Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 21:13

Rally-toko

Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 33

esss`

esss`
Viestimäärä: 127

VS: RALLY-TOKO - Maanantaina, 14.01.2013 klo 13:19  
+
0
Aa, aivan! Havainnollisti hyvin mikä tarkoitus on! Kiitoksia kovasti! :)
2x Jackrusselinterrieri

Muistoissa
1x saksanpaimenkoira
1x sileäkarvainen noutaja

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: RALLY-TOKO - Lauantaina, 26.01.2013 klo 19:22  
+
0
Oli tänään rally-tokon jatkokurssin eka kerta. Hauhau ja väyväy niinkuin oletinkin, mutta vikalla kerralla tehtiin jo aika paljon ihan hiljaa. Kyllä tämä tästä. Eteentulos pitää treenata paljon. Toistaiseksi AVO-luokan kylteissä ei tullut sellaisia, jotka tuntuisivat mahdottomilta ja joita ei voisi järkeillä jo osattujen kautta. Paitsi seisominen on aina ollut hankalaa, kun istuminen on niin paljon helpompi/vahvempi.

Yllättynyt olin kurssin toteutuksesta; aika vähän mitään henk. koht. palautetta/ohjeistusta saatiin.. Mutta saattahan se muuttua jatkossa. Toisaalta meidän ongelmat ovat nyt niin ilmeisiä, että mitäpä niistä mitään sanomaankaan, kuulen/huomaan kyllä itsekin. Kontakti kuntoon ja suu kiinni on nyt ensimmäinen tavoite meille. Kivaa, kun on oikeat kyltit ja oikeasti suunniteltu rata.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

lunahauva

lunahauva
Viestimäärä: 309

VS: RALLY-TOKO - Tiistaina, 29.01.2013 klo 13:12  
+
0
Kuukausi ollaan nyt harrastettu ja ekaa kertaa otettiin treeneistä videoo viime lauantaina. Huomaa kyllä että mä ensinnäkin ohjaan ihan hirveästi käsilläni tota koiraa (tulee varmaan tuolta agilityn puolelta :D) Ja mun koira on tosi vino välillä. Noh ehkä siitä joskus tulee vielä rally-toko koira.. :D

Treenirata
kääpiöpinseri Betty
dalmatiankoira Mersu

Bettyn ja Mersun matkassa

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: RALLY-TOKO - Tiistaina, 05.02.2013 klo 13:13  
+
0

naukunen kirjoitti:

^ Tässä meidän versio avoimen luokan 360 vasemmalle. Alokasluokassa riittää että kierrätte koiran kanssa loivasti ympyrän vasemmalle, eli ohjaaja saa myös liikkua kaarta.



Miten opetit tämän? Meillä on kaikki peruutushommelit vähän hakusessa, vaikka uskoisin H:n hahmottavan takakinttujaan ihan hyvin. Vaatisi erillistä treeniä kyllä.

Sitten muuta:

Toinen kurssikerta oli parempi, saatiin vinkkejäkin ja ohjaaja katsoi kaikkien suoritukset. Kuulemma Helmi alkaa nuuskia, kun lakkaan puhumasta. Nyt pitää myös pitää tsempata niin, että kyltit tulisi suoritettua oikealla kohdalla. Ja pitäisi tehdä lyhyitä, muutaman kyltin pätkiä. (Ai, miten niin se ei voi jaksaa tehdä 15 kylttiä heti... Oon vähän tyhmä.) TamSK:n tallilla pitäisi nykyään olla kylttitelineet, täytyy ottaa asiaksi maaliskuussa käydä välillä treenaamassa pelkkää rallya. Samalla saadaan harjoiteltua "patoamista": haukkumiseksi menee niin helpoksi meidän tekeminen.. Nyt kyllä vaikeni jo paremmin perusasennossa ja saatiin aika monta kylttiä suoritettua ihan hiljaa. Rauhoittumistreeniä meille siis tämä, näissä treeneissä on hyvin aikaa viedä koira pois, jos alkaa komentelemaan. Agissa menee sitten ihan pipariksi tämä homma. Voikohan se oppia erottamaan nämä kaksi lajia?
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: RALLY-TOKO - Tiistaina, 05.02.2013 klo 14:13  
+
0
^ Mä opetin ton 360 vasemmalle ihan vaan siten, että koiran tuli hakeutua aina uudestaan perusasentoon. Itse asiassa toi tuli kuvioihin, kun perusasentoa ylipäätään harjoiteltiin joskus silloin pikkuisena. Jotkut opettaa ton pienen ympyrän kautta, mutta meille kävi toi eka metodi hyvin, koska sitä oli pienestä asti harjoteltu, vähän helpommilla kriteereillä tosin, ja perusasentoon hakeutuminen on aina ollut tuolla vahva.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: RALLY-TOKO - Tiistaina, 05.02.2013 klo 14:24  
+
0
lintuja, opetin kanssa perusasennon kautta eli kun koira oli perusasennossa, astuin pienen askeleen viistoon taaksepäin niin, että varpaat osoittivat koiraa kohti ja kutsuin uudestaan perusasentoon. Alkuun palkkasin ihan pienimmästäkin nytkähdyksestä oikeaan suuntaan, ja siinä mielessä tekniikka oli huono kun ennen tiettyä paikkaa tarkoittanut käsky saikin väliaikaisesti eri merkityksen, kun edes sinnepäin-suorituksella sai palkan. Pikkuhiljaa sitten vaan astuin pidemmän askeleen ja aina enemmän viistoon, ja lisäsin mukaan vaatimuksen että koira oikeasti nousee sieltä maasta eikä vaan vedätä takalistoaan mukana (tuossa videolla meinaa mennä vähän matalaksi, ollaan nykyään parempia!).

