Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 16.04.2010 klo 14:05

PK-lajt

Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 106

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: PK-LAJT - Keskiviikkona, 19.05.2010 klo 14:22  
+
0
Meidän ohjaajan mielestä on tärkeää, että ilmaisu on ensin kunnossa koska se on todellisuudessa se haastava osuus. Se hakeminen on kuitenkin tavallaan luontainen asia koiralle eli sitä ei niin tarvitse harjoitella. Ja itse ymmärrän tän pointin ja se kuulostaa musta järkevältä erityisesti haukkuvalta koiralta. En halua opettaa koiraa siihen, että hakee vaan miehen metsästä ja saa siitä palkan, jotta sitten jatkossa ei unohdu se haukku sieltä välistä, koska se nyt on kuitenkin se oleellinen.

En oikein osaa sitä sen paremmin selittää. Mun mielestä näin vaan päästään etenemään sopivan hitaasti pikku hiljaa etenemällä ilman, että koira saa mahdollisuutta harjotella väärää asiaa/palkataan ns. vääristä suorituksesta (= maalimiehen löytö, mutta ei ilmaisua).

Ilmaisun valmiiksi treenauksella en tietty tarkota sitä, että koira osaa ilmaista juuri oikein vaan nimenomaan sitä, että koira ymmärtää että maalimiehelle ois tarkotus haukkua. Voihan se olla, että tässä vielä muuttuu, mutta tällä erää näin.

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: PK-LAJT - Keskiviikkona, 19.05.2010 klo 16:10  
+
0
inni: Juu, meidän porukassa on suurinpiirtein puolet ja puolet peräänlähdöillä ja tuuli-ilmaisulla opetettuja (eli juuri kuten selititkin). Ja kaikki toimivat hyvin. Mutta koiran mukaan mennään tietty. Mulla on niin vilkkaat ja hektiset koirat, että niiden perässä en ala kävelemään hajua etsimään, ja näin ainakin teen hullun motivaation etsimiseen.

Meillä muuten kaikki palkkaavat paitsi maasta, myös käsivarren mitan päässä itsestään. Että koirat oppivat olemaan raapimatta ja hyppimättä maalimiehen päälle, kun palkka tulee kauempaa. Varsinki tosiaan haukkuvan kanssa tärkeää, että alusta asti pitää sitä hajurakoa maalimieheen.
Nim. ollut kokeissa maalimiehenä, missä rotikkauros alkoi haastamaan piilolla, tuijottelemaan silmiin jne haukkuessaan..

keimu: Meidän porukassa ei ole ohjaajaa, kun meillä on aktiivikisaajaporukka, jossa mm. entisiä SM-mitalisteja mukana, mutta kaikki ovat tähän mennessä tehneet ensin etsinnän kuntoon ja sitten vasta ilmaisun lisänneet mukaan. Myös haukkuvat koirat. Eihän koiraa opeteta siihen, että vain hakee miehen metsästä ja saa palkan, kun ilmaisun liittämisen jälkeen se ilmaisu on AINA mukana löydössä. Ja on maalimiehen asia huolehtia, ettei palkkaa esim. rullakoiraa väärin ennen ilmaisua jne. Miksi turhaa katkaista ketjua, jonka koira on oppinut? Hae ukko - ilmaise - saa palkka.

Ihan hyvin tuon ketjun oppi myös koirani, joka aloitti tosiaan vasta +13kk haun yleensäkään, ja kaksivuotiaaksi haki vain ihmisiä ilman ilmaisua. ;) Ehkä nyt, kun itse osaan enemmän, alan opettaa pentua aikaisemmin rullailmaisuun (muualla kuin metsässä).. Että oltaisiin vähän aikasemmin koevalmiita. :)
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 19.05.2010 klo 16:15)

