Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 27.05.2010 klo 20:53

Pyöräily koiran kanssa

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 13

Ursula

Ursula
Viestimäärä: 322

PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Torstaina, 27.05.2010 klo 20:53  
+
0
Joko on pyöräilykausi avattu? :)

Meillä on nyt tälle vuodelle pari lenkkiä takana, pyrkimys 1-2 pyörälenkkiä per viikko sakemannin kanssa, ja hovawartin kanssa ko. toiminnan opettelu. Sakemanni nauttii pyörälenkeistä todella paljon, ja koiran menoa on ilo katsella. Pää laskee, askel pitenee, selkälihakset työskentelee :)

muruisa

muruisa
Viestimäärä: 76

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Torstaina, 27.05.2010 klo 22:55  
+
0
Ehkäpä kuukauden verran ollaan pyöräilty, kerran-pari viikossa.

Meidän Benny myös opettelee pyöräilyä. Aluksi veti hyvin rajusti sivulle, oli hiekoitushiekat asfaltilla, ja vielä kun erehdyttiin menemään kahtena päivänä peräkkäin, niin antura kului osittain puhki ja muutaman päivän ontui. Nyt pidetään sitten välipäiviä pyöräilyjen välissä, ja on se meno muutenkin vähän rauhoittunut. Silti, ensimmäisen kilometrin Benny vetelee ihan täysillä, sitten pikkuhiljaa hiipuu ja tulomatka madellaan jopa välillä leväten :D Eli nopeuden ja kestävyyden säätämisessä olisi vielä reilusti opettelua :D Tassut on onneksi nyt kestäneet.

Murun kanssa on taas ilo pyöräillä, sellaista pitkää ravia jolkuttaa hienosti ja vetämättä!

Millaisia varusteita muuten käytätte pyöräillessä? Me käytetään valjaita ja lyhyempää hihnaa. Mitään "vekotinta" pyörään ei ainakaan vielä ole, hihna ihan kädessä vaan.
"Voi neuvoa toista vaan siihen asti mihin on itse matkallaan päässyt"

seropi Muru 12.10.2004
seropi Benny 05/2008
maatiaiskissa Patsy 05/2002

Ursula

Ursula
Viestimäärä: 322

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 07:38  
+
0
Sakemannin kanssa pyöräillessä koiralla on huskyvaljaat, minulla vyötäröllä vetovyö ja koira minussa kiinni joustavassa liinassa. Koira juoksee pyörän edellä. Hovawartin kanssa pitää sitten olla ihan erilaiset viritelmät koska tämä koira ei ole vetämisestä kiinnostunut. Eli silloin käytössä tavalliset talutusvaljaat ja hihna minulla kädessä.

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 08:30  
+
0
Me pyöräillään myös. Tosin tänä vuonna ei olla vielä kaivettu edes pyörää esille :nauru: Voiskin viikonloppuna käydä kokeilemassa ensimmäisen kerran. Kesällä me yleensä pyöräillään, kun ehditään, ehkä kerran viikkoon. Meillä varusteina käytössä zeron valjaat ja VUL:lta tilattu joustonaru. Mulla on koira kiinni pyörässä, miellän sen jotenkin helpommaksi. Kelkkaillessa taas kicksparkilla mulla on aina kilpavetovyö, eikä koira ole koskaan kiinni kelkassa. Nämä on kai niitä makukysymyksiä. Yleisesti lenkit me pyritään tekemään autottomilla hiekka- ja metsäteillä. Lenkit meillä on yleensä muutamia kilometrejä. Pyöräily on meillä lähinnä kunnonkohotusta varten, eikä olla tähtäämässä mihinkään kisoihin.

Ursula

Ursula
Viestimäärä: 322

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 11:18  
+
0
^ Missä kohtaa pyörää sulla on koira kiinni, onko sulla joku koukkusysteemi tms.?

