Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 27.05.2010 klo 20:53

Pyöräily koiran kanssa

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 13

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 17:33  
+
0
^ Mä olen ainakin ajatellut aloitella nyt kesällä, kun koira ylittää sen 12kk maagisen iän :nauru: Kevyttä hölkkää ollaan menty lenkeillä jo pitkään koiran ehdoilla.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 19:15  
+
0

kadi kirjoitti:

Minkäikäisen koiran kanssa olette pyöräilyn aloittaneet? Ja millä sitä ennen peruskuntoa on pohjustettu? Meidän juniori on kohta 11kk ja hirmu polte ois ottaa se mukaan niin juoksulenkille kuin pyöräretkellekin.. Mutta pelkään niveliä, ehkä turhaan?



Mä kiinnostuin vetolajeista vasta mun koiran ollessa pari vuotias, mutta uuden tulokkaan kanssa on tarkoitus aloitella seuraavana kesänä, jolloin koira on päälle vuotias ja kasvut on kasvettu. Me aloitettiin juoksemalla canicrossia ja vasta sen jälkeen otettu rinnalle pyöräily ja viimeisimpänä talvilajiksi tuli kicksparkkailu. Vetolajien lisäksi koira lenkkeilee paljon vapaana ja treenaa PK-lajeja. Peruskunto koiralla on hyvä. Joka tapauksessa lenkit kannattaa aloittaa lyhyemmistä ja pidentää niitä sitten koiran kunnon kasvaessa vähän vastaavalla tavalla, kun itse aloittelisi pyörily tai juoksuharrastusta.

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 19:19  
+
0
Höh, kai minunkin sit vaan pitää odottaa :mietiskel: Tuntuu vaan niin hölmöltä, että sillä on irtiollessaan lupa juosta vaikka vuorokausi putkeen tuolla metsässä, mutta hölkkälenkille sitä ei voi viedä (yleistys&karrikointi) :nauru:

Ja tottakai varovasti aloitellaan. Meilläkin canicrosshaaveet on ja koko penskan alkuelämä on reenattu suuntakäskyjä yms. touhuja, sekä totuteltu pikkupätkinä valjaisiin ja siihen, että niillä saa jopa vetää.

Ispu

Ispu
Viestimäärä: 576

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 19:33  
+
0
Meillä jää Islan kanssa pyöräily ens kesään, kun syksyllä alkaa metsästyskausi niin ei oo mitään järkeä enää juoksuttaa jos juoksee pari,kolme päivää viikosta irti. Lenkillä on penikka kulkenu tän kevään samoja matkoja kuin vanhempikin. Alkutalvesta sitten lepäillään ja keväällä aloitellaan pyöräily.
Miki oli vajaa 2v kun aloitettiin pyöräilyt kunnolla, mut ekat kevyet lenkit tehtiin sen ollessa 1v4kk. Sit alkoikin jo hirvellä juokseminen :)
Blogi
Blip
Muistoissa Kamu&Miki.

Ursula

Ursula
Viestimäärä: 322

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 21:01  
+
0
Joo minusta toi on (meillä) kaikkein parhain vaihtoehto, että koira on joustavassa liinassa minussa kiinni, kuin että koira olisi pyörässä kiinni. Jotenkin on kokoajan parempi tuntuma koiraan.