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: PK-LAJT - Maanantaina, 31.05.2010 klo 22:41  
+
0
PK-lajien topic on ehkä vähän huono paikka tälle kysymykselle, kun teillä varmaan koirat ilmaisevat haussa haukulla tai rullalla. Minulla ei ole PK-oikeudellista koiraa vaan hurmaava ta-ru pihakoira, mutta harrastelen sen kanssa hakua tällä hetkellä ihan omilla pikku piilosleikeillä ja rotuyhdistyksen treeneissä. Tarkoitus olisi paremmin päästä mukaan harrastukseen pelastuskoirien tutustumiskurssin kautta. Rotuyhdistysten harjoituksia vetävällä on itsellään pelastuskoirayhdistyksessä treenaava pihis ja yhdessä hänen kanssaan on nyt tarkoitus alkaa opettaa omalle koiralleni ilmaisua (tällä hetkellä koira tarjoaa ilmaisua tarpeeksi vieraan maalimiehen kanssa, eli käytyään piilolla palaa hakemaan minua mukaansa ennen kuin menee maalimiehelle palkattavaksi.).

Eli: Millaisia erilaisia ilmaisutapoja olette käytössä nähneet? Pelastuskoirapuolella ilmaisuhan voi olla mitä vain. Koiran pienen koon takia rulla on hankala maastossa. Se ei ole myöskään erityisen äänekäs, eli haukkuilmaisukaan ei tulisi kovin luonnostaan. Olisi siis kiva kuulla, millaisia muita tapoja käytössä on. Aiemmin olen kuullut esimerkkejä ohjaajan edessä haukkumisesta (siinä taas se haukku), ohjaajan eteen istuutumisesta, ohjaajan vyöllä roikkuvan narus vetämisestä...

Pahoittelen pikkuotuksen tuppautumista hienojen palveluskoirien joukkoon :nolo:

edit. yksi väärä palveluskoira-sana pelastuskoira-sanaksi
tarupi Hippu (9/2009)
(Viestiä on muokattu maanantaina, 31.05.2010 klo 22:45)

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: PK-LAJT - Tiistaina, 01.06.2010 klo 13:50  
+
0

Mikene kirjoitti:

Eli: Millaisia erilaisia ilmaisutapoja olette käytössä nähneet? Pelastuskoirapuolella ilmaisuhan voi olla mitä vain. Koiran pienen koon takia rulla on hankala maastossa.



Me ei olla treenattu kuin pk-puolella ja siellä ainoat sallitut ilmaisut on rulla (norski tai ruotsalainen) ja haukku. Mutta tuota piti kysyä, että miten koiran pienen koon takia rulla on hankala? Olen nähnyt monien pienten kelpieidenkin käyttävän nimenomaan norskia, että tuskin se pihakoirallekaan liian iso on.

Piti oikein ulkoiselta kovolta kaivaa meiltä hakukuvia, nämä oli 2007 tammikuulta, eli VANHOJA. :D Koira joku 2,5v-vuotias näissä vasta.. Ja joo, treenataan myös lumella, tiedän, että kaikki ei treenaa.







Tuossa vielä pari kuvaa 2006 kesältä, eli koira rapiat 2v.. Näkyy tuo rulla paremmin, jos joku ei tiedä, miltä norski näyttää. :) Oltiin juuri tuona kesänä otetti norski treeneihin mukaan (oltiin treenattu hakua noin vuosi ennen tätä), joten siksi rulla noin löysällä vielä, että helpompi ottaa suuhun, kun vasta harjoittelee.



dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: PK-LAJT - Tiistaina, 01.06.2010 klo 15:46  
+
0

Katja_S kirjoitti:

Mutta tuota piti kysyä, että miten koiran pienen koon takia rulla on hankala? Olen nähnyt monien pienten kelpieidenkin käyttävän nimenomaan norskia, että tuskin se pihakoirallekaan liian iso on.