lintuja kirjoitti:

Nyt pitää myös pitää tsempata niin, että kyltit tulisi suoritettua oikealla kohdalla.


Tää oli mustakin muuten ihan hirvittävän vaikea juttu muistaa kun tehtiin rataa ensimmäiset pari kuukautta. Onneksi kisoissa sallivat ihan reilun tilanoton näillä kylteille joissa koiran pitää mahtua kulkemaan ohjaajan ja kyltin välistä.

Meidän rallit on olleet vähän jäissä, oon kuskannut meidän rallivuorolle nyt tuota penskaa kun sille tekee niin hyvää vaan istua ja katsella kun muut tekee. Mökön kanssa ollaan lähdetty nyt rakentamaan kontaktia uudestaan ihan step-by-step (voin vain ihmetellä että millä me ollaan se 90 pistettä joulukuussa haalittua kun tuota touhua katsoo videolta) enkä oo viitsinyt alkaa ahnehtimaan ja tekemään täyspitkää rallirataa. Ongelmia kun ei niillä varsinaisilla kylteillä ole, siirtymät vaan falskaa kun koira irtoaa jalasta. Aprillipäivänä on mulle mieluisa tuomari yksissä kisoissa, niin ajattelin että haetaan (tai ainakin yritetään hakea) se RTK2 sieltä sitten.
Rise to reset the world.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 05.02.2013 klo 14:31)

NiiNu

NiiNu
Viestimäärä: 1727

VS: RALLY-TOKO - Torstaina, 14.02.2013 klo 09:53  
+
0
Minkä verran teillä on koirat valmiiksi osanneet juttuja, kun olette aloittaneet Rally-tokon? Mä ilmotin meidät Hertan kanssa maaliskuun lopussa alkavalle 4 kerran alkeiskurssille ja odotan ihan innoissani, että pääsen taas ohjatusti puuhailemaan tuon kanssa jotain, kun se selkeästi siitä tykkää :) Hertalla on ikää 10kk kun tuo kurssi alkaa, ja me ei vielä perus arkitottelevaisuus juttuja kummempaa olla reenailtu. Tietenkin tuonne kurssille mennään sitä varten, että opitaan, mutta lähinnä mietin, olisiko jotain sellaisia juttuja, jotka helpottaa asioita siellä alkeiskurssilla, että minkä osaamisesta on apua ja hyötyä?
Shelttityttö Hertta, s. 05/2012

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: RALLY-TOKO - Torstaina, 14.02.2013 klo 10:36  
+
0
Koiran olisi hyvä osata tulla perusasentoon, seurata jossakin määrin, mennä maahan sivulla sekä odottaa pyydettäessä ja kestää ohjaajan liikkuminen tänä aikana. Näillä pääsee jo pitkälle, mutta ei se niin vakavaa ole jos se perusasento vielä hakee tai koira ei malttaisi aina odottaa, siinähän se vahvistuu sitten. Mä aloitin reilun vuotiaan koiran kanssa jonka kanssa oli harrastettu puolivakavasti tokoa, mutta kaikki eteentulot ja kiertämiset yms. uudet liikkeet opeteltiin tietty kurssin yhteydessä.
Rise to reset the world.

