Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 27.05.2010 klo 20:53

Pyöräily koiran kanssa

Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 13

rutturock

rutturock
Viestimäärä: 100

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Torstaina, 28.06.2012 klo 12:05  
+
0
^ Rähisijän laittaisin ehdottomasti jollain muullakin tavalla kiinni. Niin, että ois esimerkiksi itsessäsi vetovyössä kiinni taikka satulatolpassa. Lisäksi vois sitten olla halutettas toinen hihna, joka on kädessäsi ja jolla pystyt antamaan ohjeita. Meillä koira on tällä hetkellä kiinni satulatolpassa ja nykäykset ei tunnu missään, sillä pyörän ja pyöräilijän painopiste on juurikin siinä. Joustava hihnakin on ihan pop.

Joka tapauksessa iso koira ja hihna kädessä kuulostaa kovin hasardilta. Siinä on pian itse turvallaan ojassa ja koira vapaana, jos jotain vähänkin yllättävää käy (koira päättää pysähtyä, nykäsee sivulle oravan perään tai itse vaan jotain sählää).
lk saksanseisoja 2010

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Torstaina, 28.06.2012 klo 12:50  
+
0
^vastattu, eli ostettu antenni :)

Liinuska

Liinuska
Viestimäärä: 1312

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Torstaina, 28.06.2012 klo 13:15  
+
0
Miten musta tuntuu pelottavalta ajatukselta sitoa toi koira kiinni pyörään :D Hui.. Voishan sitä tietty testata jos laittais valjaat päälle ja se kiinni siihe satulatolppaan ja kuonopantaan toinen hihna jolla sitten ohjaa.. Vai onkoha jo liikaa remeliä :D

Kaikki on kokeilemisen arvoisia ;D Pitäsköhä hommata pyöräilykypärä kenties? Ois tossa tuo ratsastuskypälä...
Malinois narttu RP Stara s. 9.9.2014 "Tara"

Rottweiler uros Roni s. 1.2.2011 - 1.12.2014

rutturock

rutturock
Viestimäärä: 100

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Torstaina, 28.06.2012 klo 14:10  
+
0
^ Joo sama ennakkofiilis mullakin oli siitä, että sitoisin koiran kiinni pyörään. Mutta oikeasti se on paljon turvallisemman tuntoistakin, kun koira ei oo kiinni sun kädessä. Se käsi on kuitenkin ihan hyödyllinen ohjaamisessa :) Lisäksi, kun kiinnitys on satulapenkin kohdalla ja hihna tarpeeksi lyhyt, niin koira ei pääse myöskään kiilaamaan eturenkaan alle. Jos sulla on esim. joustopalaa laittaa siihen hihnaan vaimentamaan nykäisyjä, niin hyödynnä sitä. Ei noita vermeitä voi mun mielestä olla liikaa.. parempi aluksi kunnon varmistukset ja mahdollisesti vähentää sitten, jos/kun luotat enemmän teidän pyöräily- ja ohitustaitoihin. Eli hyvältä kuulostaa toi valjailla satulatolppaan ja kuoniksella käteen -ajatus.

Ja kypärä päähän ehdottomasti! :) Eikä pyöräilyhanskatkaan ole mikään huono idea.
lk saksanseisoja 2010

Liinuska

Liinuska
Viestimäärä: 1312

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Torstaina, 28.06.2012 klo 16:28  
+
0
Hanskat onkin.. Taidanki tänään kokeilla koirapyöräänkiinni-konseptia jos noi valjaat sille mahtuu :D
Malinois narttu RP Stara s. 9.9.2014 "Tara"

Rottweiler uros Roni s. 1.2.2011 - 1.12.2014

Eldarwen

Eldarwen
Viestimäärä: 2007

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Torstaina, 28.06.2012 klo 22:10  
+
0
Liinuska: Mulla on n. 40-41kg uroslabbis jonka kanssa ohitukset on tuskaa. Aiemmin koska kaikkia rakastettiin, mutta nykyään rähinän takia. Pyöräillessä tosin koira keskittyy siihen vauhtiin ja juoksemiseen eikä pahemmin edes reagoi vastaantuleviin. Kerran oon lentäny sarvien yli mutta se on toinen tarina, eikä johtunu mun koirasta.

