Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 16.04.2010 klo 14:05

PK-lajt

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 106

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

PK-LAJT - Perjantaina, 16.04.2010 klo 14:05  
+
0
Onko uusi ulkoasu pelottanut kaikki pk-harrastelijat pois palstalta? Meillä on ura vasta aivan aluillaan, mutta kiinnostaisi muiden kokemukset BH-kokeesta. Eli minkä ikäisellä koiralla osallistuitte? Kuinka paljon oli reeniä alla? Miltä koetilanne tuntui? Pääsittekö kerrasta läpi vai pitikö ottaa revanssi? :)

inni

inni
Viestimäärä: 612

VS: PK-LAJT - Lauantaina, 17.04.2010 klo 07:37  
+
0
Mä kävin bh-kokeen uros bernini kanssa 2008 syksyllä, koira oli tuolloin 3-vuotias. Koe meni kerralla läpi. Oon vähän kisaamisen osalta myöhäisherännäinen Pepen kanssa, tokoiltu kylläkin ollaan pennusta saakka, mutta kaverin "painostuksesta" ilmoittauduin bh-kokeeseen. Haku on ollut meidän laji, mutta nyt ei jatkuvan lääkityksen kanssa voida kisata mitään, kun lääkitys lasketaan dopingiksi. Edelleen treenataan hakua, tosin pitää nyt katsoa kuinka koira jaksaa sairautensa kanssa treenata.

Itse koetilanne mua jännitti ihan hirveästi, mä jännitän kaikkia kisatilanteita, missä mun suoritusta seurataan, ei niinkään jännittänyt koiran osaaminen.:hymy: Jännitti nimenomaan se tottisosuus, kaupunkiosuus en osannut edes jännittää, kun se oli niin perusjuttu.

Pennun kanssa ahkerasti harjoitellaan tottispohjaa ja aloiteltiin just tällä viikolla hakuun tutustuminen. Sitten aikanaan kun ollaan valmiita, bh-koe on ensimmäisenä kisatavoitteena.

Mitä lajia sä koiriesi kanssa harrastat?

Bernin kanssa tosiaan tuota hakua, ja sinne myös pentu on suunniteltu. Täytyy nyt katsoa miten pennun kanssa lähtee sujumaan, jos se on hirmu maavainuinen niin vaihdetaan jälkeen.:nauru: Bernistä piti tulla rullakoira, ilmaisun jätin nyt kokonaan pois kun kisaura jäi suunnitelmista. Pennusta on tarkoitus tulla haukkuva. Jälki olisi siitä parempi, että sitä vois tehdä yksin, kun taas haku vaatii aina porukan.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 17.04.2010 klo 12:21)

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: PK-LAJT - Lauantaina, 17.04.2010 klo 11:52  
+
0
Meillä on oma laji vielä vähän hakusessa.. Junnulla oli pari surkuhupaisaa tapaturmajuttua tuossa pikkupentukaudella ja siksi ollaan myös hivenen myöhässä tämän aloittamisen kanssa. Kovasti kaikki kiinnostais ainakin itseä ja koirakin tuntuu työmyyrältä, että kyllä sille varmaan kävis laji kuin laji. Jo pelkän peruskunnon ylläpitämiseen aloitellaan canicrossia (vaikka se pk-laji ei olekaan ;) ja siitä toivottavasti jossain vaiheessa saatais ihan kisalaji. Nythän tuota ei vielä kovin voi juoksuttaa eikä varsinkaan vedättää, mutta pohjia on sille tehty. Vepe-kurssille ilmoittaudutaan heti, kun ajankohta vaan varmistuu ja jos vesi tuntuu koiralle sopivalta elementiltä myös siinä kisaura kiinnostais. Itselle nuo jälki/hakutouhut on vähän vieraita, mutta koira on nenänsä kanssa hyvin aktiivinen, joten sen puolesta niitäkin olis mielekästä ainakin kokeilla..eihän sitä tiedä miten sinne hurahtaa ;) Tottiksella nyt kuitenkin oikeat treenit on aloitettu ja se BH olis ensimmäinen tavoite.

