoitteena kisat, koska sekarotuinen koira, niin onko sillä veren laadulla/kaadolla mitään väliä. Ajattelin ite, että ostaisin vaan marketista perus sianverta, mitä verilettuihin tms. käytetään ja kaadoksi joku naudan luu, mitä muutenkin syö, jonka koira saa sitten palkinnoksi.

vinskilaika

vinskilaika
Viestimäärä: 4

VS: MEJÄ - Perjantaina, 19.04.2013 klo 21:27  
+
0
Olisi tosi paljon kiinnostusta aloittaa verijälkeä ja joskus mennä MEJÄ kokeeseen:). Millainen koe on käytännössä? Luin jostain, että todella pitkä?:o Ja saa antaa muutakin ohjetta, miten kannattaisi juuri aloittaa. Vielä kysymys, pitääkö verta lantrata vedellä vai ihan vaan suoraa siitä purkista sieneen?

  Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28176
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6328
Viestejä yhteensä545677
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265834
(Tilastot päivitetty viimeksi 24.04.2024 klo 01:30)