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 11:42  
+
0
Mikä olisi hyvä tapa opettaa koira kulkemaan pyörän vieressä? Olisi hauska käydä vaihtelun vuoksi joskus pyöräilemässäkin, kun koira alkaa kohta olla sen ikäinen, että sitäkin voi harrastaa.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 11:42  
+
0
Kysymys:

Miten olette opettaneet koiran juoksemaan pyörän rinnalla??
Meillä on kääpiösnautseri, jonka kanssa voisi olla kiva käydä pyöräilemässä ja nostamassa kuntoa.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

Vilma

Vilma
Viestimäärä: 9

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 12:15  
+
0
Vilman kanssa aloitin pyöräilyn viime kesänä ja suurimman osan ajasta koira on vapaana. Nykyään menee myös hihnassa tosi nätisti ja labradorinnoutajasta kun on kyseessä niin juokseminen pyörän vierellä on palkkioiden avulla ollut helppoa. Hyvin koira on oppinut, että kun ollaan pyörän kanssa liikkeellä ja koira on hihnassa niin silloin ei hötkyillä suuntaan eikä toiseen vaan mennään eteen päin.
Toinen koirani ei pysy vapaana, joten hänen kanssaan jolkotellaan jopolla. :) Koiralla on valjaat ja hihnana käytän fleksiä. Koira juoksee tyytyväisenä edessä tai sivulla enkä itsekkään ole heti nurin, jos tämä koira jostain syystä päättää lähteä tieltä metikköön. Hauskaa vaihtelua normaaleihin kävelylenkkeihin.

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 12:28  
+
0

Torii kirjoitti:

^ Missä kohtaa pyörää sulla on koira kiinni, onko sulla joku koukkusysteemi tms.?



Ei, mä olen köyttänyt sen siihen eteen kiinni. Jonkinlainen vetovyötä vastaavan koukun kehittäminen pyörään olisi kyllä kätevä. Vetokesälajien säännöissähän ei ole mainittu mitään, miten naru kiinnitetään pyörään. Samoin kuin juoksussa, narun päässä ei saa olla lukkoa. Tosin narun pitää olla helposti irrotettavissa, jota taas tuo mun systeemi ei taida olla.

Tässä pikainen ote vielä VUL:n sivuilta:
Se mihin kohtaan vetonaru pyörässä kiinnitetään voi vaihdella, mutta yleensä se kiinnitetään pyörän etuosaan ohjainkannattimen alle, johon sen myös itse kiinnitän. Olen nähnyt, että se on kiinnitetty myös satulaputken alapuolelle ajamisen helpottamiseksi, sillä silloin koiran äkkinäiset liikkeet sivulle jne. eivät tunnu niin voimakkailta ja pyörä on ehkä helpompi hallita." Vetonarun voi kiinnittää myös ohjaajan vetovyöhön.

muruisa

muruisa
Viestimäärä: 76

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 15:30  
+
0
Mä olen opettanut koirat pyöräilyyn ihan vain lähtemällä ajamaan, hiljaa tietysti aluksi. Kummankin kanssa olen ensin talvella mennyt potkukelkalla, siinä oon vähän saanut osviittaa onko niistä pyöräilijöiksi. Ja talvella potkukelkkaillessa on helpompi pitää koira sivussa kun se kelkka on niin pitkä. Ja on vankempi ja hitaampi kuin pyörä.

Tämä nyt oli vähän huono neuvo kun talvi juuri mennyt, mutta jos oikein hitaasti vaan lähtee ajamaan, kyllä sen äkkiä näkee ymmärtääkö koira yhtään mistä on kysymys. Meillä kummatkin oivalsi hyvin nopeasti, ihan minuuteissa. Muru osasi heti lähes täydellisesti ja vetämättä, epäilenkin että on edellisessä kodissaan juossut pyörän vierellä. Bennyn kanssa oli aluksi ongelma että kun päästiin liikkeelle, villiintyi ja hyppi hihnaan kiinni, mutta poljin vaan eteenpäin ja nopeasti se sitten huomasi että juokseminenhan on paljon kivempaa kuin kiusanteko :)

