Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 23.12.2010 klo 19:21

paimennus

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 7

Eelea

Eelea
Viestimäärä: 274

VS: PAIMENNUS - Maanantaina, 17.09.2012 klo 15:34  
+
0
innna, näin mäkin olen ymmärtänyt, että koiran tulisi pysytellä kauempana eikä tosiaankaan tehdä tuollaista ympyrää, ja ei, Teppo ei kyllä varmasti tiedä ollenkaan mitä sen pitäisi tehdä :) Pelkkää sytyttelyä tuo on ollut ja ollaan menty ihan vain kouluttajan ohjeiden mukaan - ehkä pitäisi ensi kerralla sanoa, että ollaan ajateltu jatkaakin paimennusta harrastuksena ja että voi meiltä vähän jotain vaatiakin :D Alkuunhan Teppo ei oikein innostunut lampaista, lähinnä vain niiden ulosteista, ehkä se on tuossa taustalla, kouluttaja haluaa että pentu syttyy tekemään ja sitten vasta ruvetaan hiomaan... tai en tiedä :D
Täytyy ensi kerralla itsellekin selventää, mitä pitäisi tehdä, kun tuo tuolla tavalla siinä ympärillä pörrää :mietiskel: Siinähän sitä opitaan :)
Sheltti Teppo, s.12/11,
pilven reunalla rakas fauve Fredi (2006-2011)

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: PAIMENNUS - Maanantaina, 17.09.2012 klo 18:37  
+
0
Hitsit, ku itekin pääsis taas paimentamaan, me ollaan kerran oltu paimentamassa, ku Turun shelttikerho järjesti paimennuspäivän. Sillon me oltiin kaks kertaa lampailla, ekan kerran isolla laitumella koira liinassa ja toisella kerralla pyöröaitauksessa koira vapaana. Se oli aika uskomaton fiilis, kun Alissa tiesi heti, mitä tehdä ja ohjaili lampaita rauhallisesti. Pyöröaitauksessa vauhtia (ja ääntä :nauru:) oli jo enemmän ja mulla oli vaikeuksia pysyä oikealla puolella lampaita. Ohjaaja, jolla itellä on bortsuja, kehu Alissaa ja sano sillä olevan voimakas paimennusvietti. Muistan, kun ekan kerran jälkeen laitumen reunalla tyttärensä mukana ollut mies totes mulle, että Alissa selvästi tiesi heti, mitä tehdä ja sen suoritus oli hienoa katsottavaa. :hymy: Harmittaa, ettei mulla oo videokuvaa Alissan paimennuksesta. Ohjaaja vielä totes meille, että paimennus sopis Alissalle harrastukseksi, koska se sytty hommasta heti ja sai jutun juonesta tosi nopeasti kiinni. Harmi siis, että paimennusta ei voi ihan tosta vaan lähteä harrastamaan. Ens kuussa me tosin mennään pallopaimennuskurssille, siinä on ainakin jotain korviketta. :wink:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Eelea

Eelea
Viestimäärä: 274

VS: PAIMENNUS - Maanantaina, 17.09.2012 klo 18:51  
+
0
Tutuli, me ollaan menossa tänne 7.10. ja 17.11., tulkaa mukaan :D
Sheltti Teppo, s.12/11,
pilven reunalla rakas fauve Fredi (2006-2011)

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: PAIMENNUS - Keskiviikkona, 19.09.2012 klo 23:48  
+
0
^Ois kiva kyl tulla, mut meillä ois tonne matkaa noin 80 km, ite oon surkee kuski, ni ei pal houkuttele. :nauru:

Nyt bongasin paimennusta tästä ihan läheltä, syyskurssi on jo käynnissä, mut jos keväällä tulis joku kurssi, ni vois koittaa päästä mukaan. :hymy:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: PAIMENNUS - Torstaina, 20.09.2012 klo 21:08  
+
0
^80km on vähän! Ainakin mun mielestä.. :nauru:
Muttajoo, Duken kanssa tehdään paimennusta, kisoihin ensi kesänä. Ascan (jenkkiläinen aussieyhdistys) alaisia kisoja on nyt vihdoin Suomessa ja toivottavasti järkkäävät ensi kesänäkin. Ainakin lampailla started luokka, ehkä jopa ankoilla. Naudoilla pitäisi päästä käymään ennenkuin kisoihin uskaltaa mutta ankat luultavasti menee. Me käydään mun kaverin lampailla, heinäkuussa käytiin lähes päivittäin monta tuntia kerrallaan ja voi sitä tunnetta kun koira pysäyttää yksinään 13 täysillä juoksevan lampaan lauman ahtaassa tilassa :love: Siitä on kisapaimennukset kaukana! Jotenkin se koira vaan tajuaa itse mitä pitää tehdä ja se on kaunista katsottavaa. Duke on melko voimakas koira lampailla, joten työskentelee kaukana laumasta, stoppikoirana aika uskomaton. Miten muut, oletteko "opiskelleet" paimennusta kirjoista, muilta ihmisiltä, koiralta, videoista, mistä??