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Maanantaina, 31.05.2010 klo 09:27  
+
0
Kyllähän pikkukoirankin kanssa voi hyvin pyöräillä (en nyt muista kuka sitä täällä kysyi), vauhti on vain hitaampaa :nauru:
Me käymme ajoittain (pyrin pari-kolme kertaa viikossa) pyöräilemässä sheltin kanssa. Vauhdin säätelen niin että koira ravaa reipasta ravia, itseäni se vauhti ei päätä huimaa. Otamme sitten intervalli tyylisesti välillä laukkapätkiä missä sitten saa mennä niin lujaa kuin jaloista lähtee (hyvä että minä pysyn pyörällä perässä :eek:), koira selkeästi nauttii kovasta vauhdista ja takaisin raviin saa todella toppuutella että suostuu hidastamaan.
Meidän pyörämatkat vaihtelevat 3-6km reittivalinnoista riippuen. Valitettavasti suurin osa on asfalttia, mutta onneksi reunoilla on varsin leveät maa-alat, millä koira voi juosta pehmeällä lähes koko matkan.
Meillä ei erityisempiä telineitä ole, koiralla valjaat ja hihnaa pitelen ja säätelen kädessä pitäen.
Pyöräily on etenkin kätevää niinä päivinä kun aikaa ei niin kauheasti ole, niin puolessatunnissa saa koiran energiat varsin tehokkaasti purettua. Alussa kävelemme ja koira pääsee tekemään tarpeensa ennen pyöräilemään lähtöä. Kakka-pysähdyksen teemme pari minuuttia aloittamisen jälkeen, jos ei vielä alussa ollut hätä :nauru: Mukavaa vauhdikkaampaa vaihtelua peruslenkkeilylle.
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Poker

Poker
Viestimäärä: 32

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Lauantaina, 12.06.2010 klo 15:34  
+
0
Minua kiinnostaisi myös kovasti kokeilla koiran kanssa pyöräilyä (laiska kun olen niin ei jaksa juosta), mutta sekin menee ensi keväälle, että ollaan kasvut kasvettu.
Onko niistä pyörään kiinnitettävistä hässäköistä oikeasti mitään apua? Mua kun kovasti pelottaa, että koiraa kiinnostaa vain iskeä renkaisiin kiinni eikä juosta :D Hölkkäilty ollaan nyt vähän ja se menee aina pienen pätkän jälkeen ihan hyvin, ennen sitä nauran itse kuten kaikki vastaantulijatkin koiran poukkoilulle ja sinkoilemiselle.

lumottu

lumottu
Viestimäärä: 3

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Keskiviikkona, 16.06.2010 klo 17:57  
+
0
Tuskin koira renkaisiin hyökkää, meidän koira ainakin tuntui jopa vähän arastelevan pyörää.

Siitä puheen ollen, olimme Miksun kanssa äsken ensimmäisellä pyörälenkillämme. Ei se kovin pitkä lenkki ollut ja pidimme paljon taukoja, mutta kuitenkin. Ensimmäiseksi kerraksi meni oikein hyvin, Miksu tosin yritti vetää, mutta halusin sen seuraavan rinnalla, joten korjasin sitä joka kerta ja kehuin paljon, kun hihna löystyi.

Huomenna mennään uudestaan, otetaan muutamia spurtteja ja vähemmän taukoja, mutta tarkoitus olisi kuitenkin edetä hitaasti, ottaen huomioon Miksun kunnon.

En tosin olisi tuosta jaksamisesta kovin huolissani, Miksu toi heti kotiin päästyämme minulle pallon ja katsoi minua sillä silmällä että "no, heitätkös jo?"... :D Tuntuu, että se saa vain lisäenergiaa juoksusta...

Roseee

Roseee
Viestimäärä: 46

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Keskiviikkona, 16.06.2010 klo 18:36  
+
0

Poker kirjoitti:

Minua kiinnostaisi myös kovasti kokeilla koiran kanssa pyöräilyä (laiska kun olen niin ei jaksa juosta) ...


Ihmettelen kyllä jos jollain on niin hyvä kunto että jaksaisi juosta sitä tahtia koiran rinnalla/takana jossa koira laukkaa! Varsinkin jos koira on isompi niin vauhti on kyllä sellainen ettei siinä ihminen juosten kauaa jaksa.

Jos me lähdetään Rapen kanssa canicross-vehkeiden kanssa hölkkälenkille, on se kunnollista liikuntaa pelkästään minulle, sillä eihän tuo 20-kiloinen bortsu joudu edes ravaamaan siinä vauhdissa (ja en nyt puhu mistään pikaspurtista vaan pidemmästä hölkkälenkistä). Tuollaisia lenkkejä me tehdään nykyään vähän, koska ne on niin tylsiä sekä koiran että omistajan mielestä. :kieli:

Pyöräily taas on itselle vaivattomampaa ja koiraa on helppo sillä juoksuttaa. Mitään turvatankoa (tai miksi ikinä niitä kutsutaankaan) en ole hankkinut, mutta sitäkin voisi tietty harkita. Meillä mennään ohjaustangon alle kiinnitetyllä hihnalla, johon viritettynä joustopala. Hihna taas kiinnitetään Y-valjaisiin koiralle. Voin sanoa, että pari vaaratilannetta tällä yhdistelmällä olen saanut aikaiseksi (koira kiertänyt keskustassa suht. ripakassa vauhdissa liikennemerkin väärältä puolelta + edellä kävellyt koira pääsi sotkemaan fleksillään hihnan kun yritettiin alamäessä ohittaa ja tämä päätti sitten kaartaa meidän eteen...).
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 16.06.2010 klo 18:37)

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Torstaina, 17.06.2010 klo 16:37  
+
0
Meillä kävi labbis, pian 7v, elämänsä ekalla pyörälenkillä viime viikolla. Hienosti sujui. Menomatkan oli kiinni ja tulomatkan sai jolkotella irrallaan ja haistella jos halusi. Kovaa tultiin sitten perässä kun huomasi etten jää odottelemaan vaan poljen vain eteenpäin. :hymy: Sadekelit kun inhottavia niin otankin tästä lähtien tavaksi että sadepäivinä käyn poikien kanssa pyörälenkillä. :hymy:

Miten te useamman koiran omistajat teette? Juoksutatteko jokaisen erikseen vai otatteko useamman mukaan kerralla? Miten esim. kahden koiran juoksutus sujuu?

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Torstaina, 17.06.2010 klo 16:43  
+
0
Meillä kävi labbis, pian 7v, elämänsä ekalla pyörälenkillä viime viikolla. Hienosti sujui. Menomatkan oli kiinni ja tulomatkan sai jolkotella irrallaan ja haistella jos halusi. Kovaa tultiin sitten perässä kun huomasi etten jää odottelemaan vaan poljen vain eteenpäin. :hymy: Sadekelit kun inhottavia niin otankin tästä lähtien tavaksi että sadepäivinä käyn poikien kanssa pyörälenkillä. :hymy:

Miten te useamman koiran omistajat teette? Juoksutatteko jokaisen erikseen vai otatteko useamman mukaan kerralla? Miten esim. kahden koiran juoksutus sujuu?

EmmpuV

EmmpuV
Viestimäärä: 3

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Torstaina, 17.06.2010 klo 22:58  
+
0
Meillä aloitettiin pyöräilyt pari viikkoa sitten. Ollaan käyty nyt 3-4 kertaa/vko. Meillä on lähellä hiekkatietä ja asfaltin vieressä on ruohoreunuksia, joita pitkin ollaan menty.

Molemmat hokasivat hyvin jutun juonen, tosin cavalieri 2,5 v, arasteli aluksi pyörää. (Toisaalta koira pelkää myös 7 v serkun puhuvaa kissalelua... ><')

Veeran (cava) kanssa harjoiteltiin aluksi omalla pihanurmella/pihaa ympäröivällä tiellä niin että talutin tyttöä pyörän kanssa, samalla opeteltiin käskyjä "oikealle", "vasemmalle", "stop" ja "mennään". Sitten tehtiin n. 1 km pyörälenkki kaulapannan ja hihnan kanssa. Hihna oli kiinnitetty ohjautangon ja rungon liitoskohtaan niin lyhyelle, ettei koira pääsisi etupyörän alle, mutta kuitenkin asfaltin vieressä kulkevalle ruohokaistaleelle. Koiran ei ole tarkoitus vetää pyörää, vaan kulkea nätisti vierellä. Veeran kanssa kuljen 1-3 km matkoja ja hieman hitaampaa tahtia kuin labukan kanssa.

Ompun (labbis, 1v 2kk) kanssa lähdettiin suoraan pyörälenkille ja mallikaasti sujui. Koiralla samanlainen viritelmä kuin Veeralla. On oppinut käskyt hyvin. Mennään koiran kanssa 3-5 km lenkkejä, ravissa ja vessatauot pidetään tietty.