Ns. keskikokoisella pihakoiranartulla on kuitenkin säkää vielä kymmenisen senttiä kelpienarttua vähemmän. Tuota omaani kun olen seuraillut niin joutuu paljon pomppimaan pienessäkin aluskasvillisuudessa, joten pelkään rullan haittaavan sen liikkumista. Lisäksi koira on kevytrakenteisempi kuin pihikset yleensä. Eihän tuosta tietenkään tiedä ennen kuin kokeilee miten liikkuminen rullan kanssa sujuu. Toinen asia, joka rullassa mietityttää on se, ettei koira ole kovin hanakka kuljettelemaan muuta kuin kepakoita, esim. noutamisen opettelu on ollut tuskaa... :roll:
tarupi Hippu (9/2009)

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: PK-LAJT - Keskiviikkona, 02.06.2010 klo 11:30  
+
0
^Mä yrittäisin miettiä jotain vähä erikoisempaa toimintaa jota koira muutenkin normaalisti tarjoaa.

Meillä on nyt ekat metsähaukut saatu ilmoille, yllättävän hyvin ipanasta ääntä tulikin. Nyt maalimiehet haukutti siis koiraa käskyllä, seuraavaks ois tavoitteena saada koira haukkumaan ilman käskyä. En tiedä alanko nyt sitten jo lähettää koiraa muutaman metrin päässä olevalle maalimiehelle vai miten homma etenee.

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: PK-LAJT - Lauantaina, 05.06.2010 klo 18:23  
+
0
Millä Katja_S oot opettanu koiralle ton rullailmaisun?

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: PK-LAJT - Tiistaina, 08.06.2010 klo 12:41  
+
0
^ Kun koira jo osasi etsiä metsässä ihmisen ja tiellä/kentällä tuoda ihmiseltä irtorullan (=vesiletkun pätkä) mulle varmasti, niin siirrettiin se irtorulla metsään. Sitten siitä aika nopeaa siirryttiin kiintorullaan. Tehtiin edelleen yhtä aikaa kiintorullallakin tiellä ja kentällä treenejä, että senkin ottaminen on varmaa.

Eli maalimiehellä oli se irtorulla ensin kentällä kädessä ja sitä heiluteltiin, että koira huomasi, sitten pikkuhiljaa siirryttiin siihen, että se rulla vain makaa maalimiehen jalan vieressä. Kun koira osasi sen varmasti aina hakea ja tuoda mulle tiputtamatta, niin sitten siirrettiin se metsään, ensin helppoja treenejä. Kun rulla siirrettiin metsään, en ole sen jälkeen kertaakaan ottanut enää "suoralla palkalla" eli siis että saisi maalimieheltä palkkaa ilman tuota rullantuontikuviota.
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: PK-LAJT - Keskiviikkona, 09.06.2010 klo 10:12  
+
0
Mä pääsin maanantaina ekaa kertaa lähettämään meidän pikkulikkaa maalimiehelle ja kyllähän se haukkuminen sieltä kokoajan vaan tulee vahvemmin. Tehtiin siis niin, että maalimiehet meni n. 10 metrin päähän puun taakse "piiloon" niin että koira näki ja lähetin käskyllä maalimiehen luo. Hieman tarvi tukea maalimieheltä alkaakseen haukkua ekalla kerralla, mutta seuraavat sitten sujui ilman suurempaa avustusta (eli vihjesanan käyttöä). Yhteensä tehtiin siis neljä piiloa.

Ursula

Ursula
Viestimäärä: 322

VS: PK-LAJT - Keskiviikkona, 09.06.2010 klo 21:06  
+
0
Minä tahkoan metsäjälkeä, eka koe tulossa. Jotenkin vasta nyt olen päässyt tavoitteellisen treenaamisen makuun ja ekaa kertaa koiraharrastushistorian aikana olen tehnyt suunnitelmallisesti töitä kohti tavoitetta. Kiva nähdä kuinka koira edistyy. Vaikka kyllä huomaa että kuinka paljon tosissaan pk-harrastus vie aikaa, kun samaan aikaan on treenattava kolmea eri osa-aluetta.