Eara

Eara
Viestimäärä: 67

VS: PK-LAJT - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 13:12  
+
0
^^inni, sulla kun on kokemusta, niin haluaisitko antaa vinkkejä miten vois kokeilla hakua ennen ku lähtee minnekään kunnon treeniin?
Lähinnä vaan haluaisin tietää ihan perusteita, miten vois motivoida koiraa siihen jne, eli testata onko koko homma sen arvoista, et voisi etsiä seuran jossa treenata sitten oikeasti.

Tara kun ei oikein tajua tuon taivaallista jäljestä, mutta haku vois olla enemmän sen heiniä, niin kovasti kiinnostaa :D

Annny

Annny
Viestimäärä: 273

VS: PK-LAJT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 08:24  
+
0
Muakin kiinnostaa tuo haku ja sen lisäksi viesti. Vielä ei olla kumpaakaan mitenkään aloitettu, mutta toivottavasti tulevaisuudessa päästään näitä treenaamaan :hymy:
"Anything your dog can do my Border Collie can do better ;)"

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: PK-LAJT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 08:39  
+
0
^^Usein hakuporukoissa saa käydä jonkun kerran-pari kokeilemassa miltä homma tuntuu, ennen kuin lähtee hommaan mukaan. (Samalla hakuporukka katselee, haluaako ne ko koirakkoa mukaan porukkaan.)

Sysikoira

Sysikoira
Viestimäärä: 89

VS: PK-LAJT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 11:01  
+
0
Hei!

Minä olen kiinnostunut palveluskoiralajeista, mutta harrastuskoirana minulla on FIX-rekisteröity sekarotuinen. Mitä lajeja sen kanssa voi harrastaa? Haluaisin myös kilpailla. Kilpailen koirani kanssa tokon voittajaluokassa, ja perustottelevaisuus on hallinnassa. Myös käskyjä osaa paljon, on oppivainen ja olen koettanut luoda pohjat mahdollisimman moneen lajiin. Osaa etsiä "maalimiehen" ulkona ja sisällä ja ilmaisee haukkumalla, osaa pelastaa aikuisen ihmisen vedestä yms. Koira on n. welsh corgin kokoinen, eli onko joihinkin lajeihin liian pieni? Sitkeä, vahva ja tottelevainen on, esim. vedessä jaksaa hyvin mutta onko silti liian pieni?
Tarvitseeko vesipelastuksessa olla rotukoira? Mistä löytyy vepen eri luokkien säännöt?
Haku kiinnostaisi kovasti myös. Onko siinä mahdollista kilpailla? Entä suojelussa (jos koiralla olisi ominaisuuksia)? Agility (vaikkei pk-laji olekaan)? Metsästyskoirakokeet? Yms. Missä kaikissa lajeissa koiran kanssa on mahdollista kilpailla? Kiinnostaisi kovasti harrastaa monenlaista, myös kilpailumielessä ja koiralla tuntuisi olevan potentiaalia.

inni

inni
Viestimäärä: 612

VS: PK-LAJT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 11:13  
+
0
^Sekarotuisen kanssa voi mennä bh-kokeeseen ja pelastuskoirakokeeseen, mutta palveluskoirakokeisiin voi osallistua vain kilpailuoikeiden omaavat rodut. Lista löytyy täältä ja osallistumisoikeudesta lisää täältä.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 19.04.2010 klo 11:17)

Sysikoira

Sysikoira
Viestimäärä: 89

VS: PK-LAJT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 11:59  
+
0
Okei, kiitoksia :)
BH koe on käyty. Pelastuskoirakoe voisikin olla mielenkiintoinen, onneksi siihen edes pääsee.
Pitää kai yrittää etsiä se oma rotu palveluskoirakoe oikeudet omaavien rotujen joukosta.. harmi vaan, sillä sekarotuiset miellyttää eniten ja sellainen tällä hetkellä on.

inni

inni
Viestimäärä: 612

VS: PK-LAJT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 12:46  
+
0

Eara kirjoitti:
^^inni, sulla kun on kokemusta, niin haluaisitko antaa vinkkejä miten vois kokeilla hakua ennen ku lähtee minnekään kunnon treeniin?
Lähinnä vaan haluaisin tietää ihan perusteita, miten vois motivoida koiraa siihen jne, eli testata onko koko homma sen arvoista, et voisi etsiä seuran jossa treenata sitten oikeasti.
Tara kun ei oikein tajua tuon taivaallista jäljestä, mutta haku vois olla enemmän sen heiniä, niin kovasti kiinnostaa :D



En nyt tiiä onko mulla niin hirveästi kokemusta, et voisin neuvoja jaella.:hymy: Sarahia tuossa jo vastasikin sulle.

