Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 16.04.2010 klo 14:05

PK-lajt

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 106

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: PK-LAJT - Maanantaina, 26.04.2010 klo 22:30  
+
0

Rez kirjoitti:

Se "tietää" seuraamisen tarkoittavan jotain ihan muuta ku seuraamista? :mietiskel:

Mua harmittaa, oon koittanut panostaa paljon tuohon lelulla palkkaukseen, mutta jotenkin salakavalasti se on silti jäänyt vähälle. Tietenkin ihan alkuvaiheessa lelupalkka olis ehkä ollut vähän hankala.. Mutta koira nyt on niin orientoitunut siihen ruokaansa, notta mitenkähän meidän käy.



Voisit hyvinki olla oikeassa etten ole osannut merkitä sitä oikeaa seuraamista oikein. Aloitetaanko tässä nyt sitten alusta? Voisin aloittaakin, ei meillä kiire mihinkään.

Mä käytin kanssa n.7kk ajan vain namuja koulutustilanteissa, lelut oli palkkoina ihan arjen tilanteissa enimmäkseen leikin yhteydessä siis. Mindillä on kuitenkin niin vahva saalisvietti tai taistelutahto mikä nyt lie olikaan niin se räjähtää lelusta, ja haluaa sen, mutta vähän ylisuorittaa kaikkea sen kanssa, tätäkin treenataan, ensimmäistä kertaa ihan koulutuksessa käytän patukkaa niin virheitä tulee.:kieli:

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: PK-LAJT - Maanantaina, 26.04.2010 klo 22:36  
+
0
^ Mie panostaisin vaan siihen tunnetilaan ja siihen, että koiralle jää hyvä mieli treeneistä. Tietty sen tarvii tietää, mitä käsky tarkottaa. :nauru: Mutta ks. tuo ed. sivun minun vika kommentti, jossa tähän samaan jo kommentoin kans.

Uudet asiat tarviiki opetella namilla, lelulla tehdään sitten vauhtia ja intoa. Mutta totta kai niitä epätarkkuuksia ja virheitä tulee helpommin, kun vauhtia liikaa. :cool: Tästäki kirjottelin jo aikasemmin tuossa vähän (lelun käytöstä siis).. Mutta kyllä mie hyödyntäisin lelua sinuna, jos koiralle se kerran sopii. Tarvii ehkä vähän hallinnan kanssa alussa tehdä sitä malttia. :nauru:
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006
(Viestiä on muokattu maanantaina, 26.04.2010 klo 22:39)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: PK-LAJT - Maanantaina, 26.04.2010 klo 23:01  
+
0
Katja_S:Ah, en huomannut viestiä kun meni jo tuolle toiselle sivulle!

Joo palkkauspatukka/kapula/kiitopatukka/kapula, rakkaalla lelulla monta nimeä :nauru:
Ja toiseen: vähän kaikki menee pitkäksi ja virheelliseksi. Esimerkkinä nyt vaikka: Mindi on juoksentelemassa jollain kentällä missä nyt satutaan olemaan ja kutsun luokse käskyllä "sivu" minkä se osaa oikein hyvin, mutta tulee->juoksee->monta metriä minun taakse ja tulee todella kauas sivuun minusta ja katsoo että eikö olekin nyt hyvä. En palkkaa siitä tietenkään koska koira todellakin tietää mikä on sivu, mutta tämäntyyppistä ylimenemistä meill siis on jos nyt selvää saa :nauru:

Ei ole autoa ja usein lenkin yhteydessä kävellään kentille koska sen verran kaukana ovat ettei viitsi lähteä toista kertaa päivässä ramppaamaan sinne. Useimmiten lenkin lopussa/puolessa välissä, riippuen kentästä mitä käytetään, mennään sinne ja voi hyvin olla että Mindi ei ole tähän ehdollistunut vielä että tämä on treeni eikä haistelutuokio.
Vaikka otan kuonopannan pois ja laitan hihnan puolikuristavaan pantaan eli sekin muuttuu, kapulan asento ja minun kontrolli ja energia muuttuu niin koira nuuskuttelee kaikkea muuta mahdollista vaikka mieluummin tekonurmea :nauru: joskus kapulankin kanssa..
Namilla ja naksuttimella tosiaan opetellaan ja hiotaan uudet asiat ja perusasentoon tuleminen sivu-käskyllä onkin meidän bravuuri ja usein todella hyväkin, toki parantamista on aina. Lelua tässä hyödynnetäänkin paljon.