Sysikoira

Sysikoira
Viestimäärä: 89

VS: PK-LAJT - Torstaina, 10.06.2010 klo 13:37  
+
0
Kysynpä täältä, vaikkei pk-rotuinen koira olekaan. Pk-lajien koulutus kuitenkin kiinnostaa ja pelastuskoirakilpailuihin on kai sekarotuisellakin oikeus.
Opetin aikoinaan koiran etsimään maalimiehen käskystä. Käskynä ihan vain Etsi. Muistaa näköjään vieläkin, nyt pari päivää olen testannut vieläkö osaa. Lähtee etsimään ihmistä käskystä ja kun löytää, haukkuu kunnes tulen paikalle. Jos kutsun, tulee luo ja "johdattaa" minut ihmisen luo. Muuten haukkuu niin kauan kunnes saavun. Osaa etsiä hyvin, löytää vaikeistakin piiloista.
Ainut "ongelma" on, että koira haukahtaa tai murahtaa usein jo etsi-käskystä. Eli se tavallaan kiihtyy mennessään, kun muistaa että tämä oli se ihmiselle haukkumisjuttu. Lähtee ikäänkuin "ajohaukkuun" kun kuulee käskyn, vaikkei ole vielä löytänyt ihmistä. Toki kunnolla haukkuu vasta löytäessään. Olen yrittänyt ja haluaisin kuitenkin kitkeä tuon lähtiessä ääntelyn kokonaan pois, niin että koira olisi hipihiljaa muuten, mutta vasta löytäessään käyttäisi kunnolla ääntä.
Aggressiivinen ei ole, vahtitaipumusta kylläkin. Eli asenne on koiralla, kuin varasta etsisi. Se ei siis mene hakemaan maalimieheltä palkkaa, vaan palkan annan aina minä tehdystä työstä.
Maalimies on siis vain kohde, jolle haukkua, ei mene liian liki eikä ole aggressiivinen/arka, odottaa kutsua tai muuta käskyä ja palkkaa, siksi haukkuu.


Olen kitkenyt tuota lähtiessä haukkumista sillä, että jos haukahtaa, välittömästi käsken takaisin ja lähetän uudestaan. Ja myös sillä, että pistän etsimään vaikeista paikoista, ettei koira löydä ja hauku heti, ettei ehdollistu että heti pitää haukkua. Myös se auttaa, että sanon käskyn neutraalisti, en usuttavasti. Tuntuu, että koira kuitenkin hieman sekoittaa etsimistä ja pelkkää ihmiselle haukkumista toisiinsa; näihin on siis eri käskyt. Nimittäin Kuka-käskystä haukkuu ihmiselle, Etsi-käskystä etsii ja vasta löytäessään haukkuu. Jos olen käskenyt paljon haukkua ihmisiä, se helposti haukkuu myös etsimään lähtiessään. Eli tavallaan "olettaa" käskyn, eikä kuuntele kumpi käsky oli kyseessä. Tähän siis auttaa se, että komennan takaisin ja otan koko tehtävän uudestaan. Mutta jos on jotain muita vinkkejä, tai onko muilla tällaista ongelmaa?

nytpomppas

nytpomppas
Viestimäärä: 2

VS: PK-LAJT - Perjantaina, 11.06.2010 klo 16:05  
+
0
Meillä ensimmäinen hakuviikonloppu takana ja pentu on nyt 3kk. Ei tehty makkararinkejä eikä nähnyt maalimiehen menevän piiloon eli hajulla lähdettiin. Tässä vain pitäisi nyt löytää porukka johon pääsisi mukaan, jotta voisi jatkaa ja myös toko hommiin ryhtyä pikkuhiljaa. Pieniä perusteita toki on jo aloitettu! Täällä olikin valmiina ihan hyviä neuvoja tuosta rullan opettamisesta. Ja lisää vinkkejä ja haku pulinaa kehiin nii saa alotteliatki vinkkejä.

Nina_

Nina_
Viestimäärä: 1

VS: PK-LAJT - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 17:22  
+
0
Moikka,

kysuisinpä sellaista asiaa, että millasita liinaa käytätte koiralla, kun treenaatte jälkeä? Ollaan vasta alkutekijöissä ja tähän asti ollut käytössä normi pitkä nahka hihna.