Mulla on aina sellanen.. hihnaviritys. :nauru: Eka kiedon hihnan ohjaustangon ympärille (siihen kohtaan josta pidän kiinni), ja sitten vielä käteen kiedon. Eli jos koira vetää niin ei purista mun kättä ilkeesti ja pysyy hyvin kiinni. Sitten varmaan mietit että mitäs sitten kun se koira vetäsee eri suuntaan? No ei yhtään mitään. Jostain syystä ton suunnanvaihdot ja muut tuntuu yllättävän pieniltä nykäsyiltä ja parin nykäsyn jälkeen se oppikin että jaa, ei kannata.
(Viestiä on muokattu torstaina, 28.06.2012 klo 22:11)

Liinuska

Liinuska
Viestimäärä: 1312

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Perjantaina, 29.06.2012 klo 19:31  
+
0
Kääk, pahin pianajaiseni olis lentää pyörällä asfaltille-> Roni pääsisi irti-> katastrofi :D

Jotenkin ajatus koiran sitomisesta siihen pyörään tuntuu hrjalta.. Ellei sido sitten niin että se pyörään sidottu hihna menee kuonopantaan, jollon Roni ei saa voimaa siihen vetämiseen jos se kiskasee jonnekin..
Malinois narttu RP Stara s. 9.9.2014 "Tara"

Rottweiler uros Roni s. 1.2.2011 - 1.12.2014

innoico

innoico
Viestimäärä: 20

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Lauantaina, 30.06.2012 klo 23:45  
+
0
Hui, en uskailtais sitoa pyörään edes meidän cottonia vaikka se niin pieni onkin. :eek: Pidän hihnaa kädessä, se tuntuu jotenkin turvallisemmalta, kun pystyy hallita koiran sillo hyvin.

Onko teillä niitä pyöräilytaluttimia? Onko ne hyviä? Semmosen vois hankkia! :nauru:
- Cotton de Tulear poika Veeti -

rutturock

rutturock
Viestimäärä: 100

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Maanantaina, 02.07.2012 klo 00:26  
+
0
^ Eikös pyöräilytaluttimeen juurikin laiteta koira kiinni, eli silloinhan koira on kiinni pyörässä ;-) Jos siis springerin tyyppistä tarkoitat pyöräilytaluttimella.

Koiran kiinnittäminen pyörään/springeriin valjaiden kautta ei mitenkään poissulje sitä, etteikö ensisijaisena hallintakeinona voisi olla kädestä pantaan menevä hihna. Kiinnitys pyörään vain varmistaa, ettei koira pääse yllättävässä tilanteessa vahingoittamaan itseään tai muita tai karkaamaan. Pienen kanssa pyöräily on toki huolettomampaa, kun vetomassa on niin paljon pienempi, mutta voi niitä vahinkoja silti sattua. Ja isokaan pyörään kiinnittetty koira ei pyöräilijällä varustettua menopeliä vetäise ojaan, kun kiinnitys on painopisteen alla.. jos siis sellainen skenaario mietityttää. Eikä kiinnitys tietenkään kuulu olla mikään tuplaumpisolmu vaan nopeasti irroitettavissa oleva.
lk saksanseisoja 2010

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Maanantaina, 02.07.2012 klo 12:19  
+
0
Mitenkäs, meneekö koira ihan jumiin ku se vetää pyörää vähän vinossa? Varusteina on huskyvaljaat, joustonaru ja vetovyö. Koira hakeutuu automaattisesti oikeaan reunaan nurtsille juoksemaan, mutta myös pururuadalla menee mieluusti hiukan pyörän sivulla. Edessä ollessaankin näyttää vähän vänkyrältä. Pää on kiertyneenä oikealle ja lantio samoin. Tänä vuonna oon vedättänyt tota tosi vähän, mutta askarruttaa kumminkin.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Eldarwen

Eldarwen
Viestimäärä: 2007

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Maanantaina, 02.07.2012 klo 20:21  
+
0
Jep, kuten sanottua, yllättävän pieninä nykäyksinä noi isonkin koiran vetäsyt tuntuu. Ja mulla on koira vielä ohjaustangossa kiinni joka ei ehkä oo se kaikista fiksuin paikka. Mutta ei tuo kyllä mua kumoon saa vetäsyillään. Ja voimaa sillä riittää.