Pitäisiköhän siirtyä tuonne tokopuolelle keskustelemaan näistä :viheltel:

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: PK-LAJT - Tiistaina, 27.04.2010 klo 08:45  
+
0

myrkku kirjoitti:

Mindi on juoksentelemassa jollain kentällä missä nyt satutaan olemaan ja kutsun luokse käskyllä "sivu" minkä se osaa oikein hyvin, mutta tulee->juoksee->monta metriä minun taakse ja tulee todella kauas sivuun minusta ja katsoo että eikö olekin nyt hyvä.


Se on pinseri! :nauru: Nova tekee tuota ihan samaa, sille on hirveen vaikeeta tulla ihan ihmisen lähelle. Eteentulon ajattelin sille opettaa, mutta tuntuu silkalta mahdottomuudelta - se joko hyppää mua vasten tai jää metrin päähän vinkumaan. Mutta eipä siitä harrastuskoiraa tulekaan, joten..

myrkku kirjoitti:

Vaikka otan kuonopannan pois ja laitan hihnan puolikuristavaan pantaan eli sekin muuttuu, kapulan asento ja minun kontrolli ja energia muuttuu niin koira nuuskuttelee kaikkea muuta mahdollista vaikka mieluummin tekonurmea


Joo, se on pinseri! Vaikka koira osais kotona jotain, se ei sitä välttämättä kentällä osaa tai ei tee niin innokkaasti. Siksi kaikki tekeminen pitää yleistää = ravata eri paikoissa tokoilemassa/tottistelemassa. Hyvällä fiiliksellä, tietty. Tuo nuuskuttelu olis mielenkiintoista nähdä, mun pilsneri meinaan on niin heikko ettei kestä toistoja, jolloin alkaa maaninen haistelu.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: PK-LAJT - Tiistaina, 27.04.2010 klo 10:29  
+
0

Rez kirjoitti:

Joo, se on pinseri! Vaikka koira osais kotona jotain, se ei sitä välttämättä kentällä osaa tai ei tee niin innokkaasti. Siksi kaikki tekeminen pitää yleistää = ravata eri paikoissa tokoilemassa/tottistelemassa. Hyvällä fiiliksellä, tietty. Tuo nuuskuttelu olis mielenkiintoista nähdä, mun pilsneri meinaan on niin heikko ettei kestä toistoja, jolloin alkaa maaninen haistelu.


:nauru:
Tulipahan rotukin selville! Aika laikukas pinseri ;D
Mutta joo, ollaan nyt ryhdytty tosiaan yleistämään paljon, alussa oli tosi hankalaa kun tyttö pelkäsi ihan kaikkea niin luotiin ensin han sisällä + turvallisissa paikoissa se suhde ensin kuntoon.

Missä päin asustat, saa tulla katsomaan jos lähellä satut olemaan, maaniselta tuokin nuuskuttelu vaikuttaa mitä oma tekee, eli vähän mutta useasti toistoja ja mahdollisimman useissa paikoissa. :peukku:

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: PK-LAJT - Tiistaina, 27.04.2010 klo 18:53  
+
0
^ Vaikutamme Satakunnan alueella. :heiluti: Sun koiralla on ollut käsittääkseni rankka pentuaika ja nuoruuskin osittain, joten ottakaa ihan rauhassa vaan. Hyvä suhde on kaiken a ja o.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: PK-LAJT - Tiistaina, 27.04.2010 klo 19:02  
+
0
Kiitos Katja!!! Varsinkin tuo video selvensi aika paljon just sitä, että miten se palkka asetellaan ennen toimintaa. Vois maapalkka toimia meillä vähän paremmin, kun se ei vetäis niitä kierroksia sitten minun kanssa.. En tiedä johtuuko se minusta, koirasta, rodusta, siitä että se on pentu, vai järjettömästä vietistä, mutta todella helposti se kuumiaa. Pari palkkaa sillä patukalla, niin täytyy pitää tauko. Ei sei itse siihen patukkaan tai vaatteisiin käy, mutta sählää hervottomasti. Tuo on muutenkin todella nopea koira ja siksi just naksutin olis meille hyvä. Mutta itse en sitä osaa riittävän hyvin käyttää (eikä se mahdu minunkaan käsiin :nauru:) niin siitä on siksi luovuttu.