Terv. Nina

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: PK-LAJT - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 18:31  
+
0
^ joop, normi nahkahihnalla voi treenata pitkälle. Sitten jossain vaiheessa, kun menee tavoitteelliseksi (jos menee :viheltel:) niin sitten pitää hommata kunnon 10m jälkiliina. Sillä nimellä ne taitaa eläinkaupossakin mennä.
Kannattaa valita hihna, joka ei polta kämmeniä, vaikka lipsuisi. Eikä saa olla liian lötkö, jottei häiritse sitte kun sitä etäisyyttä koiraan on enemmän.

Mutta voit varmaan ekan 6kk-12kk treenata vaan sillä normi 2m nahkahihnalla ihan huoletta

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: PK-LAJT - Keskiviikkona, 07.07.2010 klo 14:31  
+
0
Pari dobberitreenikuvaa eiliseltä.. :D


Riina


käännös


metrisen hyppelyä pallon kanssa


Moona-ipana 4kk


ruokahalua ON :D




"henkilöryhmässä"


kapulan kantamista, luovutus ainakin tiivis :P


ja hakutreeneistä

dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: PK-LAJT - Perjantaina, 09.07.2010 klo 17:42  
+
0
Upea pikkuinen Moona niin taitavan näköisenä, tuo hakuliivi päällä-kuva on niin ihana. Toinen on vielä ihan ipana mutta niin tarmokkaana menossa!

Me käytiin kaverin cockereiden kanssa kokeilemassa hakua. Kaverin vanhempi cockeri on ihan suvereeni ja käyttää tosi hienosti hajuaistiaan etsieessään. Nuorempi cockereista sekä Anni painaa menemään tuuliviirinä, menetelmänä ilmeisesti se että kun juoksee päämäärättömästi, niin jossain vaiheessa löytää kohteen. Kun harjoittelee, niin rupeaako koira silloin käyttämään hajuaistiaan? Nyt tuntui että koirat olivat aika korkeilla kierroksilla ja eivät malttaneet nuuhkia. Me otettiin kaikki näkölähtöjä, voiko sillä olla vaikutusta siihen että koira käyttää vähemmän nenäänsä? Ja semmoinen kysymys vielä, jos koira lähtee kovaa vauhtia aivan väärään suuntaan, eli kohteen ohi, kannattaako alussa kohteen siinä vaiheessa kutsua koiraa? Yksi ongelma näiden seurasessejen kanssa on, ne ei lähde mun luota vapaaehtoisesti minnekään, käytännössä ne ei etsi ketään muita kuin mua...

Löytyykö netistä jotain sivuja, missä olisi ohjeita aloittelijalle?
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: PK-LAJT - Perjantaina, 09.07.2010 klo 23:50  
+
0

juulia kirjoitti:

Kun harjoittelee, niin rupeaako koira silloin käyttämään hajuaistiaan? Nyt tuntui että koirat olivat aika korkeilla kierroksilla ja eivät malttaneet nuuhkia. Me otettiin kaikki näkölähtöjä, voiko sillä olla vaikutusta siihen että koira käyttää vähemmän nenäänsä? Ja semmoinen kysymys vielä, jos koira lähtee kovaa vauhtia aivan väärään suuntaan, eli kohteen ohi, kannattaako alussa kohteen siinä vaiheessa kutsua koiraa? Yksi ongelma näiden seurasessejen kanssa on, ne ei lähde mun luota vapaaehtoisesti minnekään, käytännössä ne ei etsi ketään muita kuin mua...

Löytyykö netistä jotain sivuja, missä olisi ohjeita aloittelijalle?



Mullakin kummatki koirat opetettu peräänlähdöillä ja haamuilla/ääniavuilla. Mulla alusta asti sitten kuitenki maalimies mahdollisimman hyvin piilossa (kuten Moonan toisesta hakukuvasta näkyy, maalimies on oikeasti piilossa, vaikka Moona näkikin sen etenevän edelliseltä piilolta seuraavalle..). Mulla ainakin vanhempi on itsestään alkanut käyttää ilmavainua, kun tajunnut idean. Pentukin jo vahingossa etsinyt hajulla, nyt jo. Ovat kierroksilla kans, mutta en lähetä jos häseltävät. Pennultakin olen vaatinut alusta asti rauhoittumisen lähetykseen.