Parhaiten sitä lajiin pääsee tutustumaan kun lähtee treeneihin mukaan, yksin hakua on oikeastaan mahdoton kokeilla. Kysy olisiko johonkin oman alueen hakuporukkaan mahdollista päästä tutustumaan ja kokeilemaan lajia, samalla pääset myös itse maalimieheksi ja sitä kautta itse tutustumaan lajiin paremmin. Näet eri tasoisia koiria ja tapoja kouluttaa hakukoira.

Haun voi aloittaa useammallakin tavalla ja jokaisella on varmaan omat mieltymyksensä ja kokemukset kuinka kannattaa aloittaa. Pepe oli reilun vuoden kun menin sen kanssa hakukurssille, jossa aloitettiin näkölähdöillä etsintä. Eli maalimies meni metsään, näytti lähtiessään koiralle että herkkuja on matkassa ja koira näki minne mm. meni ja koira lähetettiin maalimiehen luokse. Bernini on ihmisten seurassa varma eikä aristele vieraita ihmisiä, sille ei alkuun tehty makkararinkiä.

Toiset taas haluaa että koira ei alkuunkaan käytä silmiään etsiessä ihmistä, vaan alusta lähtien käyttää nenää ja koiran kanssa yhdessä haetaan se haju maalimiehestä, eli mennään koiran kanssa kohti maalimiestä, kun koira saa hajun ja lähetetään maalimiehen luo.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 19.04.2010 klo 12:46)

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: PK-LAJT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 20:11  
+
0
Kattava tietopaketti vepe:stä
(Viestiä on muokattu maanantaina, 19.04.2010 klo 20:12)

Eara

Eara
Viestimäärä: 67

VS: PK-LAJT - Tiistaina, 20.04.2010 klo 09:14  
+
0

En nyt tiiä onko mulla niin hirveästi kokemusta, et voisin neuvoja jaella.:hymy: Sarahia tuossa jo vastasikin sulle.

Parhaiten sitä lajiin pääsee tutustumaan kun lähtee treeneihin mukaan, yksin hakua on oikeastaan mahdoton kokeilla. Kysy olisiko johonkin oman alueen hakuporukkaan mahdollista päästä tutustumaan ja kokeilemaan lajia, samalla pääset myös itse maalimieheksi ja sitä kautta itse tutustumaan lajiin paremmin. Näet eri tasoisia koiria ja tapoja kouluttaa hakukoira.

Haun voi aloittaa useammallakin tavalla ja jokaisella on varmaan omat mieltymyksensä ja kokemukset kuinka kannattaa aloittaa. Pepe oli reilun vuoden kun menin sen kanssa hakukurssille, jossa aloitettiin näkölähdöillä etsintä. Eli maalimies meni metsään, näytti lähtiessään koiralle että herkkuja on matkassa ja koira näki minne mm. meni ja koira lähetettiin maalimiehen luokse. Bernini on ihmisten seurassa varma eikä aristele vieraita ihmisiä, sille ei alkuun tehty makkararinkiä.

Toiset taas haluaa että koira ei alkuunkaan käytä silmiään etsiessä ihmistä, vaan alusta lähtien käyttää nenää ja koiran kanssa yhdessä haetaan se haju maalimiehestä, eli mennään koiran kanssa kohti maalimiestä, kun koira saa hajun ja lähetetään maalimiehen luo.



Vastasit hyvin jo siihen mihin toivoin vastausta inni :)
Sen toki tiesin etten yksin voi koiran kanssa hakua testata, mutta kaverin kanssa saattais jo onnistua pienimuotoinen testaus.
Ei auta kuin etsiskellä hakuporukkaa johon vois mennä kokeilemaan.