MUOKS// kirotusvihe
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3
(Viestiä on muokattu torstaina, 20.09.2012 klo 21:09)

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: PAIMENNUS - Perjantaina, 21.09.2012 klo 10:52  
+
0
^No joo, onhan se suht vähän, mutta kun en ite aja (vaikka kortti on), niin se tuntuu pitkältä matkalta. :nauru: Sitten voisin harkita, jos saisin jonkun mukaan kuskiksi.

Ja vau, kuulostaapa Duken paimennus hienolta! Oisko sulla videokuvaa sen työskentelystä? Mä en oo pahemmin paimennusta "opiskellu", netistä jotain lueskellu. Ehkä sit, jos pääsis useammin sitä kokeilemaan, ni vois vähän enemmän lukeakin. :hymy:

En kestä, niin sööttiä, sheltti paimentaa ankkoja. :hymy: Onko noita ankkakisoja maailmalla paljonkin, toi video on vissiin jostain kisoista?
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Eelea

Eelea
Viestimäärä: 274

VS: PAIMENNUS - Sunnuntaina, 07.10.2012 klo 19:00  
+
0
Me oltiin tänään kolmatta kertaa paimentamassa ja Teppo oli hirmuisen hieno :) Teki hienoa kaarta (kai) ja pysyi kauempana, tosin vähän hyökki vielä lähelle lampaita - uskoi kyllä aika nopeasti sen lopettaa. Oltiin sisähallissa kun ulkona oli niin järkyttävän kuraista. Toivottavasti pennulle jäi tästä kerrasta jotain päähänkin, marraskuussa mennään seuraavan kerran :)
Sheltti Teppo, s.12/11,
pilven reunalla rakas fauve Fredi (2006-2011)

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: PAIMENNUS - Maanantaina, 08.10.2012 klo 20:41  
+
0
^ Tosi kiva! Ihana Teppo! :)
Minusta Ilokin on joka kerta vaan tehnyt paremmin ja paremmin. Somerolla meni tosi hyvin, Ilo oli aivan supertaitava ja sille pitää vaan keksiä niitä tehtäviä lampaiden kans, kun se kerran osaa. Muuten meinaa tulla tylsää ja yrittää tulla mun tykö. Siellä oli pari sellaista pökkelölammasta, jotka eivät meinanneet uskoa monia koirista, mutta Ilo sai kummankin hyvin liikkeelle olematta kuitenkaan ollenkaan ilkeä.

Me ei enää tälle vuodelle päästäkään paimeneen, vaan pitää toukokuuhun asti odottaa, buuu.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

BaeLiana

BaeLiana
Viestimäärä: 1860

VS: PAIMENNUS - Maanantaina, 12.11.2012 klo 20:57  
+
0
Huokaus. Tahtoo sen kaanaankoiran, jotta pääsisi oman kanssa kokeilemaan tota paimennusta. Se vaikutti niin hurjan kiinnostavalta touhulta, kun olin katselemassa. Tyyppi vain vastasi, että ei maksa vaivaa, kun kysyin, voisiko tollasen pystykorvasekoituksen kanssa käydä kokeilemassa sytyttelyä. Mut jos sen toinen puolikas oiskin jtn kovaa paimensukua :ylpea:
pystykorvasekoitus Ronja 2010 ->
löytökatti Sulho 2013 ->
porokoira Heili 2014 ->

http://baeliana.kuvat.fi/#/

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: PAIMENNUS - Tiistaina, 13.11.2012 klo 13:00  
+
0
Minkä verran kaanaankoirilla paimennetaan Suomessa? Mitä ne ovat alunperin paimentaneet?
En tiennyt ollenkaan, että ovat paimenkoiria. :o
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Dacione

Dacione
Viestimäärä: 5

VS: PAIMENNUS - Tiistaina, 13.11.2012 klo 17:05  
+
0
Me ollaan kummankin schapen kanssa paimenneltu viime kesästä lähtien, useammassakin paikassa, joista se yksi on ylitse muiden ja sopii meille tosi hyvin niin opetukseltaan/koulutukseltaan kuin ilmapiiriltäänkin. Ilokseni olen saanut huomata, kuinka schapeilla on edelleen ne paimennustaipumukset tallessa, vaikka näitä ei (kai?) ole juurikaan Suomessa paimennuksessa käytetty.

