Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 16.04.2010 klo 14:05

PK-lajt

Siirry sivulle: 1 ... 104 105 106

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: PK-LAJT - Maanantaina, 05.09.2016 klo 16:57  
+
0
^Mä jäin tuon sun viestin pohjalta miettimään, et miten tiheästi palkkaat treeneissä yleensä? Otatko miten useasti useampia liikkeitä palkatta ja miten paljon panostat laumaviettiin/sosiaaliseen palkkaukseen?
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Liinuska

Liinuska
Viestimäärä: 1312

VS: PK-LAJT - Lauantaina, 10.09.2016 klo 08:36  
+
0
Noutokapulaongelma.

Koira rrrrrrrrrrrrraaakastaa noutokapulaa. Ja koska se rakastaa, se nousee liikaa. Välillä pitoharjoitukset sujuu hyvin eikä mälvää yhtään. Hyppynouto (sekään ei kuitenkaan kokonaisena liikkeenä) sujuu hyvin ja koira tekee upeita hyppyjä. Sitten kun aletaan vaatimaan enemmän ja etenemään, niin alkaa mälväys ja kaikki muu kiva oheistoiminta.
Olen muutenkin nyt alkanut tekemään tottiksia ruoka- ja laumapalkalla, koska lelupalkalla koira nousee hirveästi ja yritän saada sitä nyt hieman matalammalle ja keskittymään syistä X ja Y, sen vireen nostattaminen on helppoa eikä se ruokapalkallakaan ole mikään löysä tai matkalaukku.

Asiaan, voisinko tehdä noudon kaikki liikkeet kuntoon käyttämällä patukkaa? Kaikki muu pysyy mälväämättä sillä suussa, paitsi se hiton noutokapula. Tekisi sitten erikseen noutokapulalla pitoharjoituksia. Meillä on ollut noudoissa hyvä alku, mutta olen vuoden hinkannut samoilla metodeilla enkä ole edennyt treenissä (vaikka olisi pitänyt jo aikoja sitten) niin nyt meinaa koiran ja omistajan pää levitä kun aletaankin vaatimaan kokonaista liikettä.

Ja tässä kun on koira joka lukee ohjaajaa liiankin hyvin, niin jos ohjaaja hermostuu tai menee epävarmaksi, niin koirakin leviää käsiin ja alkaa haukkumaan vuotamaan ja unohtaa lähestulkoon kaiken oppimansa, pöllöilee ja perseilee. Ja sit ohjaaja hermostuu lisää ja noidankehä on valmis :roll:
Malinois narttu RP Stara s. 9.9.2014 "Tara"

Rottweiler uros Roni s. 1.2.2011 - 1.12.2014

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: PK-LAJT - Lauantaina, 10.09.2016 klo 13:57  
+
0
^^Samaa mietin minäkin. Emmuska: millaisia teidän treenit yleensä on, treenaatteko liikkeet kaaviona, yksittäisinä, miten? Mietin, kun sanoit että pitäisi tehdä enemmän kokeenomaisia treenejä, mutta palkata eri kohdissa...

^Mä en nää mitään estettä patukan käyttöön. Mä teen edelleen noutoja erilaisilla esineillä, erikokoisilla kapuloilla, erilaisilla leluilla, esineen paino vaihtelee jne. Mutta mä kuitenkin panostaisin paljon siihen pidon treenaamiseen kapulalla, ja mahdollisimman pian alkaisin tehdä myös noutoja kapulalla - tokikaan ei heti liikkeinä, vaan alkeistreenistä alkaen, vaikka koira liikkeenä noudot jo osaisikin.

Emmuska

Emmuska
Viestimäärä: 328

VS: PK-LAJT - Tiistaina, 13.09.2016 klo 14:47  
+
0
Siis mä teen aivan hävettävän vähän palkattomia treenejä koska mun mielikuva on se et ei se sit tykkää tehdä jos se ei saa palkkaa joten se saa aina vähän joka välissä palkkaa. Meidän ongelma lienee siis se että se ei kestä palkatonta suoritusta enään ja eteenmenon se jaksaa aina tehdä kun sieltä on aina palkka tullutkin. Lenkeillä tehdään tosi usein laumapalkalla kaikenlaisia liikkeitä, se siis tarvitsisi vaan rutiinia tähän koska tuolle otukselle mun kehut on kaikki kaikessa.