Meidän pyöräily on siis normaaleilla valjailla ja hihna kädessä niin, että koira saa vetääkin, mutta hallinta on koko ajan mulla. Käsihän tässä hieman joutuu koville jos koira vetää paljon. Mutta pitämällä hihnan lyhyenä ja käden vaakatasossa sivulle koiraa pystyy tosi hyvin ohjailemaan kaikki käännökset ja mutkat. Eli aluksi ajan yhdellä kädellä, mutta jos koira rauhoittuu matkan edetessä tai osaa jo pyöräilyn salat, silloin ajo kahdella kädelläkin onnistuu. Jos et halua että koira vetää yhtään, tai pitääkö vetää kenties enemmän, siihen on varmaankin eri niksit ja välineet.

Jos koira meinaa pysähtyä, sanon "ei" ja jatketaan matkaa "mennään"-sanalla. En siis anna pysähtyä ja haistella miten tahtoo. Tietysti alussa pysähdytään pissalle ja tarkkailen, josko on isompi hätä, niin sille sitten luonnollisesti täytyy pysähtyä myös. Mutta yleisesti ottaen mennään päättäväisesti eteenpäin, en ole jäänyt ihmettelemään koiran pieniä "temppuiluja". Olettaisin koiran näin oivaltavan paremmin, mikä on homman nimi.

Tasapainoa täytyy olla pyöräilijällä jonkin verran. Alussa kun tuo Bennyn sivullevetäminen oli pahimmillaan, nojasin melkein toiseen suuntaan mihin koira veti. Edelleen saatetaan ohittaa joitakin ihmisiä, muita koiria yms tällä tyylillä. Tietysti yritän sitä viimeiseen asti välttää, etteivät nuo polkuanturat vaan enää kuluisi rikki. Ja voi olla helpompi pyöräillä niin, että koira juoksee aina tien keskellä ja itse polkee reunassa, niin silloin koira ei yksinkertaisesti pääse haistelemaan tienpientareita. Tämä onnistuu ainakin pyöräteillä ja miksi ei vähäliikenteisellä autotielläkin.

Tällaisia neuvoja mulle tuli mieleen. Nämä eivät siis ole mistään kirjasta tai kenenkään opettamia, eikä varmaan edes "oikeaoppista" pyöräilyä koiran kanssa (jos nyt sellaista onkaan), mutta näin me lähdettiin liikenteeseen. Ihan vain kokeilemalla kuinka onnistuu :)
"Voi neuvoa toista vaan siihen asti mihin on itse matkallaan päässyt"

seropi Muru 12.10.2004
seropi Benny 05/2008
maatiaiskissa Patsy 05/2002

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 16:42  
+
0
Miten on, onko liian riskaabelia ottaa tämmöstä pikkukoiraa juoksemaan? Olen ajatellut että pyöräily olis ihan kiva harrastus meille, siis pieninä määrinä ja kunto kohoaisi. Tämä minun bichoni on vaan melkolailla pikkanen. Että millasia matkoja olis vielä rakenteen kannalta turvallista juosta?

Ja miten tämän nyt saisi tähän opetettua? :)
no you don't know what it's like
welcome to my life

Ursula

Ursula
Viestimäärä: 322

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 17:16  
+
0
Me harjoiteltiin viime kesänä hovawartin kanssa jokusen kerran pyöräilyä. Lenkin alussa ihan vaan talutin pyörää itseni ja koiran välissä, sitten jossain vaiheessa hyppäsin pyörän kyytiin ja ajeltiin hissunkissun, koiran rauhallista menoa kehuen. Meillä se itse pyöräily ei ole ongelma, lähinnä käskyjen opettely on se mihin pitää käyttää aikaa.

Sakemannin kanssa käytössä on käskyt eteenpäin, pruuuuuu (merkitsee pysähtymistä), reunaan, yli (tien ylitys), tännepäin (käännytään, käännöksiin opiskellaan vielä vasen/oikea-ohjauskäskyjä).

