Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 16.12.2010 klo 09:02

Sienikoiran ym hajutunnistuksen koulutus

Siirry sivulle: 1 2

Lifo

Lifo
Viestimäärä: 231

SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Torstaina, 16.12.2010 klo 09:02  
+
0
Heipsan! En löytänyt haullaa vastaavaa ketjua mutta saa toki siirtää jos semmonen jo on! :)

Aihe koskee siis sienikoirien kouluttamista, onko kukaan ryhtynyt moiseen? Mä oon nyt hetken sitä tässä miettiny, tosin koska en sienestä, eikä niitä täältä kaupungista löydykkään helpolla, ajattelin jotain maustetta alkaa harjoitella, mutta samalla periaatteella. Ihan aktivointimielessä tätä lähdetään harjoittelemaan, koska en sienten lisäksi keksinyt mitään minkä haistamista voisi hyödyntää elävässä elämässä.

Kovin vähän tuntuu netistä löytyvän artikkeleita, tämä on yksi hyvä minkä löysin. Kursseja tuntuu kyllä monikin koirakoulu tarjoavan mutta ei riitä budjetti sellasisille.

Onko siis jollain vinkkejä aloittelijalle, tai onko joku muu aloittelemassa samansuuntaista operaatiota jotta saataisiin ajatuksenvaihto käyntiin? :) Ai niin, mausteeksi olen ajatellut kanelia, miltä kuulostaa? Se tuoksuu, mutta ei mielestäni liikaa, se ei ole käytössä jokapäivä keittiössä, sitä on helppo saada. Vai olisiko joku yrtti parempi?
Täytyy kävellä ennenkuin voi juosta - lentämisestä puhumattakaan.

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Torstaina, 16.12.2010 klo 10:31  
+
0
Meillä oli rotuyhdistyksen aluetoiminnassa loppukesästä hajuerottelukurssi, tarkoituksena oli oppia kanttarellien etsintää. Kurssilla käytettiin viittä läpinäkymätöntä purkkia, joiden kansissa oli reikiä. Aloitettiin siten, että yhteen purkkiin laitettiin sieniä ja purkki lattialle. Sitten, kun koira meni katsomaan purkkia, niin naksu ja palkka. Tätä toistettiin paljonpaljonpaljon, että koira varmasti ehdollistui hajuun. Vähitellen otettiin mukaan ilmaisu (esim. maahanmeno), eli kun koira meni purkille, niin siltä pyydettiin haluttu ilmaisu, sitten naksu ja palkka. Ja selvyyden vuoksi vielä, että noita purkkeja käytettiin nimenomaan sen takia, että koira ehdollistuisi hajuun eikä etsisi näöllä (niitä jotain ihan kanttarellin näköisiä sieniähän on).

Kun koira oli ehdollistunut hajuun, otettiin mukaan toinen purkki. Koiran piti nyt tietenkin pystyä erottelemaan, kummassa purkissa kanttarelli on ja ilmaisemaan se, tästä taas naksu ja nami. Jos koira ilmaisi väärän purkin, oikea purkki otettiin heti pois ja palautettiin paikalleen vasta, kun koira luopui väärän purkin ilmaisemisesta, jolloin koira sai taas uuden mahdollisuuden ilmaista oikea purkki. Ja sitten vaan treeniä ja mukaan kolmas, neljäs ja lopulta se viideskin purkki. Loppujen lopuksi edettiin siihen, että purkkia piilotettiin, koira etsi ja ilmaisi sen ja viimeiseksi sitten piilotettiin pelkkiä kantterelleja. Kouluttajan mukaan joillakin koirilla purkkia joutuu häivyttämään, mutta meidän kurssilla kaikki koirat ehdollistuivat hajuun niin vahvasti, että ne ilmaisivat sienet ilman purkkiakin ihan heti.

Kouluttajan neuvona oli treenata noin 2 minuuttia kerrallaan, jotta koira pysyy virkeänä. Tein itse kurssin aikana 3*2 min sarjoja kolme tai neljä kertaa päivässä ja koira oppi tosi nopeasti - kahdessa minuutissa ehtii tosi paljon! En ole myöskään mikään sienestäjä emmekä ole kanttarelleilla kurssin jälkeen treenanneet yhtään, mutta olen opettanut erottamaan muita hajuja. Tällä hetkellä purkissa on piparminttuteetä. Tosi hyvää aivojumppaa koiralle ja varmasti monelle koiralle myös mieluisaa puuhaa!