Onhan meillä pari vahinkoa käynyt, mutta ne tosiaan ei oo omasta koirasta johtuneet ja pienellä ollaan päästy. Ja me pyöräillään paljon. :hymy:

innoico

innoico
Viestimäärä: 20

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Maanantaina, 02.07.2012 klo 20:35  
+
0
Joo, just sellasta tarkoitan rutturock :wink: Mutta se tuntuu ihan erinlaiselta ajatukselta että sitooko normi taluttimen pyörään vain ihan siihen tarkoitetun välineen missä koira on kiinni.
- Cotton de Tulear poika Veeti -

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Maanantaina, 02.07.2012 klo 20:54  
+
0
Mulla on 20kg koira valjaiden kera n.120cm hihna pujotettuna ranteeseen. Välillä vähän vetaisee, mutta käsi irtoaa tällöin pyörästä, joten vetoa pyörään ei tule. Jokunen kilometri meillä on kertynyt ja ainakin toiminut.

//Tarkennettu typerää sanamuotoa.
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀
(Viestiä on muokattu maanantaina, 02.07.2012 klo 22:38)

Badibadi

Badibadi
Viestimäärä: 92

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Maanantaina, 02.07.2012 klo 21:33  
+
0
Mustakin ajatus pyörään sitomisesta on aina tuntunut oudolta/pelottavalta.. Itteni mielestä on paljon helpompaa pitää vain hihnoja kädessä siinä saan samalla itse hallittua koiran/koirat ja annettua tarpeen vaatiessa pidempää hihnaa ja myöskin tietty lyhyempää ja tämä tekniikka on toiminut 3 koiran kanssa pyöräilessä mainiosti, isompi juoksee toisella puolella ja pienemmät toisella, isommalle pistän hihnan lenkin käteen ja pidän kädessä ja pienempien hihnat ovat käden ja ohjaustangon välissä. Ikinä ei ainakaan vielä olla noiden kanssa polkiessa kaaduttu *täytyykin koputtaa puuta * :D
Kääpiöpinseri Badiman eli Pommi synt. 2009
Sekarotuinen Bolonka mix Lilo synt.2010
Sekarotuinen Dobberi/Rotikka/Dalmatialainen Ninja synt.2011

Eldarwen

Eldarwen
Viestimäärä: 2007

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Tiistaina, 03.07.2012 klo 01:36  
+
0
Mä taas sidon koiran pyörään kiinni juurikin siksi, että jos pidän vaan kädessä niin varmana lennän pyörän selästä jos tuo kiskasee. Ekalla kerralla pidin vaan hihnasta kiinni, juoksi orava tien yli ja tuloksena oli minä ojassa mahaliukua koiran perässä. :nauru: Jos taas sidon koiran pyörään kiinni, kiskasuja ei juurikaan tunne. Tolla vanhemmalla on yksinkertasesti liikaa voimaa.

Yhden kerran oon sarvien yli lentäny ja se oli joskus kun mentiin aika lujaa vauhtia ja joku rouva päästi fifinsä mun koiran perään kiinni. Flexillä tietty. Oma koira pelästy sitä ihan julmetusti ja heitti mahalleen maahan. Oma vika kun mentiin niin lujaa, mutta kyllä ärsytti kyseinen naishenkilö kun vielä lähti paikalta sanomatta sanaakaan.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 03.07.2012 klo 01:47)

Zorom

Zorom
Viestimäärä: 36

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Tiistaina, 03.07.2012 klo 07:45  
+
0
Mekin ollaan tuon vanhemman (15kg) kanssa pyöräilty fyssarin suosituksesta viikottain. Meillä tekniikka on se, että koira on yleensä hihnassa ja hihna mulla löysästi kädessä. Eli jos koira päättää yhtäkkiä nykästä tai esim. pysähtyä hihna tippuu maahan. Meillä tosin ei ole sitä pelkoa, että koira karkaisi. Välillä mennään vapaana jos vain paikka on sopiva, mutta silloin on ongelmana se, että koira tuppaa jäädä haistelemaan nurkkia...

