Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Lauantaina, 21.02.2015 klo 12:53

Nose work

Siirry sivulle: 1 2

nauris

nauris
Viestimäärä: 1082

NOSE WORK - Lauantaina, 21.02.2015 klo 12:53  
+
0
En löytänyt vielä aloitusta, joten laitetaanpa keskustelu tulille nose work -lajista, joka on hiljan rantautunut Suomeenkin :hymy:

Meillä alkoi viime viikolla alkeiskurssi ja laji kiinnostaa ihan kisamielessäkin, jahka nyt näkee millainen organisaatio asiaan tulee.

Muita harrastuksen pariin hakeutuneita?
spn -13
broholminkoira, uros -16

nolle

nolle
Viestimäärä: 874

VS: NOSE WORK - Lauantaina, 21.02.2015 klo 13:11  
+
0
Mua kovasti kiinnostaa tämä! Virallisesti en oo tätä harrastanut, enkä noilla tuoksuilla (eukalyptus, laventeli..), mutta Rajun kanssa on kyllä tehty paljon hajuerottelua ruudilla (joka ei kyllä vieläkään toimi kovin hyvin :nauru:) ja sisäetsintöjä. Nuo etsinnät on ainakin Rajun mielestä ihan parasta puuhaa, voittaa jopa jäljestyksen!

Mutta tämä mahdollisesti vois olla laji jossa tykkäisin itse lähteä kisaamaan jos koiran vaan siihen kuntoon saa, aika näyttää :hymy: Mielummin tosin opettaisin jotain hyödyllisempia hajuja kuin nuo tässä käytettävät, vaikka eihän nuo tietty sulje pois muiden hajujen opetusta vielä lisäksi.

muoks. Tänne ajattelin osallistua, luultavasti ilman koiraa menen kuuntelemaan.
spu-Raju s. 03/2014 entinen poliisiprojekti
spu-Roti s. 06/2016 poliisiprojekti

Muistoissa
xu-Rolle s. 10/2010 - 12/2015♥



(Viestiä on muokattu lauantaina, 21.02.2015 klo 13:15)

Kuukio

Kuukio
Viestimäärä: 86

VS: NOSE WORK - Lauantaina, 21.02.2015 klo 19:36  
+
0
Tää kyllä kiinnostais :jjei: Onko vinkkejä miten koiran voi opettaa ilmaisemaan hajut esim istumalla? Annan koiran haistella ja sitten vaan istu-käsky, paljon kehuja ja tätä toistetaan?
"Eikö ole hauskaa, kun on joku, joka kaipaa ja odottaa joka hetki?" - Tove Jansson

nauris

nauris
Viestimäärä: 1082

VS: NOSE WORK - Sunnuntaina, 22.02.2015 klo 10:32  
+
0
Mulla ei ole hajuerottelusta aiempaa kokemusta, mutta sisäetsintää ollaan koiran kanssa tehty pienestä pennusta saakka ja siitä se syttyy kyllä kovin. Nyt meillä on kotiläksynä tehdä sisäetsintää vieraissa tiloissa mahdollisuuksien mukaan. Täytynee mennä kiusaamaan vähän kavereita ton sähikäisen läsnäololla :nauru:

Mä varmaan näin mutulla kouluttaisin ilmaisun joko niin, että sitä hajua on jossain purkissa tms. ja yleistää sen hajun istumiseen just noin kuten ^yllä, että käsky ja palkka -> haju yhdistyy toimintoon. Tai sitten vaan vartoamalla että koira tarjoaa sitä istumista (jos koiralla on taipumus tarjota käytöksiä). Ainakin omani hoksaa aika pian mistä toiminnasta se palkka tulee, kun olen sille jotain naksutellut.

Nollella ilmaisu hanskassa? :hymy:
spn -13
broholminkoira, uros -16

Paviaaninkesyttäjä

Paviaaninkesyttäjä
Viestimäärä: 139

VS: NOSE WORK - Sunnuntaina, 22.02.2015 klo 11:03  
+
0
Kiinnostava laji. Omalle vanhemmalle koiralle on opetettu jonkin verran hajuerottelua ja jatketaan pohjien tekemistä sillä ja purkkiradalla, hajuna tee. Sen ilmaisu on maahanmeno. Kaveri, joka koulutti sille alkeet yhteen projektiinsa, opetti ilmaisun takaperinketjuttamalla (kuuma haju purkissa ja naksutteli oikean käytöksen, jonka jälkeen hajuerottelu peliin). Tosin tää kyseinen koira on altis tarjoamaan kaikenlaista. Hajuerottelua ja purkkirataa suosittelen itse näihin alkeisiin muutenkin, se on kätevä juttu. Kun systeemin opettaa, koiran osaamiin hajuihin voi lisätä uusia hajuja aika vähällä vaivalla.