Elinan

Elinan
Viestimäärä: 2

VS: RALLY-TOKO - Perjantaina, 15.02.2013 klo 21:03  
+
0
Meillä alkeiskurssille rally-tokossa mentiin, koiran ollessa reilu 1 v muistaakseni? Ennen sitä oltiin käyty joitain perustottelevaisuuskursseja. Noh, ainakin Tico osasi istua, mennä maahan käsimerkillä, olla pieniä eriä paikallaan. Niillä tosiaan pääsee jo aika pitkälle.

Meillä on käännökset kehittyneet mun mielestä tosi hyvin tän 1,5 vuoden aikana. Ennen tein esim. 360 astetta vasempaan, niin että koirakin teki isoa kaarta. Nyt on aikojen saatossa saatu se aika tiiviiksi, jes.

Äh, me ollaan otettu sekä oikealla että vasemmalla puolella seuraamitsta. Olen tehnyt virheen, ja palkannut melkeinpä aina oikeasti kädestä, ja nyt vasta vähän aikaa sitten välähti, että miksiköhän koira seuraa paremmin oikealla puolella!?!
Cavalier kingcharlesinspaniel Tico.

appenzelli

appenzelli
Viestimäärä: 277

VS: RALLY-TOKO - Keskiviikkona, 03.04.2013 klo 18:27  
+
0
Meillä on alkanut rallytokon alkeiskurssi, kaksi kertaa nyt takana. Kovin tuntuu omalta laji ja koirakin on innoissaan, mikäs sen parempaa! Vähän kyllä hirvittää että miten me muka ikinä opitaan kaikki tarvittava, mutta toisaalta jos ei opita niin ei kai se nyt niin vakavaa ole.

Miten kauan te muuten pidätte koiraa makaamassa siinä kyltillä, missä koira ensin istuu sivulle, menee maahan ja siitä suoraan jatketaan eteenpäin? Ja onko noilla kylteillä jotain fiksuja nimiä, vai selostaako ihmiset oikeesti aina tehtävän kulun että tiedetään mistä kyltistä on puhe..?

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: RALLY-TOKO - Keskiviikkona, 03.04.2013 klo 19:28  
+
0

appenzelli kirjoitti:

Miten kauan te muuten pidätte koiraa makaamassa siinä kyltillä, missä koira ensin istuu sivulle, menee maahan ja siitä suoraan jatketaan eteenpäin?


Sen verran että koiran kyynärät osuvat reilusti maahan ja sitten jatketaan, ei se mikään paikkamakuu ole kuitenkaan. Sekunnin pari. Ja eipä noilla kylteillä mitään virallisia nimiä ole, paljon niistä näkyvät foorumeilla puhuvan numeroilla ja lyhyillä selityksillä.
Rise to reset the world.

appenzelli

appenzelli
Viestimäärä: 277

VS: RALLY-TOKO - Keskiviikkona, 03.04.2013 klo 20:02  
+
0
Jees kiitos vastauksesta naukunen :)

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: RALLY-TOKO - Tiistaina, 09.04.2013 klo 21:41  
+
0
Jaaha, opittiin viimein käännös vasempaan. Ei tullut mitään perusasennon kautta opettamisesta, kun meidän koko perusasento on nyt niin kakka (H hyppii ja temmeltää..Hups..), mutta namilla houkuttelemalla ja naksuttimella merkkaamalla opittiin sitten kuitenkin. Nyt pyöritään kuin karuselli ja tyyppi on mielissään. Helmistä kivoja temppuja ovat pujottelu, jalkojen välissä eestaas kävely ja nyt tämä kääntyminen. Ja tassujen nostelut. Kaikki muu sitten - pyh. :P

Vartti siihen sitten lopulta meni, kun viimein ryhdyin puuhaan. Fiksu rakki. Vielä kun saisi perusasentoon hakeutumisen ja seuraamisen taas kuntoon eli kaikki neljä tassua pysymään maassa. Ollaankin nyt treenailtu liikkeelle lähtemistä, kun meinaa lähteä sormet, kun kaveri on aika intopinkeä ja super ahne.. Back to basics, ei taideta osallistua vielä tässä kuussa kisoihin. Mutta ei se mitään, onhan tässä aikaa. Olisipa vaan aikaa treenaillakin joskus.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: RALLY-TOKO - Torstaina, 09.05.2013 klo 13:00  
+
0
Tuore uutinen lajin virallistumisesta.