Ensi viikolla pitäisi tulla semmonen satulan tukitankoon kiinnitettävä talutuslaite, joka pitää koiran kauempana polkimista. Molemmilla koirilla on kunto kohentunut huomattavasti ja Omppu on saanut karistettua sen parin kilon ylipainon. Pyöräily on nimittäin aerobista urheilua joka polttaa rasvaa, toisin kuin käpöttely hihnassa. Itse olen niin huonossa hapessa etten pysty pitämään koiraa ravissa kovin pitkään pelkällä jalkapelillä.

Poker

Poker
Viestimäärä: 32

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Perjantaina, 18.06.2010 klo 14:26  
+
0

lumottu kirjoitti:

Tuskin koira renkaisiin hyökkää, meidän koira ainakin tuntui jopa vähän arastelevan pyörää.


No... joo. Meidän poika onkin hieman omalaatuinen. Mm. ruohonleikkurit (työnnettävät) ovat aivan parhaita leikkikavereita ja ainakin talutettavan pyörän renkaat kiinnostavat välillä kovastikin. Kokeilemallahan se selviää. Pitänee muistaa kypärä laittaa päähän itse, ettei pahempaa haaveria satu :)

_Nepa

_Nepa
Viestimäärä: 15

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Tiistaina, 06.07.2010 klo 18:48  
+
0
Muistakaa ettei alle vuoden ikäistä koiruutta saa alkaa pyöräilyttämään... =) Vinkkinä vain. Meidän setterin kanssa se ei vedä vaan kulkee aina normi kaulapannassa (=O) vieressä ja hyvin nätisti. Välillä spurtataan mutta varoen kuitenkin koiran tottumusten mukaan ja niin ettei rasitu.
Kun kesätuulet puhaltavat, jo setteritkin pauhaavat. Kun kesäpellot kukoistavat niin setterit vain vilahtavat. Kun kesälomat alkavat niin setterit vain suukottavat, ja kun oma lauma koossa on niin alkaa leikki riemuton!

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Tiistaina, 06.07.2010 klo 18:56  
+
0
Haluanpa minäkin koiran kanssa pyöräillä \o/
Mutta en millään viitti, kun kaikkialla lähistöllä on vaan asvalttia, asvalttia ja asvalttia. On toki kaikenlaisia ruoholänttejä ja hiekkakenttää tms, mutta ei sillä lailla, että pääsis järkevästi pyöräilemään sinne (ja juu ei, en halua ajella pientä ympyrää samalla nurmikolla puolta tuntia :D)

Lisäks kaikki kunnon varusteet puuttuu, enkä uskalla viedä tota ihan perus pannalla ja hihnalla - se asetelma kuulostaa vähän kuuluisilta viimeisiltä sanoilta...

Mutta jos nyt noi kaks ongelmaa ratkasen ni hihhei, lähden kyllä heti ton kanssa pyöräilemään :)

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Keskiviikkona, 07.07.2010 klo 02:25  
+
0
Heitetäämpä tää kysymys tänne ketjuun kun liittyy jollain tavalla pyöräilyyn koiran kanssa. Kun käydään rotikan ja labbiksen kanssa pyörälenkeillä, tekisi mieli ottaa mukaan tuo nuorempi griffoni ohjaustankoon kiinnitettyyn koriin. Millainen kori sellaiseen tarkoitukseen paras? Ekaksi tuli mieleen sellainen oljesta tehty. Valjaista pitäisi saada vielä kiinni siihen koriin.

:mietiskel:
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 07.07.2010 klo 02:25)

_Nepa

_Nepa
Viestimäärä: 15

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Keskiviikkona, 07.07.2010 klo 19:03  
+
0
"Lisäks kaikki kunnon varusteet puuttuu, enkä uskalla viedä tota ihan perus pannalla ja hihnalla - se asetelma kuulostaa vähän kuuluisilta viimeisiltä sanoilta..."