Meilläkin pyöräillään ihan "vain" kuntoilutarkoituksella, eli ei ole tarkoitus osallistua mihinkään kisoihin tms.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 28.05.2010 klo 17:17)

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 23:49  
+
0
Meillä ollaan aloitettu pyöräily rotikan kanssa. Koira oli ekat pari kertaa aika ihmeissään koko touhusta, siitä kuitenkin monta vuotta aikaa kun viimeksi juossut ja silloinkin miehen kanssa. Mutta ei meillä ainakaan tarvinnut sen kummempaa opettelemista, hyppäsin vain pyörän selkään ja aloin ajella hiljakseen koiraa kehuen. Ei edes yrittänyt nykiä pusikkoihin haistelemaan tai merkkailemaan, tarpeet tehdään aina ennen fillarilenkkiä ettei kesken kaiken tule hätä.

Mä juoksutan Lexaa varmuudeksi Canny collarin kanssa, en uskalla laittaa valjaita tai tavallista pantaa JOS sattuu nykäsemään vaikkapa jäniksen perään niin siinä sitä ollaan sitten pusikossa. Koirien ohitukset menee fillarilla tosi hienosti. Jos koirakko oikein lähellä, hyppään ohityksen ajaksi fillarin päältä ja talutan. Me ei juosta pyöräteillä ollenkaan vaan ajan paikallisella pienlentokentällä jonka reunoilla hiekka/metsätietyyppinen alusta joten luulisi olevan ystävällisempi koirankin juosta sellaisella pohjalla kuin kovalla asfaltilla.Vai miten paljon merkitystä tuolla on, juoksuttaako hiekalla vai asfaltilla?

Me käydään pari, ehkä kolmekin kertaa viikossa pyörälenkillä. Kerrallaan ollaan nyt tähän asti käyty 5-7km mutta voisi olkaa pidentää pikkuhiljaa.

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Lauantaina, 29.05.2010 klo 07:32  
+
0
^ Mä juoksutan aina pyörällä ja pelkkää canicrossiakin pehmeämmällä alustalla, enkä koskaan asfaltilla. Asfaltti on todella kova juosta. Itse ainakin huomaan sen jo juostessani yksin. Mulla kipeytyy asfaltiilla juostessa lonkat (mummotauti hieman liian nuorena :hymy:) ihan älyttömästi, mutta sama ilmiötä ei ole hiekkateillä ja pururadoilla. Tämän vuoksi pidän pehmeämpää alustaa paljon koiraystäväälisempänä ja parempana itsellekin. Muutoinkin maastossa on huomattavasti vähemmän ohitettavia, meilläkin kun koira tosiaan vetää pyörää.

Ursula

Ursula
Viestimäärä: 322

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Lauantaina, 29.05.2010 klo 12:54  
+
0
Meillä täällä landella on teiden vieressä ihan kivasti pengertä minkä päällä on pehmeä juosta, ja tietenkin hiekkateillä mennään. Mun pitäis vaan ostaa uusi pyörä :neutral: Nykyinen on ihan huippu, mutta ei ole ihan paras vaihtoehto sorateille (ja toinen syy on se ettei tähän saa lasten pyöräistuinta laitettua olleskaan), mutta ei taida tänä kesänä vielä olla valuuttaa...

muruisa

muruisa
Viestimäärä: 76

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Lauantaina, 29.05.2010 klo 15:06  
+
0
On varmasti parempi koiran juosta hiekkateillä kun asfaltilla. Meillä päin vaan valitettavasti hiekkatiet ovat kortilla, tai niillä on sen verran liikennettä, että on helpompaa ja turvallisempaa mennä pyörätiellä (joka sitten taas alkaa ihan oven edestä).

