Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 29.04.2015 klo 13:40

Pyöräillen Ahvenanmaalla

millamarja

millamarja
Viestimäärä: 3

PYöRäILLEN AHVENANMAALLA - Keskiviikkona, 29.04.2015 klo 13:40  
+
0
Moikka!

Mulla on noin 9-vuotias sekarotuinen tyttö ja olen tässä suunnitellut kesälomaani. En haluaisi viettää lomaa kotona, mutta en myöskään viedä Marjaa koko lomaksi hoitoon. Olen jo lähdössä viikoksi Kiinaan niin tämän ajan tyttö saa olla vanhemmillani.

Mieleeni tuli toteuttaa haaveeni pyöräreissusta Ahvenanmaalle. Marja ei ole ennen ollut pyörän vetovaunussa, mutta on todella sopeutuvainen ja hyvin pitkälti onnellinen, kun vaan saa olla mun kanssa, joten uskon, että pyörän kyydissä kulkeminen ei tuottaisi ongelmaa.

Onko kukaan muu toteuttanut tällaista reissua? Mitä asioita tulisi ottaa huomioon? Passi ja rokotukset Marjalla on kunnossa. Olisimme lähdössä kesä-heinäkuussa.

Kiitos kaikille vastauksista jo etukäteen!

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: PYöRäILLEN AHVENANMAALLA - Torstaina, 30.04.2015 klo 19:59  
+
0
Kiva idea! Mä olin joskus melko kauan sitten Ahvenanmaalla pyöräillen. Ainakin matkat siellä on lyhyet, suosittelen jotain saariston syrjäisempää leirintäaluetta ja siellä chillailua. Koiralle ainakin punkkisuoja! Ja käärmeitä näin siellä viimeksi aika paljon, eli niiden kanssa varovaisuutta.

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: PYöRäILLEN AHVENANMAALLA - Maanantaina, 04.05.2015 klo 22:03  
+
0
Me ei olla käyty pyörillä vaan ihan autolla ja sit tehty päivävaelluksia niin saaristossa kuin itse Ahvenanmaalla. Suosittelen saariston rengastietä, siirtymät ovat lyhyitä lauttojen välillä ja esim. Kökar on ihana paikka leiriytyä myös koiran kanssa, vaikka pariksi yöksi. En usko että ongelmia tulee, totuta vaan koira hyvissä ajoin ennen reissua pyörävaunuun. Valtaosa retkeilyalueista on koiraystävällisiä ja Maarianhaminasta löytyy mökkejä ja hotelleja joihin saa viedä koiran.
Niin kuin jo sanottiin, hanki kunnon punkkisuoja koiralle, koska niitä punkkeja on aivan järkyttävästi!
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Lifo

Lifo
Viestimäärä: 231

VS: PYöRäILLEN AHVENANMAALLA - Tiistaina, 05.05.2015 klo 16:24  
+
0
Me ollaan suunniteltu saariston rengastien kiertämistä polkupyöräillen koirien kanssa nyt tulevana kesänä, eli vinkkejä en osaa vielä antaa mutta voin koittaa kertoo mitä ollaan mietitty :)
Eli mukaan lähtee kaks aikuista, yks lapsi (10) ja kaksi koiraa, cockeri ja Lagotto. Aikuisille on pyöriin peräkärryt (semmoset lasten kärryt, käytettynä saa ihan hyvään hintaan) eli molemmille koirille oma. Molempia myös opetetaan juoksemaan pyörän vieressä, noin 2-3kertaa viikossa on tavote käydä pyöräilemässä reissun asti (heinäkuun loppupuoli). Matkaahan tolla saaristoreissulla on reilu 200km. Meillä on aikaa 5päivää, joten noin 50km päivämatkoja tavoitellaan, varmaan poikkeillaan siis reitiltä tutkimaan osaa saaria enemmänkin. Koirien on tarkoitus juosta semmonen maks 15km päivässä (ei yhteen pötköön) pyörän vieressä ja muuten kulkee kyydissä. Vähän katsotaan sen mukaan mitä jaksaa ja mimmosia reittejä on. Tuolla reitillähän jo lauttamatkat rytmittää kulkua kivasti. Eikä tuo laps jaksa niin kovaa polkea eli kaiken kaikkiaan lepposalla vauhdilla.

Yövytään teltassa joten majotuksien varailusta en osaa sanoo. Viilentymään pääsevät mereen, tosin juomavesi pitää niillekin kantaa ettei kisko suolavettä kitusiin. Punkkisuojat ja punkkipihdit pitää olla kunnossa.
Kun meitä on näinkin monta lähdössä niin kaupassa käynnit ym sujunee helposti kun joku voi jäädä koirien kanssa. Uskoisin että terasseille pääsee koirien kanssakin eli ruokailut sujuisi? Koirat syö kuivanappulaa joten se kulkee mukana helposti. Niiden ruokailut täytyy kans hajottaa niin että olis energiat kohdilla.
Mitähän muuta ollaan mietitty, hmm. Lähinnä varmaan koirien osalta se että kunto on tarpeeksi hyvä, ne tottuu olleen pyörän kyydissä ja ravaan vieressä turvallisesti ja ei joudu luokseen kuumimpaan hetkeen.
Täytyy kävellä ennenkuin voi juosta - lentämisestä puhumattakaan.

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: PYöRäILLEN AHVENANMAALLA - Tiistaina, 05.05.2015 klo 19:23  
+
0
Kyllä ainakin saaristossa ja "landella" Ahvenanmaalla oli koirat tervetulleita terasseille, oli vettäkin tarjolla ja monessa paikkaa ehdottivat niitä varjoisia paikkoja kun mentiin koirien kanssa. Maarianhaminassa oli sitten vähän nihkeempää koirien kanssa terassille, tosin sielä vuokrattiin mökki niin koirat sai sit jäädä sinne kun mentiin syömään.
Mä ottaisin mukaan elektrolyytteja joita voi sekotella juomaveteen, näin koirilla pysyy neste- ja suolatasapaino kunnossa ja palautuvat paremmin.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: PYöRäILLEN AHVENANMAALLA - Sunnuntaina, 17.05.2015 klo 17:52  
+
0

millamarja kirjoitti:

Passi ja rokotukset Marjalla on kunnossa.


Ahvenanmaa on kaikesta huolimatta Suomessa, joten passin voi jättää vaikka kotiin. :wink:

Majoitusmahdollisuuksia on runsaasti, mutta tuo on sesonkiaikaa, joten saattaa olla ruuhkaakin. Kannattaa siis suunnitella reitti hyvissä ajoin ja varata tarvittavat majoituspaikat.
Punkkikarkotteita suosittelen minäkin, eikä punkkirokotteestakaan varmaan haittaa ole.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6329
Viestejä yhteensä545680
Uudet käyttäjät tänään7
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 24.04.2024 klo 23:45)