Seuraavana kesänä ollaan taas menossa paimeneen, sinne meille oikeaan paikkaan. Minä en enää usko, että meidän paimenura loppuu koskaan täysin, kun hommaan ollaan niin hurahdettu. Kisat ei välttämättä kiinnosta, vaan ennen kaikkea se, että koira pystyy pitkäjaksoiseen ja vaativaankiin työskentelyyn.
Kata
http://kuuraparta.net

BaeLiana

BaeLiana
Viestimäärä: 1860

VS: PAIMENNUS - Perjantaina, 16.11.2012 klo 14:00  
+
0

innna kirjoitti:

Minkä verran kaanaankoirilla paimennetaan Suomessa? Mitä ne ovat alunperin paimentaneet?


Suomessa kaanankoirat ovat mun ymmärtääkseni pääasiassa seurakoirina eli niiden kanssa ei kai suurissa määrin harrasteta oikein mitään enkä ole kuullut, että yhdenkään kanssa olisi kokeiltu tuota paimentamista. Ulkomailla puolestaan rotua kuulemma näkee jonki verran sekä harraste- että kilpailupuolella. Mä olen myös lukenut kanadalaista The Alberta Canaan Dog Crew-blogia, minkä takia ehkä innostuin vielä enemmän ajatuksesta. Heillä on siis toisessa polvessa jo kaanaankoiria ihan työkäytössä paimentamassa nautakarjaa. Tämän lisäksi käyvät ainakin jäljestämässä. Jos oikein muistan niin keskimmäistä narttua on kuvailtu hyvin samanlaiseksi bordercollien kanssa, muutenkin kuin väritykseltään, vaikka yleisesti ottaen kaanaankoirilla on ilmeisesti paljon löyhempi paimennustyyli bordercollieihin verrattuna. (Jälkimmäisen lauseen olettamus puolestaan tuli vastausten perusteella, kun kyselin Fb:n yhteisössä rodun harrastajilta.)

Se ei varmaan ole mikään yllätys, että ei ole tiennyt tuosta paimenkoiratausta, koska rotuhan jaotelaan alkukantaisiin. Vuohia nuo ovat varmaan pääasiassa paimentaneet. Sellaisiahan niillä peduiineilla tuolla Israelissa ja muualla on? Mä en ole kamalasti yrittänyt ottaa selvää, millaista se paimennustyö siellä on ollut aikoinaan, mutta mä veikkaan, että kyse on enemmänkin ollut luontaisesta taipumuksesta vahtimiseen ja lauman suojelemiseen, kuin varsinaisesta käskypohjaisesta paimentamisesta.

Sen verran kuitenkin luontaista taipumusta pitäisi löytyä sekä todisteita on nykypäivänäkin, että pitäisi uteliaisuuden herätä jollain paimmenusta opettavalla.
pystykorvasekoitus Ronja 2010 ->
löytökatti Sulho 2013 ->
porokoira Heili 2014 ->

http://baeliana.kuvat.fi/#/

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: PAIMENNUS - Sunnuntaina, 09.06.2013 klo 09:52  
+
0
Jos herätellään hieman paimennusporukkaa :hymy: Me käytiin eilen Eikarin kanssa ensimmäistä kertaa paimentamassa, koira pääsi kolme kertaa lampaille. Tässä video Eikarin työskentelystä.

Olin yllättynyt kuinka tuo toimi ottaen huomioon, että Eikar ei ole aikaisemmin nähnyt lampaita, ei ole saanut koskaan haukkumalla mitään eikä ole saanut jahdata/paimentaa mitään elävää arkielämässä. Ai että sitä oivalluksen määrää kun Eikar tajusi että nyt saa haukkua luvan kanssa! :nauru: Tätä me ehdottomasti jatketaan, sen verran koko homma sytytti :hymy:
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

körppis

körppis
Viestimäärä: 149

VS: PAIMENNUS - Sunnuntaina, 09.06.2013 klo 17:45  
+
0

banaani kirjoitti:

Jos herätellään hieman paimennusporukkaa :hymy: Me käytiin eilen Eikarin kanssa ensimmäistä kertaa paimentamassa, koira pääsi kolme kertaa lampaille. Tässä video Eikarin työskentelystä.



