Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 20.10.2011 klo 03:45

MH-luonnekuvaus

Siirry sivulle: 1 2

IrisMajava

IrisMajava
Viestimäärä: 104

MH-LUONNEKUVAUS - Torstaina, 20.10.2011 klo 03:45  
+
0
Onko kukaan koiransa kanssa käynyt MH-luonnekuvauksessa? Jos on, niin kertokaa kokemuksi. Pitikö jonottaa jos ei oma rotujärjestö järjestäny, missä kävitte, koska, minkälainen fiilis jäi, ja niin edelleen..?
Norwichinterrierit Ringo (C.I.B FI & SE & EE & LT & LV & BALT MVA EEJMVA JV-11 EEV-11-12 EEJV-11 LTV-13 Leeway's Ringo At Rat Trap's), Sintti (FI&EE&LV MVA BALT&EE&LV< JMVA LTJV-13 Bronwyn a View To a Kill at Rat Trap's) ja toisella omistajallaan asuva Rilla (Rivale La Traviata, Ringon tytär)

www.kennelrattraps.com

nomeilija

nomeilija
Viestimäärä: 74

VS: MH-LUONNEKUVAUS - Maanantaina, 24.10.2011 klo 16:18  
+
0
Ollaan käyty. Koetin saada parin muun yhdistyksen kuvaukseen, mutta ei päästy vasta kuin oman yhdistyksen kuvaukseen. Ovat kovin suosittuja ja varsinkin, kun kuvaajia on todella vähän.

Oma koirani oli kuvaukseen ehkä vähän vanha, mielestäni yli kaksi vuotiasta ei oikeastaan kannata enää kuvata, koska siinä esim. vahva harrastustausta saattaa aiheuttaa joidenkin kuvaus osioiden "vääristymää" esim. vieheen perään lähteminen. Ja toisaalta sitten voi jo harkita suoraan luonnetestiin vientiä.

Itse kuitenkin sain vahvistusta siihen, millaiseksi koirani olinkin kuvitellut ja sitä kautta esim. lisää tietoja ja ajatuksia koulutuksen suunnitteluun, palkkaamiskonsteihin. Koska en ole vielä käynyt koirani kanssa luonnetestissä en pysty vertailemaan näitä ja niistä saatuja tuloksia, mutta ainakin MH-kuvausta suosittelen erityisesti niille, jotka haluavat harrastaa koiralla ja harkitsevat koiransa jalostuskäyttöä.

Maru

Maru
Viestimäärä: 170

VS: MH-LUONNEKUVAUS - Perjantaina, 28.10.2011 klo 10:44  
+
0
^ Eikös MH-luonnetestiin myös ole ikäraja 2-vuotta? Ainakin tavalliseen luonnetestiin on.
Eli nuoria koiria ei luonnetestiin edes saa viedä, koska henkinen kehitys voi olla vielä sen verran kesken, eikä tällöin saada todellista kuvaa koiran luonteesta.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 28.10.2011 klo 10:45)

TeJo

TeJo
Viestimäärä: 724

VS: MH-LUONNEKUVAUS - Perjantaina, 28.10.2011 klo 16:25  
+
0
Puoltoista vuotta on tohon alaikäraja. Luonnetestiin se 2.

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: MH-LUONNEKUVAUS - Perjantaina, 28.10.2011 klo 16:51  
+
0
Itse kuvautin omani kaksi kuukautta sitten about 21kk ikäisenä. Ruotsissahan testiä käytetään nimenomaan nuorilla koirilla ja siellä alaikäraja on 12kk, jostain syystä täällä se kuitenkin on 18kk. Mun narttu olisi ehkä siinä vuoden iässä ollut vielä hieman turhan pentu testattavaksi, koska on luonteeltaan ollut hyvin hitaasti kehittyvää sorttia. Sieltä ei varmasti ois tullut vielä minkäälaista puolustuskäytöstä, mitä nyt selkeästi osoitti tai se olisi voinut olla hyvin yliampuvaa. Muutoin en oikeastaan usko että iällä olisi koiran käytökseen ollut suurta merkitystä. Toki jos selkeästi aikuisemman koiran olisi vienyt niin sitten olisi taas näkynyt ero tähän nuoreen aikuiseen.

Itse tykkäsin testistä, mutta olin hieman pettynyt ehkä siihen että loppupelissä MH-kuvaus on luonnetestin kanssa hyvin samankaltainen. Oikeastaan oleellinen ero on mun mielestä siinä, että periaatteessa MH-kuvauksessa ei koiralle tule samanlaista "suoraa" uhkaa mitä luonnetestin puolella. Tämän takia se varmaan onkin leimattu "nuorten koirien" testiksi, jota ei vielä ole järkevääkään tietty kuormittaa sillä selkeästi uhkaavalla ihmisellä.