Mä vähän pelkäsin että siinä käy just noin, ainoastaan koiran kilpailuluokka säilyy mutta tulokset joutuu tekemään uusiksi jos haluaa virallistaa koularit. Sekarotuisille ei KoiraNettiin nyt siirry muutenkaan mitään joten itse ajattelin että kun nyt kesällä ähelletään se viimeinen avoimen luokan tulos niin koira on mulle RTK2 ja that's it. No eipä siinä, tuskin tulee enää voittajassa startattua muutenkaan.
Rise to reset the world.

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: RALLY-TOKO - Perjantaina, 10.05.2013 klo 09:09  
+
0
Me käytiin eilen tepsuttelemassa vikat alokaskisat: 100/100 ja 96/100 (Helmille 100/100, ihan oli mun virheitä nämä -4). Ei haukkunut ja oli muutenkin tosi kiva. Kyllä tässä vuosi edellisestä startista (70/100) vierähtikin. Kohti AVOa siis. Nämä radat eivät koiran osalta paljon paremmin olisi voineet mennä. Ohjaaja vaan ei oikein tajunnut, mistä välistä pujotellaan ja jouduttiin uusimaan pujottelu siksi.

Hauska homma, meillä sujuu rally-toko, kun agility on karseeta ja laiskaa. Täytyisi löytää jonkinlainen tasapaino näiden välille. Tosin jos vanhat merkit paikkansa pitää, kisataan joskus ensi kesänä seuraavan kerran.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: RALLY-TOKO - Perjantaina, 10.05.2013 klo 10:04  
+
0
Hups, ilmoitin mut ja Sumun rallytokon jatkokurssille. Ei olla käyty alkeitakaan, mutta kouluttaja sanoi, että voi tulla suoraan jatkokurssille, jos on tokotaustaa, joten toivottavasti ei olla ihan pihalla. Täytynee ainakin perehtyä noihin kyltteihin ja sääntöihin vähän etukäteen.

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: RALLY-TOKO - Perjantaina, 10.05.2013 klo 13:24  
+
0
Hyvin siellä pärjäätte. Ainut ongelma voi tulla siitä, että tokossa tiukasti on opeteltu asiat yhdellä tavalla (esim. sivulle tulot) ja rallyssa on erilaisia. Tai näin erään toko-ystäväni avautumisesta ymmärsin. :) Mutta terävä bortsu oppii varmasti useita käskyjä ja tilanteita ongelmitta.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: RALLY-TOKO - Perjantaina, 10.05.2013 klo 13:43  
+
0
Mulla kilpailee sama koira kummassakin lajissa enkä mä ole kokenut sitä missään vaiheessa ongelmaksi. Rally-tokolla oli itseasiassa helppo hioa mm. käännöksiä kun toistoja tulee niin paljon lyhyellä aikavälillä. Jos koira hallitsee tokon alokasluokan niin rallyn alokasluokka on melkein siinä, ainut vaikeus on ohjaajalla jonka täytyy sisäistää laji. Mitä nyt kylttejä palauttelin mieleen niin tosiaan toi sivulta eteen asettuminen ja siitä sivulle palaaminen esimerkiksi oikealta on tietysti sellaisia mitä ei ehkä muuten ole tullut harjoitelleeksi.
Rise to reset the world.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: RALLY-TOKO - Perjantaina, 10.05.2013 klo 14:52  
+
0
Äkkiseltään katsottuna suurin osa alokasluokan kylteistä pitäisi sujua jo tältä pohjalta. Edestä oikean kautta takaa kiertäen liikkeet on ainoita, joiden palasia ei ole tehty lainkaan. Onneksi mulla on toinenkin koira, jonka kanssa ei kisata tokossa, eli jos näyttää siltä, että sekoittaa liikaa koiraa, niin sitten vaihdan koiraa :nauru:

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: RALLY-TOKO - Sunnuntaina, 12.05.2013 klo 21:27  
+
0
Kokeiltiin Helmin kanssa listasta AVO:n uudet kyltit. Seisomista on treenattava paljon ja ohjaaja voisi opetella kääntymään paikallaan. Muuten kisoihin ehkä kehtaisi mennä, jos homma sujuu näin ulkonakin - vai mitä sanotte? No, hyppyä ja houkutusta olisi hyvä testailla kanssa. Siihen vaan tarvitaan vähän paremmat tilat.

Video
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

  Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 33
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265839
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 08:00)