1-2 krt/vko mennään 2-4 km lenkki, eli jokapäiväisiä tai mitään megalenkkejä ei harrasteta. Muuta haittaa en ole huomannut kuin polkuanturan rikkoutuminen aluksi, mutta seuraan tietysti tilannetta. Jotain lonkkakipuja voi tietysti olla vaikeampi huomata, mutta innokkaasti ja mielellään nuo koirat tuntuvat pyörälenkille lähtevän.
"Voi neuvoa toista vaan siihen asti mihin on itse matkallaan päässyt"

seropi Muru 12.10.2004
seropi Benny 05/2008
maatiaiskissa Patsy 05/2002

marsa

marsa
Viestimäärä: 2

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Lauantaina, 29.05.2010 klo 18:04  
+
0
Välillä käyn pyöräilemässä meidän hoffien kanssa. Iro on sen verran iäkäs (9v) että se ei kauaa pysy perässä mutta omaa vauhtiaan se tulee. Yleensä Iro kulkee vapaana, se kun ei autojen eteen/perään lähde seikkailemaan eikä täällä hiekkatiellä muutenkaan paljoa autoja liiku.
Jaron kanssa vähän ollaan treenailtu pyörän mukana kulkemista. Iskän vierellä se menee vapaana moitteettomasti, mun kanssa se kulkee hihnassa vähän vetäen. Vapaana Jaro kulkee paremmin.

Niin ja tässä tämmöstä vähän erilaista pyöräilyä kanssa :,D Siskoni pyöräilee yksipyöräisellä ja Iro tulee mukana.
http://iro-jaro.webs.com/apps/photos/photo?photoid=84539219
http://iro-jaro.webs.com/apps/photos/photo?photoid=84539105
Hovawartit
Hoffen-Haus Ihringer "Iro"
Nugadogin Hohde "Jaro"
+
Maatiaiskissat
Vinku ja Minni

Ursula

Ursula
Viestimäärä: 322

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Lauantaina, 29.05.2010 klo 20:38  
+
0
Hovarontin kanssa tehty kesän ensimmäinen pyörälenkki ja näemmä oli jääny jotain oppeja korvien väliin viime kesältä, koska lenkki meni todella hyvin ja yllättäen koirasta löytyikin ihan kotitarpeisiin riittävän määrän menohaluja. Hyvä pyöräkoira tuostakin vielä tehdään :)

Ispu

Ispu
Viestimäärä: 576

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 15:45  
+
0

Torii kirjoitti:

Sakemannin kanssa pyöräillessä koiralla on huskyvaljaat, minulla vyötäröllä vetovyö ja koira minussa kiinni joustavassa liinassa.



Vaikka joskus ite kammoksuin ajatusta kiinnittää koiraa itteeni niin nyt en mitään muita patetteja edes ajattele. Mikiä en uskalla laittaa pyörään kiinni joten meillä käytössä ihan samanlaiset vermeet. Meno on sen verran kovaa, et tarvian molemmat kädet tankoon. Meen maastopyörällä metsäteitä pitkin ja vain käsijarrut käytössä. Meillä pyritään tekemään 2-3 tunnin mittaista lenkkiä viikossa. Mennään ihan koiran ehdoilla, välillä kovaa ja välillä se ravailee rauhassa sivulla.
Islan kanssa alotettiin eilen pyörään tutustuminen eli talutin pyörää ja Isla oli valjaissa kiinni. Välillä plikka pysähtyi haukkumaan pyörää ja yritti purra renkaita. Ens kesänä sit vasta aloitellaan pyörällä juoksuttamaan, kun on vasta 10kk. Mut meneepähän oppi paremmin päähän, ehkä, nuorena.
Blogi
Blip
Muistoissa Kamu&Miki.

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 16:45  
+
0
Minkäikäisen koiran kanssa olette pyöräilyn aloittaneet? Ja millä sitä ennen peruskuntoa on pohjustettu? Meidän juniori on kohta 11kk ja hirmu polte ois ottaa se mukaan niin juoksulenkille kuin pyöräretkellekin.. Mutta pelkään niveliä, ehkä turhaan?

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 13
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28179
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6329
Viestejä yhteensä545678
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265837
(Tilastot päivitetty viimeksi 24.04.2024 klo 09:30)