Musta on äärettömän siistiä, että Suomeen tulee kaikille roduille avoin haistelulaji. :) Ollaan treenattu jälkeä, mutta kisoihin ei toki päästä, kun peko-puolelle ei ole resursseja. Oma vanhempi puudeli varmaan odottelee innolla sitä vaihetta, kun päästään kunnollisiin etsintöihin ja pääsee liikuttamaan jalkojaan.

nolle

nolle
Viestimäärä: 874

VS: NOSE WORK - Sunnuntaina, 22.02.2015 klo 13:06  
+
0
^^Ei oo todellakaan ilmaisu hanskassa. Meillä on etsinnöissä pääsääntöisesti piilot olleet sellaisia että Raju saa ne palikat joita etsii ihan itse, jos on ollut vaikeampia niin että tarvitsee apua niin on raapinut sitä kohtaa. Eli periaatteessa ilmaisee, mutta tuossa nose workissahan raapimista ei saa käyttää. En oo vielä päättänyt että haluanko sen ilmaisevan maahanmenolla vai kuonokosketuksella, maahanmeno tolle olis luultavasti helpompi opettaa, mutta mites sitten se maahanmeno toimii jos piilo on esim. jossain korkealla hyllyllä :mietiskel:
spu-Raju s. 03/2014 entinen poliisiprojekti
spu-Roti s. 06/2016 poliisiprojekti

Muistoissa
xu-Rolle s. 10/2010 - 12/2015♥



Paviaaninkesyttäjä

Paviaaninkesyttäjä
Viestimäärä: 139

VS: NOSE WORK - Sunnuntaina, 22.02.2015 klo 14:58  
+
0

Nolle kirjoitti:

En oo vielä päättänyt että haluanko sen ilmaisevan maahanmenolla vai kuonokosketuksella, maahanmeno tolle olis luultavasti helpompi opettaa, mutta mites sitten se maahanmeno toimii jos piilo on esim. jossain korkealla hyllyllä



Noseworkissahan ilmaisu on aika vapaata. Mut esim. mun kaverin doge osaa vihjesanasta tarkentaa hajulähteen. Jos haju on esim. auton puskurissa, se menee oikealla kohdalla maahan paikannettuaan hajun ja pyynnöstä tarkentaa kuonokosketuksella.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: NOSE WORK - Sunnuntaina, 22.02.2015 klo 15:37  
+
0
Meillä on vanhemmalle koiralle tehty huvikseen hajuerottelua ja se ilmaisu (maahanmeno) opetettiin tosiaan vain niin että aina kun koira nuuhkaisi purkkia annoin käskyn. Ei mennyt monta toistoa että alkoi tarjota sitä itse.
Rise to reset the world.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: NOSE WORK - Sunnuntaina, 22.02.2015 klo 20:16  
+
0
Vähänkö siistin kuulonen laji, mä meen ainakin innoissani kokeilemaan, sit ku tännepäin tulee joku kurssi.

Alissalle on kans opetettu ilmasu just noin ku muut jo kertokin. Se onkin aika pätevä huumekoira, löytää kahvikätköt näpsäkästi. :nauru:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

nolle

nolle
Viestimäärä: 874

VS: NOSE WORK - Sunnuntaina, 22.02.2015 klo 23:49  
+
0
^^^Tuo tuplailmaisu voisi olla ihan kätevä, mutta en tiiä onko se tuolla putkiaivolle vähän liikaa :nauru: no mutta pitää miettiä vielä mitä ilmaisua alkaa harjoittelemaan ja mikä tuntuu luontevimmalta.
spu-Raju s. 03/2014 entinen poliisiprojekti
spu-Roti s. 06/2016 poliisiprojekti

Muistoissa
xu-Rolle s. 10/2010 - 12/2015♥



piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: NOSE WORK - Maanantaina, 23.02.2015 klo 08:33  
+
0
Tää kuulostaa kivalta! Tuleekohan laji olemaan vapaa kisata myös muille kuin FCI-roduille? Toivottavasti, niin pääsisin ton juniorin kans sitten mikäli siitä sais riittävän osaavan. :hymy: Tietty harrastuspohjaltakin tuommoinen olis pelkästään jo hyvää aktivointia.
Ehkä toi meitin ajokoirakin vois olla aika kingi tossa lajissa nokkansa puolesta, jos vain motivointipuoli onnistuu! Kyl se ainakin nameja hakee salaakin, vaikka koittasin minne laittaa ne piiloon. :viheltel: :nauru:
"Sitä saa mitä vahvistaa."

nauris

nauris
Viestimäärä: 1082

VS: NOSE WORK - Tiistaina, 24.02.2015 klo 17:54  
+
0
Mä en tiedä yhtään miten tuo kisapuoli tullaan organisoimaan, mutta kiinnostaa kyllä koska uskon koiralla olevan edellytyksiä käydä ainakin kokeilemassa :hymy: Mahtaakohan tulla Kennelliiton alle vai ihan jonain omana toimintana...
spn -13
broholminkoira, uros -16

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: NOSE WORK - Maanantaina, 09.03.2015 klo 20:43  
+
0
Tutuli Ootko huomannut jo tämän?