Mielenkiintoinen testi oli joka tapauksessa ja suosittelen käyttämään, jos vain mahdollista on. Itse aion omani vielä myöhemmässä iässä (n.3-4vuoden ikäisenä aikuisena) luonnetestauttaa ja katsoa sitten vähän, miten koiran luonne on kehittynyt. Kaikki tieto on aina arvokasta!

TeJo

TeJo
Viestimäärä: 724

VS: MH-LUONNEKUVAUS - Lauantaina, 29.10.2011 klo 09:14  
+
0
keimulla selkeästi samanlaosoa ajatuksia ku mulla! Vanjan aattelin viedä MHhon ku siihin pääsee ja sit myöhemmällä iällä LThen.

daurija

daurija
Viestimäärä: 56

VS: MH-LUONNEKUVAUS - Perjantaina, 04.11.2011 klo 14:28  
+
0
Täällä yksi koiransa MH-luonnekuvauksessa käyttänyt. Mielenkiintoinen kokemus, suosittelen lämpimästi kaikille :) Vaikka suuria yllätyksiä ei omalla kohdalla ollutkaan, niin ainakin varmistui se, että olen omaa koiraani oppinut lukemaan ihan oikein. Meidän kokemuksen MH-luonnekuvauksesta voi käydä lukemassa Nalan blogista: http://rottlifeaurora.vuodatus.net. Nala oli MH-kuvauksessa 2v 6kk.
rwn TK1 BH MH Rottlife Aurora "Nala", s. 01/2009
rwu Virkamiehen Valontuoja "Pumba", s. 03/2012

Misteli

Misteli
Viestimäärä: 703

VS: MH-LUONNEKUVAUS - Maanantaina, 07.11.2011 klo 20:20  
+
0
Mä ajattelin, että voisin ehkä Mistin käyttää ensi kesänä MH-luonnekuvauksessa. Jos tuossa ennen kahden vuoden ikää käyttäisi, niin saisi jotakin osviittaa luonteesta. Luonnetestiin mennään kuitenkin aikaisintaan kolmevuotiaana.

Järjestetäänkö näitä paljon ja ympäri Suomea? Paljonko MH:lla on suunnilleen hintaa?
(Viestiä on muokattu maanantaina, 07.11.2011 klo 20:21)

GSD

GSD
Viestimäärä: 6

VS: MH-LUONNEKUVAUS - Maanantaina, 21.11.2011 klo 12:20  
+
0
Mä mietin yhdessä vaiheessa, että oisin Rockyn vieny kuvaukseen ja kyselyä laitoinkin ja pariin paikkaan päästiin varasijoille (ei ollu oman yhdistyksen järjestämiä) , mutta ei sitten päästy kuitenkaan. Enkä taida viitsiä enään siihen viedä, koiralla ikää 2v7kk.
Luonnetestiin mennään huhtikuussa, koira silloin pari päivää vajaa 3v. Itse suosin Mh:ta enempi nuorille koirille, siinähän koiraa leikitetään samalla ku ammutaan. Ja muutenkin...

kaisujohanna

kaisujohanna
Viestimäärä: 5

VS: MH-LUONNEKUVAUS - Keskiviikkona, 15.02.2012 klo 13:19  
+
0
Ite käytin sakemanni urokseni viime vuonna mh-luonnekuvauksessa n. 3.5 vuotiaana ja huomasi, ettei ollut kovin kiinnostunut lähtemään tutkimaan haalaria, räminälaitetta tms vaan piti itse mennä lähelle ja houkutella,että olisi kiinnostusta. selvästikin ikä teki sen, koska oli paljon uteliaampi nuorempana vaikkei se 3v ikäloppukaan ole :D pelosta ei ollut kyse vaan ei kertakaikkiaan kiinnostanut alku säikähdyksen/katsomisen jälkeen. mh-ssa pelataan aikaa vastaan ja se 15sek aika joka kohdassa aika 'tarkka' (heti tippuu pykälän 5:sta alaspäin kohti 1:stä jos ei reagoi 15:ssä sekunnissa) ja tuomaritkin sanoi, että tää on tällaista pilkun viilausta tää mh. haalaria jne pitää kunnolla käydä nuuhkasee, jotta sen voi todeta, että koira sen luo meni, kun omani äkkiä vaan nuuhkasi ja sit juoksi yleisön luo kuvaamassa ollutta kaveria moikkaa :D ei vaan yhtään kiinnostanut moinen. sitten kun tuli vihdoin kunnolla nuuhkaisee aika oli jo menny ja sai merkinnän '1 Menee haalarin luo, kun se on laskettu maahan / Ei mene ajoissa' .
toisaalta omani on aina päässyt yli jostakin vai katsomalla, harvoin menee nuuhkimaan mutta mh.ssa räminälaite, aaveet ja haalari pitää tutustua kunnolla nuuhkien, jotta koiran voi todeta 'kohdanneen' jonkin näistä "täysin". toki koirakohtaista, jotkut on uteliaampia kuin toiset pennusta vaariin :)
tavan luonnetestiin ois tarkoitus viedä tänä vuonna kun nyt tuli 4v täyteen, tai sitten ens vuonna eli 2013. en vain tiedä miten on valmis kaikkeen hyökkäys jne osioihin, se tosiaan kun kuormittaa enemmän, mutten silti usko, että se pahasta olisi tuolle. hyvin tähän mennessä on päässyt erinäisten järkytyksien yli eikä sitä pahemmin jää mikään vaivaamaan :)