Kröhm... riippuu miten meinaatte koiran kanssa mennä. Vetääkö koira vai kulkeeko vierellä. Meidän koira osaa kävellä ja juosta ihan nätisti pyörän vierellä EIKÄ VEDÄ. Joten mitäpä valjaat siihen vaikuttaisi kun tekee äkkipysäytyksenkin kun sanon? Ja ei kannata panta/hihna viritelmillä mennä vetämällä =O Saattaahan se toki kuulostaa hullulta ajatukselta kun pyöräilee pannan kanssa mutta kun koira osaa niin miksei...

Ja kun kovalla pohjalla mennään (en tarkota kaikkia hiekkoja) niin en ikinä juoksuta koska siitä voi kulua kynnet ja tassunpohjat. Hiekalla juostaan jos juostaan ja hiekka on pehmoista.
Kun kesätuulet puhaltavat, jo setteritkin pauhaavat. Kun kesäpellot kukoistavat niin setterit vain vilahtavat. Kun kesälomat alkavat niin setterit vain suukottavat, ja kun oma lauma koossa on niin alkaa leikki riemuton!

Paviaaninkesyttäjä

Paviaaninkesyttäjä
Viestimäärä: 139

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Keskiviikkona, 07.07.2010 klo 22:44  
+
0
Monna83: Meillä on käytössä ihan tavallinen metallinen pyöränkori, jossa on pohjalla ja vähän reunoillakin fyllinkinä pisketin oma, puuvillakankainen pyöräilytyyny (jep jep). Kori pitää ähertää fillarin etuosaan kiinni monimutkaisemmin kuin ripustuskoukuin tai mustekaloin (kuten se perinteinen kori), mutta on asennettuna tosi vakaa ja napakka. Valjaat saa keploteltua siihen myös.

Tällaista mallia meillä käytetään: http://www.q-pyora.fi/images/KORIKANTIKAS2.jpg En osaa selittää sen tarkemmin, miten kori kiinnitetään pyörään, mutta se tapahtuu sekä korin takaa että sen alta eikä koria voi napata irti mitenkään erityisen ketterästi.

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Keskiviikkona, 07.07.2010 klo 22:56  
+
0
^^ Jeps, tämä veikkopa ei varmana osaa :D Siis mun mielessä homma menee niin, että ekat 15min se jaksaa kivasti vieressä ravata, kunnes päättää mennä haistelemaan jotain jännää tien viereen. Tai vastaan tulee toinen koira. Tai ties mitä..
Ja en käyttäis siinä pantaa, koska JOS se sitte vetäis jonkun ylläripylläri-kohtauksen, niin voi tulla kovakin nykäys niskaan. Ja haluun sellasen joustavan hihnan mieluummin, en tota perus-nahkaista.
Sitten kun koira joskus tottuisi siihen pyörän vierellä jolkotteluun, niin saattaisin huomata että "erikois"varusteet onkin ihan turhia ;P

Mutta eipä me joka tapauksessa mennä nyt ennen syksyä, koska on liikaa asvalttia.. Ehkä syksyyn mennessä oon jo suunnitellun jonkun hyvän reitin, jonka varrella ois paljon hiekkatietä ja nurmikkoa.

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Keskiviikkona, 07.07.2010 klo 23:54  
+
0
^^ Hei, toi malli onkin hyvä! Mulla tuli vain matellikoreista mieleen sellainen "iso reikäinen" kori. Tuo näyttää ihan tukevalta laitokselta. Mistäköhän kannattaisi lähteä metsästämään ettei tarvitse kaikkia kauppoja kiertää? Miten sun koira/t tottui tuohon korissa oloon? Pelkäsikö alussa vai oliko alusta asti tottunut matkaaja? Tuollainen ilmestys, kuin koira pyörän korissa, aiheuttaa varmasti huvittuneisuutta vastaantulijoissa? :nauru: Luulen että meidän pikku-Erno tykkää olla pyörälenkeillä mukana kunhan sen saa vain totutettua tuohon korissa oloon. Isompaa griffonia en edes viitsi alkaa totuttaa, on niin valtavan kokoinen poika(7kg) että siinä jo saattaa vääntyä ohjaustankokin. :nauru: pienempi vain nelisen kiloa joten menee näppärästi tuollaiseen koriin.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 07.07.2010 klo 23:55)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 13
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 02:15)