Koe suunnitelmat haudattu tältä vuodelta koska ohjaajan paineet alkaa näkyä vähän kaikkialla. Me lähdetään nyt ketjuttamaan pk kaaviota takaperin eteenmenon voimalla. Sivussa tehdään sitten vietti, tekniikka jne treenejä mutta edetään miten huvittaa. :)
RTK2 TK1 BH Fatikon Hera <3
Emma <3
http://ekanoma.blogspot.fi/

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: PK-LAJT - Tiistaina, 13.09.2016 klo 17:26  
+
0
Jossain tokoon liittyvässä artikkelissa pidettiin koevalmiina koiraa, joka kykenee tekemään useamman liikkeen palkattomasti. Onhan se koiralle koiralle järkytys, jos ensin tehdään rennosti ja kivasti töitä, palkkaa tippuu joka välissä ja sit ollaankin ihan vieraassa paikassa, omistaja käyttäytyy oudosti eikä se palkkaa vaikka tekis mitä. En siis ihmettele jos teillä Emmuska koira vaikuttaa paineistuneelta kokeessa, koska eihän se voi tietää tekevänsä oikein.

Mulla on ainakin tavoitteena, ettei meidän treenitilanne hirveästi poikkeais siitä koetilanteesta eli koira ois yhtä varma sekä treeneissä että kokeessa. Toki joskus tehdään todella kevyitä treenejä, joskus hinkataan teknikkaa jne., mutta ennen koetta tehdään treenejä, joissa kehuminen, kentälle tulo jne tapahtuu samalla tavalla mitä kokeessa. Ennen BH-koetta koin, että koira oli valmis kun se kykeni tekemään koekaavion (yhdellä seuraamiskaaviolla) virkeänä läpi ja niin, että kehun sitä vain hiljaisesti jokaisen liikkeenosan jälkeen. Tokokokeeseen mennessä koiran piti kyetä tekemään kaikki liikkeet ilman palkkaa ja vapautuksen jälkeen se sai pompata ja hetkutella mun kanssa hetken. Eli näin :nauru: (kuva: Leena Partanen):

Nyt kun on löydetty meidän heikko kohta tottiksessa eli esteet, niin aloin rakentamaan meille rutiinia (=Ensin aina tasamaanouto, liikkeen jälkeen kävellään metrisen eteen, josta siirrytään seitsemän askelen päähän esteestä ja käännytään estettä kohti. Samat valmistelut ennen vinoestettä.) ennen esteiden suoritusta, joka toivottavasti tuo koiralle jatkossa varmuutta koetilanteessa.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu tiistaina, 13.09.2016 klo 17:27)

Ame

Ame
Viestimäärä: 1119

VS: PK-LAJT - Torstaina, 15.09.2016 klo 12:40  
+
0
Hakua harrastavat!

Täällä olisi kovassa pohdinnassa nyt uudestaan koiran ilmaisutapa haussa. Olisin siis kiinnostunut kuulemaan, että kumpi ilmaisutapa on teillä käytössä ja perustelut, että miksi. Miksi olette valinneet juuri kyseisen ilmaisutavan, mikä on kyseisen ilmaisun hyvät ja huonot puolet?

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: PK-LAJT - Torstaina, 15.09.2016 klo 17:02  
+
0
Meillä on käytössä rulla. Alkuun oli ajatuksena tehdä koirasta haukkuva, koska siltä irtosi hyvin ääntä, mutta koira ei erityisemmin viihtynyt maalimiehellä, vaan heti palkan saatuaan se lähti tulemaan ohjaajaa vastaan. Koira on lisäksi arjessa varautunut vieraita kohtaan, joten koin rullailmaisun meille helpommaksi.

Rullan huonoja puolia on se, että siinä on haukkuilmaisuun nähden enemmän osa-alueita joissa voi tehdä virheitä, sekä ohjaaja että koira. Rullan oton pitää olla varma kun maalimies löytyy ja kun koira lähtee keskilinjalle ohjaajan luokse voi virheitä tulla mm. rullan pidossa (tiputtaa liian aikaisin) tai esimerkiksi "luovutuksessa", koska koiranhan pitäisi tulla suoraa ohjaajan luokse. Rullanhan koira voi tiputtaa vaikka metrin ennen sitä ohjaajaa, eikä tämä varsinaisesti virhe ole, mutta suotavaa olisi, ettei se kuitenkaan lähde palautuksen yhteydessä heittämään mitään ylimääräisiä keikkoja. Lisäksi valeilmaisut ovat mielestäni rullalla todennäköisempiä mitä haukkuilmaisussa. Rullan kanssa kannattaa myös pitää sen verran huoli maalimiesten sijainnista, ettei koira palautuksen yhteydessä saa vainua toisesta maalimiehestä. Siinä voi herkästi unohtua se eka maalimies. Haukulla taas se koira kuitenkin on sen yhden maalimiehen luona eikä sen tarvitse seikkailla enää sen jälkeen alueella, jolloin maalimiehiä voi treeneissä olla useampikin valmiina. Näytölle mennessä taas koiran tulisi osata viedä se ohjaaja perille asti yhdellä käskyllä eli näyttökäskyn saa sanoa kerran. Näytöllä taas koiran olisi suotavaa kohdella sitä maalimiestä asiallisesti ja tulla vielä hallintaankin kiltisti, kuten toki haukkuilmaisussakin. Ohjaajalle haasteita tuo mm liinan käyttö. Mulla ainakin meni oma aika siihen, että opin pitämään liinan kerittynä vasemmassa, ohjaamaan koiraa oikealla kädellä, ottamaan rullan vastaan oikealla, heittää liina auki vasemmalla ja kiinnittää liina koiraan oikealla. :nauru:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Canidae