mh.ssakin leikki lopussa riehakkaammin ja tarttui paremmin, joka juurikin korostuu kun välissä on kaikkea ärsykettä. juuri sitä leikkihalua jne mitataan siinä, mitä tapahtuu alun ja lopun välissä, onko eroa siis kun välissä kauheasti muuta tapahtunut joka herkempiä voi järkyttää. siksi juuri ampuminenkin lopussa, niinkuin tavallisessa luonnetestissäkin.

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VS: MH-LUONNEKUVAUS - Keskiviikkona, 15.02.2012 klo 19:56  
+
0
Mistä noi ilmottautumisohjeet ja tarkemmat ajat noihin MH-luonnekuvauksiin löytyy? Koitin kennelliiton tapahtumakalenterista niitä onkia, mutta ei toiminut kyllä yhtään :(

IrisMajava

IrisMajava
Viestimäärä: 104

VS: MH-LUONNEKUVAUS - Torstaina, 23.02.2012 klo 02:42  
+
0
Kyllä mä löysin ihan Kennelliiton tapahtumakalenterista. Ja ajankohtaa klikkaamalla saa lisätiedot auki. Tossa linkki: https://omakoira.kennelliitto.fi/tapahtumakalenteri/frmTapahtumakalenteri.aspx
Norwichinterrierit Ringo (C.I.B FI & SE & EE & LT & LV & BALT MVA EEJMVA JV-11 EEV-11-12 EEJV-11 LTV-13 Leeway's Ringo At Rat Trap's), Sintti (FI&EE&LV MVA BALT&EE&LV< JMVA LTJV-13 Bronwyn a View To a Kill at Rat Trap's) ja toisella omistajallaan asuva Rilla (Rivale La Traviata, Ringon tytär)

www.kennelrattraps.com

kaisujohanna

kaisujohanna
Viestimäärä: 5

VS: MH-LUONNEKUVAUS - Tiistaina, 28.02.2012 klo 16:47  
+
0
Lisäsinkin luonnetesti- viestiketjuun, että olemme nyt varanneet paikan luonnetestiin :) Päätin, että olkoot valmis tai ei, täältä tullaan ^^ 5. - tai 6.5 on Maaningalla testimme. Koiruus siinä vaiheessa 4v 3kk (viikkoa vaille) ikäinen. Sama koira se on sieltä tullessa kun sinne mennessä, yhtä tärkeä, että meni miten meni niin ei jää mitään hampaankoloon. Mielenkiinnosta vien ja kiva olisi jos muutkin saman isän jälkeläisten/täys sisarien omistajat innostuisivat myös.

Cressie

Cressie
Viestimäärä: 319

VS: MH-LUONNEKUVAUS - Perjantaina, 02.03.2012 klo 11:55  
+
0
Yritän saada Troilukselle paikkaa tälle kesälle johonkin luonnekuvaukseen. Onko noi yleensä kuinka suosittuja? Kannattaisikohan ilmoittautua vaikka kahteen kuvaukseen jos ei sitten pääsekään siihen ensimmäiseen? :)
Bordercollie Troilus 28.11.2010
Beauceron Jago 6.6.2014
blogi

kaisujohanna

kaisujohanna
Viestimäärä: 5

VS: MH-LUONNEKUVAUS - Lauantaina, 03.03.2012 klo 23:08  
+
0

Cressie kirjoitti:

Yritän saada Troilukselle paikkaa tälle kesälle johonkin luonnekuvaukseen. Onko noi yleensä kuinka suosittuja? Kannattaisikohan ilmoittautua vaikka kahteen kuvaukseen jos ei sitten pääsekään siihen ensimmäiseen? :)