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: PK-LAJT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 19:45  
+
0

kiinnostaisi muiden kokemukset BH-kokeesta. Eli minkä ikäisellä koiralla osallistuitte? Kuinka paljon oli reeniä alla? Miltä koetilanne tuntui? Pääsittekö kerrasta läpi vai pitikö ottaa revanssi? :)



BH:n osalta tärkein lienee se, että koira on hanskassa ja paikallaanmakuu on täysin varma eli siten, että voit olla 100 % varma, ettei sun koira nouse paikallaanmakuusta häiritsemään toisen koirakon tottisosuutta. Muutoinhan BH-kokeessa tottikselta ei vaadita niin hyvää suoritusta kuin PK-tottiksessa normaalisti. Kannattaa treenata mahdollisimman paljon häiriössä ennen koetta.

Itse suoritin BH:n pari vuotiaan koiran kanssa. Reeniä oli alla koko koiran pieni ikä. Mua ei jännittänyt yhtään ennen koetta, mutta kun tottisosuus alkoi, niin iski paniikki. Kaupunkiosuus oli niin nopea, ettei siinä ehtinyt jännittämään. Koe meni kerralla läpi.

PK-lajeista me harrastetaan hakua ja FH-jälkeä. Kisatavoitteet nykyisen koiran kanssa on seuraavaksi FH:ssa.

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: PK-LAJT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 20:49  
+
0
^Kiitos. Me ollaan todellakin vielä aivan uran alkutaipaleella. Tottista ollaan touhuttu omatoimisesti kyllä penskan koko sen ikä, mutta vasta nyt hiljattain osallistuttiin ohjattuihin reeneihin. Ja onhan niistä kovasti ollut apua. Junnu on nyt 9kk ja ajattelin että joskus kesällä/syksyllä 2011 vois olla meidän BH-aika, jos vielä sillonkaan. Koirasta ei aikataulu takuulla jää kiinni, vaan mun kehittymisestä kouluttajana.

Toinenkin kysymys olisi, eli koska kannattaa siirtyä lelupalkkaan? Meillä makupalat toimii yleensä ja niitä mielelläni reeneissä käytänkin. Tällä hetkellä suurimmassa hionnassa on saada seuraamiseen lisää yhtenäisiä askeleita ja varmasti toimivin ratkaisu siihen tuo ruokapalkka onkin, vai? Jotenkin olen käsittänyt, että se lelupalkka toimii koiralla vasta sitten, kun liike on jo käytännössä hallinnassa ja haetaan vaan lisää terävyyttä vietin kautta..olenko väärässä? Motivointipatukkaa käytän 'omissa' reeneissä ns. taukojumppana, mutta ohjatuissa en erittäin suuren viettivireen takia ole uskaltanut vielä edes kokeilla.

Normaalielämässä luoksetulosta palkkaan aina patukalla. Metsässä kun juoksutan noita irti, en halua ottaa riskiä että junnu ikimaailmassa jättäis tulematta kun pyydän. Ja patukalla se tulee 100% varmasti. Kentällä en ole vielä koskaan käyttänyt muuta kuin ruokaa.

Rosalie1

Rosalie1
Viestimäärä: 1141

VS: PK-LAJT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 21:46  
+
0
^ Mä suosittelen ehdottomasti palkkaamaan lelulla, jos koira vaan innostuu siitä. Namit on enemmän rauhoittava palkka, kun taas lelulla taistelu nostaa koiran kierroksia, jolloin sen saa toimimaan ns. vietissä. Oisko sulla mahdollisuutta päästä treenaamaan johonkin porukkaan, jossa sua voitaisiin vähän neuvoa? Esim. oman paikkakunnan pk-seura?

Mä harrastan 2 vuotiaan rhodesiankoiran kanssa hakua ja viestiä. Toki sitten myös esineruutua ja tottista. Innin kanssa käydään samoissa hakutreeneissä. Hakua ollaan treenattu ihan 8 viikkoisesta asti, tuuli-ilmaisulla aloitettiin. Viesti on tämän vuoden aikana alkanut uusi harrastus, josta koira tuntuu tykkäävän ihan hirmuisesti.