Canidae
Viestimäärä: 182

VS: PK-LAJT - Perjantaina, 23.09.2016 klo 08:47  
+
0
Me ollaan vasta ilmaisuharjoittelun alussa mutta raidallisesta tulee rullakoira. Vahva syy rullaan on se että minä halua. Koira rakastaa juoksemista, sillä on vahva motivaatio noutamiseen ja on kiva kokea koko se rullaprosessi aina kenttätreeneistä sinne metsään ja nähdä saanko koulutettua sille yhtä hienon ilmaisun kuin treenikaverit ovat omilleen saaneet :nauru:
Minulle on kokeneemmat kertoneet että rullakoiran kanssa voi saada sen halutun laatikkomaisen haun melkein ilmaiseksi kun koira oppii siihen että ohjaaja liikkuu lähetyksen jälkeen kun se opetetaan sille vahvaksi jo kentällä ilmaisutreeneissä. Rullan tuomat haasteet ovat sitten asia erikseen, SANTTUJ jo tyhjentävästi niistä kirjoittikin :nauru:
lk hollanninpaimenkoira 12/2014

lobsteri.blogspot.fi

Ame

Ame
Viestimäärä: 1119

VS: PK-LAJT - Lauantaina, 24.09.2016 klo 00:36  
+
0
Kiitos rehellisestä vastauksesta! Viime viikonlopun treenien jälkeen tultiin siihen lopputulokseen, että kyllä se rulla taitaa olla meidän koiralle parempi ilmaisutapa. Vaikka täällä pyörähtämisen jälkeen ehkä vähän nyt sitten pelottaa... :nauru:

Olen ollut ihan maani myynyt, kun meidän hakutreeneistä ei ole tuntunut tulevan yhtään mitään. Olen ollut jo valmis heittämään hanskatkin tiskiin, mutta viikonlopun treeneissä koiralla tuntui olevan pitkästä aikaa sitä alkuaikojen paloa hommaa kohtaan. Innostui ohjaajakin taas hakuilusta, kun koirakin nautti täysin :love:

nolle

nolle
Viestimäärä: 874

VS: PK-LAJT - Torstaina, 12.01.2017 klo 11:13  
+
0
Samasta aiheesta olinkin tulossa kysäsemään, mihin keskustelu on täällä viimeksi jäänyt, eli hakuilmaisusta. Raju on aikaisemmin haukulle opetettu, nyt ei olla hakuiltukaan pitkään aikaan mutta muutamat viimeisimmät treenit ei kyllä ilmaisun suhteen hyvin menneet. Haukku alkoi hankalasti, oli takkuilevaa ja samalla Raju yritti pälyillä että koskas mä tulen tai missä sen palkka on jne. Ihan vaan parissa treenissä ollaan saatu oikeasti kunnon haukut, haukkuu siis hyvin kyllä jos erikseen treenaillaan mutta ei siellä metsässä sitten ja tuntuu että motivaatio ukkojen etsintäänkin latistuu heti kun sitä haukkua vaaditaan.

Rullailmaisu voisi olla siitä hyvä vaihtoehto kun tuo rakastaa noutaa ja mammanpoikana haluaa tulla mun luokse ennemmin kun jököttää vieraan luona. Tässä on vaan yksi iso mutta minkä takia en ole uskaltanut vielä lähteä säheltämään ja vaihtelemaan, eli Rajuhan on ns. tuttikoira. Sillä on usein lenkillä (varsinkin jos muitten koirien kanssa menee) pallo pannassa kiinni ja siihen se hyvin osaa itsensä purkaa. Rajullahan on muutenkin vahvana se että jos on vähän epävarmana tai kiihtyneenä niin mielellään käyttäisi sitten leukojaan. Niin tullaanko tässä herkästi siihen että jos sitä maalimiestä ei ihan helpolla löydykään ja koira menee vähän epävarmaksi niin purkaa itseään tuttuun tyyliin ja ottaa sen rullan suuhun.