Ai kauhea kun teillä oli "tahmasia" lampaita. Mekin käytiin eilen paimentamassa lampaita, tässä videota. Nuo lampaat oli todella herkkiä, ja sai olla tosi tarkkana, ettei koira joutunut liian lähelle. Muuten nää lampaat lähti juoksemaan:)
Sk collieuros Kake, s. 07/2012

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: PAIMENNUS - Sunnuntaina, 09.06.2013 klo 22:25  
+
0
^En osaa sanoa tuohon "tahmaisuuteen" mitään kun en ole itse koskaan ollut paimentamassa tai muutenkaan kovinkaan paljoa lampaiden kanssa tekemisissä. Eikarin tyyli oli todella rauhallinen eikä se säntäillyt, mikä varmasti auttoi lauman koossa pysymisessä. Nuo lampaat on hyvin totutettu koiriin ja varsinkiin haukkuviin paimeniin. Tosin kyllä nuokin lampaat ottivat jalat alle jos koiran tyyli oli sähäkkä, niitäkin koiria näkyi tuon päivän aikana jotka kävivät esim lampaiden korviin kiinni tai lähtivät jahtaamaan yhtä lammasta :hymy:
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: PAIMENNUS - Sunnuntaina, 09.06.2013 klo 23:32  
+
0
Hauskannäköistä meininkiä kyllä kummallakin. Kummastakin koirasta kyllä huomasi että taidettiin olla ekaa kertaa pappia kyydissä, Kake käyttäytyi just niinkuin sisarensakin käyttäytyy kun näkee jotain uutta ja jännittävää eli sinkoili edestakaisin korvat pystyssä :nauru: Eikarilla taisi mennä vähän sijaistoiminnolle, yllättävän rauhalllisesti ja melkein välinpitämättömästi tuolla pyörii vaikka on muuten niin vilkas.
Rise to reset the world.

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: PAIMENNUS - Maanantaina, 10.06.2013 klo 00:02  
+
0
^Välillä oli nokka maassa kun siellä oli ah niin ihanaa tuoretta lampaanpaskaa ja parin narttukoiran pissat :nauru: Eihän tuo ollut vasta kuin ensimmäinen sytyttelykerta ja siltä Eikarin meno kyllä näyttääkin, mutta oon silti iloinen tuon käytökseen uudessa tilanteessa. Vielä kysyy paljon multa ohjeistusta ja tarvitsee rohkaisua itsenäisempään työskentelyyn, mutta ehkä ajan mittaan ja harjoittelukertojen myötä alkaa idea löytymään. Nyt vasta totuteltiin uuteen tilanteeseen ja uusiin eläimiin :hymy:
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: PAIMENNUS - Maanantaina, 10.06.2013 klo 00:10  
+
0
Ei kai se nyt mikään positiivinen juttu ole, että lampaat on säikkyjä? Kokemattomalle koiralle varsinkin parempi, että on tottuneita lampaita. Eikä koirankaan kuulu vauhkoilla lampailla. Mitä pätkän katoin, niin Eikar näytti ihan siltä kuin ois ihan suotavaa lampaille ekaa kertaa mennessä näyttää. Se lampaankakka on monesti aika maukasta, eikä voi ehkä suoraan tulkita, että ois sijaistoiminnolle menemistä, jos sitä sieltä haluaa napata.

Mulla paimennututtais ihan kauheasti. :( Saapa nähdä milloin päästään.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: PAIMENNUS - Maanantaina, 10.06.2013 klo 01:19  
+
0
Me käytiin tänään ensimmäistä kertaa paimentamassa, ja olenpa kyllä iloinen että meillä oli koulutuksiin tottuneita "tahmeita" lampaita. Koira pääsi oikeasti ottamaan tuntumaa siihen hommaan ihan läheltä. Kaksi ekaa kierrosta koira oli liinassa, ja viimeisellä kierroksella vapaana.
Kouluttaja painotti, että koulutuskäytössä olevien lampaiden pitää olla tottuneita erilaisiin koiriin ja ihmisiin, koska pelokas lammas voi puolustautua tai jopa heittää veivinsä paetessaan.

Remux

Remux
Viestimäärä: 389

VS: PAIMENNUS - Maanantaina, 10.06.2013 klo 12:19  
+
0
Huh huh, täytyy kyllä todeta että onneksi suurinosa lampureista on eettisiä eikä päästä mitä tahansa rotua roikkumaan lampaidensa korvissa tai muuta vastaavaa.. Ne 2-4 rotua millä on edes teoriassa mahdollisuus paimentaa, pitäisi olla ainoat jotka edes pääsee kokeilemaan. Laji koiran mukaan tai koira lajin mukaan. Jokaisen sessen ei tartte päästä säikyttelemään ja jahtaamaan lampaita.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 7
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 04:15)