Lisäksi jännitän sitä haastamista sen takia, että vaikka meillä ei olekaan mitään johtoportaan ongelmia täällä perheessä ja arvojärjestykset on mielestäni kunnossa. Niin tuo on kuitenkin sen ikäinen nyt (kohta 10kk) ja uros ja aika kovapäisistä sukujuurista, että en tahtoisi sitä tieten tahtoen yllyttää kauheesti haastamaan.

Mutta täytyy kokeilla tota maapalkkaa. Käytätkö itse eri leluja eri päivinä? Vai jopa saman reenin aikana?

Täytyy muuten vielä sanoa, kun en näköjään ole huomannut, että sun koira on aivan järjettömän kaunis :love: Ja ISO!:eek:

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: PK-LAJT - Tiistaina, 27.04.2010 klo 19:25  
+
0

Rez kirjoitti:

Vaikutamme Satakunnan alueella. :heiluti: Sun koiralla on ollut käsittääkseni rankka pentuaika ja nuoruuskin osittain, joten ottakaa ihan rauhassa vaan. Hyvä suhde on kaiken a ja o.



Taitaa Satakunta olla ihan pikkusen liian kaukana Pohjois-Savosta tällaiselle visiitille ^^
Mutta tosiaan, luottamusta ja suhdetta tosiaan kunnostetaan edelleen, enkä tästä olekaan mitään tottis/pk-kilpakoiraa tekemässäkään, seuraava koirani on sitten siihen, mutta haluan silti treenailla paljon tämän kanssa asioita. Onneksi on kc ja kc:laisten vinkit :cool:

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: PK-LAJT - Torstaina, 29.04.2010 klo 15:46  
+
0
kadi Monesti vielä hetsaan koiraa sillä palkalla ennen maahanlaittoa, pidän pannasta koiraa kiinni ja potkasen palkan kauemmas, sitten koira sivulle jne. Mutta tuossa videolla ei ollu koiralla edes pantaa, niin piti vaan heittää taakse. Mutta pääasia, että koira muistaa, että se palkka on siellä. Alussa kannattaa pitää koira liinassa, ettei pääse vain karkaamaan ilman lupaa palkalle. Nopea ja hektinen koira mullakin, alkaa kans sählään helposti, joten tiedän tunteen. :nauru:

Käytän tuolle sitä lelua, mikä sattuu hollilla olemaan. Avonainen ruokapurkkikin käy samallain. Ja valmiiksi viety eteenmenopalkka, jonne koira sitten liikkeiden lopuksi lähetetään eteen. Me ollaan tosiaan tuota hallintaa hiottu monta vuotta, tiedän kyllä kans, millaista on treenata ilman sitä hallintaa.. :shifty: Mutta kun pysyy hanskassa vaikka kierrettäis jalkapalloa ympäri ja katsoo minua vain vielä intensiivisemmin, että pääsisi palkalle, on parantunut muukin hallinta ja kontakti kentällä.

Kiitoksia kehuista. Me metsästelläänkin viimeistä sertiä, että saisi tuon muotovalioksi,kaikki tuomarit ei vaan arvosta tuota sporttimallista. :cool: Iso se on joo nartuksi, ihan ylärajalla. Ja toisaalta, kun koira sen 68cm korkea ja minä vähän reilu 160cm, niin onhan se iso. Ja kun vielä seuraa noin "korkealla".
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: PK-LAJT - Torstaina, 29.04.2010 klo 15:58  
+
0
^ehkä meilläkin sit on vielä toivoa päästä eroon sähläämisestä, kun vaan ahkerasti reenataan ja vastaanotetaan pari vuotta lisää ikää :nauru:

On kuvassa kyllä vieläkin suuremman oloinen!! :) Meidän junnu on 74cm, ja ainakin omaan silmään näyttää ihan kirpulta sun komistukseen verrattuna :D Tsemppiä vaan kovasti arvonimen tavoitteluun, kyllä tolla ulkonöllä luulis irtoavan! :peukku:

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: PK-LAJT - Lauantaina, 08.05.2010 klo 12:34  
+
0
Meijjän pk-koiran alku treenaili tuossa päivänä muanna ekaa kertaa jälkeä. Olipas riemukasta hommaa :D

Ihan huvikseni siis vain vedin sille makkarajäljen niitylle, mutta kaveri veti itsensä niin kierroksille että vaan kiskoi mua kirjaimellisesti perässään ja unohti syödä kaikki namit kun oli niin kiirekiirekiirekiire. No joo, eipä meillä pk-puoli olekaan muuta kuin huvittelua ja hurvittelua, panostetaan tokoon ja nomeen sitten enemmän.