Oppiikohan koira kuinka helposti siihen että pallon saa ottaa, mutta rullaa ei?! Pidänköhän mä tota nyt ihan turhan tyhmänä otuksena :shifty::nauru:


Siinä se päykyttää :enkeli:
© Veera Toppari
spu-Raju s. 03/2014 entinen poliisiprojekti
spu-Roti s. 06/2016 poliisiprojekti

Muistoissa
xu-Rolle s. 10/2010 - 12/2015♥



SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: PK-LAJT - Maanantaina, 23.01.2017 klo 22:01  
+
0

nolle kirjoitti:

Rullailmaisu voisi olla siitä hyvä vaihtoehto kun tuo rakastaa noutaa ja mammanpoikana haluaa tulla mun luokse ennemmin kun jököttää vieraan luona. Tässä on vaan yksi iso mutta minkä takia en ole uskaltanut vielä lähteä säheltämään ja vaihtelemaan, eli Rajuhan on ns. tuttikoira. Sillä on usein lenkillä (varsinkin jos muitten koirien kanssa menee) pallo pannassa kiinni ja siihen se hyvin osaa itsensä purkaa. Rajullahan on muutenkin vahvana se että jos on vähän epävarmana tai kiihtyneenä niin mielellään käyttäisi sitten leukojaan. Niin tullaanko tässä herkästi siihen että jos sitä maalimiestä ei ihan helpolla löydykään ja koira menee vähän epävarmaksi niin purkaa itseään tuttuun tyyliin ja ottaa sen rullan suuhun.

Oppiikohan koira kuinka helposti siihen että pallon saa ottaa, mutta rullaa ei?! Pidänköhän mä tota nyt ihan turhan tyhmänä otuksena :shifty::nauru:


Meillä on yhdessä treeniryhmässä ainakin yksi tuttikoira. Sen kanssa ollaan vielä irtorullissa, mutta ei ainakaan vielä ole ollut sitä, että se jäisi sielä rullaa sinne nassuttamaan. Sille on rullan ottoa avustettu niin, että maalimies pyörähtää ns. akselinsa ympäri, jolloin koira on selkeästi menossa ohjaajan suuntaan kun se rullan viimein suuhunsa nappaa. Ohjaaja on tässä vaiheessa selkeästi kutsunut koiran keskilinjalle, ettei se unohdu sinne metsään. Samainen koira on ollut aikaisemmin haukkuva, mutta koska se vaikutta IPOssa haukkumiseen (otti etäisyyttä liikaa mokkeen), siirrettiin se rullalle.

Testatkaa mitä se tuumaa. Ei se kerrasta rikki mene, kuten tulee aina hoettua :nauru: Pari kertaa vaikka keskilinjalla ja katotte miten nopeasti oivaltaa ja testaatte, että miten hyvin se lähtee pienen matka päästä hakemaan metsästä sitä rullaa.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu maanantaina, 23.01.2017 klo 22:04)

nolle

nolle
Viestimäärä: 874

VS: PK-LAJT - Lauantaina, 18.02.2017 klo 19:20  
+
0
^Nojoo, niimpä! Testaamallahan se selviää :hymy: Ja äkkiseltään kuvittelisin että rulla olis Rajulle itselleen mielekkäämpi tapa.
spu-Raju s. 03/2014 entinen poliisiprojekti
spu-Roti s. 06/2016 poliisiprojekti

Muistoissa
xu-Rolle s. 10/2010 - 12/2015♥



SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: PK-LAJT - Maanantaina, 05.06.2017 klo 11:16  
+
0
Pitkään aikaa ei ole tänne tullu mitään päivitettyä, mutta nyt kun saatiin HK1, niin pitää kertoa kuulumisia. Innin kanssa siis jäi ekasta kokeesta tulos saamatta alle vuosi sitten, kun esteet sekä eteenmeno meni nollille. Nyt tulos saatiin, vaikka jäikin vielä estenouto nollille eli tottiksessa huikeat 85 pistettä ja maastosta täydet 200. :jjei: Kakkosiin pitää vielä treenata ja tuskin siellä enää tehdään ihan sadan pisteen tottista, vaikka saataiskin este varmaksi ja siitäkin pisteet kotiin. :nauru: Hallintaa maastoon tarvitaan paaaaaljon lisää, mutta tästä on oikein hyvä jatkaa :aurinko:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu maanantaina, 05.06.2017 klo 12:05)

  Siirry sivulle: 1 ... 104 105 106
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28161
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6321
Viestejä yhteensä545650
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265822
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.04.2024 klo 10:15)