Muoks. Ja on tosiaan hyvä idea opettaa joku ns. hyödytön haju ennen, kuin opettaa noita sieniä. Ensimmäisen hajun opettaminen on tietysti aina vaikeinta. Kouluttaja nauroi, että kukaan ei tule hajuerottelukurssille, mutta kanttarellikurssille kyllä! :lallati:
tarupi Hippu (9/2009)
(Viestiä on muokattu torstaina, 16.12.2010 klo 10:32)

tarun

tarun
Viestimäärä: 900

VS: SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Torstaina, 16.12.2010 klo 11:12  
+
0
Kuulostaa ihan huipulta. Olenkin miettinyt, että mitähän tuon koiran kanssa alkaisi harrastaa, kun se tuosta vähän kasvaa. Onkohan Tampereen seudulla järjestetty tämmöisiä hajuerottelukursseja?

Itse en sieniä syö, mutta avokki ois varmaan onnessaan jos sais tuon koiran ettimään kanttarelleja metästä :hymy: Ja tietenkin koira sais nenälleen tekemistä.
Carlos, sekarotuinen, s. 14.9.2010

Lifo

Lifo
Viestimäärä: 231

VS: SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Torstaina, 16.12.2010 klo 11:57  
+
0
Kiitos Mikene vinkeistä! esityisesti tuo lyhyt aika pitää muistaa (tässäkin) kouluttamisessa.

Mites muuten käskysana? Missä kohtaa se kannattaa liittää mukaan ja pitäisikö opettaa esim. "etsi *mauste*"? Ajattelin että jos myöhemmin opettaa useampia hajuja, niin olisko tuo "etsi" se pääsana ja aina mausteen nimi tarkentava mitä pitikään etsiä? Oppiiko koira edes tuollaista ketjua vai kannattaako sanoa pelkkä mauste (lyhyempi ja selkeämpi).

Ja tuossa piilotteluvaiheessa, onko noita tyhjiäkin purkkeja piiloteltu asuntoon vai vaan se missä hajua on?

Tampereellakin järjestetään, Rottdamesilla nimellä hajutunnistus, Cannuksella nimellä sienikoirakurssi, ja varmaan muillakin koirakouluilla kyllä.
Täytyy kävellä ennenkuin voi juosta - lentämisestä puhumattakaan.
(Viestiä on muokattu torstaina, 16.12.2010 klo 12:04)

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Torstaina, 16.12.2010 klo 15:34  
+
0
^Mä opetin Alissalle kahvin hajun ja meillä on käskysanana "kahvi". Alotin samalla tavalla kuin Mikene kanttarelleilla ja pikku hiljaa edettiin siihen, että piilotin koiralle filmipurkin, jossa kahvia (ja purkissa tietty reikiä) ja koira ettii purkin "kahvi"-käskyllä. Kannattaa varmaan valita muu kuin "mauste", jos haluaa opettaa useampia hajuja. Mä opetin ton käskysanan niin, että kun koira oli purkin kohdalla haistelemassa sanoin "kahvi", tämän jälkeen kehut ja palkka. Lopulta päästiin siihen, että käskysanan kuultuaan koira ampaisi purkille. :hymy: Tämän jälkeen alotin piilottamaan purkkia ensin helppoihin piiloihin ja sitten vaikeampiin.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu torstaina, 16.12.2010 klo 15:35)

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Torstaina, 16.12.2010 klo 19:40  
+
0
Aika lailla samalla tavoin toimittiin kuin Tutuli.

Sellainen juttu tuli mieleen, että jos aikoo sitä kanttarellien (tai muiden sienten) etsintää opettaa, niin kannattaa treenata alusta asti myös ulkona ja myös siellä metsässä. Eli kun koira ensin toimii hyvin yhden purkin kanssa sisällä, niin sitten samaan pisteeseen ulkona, ja kun menee hyvin kahden purkin kanssa sisällä niin ulos ja jne. Koska se lopullinen työskentely-ympäristö on kuitenkin ulkona, niin se on hyvä ottaa mukaan alusta asti. Purkkiakin kannattaa piilottaa ulkona ennen kuin alkaa piilottaa pelkkiä sieniä.