Kannattaa ilmoittautua moneen. itsekin ilmoittauduin varmaan kolmeen kuvaukseen, joista kahteen oisin päässy. Ilmotin sitten tähän toiseen (olimme siis käyneet jo tässä vaiheessa siel kuvauksessa ajat sitten), etten tule kun kerran pääsin siihen joka oli aiemmin :D Ihme vaan ku sama järjestävä seura muttei tajunneet mailia lähettäessä, että olen siellä vasta pari kk sitten käynyt kuvauttamas koirani.. Noo aina ei tietty kaikista koirien ja omistajien nimistä voikaan olla perillä, onks toi käyny vai ei :)
Suosittuja alkaa nuokin olemaan joten ehdottomasti useampaan ilmottautua kannattaa.Ja aina saattaa tulla sairastumisia jne muille jotenka varasijallekin jos pääsee niin hyvinkin saattaa saada silti paikan. Itsekin olimme tyyliin 5. varasijalla täs mihinkä oltas päästy toisen kerran, mut ilmotin tosiaan, että olemme jo käyneet eikä siel toista kertaa saa käydä ;)

Cressie

Cressie
Viestimäärä: 319

VS: MH-LUONNEKUVAUS - Keskiviikkona, 07.03.2012 klo 10:14  
+
0
Olisin saanut Troiluksen toukokuun luonnekuvaukseen mukaan. Valitettavasti se on vain 27.5. ja Troilus täyttää 18kk 28.5. :D
Bordercollie Troilus 28.11.2010
Beauceron Jago 6.6.2014
blogi

Miizuli

Miizuli
Viestimäärä: 333

VS: MH-LUONNEKUVAUS - Maanantaina, 02.04.2012 klo 14:38  
+
0
Me pyörähdettiin eilen tuon bc:n kanssa luonnekuvauksessa. Oli kyllä mielenkiintoinen kokemus!
Axel 08/10
Viljo 07/11

♥ Muistoissa Pelle 11/08 - 09/15 ♥

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: MH-LUONNEKUVAUS - Maanantaina, 02.04.2012 klo 21:52  
+
0
^ Laukaassako olitte?

Meilläkin oli lauantaina mh. Meni aika odotetusti, ampumista ja räminälaitetta pelästyi, aaveissa hengaili mun takana muualle katsellen. ("Meillä mamma hoitaa yleensä nää haamujengit") Mutta ihan positiivisiakin yllätyksiä oli kyllä. Kontaktit ja käsittelyt meni hyvin ja kerjäsi testinohjaajalta namuja, leikki tapansa mukaan lelua mätystäen mutta leikki kuitenkin. Haalareita nyt näköjään meilläpäin hypähtelee eteen kotipoluilla tuon tuostakin, ei paljoa kiinnostanut. Vieheelle ei lähtenyt vaan koki lumikasan päälle kiipeilyn hauskemmaksi. Etäleikissä Luna oli yhtenä suurena kysymysmerkkinä, juoksi tyypin luo täyttä vauhtia, liukastui, kävi moikkaamassa yleisöä ja palasi mun luo ihmettelemään. Ampumisesta tosiaan sitten kuormittui aika paljon, eikä ammuttu kuin yksi laukaus. Siitä voimakas pakoreaktio ja vartin tutinat. Jep, eipä ollut yllätys. Onneksi viikonloppuun saatiin mahdutettua pari ihanaa, pitkää metsälenkkiä vapaana kirmaillen ja leikkimistä niin jäi jotain mukaviakin muistoja valkuaisparalle. Mielenkiintoista kyllä oli.
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

Miizuli

Miizuli
Viestimäärä: 333

VS: MH-LUONNEKUVAUS - Tiistaina, 03.04.2012 klo 10:17  
+
0
^Joo, Laukaassa oltiin.

Etäleikkijä oli iso mysteeri tällekin: koira katseli minua kummissaan ja juoksi sitten yleisöön...
Axel 08/10
Viljo 07/11

♥ Muistoissa Pelle 11/08 - 09/15 ♥

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: MH-LUONNEKUVAUS - Tiistaina, 03.04.2012 klo 21:29  
+
0
Me mennään parin päivän päästä ja saa nähdä mitä tuo tekee, tuun sitten kertomaan miten meni :D Luulen että Duke pitää koko rataa hauskana leikkinä, sillä pitäis olla niin suuri ärsykekynnys että nostais aggren pinnalle. Mielenkiintoinen kokemus varmasti tulossa!
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 01:30)