muoks. Kisaamisesta sen verran, että käsittääkseni mitään roturajoituksia ei ole tulossa. Lajiesittely
tarupi Hippu (9/2009)
(Viestiä on muokattu maanantaina, 09.03.2015 klo 20:46)

chilipippuri

chilipippuri
Viestimäärä: 57

VS: NOSE WORK - Torstaina, 12.03.2015 klo 11:50  
+
0
Olin jo muutenkin ajatellut opettaa tulevalle pennulle esim. mausteiden etsintää aktivointimielessä, mutta vielä parempi jos siihen on olemassa ihan oma lajikin ja tulevaisuudessa Suomessakin kilpailuja! Poikaystävän perheen lagotolla voisi jo testata vähän etukäteen.
F, bordercollieuros, s. 02/05-2016
R, rottweileruros, s. 05/15

TassuTreeni

TassuTreeni
Viestimäärä: 1

VS: NOSE WORK - Maanantaina, 30.03.2015 klo 13:12  
+
0

chilipippuri kirjoitti:

Olin jo muutenkin ajatellut opettaa tulevalle pennulle esim. mausteiden etsintää aktivointimielessä, mutta vielä parempi jos siihen on olemassa ihan oma lajikin ja tulevaisuudessa Suomessakin kilpailuja! Poikaystävän perheen lagotolla voisi jo testata vähän etukäteen.



Mausteiden? Muistathan että niiden haju on varsin voimakas. Joten hyvin hyvin vähän hajua...:hymy:
Lisätiedot ja ilmottautuminen
Koirakoulu TassuTreeni
Ritva Oljakka
040 561 5503
ritva.oljakka@gmail.com
www.elainterapeutti.com

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: NOSE WORK - Tiistaina, 31.03.2015 klo 18:05  
+
0
Moikka, mekin ollaan menossa kohtapuoliin hajuerottelu kurssille! Aloitetaan teellä ja koitetaan opetella joku ilmaisu. Jos ja kun alkeet lähtee hyvin käyntiin niin ajatuksena oli lähteä hypokoira yhdistyksen kurssille, sillä perheestä löytyy diabeetikko. Mutta sitä katsotaan vasta kesän jälkeen.

Oon toistaiseksi naksutellut kuonon työntämistä purkkiin ja käyttänyt teetä hajuna. Aika nopeasti koira sen oppi. Vielä vähän haastetta on siinä, miten koiran saisi toimimaan hieman rauhallisemmin, tuo on niin innoissaan, että purkki meinaa mennä nurin. Oon toki koittanut olla palkkaamatta väärästä käytöksestä (kuonolla tyrkkääminen) mutta sitä silti vielä esiintyy joskus...
No, josko harjoitusten edetessä sitten.

Mut tosi kiva laji, olisihan monessa asiassa hyötyä kun osaisi käyttää koiran hajuaistia työkaluna!

Paviaaninkesyttäjä

Paviaaninkesyttäjä
Viestimäärä: 139

VS: NOSE WORK - Torstaina, 02.04.2015 klo 10:51  
+
0
Mun pentu teki ekat hajuerottelutreenit pari viikkoa sitten. Niiden settien perusteella vaikutti siltä, että se oivalsi eron kuuman ja kylmän purkin välillä nenällään. :) Saan eukalyptusta kotitreeniin ensi viikolla ja sitten pääsemme jatkamaan. Vanhemman koiran kanssa muutimme vähän (paljon :D) treenitapaa ja hion sen etsintätaitoja piilottelemalla ruokaa ja yhdistän kisahajut siihen. Tää on kahden koiran koe ja toisaalta hajuerottelutreeneissä nousi seinä vähän vastaan (ilmaisun yhdistäminen oli ihme säätämistä ja koiran motivaatio tuntui laskevan).

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: NOSE WORK - Torstaina, 02.04.2015 klo 12:21  
+
0
Mistäs noita tuoksuja saa tai siis voiko esim laittaa tyyliin jonkun eukalyptus karkin purkkiin vai onko niihinkin tietyt aineet olemassa? Tää vois olla ihan mielenkiintoinen ja sopiva laji molemmille koirilleni kun tykkäävät käyttää nenää.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

chilipippuri

chilipippuri
Viestimäärä: 57

VS: NOSE WORK - Torstaina, 02.04.2015 klo 13:33  
+
0
^ Mikenen laittaman kilpailuesittely-linkin takaa löytyy kilpailuhajuja välittävän henkilön yhteystiedot alaotsikon Nose Work kilpailulajina alta.
F, bordercollieuros, s. 02/05-2016
R, rottweileruros, s. 05/15

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: NOSE WORK - Torstaina, 02.04.2015 klo 17:51  
+
0
^Aaa, kiitos:hymy: Oon näköjään sokea kun luin olevinaan löytyykö tietoa.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28157
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6320
Viestejä yhteensä545645
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265818
(Tilastot päivitetty viimeksi 16.04.2024 klo 12:30)