Pitää varmaan tänään yrittää uudemman kerran, jos tekisi vähän pidemmän jäljen niin saisi tuota ylenpalttista energiaa johonkin purettua, minä kun olen flunssan kourissa niin en oikein voi mitään pitkiä lenkkejä tuon kanssa kiertää.

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: PK-LAJT - Lauantaina, 08.05.2010 klo 14:45  
+
0
^meillä oli tota samaa ongelmaa joskus vanhuksen kanssa ja tohon vauhtiin saatiin jarruja kun annettiin jäljen vanhentua ennenkun päästin koiran ajamaan sen. Tuore makkarajälki on koiralle vähän niinkuin hajutunneli, eli vähän liiankin helppo. Siksi se ryntää läpi tyylillä 'kato miten mä osaan hienosti!!!' :D Niin jos tahdot koiran päälle töitä, niin kannattaa antaa hajun 'laantua' jotta koira joutuu tekemään nenällään jotain seuratakseen jälkeä.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: PK-LAJT - Lauantaina, 08.05.2010 klo 18:20  
+
0
^Ok, kiitos vinkistä :) Mä kun olen ihan noviisi näissä jutuissa ja kokemusta on lähinnä verijäljestä, jota suositellaan vanhetettavan nimenomaan siksi että olisi koiralle helpompi (haju ehtii "imeytyä" maahan ja jälki on nimenomaan jälki eikä vaan "verta joka puolella höttöntöö seuraa sitä sitten").

Näin jälkikäteen ajateltuna, kierroksia taisi nostaa "pikkuisen" myös se, että koira näki mun tekevän jälkeä.. Kumma juttu, että kaahottaa pää viidentenä jalkana, kun tietää että mä olen kylvänyt sinne maahan jotain :) No, ensi kerralla viisaampana! Tossa mun ikkunan alla on tosi kivan näköinen nurtsi, pitää varmaan se käydä jäljettämässä seuraavaksi..

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: PK-LAJT - Lauantaina, 08.05.2010 klo 19:05  
+
0
^en minäkään mikään konkari ole :) Sattui vaan samanlainen tyylivirhe löytymään omista kokemuksista. Toivottavasti toimii teilläkin.

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: PK-LAJT - Maanantaina, 10.05.2010 klo 15:54  
+
0
Me päästiin ulkotreeneihin pk-puolen porukkaan! :nauru: Vaikeeta se oli, mutta lopulta sain meidät ängettyä mukaan. Mahdotonta se olis ollut, jos ei olis ollut tuttuja ko. yhdistyksessä (vähän pepusta potentiaalisille harrastajille, joilla ei ole ns. jalka oven välissä).
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: PK-LAJT - Tiistaina, 11.05.2010 klo 18:45  
+
0
Hahaa! Pakko vähän nyt riemustella, junnu tarjosi tänään yli sadan metrin täydellisen, vietikkään ja tiiviin seuraamisen ilman välipalkkaa :jjei: Lisäksi kaikki vastaantulleet ja omissa pihoissaan räksyttävät koirat ohitettiin erinomaisella rauhallisuudella ja penskan toimesta haetussa kontaktissa!
Patukka on jumala :kumarrus:

Ai ja onnea Rez! Tuo sisäänpäin kallistelu on pk-porukoissa yllättävän yleistä..ikävä kyllä :(
(Viestiä on muokattu tiistaina, 11.05.2010 klo 18:46)

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: PK-LAJT - Perjantaina, 14.05.2010 klo 15:55  
+
0

Rez kirjoitti:

Me päästiin ulkotreeneihin pk-puolen porukkaan! :nauru:



Eilen oli tosiaan eka treenikerta ja kylläpä mie taas yllätyin! Luulin ryhmän olevan hirveen korkeatasoinen ja että me oltais siellä ihan vihreitä, niin mitä vielä. Vietistä/hyvästä viretilasta ei koirilla tietoakaan, ihan hohhoijaa-meininkiä. :eek: Ekan tunnin pääaiheet olivat nami-imuttaminen (hienosti siinä jo alettiin pilata nuoren koiran seuruuta) sekä pakotteiden käyttö. Ei ja EI, kiitos vaan. Kyllä sieltä hyvää vinkkiäkin tuli, kouluttaja oli mukava ja ymmärsi hyvin nuorten koirien keston olevan vähän pienempi jne., mutta katotaan nyt mihin toi tosta lähtee. Keltsi oli ihan pro, kouluttaja tykkäs pikku-ukosta kovasti ja kehui että hää on niin nätti ja palvelualtis. :nauru: Ruoka uppos ku pohjattomaan kaivoon vaikka oli kuuma ja ihan vaan turvotettua pipanaa tarjolla. Jeij.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 14.05.2010 klo 15:55)

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: PK-LAJT - Perjantaina, 14.05.2010 klo 16:01  
+
0
Tiistaina päästiin korkkaamaan nyt sitten jälkikausi. Tehtiin nyt ekaksi jäljeksi vähän lyhyempi, n.300m jälki, että saadaan vähän muisteltua homma kuosiin talven jäljiltä. Jana, kaksi suoraa kulmaa ja kuusi keppiä. Kitalla vaan oli maha sekaisin, joten vaikka se oli käynyt hetkeä ennen jäljestystä tarpeillaan, niin kun sen jäljelle lähetin niin se suoraan painalsi tarpeilleen ja alkoi sen jälkeen vasta jäljestää. Jana meni siltä siinä hösellyksessä ohi, samoin ensimmäinen keppi. Sen jälkeen loppujälki meni varsin mukavasti. Kaikki kepit nousivat hyvin ja molemmat kulmat löytyi. Ensimmäisessä meni hetki, kun Kita painalsi ohi ja joutui sitten etsimään jäljen uudestaan. Toisessa kääntyi oikein mallikkaasti ja teki sitten vielä tarkistuskiekan ja jatkoi jälkeä. Toukokuu on hirveää kiirettä minulla koulun ja töiden kanssa, joten varmaan ei keritä tässä ottamaan kuin yksi jälki per viikko, mutta kun kesä alkaa ja koulu jää lomille, niin kerkeää ruveta jäljestämään taas aktiivisemmin. Mukava kyllä päästä taas jäljille :)

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: PK-LAJT - Perjantaina, 14.05.2010 klo 18:53  
+
0

Rez kirjoitti:

Ekan tunnin pääaiheet olivat nami-imuttaminen (hienosti siinä jo alettiin pilata nuoren koiran seuruuta) sekä pakotteiden käyttö.


Olen kuullut että pk-puolella varsinkin pakotteiden käyttö on kouluttajien suunnalta erittäin yleinen tyyli ohjata koiraa. Tota imuttelua en oo niinkään tavannut. En tiedä millä taustalla ne kouluttajat ohjaa, mutta tietysti jos on jostain työkoirahommista oppinsa kerännyt, niin ymmärrettävää. Meidän pk-ryhmässä tosin on operantti vahvistaja ja olen toisinaan ihan ulalla siellä, kun en tod. osaa sitä touhua kunnolla ;)

Rushdie

Rushdie
Viestimäärä: 142

VS: PK-LAJT - Lauantaina, 15.05.2010 klo 00:27  
+
0
Eiköhän valtaosa pk-koirista opeteta nykyään ihan positiivisella vahvistamisella ja namipalkalla, esimerkiksi seuraamisen tekeminen namin kanssa imuttamalla on ainakin omissa piireissä enemmän sääntö kuin poikkeus. Pakotteet tulevat kuvioihin sitten kun koira jo osaa ja siltä aletaan vaatia, ja silloinkin tarpeen mukaan, ei itsetarkoituksena.
Hälytysryhmäpelastuskoira, BH Voitto (X -04)
Pelastuskoiraoppilas, FI MVA BH AD Veikko (mudi -07)

Power is nothing without control!

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 106
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6264
Viestejä yhteensä545426
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 08:45)