Jälkeä meinattiin aloitella tänä kesänä. Yksi mun lajia harrastava kaveri on luvannut auttaa meidät alkuun.

Bh-koe on suunnitteilla, mutta kun koen niin kamalaa kisajännitystä, niin en tiedä, koska uskaltaisin mennä kokeeseen. Koirakaan ei ole vielä valmis kokeeseen.

Ursula

Ursula
Viestimäärä: 322

VS: PK-LAJT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 21:57  
+
0
Täällä jälkiharrastaja, bh tehty sata vuotta sitten ja nyt tarttis saada jotain koetulostakin aikaiseksi :roll:

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: PK-LAJT - Torstaina, 22.04.2010 klo 08:25  
+
0

Bh-koe on suunnitteilla, mutta kun koen niin kamalaa kisajännitystä, niin en tiedä, koska uskaltaisin mennä kokeeseen. Koirakaan ei ole vielä valmis kokeeseen.



Kisäjännittäjänä mä olen käynyt nyt muutamassa tokokokeessa koiran kanssa, jospa sitten ei jännittäisi niin paljon PK-puolella. Olen havainnut tuon ihan hyväksi keinoksi. Oma koirani lukee minua tosi hyvin ja hermoilee, jos minua jännittää. Ollaan tokopuolella opittu kuitenkin toimimaan yhdessä kisatilanteesta huolimatta :)

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: PK-LAJT - Torstaina, 22.04.2010 klo 10:15  
+
0
Kysymys BH-kokeen luoksetulosta. Hieman ristiriitaista tietoa olen netin syövereistä kaivanut, eli täytyykö koiran pakosti tulla luoksetulossa eteen, vai saako tulla suoraan sivulle? Toisilla sivuilla lukee että myös suoraan sivule tulo on sallittua, onko fakta?

muoks lisäys. Oma koirani siis ei ole pk-rotuinen, mutta BH-kokeen suorittaminen meitä kiinnostaisi.
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12
(Viestiä on muokattu torstaina, 22.04.2010 klo 10:16)

Ursula

Ursula
Viestimäärä: 322

VS: PK-LAJT - Torstaina, 22.04.2010 klo 10:31  
+
0
Säännöissä lukee että luoksetulossa koira tulee ensin eteen ja siitä käskystä sivulle.

MUTTA ei kokeesta tule hylkyä sen vuoksi jos koira tulee suoraan sivulle. Jos ei ole tarkoitus/edes mahdollisuutta kisata pk-puolella bh-kokeen jälkeen, niin ehkä siinä näkee vain turhaa vaivaa opettamalla koiralle kaksi luoksetulotapaa JOS on jo opettanut suoraan sivulletulon.

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: PK-LAJT - Torstaina, 22.04.2010 klo 10:35  
+
0
^^ Netin syövereistä löytyy kyllä aina vaikka mitä, mutta oikea vastaus näihin löytyy aina palveluskoiraliiton sivuilta. Tässä liikkeestä maahanmeno ja luoksetulo:

Ohjaaja lähtee perusasennosta vapaana seuraavan koiran kanssa suoraan eteenpäin
antaen käskyn “seuraa”. Vähintään 10 askeleen jälkeen koiran on “maahan” -käskystä
mentävä nopeasti maahan. Ohjaaja jatkaa koiraan mitenkään muuten vaikuttamatta ja
kääntymättä vielä 30 askelta suoraan eteenpäin, kääntyy viivyttelemättä koiraan päin
ja jää paikalleen. Tuomarin merkistä ohjaaja kutsuu koiran luokseen. Koiran täytyy
tulla ohjaajan luokse halukkaasti ja nopeassa askellajissa ja istua tiiviisti ohjaajan
eteen. Käskyllä “sivulle” koiran tulee siirtyä ohjaajan sivulle.

BH:n säännöt kokonaan löytyy tästä: http://www.palveluskoiraliitto.fi/pdf/kans_saanto.pdf
Kannattaa ainakin ennen koetta lukea kokonaan läpi.

Muoks. Torii ehti ensin :)
(Viestiä on muokattu torstaina, 22.04.2010 klo 10:36)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 106
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 01:15)