Badibadi

Badibadi
Viestimäärä: 92

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Tiistaina, 03.07.2012 klo 10:52  
+
0
Joo meilläkin noi koirat on kyllä sellasia että ihan huoletta voi sen hihnan tiputtaa kädestä jos tulee sellanen tilanne, esim jos huomaan että jollain vois olla hätä nii päästän hihnasta irti ja sitten pysähdyn noukkimaan sen :) En tiedä miten rähisijän kanssa toimisin mutta luultavasti polkisin tilanteissa missä koira normaalisti rähisee niin kovempaa jolloin koiran on pakko keskittyä juoksemaan "täysiä". Meillä noi kaikki oikeestaan keskittyy vaan siihen juoksemiseen eikä muuhun, vaikka Pommi kävely lenkeillä on välillä sellanen että rupeaa jtn uhoamaan mutta pyöräilessä ei reagoi mitenkään mutta sekin nyt on tietenkin pikkasen eriasia kun jytky rotikka :D
Kääpiöpinseri Badiman eli Pommi synt. 2009
Sekarotuinen Bolonka mix Lilo synt.2010
Sekarotuinen Dobberi/Rotikka/Dalmatialainen Ninja synt.2011

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Keskiviikkona, 04.07.2012 klo 11:06  
+
0
Mites pienen (3,2kg) koiran saisi helpoiten pyörään? Löysin pari mallia koreja, tämä ja tämä, onko kellään kokemuksia tai onko vielä muunlaisia? Tuo toinen taisi olla peräti 7kg painoiselle ja meille riittäisi kuitenkin reippaasti pienempikin.

Cressie

Cressie
Viestimäärä: 319

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Torstaina, 05.07.2012 klo 13:25  
+
0
Olen miettin nyt josko jossain vaiheessa aloittaisi Troiluksen kanssa pyöräilyn. Kuinka lyhyellä/pitkällä matkalla kannattaisi aloittaa harjoittelu? Nyt Troilus käy hölkkäämässä miehen kanssa pari kertaa viikossa sellaisen viisi kilsaa. Vauhti ei ole hurjaa, mutta Troi on aika naatti sen jälkeen. Varsinkaan kun ei ole tottunut siihen vielä. :)

Onko springer hyvä? Troilushan jonkin verran paimentaa ja voi yrittää kääntyä taakse katsomaan tai sitten yhtäkkiä jolkottaa eteen. Pitääkö springer koiran niin, että se ei pysty tekemään mitään yhtäkkisiä käännöksiä tms. Mitäs jos koira vetääkin liinat kiinni ilman varoitusta? Olenko sairaalassa sen jälkeen? :D
Bordercollie Troilus 28.11.2010
Beauceron Jago 6.6.2014
blogi

rutturock

rutturock
Viestimäärä: 100

VS: PYöRäILY KOIRAN KANSSA - Lauantaina, 07.07.2012 klo 22:50  
+
0
Kyllähän se Springer nimenomaan pitää koiran sellaisessa kohdassa, ettei pääse kiilaamaan renkaiden eteen. Ja vaikka yli 30-kilonen koira yrittäis vetää vauhdista liinat kiinni, niin ei siitä kyllä pyörä kuin seinään pysähdy.. tulee huomattavasti raskaammaksi polkea vain :D Suht pehmeä pysähdys siis vaan seuraa. Springeri/joustohihna vaimentaa kyllä kaikenlaisia nykäyksiä tehokkaasti.
lk saksanseisoja 2010

  Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 13
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545689
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään9
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 16:45)