Tästä ketjusta innostuneena tehtiin pitkästä aikaa hajuerottelua. Koiran hajutyöskentelyä on kyllä tosi hieno seurata. Tuo mun koira on tästä touhusta kovin innoissaan, ja on jo puoliksi tekemässä ilmaisua purkkia haistaessaan; "oho ei ollu tää" ja äkkiä jatkamaan matkaa :shifty:

Muoks. Siis Tutuli Alissan kanssa, ei Alissa. Missäköhän mun ajatukset taas kulkee... :ttou:
tarupi Hippu (9/2009)
(Viestiä on muokattu torstaina, 16.12.2010 klo 19:42)

Lifo

Lifo
Viestimäärä: 231

VS: SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Torstaina, 16.12.2010 klo 22:48  
+
0
Joo siis ajattelin että jos useempia noita mausteita opettais niin olis aina mausteen nimi käskysanana, eli kun alotetaan kanelilla niin "kaneli" ja sit myöhemmin jotain muuta.

Kävin lainaamassa kirjastosta tuon useassa paikassa kehutun Koiran Kanttarellioppaan, mutta eipä se nyt niin kummonen ollut. Tietysti ajan hammas purru (kirjotettu 1990), eli naksuttelusta ei tietoa, ja muutenkin aika lailla perusjuttuja. Verijälkee ja muita harrastuksia harrastaneena tietääkin jo, että omat varusteet lajissa auttaa koiraa tietämään mitäs taas tehtiinkään (valjaat, tietty panta tms).

Joo ulos ei heti oo tarkotus rynnätä, tätä kun tehdään omaksi ja koiran pään vaivaksi, mutta ajattelin kyllä jossain vaiheessa vaikeuttaa etsimistä viemällä purkkeja ulos (häiriötä enemmän). Te, jotka ootte mausteilla tehny, niin ootteko ihan purkeissa vieny ulos, vai kenties ripotellu maahan? Ripoteltunahan ihminen ei sitä nää, mutta jos on hyvät merkit niin tietää ilmaseeko koira oikein. Toisaalta, helpompaa viedä vaan purkkeja kun eipä sitä kanelia tms luonnossa kasvakkaan :D
Täytyy kävellä ennenkuin voi juosta - lentämisestä puhumattakaan.

Luu

Luu
Viestimäärä: 49

VS: SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Keskiviikkona, 22.12.2010 klo 21:15  
+
0
^ Mä oon opettanut sen kirjan ohjeita soveltaen maustetunnistusta nuoremmalle koiralle ja onnistui kyllä hyvin. Jossain ketjussa täällä olenkin siitä kertonut, blogista löytyy juttu siitä myös. Tosin tuo monen purkin seasta hajulliseen reagointikin kuulostaa oikein pätevältä tavalta ja voisin huvikseen kokeilla vanhemman kanssa siten.

Lifo

Lifo
Viestimäärä: 231

VS: SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Torstaina, 23.12.2010 klo 10:33  
+
0
Me ollaan edetty nyt siihen, että oon alkanu liittää käskysanaa (kaneli) aina kun koira ilmaisee oikein ennen naksautusta. Yhdellä purkilla siis mennään vielä, haluaisin saada ton ilmaisun vahvemmaksi vielä ennen muita purkkeja. Tällä hetkellä ongelma on se, että jos välimatkaa on liikaa purkin ja mun välillä (pikkuhiljaa pidentäny) niin koira käy purkin luona ja tulee puoleen väliin takas ennen kun menee maahan. En oo näistä palkannu, vasta kun menee maahan purkin eteen tai viereen. Mutta en oo siis vielä saanu välimatkaa pidennettyä, kun sitten ei noita onnistuneita toistoja tuu tarpeeks usein. No ehkä tää tästä kärsivällisesti :)
Täytyy kävellä ennenkuin voi juosta - lentämisestä puhumattakaan.

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Torstaina, 03.02.2011 klo 17:01  
+
0
^ Sillon kun opeteltiin ekaa hajua, niin sitten kun otettiin ilmaisua mukaan, niin Hippu alkoi kokeilla, jos saisi palkan vain menemällä maahan ilman, että käy siellä purkilla. Koiran päättelykyky on joskus niin uskomaton. :ylpea:

Mä otin tänään Hipulle häiriöhajuksi leivänpalan toiseen purkkiin. Ilmeisesti se on oppinut, että "ilmaise haju, joka eroaa noista muista metallipurkeista", koska kohdehajun ja häiriöhajun ilmaisulla ei ollut mitään eroa. :ttou: No, nyt sitten vaan pitää vahvistaa lisää sitä kohdehajua ja pysyä kärsivällisesti noissa kahdessa purkissa siihen asti, että häiriöhaju ei enää haittaa...
tarupi Hippu (9/2009)