Jos juoksee piilon ohi (kuten mulla vanhempi helposti tekee, 100m syvätkään pistot ei sille ole outoja..), niin itse ainakin annan sen etsiä itse niin kauan, kuin vain tekee töitä. Huutelen sitten pois ja yritän itse liikkua niin, että maalimies jäisi palaavan koiran ja minun väliin, jos koira saisi takastullessa siitä vainun. Muuten sitten vain odotan, että tulee takaisin ja lähetän uudelleen niin monesti että se löytyy, mutta mulla onkin hyvin erityyppinen koira, monet ei kestä toistoja kuten nämä. Ottaisin sitten mahdollisen ääniavun vasta niin, että koira takas keskilinjalla ohjaajan kanssa, jos maalimies ei meinaa millään löytyä. Siis aloittelevan kanssa, osaavan kanssa en helpota ollenkaan koskaan.

Nettisivuista en tiedä, kun en tähän mennessä ole vielä lukenut mistään mitään hausta, en kirjoista enkä edes (pk-)haun koesääntöjä.. :shifty:
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: PK-LAJT - Lauantaina, 10.07.2010 klo 23:46  
+
0
Muhun on nyt iskenyt viesti-innostus. Onko täällä ihmisiä, jotka osaisivat neuvoa alkuun, miten koiraa kannattaisi lähteä opettamaan tohon hommaan?
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

LateRella

LateRella
Viestimäärä: 4

VS: PK-LAJT - Sunnuntaina, 11.07.2010 klo 15:52  
+
0
Me ollaan Rellan kanssa reenailtu jälkihommia jonkin aikaa. Koira jäljestää hyvin muutaman sadan metrin jälkiä, kulmien jälkeen on ollut vielä namit auttamassa, mutta muuten pysyy hyvin jäljellä ja on innostunut hommaan. Enää pitäisi vain keppien ilmaisu opettaa (ajattelin opettaa maahanmenon kepin eteen, pysyy helpommin jäljellä) ja ottaa namit kulmiltakin pois.

Meillä on ollut ihan alusta asti käytössä kunnon vermeet (jälkiliina [15m päällystetty "vaijeri"], nahkavaljaat..), itse ei tarvinnut ostaa, kun saatiin "perintönä" Rellan äipältä Dionilta. Grippi-liinoja en suosittele, sillä voi hangata myös koiraa, mm. Dionilta meni kainalo ihan vereslihalle.

Jonkin verran on Rellalla reenattu myös hakua ja kovin innostunut oli neiti siitäkin lajista, itseäni ei vain kamalasti homma jaksa kiinnostaa. Jäljestäminen on siinä mielessä helpompaa, että voit reenata yksin.
Leuka rintaan ja kohti uusia tappioita!

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: PK-LAJT - Sunnuntaina, 11.07.2010 klo 16:08  
+
0
Meillä treenataan nyt jälkeä. Tai oikeastaan ollaan ihan alkeissa vasta ja koko kesän otan yhen makkararuudun viikossa. Syksymmällä sitten alan vasta tekemään jotain muuta jälkeä, kuin sitä ruutua vaan.

Hakua treenaisin tosi mielelläni, mutta ei ole mennyt yksiin aikataulut treeniporukoiden kanssa, eikä mihin vaan voi sitten "kesken kauden" tunkeakaan mukaan, eikä mulla muutenkaan ole oikein yhteyksiä koiraharrastusporukoihin. Ehkä kuitenkin joskus sitäkin aletaan treenata :) Pari kertaa oon päässyt seuraamaan muiden treenejä ja kivalta se on näyttänyt.

  Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 106
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28179
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6329
Viestejä yhteensä545678
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265834
(Tilastot päivitetty viimeksi 24.04.2024 klo 07:45)