DogosArgentinos

DogosArgentinos
Viestimäärä: 4

VS: SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Tiistaina, 08.02.2011 klo 14:59  
+
0
Ihan huippu harrastus koiran kanssa! Itse olen menossa kursille joka alkaa huomenna. Ainakin täällä Helsingissä kursseja järjestaa Suomen Eläinkoulutuskeskus. He järjestävät myös Hajustelua aktivointina- kursseja. Ei malta odottaa! :)

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Keskiviikkona, 01.06.2011 klo 15:29  
+
0
Me ajateltiin kokeilla tätä pian! Kannattaako koiralle opettaa jokin sana mitä se etsii, vai kannattaisiko opettaa niin, että ensin antaa haistaa jotain kädestä esim. kantarelliä ja sitten koiran pitäisi etsiä lisää niitä? Olisi kiva, jos kaikkia hajuja ei tarvitsisi opettaa koiralle erikseen vaan sitten joskus kun tämä homma olisi hyvin hallussa niin voisi koiran antaa haistaa melkein mitä tahansa ja sitten antaa sen etsiä.

Laara

Laara
Viestimäärä: 60

VS: SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Maanantaina, 06.06.2011 klo 11:22  
+
0
Sangen mielenkiintoista!!Taidanpa kokeilla vanhan koiran kanssa sieni hajuja kun sieniä syksyllä saan.Se osaa käyttää nenäänsä muutenkin tosi hyvin...katsotaan kuinka vanhempi koira oppii uusia juttuja. :wink: itse sienestän...ja opettelen suppiloita keräämään.Huonosti oon vaan löytänyt..ihan pannullisen verran tms...Rakastan sieniä...oispa tuolle vanhemmalle koiralle oma juttu..tosin mielenkiintosta ois opettaa tulevalle pennullekkin...hmmh... koirille ois tekemistä ja myö saatas sieniä syötäväks. :hymy:
Oon tästä kuullut mutta nyt vasta luin näit juttuja...rupes ihan todenteolla kiinnostamaan.
Kanttarelli ois toinen sieni laji mitä ois ihana saada kerättyä...mut mä oon huono löytämään niitä..ihan muutamia kappaleita oon löytänyt...siin ois toinen lajike/hau...

ideaa...tätä täytyy rueta reenaa.:peukku:
Suursnautseri leidi Pinja -06
Suursnautseri kersa Alma -11

Anniss

Anniss
Viestimäärä: 15

VS: SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Perjantaina, 05.08.2011 klo 16:38  
+
0
Kiitoksia kaikille vinkeistä!
Me ehkä lähdemme kokeilemaan myös tuota purkki + naksutin -koulutusta.
Pitää ehkä päivitellä, kuinka homma edistyy. :)
Willenskraft Assi, "Tara"
Saksanpaimenkoira, narttu
Syntynyt: 17.6.2010

Laara

Laara
Viestimäärä: 60

VS: SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Torstaina, 11.08.2011 klo 09:54  
+
0
Moikka.
Mä löysin ihan vahingossa kanttarelleja tuos yks päivä ja nyt oon reenannu tuota kanttarellin hajua tuolla 5v riisenillä.Nyt muutaman päivän reennanneena joo...Pinja osaa ottaa kontaktin kun "relli" on mun kämmenellä...mutta kun laitan sen purkkiin...ei jotenkin osaa yhistää...ihmettelee vaan et mikä on homman nimi...Hmmh...Näölläköhä tuo nyt sit ainakin vielä etsii kaikkea...vaikka kyllä jälet tms menee hyvin vaikka ei oo mitä nähä...

Mitenkä tuon sienen saa säilymään hyvänä pitempään??Ideaoita??:mietiskel:

Mitenköhän mä saan tuon nyt kiinnostumaan purkkiin...Tosin kyllä haisteli kun purkki oli kädessä..
Onko ihan väärin jos opetan sen siihen hajuun ensin se purkki kädessä ja sitten kun sen saa siihen oppimaan ni siirtää sen lattialle

Meillä on käskysana "relli" eli kanttarelli.Ois nii huisii saaha tuo koiruus oppimaan tuo...huh...Oppiikohan tuo vanha vielä tuon...ehkä sitkeemmällä reenillä..vaatii ehkä aikaa enempi.
Pitäsköhän mun opettaa tuo Alma(14vko ja risat) siihen?? Se ois nuori ja oppivaisemmassa iässä...Jos molemmat ettis sieniä..ni ois kyl nii tehokas yhistelmä.. :cool:Hmmh...kylhän se menis vähä niiku tuos samassa...ottas molemmat vuorollaan hajulle...
Oon Almaa opettanu kyl etsimään...syö lähes joka päivä yhen ruokansa nurmikolle levitettynä pitkiisä...a löytää kyllä tosi tarkkaan kaikki...nyt jo aikamoisen isoltakin alalta.Hmmh...

Keksikääpäs mulle jokin keino tuon vanhemman koiran opettamiseen..vaikka nuo ohjeet on nii helpot ja yksinkertaset...ei oikeen mene tajuntaan tuolle Pinjalle...Täytyy sitkeesti sen purkin kanssa reenata...
Suursnautseri leidi Pinja -06
Suursnautseri kersa Alma -11

JenC

JenC
Viestimäärä: 645

VS: SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Perjantaina, 09.09.2011 klo 16:58  
+
0
Tämä on kyllä sellainen harrastus, mitä ihan takuulla lähdetään kokeilemaan tulevaisuudessa, kun se oma karvaturri saadaan, ollaan muutenkin innokkaita metsässä örmyäjiä, sienestetään jonkun verran ja marjastetaan sitäkin enemmän, mies on enemmän sienien keruun perään, joten tässä voisi olla tilaisuus hänenkin saada jotain yhteistä puuhaa koiran kanssa. Mies kun on vielä vähän sillä asteella, että minun hommani hoitaa kaikki, mutta kun kerroin tällaisen kanttarellikoira tarinan, näki miten oikein silmät kirkastui :D
Lapset: Poika -08- ja Tyttö -09-

Tulilisko Buster 6v.
Samojedi pentu toiveissa.

Muistoissa: Kääpiöluppakorva vaarimme Sulo 9v
Onni löytyy saippuakuplista :)
http://candyflosscake.blogspot.fi/

UKKIS

UKKIS
Viestimäärä: 4

VS: SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Maanantaina, 17.06.2013 klo 07:53  
+
0
Onko tuossa hajujen tunnistuksessa (sienten etsintä tavoitteena) väliä, jos kanttarellit on pakkasteesta sulatettuja, vai pitääkö olla tuoreita. En millään malttais odottaa :nauru: Vaikka pianhan noita virolaisia kanttiksia alkaa olla toreilla. Itse opettelen vasta kouluttamaan ekaa käppänääni (kuvassa) ja olen kokolailla hurahtanut uuteen harrastukseeni :aurinko:

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Maanantaina, 17.06.2013 klo 09:58  
+
0
^Ymmärtääkseni aika moni pakastaa hajutunnistusreenejä varten kanttarellejä, joten varmasti pakastetutkin käy. Sen sijaan jos ne on ennen pakastusta käytetty jo pannulla, sitten en tiedä, sopiiko enää reenailuun. :nauru:

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Maanantaina, 17.06.2013 klo 18:59  
+
0
Mä oon opettanu omille koirilleni hajuerottelun alkeita (mausteilla) ja oon saanu hyviä vinkkejä muun muassa tästä artikkelista. En tiedä, onko toi Ukkikselle tuttu teksti, mutta siellä ainakin mainitaan, että heidän koiransa ei tunnistanut viljeltyjä virolaisia kanttarellejä ja suomalaisia metsäkanttiksia "samoiksi" sieniksi. Koulutus oli siis tehty virolaisilla keltavahveroilla, ja myöhemmin kävi ilmi, ettei koira merkkaa suomalaisia sieniä. Tästä aiheutui hieman lisää hommaa, mutta tottakai uuden hajun opettaminen on aika nopea prosessi koiran jo osatessa hajuerottelun perusteet.

Onkohan kaikki koirat noin tarkkoja hajun suhteen..? Koska sittenhän erottelun ja merkkauksen vois ihan hyvin opettaa vaikka kanelilla, jota löytyy aina kaapista, kuin erikseen virolaisilla sienillä..
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

UKKIS

UKKIS
Viestimäärä: 4

VS: SIENIKOIRAN YM HAJUTUNNISTUKSEN KOULUTUS - Tiistaina, 18.06.2013 klo 20:08  
+
0
Hip-hurraa !!! Tänään löydettiin metsästä pienen-pieniä kanttarelleja :) Niin, että kotimaisuus on taattu :D

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28098
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 14:00)